Redigerat av nixlaz, 11 April 2010 - 17:02.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 11 April 2010 - 17:01
Va...?
Ja, de måste ju komma upp från golvet. Outriggers = låga stativ som sticker utanför lådans ytterväggar (ben på svenska!)...kanske vore bra att ha dem justerbara i höjdled t.om...så kan du tweeka baselementets höjd från golvet.
Postad 11 April 2010 - 17:04
Ja, de måste ju komma upp från golvet. Outriggers = låga stativ som sticker utanför lådans ytterväggar (ben på svenska!)...kanske vore bra att ha dem justerbara i höjdled t.om...så kan du tweeka baselementets höjd från golvet.
Jag har redan gjort bottenplattor som dom ska stå på. Det blir 6 st silverlackade distanser på 12 cm mellan bottenplattan och baffeln.
Det var rek från sonosub.
Postad 11 April 2010 - 17:13
Tack nixlaz !!
Du är ju lite konstig du om jag får säga vad jag tycker...
Kommentar utan motivation trots att jag frågade varför...? Känns lite som avundsjuka, men det är det kanske inte ?
Är jag konstig för att dom är så stora...? Eller för att jag inte vill ha en 32" tv och ett par dynavoice och en Proson Rumble 8...?
Redigerat av Bakerman, 11 April 2010 - 17:11.
Postad 11 April 2010 - 17:18
Anledningen till att jag tycker att du är lite konstig är för att du har (enligt mig) alldeles för mycket subbar i ditt rum. Jag hade lagt pengarna på några fina högtalare eller så istället. T.ex. så skulle jag nöja mig med bara Kappa-subbarna. Men smaken är som basen, du är ju troligtvis basnarkoman så
Avundsjuka, nej. Visst, jag skulle inte ha något emot att ha det som du har men jag skulle hellre lagt det på något annat än en jäkla massa bas bara.
Postad 11 April 2010 - 17:29
Hej igen, var och åt middag. Därför jag inte svarade direkt
Anledningen till att jag tycker att du är lite konstig är för att du har (enligt mig) alldeles för mycket subbar i ditt rum. Jag hade lagt pengarna på några fina högtalare eller så istället. T.ex. så skulle jag nöja mig med bara Kappa-subbarna. Men smaken är som basen, du är ju troligtvis basnarkoman så
Avundsjuka, nej. Visst, jag skulle inte ha något emot att ha det som du har men jag skulle hellre lagt det på något annat än en jäkla massa bas bara.
Nu är ju grejen den att som alla vet är basen det svåraste att få till riktigt riktigt bra om man vill att det ska trycka på.. Det räcker helt enkelt inte med en ensam åtta, som många har, om man vill åt en riktig filmupplevelse ner till infrafrekvenser med bibehållet tryck.
Vad gäller högtalarna så kostade frontarna 18 k, centern 7 k, sidosurr 9 k, bakre surr 6 k och precense 2,5 k, så det är inga "skithögtalare" jag har..
Funkar dom här som jag hoppas åker mina fem kappasubbor ut på blocket. Eventuellt resten av systemet också, och byts kanske ut mot grejer som grejar att spela lite högre.
EDIT: Dessutom hade jag ju redan elementen och drivningen, så det som kostar blir "bara" byggkostnaden.
Redigerat av Bakerman, 11 April 2010 - 17:30.
Postad 11 April 2010 - 17:31
Postad 11 April 2010 - 17:34
Tills du hört 4!!Haha okej. Vi har alla olika krav. Jag tror att jag skulle nöja med mig ett sådant rör till filmtittande ;P
Postad 11 April 2010 - 17:36
Haha okej. Vi har alla olika krav. Jag tror att jag skulle nöja med mig ett sådant rör till filmtittande ;P
Ett skulle förmodligen "räcka" till alla. Mej också. Men grejen är att fyra ger bättre kvalitet på basen.
Dom här fyra kommer förhoppningsvis bara behöva gå på tomgång, med lägre dist som resultat.
EDIT: OCH en jämnare respons i rummet !
Tills du hört 4!!
Exakt !
Redigerat av Bakerman, 11 April 2010 - 17:37.
Postad 11 April 2010 - 19:28
Postad 11 April 2010 - 19:33
men dessa är AWESOME! hoppas det blir bra
Postad 11 April 2010 - 19:37
Har följt ditt projekt och blev förvånad av resultatet. Skulle du vara snäll och förklara för en amatör hur denna grej fungerar? Har du ställt random aktiv-sub på detta rör? Jag gissar på att subben har blåshål i botten och att detta blåser ner i röret och förstärks?
Vet inte om ditt inlägg var ironiskt, men det ser mest ut som bakerman har använt sina gamla kappa-subbar som vikter när han limmar bafflarna på rören =)
Postad 11 April 2010 - 19:38
Så här ser röret utHar följt ditt projekt och blev förvånad av resultatet. Skulle du vara snäll och förklara för en amatör hur denna grej fungerar? Har du ställt random aktiv-sub på detta rör? Jag gissar på att subben har blåshål i botten och att detta blåser ner i röret och förstärks?
Postad 11 April 2010 - 19:49
Vet inte om ditt inlägg var ironiskt, men det ser mest ut som bakerman har använt sina gamla kappa-subbar som vikter när han limmar bafflarna på rören =)
Givetvis. Men dom var ganska tunga att lyfta upp. Kappasubborna väger ju 35 kilo. Lyfta dom upp till 160 cm krävde att jag använde båda armarna..
Postad 11 April 2010 - 20:06
Han har 15 tums element från diy cable i usaVilken storlek på element har du?
Postad 11 April 2010 - 20:15
15"
Aj som fan
Postad 11 April 2010 - 20:33
Aj som fan
Håller ditt biorumsbygge för det? Är det "bara" de fyra rören du ska ha?
Jag vet helt ärligt inte.. Får se hur dom presterar. Till musik-dvd är kappasubborna helt suveräna. Inte lika bra till film dock.. Presterar rören bra till musik-dvd åker kappasubborna ut, annars får dom bli kvar.
Menar du att du inte tror att rören kommer räcka till....?
Postad 11 April 2010 - 20:52
Jag vet helt ärligt inte.. Får se hur dom presterar. Till musik-dvd är kappasubborna helt suveräna. Inte lika bra till film dock.. Presterar rören bra till musik-dvd åker kappasubborna ut, annars får dom bli kvar.
Menar du att du inte tror att rören kommer räcka till....?
JoRa
Det får väl bli ett hemma hos reportage i Hemmabiotidningen
Postad 11 April 2010 - 20:55
JoRa
Funderar själv på en svs i samma utstyrsel, börjar dock med en
Det får väl bli ett hemma hos reportage i Hemmabiotidningen
Tänkte på detta i morse när jag satt på "huset" och läste just den tidningen
Mvh Jonas
Postad 11 April 2010 - 21:21
JoRa
Funderar själv på en svs i samma utstyrsel, börjar dock med en
Dom ska vara rätt bra har jag hört.
Annars har jag fyra stumpar på 90 cm styck kvar om du är sugen.
Postad 12 April 2010 - 08:54
Är nyfiken på att se en mätning sen också. Gärna före och efter, alltså en mätning med kappa-basarna och en med dina nya rör.
/seb
Postad 12 April 2010 - 17:10
Hur placeras dom här rören i rummet? Ett i varje hörn? Ett under varje stol?
Är nyfiken på att se en mätning sen också. Gärna före och efter, alltså en mätning med kappa-basarna och en med dina nya rör.
/seb
Inte helt omöjligt..
Postad 12 April 2010 - 19:05
Nu innan bafflarna limmas på, ska en bas i så jag kan provlyssna ett rör, så jag hör om det behövs mer dämp.
Spännande !!
Bifogad fil(er)
Redigerat av Bakerman, 12 April 2010 - 19:06.
Postad 12 April 2010 - 19:44
Postad 12 April 2010 - 19:46
affordable prices? What gives?
Good question… it reminds me of what my old man used to tell me. “You NEVER get
something for nothing”.
WTF??????
Vad snackar killen om
Postad 12 April 2010 - 19:57
P4120006.JPG 30.82K
6 Antal nerladdningarFör en repfri lack.
"Då pilsner används i tillfälliga installationer, måste dom omedelbart drickas upp så fort den tillfälliga installationen är avslutad."
Gillar den lagen.
P4120008.JPG 24.98K
8 Antal nerladdningarExakt 12 centimeter över golv som den klara lådan. Fast uppochner !
P4120010.JPG 48.83K
6 Antal nerladdningarDen här kopplingen kallar jag numer för sdx special.
P4120011.JPG 27.46K
3 Antal nerladdningarOch så basen....
Nu ska jag gå ner och lyssna en stund.. Hold on...
Postad 12 April 2010 - 20:28
Med ett rör i mitten av rummet...
Inte ett enda missljud från någonstans. Möjligtvis elementet i så fall. Helt tyst i porten. Vid alla frekvenser jag testat i alla fall...
Har inte kört svep eller sinus.. Största risken är flåsljud i porten vid avstämningsfrekvensen eller...?
Tycker att det är något lite burkigt ljud vid musiklyssnande emellanåt...
Vad rekommenderar doktorerna ?
Postad 12 April 2010 - 20:36
Burk ljud mera dämpning och den som jag pmade om och inget annat skit.DET HÄR ÄR JU FAN OTÄCKT !!?
Känner redan i huvet och öronen att det känns skumt..
Inte ett enda missljud från någonstans. Möjligtvis elementet i så fall. Helt tyst i porten. Vid alla frekvenser jag testat i alla fall...
Har inte kört svep eller sinus.. Största risken är flåsljud i porten vid avstämningsfrekvensen eller...?
Tycker att det är något lite burkigt ljud vid musiklyssnande emellanåt...
Vad rekommenderar doktorerna ?
Sen är du välkommen till otäcka klubben och vill du var snuskigt otäck så kör ett steg på varje rör.
Redigerat av Unregistered1728, 12 April 2010 - 20:37.
Postad 12 April 2010 - 20:38
Burk ljud mera dämpning och den som jag pmade om och inget annat skit.
Sen är du välkommen till otäcka klubben och vill du var snuskigt otäck så kör ett steg på varje rör.
Men jag kan ju fan inte leta land och rike runt och specialbeställa ??!
Klämmer i en omgång 600x45 mm så får jag se om det blir någon skillnad.
Mina basar grejar inte dom effekterna.....
Redigerat av Bakerman, 12 April 2010 - 20:39.
Postad 12 April 2010 - 20:40
Kul...
Tänkte snarare mot burkljudet...
Du råkade inte glömma ölburkarna därunder?
Postad 12 April 2010 - 20:43
fan ni kan väl inte vara mera uland än vad vi är på en ö här är det verkligen ett uland när man skall ha tag i saker och den jag pmade om är för att dämpa ljud vågor från 90hz och uppåt vad har den du stoppar i för dämpande egenskaper ?Men jag kan ju fan inte leta land och rike runt och specialbeställa ??!
![]()
Klämmer i en omgång 600x45 mm så får jag se om det blir någon skillnad.
Mina basar grejar inte dom effekterna.....
Men jag har en annan som kan fungera med kommer med pm .
Postad 12 April 2010 - 21:05
Men likt förbannnat vibrerar hela min gjutna 10 cm tjocka betongplatta.
Hur stor ljudmässig skillnad kan det bli med rören åt "rätt" håll ? D.v.s basen neråt, och porten uppåt ?
Postad 12 April 2010 - 21:22
Detta vore skoj att uppleva
Postad 12 April 2010 - 21:27
Innan du gör något kör med din den där room anlyzern eller vad den heter och se om du behöver göra några mera förändringar .Det blev STOOOOOR skillnad med en omgång till. Burkljudet försvann helt. Mycket snällare och mjukare bas.
Men likt förbannnat vibrerar hela min gjutna 10 cm tjocka betongplatta.![]()
Hur stor ljudmässig skillnad kan det bli med rören åt "rätt" håll ? D.v.s basen neråt, och porten uppåt ?
Postad 12 April 2010 - 21:57
Innan du gör något kör med din den där room anlyzern eller vad den heter och se om du behöver göra några mera förändringar .
Dom förändringarna jag KAN göra nu får bli genom baffeln. Något annat går inte..
Ca 50 cm odämpat.
P4120014.JPG 41.47K
2 Antal nerladdningarTorktid igen.
P4120019.JPG 28.54K
2 Antal nerladdningarEn sak är säker. Att bygga rörsubbar is the shit. Det vet alla som testat svs-rörmonster.
Detta vore skoj att uppleva
Du är så välkommen.
EDIT: SVS har väl inga stora modeller av rörsubbor...?
Redigerat av Bakerman, 12 April 2010 - 21:59.
Postad 12 April 2010 - 22:05
Har du någon SPL mätare?
Borde kunna smiska på rejält med 4 sånna!
Jag har ju inte det...
Postad 12 April 2010 - 22:50
TackDu är så välkommen.
Dom har ju ultran med 13" .. den går inte av för hackor.EDIT: SVS har väl inga stora modeller av rörsubbor...?
Postad 13 April 2010 - 15:34
DET HÄR ÄR JU FAN OTÄCKT !!?
Känner redan i huvet och öronen att det känns skumt..
Har du testat dom ännu ? Låter dom nåt eller ???
Nyfiken !
där har du =)
bagarn...grattis till ditt bygge ser så härligt ut..och sen att ett par smuggel ölburkar kan hjälpa till gör ju inte bygget mindre kul
Postad 13 April 2010 - 17:32
där har du =)
bagarn...grattis till ditt bygge ser så härligt ut..och sen att ett par smuggel ölburkar kan hjälpa till gör ju inte bygget mindre kul
SMUGGEL ??!
Kanske....
Postad 13 April 2010 - 17:40
Dom har ju ultran med 13" .. den går inte av för hackor.
På L-sound.no kostar ju fan den 15 lök ?? Prislappen på mina fyra inklusive drivning och byggkostnad hamnar nog inte riktigt ens där... Mina fyra borde ju hänga på en sån...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
32 bilder
129 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?