![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 april 2014 - 12:57
Postad 14 april 2014 - 13:58
För övrigt så gillar jag köra med alla kanaler, hela rummet fylls med ljud och det är vad jag tycker om, att man befinner sig i centrum (antar att det blir bättre i stereo om jag förbättrar rummet där nere)
Får pilla mer på inställningarna känner jag, jag vet att jag lärt mig lite fel när det gäller bas och till och med ljud uppspelning (alla kanaler). Men jag tycker om djup bas och ibland blir det för mycket och då vill man bara tona ner.
Datan strejkar så jag kan ej utföra några mätningar för att dela med mig (har XTZ Room...2)
Tack för input.
Ska testa mer.
Redigerat av RobNB, 14 april 2014 - 14:03.
Postad 14 april 2014 - 14:08
Ja. Det är just den där balansen jag måste finnaberedd att hålla med jonas här. jag brukar ibland spela all channels, men detta är enbart om jag vill vara dränkt i ljud ett kort tag. man blir snabbt mätt på känslan och går över till stereo. två bra frontar och en schysst sub, där har vi grunden för bra musik =)

När ni funnits den rätta balansen till musik och vill se på film då. (Utgår att man har kompetenta basar) När man vill få mer djup till filmen. Är det fortfarande rätt inställning och det ska bara fungera eller kan nu skruva upp lite extra?
Postad 14 april 2014 - 14:29
Driver du bas delen aktivt eller passivt, kör du med eller utan baspluggar, har du bygeln som justerar basen på +-0dB eller +3dB?
Finns mycket man kan göra på själva högtalaren

Länk med mer info: http://www.xtz.se/pr.../100_49_sve.pdf
Hoppas du hittar nåt intressant och lycka till!

Postad 14 april 2014 - 14:36
jag brukar skruva lite på basen beroende på filmen. endel filmer är ju extremt bastunga, andra är väldigt klena. då får man, imo, själv justera lite granna =)Ja. Det är just den där balansen jag måste finna
När ni funnits den rätta balansen till musik och vill se på film då. (Utgår att man har kompetenta basar) När man vill få mer djup till filmen. Är det fortfarande rätt inställning och det ska bara fungera eller kan nu skruva upp lite extra?
Postad 14 april 2014 - 14:53
Kör Aktivt med XTZ AP-100 som är kopplad till Onkyo 818. En plugg i för djupare bas har testats (blev ingen direkt skillnad var dom än va) vanloga fall har jag utan. Provan lite med olika inställningar på både högtalaten och i reciver utan större inverkan enligt mina önskemål (viss skillnad blev det men inte tillräckligt starkt enligt mig)Har du sett över inställningarna på baksidan av högtalarna?
Driver du bas delen aktivt eller passivt, kör du med eller utan baspluggar, har du bygeln som justerar basen på +-0dB eller +3dB?
Finns mycket man kan göra på själva högtalaren
Länk med mer info: http://www.xtz.se/pr.../100_49_sve.pdf
Hoppas du hittar nåt intressant och lycka till!
Jag får prova köra basarna aktivt med AP - 100, där bör det märks hoppas jag. Innan det så ska jag prova lite annat så får man se om det blir någon större skillnad. Men fin justera subbarna är ett måste så som ni akriver.
Lite rädd att man blivit bas narkoman

Det är troligen så jag får bära mig åtjag brukar skruva lite på basen beroende på filmen. endel filmer är ju extremt bastunga, andra är väldigt klena. då får man, imo, själv justera lite granna =)

Postad 14 april 2014 - 16:36
Postad 14 april 2014 - 18:57
Jag har svårt att se att det låter bra alls dessutom, jag har kört onkyo receiver ihop med audiovector´s billigare högtalare som är väldigt lättdrivna och redan där upplevde jag att det lät bedrövligt strax över vanlig lyssningsnivå. och dem behöver sannolikt halva effekten av vad bara dina mellanregister och diskant behöver för att prestera.
Ne tyvärr du behöver riktigt elektronik som matchar ditt val av högtalare, inga magiska inställningar från en receiver.
Redigerat av Unregistered4573ef7b, 14 april 2014 - 19:00.
Postad 14 april 2014 - 19:20
Har varit nyfiken på Emotiva också men uppgradering får vänta minst ett år till. Tycker att det låter bra just nu (bortsett från det jag frågade om) är övertygad om att det kan bli bättre men det får vänta, en sak i taget

Kommer försöka få hem en potentiell förstärkare för test innan man slår näven i bordet men jag avvaktar eftersom det kan ge mersmak och förhastade inköp som man inte har utrymme för just nu

Jag tror dock att det kan bli lite bättre om jag fortsätter å finjusteringa.
Tror ni inte att 2st bryggade XTZ AP-100 kan ge tillräckligt men kraft? 1 x 370W i 8 Ohm bryggkopplad.
Postad 14 april 2014 - 19:23
Postad 14 april 2014 - 20:15
Postad 14 april 2014 - 20:35
Postad 14 april 2014 - 21:30
Jag förstår vart du är på väg. Antar att de är lite utav storhets vansinne!? Vill ha mer bas/djup till film. Inte för att det är för klent just nu men man vill ha mer, har faktiskt ställt mig från om de inte blir lite väl men jag vågar inte gå miste om att prova med tanke på introduktions priset. En mer kraftfull förstärkare kommer att dyka upp förr eller senare. Hoppades bara på att jag inte skulle behöva köpa en så pass dyr baraDu har 4st 10" tums element från seas i dina högtalare, svårt att se att man ens kan behöva subwoofers när man fått fart på dem på riktigt.. Dina nuvarande subwoofers lär även vara mer än väl som komplement till film redan när du fått fart på dina woofers.

Basarna i Divine kommer säkert sköta sig fint till musik när dom får mer kraft. Men till film vill jag ha något som får huset att skaka och hoppas på att det nya tillskottet får mig att bli tillfredsställd.
Vad tror ni om sub amp till för att driva basarna?
Postad 15 april 2014 - 20:38
Postad 16 april 2014 - 10:19

Ska prova med dubbla AP-100 (har bara ca 4 mil till Fyndbörsen/XTZ)
Blir det ingen större märkbar skillnad så ska jag försöka låna hem en mer potentiell kraftkälla för test.
Köpet få vänta till tidigast nästa år (ska pula med huset oxå ju

Postad 16 april 2014 - 21:00
Nästan så att man är sugen på att strunta i Cinema 3x12.
Tittade på den nya Total Recall idag och kom på mig varför jag vill uppgradera.
Som jag skrev innan så är jag väldigt nöjd men när man ser på film så är det gött med lite mer

Om man inte blir nöjd så är det bara å lämna tillbaka

Postad 13 juni 2014 - 10:41
Vi har gjort produktionskoll på ett antal produkter. De är helt nya och i toppskick. Dessa produkter ska vi nu ha en sommarkampanj för. Däribland Divine 100.49 för endast 39 000 kr/paret.
Hör av er till [email protected] vid intresse.
Kom ihåg att det är demohelg imorgon mellan kl. 10-14. Då kommer det att finnas möjlighet att lyssna på Divine 100.49. Varmt välkomna.
Mvh
Joel
Postad 07 november 2014 - 11:30
Vi kör lagerrensning däribland ett par demo-ex/mässexemplar av Divine 100.49 i valnöt till extremt lågt pris. Även 99-MKII serien och AP100 slutstegen.
Läs mer här under butikserbjudanden:
- https://www.minhembi...howtopic=320698
Mvh
Joel
Postad 07 november 2014 - 11:49
Om den försvinner, vad ersätts den med?
Redigerat av Unregistered3f868d20, 07 november 2014 - 11:50.
Postad 07 november 2014 - 12:00
Skall Divine 100.49 försvinna ifrån sortimentet???
Om den försvinner, vad ersätts den med?
Den kommer att finnas kvar. Detta är för ett demo-ex/mässexemplar.
/Joel
Postad 10 november 2014 - 08:53
Postad 10 november 2014 - 09:23
Har du möjligheten att lyssna på Guru eller Ino Audio så tycker jag att du ska göra det.Fick en kort lyssning på denna golvare härförleden, och frågar mig om det finns några andra alternativ för pengarna idag i kategorin golvare under 50.000:-? Tycker denna 100.49 spelade med oerhörd närvaro, detaljer och kraft.
Postad 23 juli 2016 - 13:26
Jag har plockat ur delningsfiltret ur mina divine 100.49 och mätt upp alla komponenter och ritat upp det i boxsim, en sak som såg lite konstigt ut var den stora dippen vid 750hz, se bilden.
Dippen syns även när jag har mätt högtalarna.
Sagt och gjort så åkte lödpennan fram och 10 min senare så var dippen borta, se bild för före och efter.
Skillnaden i ljud då? helt ENORM, det låter ruskigt högupplöst och mycket mer luft i ljudet. Den där dippen tog verkligen död på "livet" i ljudet.
Det blev kanske till och med lite för högupplöst så jag lödde tillbaka kretsen men bytte ut ett motstånd, se gröna linjen.
Dom har två versioner utav delningsfiltret och jag har mkII, mkI har inte samma dip men istället så är det ett helt annat filter.
Ett litet tips bara för dom som har samma högtalare, om ni går i tankarna att byta upp er så testa det här först.
Det är väldigt enkelt att prova och alla som hållit i en lödpenna borde klara av det, det räcker med att löda loss ena benet från en konding.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar