Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610

369 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR507 (Förstärkare) 4 9.08 (24) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
33 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Uppgradera Förstäkare (7 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
Differans i ljud hos fronthögtalare, normalt? (2 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-SR507 (102 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med onkyo 507 (1 inlägg) 14 år sedan
Yamaha NS-555 eller Dynavoice Magic F-6 EX ? (1 inlägg) 15 år sedan
receiver 5.1 vs 7.1 , lönt eller ej ? (25 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Ljud i flera rum (7 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Onkyo TX-SR577? (22 inlägg) 16 år sedan
yamaha rx-v565 eller onkeyo tx-sr507 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Val av förstärkre, Onkyo TX-SR507 vs Yamaha RX-V465 (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 (31 inlägg) 16 år sedan
4 ohms högtalare med Onkyo SR507? (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo tx-sr507 och Canton Movie 150? (7 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
Vilken stärkare skulle ni välja? (2 inlägg) 16 år sedan
Nya Onkyo 507 (19 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V465 vs. Onkyo TX-SR507 (7 inlägg) 16 år sedan
Fronthögtalare och subwoofer max 10 000 (8 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 + Samsung LE40B658, 2.1-konfiguration? (1 inlägg) 16 år sedan
Dator via HDMI till Onkyo TX-SR507 (1 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Falukorv (2 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 eller Yamaha RX-V465 (0 inlägg) 16 år sedan

Postad 09 March 2010 - 17:51

Unregistered02177abf
  • Unregistered02177abf
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Om jag förstått rätt så är problemet med LPCM om man har gamla ps3?

Jag har en ps 3 slim och skulle då inte få några problemn om bara den första uppgraderingen är gjord?

Tacksam för svar då jag tänkte beställa en från HK

Postad 09 March 2010 - 20:32

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej

Om jag förstått rätt så är problemet med LPCM om man har gamla ps3?

Jag har en ps 3 slim och skulle då inte få några problemn om bara den första uppgraderingen är gjord?

Tacksam för svar då jag tänkte beställa en från HK

Gamla PS3 stödjer bara LPCM
PS3 slim stödjer både LPCM och bitstream. Kör du i bitstream har du inga kända problem med förstärkaren nej.

Dock, som jag sagt tidigare, så tappar man i ljudkvalite om man kör advanced profile Blu-ray ljud i bitstreamläge (kommentarspår och liknande). Vid vanligt tittande så är LPCM och bitstream identiskt. Advanced profile problem med bistream är generellt och har inget med Denon att göra utan är snarare en begränsning i HDMI standarden.

Postad 09 March 2010 - 21:08

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
nu har jag precis beställt en denon 1610 från HK....2298 inklusive frakt...kunde inte hålla mig längre..hoppas bara den klarar att driva mina audiopro black diamond högtalare...har man lite tur så får jag den innan fredag...

Postad 09 March 2010 - 22:26

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

nu har jag precis beställt en denon 1610 från HK....2298 inklusive frakt...kunde inte hålla mig längre..hoppas bara den klarar att driva mina audiopro black diamond högtalare...har man lite tur så får jag den innan fredag...

OM du läser lite i tråden så är nästan leverans 27 mars och den är troligtvis redan full. ELler vad har u fått för info?

Postad 10 March 2010 - 08:36

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
för allas info så verkar det som denons garantiåttaganden i sverige sköts av STT mediaservice. man kanske kan vända sig dit för uppdateringar?

Postad 10 March 2010 - 11:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

för allas info så verkar det som denons garantiåttaganden i sverige sköts av STT mediaservice. man kanske kan vända sig dit för uppdateringar?

HK har service i SVerige ja, men enligt info på HK hemsida så är just FW uppdatering på 1610/1910 något som de bara kan göra i Danmark
EG så har inget service avtal utan det är utbyte som gäller.

Redigerat av e3henri, 10 March 2010 - 11:26.

Postad 10 March 2010 - 11:25

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Visst MEN det äe elgigantens jobb att fixa den saken!!Och dom struntar fullstädigt i om din 1610 är ouppdaterad (har jag själv erfarenhet av)De gör det enkla,säger-lämmna tillbaka.
Undrar när de skall sälja ut alla ouppdaterade returer ,om de gör det så kan man själv ta kontakt med STT när man betalat 999kr för den....

Postad 10 March 2010 - 12:42

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Visst MEN det äe elgigantens jobb att fixa den saken!!Och dom struntar fullstädigt i om din 1610 är ouppdaterad (har jag själv erfarenhet av)De gör det enkla,säger-lämmna tillbaka.
Undrar när de skall sälja ut alla ouppdaterade returer ,om de gör det så kan man själv ta kontakt med STT när man betalat 999kr för den....

Frågan är vad som händer när den är mer än 30 dagar. Kommer de fortfarande säga att man ska lämna tillbaka den.

Ouppdaterade returer (EG har inget annat än ouppdaterade maskiner visserligen - retur eler ny spelar ingen roll) säljs väl troligtvis ut på fyndtorget i din lokala EG.
Jag får väl ta en sväng ner och kolla om min står där nu. Kanske kan köpa tillbaka den :)

Postad 10 March 2010 - 13:45

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
enligt uppgift så har STT den nödvändiga utrustningen att göra uppdateringarna.

Postad 10 March 2010 - 16:03

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

enligt uppgift så har STT den nödvändiga utrustningen att göra uppdateringarna.

Du får berätta mer
HK uppdaterar sina i Danmark (enligt hemsidan) och EG uppdaterar inte alls. Någon mer säljer inte Denon vad jag vet...

Postad 10 March 2010 - 16:24

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Frågan är vad som händer när den är mer än 30 dagar. Kommer de fortfarande säga att man ska lämna tillbaka den.

Ouppdaterade returer (EG har inget annat än ouppdaterade maskiner visserligen - retur eler ny spelar ingen roll) säljs väl troligtvis ut på fyndtorget i din lokala EG.
Jag får väl ta en sväng ner och kolla om min står där nu. Kanske kan köpa tillbaka den :)

Skulle gissa att du har rätt att åberopa garantin, i synnerhet när Denon själva gått ut och informerat om detta kända fel. Så även om du väntar till veckan innan garantin går ut så borde Elgiganten vara SKYLDIGA att hjälpa dig. Kan dom inte göra det bör man ju åtminstone få pengarna tillbaka. Dessutom borde man väl kunna åberopa konsumentköplagen (eftersom felet fanns när du köpte varan). För att styrka det är det bara att hänvisa till att Denon medgett detta som ett känt fel.

Postad 10 March 2010 - 17:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Skulle gissa att du har rätt att åberopa garantin, i synnerhet när Denon själva gått ut och informerat om detta kända fel. Så även om du väntar till veckan innan garantin går ut så borde Elgiganten vara SKYLDIGA att hjälpa dig. Kan dom inte göra det bör man ju åtminstone få pengarna tillbaka. Dessutom borde man väl kunna åberopa konsumentköplagen (eftersom felet fanns när du köpte varan). För att styrka det är det bara att hänvisa till att Denon medgett detta som ett känt fel.

Både rätt och fel. För att reklamasionsrätten ska gälla så måste du meddela om felet inom 2 månader från att du upptäcker det. För Garantin gäller butiksunika regler (styrs inte av någon lag) och jag antar att EG har motsvarande period där. Garanti är ingen rätt
Sedan är det en annan sak att visa hur länge man känt till felet, men om du t.ex. frågar EG när du köper den angående felet och de sparar nåt mail eller liknande så kan det bli svårt att komma efter 2 år och gnälla.
T.ex. har ju en hel del personer kontaktat support angående en uppdatering (och dragit igång ett support case) och fått svar att lämna tillbaka den. Då kan du inte vänta 2 år med det.

Postad 10 March 2010 - 18:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Vet inte om ni sett nedan som skrivits i annan tråd men jag tolkar det som att EG ger full reklamationsrätt för uppgraderingsmissen (originalfel). Kanske värt att spara...
Förutsätter då att det verkligen finns en Robert Jensen hos EG.

Hej,

Mitt namn är Robert Jensen och jag är servicechef för Elgiganten. Jag har läst diskussionerna i forumtråden angående missnöjet med att vi inte kan reparera Denon-produkter.

För oss är kunderna det viktigaste vi har och förutom att erbjuda kända märkesvaror till låga priser arbetar vi ständigt med att utveckla vår kundservice. Vi vill att alla som handlar hos oss känner sig nöjda och har förtroende för Elgiganten som företag. En förutsättning för att lyckas med detta är att vi alltid måste ta ansvar för våra kunderna och de produkter vi säljer.

Som de flesta företag i branschen lämnar vi utöver reklamationsrätten 1 års garanti. Om en produkt går sönder inom 3 år har man rätt att få ursprungliga fel avhjälpta. Vad för typ av avhjälpande som blir aktuell kan dock variera, men enligt praxis gäller följande:

1. Reparation
2. Omleverans
3. Hävning av köp

För defekta Denon-produkter väljer vi i dagsläget att erbjuda en lösning som många andra gånger vore uppskattad, dvs omleverans alternativt hävning av köp. Självklart är det inte bara inom 30 dagar vi tar ansvar för defekta produkter utan under hela reklamationstiden.

Som kund kan man alltid känna sig trygg med att handla hos oss.

Mvh
Robert Jensen
Servicechef
Elgiganten AB

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 March 2010 - 19:00.

Postad 10 March 2010 - 22:48

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Vet inte om ni sett nedan som skrivits i annan tråd men jag tolkar det som att EG ger full reklamationsrätt för uppgraderingsmissen (originalfel). Kanske värt att spara...
Förutsätter då att det verkligen finns en Robert Jensen hos EG.

Hej,

Mitt namn är Robert Jensen och jag är servicechef för Elgiganten. Jag har läst diskussionerna i forumtråden angående missnöjet med att vi inte kan reparera Denon-produkter.

För oss är kunderna det viktigaste vi har och förutom att erbjuda kända märkesvaror till låga priser arbetar vi ständigt med att utveckla vår kundservice. Vi vill att alla som handlar hos oss känner sig nöjda och har förtroende för Elgiganten som företag. En förutsättning för att lyckas med detta är att vi alltid måste ta ansvar för våra kunderna och de produkter vi säljer.

Som de flesta företag i branschen lämnar vi utöver reklamationsrätten 1 års garanti. Om en produkt går sönder inom 3 år har man rätt att få ursprungliga fel avhjälpta. Vad för typ av avhjälpande som blir aktuell kan dock variera, men enligt praxis gäller följande:

1. Reparation
2. Omleverans
3. Hävning av köp

För defekta Denon-produkter väljer vi i dagsläget att erbjuda en lösning som många andra gånger vore uppskattad, dvs omleverans alternativt hävning av köp. Självklart är det inte bara inom 30 dagar vi tar ansvar för defekta produkter utan under hela reklamationstiden.

Som kund kan man alltid känna sig trygg med att handla hos oss.

Mvh
Robert Jensen
Servicechef
Elgiganten AB

Men det där är i princip bara en kopia av dina rättigheter att reklammera. Du behöver inte spara något mail eller ta reda på om denna Jensen finns, det är en lag.
Och i elgigantens fall så har de bara möjlighet att erbjuda alternativ 2 och 3, med andra ord så klarar de inte att reparera/serva Denon.
Så om ni tycker det är en bra deal att ha möjlighet att returnera sin Denon och få pengarna tillbaka om 2 år så är är det väl bara att köpa på EG.
Om ni däremot verkligen vill ha den här Receiver i fungerande skick och struntar i 30 dagar öppet köp osv så köper man på HK (som numera faktiskt är billigare än EG när frakten räknas in) så får man den fixad och uppdaterad i 3 år.
Med tanke på historiken med FW på Denons xx10 serie så är det risk att LPCM inte är den sista buggen heller...

Postad 10 March 2010 - 23:37

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Lite off-topic, men nu lanserar alla tillverkare nya modeller och det är HDMI 1.4 som gäller för hela slanten.
Om man har planer på att uppgradera till 3D närmsta tiden så ska man alltså vänta på nästa generation receiver och strunta i 1610/507.
I praktiken så borde det dock gå att uppgradera till HDMI1.4 genom firmware, men de kommer nog satsa på att sälja nya produkter istället...

Postad 10 March 2010 - 23:58

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Du får berätta mer
HK uppdaterar sina i Danmark (enligt hemsidan) och EG uppdaterar inte alls. Någon mer säljer inte Denon vad jag vet...

har pratat med HK och där framkom att STT mediacervice i göteborg hade en rigg för att uppdatera denon 1610 och 1910. HK skickar förstärkarna dit nu.

Postad 11 March 2010 - 00:05

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Lite off-topic, men nu lanserar alla tillverkare nya modeller och det är HDMI 1.4 som gäller för hela slanten.
Om man har planer på att uppgradera till 3D närmsta tiden så ska man alltså vänta på nästa generation receiver och strunta i 1610/507.
I praktiken så borde det dock gå att uppgradera till HDMI1.4 genom firmware, men de kommer nog satsa på att sälja nya produkter istället...

Det gäller i praktiken allt,tv,receivrar,kablar...Det går inte att ladda ned en firmware för att få 3D och 1,4.Det är att ta upp stora plånkan om man skall ha det du pratar om...
när det nu dyker upp.
Känns faktiskt som det är helt orelevant det du skrev........................ :blink:

Postad 11 March 2010 - 09:55

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Det gäller i praktiken allt,tv,receivrar,kablar...Det går inte att ladda ned en firmware för att få 3D och 1,4.Det är att ta upp stora plånkan om man skall ha det du pratar om...
när det nu dyker upp.
Känns faktiskt som det är helt orelevant det du skrev........................ :blink:

Nja kablar ska kunna va samma och PS3an ska gå att uppgradera till nåt mellanting mellan HDMI 1.3 och 1.4, men TV blir ju lite dyrt förståss.
Tycker dock inte det är helt orelevant att vänta ett halvår på ny receiver istället för att behöva byta ut den om 3-4 år det kan finnas TV med vettiga priser. Många här står i valet att köpa sin första HDMI receiver och då är det lite fel att hoppa in mitt i ett standardskifte. Receviern står ju centrum eftersom signalerna ska gå igenom den. Så om receivern inte har den senaste versionen så betyder det ju inte bara att man kanske missar nån ny ny ljud-finess utan det påverkar kanske även bilden. I det här fallet ingen 3D bild.
Men vi släpper det...

Nya modeller på gång (med HDMI 1.4)
The TX-SR608 will be available in April at an MSRP of $599.

The 5.1-channel TX-SR308 and 7.1-channel TX-SR508 round out this initial announcement of A/V Receivers from Onkyo. The TX-SR308 will be available in March with an MSRP of $299, a followed by the TX-SR508 in April for $399.

Redigerat av e3henri, 11 March 2010 - 09:54.

Postad 11 March 2010 - 10:03

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Gällande Denon 1610/1910 och min status:
Jag lessnade på alla eventuella problem med EG och helt enkelt returnerade min 1610 och fick pengarna tillbaka. Vågar inte lita på att EG kan eller vill skicka på uppdatering.

Så jag gick snällt till HK och beställde en ny och får snällt vänta på leverans. Dock valde jag att beställa en 1910 istället (leverans 20 april) för att vara lite mer framtidssäker. Även om min nya 1910 inte är helt uppdaterad med senaste LPCM buggen vet jag i alla fall att HK kommer att uppdatera gratis när uppdatering finns utan krångel.

Gällande 3D och HDMI 1.4
Jag håller med föregående talare. Jag vägrar vänta tills det finns produkter till vettiga priser. Innan vi har konsumentvänliga produkter såsom BD spelare, TV och förstärkare med 1.4 och 3D snackar vi flera år. Det är ju knappt så att BD har slagit än för tusan.

Redigerat av Unregistered10dc2c5b, 11 March 2010 - 10:05.

Postad 11 March 2010 - 12:12

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Dock valde jag att beställa en 1910 istället (leverans 20 april) för att vara lite mer framtidssäker.

???
Hurdå menar du?

Postad 11 March 2010 - 12:25

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Nja kablar ska kunna va samma och PS3an ska gå att uppgradera till nåt mellanting mellan HDMI 1.3 och 1.4, men TV blir ju lite dyrt förståss.
Tycker dock inte det är helt orelevant att vänta ett halvår på ny receiver istället för att behöva byta ut den om 3-4 år det kan finnas TV med vettiga priser. Många här står i valet att köpa sin första HDMI receiver och då är det lite fel att hoppa in mitt i ett standardskifte. Receviern står ju centrum eftersom signalerna ska gå igenom den. Så om receivern inte har den senaste versionen så betyder det ju inte bara att man kanske missar nån ny ny ljud-finess utan det påverkar kanske även bilden. I det här fallet ingen 3D bild.
Men vi släpper det...

Nya modeller på gång (med HDMI 1.4)
The TX-SR608 will be available in April at an MSRP of $599.

The 5.1-channel TX-SR308 and 7.1-channel TX-SR508 round out this initial announcement of A/V Receivers from Onkyo. The TX-SR308 will be available in March with an MSRP of $299, a followed by the TX-SR508 in April for $399.

Klokt talat! Detta får mig nog att vänta ett par månader o köpa en receiver med 3d stöd så jag slipper byta ut den om ett år.

Jag tror inte det kommer att ta 3-5 år innan tekniken är mpgen utan snarare 1-2 år medtanke att alla snackar 3d :blink:

Själv e jag jevligt sugen på att införskaffa 3d i alla prylar :P

Postad 11 March 2010 - 12:47

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Klokt talat! Detta får mig nog att vänta ett par månader o köpa en receiver med 3d stöd så jag slipper byta ut den om ett år.

Jag tror inte det kommer att ta 3-5 år innan tekniken är mpgen utan snarare 1-2 år medtanke att alla snackar 3d :blink:

Själv e jag jevligt sugen på att införskaffa 3d i alla prylar :P

Ja Ja köp era 1,4 grejor så får vi som precis handlat 1,3 grejor krypa tillbaka och gömma oss B)
Glöm inte att du skall ha en tv som kan ta emot de exlusiva 1,4 signalerna ;)
Alla har ju bytt ut tjocktven redan ju.........Blir alltså att handla nytt igen :P

Postad 11 March 2010 - 13:42

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Både rätt och fel. För att reklamasionsrätten ska gälla så måste du meddela om felet inom 2 månader från att du upptäcker det. För Garantin gäller butiksunika regler (styrs inte av någon lag) och jag antar att EG har motsvarande period där. Garanti är ingen rätt
Sedan är det en annan sak att visa hur länge man känt till felet, men om du t.ex. frågar EG när du köper den angående felet och de sparar nåt mail eller liknande så kan det bli svårt att komma efter 2 år och gnälla.
T.ex. har ju en hel del personer kontaktat support angående en uppdatering (och dragit igång ett support case) och fått svar att lämna tillbaka den. Då kan du inte vänta 2 år med det.

När det gäller ett känt fel som Denon gått ut och bekräftat så kan man ju tveklöst åberopa både garantin och reklamationsrätten (konsumentköplagen). Skulle vilja se den butik som kan motivera att ett känt och dokumenterat fel inte täcks av just deras unika garanti.

Och vad gäller reklamationsrätten (som sträcker sig tre år) så vet jag inte hur någon ska kunna påstå att du känt till felet men inte gjort något åt det. Måste ju räcka med att säga att "jag upptäckte nu att HD-ljuden inte fungerar på min förstärkare, jag googlade och såg att Denon gått ut med att detta är en känd bugg. Nu vill jag reklamera förstärkaren eftersom den inte fungerar som utlovat". Problemet med att åberopa reklamationsrätten brukar vara att kunna bevisa 1) att det faktiskt rör sig om ett fel, 2) att det rör sig om ett ursprungsfel.

Garanti och reklamationsrätten följer ju produkten och inte personen, så det spelar ingen roll om dom har kvar något mail från dig. Om det mot förmodan skulle uppstå tjafs om det så får du väl be någon annan reklamera förstärkaren.

Borde inte vara några som helst problem att få rätt i det här fallet. Vad sen ÅTGÄRDEN blir, det är en annan fråga.

Postad 11 March 2010 - 15:02

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Glöm inte att du skall ha en tv som kan ta emot de exlusiva 1,4 signalerna :P

tv med fjutna 50 tum e ju inte lönt ;) Själv blir det att uppgradera min projector på 100+ tum till en 3d projektor :D)

Postad 11 March 2010 - 22:15

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
508an ligger nu ute på ONkys hemsida

LÄnk till jämförelse
http://www.eu.onkyo....;button=Compare

Skillnaden verkar vara HDMI 1.4 och två extra slutsteg (7.1). I övrigr identisk spec (och lika ful) verkar det som.

Postad 12 March 2010 - 17:52

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

En tanke......1,4 visst men varför så bråttom??el har jag missat att det kommer en massa filmer och kanaler med 3D.
Avatar är väl en kanidat som jag vet som kanske dyker upp som 3d blue-ray under 2010 vad mer?
Med alla mjukvaru fel som även kommer att bli på alla nya 1.4 apparater bör man nog se till att appataten har möjlighet att ta emot firmware via usb wlan el liknande,Hittar inga sådana ingångar på den nya onkyo 608 apparaten ;)
Det lär ju vara massvis med uppdateringar den första tiden..........

Postad 14 March 2010 - 12:39

Unregisteredfab5c77f
  • Unregisteredfab5c77f
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Båda dom här förstärkarna har ju ljud via hdmi men vad är det för skillnad mellan hdmi och optisk kabel ? menar om man kopplar till datorn och vad är bäst ?

Postad 14 March 2010 - 16:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Båda dom här förstärkarna har ju ljud via hdmi men vad är det för skillnad mellan hdmi och optisk kabel ? menar om man kopplar till datorn och vad är bäst ?

hdmi. De "nya" HD-ljudformaten stöds inte över optisk. Inte för att det inte går utan för att det inte tillåts pga kopieringsskydd osv.
Så de finns bara över hdmi.

Postad 14 March 2010 - 16:27

baggel
  • baggel
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Så om man har optisk koppling mellan datorn och förstärkaren och kör en bluray-film så kan man inte få HD-ljud?

Postad 14 March 2010 - 18:35

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Tyvärr inte!

Postad 14 March 2010 - 20:03

Unregisteredfab5c77f
  • Unregisteredfab5c77f
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

hdmi. De "nya" HD-ljudformaten stöds inte över optisk. Inte för att det inte går utan för att det inte tillåts pga kopieringsskydd osv.
Så de finns bara över hdmi.

Aha okej, tack för svaret !

Har en till fråga

Kan jag koppla min Logitech Z-2300 (bara basen) till förstärkaren genom Pre out subwoofer ?

Postad 15 March 2010 - 02:03

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0

Ja Ja köp era 1,4 grejor så får vi som precis handlat 1,3 grejor krypa tillbaka och gömma oss :)
Glöm inte att du skall ha en tv som kan ta emot de exlusiva 1,4 signalerna :)
Alla har ju bytt ut tjocktven redan ju.........Blir alltså att handla nytt igen :)

Du kan vara nöjd med din receiver och behöver inte "gömma" dig.I första hand är bildvisare viktigast (TV/projektor) att tänka på om man tänker att uppgradera till 3D.PS3 kommer inom kort med en 3D-uppdatering,och Panasonic har släpt nya BD-spelare med 2 HDMI utgångar,en kopplas direkt till TV/projektor (3D) och den andra till en "gammal"(utan 3D stöd) receiver för ljudet.
Mao, du måste inte köpa ny receiver.Bry dig inte om 3D-snacket just nu,det kan ta flera år innan vi vet om det floppar eller blir att räkna med!

Redigerat av Noah06, 15 March 2010 - 02:05.

Postad 15 March 2010 - 07:56

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

En tanke......1,4 visst men varför så bråttom??el har jag missat att det kommer en massa filmer och kanaler med 3D.
Avatar är väl en kanidat som jag vet som kanske dyker upp som 3d blue-ray under 2010 vad mer?
Med alla mjukvaru fel som även kommer att bli på alla nya 1.4 apparater bör man nog se till att appataten har möjlighet att ta emot firmware via usb wlan el liknande,Hittar inga sådana ingångar på den nya onkyo 608 apparaten :)
Det lär ju vara massvis med uppdateringar den första tiden..........

Vad jag vet så kan man uppdatera redan befintliga Onkyo med hjälp av den optiska ingången. Man bränner alltså en speciel ljud-cd som onkyon känner igen och uppdateras den vägen.
Detta är dock bara något jag har ett svagt minne av...den som vill veta säkert kan kolla upp det.

Postad 15 March 2010 - 08:02

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Du kan vara nöjd med din receiver och behöver inte "gömma" dig.I första hand är bildvisare viktigast (TV/projektor) att tänka på om man tänker att uppgradera till 3D.PS3 kommer inom kort med en 3D-uppdatering,och Panasonic har släpt nya BD-spelare med 2 HDMI utgångar,en kopplas direkt till TV/projektor (3D) och den andra till en "gammal"(utan 3D stöd) receiver för ljudet.
Mao, du måste inte köpa ny receiver.Bry dig inte om 3D-snacket just nu,det kan ta flera år innan vi vet om det floppar eller blir att räkna med!

Så länge spelaren har en utgång (som t.ex. PS3 och 99% av alla existerande spelare - även de som sägs kunna uppdateras till 1.4 med FW) så är du beroende av att receivern kan "öppna" signalen, plocka ut ljudet och skicka vidare bild oförändrat (eller eventuellt uppskalat om du tror att dina andra prylar gör ett dåligt jobb).
Om det kommer en ny model om en månad som har just 1.4 så tycker jag det är värt att vänta för att se prisskillnaden.

Sedan var det en bra grej att det börjar komma 2 utgånger - äntligen får jag säga. Jag vill bestämma själv hur jag kopplar ljud och bild och inte vara beroende av en receiver. Kalasbra verkligen.

För min del spelar inte detta så stor roll eftersom jag är trött på HDMI och ändå bara kör optisk (den som kan hör skillnad på DTS 1,5Mbit och DTS-HDMA på en Denon 1610 har verkligen "crispa" öron)

Postad 15 March 2010 - 13:59

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
508an veerkar hamna i samma prisklass.
3990:- i en av de "dyrare" butikerna.

https://www.prisjakt...578624#rparams=

Postad 16 March 2010 - 11:45

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Vad beträffar fw uppdateringen fick jag precis följande svar på detta mail:

Mitt mail:
Hej Jag är intresserad av att köpa Dennon AVR1610 från Er men tvekar efter att ha läst denna service info från Denon: http://www.hifiklubb...e/161019102310/ Är Era recivers på rätt sida dessa serienummer eller har ni redan uppdaterat dem? Tacksam för svar så att jag kan placera min order snarast :-) Mvh Fromberg

EG's svar:
Hej Fromberg,
tack för ditt mail.

Detta är redan åtgärdat. Så det är bara att beställa den.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning / Best regards
Kundcenter

Vad tror ni?? Har de koll på detta??

///Fromberg

*edit Tog bort lite radbrytningar

Redigerat av Fromberg, 16 March 2010 - 12:23.

Postad 16 March 2010 - 13:05

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Får hoppas det stämmer, mailade Hifiklubben och önskade få ett leveransbesked (beställde min för 2 v sedan). Såhär blev svaret:

Hej Jens!

Vi hoppas få in nya AVR1610BK i slutet av maj.

Med vänlig hälsning, Jonas Eriksson

edit: Jag får min i slutet av mars, nästa sändning inkommer i slutet av maj.

Redigerat av Raskus, 16 March 2010 - 14:38.

Postad 16 March 2010 - 13:17

mankemang07
  • mankemang07
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hade varit kanon om EG:s svar var riktigt.

Postad 16 March 2010 - 14:04

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Hade varit kanon om EG:s svar var riktigt.

För bra för att vara sant,var har dom fått tag i dom? Impotören hifi k får ju inte in förren i maj.........
Men beställ så vi får svar :D

Postad 16 March 2010 - 18:01

hegge31
  • hegge31
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen att det stämmer annars håller dom på att sätta sig i en j....gt dålig sits.
Då borde väl dessutom alla som köpt med tidigare serienr kunna få en ny då? Istället för pengarna tillbaka menar jag.

Har ingen själv ännu men det blir ju en direkt om det är sant :D

Postad 16 March 2010 - 20:09

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Har nu fått detta bekräftat från ytterligare en på EG support som skriver:

"Enligt vår inköpsavdelning ska våra exemplar vara förbi den serien."

Så då är det dags att trycka på köp knappen!

Så får vi se vad som dyker upp på s/n skylten när leverensen kommer.

I'll keep U posted!

///Fromberg

Postad 16 March 2010 - 20:14

mankemang07
  • mankemang07
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Detta svar fick jag:

tack för ditt mail.

Det finns i nuläget fortfarande en del maskiner med det programvarufel ni refererar till, i omlopp. Det är dock ej möjligt att finna vilka dessa är förrän konsumenten uppmärksammar felet. Ni kan då uppdatera programvaran i våra butiker.

Ha en bra dag!

Markus N

Kundcenter

Postad 16 March 2010 - 21:59

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Detta svar fick jag:

tack för ditt mail.

Det finns i nuläget fortfarande en del maskiner med det programvarufel ni refererar till, i omlopp. Det är dock ej möjligt att finna vilka dessa är förrän konsumenten uppmärksammar felet. Ni kan då uppdatera programvaran i våra butiker.

Ha en bra dag!

Markus N

Kundcenter

Jippi :D Nu kan dom uppdatera maskinerna i alla butiker....Vat a fakk ,tror inte en sekund på dennadär butiken..

Postad 16 March 2010 - 22:38

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Har lite problem igen.. tror att det är inställningar på mitt ps3. Det funkar hur bra som helst med blu-ray filmer, då får jag igång true-hd.

Men när jag sätter igång spel som stödjer dolby digital, ställer den om sig till multi-in 7.1. På hifi-klubbens felmeddelande står det ju att om det står multi-in så är det inte stärkaren utan blu-ray spelaren.

Någon som har en idé om vad det kan vara? Har även ett par filmer på hårddisken där ps3:an skickar dolby digital men på stärkaren står det multi in + en dolby ikon EX. Förstår ingenting :D

Postad 16 March 2010 - 23:02

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Har lite problem igen.. tror att det är inställningar på mitt ps3. Det funkar hur bra som helst med blu-ray filmer, då får jag igång true-hd.

Men när jag sätter igång spel som stödjer dolby digital, ställer den om sig till multi-in 7.1. På hifi-klubbens felmeddelande står det ju att om det står multi-in så är det inte stärkaren utan blu-ray spelaren.

Någon som har en idé om vad det kan vara? Har även ett par filmer på hårddisken där ps3:an skickar dolby digital men på stärkaren står det multi in + en dolby ikon EX. Förstår ingenting :D

Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är.
PS3an skickar nog ut LCPM på spel oavsett vad du ställer in på blu-ray HDMI ut. Enda sättet at få bort det är att avmarkera alla 5.1 och 7.1 PCM alternativ under ljudinställningar.
Har du problem med LPCM? LPCM-buggen?

Postad 16 March 2010 - 23:06

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
EG verkar ju helveliga. ALla säger olika. Att det går att uppdatera i butik tror jag inte en sekund på.
För min del är det LPCM buggen jag vill bli av med.
Jag hade ju tänkt beställa ny på HK, men nu är sades det att leverans ar i slutet av april i bästa fall. Sedan dröjer det väl inte många månader innan den går ur produktion. Ersättaren kommer väl i april om jag förstår rätt.

Att beställa på EG vågar jag nog inte. I så fall får man nog ta det i sambons namn :D

Postad 16 March 2010 - 23:07

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är.
PS3an skickar nog ut LCPM på spel oavsett vad du ställer in på blu-ray HDMI ut. Enda sättet at få bort det är att avmarkera alla 5.1 och 7.1 PCM alternativ under ljudinställningar.
Har du problem med LPCM? LPCM-buggen?

Ärligt talat har jag ingen aning om vad jag har för problem.. Min första förstärkare, tänkte bara att förstärkaren borde spela det ljud som ps3:an matar. Eller det kanske inte spelar någon roll att det står just multi-in på förstärkaren?

Vad innebär den buggen?

Helt lost som sagt :/

Redigerat av trejk, 16 March 2010 - 23:09.

Postad 16 March 2010 - 23:13

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Ärligt talat har jag ingen aning om vad jag har för problem.. Min första förstärkare, tänkte bara att förstärkaren borde spela det ljud som ps3:an matar. Eller det kanske inte spelar någon roll att det står just multi-in på förstärkaren?

Vad innebär den buggen?

Den matar väl PCM 7.1, är det något problem? Låter det dåligt eller nåt?

Postad 16 March 2010 - 23:17

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Som jag sa, jag vet inte om det är problem. Det är därför jag frågar för jag är osäker. Tidigare stod det Dolby Digital.

Det låter inge dåligt alls :D

Postad 17 March 2010 - 10:38

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Vad innebär den buggen?

Buggen gör att förstärkren inte hanterar LPCM signalen rätt. I mitt fall lät volymen något svagare och trycket i ljudet var helt borta. Det lät "flackt" och "platt" liksom, typ som om man hade en riktigt sunkig mono högtalare. Om jag ändrade till Dolby Digital istället blev ljudbilden helt annorlunda och var oändligt mycket bättre. Mer tryck och ljudet var djupt och detaljerat och sådär underbart.

Dock vill man ju köra HD ljudformaten för dom är ännu bättre än DD, men det går alltså inte om man har LPCM buggen.

Jag led av detta och returnerade min Denon till EG och beställde en på HK som kommer 20 april.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.