* Officiell Tråd - Sony Ericsson W715 *
431 svar till detta ämne
Postad 06 April 2009 - 11:24
Unregistered10dc2c5b
-
Unregistered10dc2c5b
-
Användare
-
-
110 inlägg
GPS igen
Är det någon som provat TomTom navigator 6 i W715?
Jag har testat WayFinder rätt hårt i helgen nu och tycker att det inte är så bra. Här är några punkter.
Tar rätt lång tid att både starta och för GPS:en att komma igåg (beror kanske på hårdvaran och inte applikationen)
Man kan inte få en position på kartan direkt där man är, utan måste skapa en rutt först
Att hitta adressen via destination <sök> tar evigheter.
Att planera en rutt efter att destiinationen har hittats tar evigheter
Själva navigationen är rätt seg och kartan verkar uppdateras väldigt långsamt. Typ en gång varannan sekund vilket gör att det är svårt följa kartan ibland.
Lite andra saker också...
Någon som har upplevt liknande?
/Zy
Postad 06 April 2009 - 18:11
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
GPS igen
Är det någon som provat TomTom navigator 6 i W715?
Jag har testat WayFinder rätt hårt i helgen nu och tycker att det inte är så bra. Här är några punkter.
Tar rätt lång tid att både starta och för GPS:en att komma igåg (beror kanske på hårdvaran och inte applikationen) Man kan inte få en position på kartan direkt där man är, utan måste skapa en rutt först Att hitta adressen via destination <sök> tar evigheter. Att planera en rutt efter att destiinationen har hittats tar evigheter Själva navigationen är rätt seg och kartan verkar uppdateras väldigt långsamt. Typ en gång varannan sekund vilket gör att det är svårt följa kartan ibland. Lite andra saker också...
Någon som har upplevt liknande?
/Zy
Bra med lite kommentarer när det gäller sånt. Ska jag köpa denna telefon själv (eller annan med GPS) vill jag gärna ha lite koll på vilka program som är nåt att ha. Här är ett tips: Nav4All som är gratis, och verkar vara bland de bästa enligt något test när det gällde farliga manövrar och körning mot enkelriktat osv. Programmet använder även vektorgrafik vilket minskar dataöverföringen rejält. Har dock inte kunnat prova själv då jag inte har mobil med GPS, men du som verkar vara lika lättirriterad på såna saker som jag kan ju prova så vet man om det är nåt att ha  Vet dock inte om det kan leta åt position utan att skapa rutt. Ska du bara ha fram karta finns ju dock Google Maps, men prova gärna Nav4All så man vet om det duger.
Postad 06 April 2009 - 18:53
Unregistered10dc2c5b
-
Unregistered10dc2c5b
-
Användare
-
-
110 inlägg
Bra med lite kommentarer när det gäller sånt. Ska jag köpa denna telefon själv (eller annan med GPS) vill jag gärna ha lite koll på vilka program som är nåt att ha.
Här är ett tips: Nav4All som är gratis, och verkar vara bland de bästa enligt något test när det gällde farliga manövrar och körning mot enkelriktat osv. Programmet använder även vektorgrafik vilket minskar dataöverföringen rejält. Har dock inte kunnat prova själv då jag inte har mobil med GPS, men du som verkar vara lika lättirriterad på såna saker som jag kan ju prova så vet man om det är nåt att ha 
Vet dock inte om det kan leta åt position utan att skapa rutt. Ska du bara ha fram karta finns ju dock Google Maps, men prova gärna Nav4All så man vet om det duger.
Tack! Jo jag är lite irriterad på GPS:en som inte riktigt är vad jag hoppats på. Min kollega har en nokia 6110 navigator och den är typ 1000 gånger bättre än w715 på själva GPS-biten fast den är flera år gammal. Jag måste dock ta tillbaka lite av mina egna kommentarer. När det gäller att få en karta med markering var man är så går det faktiskt. I huvudmenyn väljer man "Karta" och då trodde jag att man bara fick upp en karta som man kan panorera i, MEN om man väntar (tills GPS:en sätter igång) får man faktiskt upp sin position, precis så som jag ville ha det utan att behöva skapa rutt. Dock är uppdateringen lika långsam som vid rutt, så den är rätt värdelös =) När det gäller din kommentar om datatrafik så tyckte jag från början att om man var tvungen att betala data-trafik varje gång man ska använda GPS så är det helt useless. Så jag laddade ner skandinavien från Wayfinder.com och maploader och jag har stängt av automatisk traafikuppdatering mm, så jag har 0 bytes data när jag använder GPS vilket är en krav från min sida. Man ska inte behöva fråga sig "är det värt att starta GPS nu, eftersom det kostar pengar..." utan har man en GPS i mobilen ska den användas. Även att söka efter adresser eller POI så är det ingen datatrafik. Nav4All verkar vara sådär med rätt trisst karta och med trafikavgifter, så jag är inte helt övertygad att jag kommer att testa den...
Postad 06 April 2009 - 19:05
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Tack!
Jo jag är lite irriterad på GPS:en som inte riktigt är vad jag hoppats på. Min kollega har en nokia 6110 navigator och den är typ 1000 gånger bättre än w715 på själva GPS-biten fast den är flera år gammal.
Jag måste dock ta tillbaka lite av mina egna kommentarer. När det gäller att få en karta med markering var man är så går det faktiskt. I huvudmenyn väljer man "Karta" och då trodde jag att man bara fick upp en karta som man kan panorera i, MEN om man väntar (tills GPS:en sätter igång) får man faktiskt upp sin position, precis så som jag ville ha det utan att behöva skapa rutt. Dock är uppdateringen lika långsam som vid rutt, så den är rätt värdelös =)
När det gäller din kommentar om datatrafik så tyckte jag från början att om man var tvungen att betala data-trafik varje gång man ska använda GPS så är det helt useless. Så jag laddade ner skandinavien från Wayfinder.com och maploader och jag har stängt av automatisk traafikuppdatering mm, så jag har 0 bytes data när jag använder GPS vilket är en krav från min sida. Man ska inte behöva fråga sig "är det värt att starta GPS nu, eftersom det kostar pengar..." utan har man en GPS i mobilen ska den användas. Även att söka efter adresser eller POI så är det ingen datatrafik.
Nav4All verkar vara sådär med rätt trisst karta och med trafikavgifter, så jag är inte helt övertygad att jag kommer att testa den...
Tänk så här då, Nav4All använder som sagt vektorgrafik och ska tydligen använda extremt lite data för att få hem kartorna. Vad kostar Wayfinder per månad efter den trial som ingår med telefonen? Betydligt mer än vad Nav4all kostar. Vet dock inte hur kartorna ser ut, de enda screenshots jag hittat har varit på versionen innan den som finns ute nu. Kanske ser bättre ut nu... Däremot föredrar jag tanken på trafikdatakostnad då den är ganska liten snarare än att betala licenskostnad för själva programmet. Ska försöka kolla vidare om det finns nåt bättre alternativ till GPS-program, vore ju kul med nånting gratis och som lät en ladda ner kartor till minneskortet.
Postad 07 April 2009 - 09:49
Pelleponken
-
Pelleponken
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Letar efter FM-sändare och hittade SEs MMR-70, men den är (enligt Katsching) inte kompatibel med w715 och på SEs hemsida finns ingen FM-sändare som tillbehör till just w715. Nån som vet hur det ligger till? Funkar dessa med varan?
Postad 07 April 2009 - 11:34
Unregistered10dc2c5b
-
Unregistered10dc2c5b
-
Användare
-
-
110 inlägg
Tänk så här då, Nav4All använder som sagt vektorgrafik och ska tydligen använda extremt lite data för att få hem kartorna. Vad kostar Wayfinder per månad efter den trial som ingår med telefonen? Betydligt mer än vad Nav4all kostar. Vet dock inte hur kartorna ser ut, de enda screenshots jag hittat har varit på versionen innan den som finns ute nu. Kanske ser bättre ut nu...
Däremot föredrar jag tanken på trafikdatakostnad då den är ganska liten snarare än att betala licenskostnad för själva programmet.
Ska försöka kolla vidare om det finns nåt bättre alternativ till GPS-program, vore ju kul med nånting gratis och som lät en ladda ner kartor till minneskortet.
Sant, men OM den alltid måste ladda ner kartor så är man beroende på att ha täckning (helst då 3G). Om man ska använda GPS för att vara ut i skogen och plocka svamp eller nåt (inte fan vet jag =) ) så vill man ju inte vara utan GPS bara för att täckningen inte finns. Eller om man vandrar i norrland i bergen är ska hälsa på en polare som bor en bit ut på landet. Jag vill vara helt oberoende av täckning när jag använder min GPS. /S
Postad 07 April 2009 - 15:46
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Sant, men OM den alltid måste ladda ner kartor så är man beroende på att ha täckning (helst då 3G). Om man ska använda GPS för att vara ut i skogen och plocka svamp eller nåt (inte fan vet jag =) ) så vill man ju inte vara utan GPS bara för att täckningen inte finns. Eller om man vandrar i norrland i bergen är ska hälsa på en polare som bor en bit ut på landet. Jag vill vara helt oberoende av täckning när jag använder min GPS.
/S
Blir det sånt krisfall har du ju Google Maps som du cachat kartor överallt där du behöver det genom MGMaps  Dock är ju Google Maps rätt dåligt på det viset att kartorna tar upp mycket utrymme då den ska ladda ner "bilder" på varje karta för varje zoomnivå. Där skulle det fått vara vektorbaserade kartor! Men då är alltså Wayfinder ett bra alternativ säger du? Tycker personligen det blir för dyrt med de 6-700kr eller vad de nu tog för 3 års-licens. En tvåhundring hade man väl kunnat gå med på
Postad 08 April 2009 - 08:06
BBear
-
BBear
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag beställde min w715 för två veckor sedan och undrar om fler stött på problem med "lågt-batteri-varningslampan"? Strax ovanför/under C-tangenten börjar en röd lysdiod blinka när det är lågt batteri och det är helt förståerligt men denna röda lampa slutar inte blinka även fast jag laddat telefonen utan endast efter jag startat om den.
Postad 08 April 2009 - 08:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Blir det sånt krisfall har du ju Google Maps som du cachat kartor överallt där du behöver det genom MGMaps Dock är ju Google Maps rätt dåligt på det viset att kartorna tar upp mycket utrymme då den ska ladda ner "bilder" på varje karta för varje zoomnivå. Där skulle det fått vara vektorbaserade kartor!
Men då är alltså Wayfinder ett bra alternativ säger du? Tycker personligen det blir för dyrt med de 6-700kr eller vad de nu tog för 3 års-licens. En tvåhundring hade man väl kunnat gå med på 
Förlåt att jag ger en kommentar eftersom ett antal inlägg talat om GPS: Om man tänkt sig en GPS-telefon av bra klass - då bör man välja produkter som t.ex TomTom, iGO, Navigon m.fl finns till. Fast då faller dessvärre W715 bort.
Postad 08 April 2009 - 13:16
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Förlåt att jag ger en kommentar eftersom ett antal inlägg talat om GPS:
Om man tänkt sig en GPS-telefon av bra klass - då bör man välja produkter som t.ex TomTom, iGO, Navigon m.fl finns till. Fast då faller dessvärre W715 bort.
Tycker personligen vitsen med GPS i mobiltelefonen är att kunna hitta i en okänd stad eller så. Google Maps duger bra till detta, åker jag till Umeå eller kanske t.om Stockholm kan man enkelt med min katastrofala orienteringsförmåga gå vilse och får man då se vars man är och vars man ska gå så är jag nöjd  Trackern är jag också intresserad av, börja promenera och så och då jag är rätt benägen att märka resultat kan det vara kul att se snitthastighet och steg och så. Är man ute och kör skoter är det inte heller helt fel att kunna ha t.ex en terrängkarta (har för mig man kan få det genom Google Maps) och se vars man kör. När jag kör bil har vi en Garmin GPS att använda, går köpa riktiga navigatorer till bilen för under tusenlappen så där tycker jag det känns onödigt att böka på med mobiltelefon som inte har touchscreen eller nog stor display. Nav4All tänker jag dock testa då det fått väldigt bra kritik. Vore ju kul att ha navigationsmjukvara i telefonen bara för att, men som sagt då Wayfinder är för dyrt får det bli Nav4All  Vet någon av något annat gratis/väldigt billigt bra navigationsprogram så säg till!
Redigerat av Lidodido, 08 April 2009 - 13:18.
Postad 08 April 2009 - 21:58
Lester McNamarra
-
Lester McNamarra
-
Rookie
-
7 inlägg
Riktigt tråkiga nyheter för denna så till synes formidabla telefon. Köpte min på EL-Giganten igår, tisdag. Idag onsdag verkar den fått spel och flippat totalt. Simkortet verkar inte kännas igen idag (fungerade fint hela gårdagen) och skärmen stänger av/på sig lite hur som helst. Originalladdaren som medföljer gör att följande meddelande kommer upp när jag försöker ladda den "Batteriet går inte att ladda. Du måste använda ett Sony Ericsson-batteri" Say what? Är det måndagsexemplaret jag fått?
Har försökt starta om flertal gånger samt bytt simkort. Har även tagit simkortet i andra telefoner där simkortet fungerar, vilket borde utesluta att simkortet är kaputt. Har Tele2 Comviq. Försökte tidigare uppdatera programvaran, via uppdateringstjänsten då jag såg att min programvara i denna tråd inte var den senaste (har 1217-2243 R1DA029 090126). Ska väll tilläggas att den inte ville uppdatera - kanske måste uppdatera via "datoruppdateringen".
Vad tror ni att man kan vänta sig för service från EL-GIganten? Blir det inlämning ala 3 veckors service eller får man en ny lur i handen?
Postad 08 April 2009 - 22:15
noname93
-
noname93
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Vad tror ni att man kan vänta sig för service från EL-GIganten? Blir det inlämning ala 3 veckors service eller får man en ny lur i handen?
Tror nog tyvärr det blir ettan... Men tjatar du riktigt mkt så kanske du får en ny, vem vet
Postad 08 April 2009 - 23:39
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Du har ju DOA på 7 dagar så nog bör du få en ny med dig hem.
Postad 09 April 2009 - 08:13
Lester McNamarra
-
Lester McNamarra
-
Rookie
-
7 inlägg
Du har ju DOA på 7 dagar så nog bör du få en ny med dig hem.
Tack, ska komma ihåg termen, så får vi se om byten / återköp förstår termen lika bra... Förhoppningsvis hinner jag förbi senare idag, återkommer med rapport.
Postad 09 April 2009 - 08:57
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Tack, ska komma ihåg termen, så får vi se om byten / återköp förstår termen lika bra... Förhoppningsvis hinner jag förbi senare idag, återkommer med rapport.
Japp det är lugnt, du får en ny. Köpte själv en G900 som jag hann byta 2 gånger på DOA, först trasig knapp sedan damm på displayen under själva fronten. Hade bytt den en tredje gång också om jag inte var i stugan då jag märkte jag hade damm igen. Det var Expert, men den policyn med DOA gäller Sony Ericsson överhuvudtaget.
Postad 09 April 2009 - 11:39
revco
-
revco
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
http://forum.mgmaps....opic.php?t=1116
hmm, fattar ändå inte riktigt vad man behöver göra för att få igång detta. Det enda jag gjort hitintills är att installera gMapMaker på datorn. Vad blir nästa steg? (jag vill "få in" stockholm i första hand.)
Postad 09 April 2009 - 17:29
mattemaz
-
mattemaz
-
Användare
-
-
174 inlägg
Nån som vet vart den svarta med svart knappsatts finns att köpa?
Postad 09 April 2009 - 17:33
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Nån som vet vart den svarta med svart knappsatts finns att köpa?
Finns inte på den svenska marknaden har jag för mig.
Postad 09 April 2009 - 19:11
revco
-
revco
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
hmm, fattar ändå inte riktigt vad man behöver göra för att få igång detta. Det enda jag gjort hitintills är att installera gMapMaker på datorn. Vad blir nästa steg? (jag vill "få in" stockholm i första hand.)
ok, fick igång det och det verkar funka riktigt bra helt "offline"! Stockholm blev ca 200mb med zoomlevel 12-16 på högsta "detail level". Tack för tipset om mgmaps!
Postad 09 April 2009 - 22:02
Lester McNamarra
-
Lester McNamarra
-
Rookie
-
7 inlägg
Semi -off topic: EL-Giganten får tummen upp idag. Vid återköp stod 2 st och körade "DOA" vid min beskrivning av vad som hänt med telefonen och jag hade en ny i handen 3 min senare. Hoppas denna lever längre än 12 h.
Postad 09 April 2009 - 22:04
revco
-
revco
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag tycker batteriet tar slut väldigt snabbt med wifi aktiverat, ca 1,5-2 dagar max. Gps'en har jag hört drar mycket ström, men wifi? Trist att inte kunna ha det ständigt aktiverat med autoanslutning osv...
Postad 11 April 2009 - 16:39
noname93
-
noname93
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Okej... nu har man fått hem mobilen, blev den svart-röda(alla ni som tkr den är ful, gå till affären och kolla istället för bilder, mkt snyggare irl).
Iaf så har jag ett litet problem, får inte den att synca med iSync på min Mac! Har hämtat drivrutiner från Sony Ericssons hemsida men det har inte hjälp  någon som kan hjälpa mig?
NM: En omstart gjorde susen!
Redigerat av noname93, 11 April 2009 - 16:43.
Postad 12 April 2009 - 11:47
noname93
-
noname93
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Öhh... behöver lite hjälp! JAg kollade runt i alternativen på programmet Walk-Mate och valde Bakgrund för att testa vad det är. Nu visa det sig att Mobilen satte programmet som bakgrundsbild och det körs hela tiden... Har testat att stänga av programmet men det startar om igen. Startat om mobilen och stängt av, tagit ut batteriet i en halv minut satt idet igen och startat och har fortfarande samma progblem...
Help???
EDIT: Hihi... nu fixa det sig när jag bytte bakgrundsbild
Redigerat av noname93, 12 April 2009 - 11:49.
Postad 13 April 2009 - 17:05
nicmarxp
-
nicmarxp
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har just köpt en W715 och den inbyggda Youtube-spelaren funkar inte.
Det funkar att söka, se populära filmer etc, men när jag spelar en film så är det svart, och inget ljud. Tiden tickar, men det är allt.
Har uppdaterat till senaste programvaran precis, men det hjälpte inte. Nån som har en aning om hur man får det att funka?
Postad 13 April 2009 - 19:05
Jimbo80
-
Jimbo80
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ang. den röda blinkande lampan.
Den sitter på knappsatsen.
Vet dock fortfarande inte vad den ska visa då den inte slocknar efter laddning.
Nån som listat ut vad den betyder?
Postad 13 April 2009 - 22:38
noname93
-
noname93
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Nån som kan ge mig en "steg för steg" beskrivning av hur man fixar MGMaps på sin w715? är less på att det kela tiden går x kb när jag ska kika på kartan lite... Sen så undrar jag om det kostar penger att geotagga själva bilderna, det borde det väl inte göra med tanke på att bara GPS används och den startar inte själva kartprogrammet...
Postad 17 April 2009 - 09:36
Nizze_Hult
-
Nizze_Hult
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag är också JÄVLIGT INTRESSERAD av att få MGMaps att fungera med lagrade kartor. Jag har installerat MGMaps på telefonminnet. Jag har m.h.a. Map Creation Tool valt ut "mitt" område. Jag har m.h.a. gMapMaker tankat hem Yahoo Maps över området och lagt filerna i mappen MGMapsCache på minneskortet. Jag har provat ladda ned Google Maps också men det blir ingen skillnad. I programmet under Settings/Map Browsing kan man ange Storage Path, där står det "E:\MGMapsCache"... Hur vet man att minneskortet är E: ??? Har provat ändra där också utan resultat. Har nu i 2 dagar bråkat med det här, nån som kan leverera en färdig lösning på hur man får det att fungera?? TACK!!
Postad 18 April 2009 - 10:10
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag är också JÄVLIGT INTRESSERAD av att få MGMaps att fungera med lagrade kartor.
Jag har installerat MGMaps på telefonminnet. Jag har m.h.a. Map Creation Tool valt ut "mitt" område. Jag har m.h.a. gMapMaker tankat hem Yahoo Maps över området och lagt filerna i mappen MGMapsCache på minneskortet.
Jag har provat ladda ned Google Maps också men det blir ingen skillnad. I programmet under Settings/Map Browsing kan man ange Storage Path, där står det "E:\MGMapsCache"... Hur vet man att minneskortet är E: ??? Har provat ändra där också utan resultat. Har nu i 2 dagar bråkat med det här, nån som kan leverera en färdig lösning på hur man får det att fungera?? TACK!!
Går det inte få fram filhanterare så man kan bläddra fram till filen? Eller det kanske bara var till min UIQ-version man kunde det?
Postad 20 April 2009 - 21:54
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Jag fick inte heller med Walk Mate i min W715, går det att ladda ner någonstans?
Postad 21 April 2009 - 06:46
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Jag fick inte heller med Walk Mate i min W715, går det att ladda ner någonstans?
Uppdatera mjukvaran.
Postad 21 April 2009 - 06:50
Adamski
-
Adamski
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Kan någon skriva ner vilka manuella instellningar som behövs för att få igång telia SurfPort i mobilen. Jag får inte det att funka. Den automatiska tjänsten där de skickar ut inst. funkar inte, då telefonen inte är upplagd än.
Tack.
Postad 21 April 2009 - 09:03
revco
-
revco
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag är också JÄVLIGT INTRESSERAD av att få MGMaps att fungera med lagrade kartor.
Jag har installerat MGMaps på telefonminnet. Jag har m.h.a. Map Creation Tool valt ut "mitt" område. Jag har m.h.a. gMapMaker tankat hem Yahoo Maps över området och lagt filerna i mappen MGMapsCache på minneskortet.
Jag har provat ladda ned Google Maps också men det blir ingen skillnad. I programmet under Settings/Map Browsing kan man ange Storage Path, där står det "E:\MGMapsCache"... Hur vet man att minneskortet är E: ??? Har provat ändra där också utan resultat. Har nu i 2 dagar bråkat med det här, nån som kan leverera en färdig lösning på hur man får det att fungera?? TACK!!
Jag kör google maps och det funkar bra. Kan vara något fel med din storage path. Jag har "e:/Other/MGMapsCache" (lägg märke till slasharna) Markera "storage path" och välj "browse" för att dubbelkolla. Sedan har jag i samma meny "stored maps" och "offline mode" iklickat. Kör hårt!
Redigerat av revco, 21 April 2009 - 09:24.
Postad 21 April 2009 - 11:17
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Kan någon skriva ner vilka manuella instellningar som behövs för att få igång telia SurfPort i mobilen. Jag får inte det att funka. Den automatiska tjänsten där de skickar ut inst. funkar inte, då telefonen inte är upplagd än. Tack.
Skicka inställningarna till din mobil härifrån.
Postad 21 April 2009 - 12:37
Unregistered10dc2c5b
-
Unregistered10dc2c5b
-
Användare
-
-
110 inlägg
Jag kör google maps och det funkar bra. Kan vara något fel med din storage path. Jag har "e:/Other/MGMapsCache" (lägg märke till slasharna) Markera "storage path" och välj "browse" för att dubbelkolla. Sedan har jag i samma meny "stored maps" och "offline mode" iklickat.
Kör hårt! 
Browse funkar. Ställ dig på "Browse" och klicka "Ok". Det ser inte riktigt ut som en klickbar knapp så det är lite förvirrande, men den funkar. Jag har också "e:/Other/MGMapsCache" /Z
Postad 21 April 2009 - 12:46
Unregistered10dc2c5b
-
Unregistered10dc2c5b
-
Användare
-
-
110 inlägg
Problemet är antagligen att det blir extremt många småfiler om man använder standardinställningarna i gMapMaker. Ändra "Hash size" till 1 och "Tiles per file" till 64 så funkar det bättre. Jag har ca 200MB kartor på minneskort och inga problem med seg telefon.
Jag har verkligen seg telefon helt plötsligt. Det slog mig inte att det kunde vara MGMaps förrän jag läste detta och kom ihåg att jag sett det förrut. Jag har c:a 3GB karton på kortet till MGMaps med "Hash size" till 1 och "Tiles per file" till 64 och telefonen är otroligt seg på att t.ex. skicka SMS och att bläddra i menyer mm. Jag har senaste mjukvaran. Tycker dock att det är OTROLIGT konstigt att telefonen blir seg bara för att man har massa filer på minneskortet??!? Måste telefonen gå ut på minneskortet och söka genom alla filer för att bläddra i menyer? Hur blir det om man fyller minneskortet med mp3 låtar? Om man har 8GB med musik, blir telefonen helt oanvändbar då? /Z
Postad 21 April 2009 - 14:41
Nizze_Hult
-
Nizze_Hult
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag kör google maps och det funkar bra. Kan vara något fel med din storage path. Jag har "e:/Other/MGMapsCache" (lägg märke till slasharna) Markera "storage path" och välj "browse" för att dubbelkolla. Sedan har jag i samma meny "stored maps" och "offline mode" iklickat.
Kör hårt! 
YES!! NU funkar det, TACK !! Nu har jag ett annat problem... Sen en tid tillbaka får jag ett felmeddelande varje gång jag startar telefonen
Bild_002.jpg 32.73K
0 Antal nerladdningarVad fasicken är SnapfishPrints?? Inget jag har installerat i alla fall... Hur blir jag av med det?
Redigerat av Nizze_Hult, 21 April 2009 - 14:42.
Postad 21 April 2009 - 15:04
revco
-
revco
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har verkligen seg telefon helt plötsligt. Det slog mig inte att det kunde vara MGMaps förrän jag läste detta och kom ihåg att jag sett det förrut. Jag har c:a 3GB karton på kortet till MGMaps med "Hash size" till 1 och "Tiles per file" till 64 och telefonen är otroligt seg på att t.ex. skicka SMS och att bläddra i menyer mm.
Jag har senaste mjukvaran.
Tycker dock att det är OTROLIGT konstigt att telefonen blir seg bara för att man har massa filer på minneskortet??!? Måste telefonen gå ut på minneskortet och söka genom alla filer för att bläddra i menyer? Hur blir det om man fyller minneskortet med mp3 låtar? Om man har 8GB med musik, blir telefonen helt oanvändbar då?
/Z
Har du kollat hur många filer du har i din MGMapsCache?
Postad 21 April 2009 - 15:24
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Uppdatera mjukvaran.
Om du menar firmwaren så har jag redan gjort det.
Postad 21 April 2009 - 16:10
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Om du menar firmwaren så har jag redan gjort det.
Lustigt... Jag har programvaruversion: 1217-2243 R1DA035 090219 och Walk Mate finns under Program. Ring Sony Ericsson support om du inte får in programmet i telefonen...
Postad 21 April 2009 - 17:53
noname93
-
noname93
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Snälla kan någon förklara steg fr steg hur jag installerar MGMaps så jag slipper betala massa för att titta runt?
Jag undrar om det går att göra på Mac eller måste man ha Windows för det(Jag har windows också så det blir inget problem).
Postad 21 April 2009 - 19:23
jocke_3
-
jocke_3
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
jag vill ha på stegräknare men inte som bakrunds bild utan ungefär så som datumet som är längst ner på startskärmen. det går på min kompis w580 men funkar det på w715? det borde väl göra det?
Postad 21 April 2009 - 22:58
Nizze_Hult
-
Nizze_Hult
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Snälla kan någon förklara steg fr steg hur jag installerar MGMaps så jag slipper betala massa för att titta runt?
Jag undrar om det går att göra på Mac eller måste man ha Windows för det(Jag har windows också så det blir inget problem).
Det är ju liksom redan beskrivet tidigare här i tråden.... Installera MGMaps i din telefon Markera ut området m.h.a. Map Creation ToolTanka hem kartorna m.h.a. gMapMakerLägg kartorna på minneskortet. Ställ in Settings/Map Browsing så storage path stämmer med var du har dina kartor. Använd Alt/Browse för att bläddra till rätt mapp. Kryssa i Stored Maps och Offline mode. I programmet togglar du med 0-knappen till rätt kart-typ, t.ex. Google Maps. Kör hårt!
Postad 22 April 2009 - 05:06
Champ88
-
Champ88
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Hade planer på att gå och plocka ut en w715 från 3 med abonemang idag. Har skummat igenom tråden men har ju hunnit bli ett antal sidor nu, undrade om nån kan sammanfatta lite kort vad man bör lägga in, fixa till osv på sin nya w715 för att få ut så mycket som möjligt.
Tack på förhand
Postad 22 April 2009 - 10:04
nage
-
nage
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har en w715 från 3 som jag inte får att fungera med WLAN:et hemma. Alla inställningar stämmer, dvs är samma som på laptopen, men den timeout:ar i alla internet applikationer med felmeddelandet "Kommunikationsfel. Försök igen eller kontakta din operatör för support."
Någon som har en lösning på detta?
Postad 22 April 2009 - 14:28
Unregistered10dc2c5b
-
Unregistered10dc2c5b
-
Användare
-
-
110 inlägg
Hej!
Hade planer på att gå och plocka ut en w715 från 3 med abonemang idag. Har skummat igenom tråden men har ju hunnit bli ett antal sidor nu, undrade om nån kan sammanfatta lite kort vad man bör lägga in, fixa till osv på sin nya w715 för att få ut så mycket som möjligt.
Tack på förhand
Hej och grattis till en riktigt bra tele! Jag har också en från 3 men jag har inte gjort någonting alls för att få ut något mer när det gäller uppdateringar/inställningar. Det enda jag gjort som mycket som diskuteras här är GPS- och kartprogrammet MGMaps. Men det är en tredjeparts programvara och ingenting som man behöver om man inte vill. Antagligen har du redan senaste programmvaran direkt i telefonen när du får den, liksom också alla inställningar för surf och MMS mm. /Z
Postad 22 April 2009 - 14:34
Unregistered10dc2c5b
-
Unregistered10dc2c5b
-
Användare
-
-
110 inlägg
Har du kollat hur många filer du har i din MGMapsCache? 
Jag har 40250 filer i MGMapCache fördelat på typ 12 mappar. Förstår ändå inte varför antalet filer skulle ha något med hur seg telefonen är att göra. Möjligen att själva programmet MGMaps som använder filerna skulle bli segare med fler filer... /Z
Postad 22 April 2009 - 15:33
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har 40250 filer i MGMapCache fördelat på typ 12 mappar. Förstår ändå inte varför antalet filer skulle ha något med hur seg telefonen är att göra. Möjligen att själva programmet MGMaps som använder filerna skulle bli segare med fler filer...
/Z
Många små filer är alltid segare än få stora. Vet inte varför det ska påverka då den antagligen inte läser där men till skillnad från en smartphone har ju den där telefonen igång filhanterare och allt hela tiden (har jag då för mig), och det kan hända mediaspelaren ligger och indexerar filer från minneskortet. 40k filer som den ska scanna igenom blir då rätt tungt. Då undrar jag, går det öka tiles per file till högre än 64? Kanske blir segare för själva programmet MGMaps då men det borde ju kunna snabba upp telefonen. Säker på att det är det som segar ner telefonen? Blir den snabb om du tar ur minneskortet? Jag har en till fråga om denna telefon. Hur är samtalsljudet? Nämns ofta bra ljudkvalité på musik genom högtalaren där, men hur är ljudet när man pratar med folk? Hatar när sånt är burkigt och jäkligt...
Postad 22 April 2009 - 19:54
nage
-
nage
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej och grattis till en riktigt bra tele! Jag har också en från 3 men jag har inte gjort någonting alls för att få ut något mer när det gäller uppdateringar/inställningar. Det enda jag gjort som mycket som diskuteras här är GPS- och kartprogrammet MGMaps. Men det är en tredjeparts programvara och ingenting som man behöver om man inte vill. Antagligen har du redan senaste programmvaran direkt i telefonen när du får den, liksom också alla inställningar för surf och MMS mm.
/Z
Jo, den verkar väldigt fin! Enda problemet är just WiFi som inte vill fungera. Internet fungerar när det är avstängt, då via 3g. Slår jag på Wifi:n börjar alla internet applikationer få problem att ansluta. Det känns som dns problem, men jag vet inte. Jag skulle kanske skapa en allmän tråd om anslutningsproblem på SE mobiler med WiFi.
Postad 22 April 2009 - 20:44
kaijan
-
kaijan
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Har samma problem... wi-fi vill inte fungera... Störande =(
Postad 23 April 2009 - 13:54
Nizze_Hult
-
Nizze_Hult
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har samma problem... wi-fi vill inte fungera... Störande =(
Jag köpte luren löst, stoppade i mitt Tele2-kort och inga problem med WiFi med WPA-kryptering... Funkar klockrent! Inga problem att köra okrypterat på ett hotell heller...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|