Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byggtråd Golvhögtalare

373 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2009 - 14:45

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Riktigt snygga pjäser! Följt detta länge nu i det tysta, hoppa de låter riktigt bra! :lol:

Postad 02 October 2009 - 14:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Riktigt snygga pjäser! Följt detta länge nu i det tysta, hoppa de låter riktigt bra! :lol:

Trevliga högtaare du byggt, vad e det för något, kan man få lite information.. ?! :blink:

Postad 02 October 2009 - 16:09

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Tackar :blink:
Jag brukar också vara mycket duktig på att läsa trådar, men inte skriva eller kommentera...
Alltid roligt att höra kommentarer ju :P

Postad 03 October 2009 - 01:07

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Nu har jag byggt ett par jättefula delningsfilter som jag inte ens kommer visa här! Men högtalarna är nu igång och spelar på alla element :lol: Låter inte allt för tokigt än så länge! Kan inte testa så mycket vid denna tid på dygnet....

Postad 03 October 2009 - 12:43

benghan
  • benghan
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Även om delningsfilterna är fula så vill vi så klart se dom!

Har du testat med dämpningen än?

Sjukt snygga måste jag säga. Man blir sugen på att bygga nått själv när man ser sånt här.

Postad 03 October 2009 - 13:48

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Även om delningsfilterna är fula så vill vi så klart se dom!

Har du testat med dämpningen än?

Sjukt snygga måste jag säga. Man blir sugen på att bygga nått själv när man ser sånt här.

Det kommer bilder inom snar framtid! :) Jag har bara fått in dämpning i en av högtalarna än, men svårt att säga om jag hör någon skillnad mellan höger och vänster faktiskt :wub:

Men jag är kär redan nu! ;) Fan vad dom piskar!!! Postad bild

Postad 03 October 2009 - 18:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Fan va roligt då! Man får komma över i sommar å kolla sen :)

Postad 03 October 2009 - 21:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det här är ett av dom få hembyggen som jag tycker är RIKTIGT JÄÄÄÄVLA SNYGGA !!

Postad 03 October 2009 - 22:09

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Fan va roligt då! Man får komma över i sommar å kolla sen :)

Sommar? :wub: Då har jag ju hunnit bygga nya!

Det här är ett av dom få hembyggen som jag tycker är RIKTIGT JÄÄÄÄVLA SNYGGA !!

Tack som fan <_< Sjukt roligt att höra!!!!! ;)

Postad 04 October 2009 - 11:10

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Sommar? :D Då har jag ju hunnit bygga nya!

Hahahah! Körkortet kommer snart men min bil går inte att köra förrens i vår ju :P Hur långt tid tog det med bilen hem till mig?

Redigerat av Timpolanen, 04 October 2009 - 11:10.

Postad 04 October 2009 - 22:48

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Hahahah! Körkortet kommer snart men min bil går inte att köra förrens i vår ju :P Hur långt tid tog det med bilen hem till mig?

Det tar bara 2.5h :D

Postad 05 October 2009 - 07:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
2,5h e ju inget :blink:

jag e på !

Postad 05 October 2009 - 10:39

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
2.5h, det är 30-35 mil då :blink:

Postad 05 October 2009 - 11:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ca :blink: om man kör 120+ km/h.... ;)

Redigerat av DVD-ai, 05 October 2009 - 11:13.

Postad 05 October 2009 - 11:12

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

2.5h, det är 30-35 mil då :blink:

27 mil norr om Sthlm ligger den lilla byn Bollnäs ;)

Postad 05 October 2009 - 15:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

ca :blink: om man kör 120+ km/h.... :(

Det är bara i byar, samhällen, städer och byggarbetsplatser det går under 120 ;)

27 mil norr om Sthlm ligger den lilla byn Bollnäs :P

se, jag var nära iaf xD

Postad 05 October 2009 - 16:05

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Det är bara i byar, samhällen, städer och byggarbetsplatser det går under 120 :blink:

se, jag var nära iaf xD

De första 17milen är motorväg utan avbrott, sen kommer 6mil motortrafikled (?) 2+1 filer, dvs man kan köra 139 utan att bli av med körkortet (observera att detta inte fungerar på vanlig 90-väg! Talar av egen ärfarenhet av just 129kmh ^^ ) Sen kommer 4 mil vanlig 90-väg som så snällt utrustats fartkameror på alla 70- och 50- sträckor.

Dock har ju ingen av er körkort än så ni får väl ta tåget ;)

Redigerat av Beijergard, 05 October 2009 - 16:06.

Postad 05 October 2009 - 17:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

De första 17milen är motorväg utan avbrott, sen kommer 6mil motortrafikled (?) 2+1 filer, dvs man kan köra 139 utan att bli av med körkortet (observera att detta inte fungerar på vanlig 90-väg! Talar av egen ärfarenhet av just 129kmh ^^ ) Sen kommer 4 mil vanlig 90-väg som så snällt utrustats fartkameror på alla 70- och 50- sträckor.

Dock har ju ingen av er körkort än så ni får väl ta tåget :blink:

lugna ner dig nu, jag har haft kortet sedan 06.

Postad 05 October 2009 - 18:23

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Inte dom andra gubbarna :blink:

Postad 05 October 2009 - 18:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

1906...? :blink:

Postad 05 October 2009 - 18:54

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Inte dom andra gubbarna :D

Nej, men en är ju bara barnet och den andra lat :)

1906...? :D

Precis :rolleyes:

Postad 05 October 2009 - 21:20

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Precis :D

Vad säger du!! :rolleyes: Jag är ju fan på väg det ska ju ta sån tid å pengar bara :D Jo men DVD-ai är lat han det håller jag med till 100%. BTW behöver du ens körkort där uppe finns väl bara en väg :P

Postad 05 October 2009 - 21:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det är bara i byar, samhällen, städer och byggarbetsplatser det går under 120 :D

se, jag var nära iaf xD

Nära skjuter man ingen hare...

Vad säger du!! :rolleyes: Jag är ju fan på väg det ska ju ta sån tid å pengar bara :D Jo men DVD-ai är lat han det håller jag med till 100%. BTW behöver du ens körkort där uppe finns väl bara en väg :P

Fan e det som jag läser för något.... kom då, om det ska vara på detta viset! Postad bild

Postad 06 October 2009 - 10:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Vad säger du!! :) Jag är ju fan på väg det ska ju ta sån tid å pengar bara :D Jo men DVD-ai är lat han det håller jag med till 100%. BTW behöver du ens körkort där uppe finns väl bara en väg :P

Finns fler vägar än du kan räkna till :rolleyes:

Nära skjuter man ingen hare...
Fan e det som jag läser för något.... kom då, om det ska vara på detta viset! Postad bild

Nej, jag hade bara 3-8 mil fel....

Hehe, hur lång tid vill du ha på dig innan jag ska sluta le, när det är dags :D

Postad 06 October 2009 - 11:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, du kanske va nära haren i skogen brevid... :rolleyes:

Le får du göra så länge du vill, tycker jag du har rätt till.. :)

Postad 06 October 2009 - 18:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Jo, du kanske va nära haren i skogen brevid... :lol:

Le får du göra så länge du vill, tycker jag du har rätt till.. :D

11% fel. det är ingenting vad gäller avståndsuppskattning utifrån tiden det tar ;)

Tihi, så långe jag ler när du börjar boxas så är det bra, slutar jag le, då råder jag dig att ge upp :D

Postad 06 October 2009 - 22:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 07 October 2009 - 05:59

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Nu vill jag se bilderna på lådorna jag har hört ryckten att dom börjar närma sig slutet :D

Postad 07 October 2009 - 11:28

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Nu vill jag se bilderna på lådorna jag har hört ryckten att dom börjar närma sig slutet :P

Jag vågar inte knäppa några bilder innan jag har fått det städat och fint :P
Har varit lite trött och lat den senaste veckan :P

Postad 07 October 2009 - 12:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag vågar inte knäppa några bilder innan jag har fått det städat och fint :P
Har varit lite trött och lat den senaste veckan :P

Som Timpan då.. :P

Postad 07 October 2009 - 12:32

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Som Timpan då.. :P

Haha ;) Nu håller vi oss lite mer till topic :P

Jag är sugen på att bygga en center i samma serie nu! Denna har jag tänkt endast behöver en bas, och ha basreflexen fram, bra eller dåligt?

Sen funderar jag på om filtret jag använt, nu har int det visats här tidigare, endast på faktist.se, om det kommer gå att använda detta om man ta bort den sista spolen på 3mH?

Ska även skaffa ett par extra Audio Pro Image 11 när lönen trillar in, ska bli skoj med 7.1 :P

Bifogad fil(er)

Postad 07 October 2009 - 12:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
varför inte en ritkigt kompetent center som också är 2,5 väg... ?! :P

Redigerat av DVD-ai, 07 October 2009 - 12:58.

Postad 07 October 2009 - 14:21

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

varför inte en ritkigt kompetent center som också är 2,5 väg... ?! :P

Overkill?! :P
Försöker hålla butgeten på rimlig nivå också :P

Postad 07 October 2009 - 14:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok,j o det e klart att den där budgeten ska komma och vara tråkig också.. :P

aja, jo men kör håt.. :P

du behöver nytt filter dock..

Postad 07 October 2009 - 15:32

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

ok,j o det e klart att den där budgeten ska komma och vara tråkig också.. :P

aja, jo men kör håt.. ;)

du behöver nytt filter dock..

Vilken placering ser bäst ut av dessa? :P
Och vilken är bäst akustiskt sett...

Skillnaden mot det andra filtret kan inte vara speciellt stor va? Diskanten påverkas inte av baffelsteg? Eller cyklar jag på fel cykel? ;)
Kan du göra en snabb koll på detta DVD-ai? :P

Bifogad fil(er)

Redigerat av Beijergard, 07 October 2009 - 15:50.

Postad 07 October 2009 - 18:39

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
har du redan glömt vad Skrutten sa om det där filtret... :P Han "drog" sig ju ur när han fick reda på att det var andra lådor.

edit: bara för att skriva något som är possitivt, vänd högtalaren 90grader. liggande center sprider bra vertikalt men kasst horisontellt med elementen placerade så.

Redigerat av rotel2, 07 October 2009 - 18:54.

Postad 07 October 2009 - 18:57

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

har du redan glömt vad Skrutten sa om det där filtret... :( Han "drog" sig ju ur när han fick reda på att det var andra lådor.

edit: bara för att skriva något som är possitivt, vänd högtalaren 90grader. liggande center sprider bra vertikalt men kasst horisontellt med elementen placerade så.

Jag tycker dom låter förbannat bra som dom gör nu så Skrutten verkar ändå ha varit på rätt väg.. Filter går ju som sagt att göra om i framtiden om de inte skulle vara 100%...

Vem vill ha en stående center på 50cm framför tvn? :unsure:

Postad 07 October 2009 - 19:05

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
jag kan tyckas vara petig men så är det, spridningen utav ljudet kommer bli dåligt. Det kan man iof göra bättre MEN då krävs ett helt annat filter.
Du ställde en fråga och fick ett svar utav mig :( Om du inte litar på mitt omdömme så kan du ställa frågan vidare på ex Faktiskt.... :unsure:

Postad 07 October 2009 - 19:21

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

jag kan tyckas vara petig men så är det, spridningen utav ljudet kommer bli dåligt. Det kan man iof göra bättre MEN då krävs ett helt annat filter.
Du ställde en fråga och fick ett svar utav mig :( Om du inte litar på mitt omdömme så kan du ställa frågan vidare på ex Faktiskt.... :unsure:

Saken är ju den att dom låter bra som dom gör nu i mina öron.. Och för att få centern klangmatchad så bör man väl inte labba allt för mkt med filtret.. Jag bygger seriösare filter när nån har hjälpt mig mäta upp riktigt...

Jag litar på ditt omdöme, men isåfall borde jag göra om alla filter från början igen, och det är en omöjlighet utan uppmätning verkar det som..

Postad 07 October 2009 - 19:26

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
¨jag förstår ditt dilema med mätningen. Men du är med på spridning mönstret med om du monterar bas+diskant liggandes? Spridning till vänster blir inte samma som till höger (eller viceversa)

Redigerat av rotel2, 07 October 2009 - 20:38.

Postad 07 October 2009 - 19:40

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

¨jag förstår ditt dilema med mätningen. Men du är med på spridning mönstret med om du monterar bas+diskant liggandes? Spridning till vänster blir i samma som till höger (eller viceversa)

Vet inte hur spridningen bilr.. men gissar på ojämn?
De flesta centers är ju liggande? men de är anpassade efter det?

Redigerat av Beijergard, 07 October 2009 - 19:40.

Postad 07 October 2009 - 19:57

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
joo dom är "säkert" anpassande för det. Men till 99% är dom nog så för att kunderna har platsbrist under tvn.
Det finns ett par tillverkare som gör stående centerhögisar , eller rättare sagt placerar sina element på ett bättre sätt en att bara ha dom liggandes. Sen om man gör en (liggandes) MTM konstruktion så låta den ena basen spela LF tonerna, men då blir det en 2,5vägs burk och det är väl inte direkt något som är lättare att få till.

Jaja, jag är långt ifrån någon expert på hur man bäst ska utforma centerhögtalare.
Såg att du på faktiskt.se fått något svar om att du bara skulle behöva ändra för baffelsteget i filtret, men det är den mildaste delen i det hela, spridningen är en värre resa

Postad 07 October 2009 - 21:48

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

joo dom är "säkert" anpassande för det. Men till 99% är dom nog så för att kunderna har platsbrist under tvn.
Det finns ett par tillverkare som gör stående centerhögisar , eller rättare sagt placerar sina element på ett bättre sätt en att bara ha dom liggandes. Sen om man gör en (liggandes) MTM konstruktion så låta den ena basen spela LF tonerna, men då blir det en 2,5vägs burk och det är väl inte direkt något som är lättare att få till.

Jaja, jag är långt ifrån någon expert på hur man bäst ska utforma centerhögtalare.
Såg att du på faktiskt.se fått något svar om att du bara skulle behöva ändra för baffelsteget i filtret, men det är den mildaste delen i det hela, spridningen är en värre resa

Hur blir det om man gör en MTM version 2vägs då? får den fortfarande dålig spridning?
Eller om vi vänder på det hela, hur är den jag planerar på jämfört med min nuvarande Dynavoice C-6, a.k.a Skräphög?

Redigerat av Beijergard, 07 October 2009 - 21:55.

Postad 08 October 2009 - 18:47

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Beijergard;

Nu känner jag mig lite skylig att förklara detta, vilket jag inte är så bra på.
Dels för att mina kunskaper inte sträcker sig så långt. Så jag fick öppna upp hjärnan ordentligt + att jag fick öppna en bok :)

En MTM (2vägs) är att föredra före en MT (som du visat på din bild). En MTM (2,5vägs) är tyderligen den bästa bland kompromisser.
Iaf , om man gör en MTM (2vägs) så står man tyderligen inför det problemet att man måste dela brant och lågt.
Problem 2; det som ställer till det (gäller typ alla vanliga centerhögtalare...) är att om man har ex 20cm c-c mellan mellan/bas elementen så ska delningen ske vid en halv våglängd. Så 20cm motsvarar alltså ca 1700Hz delat på 2 (dvs en halvvåglängd) = 850Hz.
Det är inte många diskanter som klara detta... Om man nu inte gör på detta sätt utan delar som man brukar så kommer det uppstå en dipp, upp mot 12dB. Det är nog därför man ofta talar om att "vanliga" centers har dålig loobning mellan elementen.
Vet bla att LTS centrar har mellan/basarn tätt ihop och diskanten placeras strax ovanför.

OBS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu är jag inte 100% säker på detta ska jag tillägga!
Kanske någon annan vet bättre?

Men jag vet iaf om det ska bli bra/rätt så kan du inte köra med dessa orginalfilter rakt av bara.
Och kom ihåg att detta är ett forum så allt som sägs och hörs kanske inte stämmer (gäller detta inlägg också!!!).
Surt att spendera massor av pengar på saker som sedan kanske varken blir bra eller som man tänkt sig (har nog sagt det ett par ggr) ;)

ha det!

/Johan

Redigerat av rotel2, 08 October 2009 - 18:49.

Postad 08 October 2009 - 19:04

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Beijergard;

Nu känner jag mig lite skylig att förklara detta, vilket jag inte är så bra på.
Dels för att mina kunskaper inte sträcker sig så långt. Så jag fick öppna upp hjärnan ordentligt + att jag fick öppna en bok :)

En MTM (2vägs) är att föredra före en MT (som du visat på din bild). En MTM (2,5vägs) är tyderligen den bästa bland kompromisser.
Iaf , om man gör en MTM (2vägs) så står man tyderligen inför det problemet att man måste dela brant och lågt.
Problem 2; det som ställer till det (gäller typ alla vanliga centerhögtalare...) är att om man har ex 20cm c-c mellan mellan/bas elementen så ska delningen ske vid en halv våglängd. Så 20cm motsvarar alltså ca 1700Hz delat på 2 (dvs en halvvåglängd) = 850Hz.
Det är inte många diskanter som klara detta... Om man nu inte gör på detta sätt utan delar som man brukar så kommer det uppstå en dipp, upp mot 12dB. Det är nog därför man ofta talar om att "vanliga" centers har dålig loobning mellan elementen.
Vet bla att LTS centrar har mellan/basarn tätt ihop och diskanten placeras strax ovanför.

OBS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu är jag inte 100% säker på detta ska jag tillägga!
Kanske någon annan vet bättre?

Men jag vet iaf om det ska bli bra/rätt så kan du inte köra med dessa orginalfilter rakt av bara.
Och kom ihåg att detta är ett forum så allt som sägs och hörs kanske inte stämmer (gäller detta inlägg också!!!).
Surt att spendera massor av pengar på saker som sedan kanske varken blir bra eller som man tänkt sig (har nog sagt det ett par ggr) ;)

ha det!

/Johan

Trevlig läsning Johan :unsure:

Dock kommer bara mer frågor nu ju ;)
Varför måste en 2.5vägare delas lågt och brant?
Om jag gör en 60cm bred center och får 40cm mellan centrum på konerna, går detta bättre?
Problemet kvarstår dock med horisontella spridningen :P Går det ha välvd front på centern för att få bättre spridning?

Har du något tips på utformning av centern annars? Jag tycker ju en stående center vore otroligt fult :P Har du några bättre exempel på detta så tipsa gärna om det med :rolleyes:

Postad 08 October 2009 - 20:59

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Nää det gäller inte 2,5vägaren, utan 2vägs MTM.
Nää, inte göra C-C avståndet mellan elementen bredare utan dom ska sitta tightare.
Alltså spridningen går ju nog att få till hyfsad men då är det mäta mäta som gäller.

Välvd front skulle säkert göra det bättre, men då vet jag inte hur fasen blir pga elementens akustiska centra.

Jag har egentligen inga direkta tips, dels för att jag aldrig har byggt en center och inte heller någon MTM högtalare.
Det enda jag kan komma på är som LTSs center, dvs tätt ihop sittande mellan/bas element.

Som sagt; jag hoppas på att någon annan mer insatt kan reda ut detta då jag inte känner mig riktigt säker på detta.
Det enda jag vet är att ditt filter inte kommer att göra sitt jobb.

GrodanB, du kanske har lite info?

/Johan

Postad 08 October 2009 - 21:52

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Nää det gäller inte 2,5vägaren, utan 2vägs MTM.
Nää, inte göra C-C avståndet mellan elementen bredare utan dom ska sitta tightare.
Alltså spridningen går ju nog att få till hyfsad men då är det mäta mäta som gäller.

Välvd front skulle säkert göra det bättre, men då vet jag inte hur fasen blir pga elementens akustiska centra.

Jag har egentligen inga direkta tips, dels för att jag aldrig har byggt en center och inte heller någon MTM högtalare.
Det enda jag kan komma på är som LTSs center, dvs tätt ihop sittande mellan/bas element.

Som sagt; jag hoppas på att någon annan mer insatt kan reda ut detta då jag inte känner mig riktigt säker på detta.
Det enda jag vet är att ditt filter inte kommer att göra sitt jobb.

GrodanB, du kanske har lite info?

/Johan

Okej :)
Så för att mäta upp centern så måste jag först bygga den sen kan mätningen göras? Finns nån kunnig på detta i Gävleborgsområdet?

Postad 08 October 2009 - 22:02

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Jag ska försöka att nästa vecka (kan inte lova, massor att göra + pappaledig...) att mäta upp min sura gammla jamo center.
Där är mellan/basarna monterade med 21cm c-c mått, hmmm borde bli en dipp någonstans vid 1kHz kanske... vi får se :)

Postad 09 October 2009 - 01:01

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
du får ta och bygga om dina element till en koaxial! Känns nästan enklare än att räkna in allt som mr rotel har sagt hehe :)

Postad 09 October 2009 - 10:16

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Är det elementens placering eller baffelns form som skapar problemet med den horisontella spridningen?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.