Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frontar som kan spela STARKT...

332 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 April 2010 - 07:33

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Har du funderat på ino:s pa-top2 och evnt pa-top2+2, då jäklar kan du spela starkt o de låter inte apa heller.
pa versioner av i28 o i56 kan man säga, iaf till utseende, fast de är portade. och billigare

Postad 26 April 2010 - 09:20

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

"Industrimatta" ? Vad är den tillverkad av...?

Glasull/Tyg hade jag för mig iallafall

Postad 26 April 2010 - 15:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har du funderat på ino:s pa-top2 och evnt pa-top2+2, då jäklar kan du spela starkt o de låter inte apa heller.
pa versioner av i28 o i56 kan man säga, iaf till utseende, fast de är portade. och billigare

Har jag inte ens hört talas om...?

Postad 26 April 2010 - 16:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det finns ett helt eget litet "manifest" dedikerat enbart för Inos PA-prylar.

Postad 26 April 2010 - 16:31

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Postad bild
styckpris exkl moms
Ino PA-Top2 9 400:- 6 700:- 5 300:-
top2+2 är 2 top2:or enkelt nog.
ser inte svårbyggda ut alls :(

PA-Top PA-Top1 / Top2 / Top2+2

Baselement: 1 st 17 cm (8") / 2 st / 4 st

Diskantelement: 2,5 cm akutransf / dito / dito dubbla

Impedans: 4 ohm / 8 ohm / 4 ohm

Placering: Lagom upplyft på valfritt sätt

Kont.-Max effekt: 100-300 W(>300 Hz) / 400-1200W / dito

Känslighet: 95 dB-2,83 V / dito / 101 dB-2,83 V

Högsta ljudtryck: 120dB/par / 126dB/par / 132dB/par >180Hz

Dim(b*h*d)/Vikt: 25*42*32(24 l)/27*70*34(48 l)/30*125*35(96 l)

Redigerat av gsson, 26 April 2010 - 16:34.

Postad 26 April 2010 - 19:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Något Hifi lär det ju finnas som kan uppfylla dina kriterier om ma bygger själv.
8st Seas PX17-LTS (4 i varje topp) skulle ge en känslighet på 99db/w och en effekttålighet på 320w Long term (liknande RMS). Element som för övrigt sitter i LTS-högtalarna.
2st B&C DE 250 + 2st B&C ME 15 (1 i varje topp) ger en rak kurva med en känslighet på ca 108db/w och effekttålighet på 60w AES (beroende på delning). Jag har läst att denna driver ska låta riktigt trevligt även till Hifi.
delning kring 3khz och vid seriekoppling av 2 pararella kopplingar till midbasarna skulle impedansen nominellt hamna på 8ohm för hela topparna

7270kr inkl frakt exkl passiva filter och lådor hos Hifikit. Men sånna var väl du hygglig på fixa själv som jag förstog :)
Lådan skulle endast blir runt 2dm bred och inte särskilt djup, däremot rätt hög.

Ett förslag. Jag vet dock inte hur dessa element låter så vet någon annan nått alternativ som passar dig bättre, kör på det! Jag är ingen expert men det kan vara värt att ta en titt iallafall.

Mvh

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 26 April 2010 - 19:02.

Postad 26 April 2010 - 21:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Postad bild
styckpris exkl moms
Ino PA-Top2 9 400:- 6 700:- 5 300:-
top2+2 är 2 top2:or enkelt nog.
ser inte svårbyggda ut alls :)

PA-Top PA-Top1 / Top2 / Top2+2

Baselement: 1 st 17 cm (8") / 2 st / 4 st

Diskantelement: 2,5 cm akutransf / dito / dito dubbla

Impedans: 4 ohm / 8 ohm / 4 ohm

Placering: Lagom upplyft på valfritt sätt

Kont.-Max effekt: 100-300 W(>300 Hz) / 400-1200W / dito

Känslighet: 95 dB-2,83 V / dito / 101 dB-2,83 V

Högsta ljudtryck: 120dB/par / 126dB/par / 132dB/par >180Hz

Dim(b*h*d)/Vikt: 25*42*32(24 l)/27*70*34(48 l)/30*125*35(96 l)

Det kan ha varit bland det fulaste jag har sett !! :) Men det är klart.. Gallren är ju inte direkt jättesexiga...
Skulle kanske bli bättre med en bättre design...
Ser ut som en byggsats från ljudia för två tusen...

EDIT: Ville inte trampa någon på tårna ifall dom var nöjda med sitt bygge allså.. :lol:
Helt enkelt bara inte min smak.. Men dom låter kanske kanon..

Något Hifi lär det ju finnas som kan uppfylla dina kriterier om ma bygger själv.
8st Seas PX17-LTS (4 i varje topp) skulle ge en känslighet på 99db/w och en effekttålighet på 320w Long term (liknande RMS). Element som för övrigt sitter i LTS-högtalarna.
2st B&C DE 250 + 2st B&C ME 15 (1 i varje topp) ger en rak kurva med en känslighet på ca 108db/w och effekttålighet på 60w AES (beroende på delning). Jag har läst att denna driver ska låta riktigt trevligt även till Hifi.
delning kring 3khz och vid seriekoppling av 2 pararella kopplingar till midbasarna skulle impedansen nominellt hamna på 8ohm för hela topparna

7270kr inkl frakt exkl passiva filter och lådor hos Hifikit. Men sånna var väl du hygglig på fixa själv som jag förstog :)
Lådan skulle endast blir runt 2dm bred och inte särskilt djup, däremot rätt hög.

Ett förslag. Jag vet dock inte hur dessa element låter så vet någon annan nått alternativ som passar dig bättre, kör på det! Jag är ingen expert men det kan vara värt att ta en titt iallafall.

Mvh

Har inte lust att slänga ut ett gäng tusenlappar på en "chansning" som jag inte vet hur den kommer låta...

Redigerat av Bakerman, 26 April 2010 - 21:27.

Postad 26 April 2010 - 22:01

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Vad förväntade du dig ino är ju fula :)
Sen behöver man inte ha gallerna ju, o sen ska de upp en bit från golvet sen så kan man gömma undan dem lite sen så kan man..... jag du fattar

Postad 26 April 2010 - 22:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vad förväntade du dig ino är ju fula :)
Sen behöver man inte ha gallerna ju, o sen ska de upp en bit från golvet sen så kan man gömma undan dem lite sen så kan man..... jag du fattar

Ja.. Det mesta Ino är skitfult faktiskt.. Däremot är det något brutalt med designen på i56 som jag gillar...

Postad 26 April 2010 - 23:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Dom där Ino PA var verkligen inte snygga. Men i32s, i64s och vissa pi60/pi60s tycker jag är mycket snygga.

Postad 27 April 2010 - 12:54

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Det kan ha varit bland det fulaste jag har sett !! :) Men det är klart.. Gallren är ju inte direkt jättesexiga...
Skulle kanske bli bättre med en bättre design...
Ser ut som en byggsats från ljudia för två tusen...

EDIT: Ville inte trampa någon på tårna ifall dom var nöjda med sitt bygge allså.. :)
Helt enkelt bara inte min smak.. Men dom låter kanske kanon..

Har inte lust att slänga ut ett gäng tusenlappar på en "chansning" som jag inte vet hur den kommer låta...

Hur vet du att det låter bra i dina öron om du slänger ut 40-50 lök på element då?
Ett högt pris är ingen garanti att det låter bra,även om det borde göra det.
Ska du bygga själv är det ju nästan omöjligt att veta innan hur det kommer låta.

Jag har också läst att De 250 ska låta förbaskat bra till hifi och den nämns i väldigt många diy trådar.
Jag tycker mina låter hyfsat och det är ju De750 som ju egentligen inte alls är tänkt som hifi.

Jag har faktiskt funderat på att bygga nya toppar kring Beyma 10G40 och B&C De 250,men det kommer troligen inte bli av.

Tänk som sagt på att även i mkt dyra högtalare sitter det oftast relativt billiga element.

Postad 27 April 2010 - 15:20

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag kan aldrig tänka mig att dom gallren kan fungera, dom lär med stor/största sannolikhet påverka ljudet, å lär inte ens "stå still" vid lite högre bastryck...

Ta bort skiten, dom förstör bara ljudet, å skaffa ett galler/fronttyg som är avsett för hifi-högtalare.., dom där duger möjligen för tal vid utomhusbruk.., i full storm..

Redigerat av humlan57, 27 April 2010 - 15:21.

Postad 27 April 2010 - 17:37

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Ska man jämföra med allt annat jag hört från konstruktören, så lär de uppfylla sin uppgift med råge. Annars skulle modellen inte bli till. Men humlan57 talar av erfarenhet förstår jag.

Redigerat av shifts, 27 April 2010 - 17:37.

Postad 27 April 2010 - 18:03

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Ska man jämföra med allt annat jag hört från konstruktören, så lär de uppfylla sin uppgift med råge. Annars skulle modellen inte bli till. Men humlan57 talar av erfarenhet förstår jag.

Om folk kan höra skillnad på med eller utan ett finmaskigt tyg så borde man höra när breda plattjärn sitter framför. Det är ju grejer som satt på högtalarna man byggde själv -87, precis som designen av dessa fula burkar.

:)

Postad 27 April 2010 - 19:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Har man någorlunda grundläggande kunskaper om ljud/ljudvågor, så vet man att det är luft som ska flyttas.
Ställer man saker i vägen för den luften, så förändras åxå luftflödet/ljudvågorna..
I just det här fallet, så verkar nästa 50% av den luft som membranen är tänkt att flytta, förhindras av nån form av hålplåt.., iaf är den direkt olämplig att använda framför en baffel..

Om nån tror nåt annat, så ta plåt som täcker 50% av er yta, å dra den snabbt genom luften, så lär ni märka hur mycket luft den bromsar.

Kort version: Enligt fysikens lagar, så kan inga ljudvågor passera opåverkade, genom dom hålplåtarna.

Postad 27 April 2010 - 20:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har man någorlunda grundläggande kunskaper om ljud/ljudvågor, så vet man att det är luft som ska flyttas.
Ställer man saker i vägen för den luften, så förändras åxå luftflödet/ljudvågorna..
I just det här fallet, så verkar nästa 50% av den luft som membranen är tänkt att flytta, förhindras av nån form av hålplåt.., iaf är den direkt olämplig att använda framför en baffel..

Om nån tror nåt annat, så ta plåt som täcker 50% av er yta, å dra den snabbt genom luften, så lär ni märka hur mycket luft den bromsar.

Kort version: Enligt fysikens lagar, så kan inga ljudvågor passera opåverkade, genom dom hålplåtarna.

Kan nog inte annat än hålla med.. Sen är ju frågan hur mycket det påverkar och på vilket sätt... :)

Postad 27 April 2010 - 20:50

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Om folk kan höra skillnad på med eller utan ett finmaskigt tyg så borde man höra när breda plattjärn sitter framför. Det är ju grejer som satt på högtalarna man byggde själv -87, precis som designen av dessa fula burkar.

Det är PA-högtalare. De avlyssnas vanligtvis på en hel del avstånd. PA-högtalare ska bland annat vara riktigt stryktåliga, på fler sätt än en hifihögtalare ska vara det, exempelvis mot yttre åverkan.

:lol:

Det lovar jag dig att konstruktören har koll på. Mer än väl koll på.

Postad 27 April 2010 - 21:07

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Det är PA-högtalare. De avlyssnas vanligtvis på en hel del avstånd. PA-högtalare ska bland annat vara riktigt stryktåliga, på fler sätt än en hifihögtalare ska vara det, exempelvis mot yttre åverkan.

Men på bilden ser de ut att vara uppkopplade i ett vanligt rum och det är just vad tråden avhandlar, därav kommentarerna om gallret.

Postad 27 April 2010 - 21:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men konstrueras och levereras dom med dom gallren, eller har han som äger dom köpt galler på biltema och skruvat på för att den har barn, katter eller liknande...?

Postad 27 April 2010 - 21:37

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Kan nog inte annat än hålla med.. Sen är ju frågan hur mycket det påverkar och på vilket sätt... :lol:

Ljudvågor per definition: I fysikalisk bemärkelse innebär ljud mekaniska svängningar i ett elastiskt medium, som kan vara i form av gas, vätska eller fast form - ljudvågor.
Ljud uppstår när ett föremål eller en kropp börjar svänga i luften. Detta leder till förtätningar och förtunningar av luftpartiklarna.

Det innebär i det här fallet att hålplåten kommer att börja svänga som en extra baffel, samtidigt som ljudvågorna från membranen trasas sönder på sin väg ut i fria luften.., båda delarna kan inte undvikas, utan följer de lagar som finns.

Hur ljudet påverkas, kan man ju kolla genom ta bort hålplåten å jmf, jag tror det blir rätt lätt att höra skillnaden, genom att föra den fram å tillbaka framför baffeln.....
Sen går det säkert att hitta resonansen i hålplåten, genom att köra ett tonsvep på högtalarna.

Självklart är det bästa att inte ha nåt alls framför bafflarna, å det näst bästa, en tunn duk/tyg/nät som inte bromsar upp luften.
Allt som hamnar ivägen för ljudet, förändrar det.., det behöver inte ens hamna nåt i vägen, det räcker med att man "fläktar" framför bafflarna, för att det ska ändras.., å alla har väl hört hur ljudet kan ändras utomhus, när det blåser lite..

Å i det här fallet så finns ju en stor yta som inte släpper igenom nåt alls, vilket jag inte alls kan förstå tanken bakom.., ett skydd, javisst, men det hade kunnat gjorts mycket bättre..
Konstruktören skulle i vart fall få väldigt svårt att förklara sig för en fysiker, utan att behöva tänja på fysikens lagar. :)

Postad 28 April 2010 - 05:25

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Ett par av denna
http://www.humblehom.../Galactica.html

Postad 28 April 2010 - 08:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ett par av denna
http://www.humblehom.../Galactica.html

Lätt bygge... :)

Postad 28 April 2010 - 09:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Men konstrueras och levereras dom med dom gallren, eller har han som äger dom köpt galler på biltema och skruvat på för att den har barn, katter eller liknande...?

Enligt Shifts så har IÖ koll på att det ska funka med de där hemska plattjärnen och det kanske det också gör på svinhög volym ute men nu snackar vi som sagt innehögtalare och då är jag tveksam, men ger mig lätt om bevis finns. :)

Postad 28 April 2010 - 09:13

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Enligt Shifts så har IÖ koll på att det ska funka med de där hemska plattjärnen och det kanske det också gör på svinhög volym ute men nu snackar vi som sagt innehögtalare och då är jag tveksam, men ger mig lätt om bevis finns. :)

Titeln på tråden är ändå "Frontar som kan spela STARKT...", och syftet är att hitta något som funkar bra när man spelar på just svinhög volym. Annars hade Bakerman klarar sig bra med sina nuvarande.

Postad 28 April 2010 - 09:22

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Titeln på tråden är ändå "Frontar som kan spela STARKT...", och syftet är att hitta något som funkar bra när man spelar på just svinhög volym. Annars hade Bakerman klarar sig bra med sina nuvarande.

Jasså säger du det.. mitt råd till dig är en klassiker, att läsa hela mitt inlägg innan du svarar. :)

En snabb OT: Kolla in lådbygget på den här högtalaren som kommer ifrån samma snubbe som länkades strax ovan. http://www.humblehom..._Statement.html

Postad 28 April 2010 - 09:44

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jasså säger du det.. mitt råd till dig är en klassiker, att läsa hela mitt inlägg innan du svarar. :)

Det gjorde jag. Jag har läst det igen, och ser inget redigeringsbehov i mitt inlägg.

Postad 28 April 2010 - 09:50

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Problemet är ju lättlöst, ta bara bort hålplåtarna, dom behövs förhoppningsvis inte i en hembio-anläggning...

Ang skydden, så inverkar dom minst lika mycket vid hög volym, troligen mer..
Eftersom alla material, mer eller mindre, tar upp ljudvågor å skickar dom vidare så kommer skydden att göra det åxå.

Tänk en betongvägg i en lägenhet.., nån skriker i lägenheten bredvid, betongväggen tar upp ljudvågorna, å överför dom till angränsande lägenheter.., betongväggen svänger, annars hade det varit tyst..

Då förstår alla, att det krävs en enormt kraftig konstruktion för att att den ska bli så död, att den inte överför ljudvågor från ena sidan till den andra..

Glöm heller inte att elementet spelar inuti lådan, å lådan vill vi inte att den spelar med/överför ljudvågorna.
Den dämpar vi, stagar, eller allra bäst, utformar den eliptiskt, så försvinner iaf resonanserna/dom stående vågorna.
Då behövs nästan inget dämpmaterial, det räcker med att staga så pass, att lådans svängningar i dB, blir så undertryckta, att dom inte blir hörbara..

Att då sätta ett skydd med den här utformningen, är ju skapa samma problem, som vi vill ha bort från lådkonstruktionen..

Postad 28 April 2010 - 11:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nu är det en PA högtalare, då är knappast kraven maximal ljudkvalité utan ljudtryck som gäller. Dock så lär dom spöa okända kinaprylar utan problem :)

Postad 28 April 2010 - 11:26

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Nu är det en PA högtalare, då är knappast kraven maximal ljudkvalité utan ljudtryck som gäller. Dock så lär dom spöa okända kinaprylar utan problem :)

TACK!
Hellre liiite sämre ljud o hela element än sönderpetade diton!

Har som sagt hört pa-top2+2 o det lät bra.
Vet inte ens om gallerna på bilden är standard. ser ju ut som biltemas lyxditon.

Postad 28 April 2010 - 12:55

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Att ljudtryck prioriteras långt före kvalité, kan knappast nån ha missat, med hålplåtar framför bafflarna som sjunger med, lär det inte bli mycket hifi kvar..

Men som sagt, det är ju bara att skruva bort eländet, om dom ska vara i en hembio, å ersätta med nåt snyggt å funktionellt, eller köra utan..

Fast om det är ljudtryck som ska uppnås, å delningen ska ske vid 80Hz, så skulle jag utan minsta tvekan välja ett par Sperrling DP3:or.
Dom klarar att avge 130dB, å det med en ljudkvalité som får de flesta att häpna...
Jag har själv ägt ett par, så jag vet hur reaktionerna brukar bli, när man drar på rejält...
Dessutom behövs inte mycket effekt för att driva dom heller..

Postad 28 April 2010 - 13:40

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

TACK!
Hellre liiite sämre ljud o hela element än sönderpetade diton!

Du får väl ge f-n i att gå fram och peta på burkarna, enkel lösning på problemet.

Postad 28 April 2010 - 13:43

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Undra om han menar DP-3
http://www.faktiskt....p=971959#971959

Ämne: Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på

Ja vilken är det? Alla vi har väl någon gång lyssnat på
högtalare som rent ut sagt låter skit.
Jag har ett ljudminne från drygt 10 år tillbaka då jag
lyssnade på ett par konstruerade av R.S.
Kanske de inte lät så illa eg, men konstruktörens
uppförande gjorde att jag tyckte de lät skit.

Vem är då denne R.S? Ja många vet tror jag.

En ledtråd. Hornhögtalare.

Men vad är det sämsta du hört?

R.S borde vara Roger Sperrling
Så varför de häpnade över ljudkvaliteten kan man ju undra :)

Du får väl ge f-n i att gå fram och peta på burkarna, enkel lösning på problemet.

Ny syftade jag kanske på de fulla dräggen som skulle vara på en tillställning där dessa PA-toppar skulle kunna tänkas spela på....
som sagt PA, ska hålla lite med...

Postad 28 April 2010 - 13:59

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ja Roger Sperrling går det att säga mycket om, men att DP3:orna låter skit, beror nog som skribenten antyder, att han inte kan bortse från konstruktören...
Sjäv har jag aldrig hört nån ht som kan prestera bättre, vad gäller mer sammansatt musik som innehåller mycket dynamik.
Däremot saknas en del i de lägre registren, så nån disco eller dunka-dunka ht är det absolut inte.
Men vill man spela med rejält ljudtryck, å det är akustiska instrument, eller inspelningar som inte är så förbannat tillskruvade, för att passa i bil eller billiga ljudanläggninar, så är dom otroligt bra.

Men det sitter Fostex element i dom, så det tar sin tid att spela in dom, precis som med Fostex alla element..
Hör man dom nya, så låter dom väldigt stelt å hårt...

Ja RS byggde även horn, har aldrig hört dom, får helt enkelt inte plats med dom i nåt rum, men även där skiljer sig åsikterna från skit till skitbra...

Postad 28 April 2010 - 17:26

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ja Roger Sperrling går det att säga mycket om, men att DP3:orna låter skit, beror nog som skribenten antyder, att han inte kan bortse från konstruktören...
Sjäv har jag aldrig hört nån ht som kan prestera bättre, vad gäller mer sammansatt musik som innehåller mycket dynamik.
Däremot saknas en del i de lägre registren, så nån disco eller dunka-dunka ht är det absolut inte.
Men vill man spela med rejält ljudtryck, å det är akustiska instrument, eller inspelningar som inte är så förbannat tillskruvade, för att passa i bil eller billiga ljudanläggninar, så är dom otroligt bra.

Men det sitter Fostex element i dom, så det tar sin tid att spela in dom, precis som med Fostex alla element..
Hör man dom nya, så låter dom väldigt stelt å hårt...

Ja RS byggde även horn, har aldrig hört dom, får helt enkelt inte plats med dom i nåt rum, men även där skiljer sig åsikterna från skit till skitbra...

Dom låter mycket bra med ett bra basstöd.

Postad 28 April 2010 - 17:44

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Dom låter mycket bra med ett bra basstöd.

Absolut.., svårigheten kan vara att hitta en tillräckligt bra sub, som klarar att följa DP3:ornas dynamik.
Jag använde själv en Mirage sub, men två hade nog varit mer rätt..
Men som sidosystem till just det Bakerman efterfrågar, så måste dom sitta som en smäck...
Tror inte ens dom behöver delas, utan kan köras som dom är.., alltså mata subben helt separat...

Redigerat av humlan57, 28 April 2010 - 17:46.

Postad 06 May 2010 - 14:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Eller varför inte 48st Peerless SLS10" i slutna 40 liter lådor..?!

klä en vägg med SSL basar... :)

Edit: Sperling, hans konstruktioner har jag stött på ett par gånger och dom är intressanta, har dock inte fått tillfälle lyssna på något än...Postad bild

Postad 08 May 2010 - 19:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Känns som att det är dags att ta tag i det här nu... Ytterligare element brända i fronten... :)
Eftersom jag är full nu orkar jag inte lokalisera vad det är.. Hör bara att det knastrar som sand på glassen.. :P

Postad 08 May 2010 - 20:22

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Haha, super du sönder grejerna Bakerman?

Lösningen heter JBL-element. Dom har räddat min ekonomi!!
Tål tuffa tag.

Postad 08 May 2010 - 20:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Haha, super du sönder grejerna Bakerman?

Lösningen heter JBL-element. Dom har räddat min ekonomi!!
Tål tuffa tag.

Det är kanske lösningen... Blir dyrt det här.. :)

Postad 08 May 2010 - 21:33

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det är kanske lösningen... Blir dyrt det här.. :)

Dela dom vid 80hz så klarar dom mera sen är det frågan om du inte har en ###### dist nånstans.

Postad 09 May 2010 - 01:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dela dom vid 80hz så klarar dom mera sen är det frågan om du inte har en ###### dist nånstans.

Delar dom vid 120.....

Postad 10 May 2010 - 11:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hjälper inte om du delar dom vid 300Hz, diskanterna tar inte mindre stryk för det.. ;)

du behöver nya och kraftigare frontar !

Postad 10 May 2010 - 12:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hjälper inte om du delar dom vid 300Hz, diskanterna tar inte mindre stryk för det.. ;)

du behöver nya och kraftigare frontar !

Jag vet... Det kommer... :)

Postad 10 May 2010 - 13:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jaså...?! och vad för något ?! ;)

Postad 10 May 2010 - 13:49

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Vad driver du frontarna med?
Kan ju va knas på steget så det ger ut likström,det håller inget för.

Kom på att du hade väl en Z-11?
Fast det är klart,det kan ju bli fel på en sån också.

Körde du inte bryggade NAD förut? Eller har jag blandat ihop dig med nån annan?

Vad jag tycker du ska skaffa för frontar,behöver jag inte ens nämna,jag tror du aldrig kommer skaffa det ändå..

Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 10 May 2010 - 13:51.

Postad 10 May 2010 - 19:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vad driver du frontarna med?
Kan ju va knas på steget så det ger ut likström,det håller inget för.

Kom på att du hade väl en Z-11?
Fast det är klart,det kan ju bli fel på en sån också.

Körde du inte bryggade NAD förut? Eller har jag blandat ihop dig med nån annan?

Vad jag tycker du ska skaffa för frontar,behöver jag inte ens nämna,jag tror du aldrig kommer skaffa det ändå..

Jag kör Z11an till övriga 9 högtalare i systemet. Till frontarna kör jag fortfarande mina bryggade NAD.
Men nu kör jag ju dubbla frontar seriekopplade. Mätte det till 12 ohm, så NADen får väl jobba i 6 bryggat, så det bör vara ganska lagom.

Tror helt enkelt bara att jag spelar starkare än dom gillar..

MEGASTORA PA-lådor vill jag inte ha nej... ;)

Postad 10 May 2010 - 19:46

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Jag kör Z11an till övriga 9 högtalare i systemet. Till frontarna kör jag fortfarande mina bryggade NAD.
Men nu kör jag ju dubbla frontar seriekopplade. Mätte det till 12 ohm, så NADen får väl jobba i 6 bryggat, så det bör vara ganska lagom.

Tror helt enkelt bara att jag spelar starkare än dom gillar..

MEGASTORA PA-lådor vill jag inte ha nej... ;)

Tja på dig , varför inte köpa Klipsch REFERENCE RF 83 dessa tål en ###### massa och du kan kräma på nästan hur mycket du vill och de behöver inga kärnkraftverk för att drivas , fast kraft får man ju aldrig för mycket av ... Lyssna själv nyligen på RF 82 och dom var grymma dom med .. Men i brist på pengar så vart det Synergy F3 med dubbla 8 är skit nöjd kanske inte HIFI med skit kul med musik nu när man man mangla på och bättre blir det med mitt slutsteg när det kommer från lagning .
Och som en annan skrev kolla steget min skicka ut likström och grilla mina jamo E770 Basar och filter vart tok svarta *S*

Postad 10 May 2010 - 21:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Gillar inte Klipsch.. Vet inte varför.. Gör det bara inte... En sån där grej jag inte kan förklara..
För jag har inte speciellt mycket erfarenhet av märket... Förmodligen för att jag inte gillar dom... ;)

Postad 10 May 2010 - 22:27

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Tja på dig , varför inte köpa Klipsch REFERENCE RF 83 dessa tål en ###### massa och du kan kräma på nästan hur mycket du vill och de behöver inga kärnkraftverk för att drivas , fast kraft får man ju aldrig för mycket av ... Lyssna själv nyligen på RF 82 och dom var grymma dom med .. Men i brist på pengar så vart det Synergy F3 med dubbla 8 är skit nöjd kanske inte HIFI med skit kul med musik nu när man man mangla på och bättre blir det med mitt slutsteg när det kommer från lagning .
Och som en annan skrev kolla steget min skicka ut likström och grilla mina jamo E770 Basar och filter vart tok svarta *S*

Finns att lyssna på här i stan, de är absolut inte värda sina pengar, skrikiga och tunna.

Postad 10 May 2010 - 22:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Finns att lyssna på här i stan, de är absolut inte värda sina pengar, skrikiga och tunna.

Är min känsla om Klipsch rätt allså ? ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.