Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?

392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 maj 2010 - 19:51

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Kan bli lite snett ibland...

Som min N900...Den har ju inte samma skärm som Iphone och den har penna..

Å som folk har klagat och ofta jämfört med Iphone fast det 2 olika telefonerna är så långt ifrån varandra man kan komma...

Skulle inte förvåna mig om nästa mobil med Maemo/MeeGo har kapacitiv skärm och ingen penna.

Det är bara ett exempel på vad Hype kan ställa till med...

En liten tänkbar kommunikation i paradisets motsats:

P1: "Ta bort den, skona mig! Ta bort den!! Du skrämmer mig ju!!!"

P2: "Men lilla vännen, så farligt är det väl inte? Det är ju bara en stylus!"

P1: "Nej, ta bort den, jag vill inte utsättas för denna pina!"

P2: "Det får du vackert göra om du skall redigera detta kalkylblad i Excel!"

Det är nämligen så att hamnar man inte i paradiset får man nämligen använda en styluskontrollerad WM-modell med sideloadade program. I paradiset är det iPhone som gäller naturligtvis. :o

Postad 13 maj 2010 - 19:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Till er som tycker att det är lättare att synka musik via itunes, istället för att använda klipp och klistra eller drag och släpp i en filhanterare. Har man en winmo så kan man använda mediaspelaren till att synka över musik från sin spellista, skillnaden är att man kan använda vilken dator som helst till samma mobil, vilket inte går med iphone+itunes

Postad 13 maj 2010 - 19:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
:lol: :o

Postad 14 maj 2010 - 08:14

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
AVR - ingen har hävdat att iPhone är paradiset??? Diskussionen har nu hamnat på sandlådenivå i mina ögon och det det tycker jag är tråkigt. Men det är väl tecknet på att tråden håller på och dö.

Vill då passa på att tacka alla för en trevlig diskussion. :o. Trots vissa hårda ord så lyckades vi hålla den igång utan tråden blev låst! Bara det är en prestation :lol: .

Det var länge sedan jag följde en tråd så intensivt som jag följt denna!

Over&Out

Postad 14 maj 2010 - 08:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Nu var jag lite ironisk när jag läste Moparmans inlägg om hype och gnället på N900.

Men faktum är att det blivit ett hysteriskt mediagnäll så fort en nalle har en stylus. Att en dylik är ett utmärkt verktyg för att precisionskontrollera nallen då specifika uppgifter utförs verkar vara ett okänt faktum. Istället gnälls det och så lyfts UI à la iPhone fram som det enda rätta.

Jag vet inte hur många gånger jag sett klagomål och gnällande över konceptet stylus. Personligen anser jag det vara ett utmärkt sätt att precisionskontrollera nallen och riktigt bra lösningar medger både ren enhandsnavigering med fingrarna - och stylus för de uppgifter där det är lämpligt.

Ett UI som till 100% är gjort att navigeras med fingrarna i alla lägen ligger enligt mig på samma begränsade plan till en del som ett UI avsett för T9/styrkors. Därför är min uppfattning att en bra produkt stödjer både enhands- och tvåhandsnavigation.

Postad 14 maj 2010 - 10:27

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Själv tycker jag inte en stylus hör hemma i telefonernas värld. Möjligen som ett komplement. Men basfunktionerna i telefonen måste kunna hanteras med enbart fingrar.

Sen så har jag inget emot stylus överlag. Tycker t.ex. det är tråkigt att Microsoft valde att lägga ner sin Couriersatsning då den på pappret verkade passa mig mycket bättre än iPaden.

Postad 14 maj 2010 - 11:19

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Själv tycker jag inte en stylus hör hemma i telefonernas värld. Möjligen som ett komplement. Men basfunktionerna i telefonen måste kunna hanteras med enbart fingrar.

Sen så har jag inget emot stylus överlag. Tycker t.ex. det är tråkigt att Microsoft valde att lägga ner sin Couriersatsning då den på pappret verkade passa mig mycket bättre än iPaden.

Jag håller med om att för telefonibruk skall stylus inte behövas. D.v.s sådant som samtal, SMS o.dyl skall kunna skötas med en hand. Däremot bör en bra enhet kunna manövreras med stylus vid t.ex dokumenthantering, handskriftsigenkänning, redigering av bilder etc.

Talar vi rent formfaktormässigt så är P-serien från Sony Ericsson det överlägset bästa konceptet när det gäller att kombinera en handdator med enhandsnavigerad telefoni. Den P990i jag ägde för några år sedan är egentligen den enhet som passat mig allra bäst när det gäller komforten vid handhavandet (luckan, jog dial, komforten).

Därför skulle jag gärna se nya produkter med P-serieformfaktor. D.v.s att det finns en lucka med T9-knappsats och styrkors (precis som på P-serien skall den kunna tas bort för de som vill) så man får fullfjädrad enhandskomfort parat med fullfjädrad handdator.

Problemet är att hypen lägger hinder i vägen för sund produktutveckling. Strikt enhandsnavigerad pekskärm är inte vägen framåt - det krävs även andra format på nallarna. Pekskärm är ett mycket bra koncept - inget tvivel om saken - men att para den med enhandsgränsnitt (där hela gränsnittet till 100% är utformat för en hand med stora knappar och menyer) löser inte alla problem. Det löser enhandsproblemet men samtidigt får man dras med svåra begränsningar för andra användningsområden.

Postad 14 maj 2010 - 12:59

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
En ärligt menad parentes till er diskussion om stylus ovan, absolut inte menat som något annat än bara ett tillägg så det inte missförstås...det går att använda stylus till iPhone också om man nu tvunget känner behovet, dock går det givetvis inte med vilken som helst pga den kapacitiva skärmen.

Som sagt, bara en parentes.

Postad 14 maj 2010 - 13:12

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Att använda stylus till iPhone är ju som att försöka göra WM6 pekfingervänligt! Helt bakvänt och inte alls vad den var tänkt för :o

Postad 14 maj 2010 - 13:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jo, det finns kapacitiva stylusar. Vad det handlar om här är inte huruvida stylus fungerar på den ena skärmen eller den andra utan om det faktum att det gnälls från bl.a media om en produkt levereras med stylus. Eller så fort gränsnittet är avsett för stylus.

Det är fel. Stylus har blivit en utskälld produkt helt i onödan och resultatet har blivit att diverse tillverkare väljer att inte skicka med en eftersom de annars skulle få bannor och åthutningar över hur dåligt och bedrövligt det är.

Att Apple inte anpassat iPhone för stylus har varit logiskt: deras målsättning har ju inte varit att släppa en handdator utan snarare en iPod för moderna krav. Tidigare var man tvungen att bära på två enheter: iPod och telefon - samtidigt som marknaden för den lösningen sjönk. Således enkelt val för Apple: släpp en integrerad enhet som gör att användaren inte längre behöver iPod + telefon utan köper EN enhet.

Att då anpassa iPhone för enhandsnavigering till 100% var helt självklart: för de användningsområden den är riktad mot behövs ingen stylus. Däremot är kapacitiv skärm och multitouch perfekta kontrollmetoder för produkten.

Jag kan bara konstatera att som iPod Phone är iPhone 100% helrätt ur alla aspekter. Där kan jag inte annat än gratulera Apple som helt enkelt skapat "nästa generations" mediamobil. Lägger jag allt åt sidan och betraktar iPhone som "nästa generations iPod" så kan jag erkänna att jag absolut köpt den själv - om jag själv var ute efter en produkt med de egenskaperna.

Dock är det så att marknaden behöver olika modeller med olika OS för olika behov. Apple har öppnat upp ett nytt segment med iPhone - ett segment som tidigare varit närmast outforskat - Nokias N-Gage är väl egentligen det närmaste man kommer det segmentet under senare år.

Däremot är det så med t.ex stylus att marknaden även behöver handdatorer/PDA. Det är där stylus kommer in och samtidigt har det blivit populärt att skälla ut den inmatningsmetoden. Delvis p.g.a den felaktiga uppfattningen att iPhone är en handdator. iPhone är ingen handdator eller PDA på det sätt som t.ex en Nokia Communicator eller P-serie alternativt WM Pro med tangentbord är. Även om iPhone kör en variant av Mac OS X är det en iPod med expanderad funktionalitet och möjlighet att ladda ner program från AppStore. Men en handdator avsedd att ge datorfunktionalitet och möjligheter i fickan är den inte. En HTC Touch Pro 2 t.ex är ett exempel på handdator.

Ser man iPhone för vad den är inser man samtidigt att stylus t.ex och gränsnitt optimerade för det har sin plats på marknaden och att det behovet bör tillfredställas av någon plattform. Det är farlig likriktning när media t.ex närmast kräver att alla tillverkare skall ställa om sig till iPhoneliknande produkter.

Postad 14 maj 2010 - 13:42

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Däremot så anser jag att diskussionen om stylus vara eller icke vara egentligen är totalt ointressant. För min del är det vad man skall uppnå och hur man uppnår det som är viktigt. Behövs det en stylus för att göra saker mindre så man får plats med mer på skärmen så är det acceptabelt. Men om nu lyckas åstakomma samma sak på samma sätt utan stylus så måste väl det vara att föredra? Eller har jag helt fel?

Notera nu att jag hävdar inte att iPhone uppnått den statusen där man kan åstakomma allt som en stylusbaserad handdator kan. Däremot så tillgodoser den mina krav på handdator till fullo. Har som sagt haft handdatorer av skilda slag i snart 15 år... och har aldrig någonsin behövt arbeta med kalkylblad i dessa? Men jag är kanske inte en typisk användare.

Sen så tycker jag inte att det gnälls i media så fort det rör stylus! Courier som nämndes tidigare var helt baserad på stylus och den fick väldigt mycket positiv press.

Visst har Apple fått väldigt mycket medial uppmärksamhet - men det är ju inte enbart en hype!! Något måste ha skapat hypen - och det är där jag tror att den första posten i denna tråd tar sin avstamp. Där han har utvärderat iPhone, tycker att han saknar vissa bitar men hittar inget bättre alternativ. Där har han många som känner samma sak. Men samtidigt många som tycker att det redan kommit flera telefoner som är bättre än iPhone. Helt enkelt för att vi baserat vårt behov på olika värdegrunder. Så det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Försöker man hävda annat så är man inte bättre än andra fundamentalister i samhället som inte kan acceptera att andra människor tycker annorlunda.

Och slutligen, visst förstår jag er rädsla att iPhonen skall sudda ut andra marknader eller andra teknologier.. men det tror jag aldrig kommer att ske. Eller har Android alldeles för mycket "iPhone-tänk" i sig för att vara bra?

Postad 14 maj 2010 - 14:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Att använda stylus till iPhone är ju som att försöka göra WM6 pekfingervänligt! Helt bakvänt och inte alls vad den var tänkt för :o

Det är faktiskt inte särskilt svårt att göra en WM6 pekfingervänlig, minns inte när jag senast använde stylus till min touch cruise.

Postad 14 maj 2010 - 15:28

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Det är faktiskt inte särskilt svårt att göra en WM6 pekfingervänlig, minns inte när jag senast använde stylus till min touch cruise.

Däremot är det svårt att göra WM användarvänlig och väl fungerande :o

Postad 14 maj 2010 - 15:36

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Däremot är det svårt att göra WM användarvänlig och väl fungerande :(

Underligt att min Touch Pro 2 fungerar stabilt och bra med DeepShining X7. Inte nog med det - det går av bara farten att hitta rätt i den. Inställningarna ligger rent av rätt, t.ex USB to PC under Connections o.s.v.

Underligt detta som sagt när det tydligen är en så hopplös plattform.:o

Edit: Nu kom jag på varför det fungerar för mig (standardsvar nr 112 för tekniker): jag vet inte än att WM är en strulande och svåranvänd, bökig plattform. I.o.m min okunskap om de faktiska förhållandena uppfattar jag att min TP2 gör vad den skall. Men får jag bara förklarat att det är omöjligt och krångligt - så skall jag omedelbart drabbas av allehanda problem och inte hitta rätt i den.:lol:

Redigerat av Unregistered43b822d3, 14 maj 2010 - 21:34.

Postad 14 maj 2010 - 16:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Underligt att min Touch Pro 2 fungerar stabilt och bra med DeepShining X7. Inte nog med det - det går av bara farten att hitta rätt i den. Inställningarna ligger rent av rätt, t.ex USB to PC under Connections o.s.v.

Underligt detta som sagt när det tydligen är en så hopplös plattform.:o

Min touch crouise har inte hängt sig sen jag installerade wm 6.1, jag använder den lätt med en hand och har aldrig haft problem att hitta program i den, spb mobile shell är väldigt bra, kombinerar man det med lite andra program så är det väldigt enkelt och få den väl fungerande, testar man nån app som inte håller måttet eller gör telefonen ostabil så är det bara att avinstallera den.

Postad 14 maj 2010 - 17:24

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
SPB Mobile Shell är helt klart det UI som jag anser vara mest lyckat när det gäller att kombinera stil, enhandsnavigation och effektivitet på en pekskärmsförsedd lur. Det lyckas på något vis att vara både lättanvänt och kraftfullt.

Att det sedan kan moddas med olika widgets och plugins samt efterlikna t.ex Android-Sense är ett stort plus.

Det är bara att gratulera utvecklarna i St Petersburg till ett utmärkt arbete - som i version 5 även kommer till Android och Symbian. En version till iPhone vore inte dumt heller - för de som vill köra ett annat UI. Naturligtvis distribution via AppStore och inget annat.

Postad 14 maj 2010 - 17:52

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

En version till iPhone vore inte dumt heller - för de som vill köra ett annat UI. Naturligtvis distribution via AppStore och inget annat.

haha :o

Postad 14 maj 2010 - 18:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

haha :D

Tyvärr är jag inte ironisk, hade jag haft en iPhone och kunnat installera SPB Mobile Shell på den med MobileSense-tema skulle jag gjort det utan att blinka. Detta då jag anser att det är ett effektivare gränsnitt och det baserar jag på min användning av iPhone.

Postad 14 maj 2010 - 18:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

SPB Mobile Shell är helt klart det UI som jag anser vara mest lyckat när det gäller att kombinera stil, enhandsnavigation och effektivitet på en pekskärmsförsedd lur. Det lyckas på något vis att vara både lättanvänt och kraftfullt.

Att det sedan kan moddas med olika widgets och plugins samt efterlikna t.ex Android-Sense är ett stort plus.

Det är bara att gratulera utvecklarna i St Petersburg till ett utmärkt arbete - som i version 5 även kommer till Android och Symbian. En version till iPhone vore inte dumt heller - för de som vill köra ett annat UI. Naturligtvis distribution via AppStore och inget annat.

Saknar deras tangentbord i min nuvarande androidtelefon. Hoppas de fixar det med. spb keybord är det absolut bästa jag tetstat på en pekskärmsmobil.

Postad 14 maj 2010 - 18:42

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Tyvärr är jag inte ironisk, hade jag haft en iPhone och kunnat installera SPB Mobile Shell på den med MobileSense-tema skulle jag gjort det utan att blinka. Detta då jag anser att det är ett effektivare gränsnitt och det baserar jag på min användning av iPhone.

Men varför vill du ha en iPhone med SPB Mobile Shell när det går att få på en WM-lur?

Postad 14 maj 2010 - 19:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Men varför vill du ha en iPhone med SPB Mobile Shell när det går att få på en WM-lur?

Det kan ju finnas olika anledningar att köpa en telefon, det är inte bara os som avgör. Dessutom kan det ju vara så att man kör mac hemma och iphone fungerar helt klart bättre med en mac än vad en wmlur gör enligt min erfarenhet, men köper man en iphone så är man ganska låst till det gui som apple anser att man ska ha.

Postad 14 maj 2010 - 19:08

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det jag syftar på med SPB Mobile Shell till iPhone är att det är ett bra gränsnitt och att de som väljer att köpa en dylik med fördel kunde ha det som alternativ. Även om man installerar det gränsnittet kan det ju finnas annat som avgör valet av iPhone, t.ex att det är specifika program och spel man vill åt.

För min del planerar jag inget iPhone-köp men mitt exempel syftar på att jag föredragit att köra med SPB MS istället för Apples eget UI.

Postad 14 maj 2010 - 19:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Iphones UI är ju riktigt stenålders..

Testade kompisens Iphone lite mer ingående och det var ett enda stort jaha var det här allt

Postad 14 maj 2010 - 21:38

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Iphones UI är ju riktigt stenålders..

Testade kompisens Iphone lite mer ingående och det var ett enda stort jaha var det här allt

Skärpning!!! Säga så om Världens Bästa UI!!!! Det blir styluskontrollerad WM 6.0-enhet för din del i framtiden. Det kan jag garantera. :D

Skämt åsido. Jag har också fått ett "Jaha" som intern reaktion då jag provat världens bästa telefon. Har inte trots att jag försökt lyckats förstå på vilket sätt den håller världsklass och på vilket sätt andra plattformar är sämre. Tyvärr förstår jag inte detta, än värre är att jag inte riktigt känner igen mig i sågningarna av övriga plattformar heller.

Edit: Framförallt är det sågningarna av WM som jag har svårt att identifiera mig med, men även det ständiga gnället och klankandet på Symbian OS/S60v5. Båda dessa plattformar som jag kör idag gör vad de skall - däremot är både UIQ och S80 samt S90 (Hildon) bättre handdator/PDA-gränsnitt att lägga ovanpå Symbian OS.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 14 maj 2010 - 21:43.

Postad 15 maj 2010 - 00:21

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag kanske minns fel men jag tycker mig minnas ett antal inlägg för inte så länge sedan i Touch Pro 2 tråden kring diverse strul....eller är det något jag bara drömt? :D

Redigerat av Unregistered1413, 15 maj 2010 - 00:21.

Postad 15 maj 2010 - 07:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Jag kanske minns fel men jag tycker mig minnas ett antal inlägg för inte så länge sedan i Touch Pro 2 tråden kring diverse strul....eller är det något jag bara drömt? :D

Jo, jag har ju lekt med ROMar som strulat och får helt enkelt skylla mig själv att det strulat. Nu har jag temporärt lagt beta-6.5.5 på hyllan och kör vanlig 6.5 i form av DeepShining X7 och nallen beter sig som den skall. Alltså stabilt och bra med full funktionalitet.

HTCs stock ROM är stabil och bra och trots att jag kört diverse strul-ROMar från XDA kan jag inte hålla med om att plattformen i sig är vare sig strulig eller krånglig. Tvärtom. Än mindre när man dessutom konfigurerat upp nallen som man vill ha den.

Postad 15 maj 2010 - 12:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jo, jag har ju lekt med ROMar som strulat och får helt enkelt skylla mig själv att det strulat. Nu har jag temporärt lagt beta-6.5.5 på hyllan och kör vanlig 6.5 i form av DeepShining X7 och nallen beter sig som den skall. Alltså stabilt och bra med full funktionalitet.

HTCs stock ROM är stabil och bra och trots att jag kört diverse strul-ROMar från XDA kan jag inte hålla med om att plattformen i sig är vare sig strulig eller krånglig. Tvärtom. Än mindre när man dessutom konfigurerat upp nallen som man vill ha den.

Det är det som är den stora skillnaden mot iphone, vill man har en stabil wm-lur så installerar man nåra av de stora apparna för att få den mer lätthanterlig sen är man nöjd, men man har fortfarande rätten att leka och ändra betydande saker, skillnaden i detta fall är att MS anser att deras kunder är kapabla att ta det ansvaret själva och de behöver inte detaljstyra hur folk använder sin lur

Postad 17 maj 2010 - 12:24

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2 160 inlägg
  • 0
Glöm inte att ett öppet OS skapar kreativitet ;)

Postad 17 maj 2010 - 21:42

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
lite intressant läsning! Why I went back to iPhone from HTC Desire:
http://www.shasam.net/archives/317/
:)

Postad 17 maj 2010 - 21:51

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

lite intressant läsning! Why I went back to iPhone from HTC Desire:
http://www.shasam.net/archives/317/
:)

Och signaturen Mike Demler svarar mycket bra på den artikeln:

Interesting post. Found it through Twitter and thought I'd add my comments:

1) The Android ecosystem, if you measure it from 1st phone introduction, is only 1.5 years old. The rapid growth necessarily comes at the expense of some chaos, but the upside is that the scope & impact is going to be much greater than the iPhone.

2) I understand what you are saying about the instability of the platform, as regards OS rev fragmentation, but the growth of Android disproves your opinion that "a platform needs a consistent ecosystem to prosper". Actually, I think your use of "ecosystem" here is a misnomer. It is too narrow a focus to equate "ecosystem" with a particular phone/OS combo. The Android ecosystem is MUCH larger than that.

An ecosystem is defined by the complete value chain. The Android ecosystem is a large, diverse network of companies participating in the platform's development and adoption; from chip companies to software/app developers to CE manufacturers to wireless operators to the sales channels to consumers.

The Android ecosystem now extends to eBook readers, tablets, netbooks, set-top boxes, automotive, and much more. The target is the entire world of connected devices. THAT is the fundamental difference between Google's and Apple's ecosystems. Apple has neither the means or the intention to go after that. Closed systems can't achieve that penetration. It's like free markets vs. state-controlled economies.

Android may be fragmenting, but if you look at the end game from Google's point-of-view, i.e. reaching internet users regardless of the device they connect from, it may make more sense. (No pun intended)

-Mike

Skönt när andra skriver det man själv skulle vilja uttrycka. ;)

Postad 18 maj 2010 - 15:02

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Fast svaret är ju:
1. Han erkänner att Android är i ett viss "kaos" men förklarar att det beror på att system endast är 1.5 år.
2. Han anmärker på användadet av ordet Ecosystem och förklarar att Android är mer än ett telefon-OS med större högtflygande planer.

Så han anmärker inte alls på huvudartikeln vad gäller anledningen att gå tillbaka till iPhone efter det att "nyhetens behag" lagt sig. Utan snarare förtydligar varför Android är som det är.

Nu är jag helt okunnig i Androids system så kan inte säga varken bu eller bä i frågan. Tyckte det bara var en intressant artikel :)

Redigerat av Whopper, 18 maj 2010 - 15:03.

Postad 18 maj 2010 - 16:39

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
När det gäller Android har jag insett att det börjar bli hög tid att testa. Dock väntar jag in en XDAndroid med fungerande BT, GPS och batterihantering till min Touch Pro 2 först, jag känner mig inte alls övertygad om att det är dags att köra Android till 100% istället för WM för mina behov än.

Däremot kan jag lugnt konstatera att jag finner Android vara en betydligt mer intressant plattform än iPhone, inte minst eftersom Google valt samma väg som Microsoft: sprida systemet över flera tillverkare istället för att låsa det till ett fabrikat. HTCs Androidmodeller är också överlag tilltalande och jag får mer och mer en känsla av att systemet mer och mer nosar på samma territorium som WM 6.5.x. Med det syftar jag på ett system som kan anpassas av tillverkaren med t.ex HTC Sense och som också verkar attrahera moddarna (XDA-Developers t.ex).

Det jag är lite skeptisk mot är den information som indikerar att Android kräver Javaprogram - något med lite insikt i plattformen får gärna upplysa mig om det är en begränsning eller om det är jämförtbart med andra plattformar. Mina fördomar kommer nämligen av alla Javabaserade featurephones - alltså där Javamiljön är begränsad. Programmeringsspråket har jag inga invändningar mot. Däremot finns det för mycket associationer kvar till J2ME när jag hör Java så det vore skönt att få bekräftat att den oron är obefogad. D.v.s Android är fullvärdig 100% smartphone-plattform med enda skillnaden att programmen skrivs i Javakod istället för t.ex C++.

Jag vill minnas att LG för ett antal år sedan arbetade på en Javabaserad smartphoneplattform (detta skedde innan Android kom) - dock kan jag inte minnas att den användes i några produkter som nådde serieproduktion.

Postad 01 juni 2010 - 10:27

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Glöm inte att ett öppet OS skapar kreativitet :P

Det kan ett stängt också göra

Ett exempel

OSApple har inte stöd för flash-formatet i Iphone eller Ipad men nu finns en lösning som omvandlar flash-innehåll till ett format som kan visas med Iphone OS.

Lösningen för att kunna visa innehåll som förpackats i flash-format kallas Smokescreen och fungerar genom att man plockar ut animationer och ljud ur swf-filer, ett filformat som kräver en flash-plugin för att kunna spelas upp.Med hjälp av Javascript konverteras innehållet till andra format, bland annat animerade svg-filer, som webbläsaren kan hantera på egen hand.

Smokescreen är fortfarande under utveckling och de som ligger bakom tekniken uppger att man kommer att släppa en färdig lösning inom några veckor. Webbplatsen Engadget har testat att titta på video och spela flash-spel med hjälp av Smokescreen. Slutsatsen man drog var att Smokescreen i sin nuvarande form är orimligt långsam för mera krävande typer av innehåll men att lösningen verkar lovande.

Postad 01 juni 2010 - 13:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Det kan ett stängt också göra

Ett exempel

Roligt att du tar det som ett exempel, eftersom det är just för att Apple ÄR stängt, som några kreativa personer försöker komma runt det och ge möjligheten att spela upp Flash-material - något som ju Apple inte vill. Där är jag fortfarande av åsikten att jag som konsument och användare ändå borde få välja. Hellre flera vägar än bara en väg. Apple borde erbjuda inte bara "sitt", "stabila" alternativ, utan även öppna upp för alla alterantiv. Gillar jag inte det ena, så tar jag det andra och Apple blir vinnare av att jag köper deras produkt ändå. Men, så är det ju i Astrid Lindgrens värld, inte den här världen. :P

Postad 01 juni 2010 - 13:50

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Apple borde erbjuda inte bara "sitt", "stabila" alternativ, utan även öppna upp för alla alterantiv. Gillar jag inte det ena, så tar jag det andra och Apple blir vinnare av att jag köper deras produkt ändå. Men, så är det ju i Astrid Lindgrens värld, inte den här världen. :P

Om jag vore en tillverkare av mobiler skulle ett av mina första val vara mellan "öppet" OS för kreatvitet eller "stängt" för stabilitet.
Det är ju uppenbart olika publik; de som vill pyssla med tekniken och prova själva, och därmed uppnå fantastiska och mindre fantastiska resultat; eller de som vill ha en pryl som bara funkar utan att man behöver pyssla själv, och därmed avstå vissa tekniker och möjligheter.

Båda vägarna har ju sina affärsmässiga för- och nackdelar för både producent och konsument.
Gillar man som konsument att pyssla själv, väljer man naturligtvis det alternativ som möjliggör det.

Postad 01 juni 2010 - 15:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Om jag vore en tillverkare av mobiler skulle ett av mina första val vara mellan "öppet" OS för kreatvitet eller "stängt" för stabilitet.
Det är ju uppenbart olika publik; de som vill pyssla med tekniken och prova själva, och därmed uppnå fantastiska och mindre fantastiska resultat; eller de som vill ha en pryl som bara funkar utan att man behöver pyssla själv, och därmed avstå vissa tekniker och möjligheter.

Båda vägarna har ju sina affärsmässiga för- och nackdelar för både producent och konsument.
Gillar man som konsument att pyssla själv, väljer man naturligtvis det alternativ som möjliggör det.

Absolut. Kan hålla med om mycket du skriver som en slags mindre sammanfattning. Däremot verkar det i mångas ögon som att man måste välja mellan ett kreativt öppet eller ett stabilt stängt system. Det köper inte jag. Bara för något är öppet behöver det inte vara dåligt - eller instabilt.

Om vi tar telefoner som Desire, Legend eller Nexus idag (för att nämna några) - går det då att peka på några absolut kritiska saker som inte fungerar på grund av att systemet inte är "stängt"? Knappast.

EDIT: vad jag menar är att man t.ex. inte behöver starta om telefonen en massa gånger som med tidigare Windows Mobile-modeller. Min användarupplevelse bilr inte naggad i kanten på något sätt i användningen. De nya Androidsystemen är alltså grymt stabila men samtidigt öppna. Men visst - de som vill hitta saker att anmärka på, de hittar dem självfallet ändå. :P

Det GÅR att både äta kakan och ha den kvar (stabilitet och öppenhet).

Redigerat av sean.wiklund, 01 juni 2010 - 15:04.

Postad 01 juni 2010 - 15:06

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Absolut. Kan hålla med om mycket du skriver som en slags mindre sammanfattning. Däremot verkar det i mångas ögon som att man måste välja mellan ett kreativt öppet eller ett stabilt stängt system. Det köper inte jag. Bara för något är öppet behöver det inte vara dåligt.

Om vi tar telefoner som Desire eller Legend, eller Nexus idag - går det att peka på några absolut kritiska saker som inte fungerar på grund av att systemet inte är "stängt"? Knappast. EDIT: vad jag menar är att du behöver inte starta om telefonen en massa gånger som med tidigare Windows Mobile-modeller osv. Min användarupplevelse bilr inte naggad i kanten på något sätt i användningen. De är alltså grymt stabila. Men visst, vill man hitta saker att reagera på, så går det självfallet. :P

Jag håller absolut med om att ett "öppet" system kan vara väl så stabilt som ett "stängt". Problemet för producenten uppstår ju i att användaren själv har möjlighet att göra modifieringar som kan påverka stabiliteten negativt, och potentiellt därmed sprida en falsk bild av att producentens produkt är undermålig. Det skulle jag iaf vara bekymrad för om jag vore producent. Samtidigt skulle jag ju vilja ha en image av att vara ett märke som står för just kreativitet och flexibilitet. Svår avvägning, helt enkelt.

Postad 01 juni 2010 - 15:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag håller absolut med om att ett "öppet" system kan vara väl så stabilt som ett "stängt". Problemet för producenten uppstår ju i att användaren själv har möjlighet att göra modifieringar som kan påverka stabiliteten negativt, och potentiellt därmed sprida en falsk bild av att producentens produkt är undermålig. Det skulle jag iaf vara bekymrad för om jag vore producent. Samtidigt skulle jag ju vilja ha en image av att vara ett märke som står för just kreativitet och flexibilitet. Svår avvägning, helt enkelt.

Men om då folk i stor skala börjar jailbreaka och hitta andra vägar i det slutna systemet för att få tillgång till saker som tillverkaren inte vill att de ska ha och kunna installera appar som inte är godkända av tillverkaren så är du ju tillbaka på ruta 1, dvs plattformen riskerar att bli ostabil och skulle kunna medföra negativ kritik för bristande stabilitet.

Själv känner jag inte igen påståendena om att tex winmo skulle vara ostabilt, winmo5.0 var lite ostabilt men både 6.0 och 6.1 har varit väldigt stabil i min telefon iaf.

Postad 02 juni 2010 - 11:39

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Fast man kan inte försvara Android med att det bara är 1,5 år gammalt, iPhone OS var bra när det kom. Jag tycker man som tillverkare av mobila operativsystem måste ta hänsyn till användarupplevelsen för det kan inte tillverkaren av hårdvaran styra, inte mer än överliggande skal som HTC Sense med flera.

Jag har sålt telefoner i många år och tidigare efterfrågade marknaden många megapixlar, bra batteritider och smidiga format. Sen iPhone kom har marknaden förändrats radikalt, specifikationer säljer inte länge utan det handlar om användarupplevelse. När jag visar iPhone och hur man använder fingrarna för att zooma, hur snabb den är, hur enkelt det är att gå tillbaka till ursprungsläget så blir folk helt sålda, detta sätt att använda en telefon liknar inget annat. Ibland tycker kunderna att kameran är dålig, då visar jag bilder jag tagit med min 3GS på datorn och dom blir alltid lika förvånande, då dom förknippat många megapixel med bra bilder. Jag säger inte att iPhone har någon superkamera men den har bra bilder i ljusa förhållanden, i mörker har den svårt att ta bra kort.

iPhone riktar sig till en helt ny målgrupp som inte är teknikintresserade utan i första rummet sätter användarupplevelsen. Skulle jag sälja en Android måste jag i vissa fall hjälpa kunden med att installera ett svenskt tangentbord, sen för att kunden inte ska komma tillbaka så behöver jag installera någon form av task-kill och berätta detta för kunden. Användarvänligt? Nja...

Nu släpper Nokia deras N8 i slutet av Augusti och jag är förvånad att det tog så lång tid för världens största mobiltillverkare att släppa en telefon som kan mäta sig med iPhone. Symbian 60 som varit på bland annat 5800XM har varit en katastrof, ibland ska man dubbelklicka ibland inte...

X10 har en värdelös skärm och känns seg trots den stora processorn, Legend och Desire är bra försök och riktigt bra telefoner men Android är i dagsläget inget alternativ för en användare som inte är intresserad av telefoner.

X10 mini har jag personligen svårt för då jag inte klarar av att skriva med T9 utan föredrar qwerty. Däremot är det en bra sommartelefon.

Postad 02 juni 2010 - 13:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

X10 har en värdelös skärm och känns seg trots den stora processorn,

Jag bara måste... ;)

Här tror jag du är färgad i din åsikt, eller - du måste vara färgad. Du har ju möjligheten att testa båda telefonerna men - kollar du de nu 91 omdömen som har lagts på X10 fram till dags datum så är det i regel 10:or eller 9:or med reservation för tre 1:or lagda av småglin som mest verkar ha lagt omdömet för att de vill sänka betyget och inte ens verkar ha telefonen själv. Varannat omdöme säger här precis det motsatta; att skärmen är snabb, grym osv. och de flesta poängterar att de inte alls känner igen den seghet som en del försöker påvisa eller säger sig uppleva.

Vad jag vill komma fram till är att "vanliga svensson" verkar vara galet nöjda och här måste jag även tillägga att jag har oerhört svårt att köpa att eventuellt argumentet om att "det är bara fanboys som måste ha lagt dessa omdömen på X10". Det är framför allt du, en drös till med skribenter här på forumet samt tidningen M3 som sågar X10:ans skärm. Resten av världen, inkluderat användare och tidningar, verkar inte ha samma negativa upplevelse. Det är intressant att det kan vara så olika. :lol:

Det är som med min jämförelse med iriver och Apple när det gällde MP3-spelare i butik; när kunderna eller de potentiella köparna fick möjligheten att jämföra samliga funktioner, hela upplevelsen osv. så valde de inte Apple, utan andra märken så världen är ju inte svart eller vit. Användarupplevelsen är som sagt olika. Det beror också på hur man pitchar införsäljningen. Du kan sälja en iPhone på att bara säga "it just works", slå ut med händerna och sen le lite... eller så kan du välja att visa på fördelar och friheten med Android osv. Men som sagt du gillar ju Apple så det är klart du säljer det du gillar och det har jag full förståelse för. Det gör jag idag också i min bransch. :lol:

Men att X10:ans skärm skulle vara värdelös, det är att ta i, för det är den inte för "den normala användaren", som vi ju båda talar om i tråden. Geeksen och early adopters verkar ju inte välja iPhone längre i lika stor utsträckning...

Redigerat av sean.wiklund, 02 juni 2010 - 13:32.

Postad 02 juni 2010 - 14:58

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Fast man kan inte försvara Android med att det bara är 1,5 år gammalt, iPhone OS var bra när det kom. Jag tycker man som tillverkare av mobila operativsystem måste ta hänsyn till användarupplevelsen för det kan inte tillverkaren av hårdvaran styra, inte mer än överliggande skal som HTC Sense med flera.

Jag har sålt telefoner i många år och tidigare efterfrågade marknaden många megapixlar, bra batteritider och smidiga format. Sen iPhone kom har marknaden förändrats radikalt, specifikationer säljer inte länge utan det handlar om användarupplevelse. När jag visar iPhone och hur man använder fingrarna för att zooma, hur snabb den är, hur enkelt det är att gå tillbaka till ursprungsläget så blir folk helt sålda, detta sätt att använda en telefon liknar inget annat. Ibland tycker kunderna att kameran är dålig, då visar jag bilder jag tagit med min 3GS på datorn och dom blir alltid lika förvånande, då dom förknippat många megapixel med bra bilder. Jag säger inte att iPhone har någon superkamera men den har bra bilder i ljusa förhållanden, i mörker har den svårt att ta bra kort.

iPhone riktar sig till en helt ny målgrupp som inte är teknikintresserade utan i första rummet sätter användarupplevelsen. Skulle jag sälja en Android måste jag i vissa fall hjälpa kunden med att installera ett svenskt tangentbord, sen för att kunden inte ska komma tillbaka så behöver jag installera någon form av task-kill och berätta detta för kunden. Användarvänligt? Nja...

Nu släpper Nokia deras N8 i slutet av Augusti och jag är förvånad att det tog så lång tid för världens största mobiltillverkare att släppa en telefon som kan mäta sig med iPhone. Symbian 60 som varit på bland annat 5800XM har varit en katastrof, ibland ska man dubbelklicka ibland inte...

X10 har en värdelös skärm och känns seg trots den stora processorn, Legend och Desire är bra försök och riktigt bra telefoner men Android är i dagsläget inget alternativ för en användare som inte är intresserad av telefoner.

X10 mini har jag personligen svårt för då jag inte klarar av att skriva med T9 utan föredrar qwerty. Däremot är det en bra sommartelefon.

En liten undran bara, som jag reagera över. Du säger att du behöver lägga in någon form av task-kills i android, för att kunden inte skall komma tillbaka, varför?
Vad jag lärt mig av mina två androidlurar, Spica och nu Desire, så kommer inte någon form av taskkillers in i mina, dom bara sabbar telefonens egna programhantering som det är tänkt. Telefonerna börjar spåra ur, ta en massa batteri och fungera allmänt dåligt.
Dom nya android telefonerna, typ Desire sköter detta med att stänga ner program på ett utmärkt sätt själv, om den inte blir störd av, typ något task-kill .
Så i mina öron borde du i stället varna för att lägga in sådana apps.

Postad 02 juni 2010 - 15:16

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
@sean.wiklund

Grundargumentet för din del i denna diskussionen är ju att du anser att det är fel av Apple att, som du anser, låsa in användare. Om man över huvud taget ska kunna leverera ett sådant argument så måste man ju veta vad man talar om och hur det ser ut hos konkurrenterna samt vad som skiljer telefonmodellerma åt i övrigt. Jag säger inte på något sätt att du inte vet vad du talar om, det gör du, men vad jag menar är att den stora massan struntar i detta...dvs, "Svenssons" struntar i detta.

De vill ha en telefon som möter deras behov och som orsakar så lite "strul" som möjligt. Vilket telefon det sedan är varierar ju självklart från person till person men så är det. Att använda omdömen från prisjakt som argument är ju totalt missvisande då de bara speglar en försvinnande liten del av användarskaran, i fallet X10 så rör det sig om 91 omdömen. Personligen har jag känt på X10'an en hel del, min kollega som sitter brevid mig när jag skriver detta har en och han som sitter mittemot mig har haft en sedan innan de släpptes officiellt. Jag tycker den är fullkomligt värdelös vad det gäller just skärmen och navigeringen i telefonen, den är alldeles för seg och utan respons...då jämför jag med min iPhone. Andra personer skulle kanske säga att de tycker den är snabb men då har de heller inte testat andra modeller. Om sedan denna seghet orsakas av att skärmen är dålig eller om det är mjukvaran, det vet jag inte utan jag bara säger hur jag upplever telefonen.

Det är ju just det som är det viktiga - hur man själv upplever telefonen.

Postad 02 juni 2010 - 16:48

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Kan tillägga att med nya Froyo på nexus ser 3GS långssssam ut ;)

Postad 02 juni 2010 - 18:17

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Det är det som är så himla bra. Du kan installera det!

Postad 02 juni 2010 - 21:53

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Det är det som är så himla bra. Du kan installera det!

Borde inte det alternativet om det är ett bra alternativ vara för-installerat?

Postad 02 juni 2010 - 22:00

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Borde inte det alternativet om det är ett bra alternativ vara för-installerat?

Sony Ericsson kanske ansåg att de inte platsade. Tycker de har löst det bra och det finns ju som sagt alternativ. Till Iphone går det väl inte att byta tangentbord på ett smidigt sätt?

Postad 03 juni 2010 - 06:26

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Sony Ericsson kanske ansåg att de inte platsade. Tycker de har löst det bra och det finns ju som sagt alternativ. Till Iphone går det väl inte att byta tangentbord på ett smidigt sätt?

Det är jättelätt, det är bara att trycka på jordgloben på tangentbordet så byts tangentbordet ut mot det språkupplägg man har vill ha. Enkelt.

Postad 03 juni 2010 - 09:24

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Det är jättelätt, det är bara att trycka på jordgloben på tangentbordet så byts tangentbordet ut mot det språkupplägg man har vill ha. Enkelt.

Syftade på ett annat Tangetbord, som t.ex har större tangenter. Att byta ut det som är standard.

Postad 03 juni 2010 - 09:31

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Syftade på ett annat Tangetbord, som t.ex har större tangenter. Att byta ut det som är standard.

Aha, men jag förstår inte varför man skulle vilja göra det på en iPhone...? Det som finns är ju perfekt.

Postad 03 juni 2010 - 09:46

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Aha, men jag förstår inte varför man skulle vilja göra det på en iPhone...? Det som finns är ju perfekt.

Finns väl alltid något bättre? Tänk dig t.ex Swipe eller något?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.