*Officiell tråd - Apple iPad 2*
1315 svar till detta ämne
Postad 18 March 2011 - 17:25
creiij
-
creiij
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Så, lagomt sent men nu är den förbokad. En 32 gigs med 3G, svart. =)
De kollade och jag var fjärde i kön på den modellen jag ville ha. De nämnde även att de alltid får in 10 pack så får den in den ligger jag bra till =) om det hon sa var sant
Väldigt trevlig tjej i kassan som hjälpte mig snabbt och lätt, tror jag ska gå dit i fortsättningen när det gäller Applesaker.
Redigerat av creiij, 19 March 2011 - 20:24.
Postad 18 March 2011 - 18:20
Teknodromen
-
Teknodromen
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Skumt att så många lyckas förboka sin Ipad 2 i lokala butiker, har frågat flera gånger i min lokala mac-butik men de säger bara att Apple inte tillåter någon form av förbokning. Får de inte in ipaden den 25 så känner jag mig ganska körd om jag skulle behöva jaga ut till Elgiganten eller liknande fredag eftermiddag/kväll. Jobbigt när man inte vet tillgång och efterfrågan alltså
Vet någon förresten om "Apple" butiker brukar hålla samma priser some Apple store i Sverige?
Postad 18 March 2011 - 18:28
creiij
-
creiij
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Skumt att så många lyckas förboka sin Ipad 2 i lokala butiker, har frågat flera gånger i min lokala mac-butik men de säger bara att Apple inte tillåter någon form av förbokning. Får de inte in ipaden den 25 så känner jag mig ganska körd om jag skulle behöva jaga ut till Elgiganten eller liknande fredag eftermiddag/kväll. Jobbigt när man inte vet tillgång och efterfrågan alltså
Vet någon förresten om "Apple" butiker brukar hålla samma priser some Apple store i Sverige?
Pratade på några andra ställen som säljer i närheten och ingen av dem tar emot förbeställningar. Varken OnOff eller Elgiganten vet om de överhuvudtaget får in några. Störst chans att få in dem lär ju vara på en Apple Retail Reseller så
Postad 18 March 2011 - 18:42
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Jag har bokat på två ställen, mediamarkt och digitalinn i örebro. Får se vem som får in den, tror på de senare.
Postad 18 March 2011 - 22:54
Unregisterede8ec823a
-
Unregisterede8ec823a
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Snacka om överpriser här i Sverige jämfört med i USA
Priset i Sverige:
* iPad wi-fi 16 gigabyte - 4 695 kronor
* iPad wi-fi 32 gigabyte - 5 495 kronor
* iPad wi-fi 64 gigabyte - 6 395 kronor
* iPad 3G 16 gigabyte - 5 895 kronor
* iPad 3G 32 gigabyte - 6 795 kronor
* iPad 3G 64 gigabyte - 7 695 kronor
Priset i USA
* iPad wi-fi 16 gigabyte - 3 150 kronor
* iPad wi-fi 32 gigabyte - 3 780 kronor
* iPad wi-fi 64 gigabyte - 4 400 kronor
* iPad 3G 16 gigabyte - 3 960 kronor
* iPad 3G 32 gigabyte - 4 600 kronor
* iPad 3G 64 gigabyte - 5 230 kronor
Postad 18 March 2011 - 23:24
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Lagt på 25% moms? Plus frakt, och att de skall ha vinst också.
Postad 18 March 2011 - 23:27
creiij
-
creiij
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Exakt, det är den där momsen som ställer till det. Fast det är väl priset vi betalar för sjukvården =)
Postad 18 March 2011 - 23:33
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Och allt annat som andra får gratis för att vi betalar
Aja, tycker ändå att 4695 är ett bra pris sätt till vad man får! =)
Postad 18 March 2011 - 23:35
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Samt att priser från apples sida är utan moms. Dock är momsen generellt lägre i usa 0-10% beroende på var man bor.
Sverige är inte ensam heller med överpriser, tycker det gäller de flesta länderna i europa, det gör det dock inte mer rätt för det. Sen handlar väl inte sverige i samma volymer som i usa heller, vet iof inte om detta spelar roll men men.
Postad 18 March 2011 - 23:54
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Förstår inte varför ni säger överpriser. Det är de priserna Apple vill ha, om man tycker det är för dyrt köp inte. Överpriser är det ju i alla fall inte.
Postad 19 March 2011 - 00:25
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Vet inte om du bara menar dom som skaffat ipad 2 men jag har haft en ipad 1 i ett par månader och jag är fullständigt hooked. Jag använder den mycket på jobbet och använder till 98% av mina datorbehov hemma. Mac minin hemma går igång bara när jag skall redigera video eller sköta eleg-krävande uppgifter och givetvis när jag skall synka ipaden.
Formfaktorn älskar jag, hade den varit mindre hade man inte kunnat skriva så bra på den på möten o.s.v. och hade den varit större hade den varit för klumpig att ha med sig. det är så enkelt att bara slänga upp den på tåget m.m. slippa tänka på strömkabel då batteriet håller såpass länge som det gör. Att den nya är lättare och tunnare gör inte saken sämre.
Skulle kunna nämna fler goda egenskaper. Men nu till det dåliga.
Aningen dyr. Ipad 1 hade minnesproblem, speciellt synbart när man surfade och växlade ofta mellan olika sidor. Samt vid snabb scrollning, den såkallade checker-effekten. Avsaknaden av ett webbutvecklingsverktyg för PHP, javascript, css. Detta är dock inte apples fel. E-leg stöd saknar jag också.
Detta är mina åsikter i alla fall. Alla får tycka annorlunda.
Men är väl några i Sverige som fått tag på en. Skyddet i gummi var ingen höjdare, köpte ett grått fast det är redan slitet, kommer beställa ett i läder när jag bestämt mig för vilken färg. Sjukt praktiskt dock när man tar bort det att den låses upp. Fast känns lite epigt när man ska använda den och ska sätta skyddet på baksidan. Har den som lite allt möjligt nu, klart man kan surfa och göra sakerna bättre vid datorn men kan vara skönt att inte vara låst i samma rum, så rent praktiskt så multi-taskar man IRL. Skärmen känns skarp och ljusstark, känns konstigt att skriva på den men det är väl en inlärningsperiod, ungefär som med iphonen när man skrev sina första sms. Men det är väl en vanesak. Wifin känns som ett givet köp då man har iphonen som modem och den har man ju med överallt. Vet att folk pratar om AT&T men den är svår att få tag i, och verizon fungerar som bekant ej i Sverige. Kameran var ju ingen höjdare och filma, nja. Vi låter det nog vara osagt, men då är jag en person som fotar med en systemkamera och tar en bra bild än med mobilen och tar flera kassa bilder. Vit eller svart, den eviga frågan. Vitt känns skönast för ögonen om man läser texter och gör sånt, ska du kolla på bilder eller se filmer kändes den svarta bäst, men det är nog psykologiskt. Rent estetiskt är den vita finast tycker jag. Överpriser ja, men vill man lägga några tusen på en leksak så är det väl sitt eget val, samma dilemma är det med klockor, behöver man en swatch eller omega när båda gör samma sak men skiljer så väldigt i pris. Priserna i USA är plus moms, så räkna inte direkt priserna mot kursen som står på texttv, samma är med valutakurserna, dom är lite högre när man växlar pengar på banken e tc. Enda jag kan anmärka på rent generellt är väl att det lätt blir fingeravtryck.
Postad 19 March 2011 - 00:32
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Är lite kluven över vilken typ av smart cover man skall skaffa sig, "polyuretan" eller "läder". Undra om polyuretan är liknande material som gamla officiella caset? isåfall är det ganska repkänsligt och blir väl troligen inte så fint efter ett tag.
Gummi skyddet är praktiskt, fast färgerna var lite väl tråkiga, kommer väl tredje parts skydd inom en snar framtid och kanske lite roligare färger. Dessvärre hade dom inga framme i butikerna, endast i displayer men det är nog en smak sak. Med praktiskt menar jag att det är lätt att tvätta av men blir lätt smutsigt, på underkanten av mitt skydd är det lite färgskav, men känns väldigt reptåligt.
Redigerat av Unregisteredf2c3ef7e, 19 March 2011 - 00:36.
Postad 19 March 2011 - 00:33
creiij
-
creiij
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag tycker inte det är överpriser. Visst det är lite dyrt, iPhone 4 kostade 7300 kr när jag köpte den men med tanke på hur extremt mycket jag använder den så är det lätt värt pengarna. Misstänker att iPaden kommer kosta ungefär lika mycket och jag hoppas jag kommer använda den lika mycket.
Apple är dyra, men man får verkligen det man betalar för. Vill man ha billigare alternativ... tja, det finns inga alternativ till iPad, om man inte kan tänka sig köpa en iPad 1 =)
Redigerat av creiij, 19 March 2011 - 00:35.
Postad 19 March 2011 - 00:40
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Varför inte köra xbmc ?
Jag kör redan det. Men det var inte det personen i fråga undrade över. Han/hon ville köra NAS->iPad->ATV. Jag har bokat på två ställen, mediamarkt och digitalinn i örebro. Får se vem som får in den, tror på de senare.
Hah! Samma som mig med andra ord. Tyvärr är ALLTID Digital Inn typ sist med nya produkter. Så det blir nog förmodligen MediaMarkt som hinner före (hoppas det!). Om du bokade innan mig så tror jag mig veta vad du heter nu  Det var bara 2-3 namn inskrivna på listan innan jag skrev upp mig
Postad 19 March 2011 - 02:49
PinkFlojd
-
PinkFlojd
-
Rookie
-
3 inlägg
Förstår inte varför ni säger överpriser. Det är de priserna Apple vill ha, om man tycker det är för dyrt köp inte. Överpriser är det ju i alla fall inte.
Med den logiken existerar ingen definition på ordet "överpris"
Postad 19 March 2011 - 06:36
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Postorder "out-of-state" så slipper man ju sales tax i USA, men visst man ska egentligen redovisa detta och betala om nu staten man bor i har sales tax. Själv tyckte jag den nya ipaden var mycket obekvämare att hålla, det är liksom en skarp kant mellan glaset och höljet som jag inte märkt på min gen 1. Tycker fortfarande det blir checkerboard ofta när man surfar, dock funkar gen 1 utan checkerboard vid flera flikar om man inte använder den inbyggda browsern, så det känns mer som ett programmeringsproblem än hårdvara.
Postad 19 March 2011 - 09:48
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Jag kör redan det. Men det var inte det personen i fråga undrade över. Han/hon ville köra NAS->iPad->ATV.
Hah! Samma som mig med andra ord. Tyvärr är ALLTID Digital Inn typ sist med nya produkter. Så det blir nog förmodligen MediaMarkt som hinner före (hoppas det!). Om du bokade innan mig så tror jag mig veta vad du heter nu Det var bara 2-3 namn inskrivna på listan innan jag skrev upp mig 
Jag ringde in min bokning, jag glömde fråga hur många som stod på kö, men nu fick jag reda det och det låter betryggande. Däremot sa digitalinn till mig att fördelen att boka hos dom är att dom kommer få in den först, det var väl säljsnack antar jag. Ja mitt namn är ganska likt mitt alias. Ni som kör andra webbläsare än safari, vilka kör ni med? Jag har provat atomic och har för mig den hade samma checker-problem. Det största lyftet med ipad 2 när det gäller webbläsning är att sidorna inte konstant laddas om när man hoppar emellan dom. Denna uppfattning har jag fått i alla fall.
Postad 19 March 2011 - 10:14
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
surt att olika regler gäller på olika ställen, mhstore i växjö tar inte emot förbokningar enligt krav från apple. :/
Postad 19 March 2011 - 11:21
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Med den logiken existerar ingen definition på ordet "överpris"
Varför är det överpris då? Om Apple vill ha ett pris för sin iPad och du tycker det är dyrt, är det överpris då? Nä, då är det kanske för dyrt för Dig.
Postad 19 March 2011 - 13:02
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Jag tror generellt menar folk att ipad i sverige är så mycket dyrare än i usa. Men som många redan nämnt att detta beror på att samtliga skatter är högre i sverige p.g.a. Att vi har fri sjukvård m.m. Men detta behöver vi kanske inte diskutera här.
Jag kollade lite på motorola xoom också och den verkar onekligen bli en riktig konkurrent till ipad 2. Ja fattar inte riktigt varför ipad 2 inte tog i med interminne till 1gb.
Ni som har en ipad 2 och har haft 1:an. Vad upplever ni som den största förändringen?
Postad 19 March 2011 - 19:06
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Ingen direkt överraskning gällande priset.
Trodde dock personligen att den skulle hamna några 100-lappar under det priset, med tanke på den låga dollar kursen just nu.
Tycker folk att iPad2 är för dyr så finns ju första gen. iPad för 3595:-, vilket är ett kap i mina ögon!
Postad 19 March 2011 - 20:02
creiij
-
creiij
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ingen direkt överraskning gällande priset. Trodde dock personligen att den skulle hamna några 100-lappar under det priset, med tanke på den låga dollar kursen just nu.
Tycker folk att iPad2 är för dyr så finns ju första gen. iPad för 3595:-, vilket är ett kap i mina ögon!
Kan inte mer än hålla med, nästan sugen på att dra till Elgiganten och köpa en tills tvåan kommer, har ju 30 dagars öppet köp =)
Postad 20 March 2011 - 01:50
Anigma
-
Anigma
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Varför är det överpris då? Om Apple vill ha ett pris för sin iPad och du tycker det är dyrt, är det överpris då? Nä, då är det kanske för dyrt för Dig.
Så om en ny Volvo v70 skulle kosta 20 miljoner så skulle alltså inte detta vara ett överpris, då det helt enkelt är vad volvo vill ha betalt för bilen? Överpris handlar inte om man är snål eller inte, fattig eller rik, utan helt enkelt hur mycket man får för de pengar man betalar, eller, hur prisvärd produkten i fråga är. I övrigt lägger jag mig inte i om iPad2 är prisvärd eller inte, då jag inte ens har testat den, men din argumentation är helt felaktig.
Postad 20 March 2011 - 08:32
creiij
-
creiij
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Så om en ny Volvo v70 skulle kosta 20 miljoner så skulle alltså inte detta vara ett överpris, då det helt enkelt är vad volvo vill ha betalt för bilen?
Överpris handlar inte om man är snål eller inte, fattig eller rik, utan helt enkelt hur mycket man får för de pengar man betalar, eller, hur prisvärd produkten i fråga är.
I övrigt lägger jag mig inte i om iPad2 är prisvärd eller inte, då jag inte ens har testat den, men din argumentation är helt felaktig.
De har väl räknat ut att delarna i en iPad 2 kostar typ 300 dollar att köpa/bygga och den säljs för nästan de dubbla. Klart det är ett överpris med tanke på att de skulle kunnat sälja den för 350 dollar och fortfarande gå med vinst, iaf rent delmässigt. Däremot har Apple säkert lagt en hel del pengar på utvecklingen som de säkert vill ha igen (vilket de säkert har mångfaldigt både med ettan och tvåan). Tycker man det är dyrt så finns det givetvis billigare surfplattor, men de är som sagt billigare surfplattor...
Postad 20 March 2011 - 09:38
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1125 inlägg
Min bärbara dator är snart förbrukad och tänkte minsann köpa mig en iPad 2 istället, nu är bara frågan vilken man ska ha, behöver lite feedback här.
Den ska användas till surf hemma i första hand, sen läggas in mycket apps men inte så mycket spel. Musik använder jag HTPC isåfall så ingen musiklagring heller. Dock kanske kolla lite film ibland men inga mängder där heller. Hade varit fint att komma lite billigt undan också men klarar man sig med 16Gb versionen? Eller bör man köpa en med mer minne? Har inte ägt någon Macbook eller iPad innan så lite svårt att få en uppfattning hur mycket plats man behöver.
Postad 20 March 2011 - 10:15
Darkie
-
Darkie
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Min bärbara dator är snart förbrukad och tänkte minsann köpa mig en iPad 2 istället, nu är bara frågan vilken man ska ha, behöver lite feedback här. Den ska användas till surf hemma i första hand, sen läggas in mycket apps men inte så mycket spel. Musik använder jag HTPC isåfall så ingen musiklagring heller. Dock kanske kolla lite film ibland men inga mängder där heller. Hade varit fint att komma lite billigt undan också men klarar man sig med 16Gb versionen? Eller bör man köpa en med mer minne? Har inte ägt någon Macbook eller iPad innan så lite svårt att få en uppfattning hur mycket plats man behöver.
Ska du bara ha till surf och apps primärt och inte dra ned de största appsen som finns så räcker 16GB mer än väl. Sen är ju bara frågan om du vill ha 3G/gps eller inte men det är ju ett personligt val om man behöver det. De största appsen idag är främst gps program och de ligger på allt från några hundra meg till ett par gigabyte.
Postad 20 March 2011 - 10:35
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1125 inlägg
tack för mycket bra svar
Kommer troligtvis inte välja med 3G då man kan dela med iphone 4 om det skulle vid något enstaka tillfälle behövas.
Men hur är det om ma skulle välja 3G versionerna, måste mn ha ett abb. till iPaden då eller hur fungerar det och vad kostar det i sin tur?
Lutar åt en 16gb, eventuellt en 32gb nu...
Postad 20 March 2011 - 10:52
Ecis
-
Ecis
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Förstår egentligen inte vad man skall med en 3g version till om man redan har en iphone. Nätverksdelningen fungerar klockrent. Reste runt i förra veckan och använde iphonen som modem till ipaden och det fungerade bättre än sunkiga wifi anslutningar på hotell.
Postad 20 March 2011 - 12:08
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Förstår egentligen inte vad man skall med en 3g version till om man redan har en iphone. Nätverksdelningen fungerar klockrent. Reste runt i förra veckan och använde iphonen som modem till ipaden och det fungerade bättre än sunkiga wifi anslutningar på hotell.
Enda anledningen jag kan tänka mig är att man inte vill förbruka två batterier när man surfar. Det tar en del kräm att tethra. Kommer själv välja wifi modellen efter haft 3g modellen på ipad 1 p.g.a. jag inte surfar så mycket via 3g har jag märkt.
Redigerat av Termos, 20 March 2011 - 12:08.
Postad 20 March 2011 - 13:17
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Plus att alla kanske inte har en iphone
Postad 20 March 2011 - 13:19
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Jag kommer heller inte att skaffa 3G modellen efter en del funderande, främst på grund av att jag ändå alltid har iPhonen med mig när jag reser så då kan jag lika väl dela uppkopplingen från den. Och GPS:sen finns ju också redan i telefonen så det blir en 16Gb eller 32Gb wifi för min del.
Hoppas nu MediaMarkt växjö får in den till helgen och att den inte säljer slut på direkten
Postad 20 March 2011 - 13:44
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Så om en ny Volvo v70 skulle kosta 20 miljoner så skulle alltså inte detta vara ett överpris, då det helt enkelt är vad volvo vill ha betalt för bilen?
Överpris handlar inte om man är snål eller inte, fattig eller rik, utan helt enkelt hur mycket man får för de pengar man betalar, eller, hur prisvärd produkten i fråga är.
I övrigt lägger jag mig inte i om iPad2 är prisvärd eller inte, då jag inte ens har testat den, men din argumentation är helt felaktig.
Men nu finns det ju ingen Volvo v70 som kostar 20 miljoner.
Postad 20 March 2011 - 14:18
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
De har väl räknat ut att delarna i en iPad 2 kostar typ 300 dollar att köpa/bygga och den säljs för nästan de dubbla. Klart det är ett överpris med tanke på att de skulle kunnat sälja den för 350 dollar och fortfarande gå med vinst, iaf rent delmässigt. Däremot har Apple säkert lagt en hel del pengar på utvecklingen som de säkert vill ha igen (vilket de säkert har mångfaldigt både med ettan och tvåan).
Tycker man det är dyrt så finns det givetvis billigare surfplattor, men de är som sagt billigare surfplattor...
Apple har väl ingen välgörenhet, om nu påslaget är 50% är det väl inget konstigt. Hyror att betala, löner och utveckling. Många av matvarorna ni köper i butik har minst lika stor marginal. Hur kan alla klädbutiker ha minst 50% rea ? Apple är ett företag som tjänar pengar och har en bra affärside. Är ipaden för dyr så finns det ju andra alternativ eller rent praktiskt köpa en laptop.
Postad 20 March 2011 - 14:30
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Apple har väl ingen välgörenhet, om nu påslaget är 50% är det väl inget konstigt. Hyror att betala, löner och utveckling. Många av matvarorna ni köper i butik har minst lika stor marginal. Hur kan alla klädbutiker ha minst 50% rea ?
Apple är ett företag som tjänar pengar och har en bra affärside. Är ipaden för dyr så finns det ju andra alternativ eller rent praktiskt köpa en laptop.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Postad 20 March 2011 - 14:50
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
...Många av matvarorna ni köper i butik har minst lika stor marginal. Hur kan alla klädbutiker ha minst 50% rea ?...
Kläder är väl den produkten som har mest markup, som det heter, oftast flera hundra procent. Stog och velade länge och tänkte om jag skulle ändra min bokning till en vit istället men tror att, då jag kommer titta mycket på foton och filmer, att den svarta lämpar sig bättre då kanten mer flyter samman med de svarta kanterna vid filmtittning. Den vita är dock grymt snygg. Nu velar jag på smart cover, läder eller polyurethan? Läder har snyggare färger men med risk för avfärgning och polyn är mycket billigare men lite mer trista färger.
Postad 20 March 2011 - 17:24
menks13
-
menks13
-
Användare
-
-
132 inlägg
Ingen större fara för iPadlanseringen i Europa
Av Mikael Markander | MacWorld
Katastrofen i Japan ser inte ut att påverka leveranserna av iPad 2 i någon större omfattning.
Häromdagen kom rapporter om att leveranserna av iPad 2 kan komma att försenas av katastrofen i Japan. Detta då fem av komponenterna i pekplattan (batteri, glas, flashminne, arbetsminne och kompass) kommer från landet.
Det tycks emellertid inte vara någon större fara för den europeiska lanseringen. Av de utlovade länderna är det endast Tjeckien som möjligtvis kan bli utan nya pekplattor på fredag.
Apple har tidigare skjutit upp lanseringen i Japan, möjligtvis får även tjeckerna vänta ett tag till.
Något omedelbart stopp för produktionen tycks vi heller inte få se. Enligt taiwanesiska Digitimes har Foxconn (som tillverkar produkten åt Apple) tillräckligt stora lager för de närmaste 2-3 veckorna. Skulle situationen i Japan inte ha förbättrats innan dess har man dessutom alternativa leverantörer av berörda komponenter.
Det största hotet mot den europeiska lanseringen tycks den stora efterfrågan i USA vara. Just nu uppges nämligen leveranstiden på amerikanska Apple Store till 4-5 veckor
Postad 20 March 2011 - 17:30
Unregisterede8ec823a
-
Unregisterede8ec823a
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Det var jag som tog upp detta med överpris från början. Vill bara förtydliga att när jag pratar överpris så syftar jag på skillnaden i pris i Sverige och USA i Apples egna butik på nätet. Det skiljer ungefär 1000kr i pris även om man lägger till momsen, det betyder att Apple har mycket högre marginaler på de iPads som säljs här i Sverige än de i USA.
Priset i Sverige:
* iPad wi-fi 16 gigabyte - 4 695 kronor
* iPad wi-fi 32 gigabyte - 5 495 kronor
* iPad wi-fi 64 gigabyte - 6 395 kronor
* iPad 3G 16 gigabyte - 5 895 kronor
* iPad 3G 32 gigabyte - 6 795 kronor
* iPad 3G 64 gigabyte - 7 695 kronor
Priset i USA med svensk moms på 25%
* iPad wi-fi 16 gigabyte - 3 150 * 1.25 = 3940 kronor
* iPad wi-fi 32 gigabyte - 3 780 * 1.25 = 4725 kronor
* iPad wi-fi 64 gigabyte - 4 400 * 1.25 = 5500 kronor
* iPad 3G 16 gigabyte - 3 960 * 1.25 = 4950 kronor
* iPad 3G 32 gigabyte - 4 600 * 1.25 = 5750 kronor
* iPad 3G 64 gigabyte - 5 230 * 1.25 = 6540 kronor
Postad 20 March 2011 - 17:42
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Sen är det fraktkostnader till Sverige som man måste räkna med.
Postad 20 March 2011 - 17:46
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Sen är det fraktkostnader till Sverige som man måste räkna med.
Hur menar du då, det är väl lika mycket fraktkostnader att köra dom till Usa?
Postad 20 March 2011 - 17:55
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Hur menar du då, det är väl lika mycket fraktkostnader att köra dom till Usa?
Eftersom USA är en större marknad så borde de ju skicka fler till USA än vad de gör till Sverige? Om du skickar 1miljon till USA eller 10´000 till Sverige så antar jag att det är billigare att skicka till USA än till Sverige. Jag har väl ingen större koll på Apple hur de gör med frakter och en massa annat, men tycker själv det känns logiskt att det är billigare att skicka fler produkter till USA än få till Sverige? Det är väl egentligen bara spekulationer från min sida.
Redigerat av Hampuz, 20 March 2011 - 17:56.
Postad 20 March 2011 - 17:59
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Sverige är ett dyrt land, det är bara att acceptera eller att flytta.
Eller så tar man en semester till staterna då och då och fyller på förråden med ditten och dattan. Kan ju vara skoj det också
Postad 20 March 2011 - 18:13
alexanderlu
-
alexanderlu
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det var jag som tog upp detta med överpris från början. Vill bara förtydliga att när jag pratar överpris så syftar jag på skillnaden i pris i Sverige och USA i Apples egna butik på nätet. Det skiljer ungefär 1000kr i pris även om man lägger till momsen, det betyder att Apple har mycket högre marginaler på de iPads som säljs här i Sverige än de i USA.
Även om trenden är en sjunkande dollar så är det rimligt att Apple har vissa säkerhetsmarginaler på grund av risken för förändringar i valutakursen. Det låga priset i USA kan även förklaras med att det är den viktigaste marknaden och att eventuella konkurrenter också kommer att prioritera USA-marknaden. Prisuppgifterna och informationen kring lanseringen i Storbritannien är inte officiella ännu, men enligt flera personer som varit i kontakt med tänkbara återförsäljare kommer iPad 2 att släppas i butik klockan 17:00 (som i USA). Dessutom sägs Apple ha gått ut med information till återförsäljarna att eventuella förhandsreservationer inte ska gälla. Återigen understryker jag att detta är obekräftade uppgifter. http://forums.macrum...d.php?t=1107373
Redigerat av alexanderlu, 20 March 2011 - 18:14.
Postad 20 March 2011 - 18:23
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Nu är det ju inte bara iPhone som kan thetra. Har funnits till de andra operativen sedan lååång tid tillbaka. Men jag antar väl att de som vanligt lanserade denna "nya" funktion som något fascinerande? Suck...
Postad 20 March 2011 - 18:49
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Eller så tar man en semester till staterna då och då och fyller på förråden med ditten och dattan. Kan ju vara skoj det också 
Jo, men nu har de flesta i Sverige ganska bra ekonomi också. Så det kanske jämnar ut sig?
Postad 20 March 2011 - 19:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jo, men nu har de flesta i Sverige ganska bra ekonomi också. Så det kanske jämnar ut sig? 
Visst är det så. Vore jag inte allergisk mot äpplen skulle jag köpa 2
Postad 20 March 2011 - 19:20
Darkie
-
Darkie
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Uttalande som dessa är ju bara ett hån mot dem som inte har det så bra ställt, för ja det finns fortfarande många i Sverige som inte ens kan drömma om ens den billigaste surfpalattan.
Postad 20 March 2011 - 19:31
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Visst är det så. Vore jag inte allergisk mot äpplen skulle jag köpa 2 
Haha =). Då har du aldrig smakat öl med inslag av äpplen
Redigerat av Hampuz, 20 March 2011 - 19:32.
Postad 20 March 2011 - 20:10
Beeos
-
Beeos
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Var inne på Media Markt här utanför Malmö. Men dom tog inga bokningar, order från Apple. Synd
Postad 20 March 2011 - 20:57
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Undra hur det blir med oss som fått boka? Kommer dom att ta bort dom?
Är det sagt vilken tid den 25:e som den skall lanseras i sverige?
Postad 20 March 2011 - 21:02
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Tyckte jag läste någonstans att bokningar skulle avskrivas. Men vet inte 100
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
→
Tablets
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|