Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 60LD550N

289 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 60LD550N (TV) 6 8,57 (13) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 26 maj 2011 - 11:02

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

På modell/typ så står det nu "GLOBAL-PLAT2" och inte 60LD550N som det stod på den gamla.

Ny firmware kanske....testat att uppdatera TV:n?

Postad 26 maj 2011 - 11:12

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Har den som är senast enligt LG 03.24. :/

Postad 26 maj 2011 - 11:30

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Du kanske fick en LD550 istället för en LD550N av någon skum anledning.
Står det N efter modellnamnet på TV:n?

Är TV:n OK i övrigt....jag menar clouding/bleeding och sånt trams?

Postad 26 maj 2011 - 11:33

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0
fel inlägg

Redigerat av altair4, 26 maj 2011 - 11:34.

Postad 26 maj 2011 - 11:36

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Du kanske fick en LD550 istället för en LD550N av någon skum anledning.
Står det N efter modellnamnet på TV:n?

Är TV:n OK i övrigt....jag menar clouding/bleeding och sånt trams?

På klisterlappen på tvn står de 60LD550N, men i menyn står det GLOBAL-PLAT2.

Felet är att den inte känner av ci-modulen när jag slår igång tvn, samt att den vid ett tillfälle inte alls kunde känna av föränringar når jag drog i slidern för bakgrundsbelysning. Var ingen skillnad på bilden om jag hade den på 0 jämfört med 100. :/

Redigerat av yabbah, 26 maj 2011 - 11:54.

Postad 26 maj 2011 - 11:54

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
En liten update, pratade med LG (som ska återkomma), men enligt honom så var det här en demo-tv med ofullständig firmware. Låter ju grymt bra. :unsure:
Återkommer ...

Postad 28 maj 2011 - 13:48

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Nu är LG klar med sin "utredning", och enligt dom så ska butiken byta TVn på en såkallad 'doa'. Men nu verkar butiken vägra detta och vill att jag tar tillbaka TVn jag bytte ut innan som nu varit på verkstan som inte kunde konstatera något fel.
Skön status. Butiken skulle höra av sig på måndag i alla fall, efter att dom pratat med LG.

Återkommer, om nån bryr sig. :)

Postad 28 maj 2011 - 18:41

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Återkommer, om nån bryr sig. :)

Jag bryr mig....vilken butik var det och vart ligger den, så att andra kan ta varning....
Dåligt kundbemötande skall straffas i form av kundbortfall.

Redigerat av Honkium, 28 maj 2011 - 18:42.

Postad 28 maj 2011 - 18:55

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Jag har testat massa olika inställningar... Har blivit bättre, men inte helt bra :) Fortfarande lite ljusinsläpp i alla fyra hörn... Ganska störande när man ser på film! Så de blir väl att lämna tillbaka å hoppas att man får en bättre nästa gång :) Annars tycker jag Tv´n å bilden är hel grym

Hallå.
Jag ser att du har givit tumen upp och 10 poäng i Prisjakts omdömme denna gång!!!
Fick du bytat TV:n till ett ex utan problem eller fick du rätt på inställningarna?

Postad 29 maj 2011 - 07:41

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Jag bryr mig....vilken butik var det och vart ligger den, så att andra kan ta varning....
Dåligt kundbemötande skall straffas i form av kundbortfall.

MediaMarkt i Sundsvall är det. Men man ska väl inte ge butiken för mycket skit kanske, dom har väl regler och riktlinjer att gå på. Men jag avvaktar måndag och ser vad dom säger.

Men om LG säger att TVn ska bytas, så tycker man ju att det bör bli så.
Återkommer. :)

Postad 01 juni 2011 - 18:18

Unregisteredd0b430d9
  • Unregisteredd0b430d9
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Är nöjd med TV,n dock är det något konstigt fenomen när jag har den kopplad till dator med hdmi. När jag tittar på film så blir det ett slags lagg några få gånger under filmen som jag aldrig får när jag tittar på min vanliga datorskärm. Är det någon som har upplevt liknande och hittat en lösning på problemet?

Jag har läst folk som nämner att man ska ha tv´n i PC-mode, men hur sätter jag den i det?

Postad 01 juni 2011 - 18:31

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Är nöjd med TV,n dock är det något konstigt fenomen när jag har den kopplad till dator med hdmi. När jag tittar på film så blir det ett slags lagg några få gånger under filmen som jag aldrig får när jag tittar på min vanliga datorskärm. Är det någon som har upplevt liknande och hittat en lösning på problemet?

Jag har läst folk som nämner att man ska ha tv´n i PC-mode, men hur sätter jag den i det?

Prova stänga av TrueMotion, de hjälpte för mig iaf.

Pc-mode får du genom att gå in på meny, sen ingångar och trycka blå knapp. Där väljer du PC för den ingång den är kopplad till, voiala. :D

Postad 01 juni 2011 - 18:57

Unregisteredd0b430d9
  • Unregisteredd0b430d9
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Prova stänga av TrueMotion, de hjälpte för mig iaf.

Pc-mode får du genom att gå in på meny, sen ingångar och trycka blå knapp. Där väljer du PC för den ingång den är kopplad till, voiala. :D

Tack, nu fick jag den inställd på PC-mode. men nu kan jag enbart välja 16:9 och 4:3 som aspect, hmmm och hela bilden fylls inte upp.

men jag ska testa och se om det fortfarande blir lagg nu.

Sen undrar jag, spelar det någon roll om man har tv´n på att klona bilden eller om man extendar den?

Postad 01 juni 2011 - 19:00

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Tack, nu fick jag den inställd på PC-mode. men nu kan jag enbart välja 16:9 och 4:3 som aspect, hmmm och hela bilden fylls inte upp.

Stämmer att du bara kan använda 16:9/4:3, om bilden inte fylls upp får du köra overscan/underscan i grafikinställningarna på datorn. Lycka till. :D

Postad 01 juni 2011 - 19:06

Unregisteredd0b430d9
  • Unregisteredd0b430d9
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Stämmer att du bara kan använda 16:9/4:3, om bilden inte fylls upp får du köra overscan/underscan i grafikinställningarna på datorn. Lycka till. :D

Tack! nu fylls hela bilden!

Postad 02 juni 2011 - 21:39

Leffe65
  • Leffe65
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Tack! nu fylls hela bilden!

Kör du 1920x1080 som upplösning, kör enbart på den externa skärmen, (TVn)

Postad 05 juni 2011 - 09:41

Unregisteredd0b430d9
  • Unregisteredd0b430d9
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Kör du 1920x1080 som upplösning, kör enbart på den externa skärmen, (TVn)

Japp kör 1920x1080 på både min lilla skärm och Tv´n. Det verkar som de små laggen har försvunnit nu. Jag är inte hundra procent säker vad som är skillnaden men jag tror det har med att göra att jag använder mig av xbmc och ändrade vissa inställningar där, som bocka i "sync display to video framerate" och avbocka "use windowed fullscreen" nått sånt.

dessa inställningar tror jag gör så att när det är olika framerates på filmer så ändras det från t.ex 24hz till 60hz osv beroende på film som visas.

Postad 08 juni 2011 - 11:03

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Senaste uppdateringen om mitt case är att MediaMarkt väntar på att LG ska få fram en ny TV till mig. Jag kommer få åka dit och hämta den då. Tredje gången jag får hyra släpvagn för 495:- för att frakta TVn nu. :)

Postad 08 juni 2011 - 12:55

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Tredje gången jag får hyra släpvagn för 495:- för att frakta TVn nu. :)

För bövelen....hyr en vanlig släpkärra, kostar bara en hundring eller mindre för någon timme....
Lägg sedan en pressening över TV förpackningen.

Hoppas du får en problemfri TV nu.

Postad 08 juni 2011 - 12:57

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

För bövelen....hyr en vanlig släpkärra, kostar bara en hundring eller mindre för någon timme....
Lägg sedan en pressening över TV förpackningen.

Hoppas du får en problemfri TV nu.

Så hade man kunnat göra, om man inte hade haft 10mil tur och retur till mediamarkt, samt att utbudet av hyrsläp är något efterblivit här uppe i skogen. :)

Postad 11 juni 2011 - 14:21

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Ingen som har kalibrerat denna tv med instrument??? Dela gärna med er av inställningar...

Postad 11 juni 2011 - 17:08

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Nej, inte vad jag vet. Kolla på AVS forum. Där finns fler användare med avancerade instrument.

För övrigt ser jag att du har givit tummen upp och 10 poäng i Prisjakts omdömme denna gång!!!
Fick du bytat TV:n till ett exemplar utan problem eller fick du rätt på bildinställningarna?

Gärna lite feedback här på forumet som förklarar din omdömmes 10:a och vad du tycker om TV:n?

Postad 15 juni 2011 - 09:58

Xamin
  • Xamin
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tänkte bara berätta om den inbyggda mediaspelaren, den man kan slå på i servicemenyn, den klarar mkv filmer i 1080p men den klarar inte för hög bitrate (elr va det är) på DTS ljud. DD ljud är inga problem, men för bra dts ljud så får man se stumfilm..

Jag testade den tyngsta 1080p filmen jag hade, Avatar som ligger på nästan 11gb. Tv:n körde filmen felftitt, men fixade inte ljudet.. Även testat The Way Back i 1080p och där gick även ljudet.

Så nu vet ni det.. :)

Redigerat av Xamin, 15 juni 2011 - 10:09.

Postad 16 juni 2011 - 07:28

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Jag har haft tv:n i över en vecka och det är en bra tv, håller fortfarande på med inställningarna o pillar för att se vad som är bäst men bilden är överlag väligt bra och jag tror att priset på denna gör den svårslagen som 60".

Så länge man inte råkar ut med bleeding som vissa verkar göra så är det en mycket bra tv i förhållande till pris.

Nu har du haft TV:n betydligt längre än en vecka :)
Har du lust att ge ditt omdöme om TV:n nu? Det är alltid roligt att läsa andras uptäckter/åsikter!
Gärna detaljerat i TV:ns omdömesprofil.

Tack för infon ang MKV med för hög birate.
Jag antar att jag hade flyt som köpte en WD TV HD Live Media Player samtidigt för att vara på säkra sidan.

Postad 20 juni 2011 - 09:06

Unregistered58ecdcf7
  • Unregistered58ecdcf7
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ingen som har lust att dela med sig av sina inställningar av bilden!?

Postad 20 juni 2011 - 09:18

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Ingen som har lust att dela med sig av sina inställningar av bilden!?

Varför inte kolla lite i tråden innan samma fråga kommer upp om och om igen? :ph34r:
Vänligen se inlägg #174 för mina parametrar :)

Ang "Expert lägena" så gillar jag inte dessa personligen efterom de ger vita nyanser en gulaktig ton.
Det går med all säkerhet att justera fram vitt, men "Standard läget" med lite finjustering ger en perfekt bild.

Postad 20 juni 2011 - 10:50

Unregistered58ecdcf7
  • Unregistered58ecdcf7
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Varför inte kolla lite i tråden innan samma fråga kommer upp om och om igen? :ph34r:
Vänligen se inlägg #174 för mina parametrar :)

Ang "Expert lägena" så gillar jag inte dessa personligen efterom de ger vita nyanser en gulaktig ton.
Det går med all säkerhet att justera fram vitt, men "Standard läget" med lite finjustering ger en perfekt bild.

Jag såg det inlägget, men jag vill gärna ha fler inställningar.. Vissa säger att Standard läget inte går att titta på, att man ska ha Expert, därför vill jag veta lite inställningar, då jag själv tycker Standard (med små ändringar) ger bättre bild!

Postad 20 juni 2011 - 11:31

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

...jag själv tycker Standard (med små ändringar) ger bättre bild!

Du har god smak. Standard Rules på 60LD550N!!!
Låt inte andra tala om för dig vad som är bäst då dom troligen inte har just denna model av LD550N.
Expertläget på t:ex 42 tummaren är inte samma sak som på 60 tummaren då panelerna skiljer sig åt.
Och då det inte finns alltför många med en 60LD550N samt professionell utrustning som kan ge feedback på
"korrekta uppmätta parametrar" i Expertläget skall man ta dessa "Experters" hysteri med en god nypa salt.

Postad 20 juni 2011 - 11:33

Unregistered58ecdcf7
  • Unregistered58ecdcf7
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Du har god smak. Standard Rules på 60LD550N!!!
Låt inte andra tala om för dig vad som är bäst då dom troligen inte har just denna model av LD550N.
Expertläget på t:ex 42 tummaren är inte samma sak som på 60 tummaren då panelerna skiljer sig åt.
Och då det inte finns alltför många med en 60LD550N samt professionell utrustning som kan ge feedback på
"korrekta uppmätta parametrar" i Expertläget skall man ta dessa "Experters" hysteri med en god nypa salt.

Ja, det kanske är så!

Postad 01 augusti 2011 - 22:49

Simmäk
  • Simmäk
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Lillebror spelade lite ps3 på min 60ld550. Sen när han skulle slå igång den så är bilden bara svart. Ingenting kommer fram, bara svart. Man ser ju att bilden är "igång" men bara svart.. Har fått fram nå ljud från digitalboxern men svart bild. Inte ens LG's startbild kommer fram. Lagomt irriterande..

Annars är det en bra tv.

Tänkte bara kolla om någon annan varit med om samma sak. Tur man har garanti.

Mvh Simon

Postad 02 augusti 2011 - 07:39

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Jag komer ihåg att min 60LD550N började blinka i svart på vissa kanaler. Emellanåt svart bild längre tid.
Fan oxå tänkte, nu måste man ha in den på garanti. Men först gjorde jag en googling i ämnet.
Det var allt tur det, för mitt fel berodde på undermålig HDMI kabel som distorerade signalen så pass
mycket så att HDCP skyddet gick in och klippte bilden.
Dagen efter gick jag ut och köpte en ny och dyrare HDMI kabel och vips var problemet borta.
Jag har inte haft en enda incidens av svartblink sedan kabelbytet för ca 5mån sedan.

Har du provat den gröna "Energy knappen" upp till vänster på fjärren.
Med den kan man "stänga av" bildskärmen. Jag vet inte om det hänger kvar efter att TV:n varit avstängd.
Vid avstängd skärm så kommer bara ljudet fram, t:ex när man bara vill strömma musik billigt.
Prova att trycka runt på knappen och se om du kommer ut ur detta mode.

Redigerat av Honkium, 02 augusti 2011 - 07:45.

Postad 04 augusti 2011 - 20:21

Simmäk
  • Simmäk
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ja om det var HDMI-kabeln så borde "start rutan" ändå komma upp. Funkat klockrent tills dess..
Undra om det har nå med den gröna energy knappen att göra för brorsan hade tryckt på alla knappar när han inte fick igång den.. Kanske då kom åt den innan han stängde av den så det hänger kvar. Men ingenting händer när jag trycker på den eller någon annan knapp. Har även haft den utdraden några dagar.

Tycker den röda knappen som indikerar att tv'n är av är annorlunda? När man startar tv'n så blir den mörkare röd ett tag innan den blir blå. Kanske bara jag som kommer ihåg fel..

Mvh Simon

Postad 15 augusti 2011 - 07:50

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Den bästa stora LCD TV:n över de senaste två åren har fått ytterligare en 10 poängare i omdöme (från Schapol).
Jag kan inte annat än hålla med. TV:n är rakt upp och ner 110% fenomenal. Länge leve CCFL backlight & matt panel.

Vad tycker ni andra 60LD550N ägare nu efter ett tag bakom bildpanelen?

Redigerat av Honkium, 15 augusti 2011 - 07:51.

Postad 21 augusti 2011 - 18:26

Unregistered431b4216
  • Unregistered431b4216
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Är det någon som vet var man kan ladda ner en användarmanual?

Postad 03 september 2011 - 16:10

Simmäk
  • Simmäk
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Dom löser in tv'n. Panelen hade lagt av och det skulle bli för dyrt. Synd att dom inte finns kvar nå mer..

Postad 03 september 2011 - 19:46

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Dom löser in tv'n. Panelen hade lagt av och det skulle bli för dyrt. Synd att dom inte finns kvar nå mer..

Att panelen skulle ha lagt finner jag långsökt. Jag har reparerat åtskilliga LCD genom åren men aldrig någonsin
stött på en trasig LCD panel.
Det som går sönder i 95% av fallen är Backlight boostern. Och det som går sönder specifikt i boostern är
kondingarna och i vissa fall trissorna eller trafon. Detta är inte dyrt att fixa, bara inkompetens från ansvariga.
I vissa mycket sällsynta fall går huvudkortet sönder men jag har aldrig själv stött på detta, bara läst om det.
Dock så går själva LCD panelen inte sönder såvida man inte kastar in en tung blomkruka rakt i TV:n.

Postad 13 september 2011 - 22:49

Simmäk
  • Simmäk
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ja jag vet då inte. Den löses då in så nu blir det en ny. Tyvärr finns det ju inga 60ld550 kvar..
Tips på nån härlig 55-60"?

Postad 14 september 2011 - 10:05

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Tja, det finns ju endast Edge Crap LED's kvar i 60" storlek.
Men om jag vore i din sits skulle jag invänta den nya Sharp 60" LED-TV LC60LE636S och köpa den på Elgiganten.
Där får du i alla fall 30 dagars öppet köp om du skulle ha en grym otur och få en med störande clouding...

Postad 18 september 2011 - 23:33

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Jag var ute en sväng idag och råkade se att dom har ett demoex av 60LD550N kvar till rabatterat pris
på Elgiganten vid Jägersro i Malmö (precis intill Toys R us). Priset är 14990:-.
Tänkte informera er om detta... för kanske det sitter någon sugen stackare och stör sig på att denna
suvärena TV serie är nerlagd och nu dyker det plötsligt upp en sista chans till ett bra köp.
Se dock till at få Elgigantens 30 dagars öppet köp med full test och returrätt fastän det är ett demoex.

Postad 09 oktober 2011 - 15:16

Unregistered0564d0af
  • Unregistered0564d0af
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hallå.
Har en LG 60LD550 som jag varit nöjd med i ett par månader nu. Börjar dock bli bekymrad då jag upplever att den "läcker" mer och mer ljus.
Det blödde igenom lite redan när jag fick den men det var ytterst försumbart och jag tänkte att det fick man räkna med på en LCD.
Som sagt blöder det mer och mer och är nu riktigt störande.
Teven är köpt på Elgiganten och min fråga till er är om ni har någon erfarenhet av hur de ställer sig till att ta detta på garantin. Är de svåra att ha och göra med rent allmänt när det gäller garanti? Vill bara känna mig förbered innan jag kontaktar dem.
Teven är "kalibrerad" utifrån vad ni skrivit här och på AVS.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.