Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2011 - 20:19

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att blir fler och fler som utvecklar indie spel för där är utvecklingskostnaderna så pass låga så där vågar utvecklarna verkligen stå ut från mängden och göra någonting nyskapande som ingen annan av de stora bolagen har gjort. Och det är de jag älskar med dessa spel när de står ut från mängden av causalspel som alla stora utgivare idag spottar ut.

Det är tråkigt för de som bara spelar på PC men själv så tycker jag det är bra att spelen utvecklas för konsolerna. Förr fanns det ju alltid PC exklusiva spel som inte fanns på konsol som gjorde att man spelade på PCn också men denna generation har som ändrat på det då 360 och PS3an har så pass kraftfull hårdvara för att vara konsoler och att det skiljer mycket mindre idag mellan än dator och en konsol mot 2004 där skillnaden var enorm. Så då släpps ändå alla spel på konsol vilket betyder att det finns ingen anledning för mig att uppgradera datorn längre för dessa spel eftersom att alla spel kommer ändå till HD konsolerna.

Sedan tror jag också att konsolerna har växt pga. att folk skaffar sina stora HD tv apparater och då vill de sitta och spela framför dem i soffan än att sitta vid datorn framför skärmen. Det är inte många svenssons idag som kopplar in datorn till tvn.

Ja, just ja där nämnde du något Eyefinity, det kan inte vara roligt att hålla en dator upp to date för att köra en sådan enorm upplösning då det lär sluka en hel del kraft.

Själv så tycker jag att det släpps ganska många bra spel hela tiden nästan. Jag tycker att spelen håller hög kvalitet när det gäller både gameplay och grafiken och imponeras fortfarande av HD konsolernas grafik. Dock tycker jag det släpps för lite retro spel. Tycker nästan att PC spelarna är besatt när det gäller grafik för det verkar vara det enda de pratar om när man läser trådar och nyhetskommentarer på Sweclockers ;)

Nu är det nog med offtopic, ber om ursäkt för detta :)

Menade att spelen inte höjde ögonbrynen ur ett grafiskt perspektiv, bra kan ju spel vara ändå ;) Jag tror du har rätt i mkt du skriver också, framförallt med stora TVaparater och likvärdig grafik osv. Det trista i sammanhanget är väl som sagt bara att man måste vänta på en ny konsoll innan det händer så mkt utvecklingsmässigt. Nu snackar ju dessutom många om att nästa konsollgeneration förmodligen inte bjuder på så mkt just i hårdvaruökning utan att fokus förmodligen kommer ligga på annat, för att sälja (vilket givetvis är klokt om man är konsolltillverkare)
Aja, Det som händer händer :D

Postad 20 August 2011 - 20:18

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Menade att spelen inte höjde ögonbrynen ur ett grafiskt perspektiv, bra kan ju spel vara ändå :o Jag tror du har rätt i mkt du skriver också, framförallt med stora TVaparater och likvärdig grafik osv. Det trista i sammanhanget är väl som sagt bara att man måste vänta på en ny konsoll innan det händer så mkt utvecklingsmässigt. Nu snackar ju dessutom många om att nästa konsollgeneration förmodligen inte bjuder på så mkt just i hårdvaruökning utan att fokus förmodligen kommer ligga på annat, för att sälja (vilket givetvis är klokt om man är konsolltillverkare)
Aja, Det som händer händer :)

Själv så tycker jag att spelen blir bara snyggare och snyggare. Killzone 2 och Uncharted 2 var ruskigt snyggt när de kom och bland de snyggaste spelen jag har sett än idag och så stod det still ett tag och så kom Crysis 2. Men det är alltid så, det är någon som sätter den snyggaste standarden och så tar det ett tag för någon annan att komma ikapp. Men jag har väl inte så värst jättebrottom när det gäller grafik. Jag kan sitta och lira retro spel och tycka att det är jättekul :lol:

Om man ser till Nintendo så blir det nog inte något jättehopp och Sony så vet man inte eftersom det har inte gått så bra för de på sistone men däremot MS de har pengar att leka med så där kan det bli bra grejer under huven.

Här är ett tecken på att nästa Xbox blir kraftfull då enligt AMD så kommer nästa Xbox ha Avatar grafik även om jag själv starkt tvivlar på det men det är ett tecken på att det kommer ändå vara lite krut under huven :)

http://www.fz.se/art...r-avatar-grafik

Postad 21 August 2011 - 09:35

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Själv så tycker jag att spelen blir bara snyggare och snyggare. Killzone 2 och Uncharted 2 var ruskigt snyggt när de kom och bland de snyggaste spelen jag har sett än idag och så stod det still ett tag och så kom Crysis 2. Men det är alltid så, det är någon som sätter den snyggaste standarden och så tar det ett tag för någon annan att komma ikapp. Men jag har väl inte så värst jättebrottom när det gäller grafik. Jag kan sitta och lira retro spel och tycka att det är jättekul :o

Om man ser till Nintendo så blir det nog inte något jättehopp och Sony så vet man inte eftersom det har inte gått så bra för de på sistone men däremot MS de har pengar att leka med så där kan det bli bra grejer under huven.

Här är ett tecken på att nästa Xbox blir kraftfull då enligt AMD så kommer nästa Xbox ha Avatar grafik även om jag själv starkt tvivlar på det men det är ett tecken på att det kommer ändå vara lite krut under huven :)

http://www.fz.se/art...r-avatar-grafik

Att som FZ skriva ens ordet "avatargrafik" får mig att rulla på ögonen. Vad betyder det lixom :lol: ? Att rendera saker i film och i spel är 2 helt skilda saker och har inget med varandra att göra egentligen. En film kan man låta rendera hur länge som helst, ett spel renderar i realtid.

Det finns spel som är snygga. Det snyggaste jag sett senaste åren är nog faktiskt metro 2033. På högsta inställningarna (ospelbart på min rigg) är det helt makalöst snyggt och även på aningen lägre (fullt spelbart) inställningar så är det nog det snyggaste spelet jag spelat igenom. Utan vidare vill jag påstå att det är snyggare än exempelvis C2. Svårt att jämföra grafik med grafik förvisso, Metro har mkt mer skuggor och ljuseffekter än C2 som är ljust nästan hela tiden. Vet inte om Metro finns att spela på konsoll och hur högt inställningarna isåfall är satta (tvekar mkt starkt på att det går att spela metro på vad som motsvarar högsta inställningarna i pcversionen, på en konsoll) Men annars bör ni titta på det.

Är nog visserligen smart av MS om de gör den starkaste maskinen denna gången eftersom sony annars alltid knipt den tronen (mest hårdvara). Det har väl iofs inte lett till vinst för Sony men det ser bra ut på pappret åtminstone.

Postad 21 August 2011 - 12:07

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
PC vs Konsoll diskussion, kan man döda den med GTA IV kanske: http://www.youtube.c...h?v=pEHtzSz8FT0
Försök att få det att se ut så på din konsoll.

Redigerat av UTBMF, 21 August 2011 - 12:08.

Postad 21 August 2011 - 22:52

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Att som FZ skriva ens ordet "avatargrafik" får mig att rulla på ögonen. Vad betyder det lixom :lol: ? Att rendera saker i film och i spel är 2 helt skilda saker och har inget med varandra att göra egentligen. En film kan man låta rendera hur länge som helst, ett spel renderar i realtid.

Det finns spel som är snygga. Det snyggaste jag sett senaste åren är nog faktiskt metro 2033. På högsta inställningarna (ospelbart på min rigg) är det helt makalöst snyggt och även på aningen lägre (fullt spelbart) inställningar så är det nog det snyggaste spelet jag spelat igenom. Utan vidare vill jag påstå att det är snyggare än exempelvis C2. Svårt att jämföra grafik med grafik förvisso, Metro har mkt mer skuggor och ljuseffekter än C2 som är ljust nästan hela tiden. Vet inte om Metro finns att spela på konsoll och hur högt inställningarna isåfall är satta (tvekar mkt starkt på att det går att spela metro på vad som motsvarar högsta inställningarna i pcversionen, på en konsoll) Men annars bör ni titta på det.

Är nog visserligen smart av MS om de gör den starkaste maskinen denna gången eftersom sony annars alltid knipt den tronen (mest hårdvara). Det har väl iofs inte lett till vinst för Sony men det ser bra ut på pappret åtminstone.

Det är inte bara FZ som skriver det: http://www.gamereact... filmen Avatar/ Jag rullar också ögonen när det gäller det där, det är mest bara PR snack från AMDs sida och ingenting mer men ruskigt snygga tror jag att spelen kommer att bli.

Jag har faktiskt inte sett Metro 2033 på en dator utan det enda jag har att jämföra med är bilder: http://translate.goo...&...sl=de&tl=en

Det är nog snyggare i verkligheten och det är nog ganska stor skillnad grafikmässigt sätt men någon revolution som vissa får det att låta tror jag att det inte är. Metro 2033 var riktigt snyggt på 360, dock har jag sett snyggare spel till konsolerna, snyggaste är nog Uncharted 2 sedan Killzone 2, 3, Crysis 2 och Alan Wake, kan inte bestämma mig för någon speciell placering efter Uncharted. Men blev mäktat imponerad av Alan Wake första gånger jag såg fysikeffekterna när det blåste och man såg alla buskar, träd och gräset fladdra och så när tornadon kom i början av spelen och börja slita upp saker längs vägen. Heavy Rain och God of War 3 var också riktigt snygg spel.

Brukar faktiskt kolla på systemkraven till PC versionen för skoj skull då jag har spelat nått riktigt snyggt spel på 360 hur monströsa systemkraven har blivit. Många spel idag på rekomended kräver ett GTX 460 och Radeon 5850 och om man tänker efter så är det grafikkort som släpptes förra året så folk som har två år gamla kort kan inte spela spelet med någorlunda acceptabla inställningar. Och rekommenderade systemkrav är ingen garanti att man kan köra höga inställningar det är bara för att få spelet spelbart.

Nja det är bara den här generationen Sony har haft den starkaste konsolen rent hårdvarumässigt sätt, förra generationen var MS med Xbox och generationen före det Nintendo med N64. Men det skiljer inte vansinnigt mycket mellan 360 och PS3 då det fanns ett kryphål i IBM avtal som gjorde att de kunde sälja Cell processorn till MS fast modifierad. Så det sitt på sätt och vis en Cell processor i 360 också.

PC vs Konsoll diskussion, kan man döda den med GTA IV kanske: http://www.youtube.c...h?v=pEHtzSz8FT0

Ska man jämföra så ska man jämföra spelet i dess originalutförande och inte baserat på en mot till ett tre år gammalt spel :o

Jag tror säkert att om några duktiga programmerare fick gå igenom koden till konsol kan få se konsolversionerna betydligt bättre ut dock inte lika bra som moden men då kräver säkert den där moden monströsa systemkrav och de har heller inga krav på sig att optimera.

Men vi vänder på det, Konsol vs PC kan man lätt döda med att bygg en PC med konsolernas hårdvara och försök att få spelen lika snygga till PC som till konsolerna :)

Det är nämligen omöjligt då konsolerna inte har en enorm fläskhals som PCn har som kallas API (DX, Open GL) och det är för att få olika setuper av hårdvaru konfigurationer att fungera, annars skulle man vara tvungen att ha en viss typ av hårdvara för ett vist spel till PC. När man utvecklar mot ett API tappar man enormt mycket prestanda och konsolerna har inget API, där skriver man spelen direkt mot hårdvaran, utvecklarna har också full kontroll över hårdvaran där de ser exakt vad som gör vad och kan där med göra grymma optimeringar som helt enkelt är omöjligt att göra på PC.

Postad 22 August 2011 - 09:30

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Försök få det att se ut så på en PC...

Har faktiskt spelat igenom GTAIV med båda expansionerna nyligen. Köpte packen på Steam.

Tyvärr är iCEnhancern ett hobby-projekt och det syns rätt tydligt.

Den inför en hel del buggar kan jag säga. Visst, det ser jävligt snyggt ut när man drar förbi Triangle på natten precis efter ett regn; men samtidigt så blir spelet ospelbart pga bloom (oftast när man kör i tunneln eller går ut från ett safe-house så blir hela skärmen gul-vit där man bara kan ana konturer), himlen blir ibland helt röd och cut-scenes går inte att se vad de ska föreställa.

Att den dessutom oftast överhettar grafikkort är ännu en risk med att köra med det.

Men som demo för vad ens PC-rigg klarar av är iCEnhancern riktigt bra; men det gör inget bra spel.

GTAIV + expansionerna är dock fortfarande så jäkla bra, även så här pass långt efteråt. Helt klart värt tiden att plocka upp igen. :D

Postad 22 February 2013 - 21:39

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Väcker denna tråd lite till liv igen. Jag har spelat på konsol de sista 8 åren. PC-spelen har varit lätt räknade, jag har föredragit att sitta i soffan med en handkontroll, istället för att sitta framför en skärm på en stol. De spel jag spelat på PC har varit sådana som jag inte kunnat spela på Xbox360 eller PS3, Company of heroes, Dawn of War II etc.

Men nu i och med att jag bytte grafikkort i dator så testade jag att köra Steam Big Picture via HDMI till tv:en. WOW! Det var konsolkänsla fast med de spel jag hade på PC, satt och spelade Batman Arkham Asylum ikväll, flöt på riktigt bra och såg mycket bra ut. Plötsligt blev det mer intressant att faktiskt äga spel på pc. Någon annan som testa Big Picture?

Postad 22 February 2013 - 21:49

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Du behöver ju inget big picture. Allt du behöver är en HDMI eller VGA kontakt på din dator då DVI knappt existerar på någon tv så är det bara att tuta och köra. HDMI är smidigast om du har receiver men kan ju ibland ge lite extra input lag beroende på tv modell.

Vill du fortsätta med gamepad så skaffar du wireless usb receiver för deras Xbox 360 gamepad kirrat och klart.

Postad 22 February 2013 - 21:52

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Du behöver ju inget big picture. Allt du behöver är en HDMI eller VGA kontakt på din dator då DVI knappt existerar på någon tv så är det bara att tuta och köra. HDMI är smidigast om du har receiver men kan ju ibland ge lite extra input lag beroende på tv modell.

Vill du fortsätta med gamepad så skaffar du wireless usb receiver för deras Xbox 360 gamepad kirrat och klart.

Jag gillar interfacet på big picture, det är enkelt och smidigt att sköta med handkontrollen när jag sitter i soffan. Men som då sa så fungerar det utmärkt att spela spela "som vanligt" också med tv:en som skärm.

Postad 23 February 2013 - 16:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Det finns på fullt allvar de i hype trådarna som föreslår att PS4 och Xbox next kommer ge bättre grafik. Vissa hävdar att även Xbox 360 lyckades med det vid launch :P.

Om jag får kommentera detta. Det som skrevs av dig i PS4-tråden var följande:

Vore absolut kul om PS4 kan matcha moderna speldatorer och hypen är sann för en gångs skull.

Här skriver du "för en gångs skull". Konstaterandet är alltså att konsolerna aldrig har kunnat matcha en modern speldator vid släpp. Jag skrev att de alltid kunnat det.

Nu är förvisso hela diskussionen lite abstrakt eftersom, vad är en "modern speldator"? Det kan innebära mycket, vad kostar den och hur många använder den?

I nuläget följer jag tråden på Neogaf med hyfsat intresse eftersom man där diskuterar lite grann samma ämne.

Användaren dark10x skriver följande:

When the PS2 launched, however, nothing on the PC could touch it. UT2003 was released just shy of three years after PS2 first launched.

Things like depth of field and other post processing tricks were super expensive on PC hardware back then.

The PC has been closer to new consoles with each new generation. During the 16-bit era PCs could just barely replicate the tile based raster graphics capabilities of the Genesis and SNES. Pulling that off at 60 fps was a tall order for PCs even if they could, comparatively, play something like Doom.

This time around, consoles don't really have an advantage at all. What this will do is drive development to a new base line spec which will improve games for everyone.

Han har hittills inte fått några motargument. Och det håller jag med om. Konsolerna har utan problem kunnat matcha en "modern speldator" under flera generationer. Även 360 kunde "matcha" en "modern speldator" när den släpptes 2005, även om datorerna teoretiskt var snabbare och hade du byggt en dyr PC och utvecklat till den så hade du säkerligen kunnat få spel som PGR3 och Fight Night på den då också.

Men grejen är att med de nya konsolerna så höjs minstanivån och därför får vi snyggare spel på alla plattformar. Sedan är det helt självklart att PC rycker ifrån grafiskt, det är inte ett slutet system så det säger sig självt. Men inledningsvis, historiskt sett, så har konsolerna varit kraftfulla.

Är det verkligen någon som argumenterar mot detta?

Postad 23 February 2013 - 18:07

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Det är datorer du hittar i butik och som du kan ta hem och överklocka. Inga konstigheter.

Snackar alltså inte krona för krona ;)

Postad 23 February 2013 - 22:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Så du håller fast vid att konsolerna vid launch aldrig kunnat matcha en modern speldator? Eller du menade kanske egentligen bara förra generationen och framåt? Det vore ju mer rimligt.

Det är datorer du hittar i butik och som du kan ta hem och överklocka. Inga konstigheter.

Fast det är inga problem för 360 att matcha de billigaste datorerna du kunde hitta i butik 2005 om det är dina kriterier för en modern speldator.

Postad 23 February 2013 - 23:00

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Förra generationen och framåt. Xbox 360n var min första spelkonsol. Har jag skivit aldrig så har det blivit någon tankevurpa det har jag ingen koll på.

Datorerna jag syftar på är mer åt entusiasthållet men inga silicon graphics datorer. Som sagt argumenterar inte för en sekund gällande bang for buck faktorn gällande 360 eller ens PS3 när den släpptes.

Postad 23 February 2013 - 23:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Aha, ja du skrev "för en gångs skull" så jag antog att du menade att det aldrig hänt förut, men då blev det ett missförstånd :)

Postad 24 February 2013 - 11:02

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Tänkte på det att Tricore var väl inte ens uppfunnet för datorer när 360;n släpptes. Överlägset mest "bang for the buck" kommer konsoll alltid att äga - Vad får man t.ex för speldator idag för 1½ k (360:s dagspris, modell billigare)?

Postad 01 March 2013 - 09:04

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0

Jag är inne på samma linje som dig. Kontrollen är bra mkt skönare på xbox.
Och priset extra man måste pynta upp.
Det jag spelar mest är COD. Då blir det ruggigt dyrt om man ska lira med stil.

Xboxlive = ca 400:-/ år
Elite = ca 400:-
Seasonpass (dlc) = ca 400:-

Sen själva spelet i sig. Så ca 1600-1700:- / för att lira COD med polarna.

Kan jag slippa 4-500:- är jag nöjd. Så det blir nog en PS4 till vinter.

Varför inte PC?
Bättre grafik, bättre online, bättre kontroll (men om du ska envisas med handkontroll och få stryk så kan du köra 360-kontroller på den)

Postad 01 March 2013 - 09:18

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Varför inte PC?
Bättre grafik, bättre online, bättre kontroll (men om du ska envisas med handkontroll och få stryk så kan du köra 360-kontroller på den)

Bättre grafik = Dubbelt så dyr.

Sen 1 år sen = måste köpa om igen för att grafikkortet blivit gammalt.

Postad 01 March 2013 - 09:19

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 5
Konsol är enklare och bekvämare. Man vill ju softa i en fåtölj eller soffa, inte sitta vid ett skrivbord.

Postad 01 March 2013 - 09:29

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 1

Varför inte PC?

En kontorsstol har bättre ergonomi, hjul och nackstöd,
men i en soffa kan man sitta flera.
Jag vet vilket jag helst väljer.

Med det sagt så är FPS på konsol ännu ett skämt.

Postad 01 March 2013 - 09:57

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2097 inlägg
  • 1

Det lustiga är att jag tycker det är roligare att spela FPS på konsoll än PC. Och då började man sin FPS karriär på PC. Att kunna sikta exakt är inte avgörande för att det ska kännas roligt för mig. Det där med ergonomi är lustigt också. Jag läste någonstans att det var överskattat. Så länge man tränar och har en rimligt stark kropp så kan man sitta lite hursomhelst. Jag hade Ergonomi som ämne i skolan för övrigt. Du skulle se hur jag sitter i min stol på kontoret. Ibland typ ligger jag i stolen som en ostbåge så nacken är... ja det ser inte snyggt ut iallafall. Folk brukar kommentera att "det där det ser inte bra ut" när de passerar. Lol

Men jag har inga problem med ryggen för jag tränar och så byter jag position mycket.

Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 01 March 2013 - 09:58.

Postad 01 March 2013 - 09:59

DragonPuffer
  • DragonPuffer
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 1

Det finns många anledningar till varför konsoll är bättre, för mig iallafall.
Slippa uppgradera om vartannat t ex (DYRT). Det värsta med PC för mig var att det ofta var nåt problem, evigt meckande för att få allt att flyta på. Det kanske har blivit bättre nu, men jag tröttnade på det då.

Jag spelade enbart PC, battlefield främst. Bytte till konsoll ungefär när Bad Company kom.
Det var knepigt till en början med FPS, men man lärde sig. Att kalla det ett skämt är en ganska tråkig kommentar.
Det finns inget som skulle få mig byta tillbaka till PC.

Med konsoller är det som sagt bekvämt, inte bara när det gäller hur man sitter. Släng in skivan och börja spela utan problem.

Men det är ju bara vad jag själv tycker :)

Redigerat av DragonPuffer, 01 March 2013 - 10:11.

Postad 01 March 2013 - 10:06

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1715 inlägg
  • 1

Exakt, ett underhåll på en pc är ett **** rent ekonomiskt.

Under PS3/360 eran har vi kunnat lira inte mindre än 7 olika spel i COD-serien under 7 år på en och samma hårdvara. Till exempel.

Hur många konsoler har inte pcägarna hunnit betala av under dom 7 åren genom hårdvaruuppdateringar.

Just saying

Redigerat av Unregistered9a1f280a, 01 March 2013 - 10:08.

Postad 01 March 2013 - 10:10

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Just så tänkte jag, tills jag skaffade min Ps3 och insåg vad man missat, jag var förr total antikonsoll... :D

Nu finns det inget bättre än soffan, coop, och konsollen.. Ett sånt jidder med att få samma sak på Pc'n

Postad 01 March 2013 - 10:22

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 2

Den där kommentaren visar ju bara att du inte klarar av att bemästra en handkontroll och att du inte gett FPS på konsol en riktig chans. Jag har spelat olika FPS-spel till PC sedan Quake 1-tiden och för mig var det länge otänkbart att spela på annat än en dator, men efter att inköpet av PS3:an så har jag nästan helt lagt av med PC-spelandet.

Det är jävligt skönt att sitta i soffan nuförtiden och slöspela lite BF3 utan att behöva tänka på drivrutiner, kompatibilitetsproblem, operativsystem, uppdaterade säkerhetsinställningar och om man har hårdvara som håller i längden.

Postad 01 March 2013 - 10:32

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Men hur svårt kan det vara att göra en bra mus och styrplatta egentligen? :huh:

Så vinner dom över ytterligare spelare ifrån pc...

Postad 01 March 2013 - 10:32

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Den där kommentaren visar ju bara att du inte klarar av att bemästra en handkontroll och att du inte gett FPS på konsol en riktig chans. Jag har spelat olika FPS-spel till PC sedan Quake 1-tiden och för mig var det länge otänkbart att spela på annat än en dator, men efter att inköpet av PS3:an så har jag nästan helt lagt av med PC-spelandet.

Det är jävligt skönt att sitta i soffan nuförtiden och slöspela lite BF3 utan att behöva tänka på drivrutiner, kompatibilitetsproblem, operativsystem, uppdaterade säkerhetsinställningar och om man har hårdvara som håller i längden.

Vad har du haft för datorer egentligen? Det är väl bara potentiellt för klen hårdvara som kan klassas som ett problem där (har man en begränsad budget så är pc inte det bästa valet), övriga punkter har inte varit ett problem på väldigt länge. Drivrutiner får du ju ett meddelande om när det är dags att uppdatera, några få knapptryck bara. Uppdaterade säkerhetsinställningar? Vad menar du med det? Operativsystem ser jag inte heller som ett problem så länge du inte har Mac eller Windows XP/Vista.

Med det sagt så kommer jag själv köra 100% konsol framöver då datorn åker ut pga att datorrummet görs om till barnkammare. HTPC:n kommer inte heller uppgraderas till gamingdator då kylmöligheterna i min tvbänk är något för dåliga för det. Kvar blir då konsol, vilket säkert blir kul det med! Men många av "problemen" som folk som inte gillar PC tar upp är oerhört överdrivna. Sitta i soffan och slöspela=Steam Big Picture och en 360-kontroll.

Redigerat av Kamui, 01 March 2013 - 10:35.

Postad 01 March 2013 - 12:04

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 2

Vad har du haft för datorer egentligen?

Jag vill och orkar inte gå in alltför djupt i en "konsol VS. PC"-debatt i den här tråden då den ju enbart är till för PS4, men jag har haft ganska så bra speldatorer för sin tid, även fast det nu var några år sedan.

Drivrutiner får du ju ett meddelande om när det är dags att uppdatera, några få knapptryck bara.

Det var inte det jag syftade på. Jag kan säga som så att nyinstallerade drivrutiner har nog inte bara jag haft en hel del kompabilitetsproblem med och det är ett helsike när det börjar strula och man inte vet om det är de nya drivrutinerna till grafikkortet, moderkortet eller om det är någon uppdatering till själva operativsystemet som ligger bakom. Och alla drivrutiner får man inte ett meddelande om "när det är dags att uppdatera".
Till PS3 hämstas uppdateringar och installeras automatiskt ett par gånger i halvåret och under konsolens 6-7 år långa livstid har de aldrig skapat några problem what so ever.

Uppdaterade säkerhetsinställningar? Vad menar du med det?

Gissa? På en PC finns alltid risken att få virus och spyware som segar ner spelprestandan och jävlas mer eller mindre med övriga operativsystemet. Ett bra virusprogram sköter ju oftast sig själv, men det går inte att komma ifrån att det blir meckande då och då för att hålla datorn ren från virus/spyware/annan skit.

Operativsystem ser jag inte heller som ett problem så länge du inte har Mac eller Windows XP/Vista.

Inte? Nu är ju Windows och liknande operativsystem så mycket mer än spel och bra mycket flexiblare än PS3:ans system, men när det kommer till just spel så går det inte att komma ifrån att systemet till PS3 kräver inget underhåll överhuvudtaget, allt fungerar från att man startar konsolen tills man stänger av den. En PC med Windows kräver däremot mer av dig som användare, både med din kunskap och din tid, mycket beroende på att Windows är betydligt mer mångsidigt och öppet än de systemen som finns till konsolerna,

Min poäng i det hela är att konsolernas största styrka är enkelheten. Jag vet inte hur många gånger jag fått rycka ut till hjälp hos familjemedlemmar och vänner som blir helt låsta när de försöker installera ett spel på deras datorer och det börjar strula någonstans. Och jag vet inte hur många timmar jag har fått mecka med strulande komponenter och drivrutiner på mina egna burkar.
Jag älskar verkligen min dator och använder den varje dag, men när det kommer till spel så är konsoler överlägsna i sin enkelhet enligt mig, sedan får du tycka vad du vill om den saken.

Nåväl, jag går inte djupare in på den här diskussionen här. Vill du tjafsa vidare så finns jag via PM. :) Tillbaka till topic nu snälla.

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 01 March 2013 - 12:24.

Postad 01 March 2013 - 12:05

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0

nja, det räcker, nuförtiden (mycket pga konsolfokus i spelutvecklingen) med att uppgradera grafikkort vartannat eller vart tredje år, dator vart femte eller sjätte år

Redigerat av Christopher_A, 01 March 2013 - 12:06.

Postad 01 March 2013 - 12:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Men hur svårt kan det vara att göra en bra mus och styrplatta egentligen? :huh:

Så vinner dom över ytterligare spelare ifrån pc...

eh helt onödigt att lägga ner tid, pengar och resurser på en sån ovesentlig implementering.

men ska vi återgå till diskussion om PS4 nu kanske?

Redigerat av beat_strandh, 01 March 2013 - 12:11.

Postad 01 March 2013 - 12:19

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2097 inlägg
  • 3

Min poäng i det hela är att konsolernas största styrka är enkelheten.

Jag håller med dig helt och fullt om allt du skriver även om jag haft en problemfri resa sen jag byggde ny PC. Med konsol lägger man sig i soffan och kör igång och allt bara funkar. Det är skönt.

Postad 01 March 2013 - 12:51

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Jag vill och orkar inte gå in alltför djupt i en "konsol VS. PC"-debatt i den här tråden då den ju enbart är till för PS4, men jag har haft ganska så bra speldatorer för sin tid, även fast det nu var några år sedan.

Det var inte det jag syftade på. Jag kan säga som så att nyinstallerade drivrutiner har nog inte bara jag haft en hel del kompabilitetsproblem med och det är ett helsike när det börjar strula och man inte vet om det är de nya drivrutinerna till grafikkortet, moderkortet eller om det är någon uppdatering till själva operativsystemet som ligger bakom. Och alla drivrutiner får man inte ett meddelande om "när det är dags att uppdatera".
Till PS3 hämstas uppdateringar och installeras automatiskt ett par gånger i halvåret och under konsolens 6-7 år långa livstid har de aldrig skapat några problem what so ever.

Gissa? På en PC finns alltid risken att få virus och spyware som segar ner spelprestandan och jävlas mer eller mindre med övriga operativsystemet. Ett bra virusprogram sköter ju oftast sig själv, men det går inte att komma ifrån att det blir meckande då och då för att hålla datorn ren från virus/spyware/annan skit.

Inte? Nu är ju Windows och liknande operativsystem så mycket mer än spel och bra mycket flexiblare än PS3:ans system, men när det kommer till just spel så går det inte att komma ifrån att systemet till PS3 kräver inget underhåll överhuvudtaget, allt fungerar från att man startar konsolen tills man stänger av den. En PC med Windows kräver däremot mer av dig som användare, både med din kunskap och din tid, mycket beroende på att Windows är betydligt mer mångsidigt och öppet än de systemen som finns till konsolerna,

Min poäng i det hela är att konsolernas största styrka är enkelheten. Jag vet inte hur många gånger jag fått rycka ut till hjälp hos familjemedlemmar och vänner som blir helt låsta när de försöker installera ett spel på deras datorer och det börjar strula någonstans. Och jag vet inte hur många timmar jag har fått mecka med strulande komponenter och drivrutiner på mina egna burkar.
Jag älskar verkligen min dator och använder den varje dag, men när det kommer till spel så är konsoler överlägsna i sin enkelhet enligt mig, sedan får du tycka vad du vill om den saken.

Nåväl, jag går inte djupare in på den här diskussionen här. Vill du tjafsa vidare så finns jag via PM. :) Tillbaka till topic nu snälla.

MS gör ett eget antivirus till W7 och W8 som uppdateras helt i det tysta. Inga problem och helt gratis. Meckande har jag inte upplevt på många år.
Drivrutiner till grafikkort kan säkert krångla, jag har dock aldrig varit med om det och heller aldrig träffat någon IRL som haft problem med det. Däremot har jag givetvis sett mängder med folk online som råkat ut för det. Om det är en hög procent av den totala mängden användare vet jag inte. Det är säkert enormt irriterande när det händer, helt klart eftersom du då förmodligen inte får någon bild.

Jag säger inte att PC:n är enklare än en konsol (det är den givetvis inte), däremot är det många hardcore-konsolmänniskor som överdriver problemen med PC:n enormt mycket på samma sätt som många hardcore pc-människor överdriver eventuella problem som konsoler har. Jag har haft min stationära dator i snart 4 år och inte formaterat eller någonting. Den bara tuffar på. Samma sak med min htpc som är lika gammal. Den går utan minsta mjuk- eller hårdvarukrångel. Flickvännens bärbara är det samma sak med.

Postad 01 March 2013 - 12:57

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1509 inlägg
  • 2
Köpte Far Cry 3 till PC då den var mycket billigare, snyggare och 360-kontrollern stöds till "100%".

Vid första spelsessionen såg jag en hink som förflyttade sig tvärs över en gångstig. Senare samma session så blev det kaos när mina allierade klev in i en jeep. Fienden krockade med den bilen och eftersom min allierade snubbe var mitt i en "kliva in i en bil animation" när krocken vart till så blev han sittandes i förarpositionen 90 grader åt fel håll, två meter utanför bilen. (!!!) Sen ska vi inte glömma alla patchar som spelet ska ladda ner varje gång/när man väl har tid att spela. Tar en kvart att få ner 250MB från Ubisofts servrar trots BBB 100 Fiber, sen ska den installeras som en windowsprogram... Uplay u suck!
Sista ggn jag spelade spelet så slutade triggrarna helt sonika att fungera - Har inte spelat sen dess.

PC-gaming at it´s finest.

Längtar till PS4.

Redigerat av ColinZeal, 01 March 2013 - 13:01.

Postad 01 March 2013 - 17:32

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 1

Just så tänkte jag, tills jag skaffade min Ps3 och insåg vad man missat, jag var förr total antikonsoll... :D

Nu finns det inget bättre än soffan, coop, och konsollen.. Ett sånt jidder med att få samma sak på Pc'n

Samma här. Jag var die-hard PC-spelare och ansåg att FPS på konsoll var rena skämtet. Sen började jag spela bad company 2 i single player mode, lärde mig att sikta och blev bra på det och kör multiplayer. Nu har PC tappat sitt sista fäste för mig på spelfronten. Visst, om man ska köra ren flygsimulator så föredrar jag nog PC, men det är ett av de få undantagen.

Postad 01 March 2013 - 23:42

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Exakt, ett underhåll på en pc är ett **** rent ekonomiskt.

Under PS3/360 eran har vi kunnat lira inte mindre än 7 olika spel i COD-serien under 7 år på en och samma hårdvara. Till exempel.

Hur många konsoler har inte pcägarna hunnit betala av under dom 7 åren genom hårdvaruuppdateringar.

Just saying

Om du köpte ett Nvidia 8800-kort ungefär när konsolerna kom så har du kunnat spela varenda COD-spel med snyggare grafik än konsolerna. De som nöjde sig med den grafiken har inte behövt att uppgradera någonting sedan XBox 360 och PS3 lanserades. Anledningen till att folk uppgraderar är för att de vill ha bättre grafik, men bryr man sig inte om det så behöver man ju inte uppgradera.

Postad 02 March 2013 - 00:52

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 1

Oj vad du kan och vet mycket... :huh:
Det där resonemanget om att inte kunna bemästra en handkontroll tycker jag att du ska ta och ompröva.
Det är inget annat än ett oförskämt mästrande.
Jag började för den delen med Wolfenstein 3D, betyder det att jag vet bättre än du?

Jag kör nästan bara på PS3 nu för tiden, även om min snabbaste PC klår den med hästlängder.
Av just den anledningen så har jag gett FPS flera chanser. Men hur många spel jag än plöjer igenom så finns inte den rätta känslan där. Det är inte särskilt svårt, men blir aldrig riktigt roligt.

Postad 02 March 2013 - 02:07

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 2

Det där resonemanget om att inte kunna bemästra en handkontroll tycker jag att du ska ta och ompröva.
Jag började för den delen med Wolfenstein 3D, betyder det att jag vet bättre än du?

Jag kör nästan bara på PS3 nu för tiden, även om min snabbaste PC klår den med hästlängder.
Av just den anledningen så har jag gett FPS flera chanser. Men hur många spel jag än plöjer igenom så finns inte den rätta känslan där. Det är inte särskilt svårt, men blir aldrig riktigt roligt.

Du tänkte nog inte när du skrev detta inlägg. Jag har en känsla av att vad CloudRabbit menade, var att även fast man har spelat FPS-spel på PC sedan "urminnes tider" och alltid ansett att PC var the shit i FPS, så är det lätt att bli "konverterad" den dagen man har lärt sig att spela FPS på konsoll. Sedan om det är W3D, D1, D2 eller Q1 spelar ingen roll. Själv började jag min FPS-karriär på konsoll med "D&D Treasure of tarmin" innan jag gick över till PC för att sedan gå tillbaka till konsoll :P

Klart att det finns folk som inte kan spela FPS på konsoll, men det är inte vad denna tråd handlar om. Men jag måste hålla med CloudRabbit att om man inte har lärt sig bemästra handkontroller så är det svårt att tycka om FPS på konsoll. Vem vill sitta som ett fån och inte kunna spela? Det är roligare att vara bra på det man gör och hamna på de översta platserna i resultatlistorna, då är det svårt att inte tycka om det, oavsett om det är PC eller konsoll.

En annan sak är förståss community-känslan. Om man inte har byggt upp en vänskapskrets med likasinnade spelare så är det också svårt att tycka om något, oavsett om det är PC eller konsoll. Sitta på en PC och spela själv är inte heller så himla hett.. om man nu inte kan spela på en PC, antingen pga bristande hårdvara eller bristande kunskap i knapp/musföring så är inte det heller så kul.

Det gäller att ha rätt förutsättningar helt enkelt. Att ha kontroll-kontroll är en av dem. FPS på konsoll är inget skämt, det är fullt alvar som vinner över fler och fler hardcore PC-spelare, så hur du med din "gedigna erfarenhet" kan kalla det för skämt är ett skämt i sig.

Postad 02 March 2013 - 02:32

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 2
Vem är det som inte tänker?
Ni förutsätter att jag inte kan spela FPS på konsol. Hur skulle jag annars kunna föredra PC i just den genren?
Jag kan spela på bägge, men finner inget nöje på konsol. Får jag eller får jag inte ha den preferensen?
Vem skulle komma på tanken att påstå att en konsolspelare inte kan hantera mus och tangentbord?

Jag föredrar vidare ratt när jag kör GT5. Beror det på att jag ännu inte lärt mig köra med handkontroll?

Postad 02 March 2013 - 02:45

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Centimeter: Du får föredra precis vad du vill, men jag förstår inte varför du anser att FPS på konsoll är ett skämt. Det var kanske bara en käck kommentar utan någon som helst innebörd, kanske ren flamebait? Arnars får du gärna utveckla varför du anser att det är ett skämt.

Den generella orsaken att folk anser att FPS på konsoll är ett skämt är arnars att de inte kan hantera FPS på en konsol-handkontroller och jag antar att de flesta som läste din kommentar antog att du inte kunde hantera FPS på handkontroller med tanke på din icke så välutvecklade mening.

Postad 02 March 2013 - 03:09

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 3
Ja min "icke så välutvecklade mening" står inte längre att finna. den försvann väl i trådflytten.
Mitt problem med FPS och konsol har inget med konsolen i sig att göra, och handkontrollen är betydligt trevligare vad gäller själva förflyttningen etc. Problemet är bara det att när man skjuter på riktigt och får syn på ett mål, rörligt eller uppdykande, så flyttar man vapnet motsvarande sträcka och följer sedan målet genom att fortsätta röra sig. Med mus finns ett visst mått av denna realism kvar. Med en joystickpinne dör den för mig. Det känns ärligt talat som ett skämt, som en dubbad film.

Jag har kört med movekontrollen, vilket är riktigt kul i vissa spel. I andra behandlar de movekontrollen som om den vore en styrpinne. Man kan inte sikta fritt i bilden utan att spelet panorerar efter. Dessutom så vill jag inte ha hjälp med att sikta.

Postad 02 March 2013 - 03:25

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 0

De säger det. ;)

Man kan ju inte tro annat när du skriver ett drygt inlägg att FPS-spel till konsol är "ett skämt" utan någon efterföljande förklaring till varför. Det är oförskämt om något. Jag nämnde handkontrollen då det är vad de flesta PC-förespråkare kritiserar när det kommer till FPS-spel på konsol och eftersom du inte utvecklade dit resonemang vidare så antog jag att detta var vad du åsyftade i din lilla kommentar.

Det gör du säkert, fast jag vet inte riktigt vad du syftar på.

Ja min "icke så välutvecklade mening" står inte längre att finna. den försvann väl i trådflytten.
Mitt problem med FPS och konsol har inget med konsolen i sig att göra, och handkontrollen är betydligt trevligare vad gäller själva förflyttningen etc. Problemet är bara det att när man skjuter på riktigt och får syn på ett mål, rörligt eller uppdykande, så flyttar man vapnet motsvarande sträcka och följer sedan målet genom att fortsätta röra sig. Med mus finns ett visst mått av denna realism kvar. Med en joystickpinne dör den för mig. Det känns ärligt talat som ett skämt, som en dubbad film.

Tack! Det här är vad jag kallar ett givande inlägg som ger så mycket mer än bara ett "FPS på konsol är ett skämt". :) Förstår vad du menar nu och jag håller med dig till viss del.

Jag har kört med movekontrollen, vilket är riktigt kul i vissa spel. I andra behandlar de movekontrollen som om den vore en styrpinne. Man kan inte sikta fritt i bilden utan att spelet panorerar efter. Dessutom så vill jag inte ha hjälp med att sikta.

Ja, den där movekontrollen har jag aldrig sett som någon hit och är inget som jag vill ha hemma i vardagsrummet. TV-spel för mig ska upplevas stillasittande med händerna runt en handkontroll eller en mus. :)

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 02 March 2013 - 03:32.

Postad 02 March 2013 - 04:55

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 1

Med en joystickpinne dör den för mig. Det känns ärligt talat som ett skämt, som en dubbad film.

Jag ska inte låtsas som att jag är helt oförstående vad du menar. Klart det är skillnad på att sikta med en mus jämfört med en handkontroller, men det är ju det som är en av delarna. Jag som konsoll-FPS-spelare känner att jag har tagit av mig den kappan av mörker som handkontroller innebär för vissa. För mig tänker jag ingenting på vad jag kör för kontroller, utan det är bara en förlägning av min hjärnas tankeverksamhet. "Jag vill skjuta dit. Jag tänker dit. Jag skjuter.".. precis på samma sätt som det skulle göras med en mus och tangentbord. Vilken kontroller man kör spelar ingen roll, handlar enbart om vanesak.

Visst finns det en nackdel med att en handkontroller har inte samma direktkontroll, utan att man måste "flytta" sig dit, men det är liksom en del av konsollspelandet och en person som jag reflekterar inte längre över detta, utan allt känns direktstyrt ändå. Där av så tror jag inte att konsollspelare och PC-spelare någonsin riktigt kommer kunna köra på samma servrar.

För mig handlar konsollspelande och PC-spelande en viss skillnad i grafik som man får acceptera. Vilken community man väljer handlar också om en ren "vanesak", vilka vänner man har och var de befinner sig. FPS-spel är ändå ett spel som gör sig rätt bra på konsoll då det är begränsat med knappar och styrning man behöver tillgång till. Spel som strategispel där man behöver en annan typ av kontroll är mindre lämpat, typ C&C eller starcraft, men det går ju uppenbarligen att göra konsoll-versioner av dessa med. Spel som sportspel och liknande har ju tvärt om, en ren fördel med handkontroller... Visst kan man koppla handkontroller till PC med, men enkelheten med att ha en konsoll som "bara fungerar" är givande, särskilt för en trebarnsmamma vars barn inte kan tillföra mycket till PC-underhållet.

När det gäller realism så dont get me started.. Finns inte mycket realism i något spel där man bara kan starta om. Finns några tusen faktorer som jag vill påvisa inte har någon realism.. gäller dock för både PC och konsoll givetvis... Spel är spel och ska vara lättsamt och roligt. När man släpper sargen och kommer in i spelet så spelar typen av kontroller mindre roll.

Postad 02 March 2013 - 08:40

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0
En sak jag tänkt på är att oavsett hur många gånger jag uppgraderar min konsoll så kan jag fortfarande lira mina gamla spel, det försvinner inte stöd för de.

När servrerna lägger ner på konsoll vad gör man då? Biter ihop och går vidare. När serverna lägger ner på dator vad gör man då? Man skrattar och skrattar sedan startar man en egen.

Spelen är markant billigare + att de har bundles som kostar korvören.

Man får fler uppdateringar på PC än konsoll, ta Aweseomenauts som jag spelar för tillfället. (4-5 extra gubbar + balansering har släppts gratis på steam, företaget använde endast den första gratis uppdateringen till konsoll sedan så övergick de till PC)

Kontrollstöd för många många många spel. Jag har ännu inte lirat med mus och tangentbord på de senaste 5-6 spelen.

Så nu när Steams Big picture lanserats och utökar sitt stöd så tycker jag man skall testa på att.

PS: fler spelareonline på PC än konsoll DS.

Postad 02 March 2013 - 09:21

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

När servrerna lägger ner på konsoll vad gör man då? Biter ihop och går vidare. När serverna lägger ner på dator vad gör man då? Man skrattar och skrattar sedan startar man en egen.

Xbox live lägger ju inte ner i första taget,
Om servrarna lägger ner på PC (eller konsoll som inte händer i XBOX fallet iaf) så innebär det oftast att det inte längre finns ngn som är intresserad av att spela det spelet online längre.
Så om du då på PC vill starta en egen server och spela med dig själv så visst, det är dock inget egentligt problem och knappast ett bra argument för PC mot konsoll.

Postad 02 March 2013 - 09:38

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Jag tror att många inte tänker på det, men om man har en konsoll kopplad till en normal tv (40"?) och sitter på 3 meter avstånd, då har man en vy som motsvarar ungefär 13" per meter, eller på ett avstånd på 60 cm så skulle det vara motsvarande en 8" skärm för en PC-spelare. En del har svårt att spela FPS på en sån liten skärm. Själv sitter jag på en setup som motsvarar 43" per meter, vilket är 3,5ggr större skärm en den normala casual console spelaren kör med.

Det kan ha lite att göra med varför en del inte gillar FPS på konsoll.

Postad 02 March 2013 - 09:56

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

En sak jag tänkt på är att oavsett hur många gånger jag uppgraderar min konsoll så kan jag fortfarande lira mina gamla spel, det försvinner inte stöd för de.

Spelen är markant billigare + att de har bundles som kostar korvören.

Man får fler uppdateringar på PC än konsoll, ta Aweseomenauts som jag spelar för tillfället. (4-5 extra gubbar + balansering har släppts gratis på steam, företaget använde endast den första gratis uppdateringen till konsoll sedan så övergick de till PC)

Kontrollstöd för många många många spel. Jag har ännu inte lirat med mus och tangentbord på de senaste 5-6 spelen.

Så nu när Steams Big picture lanserats och utökar sitt stöd så tycker jag man skall testa på att.

PS: fler spelareonline på PC än konsoll DS.

Jag kan inte lira mina gamla DOS-spel från 90-talet. Jag kan dock spela mina spel på min gamla Sega master system. Nu är jag dock inget stort fan av att spela gamla spel, man blir lätt besviken när man ska t.ex. spela nått spel som man kommer ihåg var så jättebra, sen rör sig gubbarna som klossar.

Charmen med gamla spel gör sig bäst i minnet, eller möjligen gamla revivals med grafikuppdateringar =) Senaste spelet jag tänkte spela var baldurs gate, men drömmarna dog när man startade det och såg grafiken.

Prismässigt så köpte jag mitt senaste spel, 2 st Assassins creed 3 med alla uppgraderingar och onlineplass och liknande för 570:- , dvs 285:- per spel... det var till PS3:an och på releasedagen. Jag vet inte vad "premiumversionen" av AC3 kostade till PC'n men jag tror bestämt att det var dyrare. Köpte också 2st Borderlands 2 för 180:- styck på releasedagen med alla kommande uppgraderingar. Det var till PS3:an..

Så prismässigt tycker jag inte att konsollspel ligger så dåligt till.

Jag säger inte att PC är dåligt på något vis, men konsoll har vunnit mark hos mig iallafall.. definitivt. Jag uppgraderade min PC (finns bilder i mitt galleri) för ett tag sedan till hårdvara kapabel att spela många bra spel, men det har liksom aldrig blivit av.. Lättare att bara starta upp konsollen och spela.

Postad 02 March 2013 - 12:11

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 1

Xbox live lägger ju inte ner i första taget,
Om servrarna lägger ner på PC (eller konsoll som inte händer i XBOX fallet iaf) så innebär det oftast att det inte längre finns ngn som är intresserad av att spela det spelet online längre.
Så om du då på PC vill starta en egen server och spela med dig själv så visst, det är dock inget egentligt problem och knappast ett bra argument för PC mot konsoll.

Jag var tvungen att citera då du inte förstod vad jag skrev.

Sony, Microsoft, EA, Activision m.m har alla lagt ner servrar till konsollerna och hade detta hänt på PC så är det bara starta upp sin egen och spela, något som inte går på konsoll.

"Spela med dig själv så visst,..."

Finns många spel på PC där serverna har slocknat på konsoll men som tiotusentals spelare sitter och spelar. Så om du försöker "mästra mig" med ditt sätt att skriva så misslyckas du markant, tyvärr.

Jag kan inte lira mina gamla DOS-spel från 90-talet. Jag kan dock spela mina spel på min gamla Sega master system. Nu är jag dock inget stort fan av att spela gamla spel, man blir lätt besviken när man ska t.ex. spela nått spel som man kommer ihåg var så jättebra, sen rör sig gubbarna som klossar.

Splinter Cell: Chaos Theory är bland annat ett spel som jag spelar online med vänner. Och visst kan du lira din gamla DOS-spel på PC använd bara en emulator.

Prismässigt som du beskriver är det inte stor skillnad alls, men frågan är då vart du får tag på de så billigt.
Billigaste stället jag vet om till PS3 är antingen Amazon.co.uk alternativt Zavvi men där är priserna betydligt högre.

Sedan tycker jag om vi talar nostalgiska spel att du har helt fel, men såklart är det subjektivt från mitt håll då jag verkligen tycker om att sätta mig ner och spela lite Mario kart 64 då de nya mario kart spelen verkligen är urtrista.

Postad 02 March 2013 - 12:21

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Men för tex xbox så dör inte servrarna för ngt spel så länge XBOX Live lever.
Det är alltså inte separata servrar (mer än hårdvarumässigt då såklart) för BF3 kontra COD på xbox sidan (som tex hos ps3 eller PC).

Sony, Microsoft, EA, Activision m.m har alla lagt ner servrar till konsollerna

Gäller dock inte xbox (och troligen inte för kommande ps4 heller)

Och om du inte förstår supply/demand så är det tex så att om endast 10 spelare spelar titel A under 1 månad så lägger man ner servern (på PC sidan, ps3 sidan), om du då vill sätta upp en egen server och tror att du helt plötsligt ska få 1000 spelare till din server så be my guest, (kontentan är att intresset helt enkelt inte finns längre för det spelet)

En annan sak som du glömmer på xboxsidan är att där kan du sätta upp ett online lir över system link (på många spel, långt efter att tom XBOX LIVE har lagts ner).

Edit kom på att även ps3 har system link.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 March 2013 - 12:53.

Postad 02 March 2013 - 13:02

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0
Så du menar på allvar att Microsoft äger alla spelbolags servrar som kör via t.ex Xbox 360?

Visst kan du spela över systemlink men förstår inte meningen med det när du då istället likväl kan hoppa över till PC.

För via systemlink måste du koppla via datorn för att i sin tu ha programmet (som emulerar systemlink) för att sedan koppla upp dig via skype etc. Så varför krabba med allt detta när man som sagt kan koppla in PC till TV:n och bara spela från början?

Företag stänger ner servrar när det inte längre finns lönsamhet i det. Så det skulle teoretiskt sett finnas 10 000st som spelar ett visst spel men som ägt det i säg 10år och sedan spelat gratis på företagetsservrar resterande tid.

Därför PC är bra mycket bättre då ett företag väljer att stänga ner så öppnar massa privatpersoner upp egna servrar och spelar som om inget hänt.

Postad 02 March 2013 - 13:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Trots att jag är en pc spelare och står på det "fula" laget (iaf enligt detta forum) måste jag ändå flika in detta ang att starta privata serers i spel.
Detta var standard i många spel tidigare, men dock släpps det allt färre spel som ens erbjuder möjligheten till dedicated servers.

Ta bara utvecklingen i BF-serien som exempel, där kunde man dra igång egna online hosts för andra att joina men togs bort helt i BF3.
Så detta är dessvärre inte nåt större argument i debattan längre, i´m sad to say.

Fast jag skylle även denna tråkiga utveckling på konsollerna ;)

Redigerat av masse70, 02 March 2013 - 13:12.

Postad 02 March 2013 - 13:24

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Microsoft äger inte några spelbolags servrar utan dom hostar onlinespelande hos sig i XBOX LIVE "molnet" (so to speak) för alla spel.
PC och ps3 kör däremot på dedikerade servrar som spelbolagen äger så är alltså inte fallet med xbox.

Visst behöver du en pc för systemlink men i princip alla har ju en dator hemma oavsett om det är en sunkig gammal bärbar som knappt klarar av angry birds.
Installera en messengerliknande klient på denna så har du iaf möjligheten att lira systemlink (sist jag använde detta var iofs på xbox 1 tiden så vet inte hur den ser ut idag) men den dagen jag eventuellt behöver detta så är jag tämligen säker på att jag inte kommer vara ett dugg intresserad av att spela det spelet igen.
Gamla spel bevarar jag hellre i minnet då jag alltför många ggr blivit besviken när jag haft lite nostalgi trippar och gått tillbaka till amiga, nes etc (med några få undantag).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.