Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereoförstärkare vs Receiver - ljudkvaliteskillnader?

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 April 2011 - 23:19

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Den här tråden spårade rätt duktigt....men jag vill tillägga att, personligen så skiter jag fullständigt i korrekt, mätvärden och övriga siffror på papper.

Det som intresserar mig är vad jag upplever och hör vid lyssning.

Jag har kommit fram till att det som anses av "vetare" vara korrekt faller mig inte alls i smaken. Jag var och lyssnade på en demo av högtalare för 800 000 kr med en förstärkar kombo för dryga 200 000 kr för några veckor sedan (Lefflers)....och många verkade lyriska över vad dessa apparater förmedlade. Jag och min kompis har tydligen helt andra preferenser för det jag hörde hade föga med hur jag upplever musik och instrument i verkligheten att göra. Eller hur jag tycker att musik på CD/Skiva ska låta. Livekänslan uteblir TOTALT.

Jag har själv en högtalar/förstärkar-kombination för cirka 25 000 och tycker att det låter mycket bättre.

Upplevelsen går inte att mäta oavsett vad ni har för instrument och siffror.

Redigerat av Faprod, 20 April 2011 - 23:20.

Postad 20 April 2011 - 23:30

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Ni som grävt ner er i varsin skyttegrav. Inse faktum att ni kan aldrig övertyga motparten att komma över till "den andra sidan". Gott så. Berätta gärna vad ni själva tycker och dela med er av era erfarenheter, men snälla, sluta att tala om hur fel alla andra har som inte tycker som ni gör. Det kan ni göra via PM till varandra så slipper vi andra bli inblandade. Istället kan vi väl försöka ha en kreativ diskussion som leder någon vart...

Redigerat av Unregisteredb6367e16, 20 April 2011 - 23:32.

Postad 21 April 2011 - 02:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tack för förklaringen men är det inte hela kedjan som är intressant. Jag är inte intresserad av hur förstärkaren x låter hos en återförsäljare i hans rum, men dennes cd, kablar och burkar. Jag vill låna hem och lyssna på hur den passar in i min kedja. Det är i detta sammanhang som jag inte ser vitsen med F/E. Eller finns det någon även för de som lyssnar och utvärderar som jag gör?

Om du bygger upp en hel kedja med prylar som fått genomgående bra kritik från F/E lyssning så kommer du, med stor sannolikhet, har en väldigt "transparent" kedja.

Postad 21 April 2011 - 02:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Så gott som alla som en gång hört en välkomponerad röranläggning, gillar ju det de hör. De flesta som tagit klivet att byta ut sin Rotel, Denon eller vad det nu må vara till en rörförstärkare, skulle inte tänka tanken att gå tillbaka.

Detta är allt en selektiv återgivning av verkligheten. Som att påstå dom flesta föredrar vinyl när utgåvorna ligger på 500-1000 ex per skiva. ;)

Ni som grävt ner er i varsin skyttegrav. Inse faktum att ni kan aldrig övertyga motparten att komma över till "den andra sidan". Gott så. Berätta gärna vad ni själva tycker och dela med er av era erfarenheter, men snälla, sluta att tala om hur fel alla andra har som inte tycker som ni gör. Det kan ni göra via PM till varandra så slipper vi andra bli inblandade. Istället kan vi väl försöka ha en kreativ diskussion som leder någon vart...

Om man går ner i ett skyttegrav så bör man fundera varför man skriver på ett forum. Det vore bättre om man var öppen och argumenterar för sina saker istället.

Postad 21 April 2011 - 13:38

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Detta är allt en selektiv återgivning av verkligheten. Som att påstå dom flesta föredrar vinyl när utgåvorna ligger på 500-1000 ex per skiva. :)

Du har helt rätt men det är ändå värt att poängteras att många fler föredrar LP ljudet än dom "500-1000" som köper skivorna, dom anser bara att det inte är värt det extra besväret i hanteringen mot digital uppspelning. (jag t.ex.)

Redigerat av Unregistered34dbed00, 21 April 2011 - 13:38.

Postad 21 April 2011 - 15:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du har helt rätt men det är ändå värt att poängteras att många fler föredrar LP ljudet än dom "500-1000" som köper skivorna, dom anser bara att det inte är värt det extra besväret i hanteringen mot digital uppspelning. (jag t.ex.)

Jo, men det är en bra bit ifrån påståendet: "Så gott som alla som en gång hört en välkomponerad röranläggning, gillar ju det de hör."

Postad 22 April 2011 - 12:27

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jo, men det är en bra bit ifrån påståendet: "Så gott som alla som en gång hört en välkomponerad röranläggning, gillar ju det de hör."

Ok, något nyanserat; JAG har aldrig, under de ca 20 år jag hållit på, mött någon som inte är av denna uppfattning. Alltifrån rabiata "effektanhängare" till luttrade musiker och gemene man däremellan; alla har tyckt samma: Fan vad bra det låter!

Av de jag mött/pratat med, är det flera som gått över till rör och inte kan tänka sig att gå tillbaka till trissedrift. Jag har däremot aldrig varit med om vice versa.

MINA erfarenheter, alltså.

Postad 22 April 2011 - 14:00

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Och du har naturligtvis testat allt du dissar, eller hur?

Denons större modeller byggs förövrigt i Japan (4xxx och uppåt).

Angående Naim och prisvärdhet, så är här nätdelen Flatcap XS som kostar 9000kr:

Här är en Denonreceiver för 8000kr:

Härlig blåsning Flatcap XS. Toroid som från en 4000.- integrerad, några lytar och en prislapp på 9000.-!

Redigerat av Brinke, 22 April 2011 - 14:01.

Postad 22 April 2011 - 17:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ok, något nyanserat; JAG har aldrig, under de ca 20 år jag hållit på, mött någon som inte är av denna uppfattning.

Du har ju mött flera i denna tråden, så redan där faller ditt resonemang.

Postad 22 April 2011 - 22:11

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Du har ju mött flera i denna tråden, så redan där faller ditt resonemang.

Jag syftade inte på medlemmarna i detta forum. Här finns ett par rabiata motståndare. En av dem försökte driva ett par Kappa 8:or (kräver att Barsebäck är direktanslutet...) samt ville kolla på bio och tyckte att rören lyste upp för mycket. Den andra har bara lyssnat ett fåtal gånger på röranläggningar i butik. Men visst... ;)

Postad 22 April 2011 - 22:23

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Alla tycker vi olika, person 1 kan inte säga att det person 2 tycker är "fel" då detta är person 1's subjektiva åsikt som han eller hon har rätt till ;)

(Har själv aldrig hört en röranläggning, men skulle gärna göra det vid tillfälle ;) )

Postad 22 April 2011 - 23:46

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jag syftade inte på medlemmarna i detta forum. Här finns ett par rabiata motståndare. En av dem försökte driva ett par Kappa 8:or (kräver att Barsebäck är direktanslutet...) samt ville kolla på bio och tyckte att rören lyste upp för mycket. Den andra har bara lyssnat ett fåtal gånger på röranläggningar i butik. Men visst... ;)

Jag har inte förstått vad resonemang om vinyl och fyrkantasvågor haft med diskusionen. Men här en länk som indiekt handlar om fyrkantsvågor.
http://www.idg.se/2..../mediamassakern

Visst kan man tycka att en kedja av ofärjade apparater är det bästa. Det är ett sätt att se på HI-FI. Men bara ett sätt. Förutsättningen är även här att apparaterna inte bara mäter okej utan att de passar ihop. Strävan - önskemålet är att återge spåret som är inspelat. Kallas en transparant filosofi.

Det finns också en helt annan tradition som kan och eventuellt tillåter en färgning. Strävan - visonen är själva den musikaliska händelsen. Kan kallas en realistiskt filosofi.

Postad 23 April 2011 - 09:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har inte förstått vad resonemang om vinyl och fyrkantasvågor haft med diskusionen. Men här en länk som indiekt handlar om fyrkantsvågor.
http://www.idg.se/2..../mediamassakern

Nja, det där är inte samma sak som har diskuterats i tråden. Det han visar är musik som är mastrad över klippningsgränsen, dvs det blir likspänning i topparna.

Han har också fel angående ABBA-remastern. Det är utgåvan från 2004 han visar, inte den från 1992.

Fyrkantsvågorna som jag postade är från tester av förstärkare i Stereophile. Nivån är låg (ca 1w) för att se hur exakt förstärkaren hanterar signalen vid låg uteffekt. Ett optimalt resultat är en helt fyrkantig "våg", medans
toppar i kanterna visar på distorsion.

Redigerat av Ageve, 23 April 2011 - 10:19.

Postad 23 April 2011 - 14:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ok, något nyanserat; JAG har aldrig, under de ca 20 år jag hållit på, mött någon som inte är av denna uppfattning. Alltifrån rabiata "effektanhängare" till luttrade musiker och gemene man däremellan; alla har tyckt samma: Fan vad bra det låter!

Av de jag mött/pratat med, är det flera som gått över till rör och inte kan tänka sig att gå tillbaka till trissedrift. Jag har däremot aldrig varit med om vice versa.

MINA erfarenheter, alltså.

Du bör väl inse det inte är sant att nästan alla har den uppfattningen, med tanke på att dom flesta har INTE rör i sin anläggning?

Jaså, har du några mätningar som visar att kappa 8.2 skulle vara så extremsvåra att driva? Att kappa 9 var det är en sak, men vart finns mätningarna på kappa 8.2?
Varför påstår du vissa är rabiata när dom endast förklarar den verkliga fysiken bakom saker och ting? De enda jag kan se som rabiata är rörförespråkarna som vägrar ta in den fysiska verkligheten och påstår rena felaktigheter. Om det fanns ett rörslutsteg som gav mer effekt, bättre mätvärden/ F/E lysning, mer driftsäker och till billigare pris än Rotel 1090 så skulle jag själv intresserad. För mig handlar det inte om tro på en dogm, jag är ute efter verklig prestanda. Det är musiken värd, enligt mig.

Postad 23 April 2011 - 14:41

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Du bör väl inse det inte är sant att nästan alla har den uppfattningen, med tanke på att dom flesta har INTE rör i sin anläggning?

Jaså, har du några mätningar som visar att kappa 8.2 skulle vara så extremsvåra att driva? Att kappa 9 var det är en sak, men vart finns mätningarna på kappa 8.2?
Varför påstår du vissa är rabiata när dom endast förklarar den verkliga fysiken bakom saker och ting? De enda jag kan se som rabiata är rörförespråkarna som vägrar ta in den fysiska verkligheten och påstår rena felaktigheter. Om det fanns ett rörslutsteg som gav mer effekt, bättre mätvärden/ F/E lysning, mer driftsäker och till billigare pris än Rotel 1090 så skulle jag själv intresserad. För mig handlar det inte om tro på en dogm, jag är ute efter verklig prestanda. Det är musiken värd, enligt mig.

jag själv har inga mätningar att påvisa när det gäller kappa 8 men mitt steg slår ifrån rätt fett när vi testat det på polarens kappa.
hans egna marantz sm-11s1 slår också ifrån när man drar på för mkt med dynamisk musik (infected), dock hans senaste krell fixar saken som om det vore det mest självklara i världen och det låter faktiskt bättre.

så för mig är det ett bevis på att de är riktigt trögdrivna om man skall spela som det är tänkt med 12" basar...dvs högt....

ps: jag själv gillar ej ljudet ifrån kappa och för mig är det en gåta varför folk köper steg för 25-45k bara för att de skall blomma ut...man kan få bra mkt bättre grejer för de pengarna.

Postad 23 April 2011 - 15:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Kappa 8 eller dom senare kappa?
Personligen så tycker jag kappa 8.2 är en rätt kass högtalare, så jag håller med dig om att det finns mkt bättre grejer på marknaden.

Postad 23 April 2011 - 16:23

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Om du bygger upp en hel kedja med prylar som fått genomgående bra kritik från F/E lyssning så kommer du, med stor sannolikhet, har en väldigt "transparent" kedja.

Hur gör man det när det inte går att F/E testa källan(tex. CD-spelare) och högtalare? Det är trots allt högtalare som färgar mest i en anläggning.

Dessutom är det främst LTS F/E tester som folk läser och de gör ju testerna i ett specifikt rum och med högtalare som har mycket egenljud. Det innebär att det kan finnas fel som maskeras i testet, men som visar sig i ett annat rum och/eller med andra högtalare

Men visst, köp ett F/E testat slutsteg och/eller försteg om du tror att det är där de största skillnaderna finns i en anläggning.

Postad 23 April 2011 - 17:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hur gör man det när det inte går att F/E testa källan(tex. CD-spelare) och högtalare? Det är trots allt högtalare som färgar mest i en anläggning.

Det går att göra en F/E variant när man testar CD spelare (dvs, man jämför mot en referens DAC som testats i F/E lyssning). Högtalare får man testa på annat sätt.

Dessutom är det främst LTS F/E tester som folk läser och de gör ju testerna i ett specifikt rum och med högtalare som har mycket egenljud. Det innebär att det kan finnas fel som maskeras i testet, men som visar sig i ett annat rum och/eller med andra högtalare

Högtalarna som används har extremt lite egenljud. Sen spelar inte anläggningen så stor roll, vilket sweetspot F/E testet nyligen bevisa.

Men visst, köp ett F/E testat slutsteg och/eller försteg om du tror att det är där de största skillnaderna finns i en anläggning.

Vart har jag sagt det?

Postad 23 April 2011 - 19:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

ps: jag själv gillar ej ljudet ifrån kappa och för mig är det en gåta varför folk köper steg för 25-45k bara för att de skall blomma ut...man kan få bra mkt bättre grejer för de pengarna.

Håller med.

I andra änden finns de som köper extremt lättdrivna högtalare bara för att de ska fungera ihop med triodstärkare på 3 watt och liknande.

Är det inte bättre att välja valfri bra förstärkare och sedan de högtalare man föredrar ljudmässigt, utan att behöva tänka på om de kan drivas eller inte? Visst kan man ha åsikter om hur olika förstärkare låter, men att de måste kunna leverera minst 100W i 8 ohm borde vara en självklarhet.

Antar att det beror på komprimeringen vid mastring. Folk vet inte vad dynamik är längre...

Postad 23 April 2011 - 22:19

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Du bör väl inse att Ino är skit, eftersom de flesta INTE har Ino i sina anläggningar.

Du inser logikvurpan i ditt uttalande, va? ;)

Postad 23 April 2011 - 22:22

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Håller med.

I andra änden finns de som köper extremt lättdrivna högtalare bara för att de ska fungera ihop med triodstärkare på 3 watt och liknande.

Är det inte bättre att välja valfri bra förstärkare och sedan de högtalare man föredrar ljudmässigt, utan att behöva tänka på om de kan drivas eller inte? Visst kan man ha åsikter om hur olika förstärkare låter, men att de måste kunna leverera minst 100W i 8 ohm borde vara en självklarhet.

Antar att det beror på komprimeringen vid mastring. Folk vet inte vad dynamik är längre...

Varför måste man något över huvud taget?

Matchar man högtalare med förstärkare så är det ok oavsett till vilken extrem man tagit det till. 100W i 8ohm känns som dumt att gå på som krav jag har aldrig haft en förstärkare som uppfyller det.

Redigerat av Unregistered34dbed00, 23 April 2011 - 22:24.

Postad 23 April 2011 - 22:22

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Visst kan man ha åsikter om hur olika förstärkare låter, men att de måste kunna leverera minst 100W i 8 ohm borde vara en självklarhet.

Om man tycker att bl.a. B&W är nyckeln till välljud, har du dessvärre rätt. ;)

Postad 23 April 2011 - 22:30

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

De enda jag kan se som rabiata är rörförespråkarna som vägrar ta in den fysiska verkligheten och påstår rena felaktigheter. Om det fanns ett rörslutsteg som gav mer effekt, bättre mätvärden/ F/E lysning, mer driftsäker och till billigare pris än Rotel 1090 så skulle jag själv intresserad. För mig handlar det inte om tro på en dogm, jag är ute efter verklig prestanda. Det är musiken värd, enligt mig.

Tänk på Öhmans citat nu och räkna till 10... ;)

Och det enda musiken är värd är att prylarna som spelar upp den ska få den att kännas genuin och äkta. Inget annat.

Postad 23 April 2011 - 22:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du bör väl inse att Ino är skit, eftersom de flesta INTE har Ino i sina anläggningar.

Du inser logikvurpan i ditt uttalande, va? :D

Öh, nej. Ino är extremt litet, svårt att få tag på mm vs rörförstärkare som stort sett alla hifi intresserad möter.
Så logiken var inte på din sida här. ;)

Och det enda musiken är värd är att prylarna som spelar upp den ska få den att kännas genuin och äkta. Inget annat.

Ja, det gör den när man inte adderar massa dist, brus och olinjärheter. ;)

Postad 23 April 2011 - 23:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Om man tycker att bl.a. B&W är nyckeln till välljud, har du dessvärre rätt. ;)

Ja, och alla andra normala, vettigt konstruerade högtalare.

Postad 23 April 2011 - 23:12

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Håller med.

Kära Agave!

Ta det inte för hårt det här med fyrkantsvåg. Mera en enkel och humoristisk kommentar om att fyrkantsvågor i "musik" är ett modernt fenomen som beror på en extrem kompression av musik.

När jag följer vad du skriver så verkar du stå för en saklighet. Du vill att det skall vara rätt.¨

Har största respekt gentemot de som väljer den transparanta vägen. Mäta och F/E -lyssning efter delar som färgar lite. Men detta vägval är faktiskt inte självklart. Några kanske tror det. Men det finns flera traditioner. För mig så är så är det inte ett dugg konstigt att man kan föredra rörljud. Nu är det inget entydigt ljud som kommer från rör. Finns rorförstärakre som ger mycket låg påverkan.

En tro på att en förstärkare måste vara på minst 100 w måste vara en rikgtigt galen idé. Det vikgtiga måste vara att hitta en förstärakre och högtalare som spelar bra ihop. I tråden dsikuteras Kappa 8 och rörförstärkare. Verkar exempelvis vara en något olycklig kombo.
http://www.audiorevi...94_1594crx.aspx

Jag har faktiskt dubbla monoblock. En variant på 200 w och en på 60 w rör i ultralinjär koppling. Jag kan också köra i triodkoppling och då få 30 w. Gillar bäst ultralinjära kopplingen som jag anser spela bättre bas än mina 200 w.

Postad 23 April 2011 - 23:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En tro på att en förstärkare måste vara på minst 100 w måste vara en rikgtigt galen idé. Det vikgtiga måste vara att hitta en förstärakre och högtalare som spelar bra ihop.

En förstärkare som klipper är aldrig bra. Spelar man dynamiskt material så kommer det helt enkelt att behövas en hel del effekt i topparna. Hur man kan påstå att det är galet... är väl isåfall mer galet ;)

Angående högtalare och olika knep för att få de lättdrivna så finns det ju diverse roliga varianter, t ex Audionote där lådorna (enligt tillverkaren) 'sjunger' med likt en gitarr, och har minimalt med dämpning osv. Allt bara för att de ska kunna drivas med en gammaldags förstärkare.

De som tror att jag skämtar kan läsa på deras hemsida.

Jag har faktiskt dubbla monoblock. En variant på 200 w och en på 60 w rör i ultralinjär koppling. Jag kan också köra i triodkoppling och då få 30 w. Gillar bäst ultralinjära kopplingen som jag anser spela bättre bas än mina 200 w.

60W klarar man sig ganska långt på. 108dB SPL för en högtalare med 90dB känslighet.

Redigerat av Ageve, 23 April 2011 - 23:22.

Postad 23 April 2011 - 23:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har största respekt gentemot de som väljer den transparanta vägen. Mäta och F/E -lyssning efter delar som färgar lite. Men detta vägval är faktiskt inte självklart. Några kanske tror det. Men det finns flera traditioner. För mig så är så är det inte ett dugg konstigt att man kan föredra rörljud. Nu är det inget entydigt ljud som kommer från rör. Finns rorförstärakre som ger mycket låg påverkan.

Jag tror ingen är emot att någon väljer rörförstärkare över transistor. Det jag tror vissa är emot är påstående som inte är riktigt sanna.
För egen del så kan man välja vad som helst, hur färgat eller knasigt som helst.

En förstärkare som klipper är aldrig bra. Spelar man dynamiskt material så kommer det helt enkelt att behövas en hel del effekt i topparna. Hur man kan påstå att det är galet... är väl isåfall mer galet :D

Ja, det kan verkligen behövas en hel del watt, speciellt till klassisk musik.

Angående högtalare och olika knep för att få de lättdrivna så finns det ju diverse roliga varianter, t ex Audionote där lådorna (enligt tillverkaren) 'sjunger' med likt en gitarr, och har minimalt med dämpning osv. Allt bara för att de ska kunna drivas med en gammaldags förstärkare.

;) ;)
haha, ja, intressant åsikt dom verkar ha.

Postad 23 April 2011 - 23:25

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ja, och alla andra normala, vettigt konstruerade högtalare.

Någon form av tumregel. Vettigt konstruerat! Finns det någon som kan definiera ett sådant begrepp.

Mina har en känslighet över 90 db. I käälaren har jag ett par som nog är ännu känsligare. Att uttala sig om kvalitén på högtalare på grund av deras känslighet verkar mer än lovligt dumt.
Finns inget logiskt resonemang.

Postad 23 April 2011 - 23:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

;) ;)
haha, ja, intressant åsikt dom verkar ha.

Jo, det är inte utan att man blir lite fundersam.

Här finns produktbeskrivningen:
http://www.audionote...hogtalare/an-e/

The AN-E is a two-way, ported enclosure, with a carefully designed cabinet which is shaped to enhance and aid driver dispersion on one hand, and bass output on the other. The cabinet is lightly braced and little internal damping is used. The cabinet is designed in such a way that it augments and supports the drivers in their task, not unlike the box of a guitar.

Från test i Stereophile (modellen som kostar 136 250 kr):

It didn't measure as badly as I expected it to, its designer obviously having worked hard to produce a neutral balance in-room. But I was disappointed by the very lively cabinet and by the discontinuity at the top of the woofer passband, the effects of both of which I could hear with the sample that I measured. And its specified sensitivity and bass extension are misleadingly optimistic, in my opinion.—John Atkinson

Uppmätt känslighet: 92.5dB/2.83V/m

http://www.stereophi...er-measurements

Mina har en känslighet över 90 db.

Jag menade högtalare med dynamiska element (de kallas så, har inget med dynamiken att göra). Elektrostater har högre känslighet.

Redigerat av Ageve, 23 April 2011 - 23:48.

Postad 23 April 2011 - 23:51

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

En förstärkare som klipper är aldrig bra. Spelar man dynamiskt material så kommer det helt enkelt att behövas en hel del effekt i topparna. Hur man kan påstå att det är galet... är väl isåfall mer galet ;)

60W klarar man sig ganska långt på. 108dB SPL för en högtalare med 90dB känslighet.

Vi ligger inte i fas med våra inlägg. Jag har Martin Logan som (tror jag) alldrig ligger under 90 dB i känslighet så jag klara mig med förstärkare under 100 w. Hörde ett par Focal med bryggkopplade triodblock på 60 w. Spelade skjortan ur min egen anläggning med tanke på basen.
Visst finns det de som får ett fantastiskt ljud ur 8 w rör eller transistor (sådana finns) med rätt högtalare.

Men Agave! Det är nog realtivt få röranläggningar som är så effektsvaga som du ger exempel på. Du talar om extremfallen. Dock kan du få en sådan anläggning att låta bra. Men det kanske inte blir som min egen anläggning i basn eller som Focalerna med bryggkopplade EAR-förstärkare.

Redigerat av Kronkan, 23 April 2011 - 23:56.

Postad 24 April 2011 - 00:00

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

The AN-E is a two-way, ported enclosure, with a carefully designed cabinet which is shaped to enhance and aid driver dispersion on one hand, and bass output on the other. The cabinet is lightly braced and little internal damping is used. The cabinet is designed in such a way that it augments and supports the drivers in their task, not unlike the box of a guitar.

It didn't measure as badly as I expected it to, its designer obviously having worked hard to produce a neutral balance in-room. But I was disappointed by the very lively cabinet and by the discontinuity at the top of the woofer passband, the effects of both of which I could hear with the sample that I measured. And its specified sensitivity and bass extension are misleadingly optimistic, in my opinion.—John Atkinson

Jag menade högtalare med dynamiska element (de kallas så, har inget med dynamiken att göra). Elektrostater har högre känslighet.

Allt i min anläggning under 400 hz drivs av vanliga högtalarelement. Dubbla 8:or. Elektrostaterna spelar över 400 hz. Deras större och dyrare högtalre bryter vid ca 300 hz, Men känsligheten är ungeföär densamma.

Redigerat av Kronkan, 24 April 2011 - 00:07.

Postad 24 April 2011 - 00:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Mina har en känslighet över 90 db. I käälaren har jag ett par som nog är ännu känsligare. Att uttala sig om kvalitén på högtalare på grund av deras känslighet verkar mer än lovligt dumt.
Finns inget logiskt resonemang.

Det finns verkligen ett logiskt resonemang bakom det.
Om man lyssnar på dynamik musik, klassisk musik eller körmusik, så kan man behöva 30 dB för dom mest dynamiska passagen. Om man har en högtalare på 90 dB och, låt säga, en rörstärkare på 9 watt. Sitter man 3 meter från högtalarna så snackar vi om ca 95 dB max. Det vill säga att medelnivån kommer ligga på 65 dB, vilket är väldigt lågt.
Risken är STOR att man kommer spela så rörförstärkaren grötar ihop ljudet på grund av alla dist.

Sen så brukar elektrostater vara rätt låg ohmiga uppåt i frekvenserna och något som skapar stort problem med bl a rörförstärkare (som jag tror Ageve redan tagit upp).

hehe, ja, det skapar ju ett eget sound iaf.
Galet va stort felet var på känslighets specen!

Postad 24 April 2011 - 00:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har Martin Logan som (tror jag) alldrig ligger under 90 dB i känslighet

Enligt specen har dina ML en känslighet på 95dB, dvs högre än de flesta andra högtalare (med dynamiska element).

Det är inte ML jag skrev om i förra inlägget, utan Audionote, som har helt vanliga element, och en helt felaktig spec också visade det sig. 92.5dB i uppmätt känslighet är exakt som B&W 800 Signature förövrigt (båda testade av Stereophile).

Redigerat av Ageve, 24 April 2011 - 00:13.

Postad 24 April 2011 - 00:12

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Enligt specen har de en känslighet på 95dB, dvs högre än de flesta andra högtalare (med dynamiska element).

Det är inte ML jag skrev om i förra inlägget, utan Audionote, som har helt vanliga element, och en helt felaktig spec också visade det sig. 92.5dB i uppmätt känslighet är exakt som B&W 800 Signature förövrigt (båda testade av Stereophile).

Ja felaktiga speccs är ju något fruktansvärt ovanligt inom hifi ;)

Postad 24 April 2011 - 00:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ja felaktiga speccs är ju något fruktansvärt ovanligt inom hifi ;)

Hehe, nja men eftersom poängen med de högtalarna mer eller mindre är att de ska vara lättdrivna, så är en skillnad från spec till verklighet på hela 5,5 dB högst anmärkningsvärt. Det betyder att de inte alls funkar så bra med en triodstärkare som tillverkaren påstår.

Postad 24 April 2011 - 00:26

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Det finns verkligen ett logiskt resonemang bakom det.
Om man lyssnar på dynamik musik, klassisk musik eller körmusik, så kan man behöva 30 dB för dom mest dynamiska passagen. Om man har en högtalare på 90 dB och, låt säga, en rörstärkare på 9 watt. Sitter man 3 meter från högtalarna så snackar vi om ca 95 dB max. Det vill säga att medelnivån kommer ligga på 65 dB, vilket är väldigt lågt.
Risken är STOR att man kommer spela så rörförstärkaren grötar ihop ljudet på grund av alla dist.

Sen så brukar elektrostater vara rätt låg ohmiga uppåt i frekvenserna och något som skapar stort problem med bl a rörförstärkare (som jag tror Ageve redan tagit upp).

hehe, ja, det skapar ju ett eget sound iaf.
Galet va stort felet var på känslighets specen!

Vad är det för exempel på en rörförstärkare på 9 w. Visst finns det både rör och transitorförstärkare med relativt låg effekt. Men det är nog inte vanligt. Gillar Kraftwerk. Finns inget som min röranläggning gör bättre. Sonen sitter och säger att "detta borde kompisarna få lyssna på".

Quad som jag faktiskt fortfarande äger en tuner av tillverkar både rörförstärkare och elektrostater. De använder de något klenare rören KT66 men jag använder de effekt och strömsstarkare KT88. De har inte ha några som helst problem att klara kraven. Förstärkare med KT88-rör finns att köpa från ca 12 000 kr tror jag.

När sonen skulle kopa ny stereo-förstärkare så lyssnade vi oss igenom ett gediget sortiment av trisseförstärkare.. Bad på mina knän att vi kunde lyssna på ett några KT88or. OK men låt det gå snabbt svarade han. Sedan lätt vi de gå mot en av de bättre i prisklassen. Efter ett tag bara skrattade jag. Inte bra men nu kör han också med rör.

Redigerat av Kronkan, 24 April 2011 - 00:27.

Postad 24 April 2011 - 00:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad är det för exempel på en rörförstärkare på 9 w. Visst finns det både rör och transitorförstärkare med relativt låg effekt. Men det är nog inte vanligt. Gillar Kraftwerk. Finns inget som min röranläggning gör bättre. Sonen sitter och säger att "detta borde kompisarna få lyssna på".

Det finns så klart rörförstärkare med mer effekt.
Personligen så skulle jag vilja ha iaf 250 watt till högtalare med 95 db känslighet.

Postad 24 April 2011 - 00:39

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Enligt specen har dina ML en känslighet på 95dB, dvs högre än de flesta andra högtalare (med dynamiska element).

Jag är ute vid mina odlingar jsut nu men ML har nog inte en känslighet på 95 db. Närmare 90. Som sagt var så är allt under 400 hz drivet av två 8:or.

Audio Notes eventuella högtalare har jag aldrig lyssnat på. Tror däremot att jag lyssna på deras effektsvaga förstärkare med tror ajg ett par WLM-högtalare. Det går definitivt att leva med.

Ni refererar ju inte till någon som helst musikupplevelse med det som ni pratar om mer än klassiskt musik. Det har inte min anläggning heller några egentliga problem att spela heller.

Postad 24 April 2011 - 00:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag är ute vid mina odlingar jsut nu men ML har nog inte en känslighet på 95 db. Närmare 90. Som sagt var så är allt under 400 hz drivet av två 8:or.

Vet inte, specen är lite luddig, men så här står det iaf:

Binding Posts: 93 dB/2.83 volts/meter
Line Level: 95 dB/0.1 volts/meter

Postad 24 April 2011 - 00:47

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Det finns så klart rörförstärkare med mer effekt.
Personligen så skulle jag vilja ha iaf 250 watt till högtalare med 95 db känslighet.

Vi köpte vår lägenhet pga att det bara finns en granne. De är mycket ålderstigna och hör inte speciellt bra. JAg spelar hyggligt högt utan att vara extrem. Har svårt att komma över klockan 9 på reglaget. Kan klara att spela kl 10. Men anläggningen har inga problem att artikulera KRaftwerks elelr muschrummarnas bas. Den blir fullständigt närvarande på den scen som jag har hemma.

Postad 24 April 2011 - 00:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ni refererar ju inte till någon som helst musikupplevelse med det som ni pratar om mer än klassiskt musik. Det har inte min anläggning heller några egentliga problem att spela heller.

Vad menar du med detta?

Vi köpte vår lägenhet pga att det bara finns en granne. De är mycket ålderstigna och hör inte speciellt bra. JAg spelar hyggligt högt utan att vara extrem. Har svårt att komma över klockan 9 på reglaget. Kan klara att spela kl 10. Men anläggningen har inga problem att artikulera KRaftwerks elelr muschrummarnas bas. Den blir fullständigt närvarande på den scen som jag har hemma.

Jag har varit med flera gånger när folk har "njutigt" över något när det varit rätt uppenbart att systemet spelar långt över dess förmåga. Nu säger jag inte att ditt gör det men det är svårt att basera någon grund med ditt uttalande där. Det kan vara så, det kan även vara så att någon annan upplever stora problem då.

Postad 24 April 2011 - 00:52

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Hehe, nja men eftersom poängen med de högtalarna mer eller mindre är att de ska vara lättdrivna, så är en skillnad från spec till verklighet på hela 5,5 dB högst anmärkningsvärt. Det betyder att de inte alls funkar så bra med en triodstärkare som tillverkaren påstår.

Förvisso men det ska nog gå rätt bra ändå bara dom inte svajjar långt under 8Ohm är väl huvudsaken eller har jag fattat fel?

Postad 24 April 2011 - 00:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har läst hela mätningen nu och läser man mellan raderna så är det en hyffsad diss av högtalarna.
Var det dessa som spelade på Sthlms mässan?

Postad 24 April 2011 - 00:57

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Vet inte, specen är lite luddig, men så här står det iaf:

Binding Posts: 93 dB/2.83 volts/meter
Line Level: 95 dB/0.1 volts/meter

Vet inte exakt specen men skulle muntligt uppge den till 92 dB. Vad de menar med det undre värdet vet jag inte.

Men har hört en del andra välrenomerade högtalare med rör. Exempelvis Focal. Då vara det 60 w triod. Detta är exrremt men inte mera extremt än när man tar exempel på 3 och 9 w.

Ni tar ju enbart exempel från anläggningar som ni ninte hört. Fullständigt ointressant i tråden om en högtalare är felspecad. Verkligen OT.

Redigerat av Kronkan, 24 April 2011 - 01:02.

Postad 24 April 2011 - 01:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Förvisso men det ska nog gå rätt bra ändå bara dom inte svajjar långt under 8Ohm är väl huvudsaken eller har jag fattat fel?

Impedansen sjunker till 4 ohm vid 200 Hz, men det behöver inte vara varken en fördel eller en nackdel.

Det intressanta är känsligheten, som är på 92,5dB (inte 98 som tillverkaren påstår).

Det betyder att med 1 w inmatad effekt så kommer ljudtrycket 1 meter ifrån högtalaren att vara 92,5 dB.

För att dubbla ljudtrycket (dvs öka med 3dB) krävs den dubbla effekten.

2 w ger alltså 95,5 dB

4 w ger 98,5 dB

Men tänk då på att det ljudtrycket gäller topparna, t ex bastransienter, och INTE genomsnittsnivån som är mycket lägre. 98,5dB i topparna innebär runt 70-80dB i genomsnittsnivå på bra mastrad musik.

Fullständigt ointressant i tråden om en högtalare är felspecad. Verkligen OT.

Hur kan det vara ointressant? Det är ju helt avgörande för hur mycket effekt som behövs.

Redigerat av Ageve, 24 April 2011 - 01:09.

Postad 24 April 2011 - 01:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ni tar ju enbart exempel från anläggningar som ni ninte hört. Fullständigt ointressant i tråden om en högtalare är felspecad. Verkligen OT.

Man behöver ju inte höra för att inse vissa anläggningar kommer ha stora problem.

Postad 24 April 2011 - 01:12

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Vad menar du med detta?

Jag har varit med flera gånger när folk har "njutigt" över något när det varit rätt uppenbart att systemet spelar långt över dess förmåga. Nu säger jag inte att ditt gör det men det är svårt att basera någon grund med ditt uttalande där. Det kan vara så, det kan även vara så att någon annan upplever stora problem då.

Om du tror att anläggning som är specad med känsligheten 92 dB pch 60 watt från strömkapabla KR88-rör inte kan spela bas så vet jag inte vad att säga. Det verkar som du lever i en myt att rör är på några få watt och att de tvingas driva extremt tungdrivna högtalare.

Redigerat av Kronkan, 24 April 2011 - 01:14.

Postad 24 April 2011 - 01:14

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Impedansen sjunker till 4 ohm vid 200 Hz, men det behöver inte vara varken en fördel eller en nackdel.

Det intressanta är känsligheten, som är på 92,5dB (inte 98 som tillverkaren påstår).

Det betyder att med 1 w inmatad effekt så kommer ljudtrycket 1 meter ifrån högtalaren att vara 92,5 dB.

För att dubbla ljudtrycket (dvs öka med 3dB) krävs den dubbla effekten.

2 w ger alltså 95,5 dB

4 w ger 98,5 dB

Men tänk då på att det ljudtrycket gäller topparna, t ex bastransienter, och INTE genomsnittsnivån som är mycket lägre. 98,5dB i topparna innebär runt 70-80dB i genomsnittsnivå på bra mastrad musik.

Hur kan det vara ointressant? Det är ju helt avgörande för hur mycket effekt som behövs.

Ger 2W fortfarande 95.5dB även när impendansen sjunker till 4Ohm?

Postad 24 April 2011 - 01:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ger 2W fortfarande 95.5dB även när impendansen sjunker till 4Ohm?

Ja, om känsligheten vid just den frekvensen inte skiljer sig från övriga frekvenser.

Om den gör det, så betyder det att högtalaren inte har rak frekvensgång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.