![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
3 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 28 januari 2018 - 19:32
Arbetskamrat vill sälja denna till mig för en billigt peng, HD projektor iofs men har ju nästan 8-9 år på nacken.
Vad får jag ? om jag jämför med en ny idag för låt oss säga 10-15.000 kr
Postad 28 januari 2018 - 20:56
Vad den är värd är förstås svårt att säga eftersom den är rätt gammal(man vet ju inte hur länge till den håller). Men helt klart mer än en kebabrulle;-)
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 28 januari 2018 - 20:56.
Postad 28 januari 2018 - 23:09
Tack så mkt för era input. Först läste jag bara Duddits svar och började misstro mina egna ögon sen läste jag expertens svar o blev lite lugnare.
Jag har sett 2 st projar i butik Tw 6700 och 7300 , det var kanske inte helt optimala förhållanden , ganska ljust och man hade en specialduk för ljusare förhållanden , visst det var riktigt bra bild på båda där den dyrare kändes som om den klarade ljuset bättre .
Jag har sett Hc 3800 många gånger hemma hos min vän, ett litet rum med en helt vanlig helvit duk.. motordriven med spännvajer på sidorna, rummet är kolsvart , till o med svart tak, svarta väggar. ca 100 tum är det visst
Jag får köpa denna för 3500 kr med en lampa som gått 350 timmar , första lampan.
Visst den har några år på nacken och den kan gå i sönder , men det är inga stora pengar även om det är mer än vad jag brukar betala för en kebab.
Jag har också ett kolsvart rum i källaren så jag kan få samma bild där och då kan jag inte ur bildkvalitet förmå mig att betala 21.000 MER för en 7300, varför skulle jag det ? när jag är precis lika nöjd med 3800 ? förutom då driftssäkerheten .
Möjligt att om jag kunde jämföra dessa sida vid sida eller direkt efter varandra att jag skulle motivera mig , men som sagt det vet jag inte.
3800 bilden kändes så lugn , eller hur jag skall beskriva det och färgerna var riktigt bra.
Postad 28 januari 2018 - 23:56
Både TW6700 och TW7300 är ljusstarka vardagsrumsmodeller och inte så lämpliga när ett rum är riktigt mörkt. Speciellt inte på en så pass liten duk med vit väv. Så det är fullt rimligt att du tycker att HC3800 presterar bättre än dessa nyare maskiner på en hel del punkter, åldern till trots. I ett lite ljusare rum med en högkontrastduk så hade den halkat långt efter och ska man jämföra den mot något nyare och dyrare så bör det i rimlighetens namn vara en maskin som är avsedd för ett mörkt rum, tex en Sony HW30, 50, 55 eller motsvarande modell från JVC(HDxx). Dessa går begagnade ofta att hitta i prisklass 6-12.000kr och vore en mer naturlig jämförelse. Men även där håller HC3800 helt ok bildmässigt, men tappar på andra punkter såsom ljudnivå och flexibilitet(sämre zoom och monteringsmöjligheter).
Så med dina förutsättningar låter en begagnad HC3800 som superbra val för dig och 3500kr känns som ett rimligt pris!
Postad 29 januari 2018 - 09:07
Haft en del Mitsubishi och har även en extra idag också...tycker de håller hög klass, så är budgeten kring den summan blir det mycket bra om du kan mörklägga också.
Postad 29 januari 2018 - 13:16
Tack för alla råd, då behöver jag inte tveka på vad jag ser... faktiskt en fantastiskt bra HD bild och jag har haft LCD tidigare ( 90 tal iofs) men känner att DLP är mkt lugnare inga rörelser i färgade ytor som jag faktiskt kunde se på en helt ny proj.
Postad 29 januari 2018 - 14:01
Tack för alla råd, då behöver jag inte tveka på vad jag ser... faktiskt en fantastiskt bra HD bild och jag har haft LCD tidigare ( 90 tal iofs)
Nä, man ska alltid lita på sina egna ögon och öron.
men känner att DLP är mkt lugnare inga rörelser i färgade ytor som jag faktiskt kunde se på en helt ny proj.
Nja, det går ju inte att dra slutsatsen att det skulle vara just DLP-tekniken som står för det. I det här fallet beror det nog mer på att ljusflödet är mycket lägre och att du då upplever bilden som lugnare och mer vilsam. DLP är ju faktiskt, tvärtom, oftast lite mer oroliga i bilden än vad just LCD om man jämför maskiner i liknande prisklass, men för att man ska kunna jämföra så måste man förstås ha maskinerna på samma ställe så de får lika villkor.
Men glad att du är nöjd med ditt val!
Postad 29 januari 2018 - 14:16
Jag har proj erfarenhet men det sträcker sig till 1994-95 då visste kontorssäljaren knappt att man kunde ha projen hemma man fick förklara sig och pixlar stora som 25 öringar
Vill bara skriva att då hände det betydligt mer på projfronten 2000-2009 än det gjort 2009 - 2018 ! !!
Postad 29 januari 2018 - 14:24
Vill bara skriva att då hände det betydligt mer på projfronten 2000-2009 än det gjort 2009 - 2018 ! !!
Jo, men så är det förstås. Digitala projektorer började ju komma på marknaden i slutet på 90-talet och i början av en era händer det förstås mest i utveckling.
/Marcus
Postad 31 januari 2018 - 15:55
Nu är den uppe , jag är jättenöjd, kanon skärpa, bra färger, relativt tyst i låga lampläget och i det läget i ett helt svart rum , ger den ju riktigt svart svärta.
Kan inte vara lätt att sälja projar för +20 papp när en för 3000 kr prutat o klar ger denna bio bild...
Postad 02 februari 2018 - 09:30
vad kör du nu ?
JVC DLA-X55R kunde inte motstå ett bra erbjudande av en medlem här på forumet. Har dock väntat på ett chief tillbehör, så den kommer monteras först i helgen. Lovat mig själv att vänta lääääänge till nästa uppgradering, däremot blir det äntligen en 2.35.1 duk till sommaren
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar