LCHF
2415 svar till detta ämne
Postad 23 January 2011 - 22:51
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Kolesterol är ett hälsofrämjande ämne. Det är en kritisk komponent i cellernas membran, en föregångare till alla steroidhormoner, ett förstadium till vitamin D, och den begränsande faktorn att hjärncellers behov att knyta kontakter med varandra kallade synapser, vilket gör det väsentligt för inlärning och minnet.
Några av de mest näringsrika livsmedel som finns, till exempel äggulor och lever, är de livsmedel som innehåller mest kolesterol. Antifett- och antikolesterolkampanjer har smutskastat dessa livsmedel i årtionden utan några som helst bevis för att de orsakar sjukdomar. De har egentligen motsatt effekt, de främjar hälsan.
1. Kolesterol är inte ett dödligt gift, utan ett ämne som är vitalt för alla cellers konstruktion och funktion. Kolesterol är vare sig "gott" eller "ont"; däremot påverkas blodets innehåll av många faktorer, till exempel stress, fysisk aktivitet, ändringar av kroppsvikten, rökning och mycket mer.
2. Ett högt kolesterol påstås att förorsaka åderförkalkning och hjärtinfart. Talrika studier har emellertid visat att människor med ett lågt kolesterol blir lika åderförkalkade som människor med ett högt.
3. Vi producerar själva 3-4 gånger mer kolesterol än vi äter. Produktionen ökar när vi äter för lite kolesterol och minskar när maten redan är rik på kolesterol. Detta förklarar varför det är så svårt att ändra sitt kolesterol genom att ändra sin kost.
4. Matens innehåll av kolesterol och animaliskt fett har inget med åderförkalkning eller hjärtinfarkt att göra. Till exempel har mer än 30 vetenskapliga studier visat att den mängd fett som infarktpatienter ätit innan sjukdomen inte var större än den mängd som friska människor äter.
5. Att sänka kolesterolet med de mediciner som användes innan statinerna introducerades kan inte påverka risken att dö i hjärtinfarkt; de är dessutom hälsovådliga och kan förkorta ditt liv.
6. Den nya sortens kolesterolsänkare, statinerne förebygger hjärtinfarkt, men effekten är mycket svag och har inget med kolesterolsänkningen att göra. Tyvärr är de även cancerframkallande, åtminstone hos försöksdjur. Om det även gäller hos människor vet vi ännu inte med säkerhet, därför att vi endast använt statinerna i tio år. Man får till exempel inte lungcancer redan efter tio års rökning.
7. Ett högt kolesterol är en riskfaktor för mindre än 10 % av dem som dör i hjärtinfarkt. Dessutom skyddar det mot infektioner och äldre människor med högt kolesterol lever längre än äldre människor med ett lågt.
8. Många av dessa fakta har presenterats i vetenskapliga tidskrifter och böcker de senaste decennierna, men få känner till dom.
9. Orsaken till att lekmän, läkare och de flesta forskare aldrig hört talas om detta är, att alla resultat, som talar emot kolesterolkampanjens budskaper, ignoreras eller felciteras i den vetenskaplig litteraturen.
I praktiken är det kolhydrater som orsakar dåliga kolesterolvärden, eftersom det LDL du får av kolhydrater består av täta lättoxiderade LDL-partiklar, medans det LDL du får av mättat fett ger fluffiga och stabila LDL-partiklar. Ett bättre sätt att få en bild av hur blodfetterna är fördelade får man av att mäta antalet partiklar och inte volymen av dem, ett s.k. Apo-test.
-------------------------------------------------------------------
Allt detta och mycket till, finns att läsa bla om man klickar på de länkar som finns i tråden första inlägg
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 23 January 2011 - 22:57.
Postad 23 January 2011 - 23:01
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
jag fattar över huvudtaget inte varför lchf fått sånt stort genomslag, det är en urusel diet rakt igenom. klart som fan att man går ner i vikt när man tar bort den största energikällan vi har. precis som med atkins.
Jag tycker att du skall läsa på lite om LCHF innan du kastar dig över det med påståenden som inte ens är riktiga Maveric
Postad 23 January 2011 - 23:40
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Jag skulle vilja se en studie som bevisar att HDL-kolesterol eller LDL-kolesterol faktiskt är farligt, och inte bara ytterligare en studie som t ex hänvisar till en studie som hänvisar till en studie som hänvisar till ett antagande som beror på en feltolkning av en studie som hänvisar till en studie som är gjord på ett alltför litet antal personer och dessutom utan referensgrupp, eller en studie som faller tillbaka på "ett stort antal studier" som hänvisar till en studie som hänvisar till en studie som hänvisar till ett antagande som beror på en feltolkning av en studie som hänvisar till en studie som är gjord på ett alltför litet antal personer och dessutom utan referensgrupp...  (För övrigt är allt som skrivs på internet sant) Jag äter LCHF, mår bra av det, har STABIL vikt av det (om jag vill, går upp i vikt om jag vill, går ner om jag vill. Allt regleras för mig - i den fas jag är just nu - med kolhydratintag). Jag mår nog hellre bra tills jag är 65 år och dör knallfall i en hjärtinfarkt, än mår halvkasst tills jag är 88 år och dör av svält pga att demensjag har glömt äta..
Postad 24 January 2011 - 00:21
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Kolesterol är ett hälsofrämjande ämne. Det är en kritisk komponent i cellernas membran, en föregångare till alla steroidhormoner, ett förstadium till vitamin D, och den begränsande faktorn att hjärncellers behov att knyta kontakter med varandra kallade synapser, vilket gör det väsentligt för inlärning och minnet. Några av de mest näringsrika livsmedel som finns, till exempel äggulor och lever, är de livsmedel som innehåller mest kolesterol. Antifett- och antikolesterolkampanjer har smutskastat dessa livsmedel i årtionden utan några som helst bevis för att de orsakar sjukdomar. De har egentligen motsatt effekt, de främjar hälsan.
1. Kolesterol är inte ett dödligt gift, utan ett ämne som är vitalt för alla cellers konstruktion och funktion. Kolesterol är vare sig "gott" eller "ont"; däremot påverkas blodets innehåll av många faktorer, till exempel stress, fysisk aktivitet, ändringar av kroppsvikten, rökning och mycket mer.
2. Ett högt kolesterol påstås att förorsaka åderförkalkning och hjärtinfart. Talrika studier har emellertid visat att människor med ett lågt kolesterol blir lika åderförkalkade som människor med ett högt.
3. Vi producerar själva 3-4 gånger mer kolesterol än vi äter. Produktionen ökar när vi äter för lite kolesterol och minskar när maten redan är rik på kolesterol. Detta förklarar varför det är så svårt att ändra sitt kolesterol genom att ändra sin kost.
4. Matens innehåll av kolesterol och animaliskt fett har inget med åderförkalkning eller hjärtinfarkt att göra. Till exempel har mer än 30 vetenskapliga studier visat att den mängd fett som infarktpatienter ätit innan sjukdomen inte var större än den mängd som friska människor äter.
5. Att sänka kolesterolet med de mediciner som användes innan statinerna introducerades kan inte påverka risken att dö i hjärtinfarkt; de är dessutom hälsovådliga och kan förkorta ditt liv.
6. Den nya sortens kolesterolsänkare, statinerne förebygger hjärtinfarkt, men effekten är mycket svag och har inget med kolesterolsänkningen att göra. Tyvärr är de även cancerframkallande, åtminstone hos försöksdjur. Om det även gäller hos människor vet vi ännu inte med säkerhet, därför att vi endast använt statinerna i tio år. Man får till exempel inte lungcancer redan efter tio års rökning.
7. Ett högt kolesterol är en riskfaktor för mindre än 10 % av dem som dör i hjärtinfarkt. Dessutom skyddar det mot infektioner och äldre människor med högt kolesterol lever längre än äldre människor med ett lågt.
8. Många av dessa fakta har presenterats i vetenskapliga tidskrifter och böcker de senaste decennierna, men få känner till dom.
9. Orsaken till att lekmän, läkare och de flesta forskare aldrig hört talas om detta är, att alla resultat, som talar emot kolesterolkampanjens budskaper, ignoreras eller felciteras i den vetenskaplig litteraturen.
I praktiken är det kolhydrater som orsakar dåliga kolesterolvärden, eftersom det LDL du får av kolhydrater består av täta lättoxiderade LDL-partiklar, medans det LDL du får av mättat fett ger fluffiga och stabila LDL-partiklar. Ett bättre sätt att få en bild av hur blodfetterna är fördelade får man av att mäta antalet partiklar och inte volymen av dem, ett s.k. Apo-test.
------------------------------------------------------------------- Allt detta och mycket till, finns att läsa bla om man klickar på de länkar som finns i tråden första inlägg
Maveric http://www.alltomkol...kolesterolvardehttp://www.hjart-lun...l/Riskfaktorer/http://www.internetm...in.asp?page=434tog 5 sekunder med google. vill du verkligen att jag ska skriva ner anledningar till varför kolesterolvärden som är höga är farliga? klart som fasen att vi behöver kolesterol, och 50% av våra blodfettsvärden är ärftliga. min fundering är... vart kommer den andra hälften ifrån? jo, det vi kan påverka själva.
Postad 24 January 2011 - 00:39
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Jag äter LCHF, mår bra av det, har STABIL vikt av det (om jag vill, går upp i vikt om jag vill, går ner om jag vill. Allt regleras för mig - i den fas jag är just nu - med kolhydratintag). Jag mår nog hellre bra tills jag är 65 år och dör knallfall i en hjärtinfarkt, än mår halvkasst tills jag är 88 år och dör av svält pga att demensjag har glömt äta..
Jag tror många som äter LCHF mår mycket bra och bara det är en mycket god anledning till att fortsätta Maveric
Postad 24 January 2011 - 00:53
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
tog 5 sekunder med google. vill du verkligen att jag ska skriva ner anledningar till varför kolesterolvärden som är höga är farliga? klart som fasen att vi behöver kolesterol, och 50% av våra blodfettsvärden är ärftliga. min fundering är... vart kommer den andra hälften ifrån? jo, det vi kan påverka själva.
Nu överdriver du allt  Jo, du skall nog förklara varför vi som äter LCHF har fel och enligt dig har missuppfattat det mesta Vem vet, du kanske lyckas "omprogrammera" någon som kommit så snett på det, så att hon äter LCHF  LCHF är inte något nytt .. Det mesta har vi vetat om länge. Vi moderna människor så svårt att återgå till vårt ursprung. Ta tex kinesisk medicin som många idag anammar. Den är så gammal att vi här i Sverige gick klädda i djurskin när kineserna botade sjukdomar på en nivå som idag kallas alternativmedicin och i många fall är är bättre än vad våra läkare har utbildning till. Allt vi idag kallar vetskap, är inte svaret på frågan om vad som är bäst. Bäst är det som passar varje individ och vissa väljer LCHF medan andra tror på pasta och kalkon. Vad som är rätt, får framtiden utvisa. Maveric Ps. jag hade hoppats att vi som följer LCHF kunde använda denna tråden till att ge varandra goda råd och kunskap om LCHF. Men jag tycker mer att tråden är en plats för ifrågasättande och försvarstal. Men det är väl som med allt på detta forumet. Lika barn får aldrig leka ifred
Postad 24 January 2011 - 07:46
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
ja, läkare intygar att totalkolesterolet gått upp. som jag skrev tidigare så ökar kolesterolet i blodbanan när ldl-kolesterolet går upp. tror du att det är BRA med ökade kolesterolvärden?/.../så med andra ord så åker kolesterolet upp när totalkolesterolet åker upp.
Så länge kvoten är bra så är förhöjda värden ingen fara och HDL ökar med lowcarb och minskar med high carb. FEL RAKT IGENOM! eftersom protein är lättare att bryta ner via glukoneogenesen än att genomföra en lipocykel så bryter kroppen snabbare och mer effektivt ner proteiner. vart fick du ifrån att kroppen hellre bryter ner fett egentligen? visa mig en enda studie på det tack. en enda liten, bland dom 100.000-tals som gjorts. visar du mig en så visar jag dig fem motsatta.
Eh va? Har du nån aning om varför vi har fett respektive protein i kroppen, fett har varit får primära bränsle sedan tidernas begynnelse. Menar du att det finns 100.000 studier som säger att vi använder protein som bränsle och våra muskler bryts ner till förbränning medans fettet förblir orört tills vi har brist på protein? med den mängden protein? jag skrev om kolhydrater där. vidare så är ketos ett tillstånd där man har avsaknad av ovannämda makronutrient, eller ligger väldigt lågt i det. Bara för att man inte äter kolhydrater så står man inte tom på glukos, kroppen omvandlar protein till glukos vilket du borde veta.
Postad 24 January 2011 - 09:20
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
http://www.alltomkol...kolesterolvarde http://www.hjart-lun...l/Riskfaktorer/ http://www.internetm...in.asp?page=434 tog 5 sekunder med google. vill du verkligen att jag ska skriva ner anledningar till varför kolesterolvärden som är höga är farliga? klart som fasen att vi behöver kolesterol, och 50% av våra blodfettsvärden är ärftliga. min fundering är... vart kommer den andra hälften ifrån? jo, det vi kan påverka själva.
Har du ens kollat på referenserna som Kostdoktorn refererar till angående kolesterol. Jag vet att han medvetet misstolkat studier och han har fått stå till svars för det men ingen klagar på hans referenser (förutom du) angående kolesterolet. Jag håller på och läser Fredrik Nyströms bok, återkommer när jag läst ut den angående kolesterolet och dess (o)farlighet. Du länkar själv till en annons av "Kolesterol-myten", du kanske borde läsa den.
Postad 24 January 2011 - 09:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Så länge kvoten är bra så är förhöjda värden ingen fara och HDL ökar med lowcarb och minskar med high carb.
Eh va?
Har du nån aning om varför vi har fett respektive protein i kroppen, fett har varit får primära bränsle sedan tidernas begynnelse. Menar du att det finns 100.000 studier som säger att vi använder protein som bränsle och våra muskler bryts ner till förbränning medans fettet förblir orört tills vi har brist på protein?
Bara för att man inte äter kolhydrater så står man inte tom på glukos, kroppen omvandlar protein till glukos vilket du borde veta.
som jag skrev, kvoten är inte bra. har man mycket kolesterol i blodbanan så har man höga värden av ldl-kolesterol, läste du inte det jag citerade? hdl gör att kolesterolet går tillbaka till levern och sänker därmed kolesterolet i blodbanan. under en pågående svält så träder katabolism in. detta kan motverkas till största delen av styrketräning och högre intag av protein. fortfarande, visa mig en studie som säger att viktnedgång och muskelförlust inte går hand i hand. eller för delen hur det kommer sig att man inte kan bygga muskler samtidigt som man tappar fett. energin är mer lättillgänglig i muskelvävnaden eftersom vi lätt kan omsätta aminosyror. fett är svårt att förbränna och som ett referat till en skidsändning av gunde svan uttryckte det: "nu har han bara fettet kvar att gå på, och det brinner ungefär lika bra som surt virke". kroppen är inställd på att spara energi. har vi för lite energi så minskar den gärna motorstorleken så att vi inte drar lika mycket energi i aktivt tillstånd. varför har så många svårt att gå ner i vikt? inte är det för att fettet är vår primära energikälla och att vi lätt förbränner det medans vi uppehåller allt annat utan problem. vart har du fått det ifrån egentligen? maveric: det vi idag kallar vetenskap är rätt. vetenskap innebär att man genom mätningar kan se hur kroppen mår före, under och efter en diet. vetenskap grundar sig också i det extremt kritiska och ett grundläggande krav för att man ska kunna acceptera en kunskap som en vetenskap är att tester alltid ska visa samma sak, oavsett vem som utför studierna. det är av den här anledningen sociologi och socialpsykologi har svårt att klassas in som en vetenskap bland annat. kortfattat: visa riktiga undersökningar till varför lchf är bra. ett tips: googla annika dahlqvist (eller hur hon nu stavar efternamnet) och ÅRETS FÖRVILLARE. det stämmer. hon fick det värsta priset man kan få i sverige bland vetenskapen med utnämningen att hon ger kostråd som TOTALT SAKNAR VETENSKAPLIG GRUND. lchf är inget annat än en diet som tar bort den energikälla vi äter mest av. jag ska skapa en diet. du får bara dricka ur små sugrör. och inget med socker. gick du ner i vikt? woohoo, min diet är världsbäst pga att den gör omställningar i hormonbalansen pga sugandet och återkopplar till vår infantila tid, då vi inte hade några viktproblem!! visst låter det som en urbotat korkad förklaring? det är det också. men räkna med att folk går på det när dom ser resultaten. 3 kilo första veckan! (ja, tack vare vätskeförluster pga sammandragning av fettceller).
Postad 24 January 2011 - 09:49
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ojojojo, jag vet inte ens vart jag ska börja, sitter på jobbet vet inte om jag har tid... som jag skrev, kvoten är inte bra. har man mycket kolesterol i blodbanan så har man höga värden av ldl-kolesterol, läste du inte det jag citerade? hdl gör att kolesterolet går tillbaka till levern och sänker därmed kolesterolet i blodbanan.
Så du menar att HDL sänker kolesterolet? Det låter konstig, har du nån källa på det. under en pågående svält så träder katabolism in. fortfarande, visa mig en studie som säger att viktnedgång och muskelförlust inte går hand i hand.
Svält?! Vem snackar om svält? Vi diskuterar LCHF inte nån jäkla robinsson. Jag läste en studie tidigare idag som visa på minimal muskelförlust, hinner inte leta efter den igen just nu. energin är mer lättillgänglig i muskelvävnaden eftersom vi lätt kan omsätta aminosyror. fett är svårt att förbränna och som ett referat till en skidsändning av gunde svan uttryckte det: "nu har han bara fettet kvar att gå på, och det brinner ungefär lika bra som surt virke".
Skitsnack, fettförbränningen pågår konstant förutom vid höga insulinnivåer och alkohol och det brinner grymt bra förutom vid väldigt hög intensitet. kroppen är inställd på att spara energi. har vi för lite energi så minskar den gärna motorstorleken så att vi inte drar lika mycket energi i aktivt tillstånd.
Självklart, annars hade människan inte levt idag. varför har så många svårt att gå ner i vikt? inte är det för att fettet är vår primära energikälla och att vi lätt förbränner det medans vi uppehåller allt annat utan problem. vart har du fått det ifrån egentligen?
Det har inte slagit dig att dagens människor äter för mycket??????
Postad 24 January 2011 - 09:52
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
ett tips: googla annika dahlqvist (eller hur hon nu stavar efternamnet) och ÅRETS FÖRVILLARE. det stämmer. hon fick det värsta priset man kan få i sverige bland vetenskapen med utnämningen att hon ger kostråd som TOTALT SAKNAR VETENSKAPLIG GRUND.
Jag är inget fan av henne MEN hon fick inte den utmärkelsen för sina kostråd.
Postad 24 January 2011 - 11:59
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Och ni bara tjötar vidare ...
Om man pratar om kolesterol:
Fundera på denna ni:
Om man äter ungefär som förr i tiden innan allt industriprocessat
E-nummer, för stora mångder av kolhydrater osv . . .
Är frisk, mår bra och inte är överviktig.
Behövde då kroppen "ha hjälp" för att hålla kolesterol-
värdena på godtagbara nivåer ? ?
Redigerat av SunfireTHX, 24 January 2011 - 13:27.
Postad 24 January 2011 - 13:40
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Jag tycker Zartok borde tagga ner ett snäpp! Komma in här i tråden och bokstavligen idiotförklara utan att presentera några som helst bevis för sin argumentation är, milt sagt, taktlöst.
Inledande inlägget om ketos och ketoacidos kan inte ha varit annat än avsett att provocera. Argument utan hållbarhet kan vi lika gärna var utan.
-Att man äter lågkolhydratkost leder inte till ketos. (men det kan)
-Att man befinner sig i ketos leder inte till ketoacidos. (men det kan)
Med tanke på att miljontals människor, med framgång, har ätit denna typ av kost under många år så borde underlaget för att bevisa dina påståenden vara lättillgängligt. Så sätt igång och bevisa! Jag vill se lite empiri och inte bara skolboksteorier!
Jag tror inte att du kommer att lyckas för vi det här laget, med tanke på så stort underlag, borde vi ha hört talas om en eventuell ketoacidosepedemi.
Avslutningsvis:
-Att jogga över en trafikerad gata leder inte till att man blir överkörd. (men det kan)
Inte avråder vi folk från att jogga?
Hur vore det med lite rim och reson?
Postad 24 January 2011 - 13:46
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Tack frostbitaren, jag föredrar också en
lugnare ton än den Zartok anslagit.
Diskutera gärna javisst, det är skoj....
Men som sagt nån måtta får det ändå lov
att vara.
Behave Please!
Postad 24 January 2011 - 14:00
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Tack frostbitaren, jag föredrar också en lugnare ton än den Zartok anslagit.
Diskutera gärna javisst, det är skoj.... Men som sagt nån måtta får det ändå lov att vara.
Behave Please!

Nemas problemas! Helt ok att vara skeptisk, som zartok, så länge man kan respektera sin motpart och vara lite hövlig. Är själv en skeptiker i grunden och jag försvarar inte undantaglöst LCHF, men jag har enbart goda personliga erfarenheter av dieten/livsstilen.
Postad 24 January 2011 - 15:02
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
visst låter det som en urbotat korkad förklaring? det är det också. men räkna med att folk går på det när dom ser resultaten. 3 kilo första veckan! (ja, tack vare vätskeförluster pga sammandragning av fettceller).
Eh glykogen kanske kan vara orsaken??? lchf är inget annat än en diet som tar bort den energikälla vi äter mest av. jag ska skapa en diet. du får bara dricka ur små sugrör. och inget med socker. gick du ner i vikt? woohoo, min diet är världsbäst pga att den gör omställningar i hormonbalansen pga sugandet och återkopplar till vår infantila tid, då vi inte hade några viktproblem!!
Du har inte funderat på andra fördelar dieten ger än en eventuell viktreducering.?
Redigerat av Lactoferrin, 24 January 2011 - 15:05.
Postad 24 January 2011 - 15:28
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
De mest uppenbara fördelarna jag ser/känner med LCHF är hur fantastiskt lugn magen blir, samt hur fräscha tänderna blir... Inga gaser i magen ALLS utan den är lugn och fin och avslappnad hela tiden; dessutom blir det aldrig beläggningar på tänderna.
Att magen är lugn är oerhört viktigt för välbefinnandet tycker jag...
Postad 24 January 2011 - 17:42
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
De mest uppenbara fördelarna jag ser/känner med LCHF är hur fantastiskt lugn magen blir, samt hur fräscha tänderna blir... Inga gaser i magen ALLS utan den är lugn och fin och avslappnad hela tiden; dessutom blir det aldrig beläggningar på tänderna.
Att magen är lugn är oerhört viktigt för välbefinnandet tycker jag...
Det där har jag med märkt av men käkar man typ potatisgratäng eller en pizza då sätter magen i gång och ######r vad gaser man får . Idag vart det en lagom middag 3 paket bacon och 3 stekta ekologiska kravmärkta ägg viktigt med krav på ägg om ni inte provat så ta och gör det . Det är jätte stor skillnad på vanliga och Ekologiska kravmärkta ägg .
Postad 24 January 2011 - 17:48
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
 pizza är ju gas-VM värre än bruna bönor mixat med ärtsoppa
edit: men svårslaget gott..
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 24 January 2011 - 17:48.
Postad 24 January 2011 - 17:55
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Idag vart det en lagom middag 3 paket bacon och 3 stekta ekologiska kravmärkta ägg viktigt med krav på ägg om ni inte provat så ta och gör det . Det är jätte stor skillnad på vanliga och Ekologiska kravmärkta ägg .
Jag köper alltid Krav-ägg men mest pga hönornas skull men i helgen åt jag bruna ägg från frigående höns innomhus och dom var verkligen inte lika goda.
Postad 24 January 2011 - 19:17
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Jag köper alltid Krav-ägg men mest pga hönornas skull men i helgen åt jag bruna ägg från frigående höns innomhus och dom var verkligen inte lika goda.
Nä det är en ###### skillnad fick tipset för ett par år sedan jag kunde inte äta ägg alls då jag tyckte det smaka fan om vanliga ägg . Men nu käkar jag rätt mycket ägg och det är gott igen som det var för en 20-25 år sen .
Postad 24 January 2011 - 21:30
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Eller som en annan som bor lite med ena benet på asfalten
och den andra på en bondåker söder om Sthlm...
Jag får tag på ägg från en bondgård, från en bondmora, nyvärpta direkt från hönorna
utan mellanhänder ... mycket fint att starta morgonen med en mumsig omelett
sån jäkla skillnad , , ,
Gott nyttigt, ger kraft och man står sig läääänge
Postad 24 January 2011 - 21:57
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
ett tips: googla annika dahlqvist (eller hur hon nu stavar efternamnet) och ÅRETS FÖRVILLARE. det stämmer. hon fick det värsta priset man kan få i sverige bland vetenskapen med utnämningen att hon ger kostråd som TOTALT SAKNAR VETENSKAPLIG GRUND.
Jag tänker inte gå i försvar för någon annan och framför allt inte en person som tillhör ytterligheterna Men att dela ut ett sådant pris i tron att allt vi vet och lever efter idag är rätt enligt en viss Expertis är agsurt lchf är inget annat än en diet som tar bort den energikälla vi äter mest av.
Att de flesta idag äter mest kolhydrater, är inte ett bevis för att det är rätt. Det är bara ett bevis för hur dålig kost hållning vi har. Kolhydrater har inte alltid varit vår främsta energikälla. Fett och proteiner, var en gång i tiden vår största energikälla. Innan människan lärde sig att odla fanns varken bröd eller pastaliknande mat. Ris fanns inte i europa och potatis kom hit mycket sent. Låt oss nu slippa lägga tid till att diskutera detta med dig. Du tror inte på det, men låt oss som tror på det vara. I annat fall får vi skapa en tråd där man bara diskuterar LCHF och dess fördelar .. Maveric
Postad 24 January 2011 - 22:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
nu pratar jag bara fakta, och jag har INTE sagt att någon är en idiot. har jag det så vill jag se det citatet.
ja, jag har källa på att hdl leder tillbaka kolesterol till levern. här är ett citat som jag skrev tidigare, och om du verkligen vill så kan jag hitta din källa på det också.
"De största lipoproteinerna är de som transporterar fett från tarmarnas slemhinnor till levern, och kallas chylomikroner. Chylomikronerna transporterar framför allt triglycerider och kolesterol, både när kolesterol utvinns ur maten och när det utsöndras i gallan. Från levern släpps sedan LDL-partiklar, som bär triglycerider och kolesterol till kroppens celler. HDL däremot bär kolesterol från kroppens vävnader till levern, där det kan utsöndras. Både LDL och HDL kan delas in i underformer och storlekar."
nu ser jag inte vad mer som skrivit, så jag ska svara på allt som skrivits som jag kan se under dom senaste 10 inläggen.
ni missuppfattar min ton. jag har inte idiotförklarat någon, förutom dahlkvist (eller hur hon nu stavar det), och det gör jag med rätta. hon har blivit idiotförklarad av hela den svenska expertisen inom området just eftersom hon säger saker som helt saknar vetenskaplig grund. årets förvillare är ett väldigt väldigt stort pris i akademiska kretsar, men åt fel håll om man så uttrycker.
fettceller drar sig samman (släpper vätska, vatten) när hormonbalansen i kroppen förändras till att den inte längre får mer kalorier än vad den gör sig av med.
det är det här som kallas för svält (kaloriunderskott) i biologiska termer, och det är det jag menar när jag skriver svält. kaloriunderskott.
jag har skrivit om nackdelar, såsom urkalkat skelett och sådant, men det verkar folk vifta bort rakt av. jag har skrivit och länkat om ketoacidos men det viftas också bort. osteoporos och ketoacidos är inga saker man leker med. att folk inte tar till sig det förstår jag inte. andra nackdelar kan vara sådana som att du tex inte kan få i dig rätt mängd vitaminer och mineraler (även om mineraler går att få i sig tillräckligt av ganska lätt via tex lever och äggulor).
käkar man mycket protein och fett så brukar man väl uppleva fruktansvärda gaser och halvsmält mat, gör man inte? hur får ni i er fibrer när ni äter enligt lchf egentligen?
maveric: priset utdelas varje år till människor som har en viss form av makt (exempelvis läkare) som gör absurda uttal och förklarar teorier som saknar vetenskaplig grund eller som inte ens testats i verkligheten.
ta bara det när hon sa att människor som äter lchf inte behövde vaccinera sig mot svinflunsan. varför i hela friden skulle den kosten stärka immunförsvaret? det var en av anledningarna hon fick priset, då professorer stod på rad för att säga att hon hittar på så skrämmande mycket stunt.
vad vet jag om svinflunsan btw? jag jobbade på lab under den första vågen.
såvitt jag vet så har människan alltid varit samlare. vi har ätit allt som vi kunnat äta, inte helt olikt vissa av våra primatsläktingar. vi jagar det vi kan, vi samlar det vi kan. beroende på vår geografiska position så har våra kostvanor varit väldigt olika och det som framstår som enda sanningen i ämnet är att människan kan överleva på väldigt mycket just eftersom vi är så anpassningsbara.
att disskutera fördelar är som att man lägger sig i en positiv feedbackspiral. man driver på varandra att hypa något mer och mer skulle jag vilja kalla det.
ska man granska något vetenskapligt så måste man göra det med ett kritiskt öga. det jag inte förstår är hur det kommer sig att lchf verkar vara den mirakeldiet som helt och hållet undviker det kritiska ögat och blir höjt till skyarna.
vill man gå ner i vikt så behövr man göra en sak; förbruka fler kalorier än kroppen kan ta upp. sen går det att göra på väldigt många olika sätt. att exkludera näringsrika ämnen som frukt och grönsaker pga att dom innehåller kolhydrater är befängt rent utsagt. grönsaker är bra för oss. frukt är bra för oss.
det finns få saker som är dåliga för oss med tanke på att det bara handlar om dosering. vi kan tex dö av njursvikt om vi dricker för mycket vatten alt äter för mycket salt. eller dricker saltvatten, kombon.
jag är här för att disskutera. men jag disskuterar med det som finns grundläggande vetenskap bakom.
det här är ett exempel: ni skulle aldrig gå in på ett forum och prata om att människor kan flyga eller springa i 200 kilometer i timmen. det eftersom det inte finns vetenskaplig grund för att vi kan göra det, iaf inte utan hjälpmedel.
så. missförstå inte min ton nu.jag är inte upptaggad.
Postad 24 January 2011 - 22:38
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
==> Lactoferrin
Du har ju studerat detta ett bra tag ..
Har du någon bra skala för hur mycket fett man bör äta max per dag ?
Det måste ju kunna beräknas på något sätt !?
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 24 January 2011 - 22:38.
Postad 24 January 2011 - 22:47
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Håhå ja ja ..
@ Zartok
Okej Okej
1)kolesterol diskussionen Vart vill du komma ?
2)Att Smutkasta Dahlkvist får stå för dig, taskigt att göra det
här bara då hon inte kan försvara sig..
3) a Gaser Näeeee tvärtom DET BLIR INGA GASER KNAPPT ALLS...
magen blir lugn som filbunke ...
4) Fibrer är tydligen gravt överskattat, källa finns om du måste ha det.
5) LCHF Mirakeldiet ... Ähhh tvärtom mycket motstånd har alltid funnits... det är först nu på
senare tid som den får ett uppsving..
6) Exkludera frukt och grönt ... Näe varför då ? Men okej skall man vara petig så innehåller
frukt oftast en hel del socker ... Är man ute efter C vitamin exempelvis ta broccoli istället
för apelsin, listan kan göras lång med fler exempel ....
Postad 24 January 2011 - 23:04
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Håhå ja ja ..
@ Zartok
Okej Okej
1)kolesterol diskussionen Vart vill du komma ?
2)Att Smutkasta Dahlkvist får stå för dig, taskigt att göra det här bara då hon inte kan försvara sig..
3) a Gaser Näeeee tvärtom DET BLIR INGA GASER KNAPPT ALLS... magen blir lugn som filbunke ...
4) Fibrer är tydligen gravt överskattat, källa finns om du måste ha det.
5) LCHF Mirakeldiet ... Ähhh tvärtom mycket motstånd har alltid funnits... det är först nu på senare tid som den får ett uppsving..
6) Exkludera frukt och grönt ... Näe varför då ? Men okej skall man vara petig så innehåller frukt oftast en hel del socker ... Är man ute efter C vitamin exempelvis ta broccoli istället för apelsin, listan kan göras lång med fler exempel ....
eller vitaminer på burk det är kanoners det med .
Postad 25 January 2011 - 03:46
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
jag har skrivit om nackdelar, såsom urkalkat skelett och sådant, men det verkar folk vifta bort rakt av. jag har skrivit och länkat om ketoacidos men det viftas också bort. osteoporos och ketoacidos är inga saker man leker med. att folk inte tar till sig det förstår jag inte.
Ketoacidos drabbar i princip bara diabetiker (DKA) och alkoholister (AKA). Diabetes-relaterad ketoacidos uppkommer vid förhöjd fettmetabolism vid brist på insulin och alkohol-relaterad ketoacidos har att göra med försämrad leverfunktion. Så nej, ketoacidos är inte en risk som LCHF-följare riskerar att drabbas av om de inte är diabetiker eller alkoholister. Däremot kan ketos inträffa, men det verkar som att den gängse vetenskapliga uppfattningen om ketos är att kroppen anpassar sig så tillvida att fysisk förmåga bibehålls givet att man äter en fettrik kost. Just detta kring ketos är ganska kontroversiellt i hela LCHF-debatten; men det finns indikationer på att LCHF har väldigt många positiva biverkningar, bland annat att det hämmar tillväxt av vissa cancerceller! Ett litet sidospår: argumenten om att LCHF är den "rätta" dieten då vi människor har samma biologi som grottmänniskor som ska ha livnärt sig på en kolhydratfattig kost är inte nödvändigtvis helt relevant. Under de senaste 20000 åren som den moderna människan gott från jägare till bondesamhälle har ett slags "naturligt" urval skett där många förmoldigen fått (och dött) av diabetes och diverse allergier (tex. gluten). Dvs, vi har till viss del anpassat oss till mer kolhydratrik kost under den här tiden, även om den moderna livsstilen med ett ganska överdrivet intag av framförallt snabba kolhydrater är helt fel.
Redigerat av Unregisteredcc128e50, 25 January 2011 - 05:27.
Postad 25 January 2011 - 03:58
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Linné om kost:
”Dieten förändrar oändeligen mycket inbyggarena i ett rike. En norrländsk lapp lever endast av kött, fisk och fågel, blir därav liten, mager, lätt, vig. En bonde däremot i Sveriges södra provinser, på Skåne slätt, som äter ärter, mycket bovetegröt, och vars mest föda består ex vegetabilibus farinaceis, bliver stor, grott, styv, stark, sen, tung.”
[..]
”Lappen äter intet bröd, lever doch frisk, att han är ett exempel. Jag såg gubbar om 60 åhr i fiellen springa som barn, ja lägga foten på nacken, det jag wist deducerar a defectu panis [av avsaknad av bröd]. Alla som äta mycket bröd hafwa en obstruerad maga.. Lappen som äter inga vegetabilier, utan pure carnivorus [är ren köttätare], vere psces, aestate lac, automne aves, hyeme pisces [om våren fisk, om sommaren mjölk, om hösten fågel, om vintern fisk]: lätt, wig, lång lifvat”
(Ur Caroli Linnæi Diæta naturalis 1733 : Linnés tankar om ett naturenligt levnadssätt / på uppdrag av Kungliga svenska vetenskapsakademien utgiven av Arvid Hj. Uggla 1958 )
Postad 25 January 2011 - 06:53
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Har du någon bra skala för hur mycket fett man bör äta max per dag ?
Jag har inte sett nån siffra men man bör väl inte överstiga 70% pga att ge utrymme för protein och eventuellt lite kolhydrater och då ska det vara mycket mättat och enkelomättat samt snålt med fleromättat som är rekommendationen.
Postad 25 January 2011 - 07:38
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
ja, jag har källa på att hdl leder tillbaka kolesterol till levern.
Ja och det har det alltid gjort, inget den börjat med sen människan börja äta LCHF. Så vad är problemet? (kaloriunderskott) i biologiska termer, och det är det jag menar när jag skriver svält. kaloriunderskott.
Så när man deffar/viktreducerar så "svälter" man enligt dig? Läs på innan vad svält är innan du använder ordet. jag har skrivit om nackdelar, såsom urkalkat skelett och sådant, men det verkar folk vifta bort rakt av. andra nackdelar kan vara sådana som att du tex inte kan få i dig rätt mängd vitaminer och mineraler (även om mineraler går att få i sig tillräckligt av ganska lätt via tex lever och äggulor).
Så kolhydrater kan rädda oss från urkalkat skelett och från vitaminbrist? Det finns ganska gott om vitaminer och mineraler i animalisk mat och så ingår det även grönsaker i LCHF-kosten. Frukt och fibrer är däremot onödigt, frukt innehåller socker och spår av vitaminer tex banan innehåller dubbelt så mycket socker som coca-cola. käkar man mycket protein och fett så brukar man väl uppleva fruktansvärda gaser och halvsmält mat, gör man inte? hur får ni i er fibrer när ni äter enligt lchf egentligen?
Som högkolhydratätarna då. Jag får inga problem med sånt oavsett om jag äter HC eller LC fast mer när jag äter HC. Vad ska man med fibrer till när man inte äter KH i form av stärkelse? ta bara det när hon sa att människor som äter lchf inte behövde vaccinera sig mot svinflunsan. varför i hela friden skulle den kosten stärka immunförsvaret?
Men det betyder inte att dieten är dålig. Annika är en snurrig tant och hennes kostråd är godkännda av Socialstyrelsen även innan priset så det argumentet funkar inte för att smutskasta dieten i sig. såvitt jag vet så har människan alltid varit samlare. vi har ätit allt som vi kunnat äta, vi jagar det vi kan, vi samlar det vi kan. beroende på vår geografiska position så har våra kostvanor varit väldigt olika och det som framstår som enda sanningen i ämnet är att människan kan överleva på väldigt mycket just eftersom vi är så anpassningsbara.
Vi kan äta det mesta, dricka alkohol utan att dö och kolhydrater har alltid funnits på människans meny sen tidernas begynnelse. Men mängden kolhydrater och att SLV rekommenderar att vi ska basera vår kost på KH har aldrig varit våran natur så det är väl inte konstigt att det har utvecklats en sjukdom som heter "sockersjuka" (diabetes typ2), finns det nån proteinsjuka eller fettsjuka? man driver på varandra att hypa något mer och mer skulle jag vilja kalla det.
Märker du av nån sekt-anda här på detta forum? Det finns dom som har vunnit många hälsofördelar på LCHF-kost (ingen aning om vad dom käkat innan) som gärna sprider sin glädje och lätt hakar på hallelulja-snacket. att exkludera näringsrika ämnen som frukt och grönsaker pga att dom innehåller kolhydrater är befängt rent utsagt. grönsaker är bra för oss. frukt är bra för oss.
Frukt är inte näringsrikt utan överskattat, grönsaker ingår i LCHF-kost.
Redigerat av Lactoferrin, 25 January 2011 - 07:39.
Postad 25 January 2011 - 08:07
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Reflektioner:
Maverick med flera som funderar på denna kost, fungerar det
bra så, fine . . .
Har ni problem att få till kosten över dagen ( som jag ) i kombination
med träning osv ... Ta hjälp av erfaren nutritionist/Dietist/Läkare
som är uppdaterad och vet vad denne pratar om. Det är lättare.
Det är ju lite olika från person till person
beroende på ålder, vikt och övriga förutsättningar
vad som kan vara lämpligt.
FInns nån form av sjukdom inblandad, håll inte på och labba själv
ta hjälp så det inte blir tokigt.
Postad 25 January 2011 - 08:45
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Har ni problem att få till kosten över dagen ( som jag ) i kombination med träning osv ... Ta hjälp av erfaren nutritionist/Dietist/Läkare som är uppdaterad och vet vad denne pratar om. Det är lättare.
Vad är det för problem som kan uppstå?
Postad 25 January 2011 - 09:39
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
nu pratar jag bara fakta, och jag har INTE sagt att någon är en idiot. har jag det så vill jag se det citatet. Inte någon men något! Kan lätt tolkas som att man är idiot som följer en "idiotdiet", alltså en diet för idioter  . Se nedan vad du sa: så, ni förespråkare av idiotdieten här, vad svarar ni på mitt inlägg?
jag har skrivit om nackdelar, såsom urkalkat skelett och sådant, men det verkar folk vifta bort rakt av. jag har skrivit och länkat om ketoacidos men det viftas också bort. osteoporos och ketoacidos är inga saker man leker med. att folk inte tar till sig det förstår jag inte. andra nackdelar kan vara sådana som att du tex inte kan få i dig rätt mängd vitaminer och mineraler (även om mineraler går att få i sig tillräckligt av ganska lätt via tex lever och äggulor).
Jag antar att du menar nedanstående länk, som enbart tar upp ketoacidos? I så fall undrar jag hur du tänker? Missade du kursen i vetenskaplig metodik? http://www.theheart....ticle/671651.do där står det om ett ketoacidosfall via atkins. atkins är bättre för kroppen då det blir färre ketoner i kroppen än i lchf.
Denna länk tar upp ett fall (vad jag förstått är det de enda dokumenterade fallet som har viss koppling till LCHF) med svag koppling. Som jag förstår det är slutsatsen endast att dieten kan ha varit bidragande till att utlösa ketoacidosen men att den underliggande orsaken egentligen härleds till en sjukdomsproblemtik med bukspottkörteln hos patienten. Visst kan det finnas ett mörkertal av icke dokumenterade fall men ha i åtanke att detta är ETT fall bland miljoner som går eller ha gått på dieten! ETT fall bevisar absolut inget som helst samband, det har ingen som helst empirisk tyngd. Det är inte ens tendetiöst... Och var är studierna som visar på sambanden mellan lågkolhydratdieter och försurning samt osteoporos? Visa gärna! Jag vill definitivt veta. käkar man mycket protein och fett så brukar man väl uppleva fruktansvärda gaser och halvsmält mat, gör man inte? hur får ni i er fibrer när ni äter enligt lchf egentligen?
Som sagts av andra är resultatet tvärtemot vad man kan tro. Stabilare mage/tarm-funktion och mindre gaser. Att få i sig fibrer är inte heller något problem då man (iaf jag) konsumerar mer grönsaker än någonsin under en LCHF-diet. jag är här för att disskutera. men jag disskuterar med det som finns grundläggande vetenskap bakom.
Menar du att teorierna bakom LCHF är tagna ur luften? Menar du att bara för att det inte finns någon totalomfattande långtidsstudie på effekterna av LCHF så kan det inte vara bra? Menar du att inget kan vara sant innan det har publicerats? Det verkar som om du har bestämt dig och är låst vid dina slutsatser kring LCHF och är ute på korståg för att övertyga alla om att just dina slutsatser är de korrekta. Bara för att verkligheten inte överrensstämmer med dina tolkningar av skolvetenskapen så betyder det knappast att verkligheten är falsk? Ibland måste man revidera sina teorier, något som sker titt som tätt inom vetenskapen. Något att tänka på!
Postad 25 January 2011 - 10:56
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Vad är det för problem som kan uppstå?
Inte problem direkt ... men ...Man tror att man äter rätt exempelvis jag... Men så börjar man kolla och så gör man inte det, enligt ens egna förutsättningar....
Postad 25 January 2011 - 11:29
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Inte problem direkt ... men ...Man tror att man äter rätt exempelvis jag... Men så börjar man kolla och så gör man inte det, enligt ens egna förutsättningar....
Har du lust att förklara mer ingående vad som är rätt och fel eller vad du menar?
Postad 25 January 2011 - 21:50
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Det jag menar att jag försökte själv enligt principen "kan själv" ...
Det gick inget vidare... Man tror man är så duktig... men det är man
uppenbarligen inta alla gånger ....
Jag fick ett tips av ett par bekanta att ta hjälp
av en som de viste var duktig på kost och
motion ....
Och först efter det så börjar
det känna bra.
Det var det jag menade ...
Postad 25 January 2011 - 22:06
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det jag menar att jag försökte själv enligt principen "kan själv" ... Det gick inget vidare... Man tror man är så duktig... men det är man uppenbarligen inta alla gånger ....
Du får ursäkta att jag är tjatig men du verkar insatt i ämnet så jag har svårt att förstå vad du gjort för fel.
Postad 25 January 2011 - 22:56
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Fick hem matrevolutionen idag och har ögnat igenom den snabbt http://www.bokus.com...med-riktig-mat/Verkar mycket intressant ... Skall läsa den i dagarna Maveric
Postad 01 February 2011 - 21:56
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Hitta ett klipp angående människans evolution när det gäller mat, intressant men vet inte om man ska ta detta med en liten nypa salt. Han har rätt om mycket men föreläsare har lätt en tendens att vinkla saker till sin fördel för att pusha sitt budskap vilket tyvärr förekommer allt för mycket inom LCHF-branchen.
Postad 03 February 2011 - 21:54
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nja, nu när jag har kollat lite igen för andra gången reagera jag på när han sa att gorillor och kor äter högfettskost, det är tyvärr vinklat. Det är sånt här så får mig att störa mig på LCHF-sekten, det är svårt att lita på vad förespråkarna säger.
Postad 03 February 2011 - 22:05
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
"Kost som innehåller mycket fett leder redan efter kort tid till försämrad nyproduktion av hjärnceller. Skadorna uppstår i hippocampus, den del av hjärnan där minne, inlärning och den spatiala förmågan finns."
Resultaten av undersökningen presenteras i en kommande doktorsavhandling av Andreas Lindqvist, forskare i cell- och molekylärbiologi vid Lunds universitet.
Skadorna i hippocampus har inte orsakats direkt av fettet. Den fettrika kosten gör däremot att utsöndringen av stresshormonet corticosteron ökar, vilket i sin tur leder till att nyproduktionen av nervceller hämmas.
SVD.
Kolhydrater främjar en mångfald av hälsoegenskaper, likväl det kan ha motsatt effekt vid överkonsumtion - Insulinresistens. Kronisk hyperglykemi så det ständigt produceras mer och mer insulin i motverkande syfte.
Fett har även denna förmåga att förstöra hälsan vid överkonsumtion. Likväl proteinöverskott (individuellt behov, men sägs föreligga vetenskrifter om ett kollektivt dagsbehov på 200g) så blir resten förbrukad som energi, samt sänker testonivåerna och överbelastar binjurar.
Sensmoralen? Lagom är bäst!
Även vid diet.. Allt handlar om näringstajming  Då kan ni ha råd att lägga kolhydrater i samband med träning och diverse, i erat kaleriförråd  , om ni nu stirrar blint på kalorier.
Var tvungen att inflika kände jag, värdefulla tips!
Postad 04 February 2011 - 15:27
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Postad 04 February 2011 - 15:48
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Fick hem matrevolutionen idag och har ögnat igenom den snabbt http://www.bokus.com...med-riktig-mat/ Verkar mycket intressant ...
Skall läsa den i dagarna
Maveric
Mycket bra bok! Även om det visar sig att han inte har rätt i allt så har i alla fall visat att det behövs en ordentlig revision av de gamla kostråden då de definitivt har haft en effekt tvärtemot den avsedda. Om LCHF är svaret låter jag vara osagt men något måste ändras. Det är sånt här så får mig att störa mig på LCHF-sekten, det är svårt att lita på vad förespråkarna säger.
Håller med om att det kan bli lite väl onyanserat ibland. Jag vet att LCHF funkar riktigt bra för viktnedgång men det är en bra bit kvar tills jag är övertygad om att det är livstilsdieternas heliga graal.
Postad 04 February 2011 - 15:51
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
"Kost som innehåller mycket fett leder redan efter kort tid till försämrad nyproduktion av hjärnceller. Skadorna uppstår i hippocampus, den del av hjärnan där minne, inlärning och den spatiala förmågan finns."
Resultaten av undersökningen presenteras i en kommande doktorsavhandling av Andreas Lindqvist, forskare i cell- och molekylärbiologi vid Lunds universitet. Skadorna i hippocampus har inte orsakats direkt av fettet. Den fettrika kosten gör däremot att utsöndringen av stresshormonet corticosteron ökar, vilket i sin tur leder till att nyproduktionen av nervceller hämmas.
Det där var intressant! Skulle vilja veta mer om under vilka förutsättningar det gäller. Med det menar jag om det alltid gäller vid högt fettintag eller om det korrelerar med intag av andra näringsämnen (tänker främst på kolisar) och om resultatet varierar med olika fettprofiler.
Postad 04 February 2011 - 18:17
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ja det var ju tur då att människan hade tillgång till kolhydrater som socker, pasta och ris sedan tidernas begynnelse annars hade vi inte haft nån hjärna idag.
Postad 05 February 2011 - 19:44
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Tolka fritt, men fakta är fakta.
Postad 05 February 2011 - 21:19
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Tolka fritt, men fakta är fakta.
Fakta? Menar du studien där dom tvingat i råttor kokosfett och rapsolja, 3ggr deras dagliga intag?
Postad 05 February 2011 - 21:52
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Som sagt, tolka fritt. Det är apllicerbart på människor likväl - liksom "hun ga slankesvar" studien där myten "en kalori är alltid en kalori" slaktades - studie utförd på möss.
Vad vet du mer än att förlita dig till förlegade RDI tabeller? Innan skulle man ju äta 4x protein per kilo. Nu visar studier en rad sammanställda argument med vetenskaplig fog bakom, om varför man icke skall göra det ur muskel & hälsoperspektiv (hand-i-hand då muskler kontrollerar organhälsa, hormonhälsa etc). Vi kanske redan får i oss 3ggr vårat dagliga intag?
Förhåll dig till studier och livsstilen med sunt förnuft så når du långt.
Postad 05 February 2011 - 22:57
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Går ju att vinna OS-guld på det, så då duger det även för mig 
Ferry_kokbok.jpg 26.76K
0 Antal nerladdningarhttp://www.bokus.com...erry-food-lchf/Och för alla som är negativa eller skeptiska.... Man mår ju fantastiskt bra av sån här mat. Man måste prova själv för att förstå. Första veckan/veckorna kan dock vara jobbiga med huvudvärk och sånt medan sockeravvänjningen pågår.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|