Monitor Audio rx 6 och rx 8
978 svar till detta ämne
Postad 17 January 2010 - 21:55
Unregistered5b498a2a
-
Unregistered5b498a2a
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Är det någon som har erfarenheter av Onkyo med MA RX8?
Vilka är era intryck?
Har följt tråden ett tag och har varit runt och provlyssnat RX8:orna och jag är över lag mycket nöjd med det jag har hört. Tycker att jag har fått ett kvitto på den kvalitet jag är ute efter, finishmässigt är det helt klart de vita Pioanolackade som kommer att skina hemma hos mig, bland de snygaste man sett :-)
Sedan så är det ju det här med olika stärkare och olika karraktärer på de rum man lyssnat i...
Intrycken kan, och har, varierat, minst sagt..
Sitter själv med en Onkyo NR905:a, kommer Bi-Ampa så det kommer räcka till bra men det skulle va trevligt med lite mer underlag från er Onkyo owner's out there!
Hils DaBear
Postad 17 January 2010 - 22:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tänk på att RX8 är en 4 ohms högtalare. Jag läste någonstans att det fanns vissa begränsningar vad gäller bryggkoppling på Onkyo men vet inte om det kan gälla bi amping
Jag har i alla fall läst att dom som har onkyo är nöjda med sina RX
Sedan tror jag inte det spelar så stor roll för denna högtalare vad du kör med
för den låter så förbannat bra i alla fall. Jag har kört dom med Denon, Rotel och Cambridge
och de låter kanon med allt
Det skadar dock inte med lite kräm i maskineriet
Maveric
Postad 18 January 2010 - 08:57
jockebock
-
jockebock
-
Användare
-
-
110 inlägg
Är det någon som har erfarenheter av Onkyo med MA RX8?
Vilka är era intryck?
Hils DaBear
jag kör RX8 med tillhörande surround och center med en onkyo 1007 och jag är väldigt nöjd. fick den för 10k på rea. tror man klarar sig gott med modellen mindre annars elementen slår väldigt mkt utan att jag behöver höjja spec mkt.
Postad 18 January 2010 - 09:22
Ekström
-
Ekström
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Någon fler än jag som hade problem att sätta på "bottenplattan" på RX8orna, ena skruven gick inte att få i pga hålet förskjutet..
Skulle det rekomenderas att bi-ampa dessa högtalare med en marantz 6004?
Jag hade vissa problem me att få en skruv att ta när jag höll på med bottenplattorna , men vända bara lite på den och skruvade dom i lite annan ordning så löste det sej . inget direkt problem . Jag ska nog försöka hitta mej en ny förstärkare även jag . Satt och fipplade med min relativt nya stärkare och tyckte jag fick dåligt ljud i bak högtalarna ( ville höra hur dom spelade i musik å så ) men det lät som skit . Kopplade upp dom i min gamla stärkare som går att spela 5 channel stereo och då vart det ett riktigt härligt ljud i dom . så problemet låg i att det bara gick att spela Dolby eller liknande "modes" i surround på den jag har . och därav det konstiga ljudet . vet inte om det är så det ska vara men känns irriterande att man inte ska kunna utnyttja bak högtalarna nånting utom när man ser en film eller så . Och ja , jag kan faktist tycka om att lyssna på lite musik / tv sänd musik i surround  . Är nöjd med förstärkaren i övrigt och har inte lyssnat på några andra märken till mina RX8 . Vill gärna ha en med väl detaljerat ljud och bra bas och möjligheten att spela 5 channel stereo eller Dyl Några förslag . Ursäktar om frågan inte passar tråden . men dom flästa här har ju iaf RX6 eller 8 högtalare så
Postad 18 January 2010 - 10:41
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Okey Ekström var och en får tycka vad som är bra ..
Men .. Nej .. inte 5 channel stereo för musik
Musik skall lyssnas av i 2 kanaler eller om du har en riktig inspelning i 5:1 (SACD/DVDA) så blir det kanon
i 5:1 men aldrig annars.
Du får leva med att högtalarna bak och surrar bara är där för film och tv ..
Min personliga uppfattning är, att man förstör musiken om man kladdar med en massa konstiga
inställningar som många flerkanalare kan göra och därför använder jag Direct eller Pure Audio mode
för all musik och spelar endast upp den i 2 kanal genom mitt speciella 2 kanal slutsteg.
Som sagt, var och en får tycka vad den vill ...
Maveric
Postad 18 January 2010 - 10:51
klippo
-
klippo
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jag hade vissa problem me att få en skruv att ta när jag höll på med bottenplattorna , men vända bara lite på den och skruvade dom i lite annan ordning så löste det sej . inget direkt problem .
Jag hade exakt samma problem, dock fick jag inte alls i en skruv hur jag än vred och vände och skruva, vill inte fila upp hålet och greja, får se vad försäljare säger först om problemet
Postad 18 January 2010 - 11:00
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
Okey Ekström var och en får tycka vad som är bra ..
Men .. Nej .. inte 5 channel stereo för musik
Musik skall lyssnas av i 2 kanaler eller om du har en riktig inspelning i 5:1 (SACD/DVDA) så blir det kanon i 5:1 men aldrig annars.
Du får leva med att högtalarna bak och surrar bara är där för film och tv ..
Min personliga uppfattning är, att man förstör musiken om man kladdar med en massa konstiga inställningar som många flerkanalare kan göra och därför använder jag Direct eller Pure Audio mode för all musik och spelar endast upp den i 2 kanal genom mitt speciella 2 kanal slutsteg.
Som sagt, var och en får tycka vad den vill ...
Maveric
Håller med om att 2 kanal är bättre, men så håller jag inte med om Audassiy ( hur det nu stavas.  ) Min Onkyo stärkare 606, låter inte alls bra i Pure audio läget. och jag har försökt att lära mig att lyssna på det viset.  Jag har pratat med lite hifisäljare och har hört att många Onkyoägare kör hellre med EQ på än av för det låter inte så bra utan. sen vad det beror på vet jag inte. ( sen har jag inte råd eller tillstånd hemifrån att köpa en ytterligare dyrare förstärkare.... Högtalarna satt hårt inne.  ) Jag köpte hem Metallicas senaste koncert på Blueray med DTS HD ljud. det kan lyssnas i 5.1 läge. riktigt grym koncert och återigen levererar RXorna ett riktigt bra ljud på så "skräning" musik. Jag som har känsliga öron blir inte lyssningstrött på detta heller...
Postad 18 January 2010 - 11:03
Ekström
-
Ekström
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Haha , ja absolut . Givetvis är det 2 kanal som gäller för musik . Och i det läget är jag mycket nöjd med mina RX8 . även om basen är lite väl bumlig å inte särkilt rapp för tillfället (bara lirade i 15 timmar eller så) . har inte haft tid att ställa in så mycke än .
har vell inte vant mej vid dom nya talarna häller , eller ny stärkaren . men me gammla uppsättningen körde jag lite (långt ifrån mycke) 5 kanal och det var inte så tokigt, rätt skönt vid viss musik faktist . Men det var ju helt andra grejjer jag lirade med då , till det sämre då  . så kan ju ha nått med det att göra . Men tycker ändå att det är dumt att inte den valmöjligheten finns .. Men det är ju inte enda anledningen till att jag kikar efter en annan stärkare . men ska inte ta det här tror jag .
Viste att mitt inlägg skulle röra om lite  .
Postad 18 January 2010 - 11:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Min Onkyo stärkare 606, låter inte alls bra i Pure audio läget.
Till alla er som har en bra flerkanalare för film men vill ha ut lite mer för musik och från era frontar Låt ert nästa köp vara ett slutsteg och inte en ny flerkanalare ( om ni inte köper en mycket dyr flerkanalare ) Ni kan idag få ett slutsteg för under 10.000 som kör 8or kring era flerkanalare när det gäller att driva högtalarna och ge dom det som behövs för att 2 kanal skall låta riktigt bra. Rotel har ett par slutsteg för 2 kanal som låter riktigt bra.. Viste att mitt inlägg skulle röra om lite .
Vi är känsliga typer Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 18 January 2010 - 11:15.
Postad 18 January 2010 - 11:38
Ekström
-
Ekström
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ja , grund tanken var att skaffa ett slutsteg som får driva frontarna . men då jag inte är riktigt nöjd me min flerkanalare häller så ska jag börja där . ska bara försöka ta å sälja bort lite grejer först (börjar bli lite fullt hemma) .
Kan ju inte bi ampa me min stärkare häller och jag tycker mej höra att det blir lite för lite kräm .
Men en relativt billig väl ljudande flerkanalare och sen ett steg till frontarna , det skulle vara nått det  .
har somsagt inte kunnat lyssna runt så mycke dock . finns lite tunt utbud här där jag bor .
Har sneglat på Rotel oxå , dom har ganska bra priser och jag har hört mycke gott om dom .
Men vad tror ni man skulle satsa på för att driva ett par RX8 ?
Postad 18 January 2010 - 12:26
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ni med Marantz-stärkare, hur ökar man basen? o_O Tycker inte jag får särskilt mycket "bang for the buck", och när man läser om folk som tycker de klarar sig utan sub så blir man misstänksam. Kanske för att jag har tjock rya-matta och ett bord ivägen?
Postad 18 January 2010 - 12:33
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Håller med om att 2 kanal är bättre, men så håller jag inte med om Audassiy ( hur det nu stavas. ) Min Onkyo stärkare 606, låter inte alls bra i Pure audio läget. och jag har försökt att lära mig att lyssna på det viset. Jag har pratat med lite hifisäljare och har hört att många Onkyoägare kör hellre med EQ på än av för det låter inte så bra utan. sen vad det beror på vet jag inte. ( sen har jag inte råd eller tillstånd hemifrån att köpa en ytterligare dyrare förstärkare.... Högtalarna satt hårt inne. )
Jag köpte hem Metallicas senaste koncert på Blueray med DTS HD ljud. det kan lyssnas i 5.1 läge. riktigt grym koncert och återigen levererar RXorna ett riktigt bra ljud på så "skräning" musik. Jag som har känsliga öron blir inte lyssningstrött på detta heller...
Har du vinylspelare tycker jag du ska försöka hitta Metallicas Black album på Simply vinyl, brittisk dubbel 180-Grammare som är analogt remastrad... ( är sen länge utgången, men finns då och då att hitta på ebay) Har hört detta album många ggr, både på cd & dvd-audio, men den har aldrig låtit bättre än på denna vinyl. Rekommenderas till alla Metallicafans, då skivan fått nytt liv. -Det var visst såhär det var tänkt att den skulle höras - långt ifrån cd-utgåvans tråkigt stela ljud, svänger grymt när det avspelas med monitor audio RX
Redigerat av Jörgen A., 18 January 2010 - 17:38.
Postad 18 January 2010 - 13:42
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Men vad tror ni man skulle satsa på för att driva ett par RX8 ?
Som sagt rotels analoga slutsteg eller det som jag kör Cambridge 840W som ligger på 16.000 och som jag tycket låter bäst av det jag testat http://www.hifiklubb...kare_silver.htmSen finns det en mängd mycket dyra och några som är sämre men billigare .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 18 January 2010 - 15:14.
Postad 18 January 2010 - 18:39
Macfinkel
-
Macfinkel
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Till mina RX6 så kör jag med HK255 med en Musical Fidelity p170.... Mycket bra sväng:)
Postad 18 January 2010 - 20:02
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Ni som har rx6/8 och lägenhet hur gör ni med film på kvällarna, funkar "night mode" bra och dämpar basen bra eller får man fortfarande för hög bas? Saknar ju som sagt inte något i film ljud men min rs setup, utan saknar bas i 2-kanals läge. Kör mycket elektroniskt/techno och saknar därför basen i mina rs1'or. Vill dock även kunna se på en film på kvällen utan att porslinet dallrar. Alternativt är ju att jag kör med radius serien för film och enbart kör rx/8 i 2kanal.
Min setup är ju för nuvarande:
*HTPC optiskt/hdmi
*Marantz sr4600, ska dock bytas ut mot en sr6004 efter provlyssning.
*RS 1 + RS lcr (front + center)
*Radius 45 (rear)
Måste ta en ordentligt provlyssning med rx6/8, samt även gs10 då den eventuellt kan passa mig bättre ljudmässigt.
Postad 19 January 2010 - 00:38
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
^ Som jag skrev tycker jag inte att jag får särskilt mycket bas med min SR8001:a och RX8:orna. Den är där, men imponerar inte nämnvärt. Hade iofs. en 10 tumssub innan jag bytte (och grannarna klagade inte på den heller).
Redigerat av Drexon, 19 January 2010 - 00:53.
Postad 19 January 2010 - 16:08
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
^ Som jag skrev tycker jag inte att jag får särskilt mycket bas med min SR8001:a och RX8:orna. Den är där, men imponerar inte nämnvärt. Hade iofs. en 10 tumssub innan jag bytte (och grannarna klagade inte på den heller).
Ok, har dubbel 12" nu för enbart film. Så är inte djupbasen jag är ute efter. Vill bara ha lite mer kraft i "mid range" basen. Får ta mig in till stan och provlyssna någon dag....
Postad 19 January 2010 - 23:57
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Om det är en sak Marantz SUGER på är det meny-system och begripliga manualer. Hittade till SLUT en online-manual där jag sökte på ordet "bass" och kom till SLUT fram till att man kan ställa upp den på ett relativt krångligt sätt, vilket självklart gjorde ljudet mycket bättre.  Edit: *PUMP PUMP PUMP PUMP*
Redigerat av Drexon, 20 January 2010 - 01:10.
Postad 20 January 2010 - 16:20
Alexsjob
-
Alexsjob
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
Jag undrar kring kombon marantz sr6004 och MA rX8-orna.
Är det en bra kombination?
Marantzen ska egentligen ha fronthögtalare på 6-8 ohm medan RX8orna spelar på 4 ohm. Kommer det att fungera?
Också -vad har det isåfall för inverkan, om någon, på ljudet? Någon som vet? Framförallt musiklyssning jag använder systemet till. Kommer dock komplettera med rx seriens surroundhögtalare i framtiden.
Alex
Postad 20 January 2010 - 16:43
Unregistered36771
-
Unregistered36771
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Skickade det här mailet till Monitor Audio tidigare idag:
Hi! I have had a pair of RX8 speakers for about one week now. I am a bit concerned about that the screws in the back of the speakers are not tightened enough. When i first got them, the elements sat perfectly fitted in the cabinets. But now both the woofers and midranges has moved out from the cabinet, alot, almost 3mm. And the screws at the backside are really loose. Should i tighten them? In that case, how much? I have also been reading at a swedish internet forum that several other RX owners has noticed the very same thing, so i am not alone with this problem.
Skickade det efter att jag noterat att ena mellanregistret inte alls var speciellt försänkt i lådan längre. Sen efter jag skickat mailet kände jag på skruvarna, och vissa skruvar kunde jag skruva på för hand och även vicka på i sidled. De satt skitlöst med andra ord, efter 5 dagar! Hur som helst så drog jag åt skiten med sunt förnuft. Så ni vet!  Postar svaret, om jag får något...
SVAR: Regular checking and if necessary tightening is sometimes needed on the Silver RX speakers. I would tighten them up so that they are secure, but do not over-tighten. Best Regards Technical Services Department Lite diplomatiskt svar, men det är väl så.. sunt förnuft!
Redigerat av Unregistered36771, 20 January 2010 - 16:44.
Postad 20 January 2010 - 16:50
T1000
-
T1000
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Hej!
Jag undrar kring kombon marantz sr6004 och MA rX8-orna.
Är det en bra kombination?
Marantzen ska egentligen ha fronthögtalare på 6-8 ohm medan RX8orna spelar på 4 ohm. Kommer det att fungera? Också -vad har det isåfall för inverkan, om någon, på ljudet? Någon som vet? Framförallt musiklyssning jag använder systemet till. Kommer dock komplettera med rx seriens surroundhögtalare i framtiden.
Alex
Jag tror det kommer att fungera ypperligt! Jag har haft MA BR6 som också är specade till 4 ohm. Dom drevs utan problem med en marantz sr7001. Nu kör jag MA GS20 också med marantz sr7001. Annars går det ju väl alltid att komplettera med ett slutsteg?
Postad 20 January 2010 - 17:23
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
SVAR:
Regular checking and if necessary tightening is sometimes needed on the Silver RX speakers. I would tighten them up so that they are secure, but do not over-tighten.
Best Regards Technical Services Department
Lite diplomatiskt svar, men det är väl så.. sunt förnuft!
Trä är ett levande matrial som krymper på vintern ( låg luftfuktighet) och sväller på sommaren (hög luftfuktighet) Det är därför viktigt att man inte drar allt för hårt nu - då det i såna fall kan bli FÖR spänt framåt våren... Dessa rörelser i träet blir extra märkbara när man spänner elementen med genomgående pinbultar då rörelser i sidostyckena av lådan gör att man ibland kommer få känna hur pass spända elementen är, och vid behov spänna, eller släppa lite.
Postad 20 January 2010 - 17:35
speffy
-
speffy
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hur stor skillnad blir det på ljudet efter 100-200h när dom blivit inspelade ?
Har RX8 och RX center tillsammans med Marantz 6003.
Körde med ett par Jamo D590 innan.
I tvåkanal är RX8orna att föredra men i 5.1 som jag till 95% använder mitt system till så var det faktiskt inte någon större skillnad jämfört med D590.
Enligt återförsäljare så skulle det bli riktigt stor skillnad efter dom gått 100-200h annars var det troligtvis min 6003 som inte orkade driva dom fullt ut, vilket jag tycker den borda göra.
För visst borde RX8orna låta betydligt bättre än mina Jamo d590 även i 5.1 eller hade jag förstora förväntningar på nya rx serien ?
Postad 20 January 2010 - 18:36
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Hur stor skillnad blir det på ljudet efter 100-200h när dom blivit inspelade ? Har RX8 och RX center tillsammans med Marantz 6003. Körde med ett par Jamo D590 innan. I tvåkanal är RX8orna att föredra men i 5.1 som jag till 95% använder mitt system till så var det faktiskt inte någon större skillnad jämfört med D590. Enligt återförsäljare så skulle det bli riktigt stor skillnad efter dom gått 100-200h annars var det troligtvis min 6003 som inte orkade driva dom fullt ut, vilket jag tycker den borda göra. För visst borde RX8orna låta betydligt bättre än mina Jamo d590 även i 5.1 eller hade jag förstora förväntningar på nya rx serien ?
Jag märkte störst skillnad i 2.0 med rx8. Hela rx-systemet i 5.1 lät mkt mkt bra redan från början, men visst, efter 300-400 timmar satt allt som en smäck, dvs känns ej som att ljudet kommer från 5 högtalare, utan kommer sömlöst genom rummet. Det kan nog vara som säljaren sa: bättre/starkare förstärkning är kanske det som gör att du får full valuta för högtalarpengen.
Postad 21 January 2010 - 08:22
Alexsjob
-
Alexsjob
-
Rookie
-
7 inlägg
Dum fråga men jag undrar om ni har knep för inkoppling av högtalarna. Den högtalarkabel jag köpt och tänkt använda är i tjockaste laget för hålen på baksidan av rx8orna och vad jag förstår går det inte med banankontakt?
Dessutom undrar jag ang de två kontakter till varje pol med ledningsskiva emellan som rx8orna har. Vilken kontakt skall användas? Vad är syftet med utformningen av kontakten?
Mycket nu...
Postad 21 January 2010 - 08:28
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej!
Du kan använda banankontakter. Ta bort dom små plastpupparna på kontakterna (röd och svart). Jag använder de nedre paren, vet inte om det är någon skilnad på mellan dom. Sen så har jag tagit bort metallbläcken mellan kontakterna och ersatt dom med en bit högtalarkabel.
/Niklas
Redigerat av ***nicke69***, 21 January 2010 - 08:29.
Postad 22 January 2010 - 01:19
jockebock
-
jockebock
-
Användare
-
-
110 inlägg
får väl ta o skriva ett par rader här eftersom jag fick hem mitt MA RX heavyweight system förra veckan.. 24k från best sound i pianolack utan subben..köpte en ace bace 3 istället. o så köpte jag en onkyo 1007 för 10k från marrakezh.
bytte från mina gamla 12" Jamo "discohögtalare" med horndiskanter. lät typ OK i början men sen tyckte jag det började låta skit..riktigt dåligt alltså. ingen bas och alldeles för mkt stickande diskant och inget mellanregister över huvud taget. körde med +6db på basen och -10db på diskanten ett tag..pillade o höll på som fan o blev aldrig nöjd.. funderade på o lämna tillbaka skiten..inte kul o lägga 40k (inkl stärkarn+sub) o bli så missnöjd..
men jag höll ut o laddade ner ett program som skapar pink noise..tightade skruvarna på baksidan och körde en natt o fick tighta dom igen på morgonen..körde vidare med pink noise hela dagen och på kvällen så gjorde jag ett nytt lyssnings försök.
och J*VLAR vilken skillnad! är så sjukt nöjd nu så det går inte att beskriva!!! låter helt underbart!!! aldrig hört ngt så bra innan någonsin! har nu kunnat ställa alla inställningar på 0db i stärkaren (utom volymen  ) och det låter klockrent. (kan tom köra i "pure" läget på min Onkyo 1007 nu där det lät som ett par gamla skrikiga bilhögtalare innan.) tung o djup bas och diskanten e som silke för öronen. och det blir bara bättre o bättre nu för varje dag. idag tog jag faktiskt och stängde av subben för den behövs absolut inte till musiklyssning längre! ljudet har öppnat upp sig så mycket att tjejen trodde vi lyssnade på 5.1 idag när jag körde med bara frontarna.
testade introt till transformers 2 idag med alla högtalare igång. GRYMT!
så nu har man lärt tjejen hur man kör igång pink noise programmet så att dom får stå o gosa till sig medans man jobbar natt!
dom kanske gått i 50h nu bara och vad man hört så kommer det ju bli ännu mycket bättre så det känns som julafton varje dag man sätter sig o lyssnar nu
Postad 22 January 2010 - 03:14
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Skulle nån kunna hjälpa mig kolla en sak? Spela den här mp3-filen och se om ni får ett visst "durr" på vänster högtalare vid 0:10 (10 sekunder in) då trumpeterna tjuter. Jag kör inte på allt för hög volym, men när jag sänker försvinner durret. http://www.mediafire.com/?emzjymzmczmjockebock> Har hunnit spela dom i 2 veckor nu, och ljudet är drastiskt annorlunda. Dock kör jag på Bass +6 (maxinställning på förstärkaren, en Marantz), och tycker detta är lagom. +3 till +4 är för lite. Hur länge körde du pink noise för att få en sån skillnad och kan du länka till programmet?
Redigerat av Drexon, 22 January 2010 - 12:17.
Postad 22 January 2010 - 19:21
jockebock
-
jockebock
-
Användare
-
-
110 inlägg
Skulle nån kunna hjälpa mig kolla en sak? Spela den här mp3-filen och se om ni får ett visst "durr" på vänster högtalare vid 0:10 (10 sekunder in) då trumpeterna tjuter. Jag kör inte på allt för hög volym, men när jag sänker försvinner durret. http://www.mediafire.com/?emzjymzmczm
jockebock> Har hunnit spela dom i 2 veckor nu, och ljudet är drastiskt annorlunda. Dock kör jag på Bass +6 (maxinställning på förstärkaren, en Marantz), och tycker detta är lagom. +3 till +4 är för lite.
Hur länge körde du pink noise för att få en sån skillnad och kan du länka till programmet?
skön låt! nej jag får inget durrrr alls. har du efterdragit insexen på baksidan av högtalarna? kan ju va att dom sitter löst. jag har efterdragit mina flera ggr redan här är pink noise programmet
Postad 22 January 2010 - 20:25
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
^ Testat på lite högre volym? Testade dra åt men fick ingen skillnad i durrproblemet.. snarare tyckte jag de lät lite sämre, så jag lossade lite på dom lite igen.
Hur länge har du kört programmet?  Arbetar hemifrån, så jag har inte så mycket möjlighet att lämna lägenheten.
Postad 24 January 2010 - 15:40
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Ni som har haft rx6 eller rx8:orna ett tag nu, behöver ni fortfarande spänna åt skruvarna i jämna mellanrum??
Är själv nära köp att rx8:orna, men tycker att för 14500kr skall man inte behöva hålla koll på ett par skruvar en gång i kvarten (ok överdrev lite men ändå).
Må låta petigt men sån är jag  .
Mvh
Bigrauk
Postad 25 January 2010 - 08:12
jockebock
-
jockebock
-
Användare
-
-
110 inlägg
^ Testat på lite högre volym? Testade dra åt men fick ingen skillnad i durrproblemet.. snarare tyckte jag de lät lite sämre, så jag lossade lite på dom lite igen.
Hur länge har du kört programmet? Arbetar hemifrån, så jag har inte så mycket möjlighet att lämna lägenheten.
ja testade rätt högt o satt precis framför högtalaren o hörde inget konsitgt alls...är det bara i just den låten du hör durret? du kanske kör med ngn surround inställning i stärkaren som skapar ljudet? prova i direct mode. försöker köra det på nätterna när jag har tillfälle..sover i rummet bredvid och hör ingenting alls på lagom volym. det är ju inte så jobbigt ljud som white noise.. det är mer som vågbrus. du kan vara i samma rum också om du spelar på lite lägre volym. har fått in kanske 50h med det. Ni som har haft rx6 eller rx8:orna ett tag nu, behöver ni fortfarande spänna åt skruvarna i jämna mellanrum??
Är själv nära köp att rx8:orna, men tycker att för 14500kr skall man inte behöva hålla koll på ett par skruvar en gång i kvarten (ok överdrev lite men ändå).
Må låta petigt men sån är jag .
Mvh Bigrauk
har bara haft mina i 2 veckor ännu. har kanske dragit 2 varv totalt.. senast jag kände så kunde jag bara dra lite lite på 2 st den andra satt bra..så jag hoppas att det bara är i början det behövs.
Postad 25 January 2010 - 18:11
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
ja testade rätt högt o satt precis framför högtalaren o hörde inget konsitgt alls...är det bara i just den låten du hör durret? du kanske kör med ngn surround inställning i stärkaren som skapar ljudet? prova i direct mode.
Det visade sig vara datorn. Den kör ljudet "högre än det går" om man ställer upp "röst"-inställningen i ljudinställningarna. Idiotiskt (av Microsoft då). Angående skruvdragningen så har jag bara gjort det en gång, men fick för mig att det lät bättre när de satt lite lösare, så jag lossade dom lite. Ska experimentera med det där sen när de gått några hundra timmar.
Postad 25 January 2010 - 18:26
Unregistereda5b82afd
-
Unregistereda5b82afd
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Funderar på om jag ska välja rx6 eller rx8, det blir ett stereosystem. Rummet är på ca 23m2, lyssnar mest på klassisk rock och metal. Är det generelt bättre "drag" i rx8? Eller tenderar den att bli för "basig"?
Postad 25 January 2010 - 20:21
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Funderar på om jag ska välja rx6 eller rx8, det blir ett stereosystem. Rummet är på ca 23m2, lyssnar mest på klassisk rock och metal. Är det generelt bättre "drag" i rx8? Eller tenderar den att bli för "basig"?
Jag lyssnar på ungefär samma stil som dej, provlyssnade rx6 först och sen rx8 direkt efter. Om jag var lite osäker efter 6orna, blev jag helt övertygad efter att hört 8orna: de hade allt 6orna saknade, rockmusik mår bra av en stabil botten, det får du med 8orna + allt som 6orna har att erbjuda. För mig var valet lätt, men du bör själv provlyssna...
Postad 26 January 2010 - 03:42
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej finns det någon som kan hjälpa mig jag ska ha bra högtalare och stereoförstärkare (för jag vill kunna höra på radio också) för 2-kanals system med bra tryck i musik allt från både melodiös hårdrock och akustisk gitarr mm så man hör alla instrument och koppla till en Samsung LCD tv så man kan ha bra ljud när man lyssnar på tv.
Har fastnat för Monitor Audio RX 6 och 8 vilken skulle passa bäst för mig ?
Sedan vilken 2-kanals stereo med radio ska jag ha – vet inte om det heter det receiver om man ska ha radio också eller om det bara är när man har surrond ursäkta ovisheten.
Behöver jag ha något annat för att det ska fungera ?
Hur med kablar vad ska jag ha för kablar ?
Jag bor i bostadsrätt – har grannar så vid lågt ljud måse det låta mycket bra också - vardagsrummet där de ska stå är ca 20-25 kvadratmeter
Om jag lyssnar med trådlösa hörlurar vilket jag brukar göra blir det någon skillnad med vilka högtalare jag har för ljudet ?
slutsteg och försteg är väl inget jag behöver när jag ska ha en receiver ?
sedan har jag en Samsung BD-P3600 om jag ska lyssna på cd-skivor från den så var det något om analogt och digitalt ljud vad ska jag göra för att få bästa möjliga ljud då ?
Sedan är det mycket jag inte förstår alls vad betyder
Purläge respektive stereoläge ?
3.0 system ?
hörlursförstårkare ?
DAC ?
Audessey ?
DV omkopplare ?
jag tycker det är jättesvårt och att det är en djungel där ute och skulle hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor
Sedan undrar jag hur jag ska göra om jag vill sälja en utrustning som inköptes men ej använts mycket för jag föstrod fel vad det var för typ trodde det skulle vara trycka i dom men visste inte det här med 2-kanals suck…
en marantz SR 5400 och Moulin Short högtalare stavas nog annorlunda
förstår om ni tycker att jag inte förstår någonting men hoppas någon snäll person kan hjälpa mig
mvh
LAZIO
Postad 26 January 2010 - 08:06
jockebock
-
jockebock
-
Användare
-
-
110 inlägg
Om jag lyssnar med trådlösa hörlurar vilket jag brukar göra blir det någon skillnad med vilka högtalare jag har för ljudet ?
det är viktigt att du inte har för hög impedans på dina högtalarkablar om du ska lyssna trådlöst via hörlurar annars kan diskanten bli något distad. LCD TV är inte heller rekommenderat till Monitor Audio högtalarna läste jag någonstans såvida den inte har HDMI 1.4 då tvåvägskommunikation är A & O när du lyssnar på radio. MVH Joakim
Postad 27 January 2010 - 13:40
Unregisteredc1a738bd
-
Unregisteredc1a738bd
-
Amatör
-
-
57 inlägg
ja testade rätt högt o satt precis framför högtalaren o hörde inget konsitgt alls...är det bara i just den låten du hör durret? du kanske kör med ngn surround inställning i stärkaren som skapar ljudet? prova i direct mode.
försöker köra det på nätterna när jag har tillfälle..sover i rummet bredvid och hör ingenting alls på lagom volym. det är ju inte så jobbigt ljud som white noise.. det är mer som vågbrus. du kan vara i samma rum också om du spelar på lite lägre volym. har fått in kanske 50h med det.
har bara haft mina i 2 veckor ännu. har kanske dragit 2 varv totalt.. senast jag kände så kunde jag bara dra lite lite på 2 st den andra satt bra..så jag hoppas att det bara är i början det behövs.
Hejsan på er Jag slogs av en reflektion när jag läste debatten om skruvarna som måste efterspännas. I mina öron låter det som en barnsjukdom på denna nya modellen. Enligt min mening ska man naturligtvis inte själv behöva meka med att spänna några högtalarelement på en hy högtalare. Än mindre behöva var orolig för om de sitter för hårt/löst. MA skulle såklart ha behållit dem i fabriken så att de själva kundat göra denna efterspänning om det ny behövs. I övrigt så är det säkert jättebra högtalare har ännu inte hört dem men ser fram emot en provlyssning så småningom.
Postad 27 January 2010 - 17:18
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Hejsan på er Jag slogs av en reflektion när jag läste debatten om skruvarna som måste efterspännas. I mina öron låter det som en barnsjukdom på denna nya modellen. Enligt min mening ska man naturligtvis inte själv behöva meka med att spänna några högtalarelement på en hy högtalare. Än mindre behöva var orolig för om de sitter för hårt/löst. MA skulle såklart ha behållit dem i fabriken så att de själva kundat göra denna efterspänning om det ny behövs. I övrigt så är det säkert jättebra högtalare har ännu inte hört dem men ser fram emot en provlyssning så småningom.
TRÄ KRYMPER(VINTER)/SVÄLLER(SOMMAR) NÄR LUFTFUKTIGHETEN VÄXLAR - SVÅRARE ÄN SÅ E DE INTE... KONTRUKTIONEN MED GENOMGÅENDE PINBULT GÖR ATT MAN 1A VINTERN KANSKE FÅR EFTERDRA. - DE KAN SÅKLART INTE HÅLLA EN HEL SERIE KVAR PÅ FABRIKEN TILL DET BLIR VINTER (TORR LUFT), FÖR ATT EFTERDRA - DET FATTAR VEM SOM HELST...
Postad 27 January 2010 - 21:05
Unregisteredc1a738bd
-
Unregisteredc1a738bd
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Ja det är korrekt att trä krymper. MEN. MDF som är grunden i högtalaren har inte samma påvärkningsgrad av omslagen. Det är en av anledningarna till att man inte anväder massivt trä. Det är dessutom billigare och sparar miljön. Det slår sig inte och kan dessutom beställas i olika hårda kvaliteter.
Dock var inte denna kommentar menad som ett påhopp på MA eller MA-högtalar ägare. Jag har själv ett gäng sådana. Take no offence. Jag tycker bara och står fast vid det att man inte ska behöva meka med nya saker. Och om det är så att man som MA RX ägare Måste efterdra och släppa efter sina högtalar varje vår resp höst så har MA enligt min mening gjort en grov konstruktionsmiss. Ponera att man glömmer att släppa efter på skruvarna när lådan sväller igen. Då kanske man börjar få riktiga problem.
Min teori är inte att det är lådan som ändrar storlek beroende på yttre omständigheter. Snarare är det att skruven kan "sjunka" in i materialet efter nogon tid. Om ni byggt ihop en IKEA möbel någon gång så vet ni att man i bland måste gå över alla skruvarna igen och spänna dem igen. Detta problem kanske bara gäller några enstaka exemplar och är inget generellt problem för hela RX serien. Det får framtiden utvisa.
Redigerat av Unregisteredc1a738bd, 28 January 2010 - 07:47.
Postad 27 January 2010 - 22:34
maclaren
-
maclaren
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Är det många som upplever problem med detta? Jag har haft mina RX8:or sedan veckan innan jul och kände härom dagen på skruvarna på mina och de var inte lösa. Gick att dra dem lite grand men bara något 1/8-varv eller så innan jag tyckte det var nog.
Postad 27 January 2010 - 23:25
Goldminer
-
Goldminer
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej,
Jag har nyligen skaffat mig MA RX6, RX LCR samt Radius 45HD. Är grymt nöjd med ljudet i både stereo och 5.1. En annan anledning till varför jag köpte MA är hur härliga dem ser ut, svart piano lack yummy.
Har läst denna tråd i en månad nu och ser att många måste efterspänna sina högtalare. Själv sitter mina ganska bra från början. Efter nu ~40 timmar sitter de fortfarande tajt. Jag kommer kolla med jämna mellanrum.
Later,
Goldminer
Postad 28 January 2010 - 17:08
Planckton
-
Planckton
-
Rookie
-
2 inlägg
En fråga...
Måste man ha den där bottenplattan? Tycker den är anskrämligt ful, skulle hellre bara placera högtalarna på ett par dämpkuddar.
Fyller den ngn funktion utom att samla damm och vara ful?
Jag kanske har missat något?
Postad 28 January 2010 - 17:12
Unregistereda5b82afd
-
Unregistereda5b82afd
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
En fråga... Måste man ha den där bottenplattan? Tycker den är anskrämligt ful, skulle hellre bara placera högtalarna på ett par dämpkuddar. Fyller den ngn funktion utom att samla damm och vara ful? Jag kanske har missat något?
Undrar samma sak, gillar inte bottenplattan, har planerat att ställa högtalarna på ett par SD-kuddar.
Postad 28 January 2010 - 17:12
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nej det fyller ingen funktion mer än att vara snygg och att högtalaren står stabilt på golvet
Om jag skulle ta bort den hade jag ersatt den med soundcares superspikes
som står stabilt och som inte är spikes på det sätt som spikes är i vanliga fall
För min det tycker jag att bottenplattan är snygg, så länge man inte berättar
att den är av plast
Maveric
Postad 28 January 2010 - 17:18
Planckton
-
Planckton
-
Rookie
-
2 inlägg
Oj! Här går det undan, tack för svar.
Planerar ett snart inköp av rx6 pianosvart (=
Postad 28 January 2010 - 22:10
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
provar en gång till för jag trodde man kunde få hjälp här
Hej finns det någon som kan hjälpa mig jag ska ha bra högtalare och stereoförstärkare (för jag vill kunna höra på radio också) för 2-kanals system med bra tryck i musik allt från både melodiös hårdrock och akustisk gitarr mm så man hör alla instrument och koppla till en Samsung LCD tv så man kan ha bra ljud när man lyssnar på tv.
Har fastnat för Monitor Audio RX 6 och 8 vilken skulle passa bäst för mig ?
Sedan vilken 2-kanals stereo med radio ska jag ha – vet inte om det heter det receiver om man ska ha radio också eller om det bara är när man har surrond ursäkta ovisheten.
Behöver jag ha något annat för att det ska fungera ?
Hur med kablar vad ska jag ha för kablar ?
Jag bor i bostadsrätt – har grannar så vid lågt ljud måse det låta mycket bra också - vardagsrummet där de ska stå är ca 20-25 kvadratmeter
slutsteg och försteg är väl inget jag behöver när jag ska ha en receiver ?
sedan har jag en Samsung BD-P3600 om jag ska lyssna på cd-skivor från den så var det något om analogt och digitalt ljud vad ska jag göra för att få bästa möjliga ljud då ?
Sedan är det mycket jag inte förstår alls vad betyder
Purläge respektive stereoläge ?
3.0 system ?
hörlursförstårkare ?
DAC ?
Audessey ?
DV omkopplare ?
jag tycker det är jättesvårt och att det är en djungel där ute och skulle hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor
Sedan undrar jag hur jag ska göra om jag vill sälja en utrustning som inköptes men ej använts mycket för jag föstrod fel vad det var för typ trodde det skulle vara trycka i dom men visste inte det här med 2-kanals suck…
en marantz SR 5400 och Moulin Short högtalare stavas nog annorlunda
förstår om ni tycker att jag inte förstår någonting men hoppas någon snäll person kan hjälpa mig
mvh
LAZIO
Postad 28 January 2010 - 23:24
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Anledningen till att ingen svarade första gången är nog att ditt inlägg är väldigt långt och vissa frågor är konstigt formulerade tycker jag. Först och främst så har du inte sagt vilken prisnivå du ska köpa en stereoförstärkare för.
En stereoförstärkare är en ren 2-kanalig förstärkare som oftast är helt analog. En stereoreceiver är en 2-kanalig förstärkare med en inbyggd tuner-del så att du kan lyssna på radio. Ett exempel på en sådan är Harman Kardon HK 3490.
Vad gäller RX6 gentemot RX8 så är det ju såklart omöjligt för någon här att rekommendera den ena eller den andra. Högtalarna är ju i princip samma förutom att RX8 har ett extra baselement. Så vet du om att du är en person som föredrar lite tyngre och större ljud så kanske det är bättre att satsa på ett par RX8.
Vad gäller högtalarkablar rekommenderar jag att köpa något billigt, vanlig högtalarkabel i lösmeter runt 15 kr/m räcker gott och väl. Andra kablar som du kan behöva är en vanlig audiokabel 2rca --> 2rca. Detta för att få ljud exempelvis från din CD-spelare. Vad har du i övrigt för signalkällor? Har din framtida förstärkare även en digital ingång så kan du koppla in din signalkälla (exemeplvis en CD-spelare, DVD-spelare, PS3 mfl) digitalt (optisk toslink, koaxial), då kommer omvandlingen av ljudet ske i förstärkaren. Detta är en smaksak. Har du en bra CD-spelare ska du förmodligen låta den sköta omvandlingen och alltså koppla analogt. För övrigt är det en DAC (Digital to Analogue Converter) som omvandlar ljudet. En sådan finns inbyggd i din CD-spelare.
Jag förstår inte alls koppling mellan dina trådlösa hörlurar och valet av högtalare. Högtalarna spelar ju inte någon som helst roll när du lyssnar med hörlurar.
Försteg och slutsteg är något som du behöver, annars kommer du inte att få mkt till ljud. Men detta är inbyggt i din framtida förstärkare. Ev. kan man köpa separat slutsteg och försteg men det känns inte aktuellt i ditt fall, så häng inte upp dig på det.
Ska du sälja gammal utrustning och elektronik så kan du lägga ut det på hifimagasinet.com.
Hoppas du blev något klokare.
MVH Flingan
Postad 28 January 2010 - 23:38
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Ska se om jag kan hjälpa dig lite:
DAC: (digital-to-analog converter)Är den del av maskineriet som omväxlar digitala signaler till analoga. Om det sitter en bättre DAC i cd eller för den delen förstärkaren så blir det bättre ljud. Helt enkelt den pryl som kodar ettor och nollor till ljud, kan man nog säga. Det är alltså inbyggt i tex cd-spelare (dyrare cd-spelare sitter det bättre DAC i.).
Audessey: är ett ljudkalibreringssystem som finns på nyare biorecivers samt även någon stereomaskin har jag sett även om det är ovanligt. Man sätter en mikrofon i rummet och apparaten gör en massa justeringar av mätningarna automatiskt.
Pure-läge: Ett "knapp" som finns på många förstärkare där man då kopplar bort så många signaler som möjligt för att få så ren signal som möjligt. tex kopplas bas och treble "rattarna" bort helt och ibland släcks displayer ner osv. har du en bra anläggning som klarar av att spela musiken som den är, låter det kanske bäst i detta läget.
Stereo-läget: Här kan man (om det finns förstås) justera bas och treble. Har du en mindre bra anläggning kanske du tycker att det låter bättre om man krämar på med eq? Kan även vara bra om man vill lyssna på lägre volym då örat har svårare att uppfatta bas och diskant.
2.0 = två stycken fronthögtalare utan sub
2.1 = två stycken front högtalare MED sub
3.0 = två front samt en center utan sub osv...
5.1 = två front, en center, två surround, en sub.
Ska du bara lyssna på musik så ger en riktig 2-kanals förstärkare mkt bättre ljud än om du ska lyssna på stereo med en hemmabioreciver. Själv har jag både ock. När jag skaffade min 2-kanals så var det som "aha! det var så här det skulle låta, det saknades tydligen något!" Själv har jag en HK970 som dock är utan radio, MED radio heter motsvarande HK 3490. Vilka jag tycker ger en för pengen RIKTIGT bra ljud (riktigt strömstarka apparater). Lite mustigt och stampatakten-vänligt som passar utmärkt till just hårdrock. Lirar självklart även bra på aktustiska instrument osv. Hur HK lirar ihop med MA har jag dock ingen som helst koll på. Men man kan kortfattat säga så här att så länge en förstärkare är kraftig nog att driva en högtalare som den ska, så gör förstärkaren mindre skillnad för ljudet än vad en högtalare gör.
Du kan koppla tv-ljudet in i en stereo-förstärkare om tv-n har vanliga analoga utgångar.
Hoppas detta hjälpte dig en bit på vägen. MA gör riktigt snygga högtalare, dock har jag ingen aning om ljudet.
Redigerat av Unregistered0c078b54, 28 January 2010 - 23:42.
Postad 29 January 2010 - 08:52
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Nån som satt upp sina RX1:or eller andra likvärdiga högtalare på väggen? Vad använde ni isåfall för fästen?
Vill egentligen inte borra/skruva i den fina pianolacken, men vad har man för val? :S
Edit: Har det under kontroll.
Redigerat av Drexon, 31 January 2010 - 21:28.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|