Varför exklusiva högtalarkablar...
364 svar till detta ämne
Postad 07 September 2009 - 19:17
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Att börja blanda in Hdmi kablar är bara löjligt snart kommer väl vin och kanelbullar och mjölk med i snacket me ...
Påverkan av förväntanseffekter är universiellt. Det kan handla om kablar, medicin, vin och säkerligen även kanelbullar. De som lättast brukar påverkas av förväntan är de som tror de är imuna. De som är mer självkritiska och öppna brukar vara svårare att påverka med t.ex. sockerpiller, hifimöss eller dyrkablar.
Postad 07 September 2009 - 19:26
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Tycker gott man kan följa högtalarfabrikörens råd. T ex ino har ju ganska bestämda uppfattningar om vad som är en bra kabel. Även t ex Canton ger råd om kabel som främst har att göra med längden på kablaget jämfört ledararean. Vill man sedan ha kontakter med guld på, som någon har satt fast på ett bra sätt, kostar kanske ett högtalarkabelpar mer än en hundring. Och definitivt mer än de "några tior" som internkablaget påstås kosta.
Folk från hifi-domstolen kanske avkräver en blindtest och så, men det är ju fakta att högtalarkablar kan påverka ljudet.
Om man kan hitta billiga kablar som också är bra och passar ens behov, skall man naturligtvis köpa sådana.
Man behöver inte var överlägsen eller spydig mot någon som valt kablar som är dyrare.
MVH
Postad 07 September 2009 - 19:29
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Man kan köra 110 km/h med både en Volvo V40 och en 911 GT3 RS.........vilken är roligast att ha om man har råd och lust?
Postad 07 September 2009 - 19:52
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Man kan köra 110 km/h med både en Volvo V40 och en 911 GT3 RS.........vilken är roligast att ha om man har råd och lust?
i det långa loppet så är iaf volvon mest praktisk.
Postad 07 September 2009 - 20:18
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
T ex ino har ju ganska bestämda uppfattningar om vad som är en bra kabel.
Han har iaf en bestämd uppfattning att priset inte har någon koppling till kabelns ljudkvalitet.
Postad 07 September 2009 - 20:26
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Han har iaf en bestämd uppfattning att priset inte har någon koppling till kabelns ljudkvalitet.
Det är säkert så och om den kabel han ansåg bäst kostade mycket skulle han säkert rekommendera den oavsett pris, precis som du skriver. Vad gäller internkablage, skickar han med sådant också. Även det är säkert noga utvalt utan tanke på främst pris, liksom komponenterna i delningsfilter etc. Men det kanske är att jämställa med rosenterapi att bry sig om sådant. MVH
Postad 07 September 2009 - 21:02
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det är säkert så och om den kabel han ansåg bäst kostade mycket skulle han säkert rekommendera den oavsett pris, precis som du skriver.
Har nog varit uppe tidigare men här ett uttalande iaf... "Så vad jag undrar är om han verkligen tror på något statisktiskt signifikant förbättring överhuvudtaget, om man jämför t ex kablar som kostar 1000 med dem som kostar 100 000:-. Skälet till att jag undrar det är att jag inte sett något som tyder på att så är fallet, varken med avseende på något som man kan mäta eller med avseende på något som man kan undersöka i blindtester.http://www.faktiskt....p=770567#770567
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 September 2009 - 21:03.
Postad 07 September 2009 - 21:09
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Varför drar du upp trådar från andra forum som diskuterar priser? Vad vill du? Är det någon huskur mot förkylning du ägnar dig åt. Jag förstår ingenting. Ingvar Öhman är väl tillräckligt kunnig för att inte välja felaktiga och för dyra kablar. Priser är ju ointressant. Det är tillräckligt bra kvalitet som räknas, inte pris.
Postad 07 September 2009 - 22:28
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Självklart 911  Fast jag väljer hellre en Aston Martin One-77.
Postad 08 September 2009 - 04:28
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Varför drar du upp trådar från andra forum som diskuterar priser? Vad vill du? Är det någon huskur mot förkylning du ägnar dig åt. Jag förstår ingenting. Ingvar Öhman är väl tillräckligt kunnig för att inte välja felaktiga och för dyra kablar. Priser är ju ointressant. Det är tillräckligt bra kvalitet som räknas, inte pris.  Det var ju du som tog upp Ino och hans "ganska bestämda uppfattningar". Jag letade upp ett citat från honom där detta utvecklades, speciellt mht topic. Vad var det för fel på det nu då? Jösses...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 September 2009 - 04:31.
Postad 08 September 2009 - 05:02
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Är det lika roligt om det visar sig att det bara är skalet och utseendet som skiljer dem åt?
Postad 08 September 2009 - 13:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Är det lika roligt om det visar sig att det bara är skalet och utseendet som skiljer dem åt? 
Nej men Uch... så får du ju inte säga...!
Postad 08 September 2009 - 13:35
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Spelar liksom ingen roll så länge man inte vet om det - bara man TROR att Porschen är bättre
Postad 08 September 2009 - 14:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Spelar liksom ingen roll så länge man inte vet om det - bara man TROR att Porschen är bättre 
Jepp!... " vem ska jag tro på tro på tro på när, Tro på när" sjunger ju Thomas dileva, han kanske kom på den när han läste en kabel tråd, som "iche insatt" så kan jag tänka mig att man inte vet vad man ska tro... En sak är säker, ingen kommer att vinna eller försvinna, det är oavgjort helatiden och kommer så alltid att vara, och det gör för mig inget heller. Det är ganska roande att läsa vissa av inläggen...
Postad 08 September 2009 - 14:41
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Gode herr "Superbuke", jag har inte nämnt HDMI kablar någonstans...
Jag blandade visst ihop er , sorry för det . Man behöver inte var överlägsen eller spydig mot någon som valt kablar som är dyrare.
Eller hur ..Riktigt skum inställning en del har , nästan som dom är avundsjuka  Personligen så är jag rätt härdad dock ..Men jag kan tänka mig en stackars nybörjare komma in på detta forumet och hävda vilka kablar han skall köpa eller att han tycker si eller så om en viss kabel hehe han lär undra vad som gick fel .. Ska det vara så kan man tycka ? Ska det sitta några "besservissar" och klanka ner på folk som tycker att det är skillnad på kablar och har dom rätt att med alla medel försöka hävda sin Rätt eller "tro" .... Jag tycker det är en riktigt dåligt , man skall väl försöka hjälpa till med tips och dyl inte försöka pracka på sin "tro" "det är ingen skillnad" Läs på osv Vet inte vad som gick fel hos dessa personer men jag tycker nästan synd om dem , sitta här på ett forum o gasta ut sin "ångest" ? Dessutom så är det ju så att man blir bemött som man bemöter andra, i ditt fall illa ledsen att du ska behöva reagera såhär, och det är uppenbart att du har problem med som mest grundläggande egenskaper gällande personvett och att gå in på det sättet som du gör... Därför mitt inlägg va ganska hårt "riktat"
Jaja , du blev så sur bara för jag kallade dig besserwisser i en annan tråd  Men visst stämmer det  jag "tror" dom festa här kan läsa och förstår .. Du va väl kompis med Martin har jag gör mig , eller blandar jag ihop dig med nån annan kanske..jaja skitsamma . Det jag tänkte på att du va trevlig förr i tiden. Men något verkar ha hänt , du kör med en alltför överlägsen stil nu .. Du kanske inte tänker på det själv , men försök att tänka lite självkritiskt någon gång " ett tips" Och ja , jag vet att jag själv inte är guds snällaste barn , så slapp du kommentera det
Redigerat av Superduke, 08 September 2009 - 14:55.
Postad 08 September 2009 - 14:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Komedi på hög nivå ! Jag om någon (fråga vem som hälst, för utom fihi-fan  ) är väldigt försiktig med att gå på folk och pranka på dom min "tro" på det sättet som t.ex. du gör (och en del andra, oavsett "sida" och forum) jag går nästa nalltid in och föreslår olika alternativ utan att för den delen skulle vara taskig eller håna någon för dennes val av redan köpta kablar eller kablar som personen i fråga om siktar på att köpa. Jag stilla föreslår att han kan spara pengar genom att köpa billigare men lika bra kablar på andra ställen, inget mer Sedan om personen vill veta mer om varför osv osv så förklarar jag mer än gärna ! Men jag går inte på som en bulldoser.. (som du vill få det att verka...) och jag är nästan alltid väldigt trevlig i mitt bemötande, om folk är trevliga mot mig. Men i ditt fall så gick du ut hårt och skoningslöst och då får du samma skit tillbaka, så simpelt är det:), Så bara för att vi inte gillar dig och din attetyd (och uppenbarligen tvärtom) så betyder det inte att vi ogillar alla andra här i världen, tvärt om faktiskt så är du en av dom få på i alla fall detta forum som jag känner att: "Han har ingen koll på någonting och är bara allmänt grinig utan orsak och vill jag inte ha för mycket att göra med"
Sluta snacka om besserviss hit och besservisse dit, det har inte med det att göra, det har att göra med att du är som att tala med en tegelägg och va det från första början, och dessutom som en telegvägg som inte vill annat än att ramla rakt på en, att jag och då vissa andra ställer oss upp och håller imot, det är då att vara besservissar... Hahah helt otroligt lustigt resonemang, kommer jag leva länge på  Som du kanske märker så är jag allt annat än beskymrad eller illa till mods av chaffset i tråden och med dig, jag tar det hela med ro som vanligt och stämmer därför inte in i din "profil" på att vi skulle skriva av vår ångest. Det är vanlig att paranoida pratar om sig själva i tredje person, kan det vara så att du passar in i detta på något sätt.. ?! Efter som det uppenbarligen inte har något med mig att göra i alla fall..?! aja, hur som helst så är det där väldigt mycket OT... Vart va vi nu igen, jo just det ja ! Jag är faktiskt lite nyfiken, jag måste få ställa dig en fråga och hoppas på att få ett vettigt svar (åtminstone) Vad gör en kabel bra? du har öppet fält, överaska mig med något givande !
Postad 08 September 2009 - 15:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jaja , du blev så sur bara för jag kallade dig besserwisser i en annan tråd Men visst stämmer det jag "tror" dom festa här kan läsa och förstår .. Du va väl kompis med Martin har jag gör mig , eller blandar jag ihop dig med nån annan kanske..jaja skitsamma .
Det jag tänkte på att du va trevlig förr i tiden. Men något verkar ha hänt , du kör med en alltför överlägsen stil nu .. Du kanske inte tänker på det själv , men försök att tänka lite självkritiskt någon gång " ett tips"
Och ja , jag vet att jag själv inte är guds snällaste barn , så slapp du kommentera det 
Har inte bara med "besservisse" utalandena att göra Det är hela stilen i ditt bemötande, och att ingen av dom frågorna som ställdes till dig fick ett vettigt svar spelar också in... Vad som hänt med mig... Hummm vet ej Jag blev lite iriterad först på ett inlägg skrivetav dig för någon sida sedan, och jag kommenterade detta, sedan blev det som det blev och nu tycker du att jag har överlägsen stil. Det stämmer väldigt bra, jag kör med min "överlägsta stil" just nu, för jag tycker det är väldigt roligt mot dom som själva har den  Helt beroande på situation så kan jag bestämma om jag ska använda den eller inte, men väldigt sällan som tur är, för det mesta så är jag gamla vanliga DVD-ai som jag alltid varit (stämmer ju inte helt, man förändras ju helatiden, sådant är livet) Som sagt, vårat förhållande till varandra har föga med verkligheten att göra, stilen jag har mot dig har jag inte mot kompisar, och eller för delen någon av dom trevliga på forumet, och inte heller någon av dom jag inte känner på forumet. Hmmm, när jag tänker efter så är det bara till dig som jag skriver såhär igentligen (just för tillfället är ett mer passande uttryck!), för utom en gång då jag hade att känslomässigt ögonblick med mittiprick.. Haha Ska se om han kommer ihåg det och kommenterar detta... Hur som så hade jag inte använt denna stil, och varit otrevlig om jag inte uppfattat dig som väldigt otrevlig och som besservisse på din stil, så... fel start helt enkelt.
Redigerat av DVD-ai, 08 September 2009 - 15:12.
Postad 08 September 2009 - 15:11
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Mr Besservisser  Så bara för att vi inte gillar dig och din attetyd
Vilka vi ? du och dina anhängare ? Jag såg att du säljer en Marantz med en taralabs kabel ...Så du kör inte med lakrits snören ialf då ? få man fråga varför om det inte är någon skillnad på ljudet ... Din fråga går inte att svara på ..Hur i /%& ska jag kunna veta vad som gör en kabel bra ? Skärp till dig nu .
Postad 08 September 2009 - 15:12
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Det var ju du som tog upp Ino och hans "ganska bestämda uppfattningar". Jag letade upp ett citat från honom där detta utvecklades, speciellt mht topic. Vad var det för fel på det nu då? Jösses...
Till skillnad mot dig kan man utgå från att han vet vad han talar om. Du gör en helt banal jämförelse med internkablage och påstår att detta skulle säga något om vilka högtalarkablar man skall välja. Det kan det inte göra. Personer som i vart fall till en början artigt skriver om sin syn, avkrävs blindtester och får också en massa historier om alternativ medicin och placebo i mot sig. Helt irrelevant okunnigt och missvisande. Självklart finns det en kabel som är bäst (måhända flera). Den/de behöver inte vara dyrare. Om man har möjlighet väljer man den. Varken högt eller lågt pris ger någon information om hur bra kabeln är. Skulle an behöva välja mellan de båda skulle jag nog anta att en dyrare kabel är bättre. Men det gäller bara mig. Over and out.
Postad 08 September 2009 - 15:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Mr Besservisser
Vilka vi ? du och dina anhängare ?
Jag såg att du säljer en Marantz med en taralabs kabel ...Så du kör inte med lakrits snören ialf då ? få man fråga varför om det inte är någon skillnad på ljudet ...
Din fråga går inte att svara på ..Hur i /%& ska jag kunna veta vad som gör en kabel bra ? Skärp till dig nu . Jepp, den är till salu ! Nej det gör jag inte, e ju det jag har försökt att säga ! men om det hade lyssnat's i tidigare skede så... Jag kör man kablar av perfekt kvalitet, betydligt mycket bättre än den taralabs kabel jag säljer, endast det bästa är gott nog för mig, men det behöver inte kosta multum ! ca 400kr/kabel räknar jag med och då är det "för dyrt" tycker jag.. angånde min fråga till dig: Jo, jag anser att du borde kunna svara... Vad är det du anser gör en kabel bra, hur väljer du vilken kabel som är bra, hur vet du vad som är bra om du inte vet det... Ne jag vet, den va lite dåligt specificerad, sorry... Men nu kan du nog svara Edit: just de! Nej, inte mot mina anhängare, jag har inga vad jag vet... utan mot dom som råkar anse (med rätta) att kablar inte behöver kosta multum för att vara bra..
Redigerat av DVD-ai, 08 September 2009 - 15:19.
Postad 08 September 2009 - 15:30
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Vad är det du anser gör en kabel bra, hur väljer du vilken kabel som är bra,
Nu blev det lättare .. Jo , det som gjorde mig förvånad när jag kopplade in Nordost Heimdal , Musiken blir såå härlig att lyssna på och man "fastnar" i musiken och byter inte skivor så snabbt ..Körde en del skivor jag aldrig orkat lyssna på tidigare och njöt av musiken..Jag inbillar mig i n t e den skillanden i musikåtergivningen . Sen så kan man snacka ljudbild och sånt med det ovan är det som är viktigast för mig , spelglädje ! Sen så är det trist när jag delar med mig av mina erfarenheter och blir bemött att jag ska lästa på , hjärnan är si eller så , ska byta kablar medans jag lyssnar "hur gör man det ?" osv Inte så konstigt att man härsknar till .. Sen så får du tycka att jag är otrevlig..Men det är ni som gör mig sån .. utan mot dom som råkar anse (med rätta) att kablar inte behöver kosta multum för att vara bra..
Ingen som säger att det är så ..Men tyvär finns ofta en viss pris/prestanda med i bilden eller ska man säga ljudet .
Redigerat av Superduke, 08 September 2009 - 15:32.
Postad 08 September 2009 - 15:44
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Till skillnad mot dig kan man utgå från att han vet vad han talar om.
Tack, kul med trevliga medlemmar på forumet... Till skillnad mot de allra flesta skulle jag tro. Du gör en helt banal jämförelse med internkablage och påstår att detta skulle säga något om vilka högtalarkablar man skall välja. Det kan det inte göra.
Du har nog inte riktigt förstått topic. Det handlar om varför man generellt skulle behöva exklusiva och dyra kablar utanför högtalarna när det går bra med enkla och billiga innuti. Tråden är lång men ännu har imo inga plausibla förklaringar eller motiveringar kommit. Personer som i vart fall till en början artigt skriver om sin syn, avkrävs blindtester och får också en massa historier om alternativ medicin och placebo i mot sig. Helt irrelevant okunnigt och missvisande.
Om du avser mig så är det inte sant. Har inte krävt blindtester av någon. Det är upp till var och en om de vill utföra detta eller ej. Alla upplevelser är mer eller mindre lättpåverkade genom förväntan. Det är ett faktum som skapar de likheter mellan ljudupplevelser och andra företeelser som många förnekar. Desto mindre skillnader och verklig påverkan desto lurigare är det. Tjejen på jobbet som är pro alternativmedicin reagerar på liknande förnekande sätt som man ibland ser t.ex. här. Skulle an behöva välja mellan de båda skulle jag nog anta att en dyrare kabel är bättre. Men det gäller bara mig.
Vad är grunden till ett sådant antagande?
Postad 08 September 2009 - 15:51
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Du har nog inte riktigt förstått topic. Det handlar om varför man generellt skulle behöva exklusiva och dyra kablar utanför högtalarna när det går bra med enkla och billiga innuti. Tråden är lång men ännu har imo inga plausibla förklaringar eller motiveringar kommit.
Jag tror inte det finns något vettigt svar på den frågan ..Jag kan bara säga att det är skillnad på högtalarkablar och jag vet inte varför , det är ologiskt jag vet men likförbannat så låter det olika . Vissa högtalare , ofta de dyrare modellerna i en serie kan dock ha "dyrare" internt kablage .
Postad 08 September 2009 - 15:56
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
I första inlägget inledningsvis skrev mittiprick:
"Kort och gott... Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med "bättre" och dyrare kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna?"
Det är mitipricks tråd. Det är han som har ställt frågan. Den kan inte missförstås.
Postad 08 September 2009 - 16:14
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1102 inlägg
En tanke skulle vara att högtalarkablarna ska förbi eluttag och en massa andra eventuella störningar, samt över ganska långa längder. Då kan det förstås vara bra att gardera sig genom skärmningar, god ledningsförmåga och bra kontakter/kontaktytor. Sen är frågan förstås hur man bäst uppnår bra skärmning, och det finns uppenbart en massa olika tekniker som kostar olika mycket.
För mig personligen när jag ska köpa nåt som jag anser mig ha råd med då tycker jag att det är prisvärt om produkten återspeglar en sjysst prissättning gentemot de utgifter företag har plus den vinstmarginal de behöver för att kunna fortsätta producera, nyinvestera och fortsätta forskning. det här kan ju skilja grymt mycket beroende på företagets storlek och hur produkten görs, om det är maskiner eller för hand exempelvis.
Jag tycker också att det är fullt tillåtet att nischa in sig på marknaden inte genom bara teknik och värde utan namnets status och vilken kund man vill åt. För mig är det dock inte viktigt utan jag vill helst ha det som är mest prisvärt inom min budget oavsett namn.
Postad 08 September 2009 - 17:31
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
En tanke skulle vara att högtalarkablarna ska förbi eluttag och en massa andra eventuella störningar, samt över ganska långa längder.
Som jag har pekat på tidigare så menar företaget Entreq (de som står bakom Hifimössen bl.a.) att högtalarkablarna endast behöver skärmas vid kontakterna. Om det är så, varför sitter det då, även i dyra högtalare och förstärkare, enkelt oskärmat kablage innanför kontakterna? De borde ju vara än mer utsatta för störningar. Är det verkligen någon som tror att tillverkare av högtalare och förstärkare i t.ex. 40 000 krs klassen inte hade jobbat på detta om de ansåg att signalstörningarna var ett hörbart problem? Studerar man ämnet så ser man att det inte finns en röd tråd i de påståenden som olika kabeltillverkare och säljare kommer med och att det är för mycket av ologiska resonemang. Någon påstår si och en annan så. Jag tror det är så enkelt att de försöker skapa ett behov, inte pga att det finns något, utan för att det är lättare att sälja in de sk argument de kommer med. Det går bra så länge ingen verkligen undersöker (t.ex. med mätningar och förutsättningslösa tester) utan drar sina slutsatser från den personliga upplevelsen. Det är ganska talande att några dyrkabeltillverkare för ett par år sedan vägrade att skicka in sina kablar för mätningar och tester utförda av Audioholics.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 September 2009 - 18:04.
Postad 08 September 2009 - 17:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu blev det lättare .. Jo , det som gjorde mig förvånad när jag kopplade in Nordost Heimdal , Musiken blir såå härlig att lyssna på och man "fastnar" i musiken och byter inte skivor så snabbt ..Körde en del skivor jag aldrig orkat lyssna på tidigare och njöt av musiken..Jag inbillar mig i n t e den skillanden i musikåtergivningen . Sen så kan man snacka ljudbild och sånt med det ovan är det som är viktigast för mig , spelglädje !
Sen så är det trist när jag delar med mig av mina erfarenheter och blir bemött att jag ska lästa på , hjärnan är si eller så , ska byta kablar medans jag lyssnar "hur gör man det ?" osv Inte så konstigt att man härsknar till .. Sen så får du tycka att jag är otrevlig..Men det är ni som gör mig sån ..
Ingen som säger att det är så ..Men tyvär finns ofta en viss pris/prestanda med i bilden eller ska man säga ljudet .
ok, och då en liten följd fråga: vad tror du det är i en kabel som påverkar signalen på dessa olika vis, som lyckas att påverka en så simpel elektrisk signal så pass mycket att du hör det ? Anldenignen till att jag skrev som jag gjorde med just att man skulle läsa på är för att om man är påläst inom området så vet man att skillnaden mellan kablar av bra konstruktion inte är något att bry sig om, och att skillnaden i över huvud taget mellan kablar är så liten att det är nästan inte värt att prata om i alla fall.. Och slutligen så är det ju så att vad är det som påverkar den elektriska signalen och hur påverkas den, och hur återspeglar sig sedan detta i den ljudliga återgivningen... ?! Det är nästan det viktigaste. Har man koll på detta och vet hur pas okänslig människans hörsel är i dom områden som just nu är relevanta, så kan man väldigt snabbt bilda sig en uppfattning av hur det ligger till och man vet då att sambandeta är som sådant att: dyrakablar = skitsnack inom detta med analog överföring och då absolut gällande högtalarkabel.... Vill nu inte hålla på och älta detta för det e bara drygt... men som jag även det skrivit tidigare, så för min del så är det upp till var och en hur mycket man vill lägga på kablar, och på vilka grunder, jag är väldigt ointresserad av detta egentligen. Just för att det inte "drabbar mig" så att säga... Men jag vill inte att "nya ska förvärvas" till att köpa dyrkabel, för det tycker jag känns dumt... pengar i sjön enligt mig. Dock så om anlednignen är som sådan att utssendet eller något i den stilen är det avgörande, då är det en annan sak. Men man ska inte inbilla sig att det ljudliga resultatet ska vara en avgörande faktor. Det va anledningen till att jag sa som jag gjorde, för att jag såg att du inte hade läst på, och så framförde jag det spydigt just för att du framförde dina erfarenheter på ett spydigt sätt och kallade mig m.m. för besservissar. Då får man liksom lov att tåla samma sak tillbaka, hade du inte gjort det från början hade jag varit lika trevlig i mitt bemötande som alltid annars... Edit: Som en liten inflikning så är jag ju minst lika nöjd med ljudet nu som jag va då jag hade mina Nordost kablar för sammanlagt 40kkr Men jag är många slantar rikare helt enkelt, och om jag tycker det låter lika bra nu som då, varför inte vara glad, jag missade ju inget Så för mig så finns det ingen vinst med dyra kablar, jag tillverkar egna och gör dom snygga, så har jag allt jag behöver.
Redigerat av DVD-ai, 08 September 2009 - 17:53.
Postad 08 September 2009 - 18:34
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
ok, och då en liten följd fråga: vad tror du det är i en kabel som påverkar signalen på dessa olika vis, som lyckas att påverka en så simpel elektrisk signal så pass mycket att du hör det ?
Inte den blekaste .. Anldenignen till att jag skrev som jag gjorde med just att man skulle läsa på är för att om man är påläst inom området så vet man att skillnaden mellan kablar av bra konstruktion inte är något att bry sig om, och att skillnaden i över huvud taget mellan kablar är så liten att det är nästan inte värt att prata om i alla fall..
Det är oförskämt att säga så till någon ! För det första så behöver man inte läsa något alls om hur kablar är uppbyggda och hur signalen påverkas , Det viktiga är hur du/jag vi upplever/hör att det låter och litar på sig själv . Som en liten inflikning så är jag ju minst lika nöjd med ljudet nu som jag va då jag hade mina Nordost kablar för sammanlagt 40kkr Men jag är många slantar rikare helt enkelt, och om jag tycker det låter lika bra nu som då, varför inte vara glad, jag missade ju inget
Ok , det är bra för dig , men det behöver inte betyda att alla upplever likadant eller hur .. Sedan så handlar det om matchning , du kanske skulle få ett klart bättre resultat med tex Harmonic Tech kablage och sparat en slant där me  Nu menar jag inget elakt , men har du kollat hörseln någon gång de sista 5 åren ? man vet aldrig .. Mvh
Postad 08 September 2009 - 19:03
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
I DVD-ais fall tror jag inte det handlar så mycket om dålig hörsel (eller? har iofs för mig att han tycker om att spela väldigt högt) utan snarare en medioker anläggning och framför allt hans övertygelse om att det inte är någon skillnad. Det snackas mycket om placebo när folk hör skillnad, men samma sak gäller ju givetvis även de som inte hör någon skillnad. De är så övertygade om att det inte finns någon skillnad så även om de skulle uppfatta en skillnad så vägrar de ta det åt sig - det var bara mitt sinnestillstånd för tillfället eller det var inbillning eller nivåmatchningen var inte perfekt osv...
Det finns två läger och inget av lägren har kunnat påvisa några övertygande bevis, varken mätningar eller fysiska förklaringar. Det sägs alltid att det inte går att mäta upp någon skillnad mellan kablar, men vart kan man ta del av dessa mätningar?
Postad 08 September 2009 - 19:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok , det är bra för dig , men det behöver inte betyda att alla upplever likadant eller hur .. Sedan så handlar det om matchning , du kanske skulle få ett klart bättre resultat med tex Harmonic Tech kablage och sparat en slant där me
Nu menar jag inget elakt , men har du kollat hörseln någon gång de sista 5 åren ? man vet aldrig ..
Mvh
Bra att du e med på det, då känns det bättre, men det va ju du som gick ut ganska hårt på att man i stort sätt va döv om man inte hörde skillnad och att man i stort sätt va tvungen att höra skillnad... och att vi som förespråkade att man inte hörde skillnad är besserwisser, men det är lugnt att tycka annorlunda än oss då alltså.. ?! Bra, då vet jag. Ha det ! I DVD-ais fall tror jag inte det handlar så mycket om dålig hörsel (eller? har iofs för mig att han tycker om att spela väldigt högt) utan snarare en medioker anläggning och framför allt hans övertygelse om att det inte är någon skillnad. Det snackas mycket om placebo när folk hör skillnad, men samma sak gäller ju givetvis även de som inte hör någon skillnad. De är så övertygade om att det inte finns någon skillnad så även om de skulle uppfatta en skillnad så vägrar de ta det åt sig - det var bara mitt sinnestillstånd för tillfället eller det var inbillning eller nivåmatchningen var inte perfekt osv...
Det finns två läger och inget av lägren har kunnat påvisa några övertygande bevis, varken mätningar eller fysiska förklaringar. Det sägs alltid att det inte går att mäta upp någon skillnad mellan kablar, men vart kan man ta del av dessa mätningar?
Kul att du kunde titta in "ABC12345"  I mitt fall är det absolut inget fel på hörseln och inte heller på min elektronik eller rum för den delen, och någon förvriden verklighetsbild har jag inte heller. (till uppenbar skillnad från vissa andra..) Jag har bara vett nog i skallen att bortse från sådant som är mot naturlagarna och att logik och uppenbart för den med dom basalaste av elektronikkunskaper... Men hur som... jag tänker inte hålla på och tjata om detta något mer nu, kör hårt och rakt ner i diket ! För mig är det helt enkelt inte intressant vad ni tycker och tänker om kablar... det jag reagerade på och därför jag började skriva i tråden alls va det faktum att jag blev kallad besserwisser. vad/hur ni gör gällande dyr eller billig, Bra eller dålig kabel är inte något som jag tänker ödsla någon tid på, Over and out
Redigerat av DVD-ai, 08 September 2009 - 20:01.
Postad 08 September 2009 - 21:48
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
För det första så behöver man inte läsa något alls om hur kablar är uppbyggda och hur signalen påverkas , Det viktiga är hur du/jag vi upplever/hör att det låter och litar på sig själv .
Och en del menar att det inte finns likheter med religion, hoemopati, astrologi, mm...? Argumenten från de som tror på sådant är anmärkningsvärt lik din text. Bortse från sannolikhet och logik, det är var och ens personliga upplevelse som gäller... DVD-ai: Koka inte över nu... Kommer alltid att finnas de som inte vill veta. Roa dig med lite komedi istället och kika på klippet jag länkade till tidigare: "Well - do you have any evidence for that?" "There is more to life then evidence" "Get in the fucking sack!" http://www.youtube.c...p;v=VIaV8swc-fo
Postad 08 September 2009 - 22:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, lite rolig va den faktiskt...
Postad 08 September 2009 - 22:04
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det finns två läger och inget av lägren har kunnat påvisa några övertygande bevis, varken mätningar eller fysiska förklaringar.
Man bör ha klart för sig att det är endast de som hävdar en företeelse som kan påvisa den. Jag kan påvisa att Storsjöodjuret finns genom att visa upp det, men jag kan aldrig påvisa att det inte existerar. Även om vi så tömmer Storsjön så kan det ju ha flyttat...  Bevisbördan ligger alltså hos de som hävdar en företeelse inte tvärtom och precis som du säger så har de ännu inte lyckats övertyga.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 September 2009 - 22:06.
Postad 08 September 2009 - 22:44
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Tomtar  Det är ett väldigt tjat om att alla kablar mäter lika, men när man ber om att få ta del av dessa mätningar så bemöts man med att den ena inte vill vara med o diskutera längre och den andra menar att bevisbördan enbart ligger hos de som påstår att det är skillnad.
Postad 09 September 2009 - 04:47
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Tomtar Det är ett väldigt tjat om att alla kablar mäter lika, men när man ber om att få ta del av dessa mätningar så bemöts man med att den ena inte vill vara med o diskutera längre och den andra menar att bevisbördan enbart ligger hos de som påstår att det är skillnad.
Du drar till med "Tomtar" och sedan förstår du inte det enkla exemplet...?  Det är inget varken du eller jag kan påverka eller ändra. Man kan inte säkert påvisa en ickeförekomst (även om man ofta kan dra mer eller mindre säkra praktiska slutsatser). Därav är det givet att bevisbördan ligger på de som hävdar företeelsen. Alla kablar mäter inte lika och var har du snappat upp det "väldiga tjatet" från? Mätbara skillnader betyder dock inte automatiskt hörbara sådana. Här lite om högtalarkablar, "Kabeln skall föra över signaler till en relativt låg impedans (högtalaren). För att den inte skall verka som ett filter för de högre frekvenserna skall den ha en låg induktans. Det får den genom att ledarna har en stor area mot varandra och ligger tätt tillsammans. Ju tätare desto bättre. Idealet är två (eller flera) metallfolier med ett tunt isolerskikt mellan. Men eftersom vi arbetar i lågfrekvensområdet så behöver vi inte gå till överdrift. En fem meter lång kabel där de två ledarna ligger nära varandra kommer att minska de högsta frekvenserna med några tiondels dB vid fyra ohms belastning. Jämför med högtalardiskantens frekvensgång så ser ni att det är helt obetydligt. Som exempel så har den bästa vanliga högtalarkabeln en sänkning på ca 0,2 dB vid 20kHz och den sämsta med riktigt brett mellan ledarna ca 1,2dB sänkning (räknat på fem meter kabel och fyra ohms belastning). Eftersom högtalarens impedans varierar kraftigt med frekvensen så får kabelns ledare inte ha för hög resistans då det skulle orsaka varierande spänningsfall och ojämn frekvensgång. Det här är faktiskt det enda stora problemet med vanliga högtalarkablar! De som följer med ett stereopaket har nästan alltid alldeles för klen area vilket ger dem en betydande resistans. Om ni vill att en fem meter lång ledning skall ge en maximal variation på 0,1dB till en fyra ohms högtalare måste den ha en area på 4 kvadratmillimeter. Skinneffekten har en viss inverkan vid 20kHz och höjer en grov ledares resistans en aning men den effekten är mycket liten och inte större än någon av de andra som diskuterats här ovan. För en 5 meters kabel med arean 7 mm2 ger skineffekten en sänkning på knappt 0,05 dB vid 20 kHz och 4 ohm belastning. Den arean är det värsta fallet vid 20 kHz. Både en tunnare eller en grövre ledare får en absolut resistansvariation som är lägre."http://www.kennethsh...arskroenor.html
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 September 2009 - 04:48.
Postad 09 September 2009 - 05:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tomtar Det är ett väldigt tjat om att alla kablar mäter lika, men när man ber om att få ta del av dessa mätningar så bemöts man med att den ena inte vill vara med o diskutera längre och den andra menar att bevisbördan enbart ligger hos de som påstår att det är skillnad.
Kan bero på att jag inte va med i diskussionen till att börja med, jag kommenterade något som superduke sa och jag orkar inte hålla på och tjata om kablar för det har jag för länge sedan givit upp hoppet som att lyckats få er att fatta något... Så, Tomte är jag inte, utan jag lämnar helt enkelt tråden då jag känner att det inte finns något att hämta här... Nivån för för låg och motparten för "o-vettig" för att det ska vara något vits... Hade jag varit intresserad av att diskutera kablar så hade jag fortsatt, men nu hade saken inte så mycket med den kablar att göra, sedan att du läser vad du vill och tolkar det änu värre, det är ju bara för tråkigt... Aja, jag skulle ju egentligen inte skriva något mer i tråden Men nu gjorde jag det ändå, hur som så tycker jag att ABC12345 ska hålla snattran om han inte vet vad som va grejen från början, för sådant är bara patetiskt och tydliga försök till att "vara" på någon viss person. Så, bara för att förtydliga en gång till, utifall att det gått förbi igen... Jag lämnar inte tråden för att du ställde en fråga som jag tyckte va obehaglig att svara på, utan helt för att jag vet att du är ett hopplöst fall och orkar helt enkelt inte beblanda mig med dig. Speciellt inte när du kommer in i tråden som på en banan och hojtar till om något helt irrelevant... Tack och hej !
Postad 09 September 2009 - 08:55
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Du drar till med "Tomtar" och sedan förstår du inte det enkla exemplet...? Det är inget varken du eller jag kan påverka eller ändra. Man kan inte säkert påvisa en ickeförekomst (även om man ofta kan dra mer eller mindre säkra praktiska slutsatser). Därav är det givet att bevisbördan ligger på de som hävdar företeelsen.
Alla kablar mäter inte lika och var har du snappat upp det "väldiga tjatet" från? Mätbara skillnader betyder dock inte automatiskt hörbara sådana. Här lite om högtalarkablar,
http://www.kennethsh...arskroenor.html
Får kolla på länken ikväll, den är blockad här, men hoppas det finns med mätningar av olika kablar.. Det handlar inte om att säkert påvisa en ickeförekomst, det handlar om att jag önskar ta del av de mätningar som det alltid tjatas om, men som inte verkar existera. Välj valfri kabeltråd, så ser du att minst en hänvisar till att det inte finns någon mätbar skillnad. Jag vill bara ta del av dessa mätningar, inte svårare än så.
Postad 09 September 2009 - 09:41
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Givetvis finns det såväl mätbara som hörbara skillnader mellan högtalarkablar. Att tro något annat tycker jag känns naivt. Däremot så behöver man inte betala speciellt stora pengar för att få en kabel som gör jobbet klanderfritt, nämligen att överföra signalen på ett för örat korrekt och oförvanskat sätt.
Postad 09 September 2009 - 09:47
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Tycker du själv att detta var en bra liknelse med högtalarkablar?
Postad 09 September 2009 - 12:17
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Givetvis finns det såväl mätbara som hörbara skillnader mellan högtalarkablar. Att tro något annat tycker jag känns naivt. Däremot så behöver man inte betala speciellt stora pengar för att få en kabel som gör jobbet klanderfritt, nämligen att överföra signalen på ett för örat korrekt och oförvanskat sätt.
Håller med om att det finns skillnader mellan olika kablar. Problemet, som jag ser det, är hur man ska komma fram till vilka kablar som överför signalen oförvanskat? Bara genom att lyssna sig fram eller är det mätningar som gäller? Om det är mätningar, var kan man ta del av dessa?
Postad 09 September 2009 - 12:33
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Att lyssna är ett utmärkt sätt tycker jag, förslagsvis blint.
Postad 09 September 2009 - 13:21
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Att lyssna är ett utmärkt sätt tycker jag, förslagsvis blint.
Håller med till fullo. Sen skulle jag gärna även se mätningar, men de verkar omöjligt att finna. Så min önskar kvarstår, ni som hävdar att det inte går att mäta skillnaden, ni får gärna dela med er av dessa mätningar. Edit: Vid blindtest blir det dock så att man väljer den kabel man tycker låter bäst och inte nödvändigtvis den som mäter bäst. Detta skrämer säkert en viss grupp människor, dvs. de som bygger sin anläggning runt vad andra (tex. LTS och Öhman) rekommenderar som neutrala och inte vad de nödvändigtvis själv har lyssnat sig fram till.
Redigerat av Unregisteredffae06bb, 09 September 2009 - 13:44.
Postad 09 September 2009 - 13:48
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Tycker du själv att detta var en bra liknelse med högtalarkablar?
Kanske inte, men det jag ville få fram var att båda bilarna levererar precis samma sak i det som går att mäta gällande att köra i 110 km/h - att båda kör i 110 km/h.
Postad 09 September 2009 - 15:17
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Sen skulle jag gärna även se mätningar, men de verkar omöjligt att finna. Så min önskar kvarstår, ni som hävdar att det inte går att mäta skillnaden, ni får gärna dela med er av dessa mätningar.
Tror du hittar en del mätningar i den test som jag nämnde tidigare (Audioholics). Tyvärr finns inte tre dyrkabeltillverkare med då de inte ville skicka in några kablar. De tre var enligt Audioholics de som kommit med de mest osannolika påståendena. http://www.audioholi...views-faceoff-2
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 September 2009 - 20:14.
Postad 15 September 2009 - 21:42
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Inte många mätningar här inte, men det hade jag ärligt talat inte räknat med heller. Tack iaf till Mittiprick för Audioholics mätningar
Postad 21 September 2009 - 18:06
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Kanske inte, men det jag ville få fram var att båda bilarna levererar precis samma sak i det som går att mäta gällande att köra i 110 km/h - att båda kör i 110 km/h.
Sant. Men går båda att köra i 290 km/h ?
Postad 22 September 2009 - 23:10
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Postad 23 September 2009 - 14:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
nerförsbacka, medvind, solen i ansiktet och jäkligt med tur, så... Ja
Postad 12 October 2009 - 19:08
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Oj, vilken tråd. Vad ska man säga? Det är som vanligt, dom som hör det vill inte vara med och göra kontrollerade tester på det (det finns ju även stora pengar att hämta) medans skeptikerna ofta bygger sina åsikter på verkligen vetenskapliga test.
Redigerat av Hifimatte, 12 October 2009 - 19:08.
Postad 12 October 2009 - 19:16
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
nerförsbacka, medvind, solen i ansiktet och jäkligt med tur, så... Ja 
Inte att förglömma hemlängtan... sen jäklar..!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|