nedan ett exempel på min hdd som heter disk2
[Videos]
path = /var/media/disk2/videos
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = yes
root preexec = mkdir -p /var/media/disk2/videos
Redigerat av 22mc, 22 March 2013 - 22:01.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 22 March 2013 - 19:45
Kolla vad disken heter sen lägger du till den i din samba.conf, har du ingen så lägger du till den i samba.conf.sample och döper sen om den till samba.conf
nedan ett exempel på min hdd som heter disk2 [Videos] path = /var/media/disk2/videos available = yes browsable = yes public = yes writable = yes root preexec = mkdir -p /var/media/disk2/videos Redigerat av 22mc, 22 March 2013 - 22:01. Postad 22 March 2013 - 20:13
Hmm, OELEC uppdaterade sig själv till RC5, precis somdet ska. Men nu funkar inte ljudet längre, trots att jag inte ändrat något. Jag har valt HD Generic som ljudutgång och det har som sagt fungerat förut! Någon som har upplevt här själva eller till och med har en lösning?
Redigerat av henke19822, 22 March 2013 - 20:14. Postad 22 March 2013 - 21:21
tyvärr fattar jag inget av det du försökte förklara för mig. går jag in på SYSTEM -> FILHANTERARE så har jag Huvudmapp A till vänster & Huvudmapp B till höger under båda står det "Profilmapp" & "Lägg till källa" och oberoende vad jag gör med vilken mapp så kommer jag till "Lägg till Filer-källa" och kan bläddra fram till källor på min arbetsdator, men det går ju inte att kopiera över till någon disk på HTPC eller ens hitta HDD på min htpc Alltså det jag vill göra är att: 1. Skapa ett arkiv på min hdd som ligger i htpc burken med mina rippade cd skivor. 2. Få in skivorna under kategorin musik. (inte länka till deras nuvarande plats utan fysiskt föra över dem till htpc:n) tycker inte detta skall vara så omöjligt, har mest sysslat med windows och är tyvärr inte så insatt i linux varianter men openelec verkade vara kanon som arkiv rent estetisk (till och med min fru tyckte det var snyggt och så enkelt ut) att använda men vet inte om jag blir tvungen att hitta någon annan lösning i alla fall???? Postad 22 March 2013 - 22:00
Gå till Openelec från din windowsburk med utforskaren
http://wiki.openelec...ng_Samba_Shares Din hdd hittar du sen under /media När du sen vet vad den heter så följer du bara vad jag skrev ovanför ( du kan skippa xbmc´s filutforskare) [Music] path = /var/media/ändrahär/music available = yes browsable = yes public = yes writable = yes root preexec = mkdir -p /var/media/ändrahär/music Redigerat av 22mc, 22 March 2013 - 22:00. Postad 23 March 2013 - 07:46
tack för att du försöker hjälpa mig, det uppskattas verkligen! tyvärr är jag inte riktigt hemma ännu. lite klarare blev det i alla fall, fick fram openelec från min windowsmaskin och där fanns en massa mappar bifogar hur det ser ut dock är nästan alla mappar tomma, inklusive mediamappen och musik osv. kan inte heller hitta hdd någonstans varken här eller i openelec men när jag går in i BIOS så finns den nog tillgänglig på htpc:n hoppas ni har tålamod med mig,...känner mig som värsta nooben igen fastän jag pysslat med datorer ända från c64 tiden (tycker inte jag kan vara första mänskan på planeten som vill använda en intern hdd till musiklagring i en htpc) Postad 23 March 2013 - 08:24
Är det Lager & Backup du vill använda? Isåfall verkar den vara formaterad till NTFS? Försök
göra en EXT3 eller EXT4 partition så ska väl OE automatiskt hitta den. Edit : här har du en bra live cd för att hålla på med partitioner http://partedmagic.com/doku.php Redigerat av andersos, 23 March 2013 - 08:29. Postad 23 March 2013 - 08:34
nä tyvärr den disken ligger också på windowsburken jag kan inte se htpc maskinen i listan till vänster, ända sättet jag når den är när ja knåpar in ip-adressen min nya hdd som sitter i htpc är sprillans ny och jag har inte gjort nånting med den ännu, prövade byta skin bara för skojs skull på htpc maskinen och i det nya skinet under inställningar så finns kategorin "Ledigt diskutrymme:" med texten OTILLGÄNGLIG / OTILLGÄNGLIG hrm......??? Redigerat av Unregistered37710561, 23 March 2013 - 10:28. Postad 23 March 2013 - 13:08
Om den disken som sitter i HTPC:n/OpenELEC-maskinen är ny och inte ens formaterad så bör du göra det, föreslagsvis till EXT-filsystem.
Kan du nå HTPC:n/OpenELEC-maskinen om du använder START -> KÖR och skriver "\\OpenELEC" och trycker Enter? Postad 23 March 2013 - 13:34
Måste bara dubbel kolla att jag fattat dig rätt !
I din openelecmaskin har du lagt till en ny hdd som är oformaterad? I så fall måste du formatera den först med hjälp av bootcd ovan, ext3/4 format. Sen kommer den dyka upp under media och du kan flytta över din musik mapp till den nya hdd så som jag skrivit ovan. När det väl är klart är det bara börja kopiera över filerna från Windows till Openlec/Music Postad 23 March 2013 - 16:41
1. Svar Ja. korrekt HDD är ännu oformaterad, kunde inte göra det vid installation av OpenElec. 2. Svar Ja. jag når OpenElec-maskinen genast Postad 23 March 2013 - 19:18
ok, har satt igång att formatera hdd nu
har ni nån aning om hur länge det räcker på ett ungefär, får jag räkna med 1 timme eller hela natten? har nu hållit på i ca: 30 min nu Postad 24 March 2013 - 06:30
Wooohoo!!!
Nu funkar det, till och med "drag & drop" till musik mappen, till och med jag klarar av det nu! Tusen tack killar, (I owe you one), hade ni bara bott närmre så hade jag bjudit på kaffe i nya huset! skulle inte blitt till något utan er hjälp, Postad 25 March 2013 - 10:03
Biblioteket med addons verkar inte tillgängligt, någon mer som märkt av det? När jag ska ladda ner Aeon Nox är det helt tomt i listan med skins, när man sedan ska titta efter andra addons så är det precis tomt även där.
EDIT: Jag har provat att installera Aeon Nox från zip-fil (mastern) men där får jag felmeddelandet "Beroenden möts inte". Det diskuteras flitigt på XBMCs forum där det å ena sidan verkar vara fel i addon-xml, medans andra förespråkar olika scripts som ska köras. Hur som helst fungerar inte det heller. Redigerat av henke19822, 25 March 2013 - 10:06. Postad 25 March 2013 - 10:10
Någon som vet varför openelec har så mycket problem med sin websida ? Den verkar bli attackerad lite då och då.
Postad 25 March 2013 - 10:11 Det är kanske mycket trafik för tillfället? Jag kommer in utan problem! Postad 25 March 2013 - 20:17
Vi vet sen i morse
Någon här som försökt ansluta HTSP klient addon på annan pc (t.ex. Windows) till tvheadend på OE pc? Funkar bra att titta på inspelningar via upnp, men via HTSP klient addon avbryts uppspelningen nästan genast. Tycker att om det funkar problemfritt via upnp så ska väl HTSP klienten klara det också? Kör med trådlöst g. Har testat både sd och hd (svt). Postad 25 March 2013 - 23:06 Tyvärr, jag har inte försökt mig på det här med PVR än (är fruktansvärt sugen dock) då jag sitter på comhem för tillfället. Men är det någon som kommer åt tilläggsförrådet? När jag vill ladda hem tillägg är det helt tomt i samtliga kategorier! Frågan är om det är så hos mig eller om det är någe vajsing med den nya releasen! Postad 26 March 2013 - 07:04 Efter några timmars googlande har jag inte hittat orsaken men däremot en lösning. Felet verkar vara en bugg som ter sig intermittent, men den ganska enkla lösningen är att ställa sig på den repository som man vill uppdatera, trycka på "c" (content menu) och "tvinga uppdatering. Fungerar galant för mig. Om det finns fler som jag med samma problem så kan ni testa det här Postad 28 March 2013 - 17:40
Hej!
Min fjärrkontroll fungerar ej tillsammans med openelec, en harmony one. Chassit är ett antec fusion och det fungerade fint innan när jag körde xbmc genom windows. Nu verkar det som att ir inte slår på alls. En annan lustig sak är att när man avslutar och stänger av openelec så slocknar inte displayen längre utan texten står kvar fast datorn är avstängd. Dispalyen fungerar bra annars när man tittar på film och så, imon lcd. Någon som vet hur jag ska få nytta av min fjärrkontroll? Mvh Humpe Postad 29 March 2013 - 19:00
Hejsan!
Har en fråga som jag inte riktigt hittat svaret på, googlade en stund men kom inte riktigt på det jag ville veta, nämligen. Går det att köra 2 olika digitala utgångar för film och musik utan att ändra ljudåtergivningssätt i systeminställningarna? Alltså tanken är typ köra hdmi-ut till förstärkare för film (flerkanal) och optisk/toslink ut till extern dac och sen till förstärkare för musik (tvåkanal). För att göra detta måste man ställa om varje gång man kör musik vs film i inställningarna eller går det att få det per "default" att köra rätt källa ut för musik vs film? har inte testat rent konkret om detta fungerar eller inte, var bara en tanke jag fick på väg hem från jobbet, ni som kan det här om openelec och xbmc går det att köra ljudet ut på detta viset eller är det dömt att misslyckas? Postad 03 April 2013 - 18:09 Det är inte fjärren det är fel på utan att den är fel inställd för kombinationen openelec+ir-mottagaren i ditt chassi. Följande skrev jag för en Antec Veris Basic som är samma sak som en Imon Inside: https://www.minhembi...dpost&p=3759866 Det där bör funka även för Imon lcd, kolla annars tillverkaren Imon:s forum på deras site. Postad 17 April 2013 - 07:36
Openelec 3.0.1 är nu släppt. Jag vet inte om det är några märkbara buggfixar:
Postad 17 April 2013 - 08:01
Förutom BD menuer och 3D stöd är detta helt otroligt komplett som mediaspelare. Speciellt med tanke på hur lite man behöver för att det ska fungera.
Postad 17 April 2013 - 18:57
+100 Postad 19 April 2013 - 08:30
Jag har problem med bitvis stutter i 10 bit. Kör senaste uppdateringen där det ska finnas en fix, men har fortfarande problem. Kan det vara hårdvaran? Kör asus 45 deluxe. Har aldrig haft något sånt problem tidigare, men jag vet inte om det är för att jag först nu börjat köra 10 bit eller om jag har gjort det tidigare och det funkat.
Edit: hittade nog mitt svar. 10-bit går inte att hårdvaruaccellerera så det dränerar min cpu. Bös. Redigerat av UprightCitizen, 19 April 2013 - 09:11. Postad 19 April 2013 - 21:50
Hej,
Har övergett Windows och tänkte prova Openelec, det fungerar förvånansvärt smidigt. Dock har jag ett par problem, främst just nu att när jag väljer shutdown i menyn så går den ur XBMC men fryser sig i kommandoraden och det står ett [random nummer] Power Down. Jag har försökt googla problemet men hittar ingenting. Postad 20 April 2013 - 06:33
För mig fryser det ibland vid både shutdown och reboot. Men före xbmc avslutats.
Har du inte igång något som t.ex. rTorrent eller Transmission i bakgrunden är det ju bara att trycka på reset. Postad 21 April 2013 - 14:18
Är det någon som testat Truecrypt addon? Är det till att skriva in mountsen eller är det grafiskt?
EDIT: Försökte mig på att skapa en krypterad fil med truecrypt. HTPCn hängde sig och jag fick starta om den och testa igen. Samma sak. Den orkar med en 5GB fil men inte en 700GB fil tyvärr. Men men kommer kanske en fix till det. Redigerat av Ramses, 23 April 2013 - 16:59. Postad 21 April 2013 - 21:56
Installerade openelec på min nyinköpta Intel NUC. Gick hur smidigt som helst och xbmc är snabbt. MEN jag har problem med att filmerna "laggar" i början samt att jag tycker mig höra lite audiodropouts. Någon som vet någon fix på detta?
Postad 25 April 2013 - 01:25
Efter att ha kört XBMX på min stationära via HDMI till min TV gjorde jag äntligen slag i saken och byggde mig en enkel och billig HTPC (Coler Master Elite 120, Asus mITX mobo med Celeron 847, 8GB ram och en 500GB satadisk jag hade över).
Installerade senaste OpenELEC Intel x64 och det är riktigt snabbt och trevligt, visst är de lite mindre rappt att scrapea (över trådat nät eftersom jag har allt material på min stationära) men inget som stör, sedan att min HP Pavilion HDX MCE remote fungerar bättre i OpenELEC är något jag inte förväntat mig. Är så nöjd med lösningen just nu att man nästan grämmer sig över att man inte gått över till en dedikerad HTPC tidigare =) Postad 28 April 2013 - 14:28
Hej!
Har fått problem. Jag har kört Openelec ett tag nu och allt har fungerat bra, men helt plötsligt hittas inte min hårddisk. Jag kör windows 8 i grunden om det nu spelar någon roll och om jag startar xbmc därifrån så fungerar allt som vanligt. Men från min usb-sticka så startar openelec som vanligt men kan ej hitta hårddisken. Jag provade även att installera om openelec på usb-stickan men det hjälpte inte heller. Någon som har något tips om vad jag ska göra? mvh Humpe Postad 14 May 2013 - 11:50
Är sugen på att köpa någon burk att köra Openelec på. Vill ha något som utan problem klarar 1080p mkv-filer. Har testat Raspberry Pi men den är lite för klen och instabil.
Finns det några bra färdiga lösningar för Openelec? Vilken är vassast?
Redigerat av uberweiss, 14 May 2013 - 12:15. Postad 14 May 2013 - 11:53 Det var en ganska tajt budget, men jag antar att du menar 2000-3000?! Vet inte hur Intels NUCar är, men de borde klara biffen. Arctic har en del färdiga burkar Postad 14 May 2013 - 12:15
Haha, givetvis menade jag 2-3000 http://www.webhallen...enelec_xbmc_v12 Något sånt jag är ute efter, dock bara en kvar i lager. Något bra alternativ? Redigerat av uberweiss, 14 May 2013 - 12:15. Postad 14 May 2013 - 13:55
NUC har fläkt men den låter inget jag har NUC och kör Openelec. fungerar bra. riktigt snabbt och kvickt. Postad 14 May 2013 - 14:03 Vilken variant av NUC kör du? Postad 14 May 2013 - 14:03
annars tror jag Zbox ID42 med 2GB/4GB RAM och en liten SSD skulle vara perfekt. då får du även IR öga och fjärr samt optiskt ljud ut (om du nu behöver det)
i3 varianten med 2 HDMI utgångar. Postad 14 May 2013 - 15:08
Låter bra det. Hittade även denna: http://www.netonnet....xe/171399.5077/ Verkar finnas ett gäng olika varianter från olika märken. Skulle egentligen vilja ha en riktigt avskalad och slimmad variant, behöver varken wifi eller särskilt stor lagring. Postad 14 May 2013 - 16:13 Ah, den har jag faktiskt tittat på. Inga problem med bd-ripps eller tyngre mediafiler? Postad 14 May 2013 - 18:52
Zotac ID42 ser väldigt bra ut på pappret. Intel Celeron-CPU (snabbare än alla Atom-varianter) och Nvidia-grafik som klarar äkta 24fps i Linux/Openelec vilket varken AMD eller Intel ännu grejar om jag har fattat rätt.
Dessvärre har många ID42 drabbats av något konstigt hårdvaruproblem som Zotac inte verkar ha någon lösning på: http://www.zotacusa....down-wont-post/ http://forum.xbmc.or...2241#pid1372241 I juni släpps väl de första Intel Haswell-baserade datorerna (=superlåg strömförbrukning)? Om Intel har fixat 24fps-”buggen” och lanserar en fläktlös NUC är det en het kandidat för mig. Postad 14 May 2013 - 19:48
Du har såklart fel Varken nVidia, Intel eller AMD har någon 100% korrekt: http://www.avsforum....et-this-straight-no-one-can-do-24p-consistently-well Mitt tips till uberweiss är att kanske inte gå in för hårt. Dustin kör bra pris på ID41 Plus, alltså med 2GB RAM och 250GB hårddisk för 2790 SEK: http://www.dustinhom...er_AutoComplete Ska man bara köra OpenELEC så räcker denna mer än väl. NUC:en är grym om du kör Windows med XBMC men jag anser att med OpenELEC blir alla dessa pengar luft då maskinen inte kommer uppfattas speciellt snabbare. Postad 14 May 2013 - 19:54
Yes. Säger det igen, med dagens hårdvaruacceleration så krävs inte någon snabb CPU sålänge GPUn klarar hårdvaruacceleration vilket dagens AMD/nVidia/Intel CPU:er gör. Därför anser jag att NUC:en är lite att kasta pengar i onödan om man bara ska köra OpenELEC. Dels är mSATA mycket dyrare än SATA men dels så måste man köpa WiFi till. Med det menar jag inte att Intel NUC är dålig, utan bara att OpenELEC är så pass bra optimerat idag att du behöver ingen i3. Arctic maskinen med XBMC som Webhallen säljer är ett lysande exempel på det. En gammal Intel Atom D525 med ett Radeon Chip från 5XXX-serien, men klara ändå att streama BD iso över nätverket. Så spar pengarna till den dagen 4K blir ett format att räkna med för då blir det dags att uppgradera igen. Postad 14 May 2013 - 19:59 Den länkade tråden är två år gammal men första posten är uppdaterad med: UPDATE: NVidia with recent drivers and custom resolution seems to be more consistently getting 23.976 +/-0.002 which is about as good as you can get out of the box. Vad menar du som moderator med att jag "såklart" har fel? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |