Allmänt cykelsnack
1334 svar till detta ämne
Postad 18 May 2011 - 23:21
Dman
-
Dman
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Är det pedalerna eller vevlagret? Du bör känna om det är pedalerna som är slut och är det vanlig standard pedaler så byter man dom rakt av, byter aldrig lager i dom.
Vevlager är dock en helt annan historia eftersom det finns olika bredd på dom och olika längder på axlarna och olika typer av infästningar av vevpartiet...
Jag hade tidigare problem med ett riktigt lågbudetvariant av vevparti. Det saknade helt enkelt skydd mellan yttre ring och själva axeln, vilket fick till följd att smågrus ibland letade sig in bland kulorna i lagret. Jag skaffade en avdragare för pedalarmarna, plockade isär vevpartiet och lade det i en bytta med en skvätt bensin. Penslade ren alla delar och förväntade mig att hitta en spräckt eller skadad kula i lagret. Men allt verkade helt, så jag tryckte på rikligt med fett och monterade allt igen och blev riktigt glad när det funkade klickfritt. Proceduren gör jag om varje år, och det funkar fortfarande felfritt efter 6 år. Kanske kan vara nåt att undersöka innan byte?
Postad 19 May 2011 - 00:56
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Jag har börjat tveka lite ang cykeln Scott Speedster S50 FB då jag läst om att man får betala lite extra för scott märket, men att komponenterna dom använder i de här billiga hojarna inte är de bästa. Istället har jag börjat snegla lite åt Meridas sortiment när det gäller hybridracer. Är det ngn här inne som har erfarenhet av Merida och kan uttala sig? Såg att Merida hade ca fyra st hybrider, vilka de kallar hybridracer, dvs racerutväxlade cyklar fast med rakt styre istället för sedvanlig bock. http://www.merida.se/Mvh G
Postad 19 May 2011 - 05:59
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Var hittar du det där cykelstället?
Det följde med  Men det är väl mer eller mindre standard på lite dyrare racers om jag fattade rätt!
Postad 19 May 2011 - 07:12
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Jag hade tidigare problem med ett riktigt lågbudetvariant av vevparti. Det saknade helt enkelt skydd mellan yttre ring och själva axeln, vilket fick till följd att smågrus ibland letade sig in bland kulorna i lagret.
men å andra sidan kan man köpa ett nytt, hållbart vevlager för 200-300 kr. Okej, det beror på modell av lager. kan säga att det sunk-lager jag plockade bort från min MTB vid byte av vevparti (behövde längre axel) var av engångsart. Låsringen på vevlagret var av plast och sprack vid avmonteringen. GAES
Oerhört svårt att säga. Jag vill gärna tro att du får en bra cykel även från Scott. Ett problem med att köpa bättre cykel, dyrare, är att även servicen blir dyrare... Om vi tar vevlager är finns det som sagt olika modeller, fyrkantslager är billiga, robusta och hållbara. Går du upp i pris är det inte kvalitén som ökar utan vikten som minskar. Att köpa en cykel som väger sju kilo kostar betydligt mer än en som väger 12 kg. Vi kan ta kassetten som exempel - en vanlig 8-delat kassett får du för 250 kr. 10-delat kostar dig, billigaste modellen, 400 kr men de flesta betydligt mer. Andra smådetaljer som kostar är växelarmen bak, reglagen, hjulen, vevparti.. Sanningen är ju att oavsett vilken kvalité på cykel du köper är det kedja och kassett som ryker först efter ungefär samma tid. Vevlager, hjul och liknande är oftast av tillräckligt god kvalité när du tittar på priser över 5 000 - 6 000 kr. Ah, det är inte lätt. Allt beror på vad du är villiga att satsa, hur mycket du ska använda cykeln, till vad du ska använda den samt att den är bekväm att cykla. Samt om du ska våga parkera den någonstans, för dyr och du vågar inte. Vill du ha en bra pendelcykel som även ska klara träning och liknande, titta på Nishikis serie exempelvis. Ofta prisvärda.
Postad 19 May 2011 - 07:53
Raffe_L
-
Raffe_L
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Vad fick du ge för den?
4500:- men det var för att det var förra årets modell.
Postad 19 May 2011 - 12:15
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Kul med en cykeltråd, jag har precis gått från MTB till racer och är helnöjd. De senaste åren har det ändå inte blivit att man har varit i skogen.
Det blev en singlespeed (48/16) med option till fixed (fast det vågar jag inte än  ) och första längre turen på 2.5mil skedde igår med lätt regn.
256_large.jpg 35.86K
2 Antal nerladdningar
Postad 19 May 2011 - 12:44
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
En klassisk cresent-orange cykel! Det var inte igår.
men den där är väl knappast nyproducerad?
Fast å andra sidan, en bra ram kan leva i många år.
Postad 19 May 2011 - 12:56
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Postad 19 May 2011 - 13:09
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Den är modell 2011 så den är ny
Postad 19 May 2011 - 13:48
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
http://www.crescent....etro-601-1-vxl/
Ah, se.. kul att de återupplivar den där hiskeliga orange färgen. Trevlig på något sätt. Min cykel, den är, för att vara Crescent, tråkigt vit. ja, en sådanhär  fast det där är inte min. På min sitter det två flaskhållare, ett bygellås, en cykeldator, ett lampfäste fram, diodlampa på sadelstolpen, fäste för sadelväska och, tyvärr, idag plastskärmar. Samt SPD-hybridpedaler Ja, även min MTB, eller den modellen, återfinns på webben.  fast jag har en orange sprucken sadel och spd-pedaler givetvis. Vattenflaska och sådant också såklart. Cykeln är inte heller lika ren och har en del repor samt ett annat bakhjul då original tog slut (finns bild på det tidigare i tråden vill jag minnas). Mmh, jag har inga egna bilder på mina cyklar... blir till att fota dem tror jag bestämt! ed: eller jo, hittar en som passar in här
hresPic038.jpg 86.44K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Monshi, 19 May 2011 - 13:54.
Postad 19 May 2011 - 13:56
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Trevligt med lite packning!  Appropå Crescent, här är en världsmästarconversion som enligt mig är mycket lyckad:
Postad 19 May 2011 - 14:06
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Trevligt med lite packning!
Appropå Crescent, här är en världsmästarconversion som enligt mig är mycket lyckad:
Alltså, det där måste vara livsfarligt! Eller åtminstone olagligt. För - någon broms finns ju ärligt talat inte! packning, jo, det var en del. Ska väl erkänna, att om jag skulle utrusta mig för cykelsemester idag skulle det bli med bättre väskor. Plastpåsar räcker dock långt. I väskorna alltså.
Postad 19 May 2011 - 14:16
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Alltså, det där måste vara livsfarligt! Eller åtminstone olagligt.
För - någon broms finns ju ärligt talat inte!
Mottramp är en helt ok broms. Du kan även hoppa lite och låsa bakhjulet, s.k. "skid". Thats just how we roll man!  Men olagligt är det. Det är olagligt att inte ha ringklocka också. Det finns så många sjuka lagar... Man kan inte följa alla.
Postad 19 May 2011 - 20:17
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Appropå Crescent, här är en världsmästarconversion som enligt mig är mycket lyckad: []bild[]
Har den ett knäckebröds stöd? En annan fråga, ni som bor i lägenhet hur sköter ni om cykeln? Jag har Crescenten i lägenheten, men märkte idag efter regnet att det fastnat en massa grus i drev och kedja, så in med den i duschen och göra rent där med lite vatten för att sedan smörja upp igen. När den är lite lortig så det inga problem, bara ta en fuktig handduk och torka lite lätt, så länge det inte är en massa oljekladd så det ingen fara tycker jag. Men hur gör ni andra? Passar även på att lägga till en egen bild.
pepita.jpg 60.75K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Mr_Empa, 19 May 2011 - 20:29.
Postad 19 May 2011 - 20:22
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Cyklade _hela_ vintern i Stockholm med omnejd. Blev redigt skitigt (inga stänkskärmar eller så). Lade ut några handdukar på golvet bara så fick cykeln stå på dem. Tvättade inte cykeln någon gång, ingen mening, blir lika skitiga på 2 sekunder igen.
Den får stå och skita ned helt enkelt. Orkar inte hålla på och torka varje dag. Har man balkong är det ju kanske den smidigaste lösningen dock.
Postad 19 May 2011 - 21:25
boltis
-
boltis
-
Användare
-
-
248 inlägg
Bara jag som kör elcykel?  min bästa investering någonsin tror jag. Har en ecoride avenue city med gashandtag som fungerar löjligt bra. Behöver ju inte ens trampa om jag inte vill.. Åka cykel är härligt
Postad 19 May 2011 - 22:55
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Elcykel kan det eventuellt bli när jag passerat 70 strecket om jag nu bli såpass gammal, ha ha.
Om jag inte minns fel så var det debatt om "motor" hjälp under föregåendes års upplaga av Touren? Förmodar att det var ngn form av batteridrift. Har svårt att tänka mig att det var diesel
Motorn skulle tydligen vara placerad i navet. Men med tanke på hur snabbt debatten dog ut förmodar jag att det inte blev så mkt mer än en vanlig tidningsanka...
G
Postad 20 May 2011 - 07:19
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Elcykel kan det eventuellt bli när jag passerat 70 strecket om jag nu bli såpass gammal, ha ha.
Om jag inte minns fel så var det debatt om "motor" hjälp under föregåendes års upplaga av Touren? Förmodar att det var ngn form av batteridrift. Har svårt att tänka mig att det var diesel Motorn skulle tydligen vara placerad i navet. Men med tanke på hur snabbt debatten dog ut förmodar jag att det inte blev så mkt mer än en vanlig tidningsanka...
G
Jupp. Det finns att köpa tillsatser till vanliga cyklar som gör om dem till elcyklar. Man sätter en motor i sadelstolpen som ansluts till vevlagret. Ett kompakt LiIon batteri kan man placera ovanför motorn eller i annan det av ramen. Helt osynlig för ögat, det enda som syns är de kontroller för motorn som behövs (kan gömmas i broms/växelreglage) samt någonstans där man kan ladda batterierna. Motorn behöver inte vara stor, elmotorer har ett otroligt vridmoment. Batterierna är ett större problem, ryms inte så värst mycket effekt inom ramen och det gäller att hitta en positiv relation mellan tillförd vikt och vinsten i kraft. Det distanser touren går över lär tömma eventuella batterier långt innan mål och därmed får cyklisten släpa på massa dödvikt en stor del av tiden. Nu ska sägas, jag hittar inte någon som säljer kit som detta men kanske min sökning på google som brister.
Postad 20 May 2011 - 07:33
Unregistered60e95600
-
Unregistered60e95600
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
) Testat min cykel med en MTB-pedal på höger sida och SPD-hybridpedal på vänster sida... tror den slutade "ticka". Kan med andra ord, för mig, vara min pedal som är sliten. Lite glapp är det, som sagt, i den.
Får "lyssna" vidare på cykeln.
Lager... mmh, undras om inte jag har fyrkants på båda cyklarna? Vet att det är det på MTB ivartfall.
Hur är det med kompatibiliet - om man idag har fyrkants, går det att byta mot annat? jag har för mig det.
Det bör inte vara nått problem om man inte har en jättegammal cykel, men det kostar lite omman ska göra det själv pga special verktyg och självklart vevpartiet.
Postad 20 May 2011 - 08:29
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Haha. Cancellara med motor-hojen. Vilka idioter det finns alltså.
Postad 20 May 2011 - 08:42
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Jag älskar elcyklar! Alltid lika kul att blåsa förbi dem.  ) Man ser hur de trampar panikartat med full gas, men det är ju ingen racer direkt.
Nej, föredrar nog svettvarianten.
Menar inte att tracka ned på de som har elcyklar dock, det är helt klart bättre än bil eller moped/scoter!
Postad 20 May 2011 - 09:07
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Det bör inte vara nått problem om man inte har en jättegammal cykel, men det kostar lite omman ska göra det själv pga special verktyg och självklart vevpartiet.
det vill säga ingen poäng med ett byte om nu i vevlagret skurit ihop och man ändå ska byta vevparti. men i sig skulle jag kunna köpa http://www.cyclecomp...xel-52_39t.html+ http://www.cyclecomp...0-vevlager.htmloch stoppa in på min hybrid när det är dags att uppdatera den nästa gång då båda klingorna fram ska bytas. Ingen risk att kedjelinjen blir galen? Fast billigare/enklare är det nog att köpa två nya klingor och byta enbart dessa. cirka 300-400 för 39T och cirka 500 för 53T blir billigare. (summa 800-1000 kr). Vevparti+vevlager skulle enligt CC kosta 130+810 = 940 kr + verktyg (om nu inte den jag har för fyrkantslager passar, det gör den väl?). Vinsten på det hela? Några 100 gram eller något annat? Tror nog jag kör vidare på det jag har. För min MTB har det dock alltid varit billigare att byta hela vevpartiet (inte lagret) än enstaka klingor.
Redigerat av Monshi, 20 May 2011 - 09:08.
Postad 20 May 2011 - 15:00
Unregistered60e95600
-
Unregistered60e95600
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
och stoppa in på min hybrid när det är dags att uppdatera den nästa gång då båda klingorna fram ska bytas. Ingen risk att kedjelinjen blir galen?
Vet inte riktigt hur det funkar med vevpartin med integrerad axel men det lär nog gå att ordna. Verktyg verkar bli 200-300 extra.
Postad 20 May 2011 - 16:13
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Postad 20 May 2011 - 17:01
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
http://www.cyclecomp...amp;Kampanj_ID=
http://www.cyclecomp...r...kr&Visn=Std
Blir nog att beställa dessa i helgen.
Utseendet är viktigt. 
trevligt...3 800 kr för vevparti = cirka 80% av nypriset för min hybrid...de där två tillsammans alltså mer värde än hela min cykel. vad vinner man på ett vevparti för 3 800 mot ett för cirka 1 000 kr? Det är väl bara vikt? Vilket iofs inte är så bara på en cykel. Hållbarhet är det väl knappast? ed: Okej jag kan rapa upp lite mer efter att ögnat igenom http://www.competiti...t-5077.6.1.htmlMan vinner vikt, bättre styvhet, vindprofil samt det är snyggare. Kanske även, initialt innan det slits ned, en bättre profil mot kedjan vilken för över kraft bättre. Små små saker men många bäckar små gör en bra cykel till en bättre cykel.
Redigerat av Monshi, 20 May 2011 - 17:05.
Postad 20 May 2011 - 17:15
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Har man en dyr ram vill man ju inte slänga på billiga komponenter. Det är _precis_ som med hifi!
(Säger jag som har ett framhjul som kostar 3x så mycket som resten av cykeln haha)
Postad 20 May 2011 - 17:20
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Vore intressant att få cykla på en topputrustad racer/hybrid. Min kan inte klassas som det, det är mer en brukscykel om man ska jämföra.
Så länge jag inte testat annan är jag iofs nöjd med vad jag har. Lite som med HiFi, det man inte vet, det klarar man sig utan.
kanske bäst att hålla sig undan då.
Redigerat av Monshi, 20 May 2011 - 17:21.
Postad 20 May 2011 - 17:32
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Har 50x34 just nu. Vill ha 53x39, därför vill jag ha ett nytt vevparti. Mest för att det är så snyggt dock.
Hade tänkt att uppgradera det mesta på hojen, sedan om ett år tex, slänga på en ny ram bara.  Ramen jag har nu är väl helt ok, men inte så styv. Det är en alu-ram.
Postad 20 May 2011 - 17:57
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Någon som kör mtb och kan tipsa mig om några trevliga skogsdäck?..Kör grusvägar och hårda "slingor" i skogen, därför kan det vara trevligt med ett däck som har högt tryck i sig. Prioriterar högt kantgrepp då jag tycker det är otrevligt när det släpper i kurvorna. ^^
/Skall köra vasaloppet 9mil i sommar
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 20 May 2011 - 17:58.
Postad 20 May 2011 - 18:53
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Har 50x34 just nu. Vill ha 53x39, därför vill jag ha ett nytt vevparti. Mest för att det är så snyggt dock. 
men - då kunde du köpt en 53T klinga till ditt nuvarande vevparti...fast det kanske inte finns till det? Nej, nu ska jag inte vara sådan, det är säkerligen ett bra köp det där. Lakristomte
Som du ser på bilderna tidigare är min MTB en gammal odämpad en som inte studsar runt i skogarna så ofta men på den sitter det sedan flera år Hutchinson Python. Trevliga däck som rullar lätt och har hyfsat bra grepp i skogen. Vill minnas rekommenderat tryck på 3-4 bar, lite högre än 4 som absolut max. Fast pumpar man för hårt, då studsar man fram i skogen vilket inte alls är trevligt. Lite svikt måste det få finnas. Okej, min cykel är odämpad som sagt.. men men - hur pass breda däck vill du ha? Med eller utan slang?
Postad 20 May 2011 - 19:40
Metalmartin
-
Metalmartin
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Nu ska det ut och plöjas lite 
Härligt flera år sedan jag såg en Avanti senast... köpt var?? Martin
Postad 21 May 2011 - 09:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Härligt flera år sedan jag såg en Avanti senast... köpt var??
Köpt begagnad av en bekants bror  Har gått ungefär 10 mil sen helrenovering. Så den är i princip som ny!
Postad 21 May 2011 - 09:13
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Vore intressant att få cykla på en topputrustad racer/hybrid. Min kan inte klassas som det, det är mer en brukscykel om man ska jämföra.
Så länge jag inte testat annan är jag iofs nöjd med vad jag har. Lite som med HiFi, det man inte vet, det klarar man sig utan.
kanske bäst att hålla sig undan då.
Nejdå, har själv en Crescent Icon hybrid. Bästa köpet jag nånsin gjort. Nu ska bara inhandlas en fixie, har inte tid att bygga en själv dock. Kan tipsa om http://www.chappelli.co.uk/ frakt till sverige 85 pund.
Postad 21 May 2011 - 12:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Nejdå, har själv en Crescent Icon hybrid. Bästa köpet jag nånsin gjort.
Nu ska bara inhandlas en fixie, har inte tid att bygga en själv dock. Kan tipsa om http://www.chappelli.co.uk/ frakt till sverige 85 pund.
Nu var det inte menat så - jag är jekligt nöjd med min Crescent Logic, fungerar mycket bra för träning och transport. Fast den väger några kilo mer än den "måste" så att säga. Idag blev jag omcyklad av en Scott och det måste ju bero på att det var en snabbare cykel...
Postad 21 May 2011 - 12:38
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Nu var det inte menat så - jag är jekligt nöjd med min Crescent Logic, fungerar mycket bra för träning och transport. Fast den väger några kilo mer än den "måste" så att säga. Idag blev jag omcyklad av en Scott och det måste ju bero på att det var en snabbare cykel...
Så är det alltid. Lättare cykel och kanske bättre komponenter.
Postad 21 May 2011 - 13:58
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Lakristomte Som du ser på bilderna tidigare är min MTB en gammal odämpad en som inte studsar runt i skogarna så ofta men på den sitter det sedan flera år Hutchinson Python. Trevliga däck som rullar lätt och har hyfsat bra grepp i skogen. Vill minnas rekommenderat tryck på 3-4 bar, lite högre än 4 som absolut max. Fast pumpar man för hårt, då studsar man fram i skogen vilket inte alls är trevligt. Lite svikt måste det få finnas. Okej, min cykel är odämpad som sagt..
men men - hur pass breda däck vill du ha? Med eller utan slang?
På förra cykeln så hade jag ett par mountain king från continental som man kunde trycka 4bar i. Riktigt bra (förutom avsaknad av kantgrepp) då de tillomed fungerade bra att köra fort på landsväg med. Det jag söker är 26 x 2,1 och nog med slang Vad finns det för fördelar med att köra utan slang?
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 21 May 2011 - 14:03.
Postad 21 May 2011 - 15:27
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Och letandet efter cykel går vidare. Igår var jag inne hos en av mina lokala cykelhandlare Sportsson. De hade en Nishiki hoj som jag provade. Ordinarie pris var 9989. Nu hade dom dessutom 30% rabatt på hojen. Jag ska ge det en funderare under helgen. Enda nackdelen är att det är bockstyre på cykeln, men det går ju att åtgärda i värsta fall.
G
Postad 21 May 2011 - 19:02
turbi
-
turbi
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Ska man ha en elcykel ska man ha denna.
Redigerat av turbi, 21 May 2011 - 19:07.
Postad 21 May 2011 - 19:02
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
GAES kolla in finska Tunturi själv är jag sugen på Tunturi RX 900 lite svårt att hitta här i svedala. Är det någon som har koll på dessa cyklar ? Vet att det var bra kvalitet förr.
Postad 21 May 2011 - 21:38
Unregistered60e95600
-
Unregistered60e95600
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
På förra cykeln så hade jag ett par mountain king från continental som man kunde trycka 4bar i. Riktigt bra (förutom avsaknad av kantgrepp) då de tillomed fungerade bra att köra fort på landsväg med. Det jag söker är 26 x 2,1 och nog med slang Vad finns det för fördelar med att köra utan slang?
För att köra utan slag måste du antigen ha ett hjulset avsett för det eller konvertera ett par vanliga. Fördelar, ja du kan ju inte få snakebite på slangen iaf.. även om den risken är tämligen obefintlig om man gillar att köra med 3-4bar i däcken. Vikten är nog lägre på UST hjul jämfört med vanliga.
Postad 23 May 2011 - 14:05
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Vad tror ni om norska BROS:s cyklar för en amatör som primärt vill cykla till jobbet (~7km enkel resa, stad) men även lite motionscykel på landsväg? Tex denna modellen: http://bikebrothers....x-v-brake-39371
Postad 23 May 2011 - 14:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
kan säkert fungera.
Odämpad, bra för väg. Växlar osäker på om det inte är MTB-växlar, dvs 42-46T fram. vevpartiet de säger de har hittar jag inte.
Som sagt, kan fungera givet att DU sitter bra på den, att den är skön att cykla på samt att man får veta lite mer om vad det är man får egentligen. Den där sidan sade inte mycket. för 7 500 kr vill man ha en relativt lätt cykel med hyfsade komponenter. tror den där är aningen överprissatt om nu inte ramen är väldigt bra.
Aldrig hört talas om märket förr.
Postad 23 May 2011 - 14:23
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
dhanjel: Köp en beggad racer på blocket för 1000-2000. Fungerar säkert lika bra eller t.om. bättre! Obs, detta säger jag utan att veta någonting egentligen om BROS.
edit: Kanske kan vara något svårare att hitta ett lämpligt blocket-objekt nu innan Vättern (17-18 Juni), efter Vättern är det nog lätt att göra klipp.
Redigerat av Unregisteredec19889e, 23 May 2011 - 14:25.
Postad 23 May 2011 - 14:26
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Tror detta är den officiella hemsidan: http://bikebrothers....p...&Itemid=175Och isåfall är det som står: Parameter for kategori: Sykkel, komplett Navn RAMME Størrelser 45, 50, 55, 60cm Ramme Trippelbutted 6061 aluminums ramme Demper/gaffel Stiv aluminium gaffel med aluminiums styrerør for vektreduksjon HJULSETT Felger DH hjulsett med Shimano LX baknav og Shimano MC12 fornav Nav Eiker DT Swiss 2.0 Dekk Kwick roller 38-622 kevlar med ekstra punkteringsbeskyttelse GIRSYSTEM Hendler Shimano LX rapidfire 27 gir Forskifter Shimano LX Bakskifter Shimano LX Kranksett Shimano FC-M432 Kassett Shimano HG50 11-32, 9 speed KOMPONENTER Sete Bros kunstskinn 300 gram Setepinne Ultralite Aluminium med microadjust 270 gram Styre Ultralite Aluminium 190 gram Styrefremspring Ultralite Aluminium justerbart med rustfrie skruer Styrelager Tange integrert Bremsesett Shimano LX bremsehendler og Shimano V-bremser med cartrigde bremseklosser Vekt 11.1 kg inkl pedaler Pedaler Plattform
Postad 23 May 2011 - 16:09
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Provcyklat?
En stilren cykel med standardkomponenter är mitt omdöme. Okänt märke, kanske mindre stöldrisk.
Hittar som sagt inte det vevparti som avses, vet inte vad för växlar som finns på den. Fast sannolikt är det 42-46T som sagt.
11,1 kg en godkänd en bra vikt, mindre än så och varje hekto som det minskar är värt några hundra kronor extra.
Postad 25 May 2011 - 15:35
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Har riktigt svårt att bestämma mig. Velar mellan tre cyklar hittils (notera dock att jag inte testat nån av dom än). Jag ska ha den för att cykla till jobbet på sommarhalvåret, 6-7km enkel väg. Samt motionsträning på landsväg, ett par mil några gånger i veckan. Det jag väljer / funderar mellan just nu är: 1. Norska Bike Brothers Speedster 24 Disc http://www.bikebroth...r-24-disc-39368 7490kr En fördel med denna är att de har butik här i Växjö vilket underlättar framöver för service och dyl. Nackdelen är att jag inte vet så mycket om märket. 2. Scott Sub 45 http://sportson.se/n...h...529&antal=1 6995kr Bara hört positivt om Scott, finns hos Sportson i Kalmar vilket är en ok resa att ta för ev. servicar och dyl. 3. Nishiki Comp http://sportson.se/n...h...285&antal=1 5995kr Mitt "budget"alternativ. Vet dock inte så mycket om den. 4. Scott Sub 20 http://www.lannaspor...kel-sub-45-herr 7490kr Kampanjpris på nätet. Annars verkar man få mycket för pengarna. Känns alltid mer osäkert att beställa dock. Som ni kanske märker har alla skivbromsar, nåt jag snöat in på av nån anleding  Har ni några åsikter eller fler kommentarer? Någon som har en cykel från norska Biker Brothers?  (Givetvis ska man testa och känna vad som är bäst just för en själv, men man måste ju ha lite kött på bena innan man gör det  )
Postad 25 May 2011 - 20:52
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Omöjligt att svara på. Det är tre ganska lika cyklar du har valt så att säga.
De två Scott och Nishikin har ivartfall 48T fram, norska cykeln hittar jag som sagt inte de uppgifterna för.
Jag kan inte säga vilken som är bättre än den andra, den norska cykeln är dock den lättaste enligt uppgifterna på nätet...
ta en titt på hjulen på dem också - är det smala hjul för asfalt eller lite bredare för att klara grusväg? Bekväma breda eller smala hårda kan man också säga.
Sub 20/45 - 20 ska vara vassare.
Postad 25 May 2011 - 21:46
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Tycker de ser riktigt trötta ut allihopa. Kan du inte hitta något roligare? T.ex. här: http://www.evanscycl...ikes/road-bikesOm du ska köra på asfalt tycker jag inte du ska köpa något som ser ut som en blandning mellan mountainbike och damcykel...
Postad 26 May 2011 - 06:54
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Tycker de ser riktigt trötta ut allihopa. Kan du inte hitta något roligare? T.ex. här: http://www.evanscycl...ikes/road-bikes
Om du ska köra på asfalt tycker jag inte du ska köpa något som ser ut som en blandning mellan mountainbike och damcykel...
men samtidigt ska sägas - de så kallade hybridcyklarna är oerhört lättcyklade och bekväma. man kan inte säga att ett bockstyre är bekvämt och det finns egentligen bara en sittställning med ett bockstyre (händerna med tummen över reglagen). Om man ska köra i trafik är ett rakt styre mycket säkrare Plus i kanten om man kan justera styrets höjd/vinkel, då kan man få en tightare sittställning även på dessa när man önskar. Dock inget man ställer in under färd, man väljer nog sin sittställning en gång för det mesta. Fast - du har en poäng, de cyklar som valts ut här är kanske 40-50% lämpade för träning, 70% lämpade för pendling. om vi ska skatta efter det vis ser på webben. denna http://www.cykloteke...ProductID=15774ser lite snabbare ut exempelvis... Inte alls fel att köpa en bättre cykel än man tänkt sig, det är mycket roligare att träna/att ge sig ut om man har en bra cykel. Under 10 000 kr är ännu i budgetsegmentet... Lite dyrare... http://www.cykloteke...ProductID=16075men ack så smäcker form för en hybrid. Jämför ramen på denna
Scott.png 57.37K
1 Antal nerladdningaroch den du har bild på ovan...
Redigerat av Monshi, 26 May 2011 - 06:57.
Postad 26 May 2011 - 08:13
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Ok gubbs, nu har min nuvarande uråldriga gubbcykel rostat sönder - då är det dags att skaffa en ny. Nu är väl detta som att svära i kyrkan, men hur är Biltemas cyklar?
Jag kör inte i skogen (på någon grusväg en gång om året kanske) så jag behöver absolut inte en värsting. Jag cyklar till och från gymmet nästan varje dag (en dryg kilometer) och då och då till jobbet (1 mil enkel väg). Mer är det inte. Klarar jag mig då på en av deras kassa cyklar? Det enda jag oroar mig för är att de ska vara veka i konstruktionen och ge vika (jag väger 110 pannor), men det kanske bara är en myt att de skulle vara klena? Desutom kör jag ju bara lugnt och på asfalt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|