ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol
Canal Digital HD PVR 5720SX
(Digitalboxar)
|
1
|
(11)
|
Inga priser |
Postad 30 August 2011 - 21:17
Postad 30 August 2011 - 21:44
4 problem.
-Det går inte att spela in med timer, det ska det inte heller om man enbart har en antennkabel in enligt CD...suck !
-Varje gång jag sätter på boxern, saknas ett random antal kanaler. Efter 4 samtal med CD, där varje samtal känns som det första. Svar typ "det var det jävligaste det hade vi ingen aaaaning om". Blev svaret på FJÄRDE samtalet att det kommer en uppdatering i september som löser detta.
För övrigt känns boxern helt ok
Fick en PPV-match gratis som plåster på såren efter fjärde samtalet...det var jag som tog upp kompensations-frågan...
-Ljudnivån som andra beskrivit
-Fjärren styr även min Boxer-box vilket suger
Postad 30 August 2011 - 22:30
jag kör fjärrkontrollen på maxljud, men ljudet är ändå för lågt
Har testet litt mer og jeg kan også høre at Dolby Digital audio er litt høyere. F.eks. når jeg sammenlikner Discovery Science med Discovery HD, eller Animal Planet med Animal Planet HD. Testet også en annen HD mottager og den gir ut betydelig høyere audio nivå for stereo kanaler ved maks volum. Kan virke som ADB har en bug i volum kalibreringen.
Postad 30 August 2011 - 22:34
Har haft boxen sen förra måndagen.
4 problem.
-Det går inte att spela in med timer, det ska det inte heller om man enbart har en antennkabel in enligt CD...suck !
Det skal være mulig å benytte single cable LNB med ADB PVR slik at man kan benytte en coax og en single cable splitter inne ved PVR. Har ikke testet dette selv men det bør være en god løsning dersom man ikke kan trekke flere kabler.
Postad 30 August 2011 - 23:53
Jag har kört boxen i någon vecka och är mycket nöjd. Framförallt att boxen inte väsnas så hysteriskt som den förra (jag var tvungen att stänga av den varje natt annars kunde jag inte somna - och nej, den boxen stod inte i samma rum).
Den är snabb, snygg, smidig.
Sen gillar jag inte den gamla fjärrkontrollen då jag tycker knapparna låter alldeles för mycket.
Jag håller med om att ljudvolymen ut är lägre än på den förra boxen, det märks tydligast när man byter mellan olika källor (typ ps3 och xbox då kan man få en mindre volymchock).
Bilden är, för mig, bra - är väl egentligen inte större "finsmakare" när det gäller bildkvalitet och ser nog inte större skillnad på den gamla och nya boxen.
Man kan säga såhär:
Allt beror på vart man kommer ifrån. Alla förväntningar jag hade på Sagem-boxen som så innerligt grusades när man började använda den är nu uppfyllda. Det gör sitt jobb - men man häpnar knappast över fantastiska innovativa funktioner.
Men Bugg bugg
Idag buggade boxen för första gången.
Låg och kollade på Simpsons på Tv6 - skulle pausa för att lägga barnen. Trycket på play/pausknappen - ingen reaktion från boxen. Konstigt tänkte jag - den kanske inte kan spela in från marksänt (?!) byter till Kanal 5 och testar att pausa där - funkar inte heller.
Nähä tänker jag. Jag kanske kan spela in programmet och återuppta tittandet på så sätt.
Trycker in REC - får då svar från boxen att "hårddisken är nästan full - ingen inspelning kan påbörjas". Märkligt tänker jag - det är säkert barnen som råkat trycka in rec-knappen. Går in i inspelningslistan - men där finns bara 1 film på 1.38 och två tv-program 2x1h.
Försöker stänga av boxen för att starta om den, men det är lättare sagt än gjort - så jag rycker sladden, sätter i den igen och boxen startar upp. NU funkar det att pausa igen.
Sen måste jag också säga att det är väldigt tråkigt för oss lojala kunder (har varit CD-kund i över 10 år) och haft enorma problem med SAGEM-boxen. Vid felanmälan, kontakt med support, webbsidor osv alltid varit korrekta, trevliga och sakliga - att vi inte får någon "kompensation" för detta. Jag betalar gladeligen 3000kr för en box och 300kr/mån för innehållet (kortavgiften retar mig dock till vansinne). Men bara för att man inte bråkar och gapar högljutt utan försöker vara trevlig och saklig så ignoreras man. Snälla - behandla alla kunder lika.
Postad 31 August 2011 - 05:50
Ouch, jag ställde frågan här i tråden om att använda EN kabel och fick till svar att det går bra...-Det går inte att spela in med timer, det ska det inte heller om man enbart har en antennkabel in enligt CD...suck !
-Varje gång jag sätter på boxern, saknas ett random antal kanaler....kommer en uppdatering i september som löser detta.
..
Skulle kanske varit tydligare i min fråga, att jag undrade om det verkligen fungerar.
Rapportera gärna efter uppdateringen om det fungerar. (EPG-inläsning och inspelning via timer helst både från standby och aktivt tillstånd.)
Vilket fabrikat och modell ?-Fjärren styr även min Boxer-box vilket suger
(Jag har en Sagemcom RT90, som den inte får krocka med.)
Postad 31 August 2011 - 08:00
Jag får ta och testa köra med en kabel, ska erkänna att jag inte testat det i någon större omfattning. Rekommenderar dig dock att skaffa en andra kabel in.
Alternativt kan du köpa ett kit som fixar detta utanför boxen men det kostar en slant.
(någon har viskat att boxen på sikt kommer stöda SatCR men det är bara ett rykte)
jimmey79
Aj, det där låter inte bra. Jag har tyvärr ingen DVB-T mottagare att testa med, kanske var något med denna som strulade?
Rycka sladden? Testa strömbrytaren på kabeln istället. Kanske marginellt bättre.
Någon reset-knapp har inte jag heller funnit.
Fjärr
Fjärrkontrollen har samma koder som CD gamla Sagembox och denna box har samma koder som Sagems Boxer-box. Det senare påstående är jag inte säker på men vill minnas att det är så.
Postad 31 August 2011 - 08:33
Dette skal fungere men du må fortelle dekoderen at du kun bruker 1 kabel.-Det går inte att spela in med timer, det ska det inte heller om man enbart har en antennkabel in enligt CD...suck !
-Varje gång jag sätter på boxern, saknas ett random antal kanaler. Efter 4 samtal med CD, där varje samtal känns som det första. Svar typ "det var det jävligaste det hade vi ingen aaaaning om". Blev svaret på FJÄRDE samtalet att det kommer en uppdatering i september som löser detta.
Ved førstegangsinstallasjon må du velge Avancerad installasjon og ved Atenninstællninger må du velge En antenne, ved neste bilde så skal du ikke endre noe men velge Næsta deretter Fortsætt på Starttransponder.
For å få EPG så må du gå til en kanal på frekvens 10.903Vertikal , eks TV4 HD.
Ved timer opptak start mens man er på en annen kanal (frekvens) så vil du få en plakat om "Antenn 2 er inaktiverad. Under inspilning går det inte att ta emot vissa program når bare en antennekabel er ansluten. Tryck på Stopp nær du vil stoppa inspelningen."
Man kan se på en kanal på samme frekvens som opptakskanalen, man kan ta opp på SVT 1 og samtidig se på SVT 2.
Men gjør som bobben sier "benytte singel cable LNB" hvis det ikke er mulig med 2 kabler.
Postad 31 August 2011 - 10:04
Jag har fiberoptik in i huset där jag bor utanför Varberg och har TV via en lokal lösning kallad net@seaside här i Varberg. Har länge väntat på inspelningsbar box som nu till slut kommit men till min besvikelse har den strulat rejält och jag har tröttnat.
Ser Canal Digital som mitt bästa alternativ men skrämts av att läsa om allt strul med den tidigare boxen. Nu är kanske lösningen här med denna box, så jag följer tråden med intresse. Hoppas bara jag har signalstyrka tillräckligt då jag har rejält med höga träd ca 50 m från huset.
Det finns sedan innan antenn in i huset (byggt 70) men röret för antennsladden antar jag bara rymmer en kabel (?)
Jag har inte riktigt förstått ännu, man behöver inte ha två sladdar men vad är nackdelen med bara en?
Tacksam för svar! Ha det...
Postad 31 August 2011 - 10:56
Det går fint med 1 kabel da denne boksen støtter singel cable/satcr, det finnes flere ord på dette også men det er samme løsning.Ser Canal Digital som mitt bästa alternativ men skrämts av att läsa om allt strul med den tidigare boxen. Nu är kanske lösningen här med denna box, så jag följer tråden med intresse. Hoppas bara jag har signalstyrka tillräckligt då jag har rejält med höga träd ca 50 m från huset.
Det finns sedan innan antenn in i huset (byggt 70) men röret för antennsladden antar jag bara rymmer en kabel (?)
Har ikke sett at CD tilbyr slik LNB enda men det kommer nok snart, skal du ha en nå så kan du høre med en parabol pusher. Viasat har hatt denne løsningen en stund og du kan bruke den samme LNBen på CD sin boks.
Du trenger også en splitt for å få signaler inn på begge inngangene.
Se bilde her http://paytv.no.cdn......SATCR KIT.pdf
Postad 31 August 2011 - 14:08
Parring på CD fungerar som så att det är samma parring på en kundbild. Dvs du kan ha flera boxar på din kundbild med 1 kort och sedan flytta runt det kortet. Så länge boxen och kortet är av samma typ. 01137 kort går till alla deras hd-boxar. En specifik box är inte låst för ett specifikt kort. Så länge dom ligger på samma kundbild.
Bosse kan alltså inte åka hem till Bengan med sitt kort och trycka i sitt kort där.
Det går att ha olika typer av boxar. Dels de boxar som inte kräver pairing. Dels kan man på kortet ha de boxar som kräver pairing (CDs Combobox tex) ihop med CDs HD boxar.
Kortet jag har funkar på alla boxar inlusive HD-boxarna. Jag ville sparka igång min Combobox. Då kontaktade jag CD och bad dem lägga in den i profilen och så funkar även den med kortet. Egentligen inte något problem. För mig är det inte klart vad denna "bakvända" pairing ger i form av begränsning i verkligheten. I och med att kortet funkar direkt i alla fria Conaxboxar och moduler utom i vissa CD boxar som funkar efter att de registreras i min kundbild.
Postad 31 August 2011 - 15:16
För att få detta att fungera så måste man en Unicable LNB.
Typ: Inverto Unicable Twin LNB
Denna kör in bägge strömmarna på samma kabel med olika frekvenser.
I andra ändan ansluter man ett filter med en ingång och 2 utgångar som ansluter till respektive tuner.
Sedan måste man tala om för boxen att man har Unicable och vilken frekvens respektive tuner ligger på.
När jag fick min Viasat-box (Pace DS865) så skickade de med ett Quad Unicable huvud med 2 utgångar.
En var en vanlig och en Unicable utgång med ett 1 till 3 filter.
Unicable är en bra lösning om man vill ha flera boxar till en Satellit.
Vill man ha flera Satelliter blir det dyrt och bökigt.
Postad 31 August 2011 - 17:44
Postad 31 August 2011 - 18:41
Har maskinen nåt autoläge för HD-formatet? Dvs, om den själv känner av om källan är 720p eller 1080i och kör ut signalen okonverterat? I det gamla Sagem-aset var man ju tvungen att manuellt välja antingen 720p eller 1080i.
Nei det er ikke auto format eller 1080p 50Hz konvertering. ADB er egentlig dårligere enn Sagem på dette området siden det ikke er mulig å velge outputformat fra remote kontrol. Man kan kun bytte outputformat ved å trykke på "RES" knappen på selve mottageren.
MEN...ADB boksen konverterer formatene på en mye bedre måte enn Sagem HDPVR, f.eks. er 720p->1080i konvertering på Sagem HDPVR katastrofalt dårlig slik at resultatet blir dårligere enn SD kvalitet.
Redigerat av Bobben_no, 31 August 2011 - 18:44.
Postad 31 August 2011 - 20:46
Postad 01 September 2011 - 13:12
https://www.canaldig...jarrinspelning/
Postad 01 September 2011 - 14:35
Nu kan ni kunder med en inspelningsbara HD-box 500GB spela in program och filmer vart ni än befinner er. För att göra detta kopplar man upp boxen mot internet och aktiverar fjärrinspelningstjänsten. På vår hemsida kan ni läsa mer om hur ni går tillväga, följ bara länken nedan.
http://www.canaldigi...Fjarrinspelning
Med vänliga hälsningar,
Miriam
Redigerat av Allente Sverige, 01 September 2011 - 17:02.
Postad 01 September 2011 - 14:42
1. Gå till fjärrinspelning från din mobil eller dator.
Internet är stort. Eller ska jag fysiskt gå någonstans?
/NOP
P.S. Nya boxen verkar ha potential att bli riktigt bra. Tack för det!
Postad 01 September 2011 - 15:06
http://www.canaldigi...jarrinspelning/Hej,
Nu kan ni kunder med en inspelningsbara HD-box 500GB spela in program och filmer vart ni än befinner er. För att göra detta kopplar man upp boxen mot internet och aktiverar fjärrinspelningstjänsten. På vår hemsida kan ni läsa mer om hur ni går tillväga, följ bara länken nedan.
http://www.canaldigi...jarrinspelning/
Med vänliga hälsningar,
Miriam
ska det nog vara...
Postad 01 September 2011 - 15:12
Postad 01 September 2011 - 15:16
Är det bara jag som är förvirrad:
Internet är stort. Eller ska jag fysiskt gå någonstans?
/NOP
P.S. Nya boxen verkar ha potential att bli riktigt bra. Tack för det!
Hajar inte heller riktigt vart jag ska ta vägen =S
Postad 01 September 2011 - 16:06
Canal Digital Fjärrinspelning
Edit:
Har nu lagt in två inspelningar. Gjorde det via Windows 7/IE9 - ska testa via iPad 2 och iPhone sen. Gränssnittet är enkelt och sparsmakat - det fungerar, inte så mycket mer. Dock saknas det lokala kanaler i listan, såsom SVT Västerbotten och Kanal 5 Mitt/Norr.
Edit 2:
Det fungerade även att lägga till inspelningar från iPad och iPhone. Nu är det bara att vänta och se om de inspelningar jag gjort fungerar.
Instruktionstexten på inloggningssidan är lite ihoptryckt när man går till den via iPhone 4 (iOS 4.3.5). Sen har inte sidan nån <title> så när man lägger till den som ett bokmärke så heter sidan Namnlös från iOS och http--fjarrinspelning.canaldigital.se-Pages-Templates-RemoteRecord-Login.aspx när man lägger till den som favorit via Internet Explorer.
En <title> typ Canal Digital Fjärrinspelning vore kanske lämpligt?
Redigerat av ABSiNSANE, 01 September 2011 - 16:40.
Postad 01 September 2011 - 17:00
Denna länk är till inloggningssidan för fjärrinspelning:
Canal Digital Fjärrinspelning
Edit:
Har nu lagt in två inspelningar. Gjorde det via Windows 7/IE9 - ska testa via iPad 2 och iPhone sen. Gränssnittet är enkelt och sparsmakat - det fungerar, inte så mycket mer. Dock saknas det lokala kanaler i listan, såsom SVT Västerbotten och Kanal 5 Mitt/Norr.
Edit 2:
Det fungerade även att lägga till inspelningar från iPad och iPhone. Nu är det bara att vänta och se om de inspelningar jag gjort fungerar.
Instruktionstexten på inloggningssidan är lite ihoptryckt när man går till den via iPhone 4 (iOS 4.3.5). Sen har inte sidan nån <title> så när man lägger till den som ett bokmärke så heter sidan Namnlös från iOS och http--fjarrinspelning.canaldigital.se-Pages-Templates-RemoteRecord-Login.aspx när man lägger till den som favorit via Internet Explorer.
En <title> typ Canal Digital Fjärrinspelning vore kanske lämpligt?
men bokmärket (åtminstone om du sparar den på hemskärmen) kan döpas till valfritt
Postad 01 September 2011 - 17:34
Uppdatering: De vet inte vad som kan vara fel. Blev ombedd att dra ur elen och koppla bort antenn och nätverkskablar och sedan start om men det hjälpte inte. De ska ringa upp mig imorgon...
Det dyker då och då upp en grafik som säger " Canal Digital GO, please wait", det tillsammans med att det blev något fel i samband med den första fjärrinspelningen gör att jag drar slutsatsen att det är just fjärrinspelningen som ställt till det. Så jag tycker att ni ska hålla er borta från den så länge.
Redigerat av Unregistered59e42bf8, 01 September 2011 - 18:06.
Postad 01 September 2011 - 17:41
men bokmärket (åtminstone om du sparar den på hemskärmen) kan döpas till valfritt
Självklart det går, men det är praxis att man döper sidan. Oavsett om den har namn eller inte så kan man ju alltid döpa om den...
Postad 01 September 2011 - 19:24
Samma sak via W7/Firefox och Android HTC-webbläsare.
Efter en dryg veckas användning är jag annars väldigt nöjd med boxen även om jag kan hålla med om att GUI:t är lite väl "stort" för oss som har stor bildyta i förhållande till avstånd.
Om nu CD bara kunde se till att aktivera den andra inspelningskanalen lite skyndsamt...
/Roger
Postad 01 September 2011 - 19:34
Postad 01 September 2011 - 19:45
Redigerat av philipsguy, 01 September 2011 - 20:04.
Postad 01 September 2011 - 19:59
Edit: japp, lördag och söndag skrivs med danskt ö. Sen står det mandag och tirsdag.
Om Canal Digital släpper en app för fjärrinspelning så vore det snyggt om de kunde bygga in funktionen i befintlig app de har för tv guiden.
Redigerat av ABSiNSANE, 01 September 2011 - 19:56.
Postad 01 September 2011 - 20:09
Postad 01 September 2011 - 20:12
Redigerat av ABSiNSANE, 01 September 2011 - 20:27.
Postad 01 September 2011 - 20:50
BRA FUNKTION!!!!
Den här boxen är ljusår bättre än gamla - och förmodligen minst lika bra som de bästa tredjepartarna (bortsett flera samtidiga inspelningar)
//Peter
Postad 01 September 2011 - 20:54
Samma här...Schemaläggningar i boxen visas på webben, men jag kan inte sätta någon inspelning därifrån eftersom kanallistan är tom
Annars är boxen som andra sagt ljusår bättre än den gamla!
Postad 01 September 2011 - 21:50
blir det något stöd för Android i fjärrinspelningen?
Jag tror det sagts att det är något som kanske sker i framtiden. Jag tolkar det som att det troligen kommer.
Men som det nu är kan du väl alltid logga in på webbplatsen via din telefon och styra den?
fast klart, en app vore inte fel. Om nu inte CD vill skapa finns det säkert någon här som kan.
Postad 01 September 2011 - 21:53
Visst det kan göras lite snyggare kanske men funktionen i sig är ändå viktigast.
Postad 02 September 2011 - 14:59
Förstår inte varför allt måste ha appar när det går utmärkt att använda telefonernas webbläsare...
Visst det kan göras lite snyggare kanske men funktionen i sig är ändå viktigast.
Håller med, bättre satsa på en bra hemsida för detta än olika appar för olika telefoner.
Postad 02 September 2011 - 15:13
Äh, du vet, flest appar när batteriet dör vinner....Förstår inte varför allt måste ha appar när det går utmärkt att använda telefonernas webbläsare...
Funktion står tyvärr rätt långt ner på kravlistan hos många användare idag.
Postad 02 September 2011 - 19:16
Har ersatt Sagems HDD problembox, ( hade dock lyckats spara det gamla blåa gränssnittet dvs mjukvaran från ifjor- innan VOD ställde till det) bilden ÄR helt klart bättre framför allt på HD kanalerna.
Små grejer som att klockan sitter uppe i hörnet när resten av infon finns nere i bild & att man bara får fram ikonen för DD multiljud (dolbyloggan+D) när bannern för timeshift/inspelat är synlig, är små bagateller i sammanhanget.
Mkt nöjd!! ( Än så länge)
Postad 02 September 2011 - 21:35
Boxen har funkat klockrent i de två veckor jag haft den men nu när jag startar boxen för första gången efter att testa fjärrinspelning så kajkar boxen. En mängd olika meddelanden och en uppdatering av mjukvara som misslyckats tre gånger på tjugo minuter. Sitter just nu och väntar på att supporten skall prata med någon tekniker...
Uppdatering: De vet inte vad som kan vara fel. Blev ombedd att dra ur elen och koppla bort antenn och nätverkskablar och sedan start om men det hjälpte inte. De ska ringa upp mig imorgon...
Det dyker då och då upp en grafik som säger " Canal Digital GO, please wait", det tillsammans med att det blev något fel i samband med den första fjärrinspelningen gör att jag drar slutsatsen att det är just fjärrinspelningen som ställt till det. Så jag tycker att ni ska hålla er borta från den så länge.
Näpp det fanns ingen lösning, ny box skickad. Första bytet efter knappt två veckor så det är kanske möjligt att slå Sagem-boxens elva gånger på tre år...
Postad 02 September 2011 - 22:54
Postad 02 September 2011 - 23:07
Men när jag kollar på fjärrkontrollen så finns det en knapp under sjuan som har både en stjärna och en punkt, det kanske funkar att trycka två gånger fort? Jag bara gissar nu.
Postad 03 September 2011 - 07:39
Tryck på siffran 1 två gånger på din fjärr och en punkt kommer fram.Har aktivera "go" tjänsten men hittade ingen punkt när jag skulle skriva inloggningsnamnet (jag har en punkt i mitt användarnamn). På den gamla boxen var det inga problem. Är det någon som vet hur man gör för att skriva in en punkt på den nya boxen?
Postad 03 September 2011 - 08:03
För övrigt vilja ge Canal Digital en eloge för otrolig snabb leverans. Beställde i onsdags em och på fredag morgon hade jag boxen och då bor jag i norrland på vischan. Killen jag pratade med trodde att det skulle ta över en vecka. Posten ska väl också ha en eloge, bra jobbat!
Det lilla jag har testat boxen så gillar jag den hittills. Snabb start och lite snyggare gränssnitt. Något skarpare bild, kör Samsungs 9-serien och den kan verkligen visa en kristallklar bild när det gäller. Bättre hantering av favoritlistor, man kan lätt skapa olika listor för filmkanaler. nyhetskanaler och sportkanaler och sidvisningsguiden visar bara de kanaler som finns i respektive lista. Gillar verkligen sidvisningsguiden liknar cover-flow i Macen. Men däremot är det sämre med utgångar på boxen.
-saknar komponent utgång (körde det till min projektor)
-endast optisk digital ljudutgång, dessa är redan fulla i min reciever)
-endast en scart (jag körde förrut den första till en köks-tv och den andra till sovrums-tvn)
Nu tittade jag sällan på tv i sovrummet men ändå jag hade inte räknat med försämringar.
Postad 03 September 2011 - 09:17
Kan man lägga kanalerna i egen ordning också (så att de går att direkt-välja med nya "ordnings-siffror" på fjärren)?Det lilla jag har testat boxen så gillar jag den hittills...
Bättre hantering av favoritlistor, man kan lätt skapa olika listor för filmkanaler. nyhetskanaler och sportkanaler och sidvisningsguiden visar bara de kanaler som finns i respektive lista.
..
Men däremot är det sämre med utgångar på boxen.
-endast optisk digital ljudutgång, dessa är redan fulla i min reciever)
(Manualen man kan ladda ner är väldigt sparsam på information.)
Jag kommer också att sakna elektrisk S/PDIF utgång om jag köper denna boxen, men det går i alla fall att åtgärda med en konverter (optisk->elektrisk).
Postad 03 September 2011 - 11:02
Kan man lägga kanalerna i egen ordning också (så att de går att direkt-välja med nya "ordnings-siffror" på fjärren)?
(Manualen man kan ladda ner är väldigt sparsam på information.)
Jag kommer också att sakna elektrisk S/PDIF utgång om jag köper denna boxen, men det går i alla fall att åtgärda med en konverter (optisk->elektrisk).
Ja du kan ändra ordningen i varje lista
Postad 03 September 2011 - 12:06
Postad 03 September 2011 - 14:48
Postad 03 September 2011 - 17:17
Tyvärr inte.Har det kommit någon lösning på fjärrinspelning? Kan logga in men får bara "no channels found"
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
ADB HD PVR 5720SX byte till 1 TB HDD
3 bilder
258 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?