Sony NEX-3
(Systemkameror)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-3 + 16/2,8
(Systemkameror)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-3 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
2
|
(5)
|
Inga priser | |
Sony NEX-3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5
(Systemkameror)
|
5
|
(1)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5 + 16/2,8
(Systemkameror)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
7
|
(6)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
7
|
(13)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5 + 18-200/3,5-6,3 OSS
(Systemkameror)
|
8
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-C3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-C3 + 16/2,8
(Systemkameror)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-C3 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
9
|
(2)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5N
(Systemkameror)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
9
|
(7)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS + 55-210/4,5-6,3 OSS
(Systemkameror)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-5N + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
9
|
(4)
|
Inga priser | |
Sony NEX-F3
(Systemkameror)
|
8
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
9
|
(4)
|
Inga priser | |
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS + 55-210/4,5-6,3 OSS
(Systemkameror)
|
8
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony NEX-F3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS
(Systemkameror)
|
9
|
(0)
|
Inga priser |
Köpa Sony nex (3 inlägg)
|
12 år sedan |
Objektiv och tillbehör till Sony NEX (23 inlägg)
|
12 år sedan |
Nya NEX kameror på gång (128 inlägg)
|
13 år sedan |
Nybörjarkamera (20 inlägg)
|
14 år sedan |
Köpråd ang sony NEX. (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Sony NEX-5 eller Sony Cyber-Shot DSC-HX5VB (12 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 14 October 2010 - 19:45
Det hjälper lite att man nu efter FW V.03 kan blända ner för att få längre slutartid..... i videoläget.
Nästa FW bör minst innehålla :
Att kunna sätta gränserna själv vid AUTO-ISO.
Slutartidskontroll vid filmning.
Kanske ett FW hack på G
Redigerat av Biggles2002, 14 October 2010 - 22:18.
Postad 28 October 2010 - 03:29
Postad 01 November 2010 - 12:51
Postad 01 November 2010 - 15:31
Hur många Mb /min tar filmklipp upp? Funderar på om det räcker med 8GB minne eller om man behöver ett större.
ca 136Mb/min
8GB räcker till ca 58min film.
Postad 01 November 2010 - 22:06
Sitter just nu och uppdaterar till v.03.
Postad 12 November 2010 - 08:35
Nån som har testat SAL-50M28?
Ska nämligten köpa en till jobbet och där är närbilder a och o.
EDIT: Kanske ska tillägga att den ska vara liten, kunna filma ganska bra och inte vara för avancerad, därav tittar jag på bl a denna kamera.
Redigerat av BrittBastard, 12 November 2010 - 08:45.
Postad 12 November 2010 - 09:03
Hmm, vilka BRA makro-objektiv finns till denna kamera?
Nån som har testat SAL-50M28?
Ska nämligten köpa en till jobbet och där är närbilder a och o.
EDIT: Kanske ska tillägga att den ska vara liten, kunna filma ganska bra och inte vara för avancerad, därav tittar jag på bl a denna kamera.
Adapter för 2000kr krävs för att alpha objektiv skall passa.
Autofokus funkar men är alldeles för långsam med adaptern, funkar nog till makro foto där man förmodligen har god tid att vänta eller använda manuell fokus.
filma gör den bra med kitobjektiven.
Postad 12 November 2010 - 09:48
Adapter för 2000kr krävs för att alpha objektiv skall passa.
Autofokus funkar men är alldeles för långsam med adaptern, funkar nog till makro foto där man förmodligen har god tid att vänta eller använda manuell fokus.
filma gör den bra med kitobjektiven.
Jopp, att det krävs adapter är jag medveten om.
Att den är långsam har ingen betydelse i detta avseende.
Kommer nog i o f s inte använda mig/oss av Autofokus alls för den delen.
Tack för svaret!
Postad 12 November 2010 - 11:03
Det dyker ju ständigt upp nyheter om att nu släpper det eller det företaget en adapter för den eller den fattningen till NEX. T ex http://www.sonyalpha...er-nex-adapter/
Jag gjorde en snabb sökning nu efter någon bra sammanställning över tillgängliga adaptrar, men gick bet på uppgiften (alternativt tröttnade för fort).
En trevlig blogg i ämnet hittades dock:
http://sonyalphanex....;max-results=50
Numera finns det väl adaptrar för Leica, Nikon (F), Canon, micro 4/3, Pentax (K), Contax/gamla Nikon (SC) ...
Postad 15 November 2010 - 14:48
Har spanat lite på Olympus väskan nedan, men nackdelen är väl att det står Olympus på den
Postad 16 November 2010 - 10:06
Apropå frågan om bra macroobjektiv till Sony NEX...
Det dyker ju ständigt upp nyheter om att nu släpper det eller det företaget en adapter för den eller den fattningen till NEX. T ex http://www.sonyalpha...er-nex-adapter/
Jag gjorde en snabb sökning nu efter någon bra sammanställning över tillgängliga adaptrar, men gick bet på uppgiften (alternativt tröttnade för fort).
En trevlig blogg i ämnet hittades dock:
http://sonyalphanex....;max-results=50
Numera finns det väl adaptrar för Leica, Nikon (F), Canon, micro 4/3, Pentax (K), Contax/gamla Nikon (SC) ...
Ska ju också komma 7st nya "NEX-objektiv" under nästa år, eller iallafall minst 5. Verkar som att 2 av de 7 släpps 2012.
Har dock dålig koll på exakt vad det blir för objektiv, nån som vet?
Postad 16 November 2010 - 10:51
Kolla föregående sida i den här tråden. Börjar lite allmänt om annonserad roadmap, längre ner kommer både bilder och förväntade brännvidder.Ska ju också komma 7st nya "NEX-objektiv" under nästa år, eller iallafall minst 5. Verkar som att 2 av de 7 släpps 2012.
Har dock dålig koll på exakt vad det blir för objektiv, nån som vet?
Postad 16 November 2010 - 10:57
http://www.sonyalpha...ang-500mm-lens/
Ingen autofokus, men kostar bara $190-290.
Postad 16 November 2010 - 12:02
Kolla föregående sida i den här tråden. Börjar lite allmänt om annonserad roadmap, längre ner kommer både bilder och förväntade brännvidder.
Haha, drygt 3000 inlägg och har inte vett nog att titta endast 1 sida bakåt i tråden. Jag borde skämmas.
Tack hur som helst.
Postad 18 November 2010 - 19:33
Är det bara att kasta kameran då eller överlever den det?
Hur gör man rent den lämpligast efter en sådan våldtäckt?
Postad 18 November 2010 - 20:48
Om man skulle råka sätta kameran i handen på någon klåfingrig idiot som tar av objektivet och petar på sensorn....
Är det bara att kasta kameran då eller överlever den det?
Hur gör man rent den lämpligast efter en sådan våldtäckt?
Ber honom Betala räkningen för rengöring hos lämplig service verkstad, eller så kan man göra rent själv... finns "våtrengörning metoder" för fett fläckar mm
Postad 19 November 2010 - 12:30
Får hoppas på att de har ett bra erbjudande på fotomässan i nästa vecka.
Postad 19 November 2010 - 12:46
# Funktionen svepande panorering i 3D har lagts till;
# Funktionen svepande panorering i "normal" 2D har förbättrats;
Kan kameran bara ta 3D-foton i "svepande panorering"?!?
Nån som testat detta? Kan dessa foton endast visas på Sony-tv's ( Bravia )?
Redigerat av BrittBastard, 19 November 2010 - 12:58.
Postad 19 November 2010 - 13:47
Yes, bara 3D i svepande panorering.Nån som vet vad som menas med detta m a p FW-uppdatering:
![]()
Kan kameran bara ta 3D-foton i "svepande panorering"?!?
Nån som testat detta? Kan dessa foton endast visas på Sony-tv's ( Bravia )?
Nu har jag bara testat på en Sony TV att visa dessa bilder, men du ansluter via HDMI och visar bilspelet i TV:n från kameran så det ska inte vara några problem att visa på annan TV. Det som är smidigt med Sony TV är att du då kan använda TV fjärren till att styra kameran
Postad 19 November 2010 - 13:59
Yes, bara 3D i svepande panorering.
Nu har jag bara testat på en Sony TV att visa dessa bilder, men du ansluter via HDMI och visar bilspelet i TV:n från kameran så det ska inte vara några problem att visa på annan TV. Det som är smidigt med Sony TV är att du då kan använda TV fjärren till att styra kameran
Ok, hur jag kopplar in den är jag inte orolig för.
Jag misstänker/hoppas att det går att koppla den till vilken 3D-tv som helst men man förlorar vissa funktioner, så som t ex styrning av kamera med fjärrkontroll.
Just denna funktion bryr jag mig egentligen inte om eftersom jag har köpt in denna kamera till jobbet men man vill ju låna hem och testa lite.
Så vad tyckte du om fotona tagna med "3D i svepande panorering" då?
Postad 19 November 2010 - 15:15
Har en så länge bara haft möjlighet att testa i 2D. Många hjul som ska smörjas innan jag kan testa i 3DOk, hur jag kopplar in den är jag inte orolig för.
Jag misstänker/hoppas att det går att koppla den till vilken 3D-tv som helst men man förlorar vissa funktioner, så som t ex styrning av kamera med fjärrkontroll.
Just denna funktion bryr jag mig egentligen inte om eftersom jag har köpt in denna kamera till jobbet men man vill ju låna hem och testa lite.
Postad 21 November 2010 - 10:23
Har en så länge bara haft möjlighet att testa i 2D. Många hjul som ska smörjas innan jag kan testa i 3D
Haha, jag förstår precis vad du pratar om!
Postad 24 November 2010 - 09:10
Ok, hur jag kopplar in den är jag inte orolig för.
3D signalen över en HDMI kabel är standard vad den än kommer ifrån, så bilderna går att visa på vilken 3D TV som helst direkt ifrån kameran.
Postad 30 November 2010 - 22:07
aning pga blixten. Med min 400D kan jag rikta min externa blixt i
taket, vilket jag förstått inte går med blixten till NEX-5. Ni som har
denna kamera, hur blir bilderna med blixt? Det vore mycket uppskattat
om någon kunde ladda upp en bild tagen med blixt inomhus, t.ex. ett
porträtt.
Tack på förhand!
Postad 01 December 2010 - 14:10
Har precis köpt en Nex-5 och är inget proffs på detta. Men det lilla jag har hunnit leka med den så är jag tveksam till om blixten behövs om man bara har belysningen på. Var ute och fotade i mörkret och tog ca 100 bilder. Tror blixten gick tre gånger totalt. Kameran inställd på ''i'' läget.
DSC00484.JPG 2.78MB
3 Antal nerladdningarDenna är tagen i mörker utan stativ och blixt.
DSC00140.JPG 4.84MB
3 Antal nerladdningarDenna är det närmaste jag kom i porträttväg med blix.
Postad 01 December 2010 - 21:37
Stort tack för hjälpen! Tyckte bilderna såg riktigt bra ut, så jag är ännu ett steg närmare ett köp.Tja
Har precis köpt en Nex-5 och är inget proffs på detta. Men det lilla jag har hunnit leka med den så är jag tveksam till om blixten behövs om man bara har belysningen på. Var ute och fotade i mörkret och tog ca 100 bilder. Tror blixten gick tre gånger totalt. Kameran inställd på ''i'' läget.DSC00484.JPG 2.78MB 3 Antal nerladdningar
Denna är tagen i mörker utan stativ och blixt.DSC00140.JPG 4.84MB 3 Antal nerladdningar
Denna är det närmaste jag kom i porträttväg med blix.
Postad 02 December 2010 - 12:16
Postad 05 December 2010 - 12:16
Mvh Sebastian
Postad 05 December 2010 - 13:41
Postad 05 December 2010 - 13:58
Jag kan tycka att artikeln/recensionen kan vara värd att läsa om man är ute efter ett spegellöst alternativ.
Aja tänkte mest att det skulle vara utav instresse för eventuella köpare
Edit: Glömde länken
http://www.bythom.co...tmirrorless.htm
Redigerat av liath, 05 December 2010 - 13:59.
Postad 05 December 2010 - 14:23
Var de samples som du störde dig på original filer direkt ur kameran eller var det redigerade och omkodade?Jag är också sugen på denna kamera men det enda som stör mig är att de video samples man sett visar att det rycker i bilden (precis som en 50hz lcd tv) vid panoreringar och svepningar! Är det någon som vet om detta går att förändra med inställningar??
Bäst att titta på original film-filer om man skall avgöra kvalitet.
Postad 05 December 2010 - 15:39
hoppas det finns någon som vet vad detta kan bero på!
Postad 05 December 2010 - 16:38
jag har endast tittat på klipp som lagts ut på vimeo.com och på samtliga klipp så är det precis som att titta på 50HZ LCD-tv. jag tycker det är sjukt dåligt om det inte är anpassbart med 100hz eller 200hz apparater. det är ju detta man vill åstadkomma med en sådan kamera, kolla på film på sin LCD och få ett mjukt flyt i bilden. Men det kanske är så att man måste redigera filmfilerna och göra om dem till ett annat format, jag har ingen aning. Det ska tilläggas att jag även ser detta på Canon eos 550D som varit mitt andra alternativ. Men Sony lockar mer pga sin enkelhet och kompakta design.
hoppas det finns någon som vet vad detta kan bero på!
Jag tycker du skall prova originalfiler....inte titta på omkodade filmfiler.
Vad menar du med precis som att titta på 50Hz LCD tv?
Originalfilerna på en NEX5 är som bäst 1920*1080 25p och presenteras i 50i AVCHD standard
Canon 550D kan filma i :
1920*1080 24p/25p/30p
1280*720 50p/60p Denna inställning ger minst hack vid panorering.
Då nex "bara" har 25p så kommer det alltid att "hacka" mer än cameror med 50p.
Redigerat av Biggles2002, 05 December 2010 - 16:48.
Postad 05 December 2010 - 18:33
eller detta korta klippet, som sveper över ett berg och sjö. det laggar sjukt mycket!
Postad 05 December 2010 - 18:38
Vilken kamera skall man köpa om man vill slippa dessa störiga hack och ryckningar i bilden??
Redigerat av Unregistered8493ad0c, 05 December 2010 - 18:39.
Postad 05 December 2010 - 21:47
tänkte att det kanske var bättre att satsa på canon eos550d istället och skita i den smidiga nex5. men sen såg jag att det var exakt samma sak med denna kamera kolla klippet:
Vilken kamera skall man köpa om man vill slippa dessa störiga hack och ryckningar i bilden??
Hur spelar du upp filmerna? dator? vilken mediaspelare? testat att ladda ner filmsnuttarna.
Canon 550D 1280*720 50P
Canon 550D 1280*720 60p
någon utav dessa klipp hackar inte vilken beror på vilken som matchar Hz på din skärm
för att utesluta tjall på linan och webläsare så ladda ner snuttarna.
Om du bara är ute efter en billig men bra "videokamera" så kolla in Sony HX5V en kompaktkamera iof men smidig med motorzoom och full HD
Redigerat av Biggles2002, 05 December 2010 - 21:51.
Postad 06 December 2010 - 11:34
tänkte att det kanske var bättre att satsa på canon eos550d istället och skita i den smidiga nex5. men sen såg jag att det var exakt samma sak med denna kamera kolla klippet:
Kolla och läs om Panasonic GH2. Där har du en kamera som kan filma ;>.
Edit: Ja, jag är seriös.
Reviews:
http://www.letsgodig...gh2/review.html
http://www.eoshd.com...l-Review-Part-1
Såklart finns det mer reviews om du kör en Google sökning '
Redigerat av liath, 06 December 2010 - 11:52.
Postad 12 December 2010 - 09:31
Det fluddrar ordenligt i konstrastrika områden. Annars så märks det inte så mycket. Val av uppspelning verkar det inte bero på så mycket, det flimmrar även i kameran.
Det finns bara två+två inställningar att göra under filmning och det är ingen större skillnad mellan dem, möjligtvis är det något bättre med VGA.
Lite surt. Man får hoppas på att det är något som de kan fixa med en mjukvaruuppdatering.
Postad 12 December 2010 - 18:40
Har testat detta nu.
Det fluddrar ordenligt i konstrastrika områden. Annars så märks det inte så mycket. Val av uppspelning verkar det inte bero på så mycket, det flimmrar även i kameran.
Det finns bara två+två inställningar att göra under filmning och det är ingen större skillnad mellan dem, möjligtvis är det något bättre med VGA.
Lite surt. Man får hoppas på att det är något som de kan fixa med en mjukvaruuppdatering.
I NEX fall för att få långsammare slutartider då det inte går att välja slutartid själv:
* Sätta på ett gråfilter
* Öka bländartalet
Slutartider bör ligga på 2x fps ..... 25p <--> 1/50
Postad 15 December 2010 - 22:40
Men jag har en fråga också, DMF, eller vad det heter, vad gör den egentligen? Som jag förstått det ska det vara autofokus med möjlighet för manuell override. Men jag lyckas inte ta över fokuseringen... Någon som vill förtydliga?
Måste även säga att kitzoomen var bättre än jag väntat mig, vidvinkeln är riktigt smidig och trevlig, samt prestanda vid hög ISO är riktigt riktigt bra (i mina ögon). Nu måste jag väl börja lära mig redigera bilderna också så man kan kräma ut det yttersta
Mvh
Postad 16 December 2010 - 01:01
Du måste hålla nere avtryckaren halvvägs samtidigt när du vrider på focus ringen.Men jag har en fråga också, DMF, eller vad det heter, vad gör den egentligen? Som jag förstått det ska det vara autofokus med möjlighet för manuell override. Men jag lyckas inte ta över fokuseringen... Någon som vill förtydliga?
Mvh
Postad 17 December 2010 - 18:19
Jag ser bara am/pm, men när jag kikar på bilden i datorn ser det rätt ut (24h).
Postad 17 December 2010 - 23:36
Kan ni ändra tiden till 24-timmars klocka istället för am/pm i kameran?
Jag ser bara am/pm, men när jag kikar på bilden i datorn ser det rätt ut (24h).
Du måste välja Datum format: DAG /MÅNAD/ÅR då blir det 24h
Postad 19 December 2010 - 18:29
18mm Bör undvikas , zooma hellre lite... 20mm?! 18mm ger alldeles för mkt förvrängning
24mm f/5,6-11
35mm f/5,6
55mm f/5,6-11
Sweetspot 24mm f5,6
DSC01614.JPG 503.51K
1 Antal nerladdningar
DSC01613_crop.jpg 500.11K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Biggles2002, 19 December 2010 - 18:41.
Postad 23 December 2010 - 23:41
mvh
Postad 25 December 2010 - 23:14
skulle vilja ha ett ljusstarkare fast objektiv till porträtt och makron till nex-5an. därför funderar jag på en adapterring så jag kan leta objektiv på begagnatmarknaden. tyvärr finns ju bara ett svindyrt officiellt till sony alpha som fixar af och så, men alla andra vad är det som man får ge avkall på? automatisk bländare? och ska man undvika de billigaste varianterna? som tex dessa
mvh
Hej!
Dessa adaptrars uppgift är endast att du skall få fast objektivet till kameran samt ge rätt registeravstånd mellan objektivet och kamerans sensor. Det klarar dessa adaptrar till fullo. Det finns däremot ingen kommunikation mellan kamera och objektiv vilket innebär att du får sköta bländarval och fokusering manuellt. Inga som helst problem som jag ser det då du vill ha objektivet till porträtt och macro. Jag fokuserar helst manuellt både vid macro och porträttfotografering. Att sköta bländaren manuellt är inte heller något problem då många objektiv har bländarring. Framför allt äldre objektiv (du skulle ju köpa begaagnat).
Jag har sett både billigare och dyrare konstruktioner än Kiwiphotos, tror den är fullt acceptabel. Den har i alla fall stålbajonett mot objektivet, men inte mot kamerahuset. Det finns heller inga linser som skulle kunna förstöra objektivets egenskaper. Prova vet jag!
God fortsättning!
Postad 26 December 2010 - 16:40
Automatisk kontroll av bländare är trevligt, autofokusen fungerar dock inte speciellt bra, det går snabbare att ställa den själv.
Köpte fö. SLR Magic 35mm 1.7 med E-mount, billigt och med lite lustig optik.. men jag gillar det ändå.

Och den största fördelen med NEX. Samma bildkvalitet men i ett mycket mindre hus.

Önskelista till nästa NEX-kameror.. Inbyggd stabilisering!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpa Sony nex
9 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?