Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 95.XX-tråden

605 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2013 - 18:14

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Jag köpte transparenta 2.5-kablar från Kjell & Co för 17 SEK metern, fungerar bra för mig.

Jag har testat att köra vid lite högre volym idag och jag måste säga att för första gången hoppade jag till när jag spelade ett spel. Jag satt och lirade Ravaged när en granat till höger om mig exploderade och jag fick kalla kårar och verkligen hoppade till. Nu har jag fått ännu mer sug efter 95.33 centern också och möjligtvis 95.24. Jag är mer än nöjd med dessa högtalare, utmärkt "första köp" så att säga och fått prova golvhögtalare för första gången i mitt liv.

Jag är dock fundersam. Det känns som att all bas endast kommer från den vänstra högtalaren. Jag har säkert placerat den högra lite fel så att jag inte får samma tryck från den som från den vänstra. Jag sitter visserligen lite närmare den vänstra då jag har en hurts på sidan om bordet och sedan högtalaren, ska testa att flytta runt högtalarna och sitta mer centrerad.

Annars kan du kolla om allt är inkopplat som det ska. Det sitter ledande bläck mellan dom tre olika anslutningarna, se till så att alla kontakter är åtdragna så att det inte glappar nånstans.

Postad 02 February 2013 - 18:20

Unregistered32074
  • Unregistered32074
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Banankontakter är att rekommendera finns en risk annars att bläcken mellan anslutningarna glappar.

Postad 02 February 2013 - 18:53

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Måste ju bara fråga, vilket blir ditt nästa hemmabio köp? :)

Det blir Ino Audio. Först ska ett par piPs köpas hem (stativare) sen får man börja spara till pi60 (golvare) + 6st a2 (satelitare) sen till detta ska antigen egna basar byggas eller så blir något som 2 eller 4st från Ino.
I samband med köpet så blir troligen Ingvar Öhman (akustiker och Ino Audio skapare) inblandat för akustisk rådgivning. Men allt det här sker tidigast om 5år eftersom pengar inte väXer på träd haha. Just nu känner jag att 95 serien räcker fiiiiint.

Postad 02 February 2013 - 18:57

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Banankontakter är att rekommendera finns en risk annars att bläcken mellan anslutningarna glappar.

Helt rätt ;) jag kör oXå med det. Dom från XTZ är prisvärda, annars så fins det på tradera med som är lite billigare om man inte bryr sig om utseende.

Postad 02 February 2013 - 20:08

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Annars kan du kolla om allt är inkopplat som det ska. Det sitter ledande bläck mellan dom tre olika anslutningarna, se till så att alla kontakter är åtdragna så att det inte glappar nånstans.

Jag måste ta och kontrollera det, förflyttade mig så att jag satt närmare den högra högtalaren, och sedan närmare den vänstra och upplevde ingen som helst bas från den högra, däremot från den vänstra hörde jag basen. Ska ta och kontrollera det ganska så snart. Dra om kablarna helt och hållet för den högra.

Postad 03 February 2013 - 20:40

ante_ante
  • ante_ante
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
XTZ 95.44 verkar ju onekligen ha bra omdömen till en hyffsad prislapp. Funderar på nytt hemmabio system och dessa är i allafall med på intresslistan. Receivern jag funderat på är antingen en Yama RX-V771 eller Pioneer 922. Kan det vara nåt att satsa på?

Redigerat av ante_ante, 04 February 2013 - 08:02.

Postad 04 February 2013 - 18:04

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

XTZ 95.44 verkar ju onekligen ha bra omdömen till en hyffsad prislapp. Funderar på nytt hemmabio system och dessa är i allafall med på intresslistan. Receivern jag funderat på är antingen en Yama RX-V771 eller Pioneer 922. Kan det vara nåt att satsa på?

Det tror jag definitivt!
Du borde dock åka och lyssna på dem olika Receiver's som finns, då alla har olika uppfattningar om hur ett ljud ska låta :)

Postad 04 February 2013 - 18:18

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
God afton gott folk! Har en fråga ang 95.serien. Det står att dom är på 4-8 ohm men lästen nånstans att dom testats o ligger på 4 ohm. Kör idag förstärkaren på 8 ohm men funderar på att ställa om den. Någon som också hört talas om detta eller ännu bättre VET? ;) Tack på förhand!

Mvh

Postad 04 February 2013 - 18:20

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Helt rätt. Lyssna om du har möjlighet men om du inte är så kräsen så är ju båda delarna värdiga recivers. Man kan driva 95 serien med ganska klen recivers och det är bra om man har begränsad budget. Har man lite mer i plånkan så är det ju ingen nackdel med eXtra kräm :P

Postad 04 February 2013 - 18:25

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

God afton gott folk! Har en fråga ang 95.serien. Det står att dom är på 4-8 ohm men lästen nånstans att dom testats o ligger på 4 ohm. Kör idag förstärkaren på 8 ohm men funderar på att ställa om den. Någon som också hört talas om detta eller ännu bättre VET? ;) Tack på förhand!

Mvh

Min reciver Onkyo 818 kör dom med 6ohm.

Postad 04 February 2013 - 18:34

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Ok, Ställde den in sig på det av sig själv då eller var det grundinställning så att säga? Har en Yamaha rx-a 2010 o den är förställd på 8 så har kört på det.

Postad 04 February 2013 - 18:36

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Den valde det själv. Kan även välja 4ohm. Antar att den tar det som är lämpligast.

Postad 04 February 2013 - 18:56

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Okay, testar ställa om till det o ser vad som händer! :)

För övrigt till alla som velar mellan vilka förstärkare dom ska välja osv skulle iaf jag rekommendera att köpa en med pre out så man kan hänga på slutsteg. Överlag verkar det som att uppfattningen ang xtz är att dom bara växer o växer o låter bättre ju mer kraft dom får. Så är det ju klart överlag, men just Xtz verkar vara extra "tacksamma" för kraft! :) Tänker själv hänga på ett Inter 500 inom kort o om steget är hälften så bra som det sägs o det ger högtalarna det jag vill så att säga blir det antagligen ytterligare ett till längre fram. Priset är ju ett skämt om man nu ska utgå från hur bra det verkar vara! :D Precis som Xtz, väldigt mycket ljud för pengarna! Bra ljud dessutom! :)

Postad 04 February 2013 - 19:32

ante_ante
  • ante_ante
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Kanske gör en chansning ändå och kör på 95.44 , måste ju låta bättre än mina gamla Dynavoice F6 jag hade innan. Iofs tyckte jag dom lät helt okey ändå sett till priset så kanske inte är så himla kräsen. Sen är det nog fler som rekommenderar V771:an mot 922:an.

Redigerat av ante_ante, 04 February 2013 - 19:35.

Postad 04 February 2013 - 20:16

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Okay, testar ställa om till det o ser vad som händer! :)

För övrigt till alla som velar mellan vilka förstärkare dom ska välja osv skulle iaf jag rekommendera att köpa en med pre out så man kan hänga på slutsteg. Överlag verkar det som att uppfattningen ang xtz är att dom bara växer o växer o låter bättre ju mer kraft dom får. Så är det ju klart överlag, men just Xtz verkar vara extra "tacksamma" för kraft! :) Tänker själv hänga på ett Inter 500 inom kort o om steget är hälften så bra som det sägs o det ger högtalarna det jag vill så att säga blir det antagligen ytterligare ett till längre fram. Priset är ju ett skämt om man nu ska utgå från hur bra det verkar vara! :D Precis som Xtz, väldigt mycket ljud för pengarna! Bra ljud dessutom! :)

Oxå en anledning till mitt val utav reciver "Pre Out" Klart man vill ha en som harr mer steg inbyggda men det kostar ju mer men om man har pre out så kan man köpa till ett steg efter smak och tycke när mer klirr dYker upp :P Ja jag tycker att högtalarna låter bättre med en mer kompetent förstärkare men en lite klenare i början är ju ok. Kan kanske inte spela lika högt innan det börjar ge upp men man klarar sig med det. Men 95 serien är lättare att drive gemfört med 99 serien.

Postad 04 February 2013 - 20:17

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Dom är garanterat bättre! Både vad gäller ljud o byggkvalité. Dynavoice F6 har enligt mig ganska "dassig" finish, men visst, för det priset kan man inte få allt. Och jag hade definitivt köpt 771:an framför 922:an. Bl.a av den enkla anledningen att den har pre out samt att yamaha är enligt mig mer välbyggda än pioneer. Iaf när vi snackar den här prisklassen. Slog ett snabbt öga o blev förvånad över hur pass mycket det verkar som man får för dom pengarna!

Postad 04 February 2013 - 20:25

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Oxå en anledning till mitt val utav reciver "Pre Out" Klart man vill ha en som harr mer steg inbyggda men det kostar ju mer men om man har pre out så kan man köpa till ett steg efter smak och tycke när mer klirr dYker upp :P Ja jag tycker att högtalarna låter bättre med en mer kompetent förstärkare men en lite klenare i början är ju ok. Kan kanske inte spela lika högt innan det börjar ge upp men man klarar sig med det. Men 95 serien är lättare att drive gemfört med 99 serien.

Var faktiskt inne på en 818 först men när jag lyckades komma över en 2010:a för 8000:- kunde jag inte låta bli. Sen var där nåt speciellt med yaman som tilltalade mig. Mest komiska är väl egentligen att för 4-5 år sen verkligen HATA jag yamahas recivrar! :P

Postad 04 February 2013 - 20:26

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Kanske gör en chansning ändå och kör på 95.44 , måste ju låta bättre än mina gamla Dynavoice F6 jag hade innan. Iofs tyckte jag dom lät helt okey ändå sett till priset så kanske inte är så himla kräsen. Sen är det nog fler som rekommenderar V771:an mot 922:an.

Pioneer är grymma när man börjar klättra uppåt, typ 15K klassen och uppåt. Men jag föredrar Onkyo men skulle kunna tänka mig Yamaha oxå. Men jag är nog inte lika kräsen som många andra.

Postad 04 February 2013 - 20:32

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Var faktiskt inne på en 818 först men när jag lyckades komma över en 2010:a för 8000:- kunde jag inte låta bli. Sen var där nåt speciellt med yaman som tilltalade mig. Mest komiska är väl egentligen att för 4-5 år sen verkligen HATA jag yamahas recivrar! :P

haha jo du. Velade länge innan det blev 818. Lutade mycket åt Yamaha 2010 men efter många om och men och ett fint pris på 10K då dol låg på 13K så blev 818 vinnaren. Tycker för övrigt att den är snyggare oxå samt att jag haft Onkyo sedan tidigare.

Postad 04 February 2013 - 20:48

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

haha jo du. Velade länge innan det blev 818. Lutade mycket åt Yamaha 2010 men efter många om och men och ett fint pris på 10K då dol låg på 13K så blev 818 vinnaren. Tycker för övrigt att den är snyggare oxå samt att jag haft Onkyo sedan tidigare.

Ungefär så tänkte jag med fast tvärt om. :) Dock aldrig haft yamaha tidigare som sagt. Men designen är för mig nästan lika viktig som insidan. Där måste liksom finnas nåt som tilltalar en. Man går ju inte direkt ut på krogen o raggar ruggugglor i hopp om att insidan kanske är fin! :P

Postad 04 February 2013 - 20:52

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ungefär så tänkte jag med fast tvärt om. :) Dock aldrig haft yamaha tidigare som sagt. Men designen är för mig nästan lika viktig som insidan. Där måste liksom finnas nåt som tilltalar en. Man går ju inte direkt ut på krogen o raggar ruggugglor i hopp om att insidan kanske är fin! :P

+1
Sant :)

Postad 04 February 2013 - 21:11

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag har köpt mig en Yamaha RX-A1020 och jag streamar musik via datorn med en HDMI, men när jag stänger av min tv så slutar musiken att spela. Vilken inställning har jag nu missat. Själva HDMI går rakt in till Receiver 2 in :)
Mvh Jimmy

Postad 04 February 2013 - 21:15

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag har köpt mig en Yamaha RX-A1020 och jag streamar musik via datorn med en HDMI, men när jag stänger av min tv så slutar musiken att spela. Vilken inställning har jag nu missat. Själva HDMI går rakt in till Receiver 2 in :)
Mvh Jimmy

Jaadu, när du hittar rätt inställning får du gärna dela med dig.
Men erfarenhet hittils, blandanat från mig själv och mängder med forum, är att det tyvärr "bara är så"

Postad 04 February 2013 - 21:17

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

Men erfarenhet hittils, blandanat från mig själv och mängder med forum, är att det tyvärr "bara är så"

min yamaha 665 slutade med denna dumhet när jag satt den på passtrouh (stavning ?)
då stängs bara ljudet av i 5 sek och kommer tebax igen

Postad 04 February 2013 - 21:24

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

min yamaha 665 slutade med denna dumhet när jag satt den på passtrouh (stavning ?)
då stängs bara ljudet av i 5 sek och kommer tebax igen

Nu funkade det faktiskt, men saken är att ifall jag stänger av min tv så försvinner själva bilden på min dator, asså själva Windows menyn och allt på skrivbordet men inte ifall jag har tv,n på standby :o
Det kanske bara är en inställning på mitt grafikkort?
Jag kan dock tycka att det inte borde ha någonting med min tv att göra, då HDMI sitter i själva Receiver och inte tv.

Redigerat av UseJimmy, 04 February 2013 - 21:49.

Postad 05 February 2013 - 01:01

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag ville bara tacka, jag kollade nu ordentligt på baksidan och såg att ena blecket såg ut så här " \ ", när jag har skruvat dit kabeln och sett till att blecket var rakt, så verkar det som att blecket hade glidit ur plats och hamnat utanför själva "skruven". Nu får jag ut starkare ljud från den högra högtalaren och även mer basljud, till den grad att jag faktiskt hör skillnad nu om jag lutar mig vänster och höger.

Fantastiskt att ett bleck kan göra så mycket, trots att dem andra "intagen" inte har kablar i sig. Jag använder endast + samt - på paren längst ner.

Redigerat av Midskogs, 05 February 2013 - 01:02.

Postad 05 February 2013 - 05:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Mvh Jimmy

Om det inte är inställning så kan det vara en bugg. Jag stälde in min Onkyo 818 att när bildkällan stängs av så ska recivern stängas av. Eftersom jag i regel ser på film så är det bra men när man slår på projjen och startar en spellista och sen stänger av projjen så haha stängs recivern ner och då får man starta den igen. Får koppla in en skärm där man kan styra med hjälp av den.

Redigerat av RobNB, 05 February 2013 - 07:51.

Postad 05 February 2013 - 06:14

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Samma här, fast bara för nån enstaka sekund som nämnts tidigare. Tycker dock det spelar mindre roll, brukar inte slå av o på tv:n hela tiden när jag spelar musik! ;)

Postad 05 February 2013 - 08:01

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Jag ville bara tacka, jag kollade nu ordentligt på baksidan och såg att ena blecket såg ut så här " \ ", när jag har skruvat dit kabeln och sett till att blecket var rakt, så verkar det som att blecket hade glidit ur plats och hamnat utanför själva "skruven". Nu får jag ut starkare ljud från den högra högtalaren och även mer basljud, till den grad att jag faktiskt hör skillnad nu om jag lutar mig vänster och höger.

Fantastiskt att ett bleck kan göra så mycket, trots att dem andra "intagen" inte har kablar i sig. Jag använder endast + samt - på paren längst ner.

Det är just därför blecken är viktiga, eftersom dom övriga kontakterna saknar kablar. Diskant, mellanregister och bas har varsitt kontaktpar, och alla måste ha kontakt när man bara kör med en förstärkare till alla.

Banankontakter hjälper som nämnt, då man slipper skruva loss blecken. Jag har även bytt ut mina mot en bit helt skalad kabel.

Postad bild

Samma här, fast bara för nån enstaka sekund som nämnts tidigare. Tycker dock det spelar mindre roll, brukar inte slå av o på tv:n hela tiden när jag spelar musik! ;)

Mjo, själva avbrotet blir kort, problemet är att datorn lätt "tappar" ljudenheten om jag spelar musik när det sker. Så jag kan stoppa musiken, stänga av TV'n, och sedan starta musiken igen, men tja, inte helt optimalt :P

Postad 05 February 2013 - 12:12

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det har jag dock aldrig varit med om, det bara försvinner för en kort stund sen fortsätter det igen. Kör förvisso airplay o antar att det kan skilja lite pga. vad du änvänder dig av.

Postad 05 February 2013 - 12:19

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Det har jag dock aldrig varit med om, det bara försvinner för en kort stund sen fortsätter det igen. Kör förvisso airplay o antar att det kan skilja lite pga. vad du änvänder dig av.

Nej, det är just HDMI-enheter som kan få det problemet, "Förstärkare + TV" ses inte som samma enhet som enbart förstärkaren, så att stängda av tv'n ger ungefär samma effekt som att rycka ut hdmisladden och plugga in den igen. Min blurayspelare klarar sådana avbrott, men inte datorn.

Postad 05 February 2013 - 17:43

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Nej, det är just HDMI-enheter som kan få det problemet, "Förstärkare + TV" ses inte som samma enhet som enbart förstärkaren, så att stängda av tv'n ger ungefär samma effekt som att rycka ut hdmisladden och plugga in den igen. Min blurayspelare klarar sådana avbrott, men inte datorn.

Fast jag kör förvisso med hdmi från Apple tv:n. Jag tänkte om det har nåt o göra med Arc:en annars? Ska jävlar pröva stänga av den alternativt koppla tv:n till den andra utgången som inte har arc.

Postad 06 February 2013 - 09:16

Living82
  • Living82
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Skrev till fyndbörsen o frågade vad dom ansåg o som jag förstod det spelade det mindre roll men han tyckte jag kunde ställa den på 6 ohm dvs precis som din förstärkare kör dom på. :)

Postad 06 February 2013 - 11:41

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Skrev till fyndbörsen o frågade vad dom ansåg o som jag förstod det spelade det mindre roll men han tyckte jag kunde ställa den på 6 ohm dvs precis som din förstärkare kör dom på. :)

Se där :)

Postad 06 February 2013 - 16:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Nu börjar de äntligen bli dax för köp av xtz 95 serien för min del och jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på innan jag bestämmer mig helt för vilken typ av paket jag ska köra på..någon som vet hur 70.12 fungerar som surr? Har nämligen funderat på att satsa på dom till bakkanalerna och köra på 2st 10.16 basar istället för en 1st 10.16 bas och 95.24 surr...min budget e tajt därför jag får välja nått av de:/ tror ni jag kommer behöva 2basar?eller de e bättre att satsa på bättre surr??

Postad 06 February 2013 - 16:19

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Nu börjar de äntligen bli dax för köp av xtz 95 serien för min del och jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på innan jag bestämmer mig helt för vilken typ av paket jag ska köra på..någon som vet hur 70.12 fungerar som surr? Har nämligen funderat på att satsa på dom till bakkanalerna och köra på 2st 10.16 basar istället för en 1st 10.16 bas och 95.24 surr...min budget e tajt därför jag får välja nått av de:/ tror ni jag kommer behöva 2basar?eller de e bättre att satsa på bättre surr??

Jag är kluven. För ett par år sedan hade jag sagt att det var skitsamma vilka bakkanaler man hade, men sen jag har min setup på plats märker jag att nyare filmer blir bättre och bättre på att faktiskt använda dom.

Men tja, mest hänger nog valet på ditt rum, och hur det klarar sig med enbart en sub.

Postad 06 February 2013 - 16:33

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Mitt rum är ett vardagsrum som jag ska försöka få till ett biorum av,4x5 m och 2,40 i takhöjd, långsidorna är betong,kortsidorna av gips..

Postad 06 February 2013 - 16:38

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Även fönster på en av väggarna..

Postad 06 February 2013 - 20:35

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

95.24 i fronten och 70.12 som surr + 2st 10.16 har jag fattan det hela rätt? Det ska fungera bra tycker jag, har man begränsad budget så klarar man sig med denna setup tycker jag. Bra tänkt med dubbla subbar, kommer ge eXtra tryck som högtalarna inte klarar av. 70 serien är en trevlig serie som man kan växa med och har råd bli av med om man känner att man vill ha mer. Skulle dock rekomendera hela 95 serien eftersom man verkligen får mYcket för pengarna men om man inte har den budgeten så blit den setuppen som ör åvan en bra början.

Postad 06 February 2013 - 23:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

95.24 i fronten och 70.12 som surr + 2st 10.16 har jag fattan det hela rätt? Det ska fungera bra tycker jag, har man begränsad budget så klarar man sig med denna setup tycker jag. Bra tänkt med dubbla subbar, kommer ge eXtra tryck som högtalarna inte klarar av. 70 serien är en trevlig serie som man kan växa med och har råd bli av med om man känner att man vill ha mer. Skulle dock rekomendera hela 95 serien eftersom man verkligen får mYcket för pengarna men om man inte har den budgeten så blit den setuppen som ör åvan en bra början.

Du förstod mig nästan helt rätt:P jag tänkte köra 95.44 i fronten, 95.33 center och 70.12 som surr och isf 2st 10.16.....eller bör jag köra på samma setup fast med 95.24 som surr och bara en 10.16? setupen du nämde ovan låter som en jätte bra budget variant fast nu har jag ju råd med golvarna oxå:-)

Postad 07 February 2013 - 05:50

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
I mitt tycke så kommer det räcka fint. Jag kör hela 95 serien i fronten och Bose som surr. Kommer att bygga egna surrar (Mupps) Vissa kan vara känsliga om det inte är samma runt om, vill ha klang matchning. Jag vill i huvodsak få ut utfylnaden i bakkanalen :) 10.16 fyller på med basstöd och du har en fin setup. Från mig har du en GO!:P

Postad 07 February 2013 - 09:32

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

I mitt tycke så kommer det räcka fint. Jag kör hela 95 serien i fronten och Bose som surr. Kommer att bygga egna surrar (Mupps) Vissa kan vara känsliga om det inte är samma runt om, vill ha klang matchning. Jag vill i huvodsak få ut utfylnaden i bakkanalen :) 10.16 fyller på med basstöd och du har en fin setup. Från mig har du en GO! :P

lite så känner väll jag oxå att de kan räcka med "utfyllnad" i bakkanalerna,att man inte kommer höra så stor skillnad om man kör 95.24 vs 70.12 som man kanske gör när man kör 2st 10.16 istället för en? jag funderar även på förstärkaren onkyo 515 vs 616..det skiljer ca 1000:-..tror du man kommer höra nån märkbar skillnad ljudmässigt mellan dom 2 eller börjar jag snåla för mycke om jag funderar på att köra på en 515 ? :)

Postad 07 February 2013 - 21:56

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

lite så känner väll jag oxå att de kan räcka med "utfyllnad" i bakkanalerna,att man inte kommer höra så stor skillnad om man kör 95.24 vs 70.12 som man kanske gör när man kör 2st 10.16 istället för en? jag funderar även på förstärkaren onkyo 515 vs 616..det skiljer ca 1000:-..tror du man kommer höra nån märkbar skillnad ljudmässigt mellan dom 2 eller börjar jag snåla för mycke om jag funderar på att köra på en 515 ? :)

Nu har jag inte stenkoll på 515 vs 616 men dom klarar driva 95 serien det vet jag. Provade en 609 innan jag köpte min 818 och där hör jag faktiskt ski men 609 var helt klart suverän. Anledningen till mitt var blev pre out, TX32 kalibrering och att den är snygg :P
Mins jag rätt så är 515 väldigt kompetent och jag tror inte an det är så stor skillnad där. Är du osäker så slänger du ut frågan på forat. Fins en hel del som kör 515 och dom är nöjda. Tycker du att finesserna räcker så lär du bli nöjd. Jag körde hela 95 serien med en 307 och jag tyckte att det var helt ok.

Postad 07 February 2013 - 22:34

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Kanske absolut inte är rätt råd det här men har sneglat på XTZ-märket några år nu. Jag ska sattsa på en till vinylspelar uppsättning. Den här gången i vardagsrummet. Har en äldre svarv, med en 70-tals kenwood stereo förstärkare och behöver nu ett par små högtalare för att spela. Tänker mig runt 2000kr. 93.23 verkar lite stor men samtidigt en högtalare som fungerar som 2.0a eller fronter. Är de andra billigare mindre modellerna dåliga (för min set-up)? Jag tänker både ljud och ekonomi nu!

Postad 08 February 2013 - 08:48

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Nu har jag inte stenkoll på 515 vs 616 men dom klarar driva 95 serien det vet jag. Provade en 609 innan jag köpte min 818 och där hör jag faktiskt ski men 609 var helt klart suverän. Anledningen till mitt var blev pre out, TX32 kalibrering och att den är snygg :P
Mins jag rätt så är 515 väldigt kompetent och jag tror inte an det är så stor skillnad där. Är du osäker så slänger du ut frågan på forat. Fins en hel del som kör 515 och dom är nöjda. Tycker du att finesserna räcker så lär du bli nöjd. Jag körde hela 95 serien med en 307 och jag tyckte att det var helt ok.

Japp jag får nog slänga ut frågan ang förstärkarna i en annan tråd...har även kollat på xtz 80 satteliterna som alternativ,hur står dom sig mot 70.12?

Postad 08 February 2013 - 10:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Japp jag får nog slänga ut frågan ang förstärkarna i en annan tråd...har även kollat på xtz 80 satteliterna som alternativ,hur står dom sig mot 70.12?

har kvar min gamla 80 center som för övrigt är helt ok. Tror inte att det är så markant stor skillnad på dom. 70 är snyggare och lättare att placera pga storleken.

Postad 08 February 2013 - 13:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

har kvar min gamla 80 center som för övrigt är helt ok. Tror inte att det är så markant stor skillnad på dom. 70 är snyggare och lättare att placera pga storleken.

ok,nu känns de som jag har bestämt mig iaf nu e de bara förstärkarvalet kvar..jag får tacka så mycke för all info och tips jag fått :)

Postad 08 February 2013 - 13:45

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

ok,nu känns de som jag har bestämt mig iaf nu e de bara förstärkarvalet kvar..jag får tacka så mycke för all info och tips jag fått :)

För ungefär ett år sedan dök det sporadiskt upp en hel del bra priser på TX-NR609. Det känns inte helt osannolikt att samma sak kommer ske med 616 i år.
Så tja, om du inte har jättebråttom så blir det kanske så bra priser att du inte ens behöver fundera på att välja :P

Postad 08 February 2013 - 15:05

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

För ungefär ett år sedan dök det sporadiskt upp en hel del bra priser på TX-NR609. Det känns inte helt osannolikt att samma sak kommer ske med 616 i år.
Så tja, om du inte har jättebråttom så blir det kanske så bra priser att du inte ens behöver fundera på att välja :P

De låter ju kanon :) när tror du priserna kommer falla?

Postad 08 February 2013 - 15:21

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Så fort när dom nya modellerna lanseras. Dock så har man inte sätt till några ännu.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.