Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.
1179 svar till detta ämne
Postad 22 August 2011 - 13:28
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Sist jag kollade var iaf dist något högst påtagligt mätbart och inget som kan påverkas eller försvinna av någons tyckande i frågan?
Den här sortens ordmärkeri gagnar knappast diskussioner på forumet. robert293 frågade Droppy vad Droppy trodde, Droppy svarade vad han tyckte. Visst, jag uppskattar språklig exakthet, och "tro" är inte samma sak som "tycka", men här spelar det knappast någon roll. Man måste inte gilla Naim, men Naim-bashingen här börjar tyvärr luta åt ren mobbning, lite skolgårdsfasoner.
Postad 22 August 2011 - 13:43
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Den här sortens ordmärkeri gagnar knappast diskussioner på forumet. robert293 frågade Droppy vad Droppy trodde, Droppy svarade vad han tyckte. Visst, jag uppskattar språklig exakthet, och "tro" är inte samma sak som "tycka", men här spelar det knappast någon roll. Man måste inte gilla Naim, men Naim-bashingen här börjar tyvärr luta åt ren mobbning, lite skolgårdsfasoner.
Detta hade inget alls med ordmärkeri att göra, jag bara reagerade över vad som faktiskt skrevs. Överdrifter och att lägga ord i munnen på folk som inte var avsikten har för övrigt lika lite här att göra som nåt annat. Har heller inte skrivit ETT enda negativt ord om Naim om det nu ska tas upp som slagträ i debatten. Så resten får du själv stå för.
Redigerat av masse70, 22 August 2011 - 13:46.
Postad 22 August 2011 - 13:52
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Man måste inte gilla Naim, men Naim-bashingen här börjar tyvärr luta åt ren mobbning, lite skolgårdsfasoner.
Frågan är om det inte är så att naim-ägare (no offense!) väljer att göra sig själv till offer då man till och med lyckats enas kring en benämning av sina "antagonister". Lugna er, det är ingen som är "ute" efter er, men vissa går nog igång på den "naim är bäst och klår allt annat"-attityd som tydligen följer med i kartongen...
Postad 22 August 2011 - 13:58
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Frågan är om det inte är så att naim-ägare (no offense!) väljer att göra sig själv till offer då man till och med lyckats enas kring en benämning av sina "antagonister". Lugna er, det är ingen som är "ute" efter er, men vissa går nog igång på den "naim är bäst och klår allt annat"-attityd som tydligen följer med i kartongen...
Vilken benämning har vi [Naim-ägare] enats om för våra "antagonister"? Det följer ingen attityd med i Naim-kartongen, tro mig. Många Naim-ägare är nöjda, vissa är det inte (vilket Ageve pekade på i några trådar på andra forum). Naim (och dess ägare) skiljer sig inte så mycket från andra varumärken, det är nog mest en myt.
Postad 22 August 2011 - 14:07
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Vilken benämning har vi [Naim-ägare] enats om för våra "antagonister"? Det följer ingen attityd med i Naim-kartongen, tro mig. Många Naim-ägare är nöjda, vissa är det inte (vilket Ageve pekade på i några trådar på andra forum). Naim (och dess ägare) skiljer sig inte så mycket från andra varumärken, det är nog mest en myt.
Problemet med hela tråden är skapare som gick upp i rök efter en illa vald formulering i sin jämförelser med Nad 326. själv tycker jag Nad gör bra grejer och var när på Nad men det blev Naim som jag tyckte bättre om och gav något annat. Om ett par år kanske man har tröttnat och gått till annat märker eller skaffat värre prylar från Naim. Mycket Nöjd Nu ! (CD5XS Nait XS2 Naca5 Dali Helicon 300 MKII)
Postad 22 August 2011 - 14:08
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Man måste inte gilla Naim, men Naim-bashingen här börjar tyvärr luta åt ren mobbning, lite skolgårdsfasoner.
Vilken benämning har vi [Naim-ägare] enats om för våra "antagonister"?
Det var dina ord - naim-bashing - detta utövas väl då utav s.k. naim-bashers.
Postad 22 August 2011 - 14:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Skit in skit ut tycker jag stämmer bra. Sen så tycker jag att en anläggning aldrig är bättre en den svagaste länken också vilket jag är ganska ensam om här. /Mats
Ja, anläggningen blir aldrig bättre än den svagaste länken vilket i 99,9% av fallen INTE är förstärkaren, signalkällan, utan högtalarna och rummet. Bio Reciver Nad 326 som tråden börjades med t ex Nad 326 vs Nait 5i.
Klart mer musikalitet i Nait 5i, även de i samma prisklass 9.990:- 
Jag skulle kunna sätta 5000 kr att du inte kommer höra detta under ett kontrollerat blindtest, sätter du emot?  Jag tror inte någon sysslar med naim-bashing. Det jag dock tror, vilket jag själv anser, är att man ifrågasätter Naim's marknadsföring och myter om deras prylar. I ett fritt och öppet samhälle som bygger på kunskap så är det ett krav att ifrågasätta diverse flummiga påstående.
Postad 22 August 2011 - 15:08
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Ja, anläggningen blir aldrig bättre än den svagaste länken vilket i 99,9% av fallen INTE är förstärkaren, signalkällan, utan högtalarna och rummet.
Jag skulle kunna sätta 5000 kr att du inte kommer höra detta under ett kontrollerat blindtest, sätter du emot? 
Jag tror inte någon sysslar med naim-bashing. Det jag dock tror, vilket jag själv anser, är att man ifrågasätter Naim's marknadsföring och myter om deras prylar. I ett fritt och öppet samhälle som bygger på kunskap så är det ett krav att ifrågasätta diverse flummiga påstående.
Självklart! och vem avgör vad som är mer eller mindre musikaliskt? jo det gör jag  eftersom jag betalar mina prylar själv
Redigerat av Droppy, 22 August 2011 - 15:09.
Postad 22 August 2011 - 15:09
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ja, anläggningen blir aldrig bättre än den svagaste länken vilket i 99,9% av fallen INTE är förstärkaren, signalkällan, utan högtalarna och rummet.
Jag håller helt med dig & Mats kring tänket om den svagaste länken i en anläggning (inkl. dess rum/lokal). Tyvärr är det ofta bekvämare att köpa till en elektronik/stereo-pryl än att ändra om i rummet (dämpning/akustikplattor etc.), men visst finns det ofta stora förbättringsmöjligheter i folks lyssningsrum. Jag skulle kunna sätta 5000 kr att du inte kommer höra detta under ett kontrollerat blindtest, sätter du emot? 
Jag törs inte sätta emot. Nad gör bra grejer, i prisklassen 9900:- får du nog bra Nad-grejer. Jag tror inte någon sysslar med naim-bashing. Det jag dock tror, vilket jag själv anser, är att man ifrågasätter Naim's marknadsföring och myter om deras prylar. I ett fritt och öppet samhälle som bygger på kunskap så är det ett krav att ifrågasätta diverse flummiga påstående.
Jag är inte så bekant med myterna kring Naims prylar. Jag har heller inte sett så mycket Naim-marknadsföring, är den aggressivare/falskare än annan marknadsföring? Jag kan tänka mig att i Sverige har Nait-5i marknadsförts som "test-vinnare", och det är väl inte så tokigt?
Postad 22 August 2011 - 15:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Självklart! och vem avgör vad som är mer eller mindre musikaliskt? jo det gör jag eftersom jag betalar mina prylar själv 
Vad som är musikaliskt eller ej verkar alltid hänga ihop med vad man ser.
Postad 22 August 2011 - 15:24
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Vad som är musikaliskt eller ej verkar alltid hänga ihop med vad man ser. 
Eller hör hoppas jag
Postad 22 August 2011 - 15:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag håller helt med dig & Mats kring tänket om den svagaste länken i en anläggning (inkl. dess rum/lokal). Tyvärr är det ofta bekvämare att köpa till en elektronik/stereo-pryl än att ändra om i rummet (dämpning/akustikplattor etc.), men visst finns det ofta stora förbättringsmöjligheter i folks lyssningsrum.
Ja och det blir ju ett problem om olika fel som folk upplever ger tips som "köp en varmare CD spelare". Om jag går till mig själv. Jag har lagt ner 80K på min stereoanläggning. Långt ifrån den dyraste här (hade själv en stereo för 300K förr) men inte den billigaste. Framförallt så köpte jag det mesta beg till riktiga kanonpriser (nypriset är över det dubbla). Det som främst kostat pengar är högtalarna. Sen kosta Rotel 1090 en del beg och jag kunde faktiskt köpt ett billigare slutsteg än det. Sen har vi en gammal Denon 2106 som försteg/surround, 20kr/m kablar, billigaste möjliga signalkablar/även dom som följer med. Men, jag har även fixa till rummet för kanske 30K (inkl besök av en akustiker). Sammanlagt, så har jag kanske gett 110K, vilket om jag skulle verkligen snåla för absolut bang-for-buck, kunnat fått ännu lägre med billigare slutsteg. Men ljudet, om jag ska vara ärlig och personlig, är sjukt bra över 100 hz. Ja, så bra att jag hittills inte hört något* som ens är i närheten av detta, även när jag hört många bra mycket dyrare anläggningar (över flera miljoner). Betyder det att min anläggning är det bästa som finns? Nej, det vill jag inte hävda. Vill bara påpeka att jag upplever den som det bästa* jag hört. Och allt detta är väldigt, för att ta hifi-tidningars dum-uttryck, "prisvärt". Så vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mitt tips är och förblir detta: -Läs om diverse olika kontrollerade tester som finns (förstärkare, CD spelare, etc) -Fundera lite över kontextet. Det vill säga, vad spelar det för roll med en dist som kräver att du spelar 110dB vid örat när rummet, högtalarna och slutstegskraften inte är i närheten av att klara av detta. Eller hur högt man verkligen spelar, vilket hänger ihop med hur mycket effekt man behöver. -Lyssna kritiskt och lägg inte massa tilltro till recensenter eller säljare, dom har båda ekonomiska anledningar att pådriva diverse påstående. Så, hade jag byggt en ny anläggning idag för maximal bang-for-the-buck så hade jag själv valt: -Kablar, då billiga som möjligt, försöka få med dom vid köp. -Förstärkare. Se dom behoven jag har av effekt och köpa bland det billigaste jag kunde hitta inom vanliga vettiga märken. -Skippa extern DAC och dyl. -Överdimensionera basdelen i högtalardelen. Gärna flera olika basmoduler för lättare placering och undertryckning av resonanser. Om jag gillar att bygga så hade jag absolut valt att bygga egna basmoduler, extremt mer prisvärt än köpa dom flesta subwoofers som finns på marknaden. -Riktigt bra, lågdistande, högtalare. -Fixa rummet så mycket jag kan. Desto mer man gör, desto bättre blir ljudet. Gärna anlita en expert, dom pengarna är väl värda att slippa testa sig fram, om man nu inte gillar att göra det. -Köp så mkt som möjligt beg. Så vad har detta med Naim att göra? Kanske inte mycket, eller kanske en hel del. Prisvärdigheten kan man ifrågasätta, men det säger inte att någon annan kan tycka det är prisvärt (utseende, märke, etc). Men man bör absolut kunna ifrågasätta deras marknadföring och påstående vad Naim gör vilket man inte kan bekräfta i tester. Ja, vet inte om någon hängde med i inlägget. *Jag har hört två system som låtit bättre, som bygger på liknande prylar och samma akustikkoncept, där man kunnat gjort mer med rummet än vad jag kunnat/kan göra. Eller hör hoppas jag 
Om det hängde ihop med vad man hör, bara, så skulle man även kunna höra detta under kontrollerade tester, vilket jag inte känner till några.
Postad 22 August 2011 - 15:51
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag tror att det enda som alla kan skriva under på som kommit fram i denna tråd är att våra omdömen om ljud, kvalitet, prisvärdhet osv. är högst subjektivt och egentligen är väl vidare diskussion onödig eftersom det finns varken rätt eller fel i frågan.
Eller är jag bara tråkig nu?
Postad 22 August 2011 - 15:52
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag tror att det enda som alla kan skriva under på som kommit fram i denna tråd är att våra omdömen om ljud, kvalitet, prisvärdhet osv. är högst subjektivt och egentligen är väl vidare diskussion onödig eftersom det finns varken rätt eller fel i frågan.
Eller är jag bara tråkig nu? 
Nä, du är inte tråkigt, denna tråd har trampat runt i cirklar ett tag nu...
Postad 22 August 2011 - 15:58
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Så vad har detta med Naim att göra? Kanske inte mycket, eller kanske en hel del. Prisvärdigheten kan man ifrågasätta, men det säger inte att någon annan kan tycka det är prisvärt (utseende, märke, etc). Men man bör absolut kunna ifrågasätta deras marknadföring och påstående vad Naim gör vilket man inte kan bekräfta i tester.
Naims prisvärdhet kan gärna diskuteras, även jag som Naim-ägare tycker att prislappen är lite saftig. Om man behöver en förstärkare med mycket muskler/effekt så är ju inte Nait-5i "bäst i klassen", men den marknadsförs ju heller inte som något effekt-monster, eller hur? (Jag har ingen övertro på butiksäljares oändliga godhet, men jag tror att även dessa nämner Nait-5i:s begränsning.) Naims marknadsföring har ifrågasatts i några inlägg i denna tråd -- jag efterfrågar exempel på deras marknadsföring -- är den så dålig/falsk? EDIT: rad om säljare.
Redigerat av Unregistered1588, 22 August 2011 - 16:23.
Postad 22 August 2011 - 16:09
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Så vad har detta med Naim att göra? Kanske inte mycket, eller kanske en hel del. Prisvärdigheten kan man ifrågasätta, men det säger inte att någon annan kan tycka det är prisvärt (utseende, märke, etc). Men man bör absolut kunna ifrågasätta deras marknadföring och påstående vad Naim gör vilket man inte kan bekräfta i tester.
Hela det där inlägget tyckte jag var väldigt bra med handfasta tips. Sånt uppskattar iaf jag då man lär sig hela tiden, sen får man prova sig fram vad som passar en själv. En fråga jag däremot funderar på är vad är det för marknadsföring Naim pysslar med som inte andra liknande märken i samma prisklass gör? tex primare, hegel, bladelius osv. De tycker väl alla att just deras produkt är den bästa.
Postad 22 August 2011 - 16:26
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Ja absolut.
Men vad spelar det för roll, det är vad jag tycker. Du får skaffa dig en egen uppfattning och du är säker nöjd efter som du äger en Yamaha bio reciver.
precis...och den gör det den är tilltänkt att göra med mina krav. nait 5i möter inte i närheten av dessa krav med sina begränsade effektresurser.
Redigerat av robert293, 22 August 2011 - 16:42.
Postad 22 August 2011 - 16:47
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Bio Reciver Nad 326 som tråden börjades med t ex Nad 326 vs Nait 5i.
Klart mer musikalitet i Nait 5i, även de i samma prisklass 9.990:- 
det var detta inlägg som gjorde att jag nämnde att jag använder bioreciver.
Postad 22 August 2011 - 16:56
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
precis...och den gör det den är tilltänkt att göra med mina krav. nait 5i möter inte i närheten av dessa krav med sina begränsade effektresurser.
Jaha och det var detta inlägg som gjorde att jag nämnde att jag använder bioreciver.
Nix det var tidigare
Postad 22 August 2011 - 17:53
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
ähhh jag är helt ute o cyklar idag....läste vissa inlägg lite för snabbt.
tyckte droppy menade att bio reciver är mindre musikalisk än naim nait 5i som en sanning...men sen läste jag att han fick frågan vad han tycker.
sorry jag är gröt i skallen idag
Redigerat av robert293, 22 August 2011 - 18:01.
Postad 22 August 2011 - 18:28
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Naims marknadsföring har ifrågasatts i några inlägg i denna tråd -- jag efterfrågar exempel på deras marknadsföring -- är den så dålig/falsk?
PRaT är en viktig del av Naims marknadsföring. De anser inte att var och en kan lyssna normalt och bilda sig en uppfattning, utan de måste berätta för alla hur man ska lyssna för att upptäcka hur mycket bättre Naim är (vilket de inte är, men sådan marknadsföring kan vara mycket effektiv eftersom lyssnaren tror sig höra de fördelar som Naim påstår att produkterna har). Även Naim-anhängare har ofta problem med att förklara vad PRaT egentligen är, men här är iaf lite från deras hemsida: Pace, rhythm and timing are elements that always crop up whenever enthusiasts discuss Naim and these terms attempt to describe the equipment’s phenomenal temporal acuity, which is only appreciated by hearing how precisely it arranges notes in time and gives music its natural, lyrical flow. It’s not unlike the difference between a drum machine and a real drummer. The former might have militaristic precision but it has no feel, no sense of any human involvement. Naim excels in revealing such nuances.
This, along with its pitch accuracy and tonal faithfulness, probably explains why many discerning musicians feature among the great many that have chosen Naim equipment exclusively to enjoy music in their homes and studios.
Linn har en minst lika effektiv marknadsföring med sitt tunedem. Ingen vettig information finns på hemsidan, utan alla artiklar slutar med: "To arrange your personal Tune Dem™, click here" Det ger vibbar i stil med "Free personality test"  edit: Fast de som skriver om falsk marknadsföring menar nog HDX-spelaren och syskonmodellen UnitiServe. Sök efter den första tråden om HDX så ser ni vad de skrev vid lanseringen.
Redigerat av Ageve, 22 August 2011 - 18:31.
Postad 22 August 2011 - 18:38
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
PRaT är en viktig del av Naims marknadsföring. De anser inte att var och en kan lyssna normalt och bilda sig en uppfattning, utan de måste berätta för alla hur man ska lyssna för att upptäcka hur mycket bättre Naim är (vilket de inte är, men sådan marknadsföring kan vara mycket effektiv eftersom lyssnaren tror sig höra de fördelar som Naim påstår att produkterna har).
Även Naim-anhängare har ofta problem med att förklara vad PRaT egentligen är, men här är iaf lite från deras hemsida:
Pace, rhythm and timing are elements that always crop up whenever enthusiasts discuss Naim and these terms attempt to describe the equipment’s phenomenal temporal acuity, which is only appreciated by hearing how precisely it arranges notes in time and gives music its natural, lyrical flow. It’s not unlike the difference between a drum machine and a real drummer. The former might have militaristic precision but it has no feel, no sense of any human involvement. Naim excels in revealing such nuances.
This, along with its pitch accuracy and tonal faithfulness, probably explains why many discerning musicians feature among the great many that have chosen Naim equipment exclusively to enjoy music in their homes and studios.
Linn har en minst lika effektiv marknadsföring med sitt tunedem. Ingen vettig information finns på hemsidan, utan alla artiklar slutar med:
"To arrange your personal Tune Dem™, click here"
Det ger vibbar i stil med "Free personality test" 
edit: Fast de som skriver om falsk marknadsföring menar nog HDX-spelaren och syskonmodellen UnitiServe. Sök efter den första tråden om HDX så ser ni vad de skrev vid lanseringen.
Håller med dig om PRaT-begreppet, det är inget vidare, att påstå att Naim:s timing är fantastisk/överlägsen är ju goja, liksom liknelsen med trummaskin-kontra-trummis (som anspelar på att vi ska gilla det mänskliga = trummisen). Dessutom är ju P+R+T i det närmaste synonymer rent språkligt: - Pace = takt - Rhythm = rytm (ungefär takt) - Timing = timing (grundsten i takt/rytm) Vet att du nämnt HDX (och dess billiga disk-läsare/brännare) tidigare i denna tråd, jag ska kolla HDX-tråden.
Postad 22 August 2011 - 18:55
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Oj!
Det har verkligen skrivits spaltmil i denna tråd... Knappt man törs skriva att jag äger Naim... Ha ha...
Postad 22 August 2011 - 19:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
En fråga jag däremot funderar på är vad är det för marknadsföring Naim pysslar med som inte andra liknande märken i samma prisklass gör? tex primare, hegel, bladelius osv. De tycker väl alla att just deras produkt är den bästa.
Absolut. Dock så har vissa märken lite väl mycket, vad ska man säga, "socker" på sina påstående. Men oavsett så kan och bör alla märken ifrågasättas på ett sunt sätt.
Postad 22 August 2011 - 19:13
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Det jag stör mig på Naim, och andra märken som har liknade upplägg, är dessa
xxxxxx nätdelar och annat krafs som man ska uppgradera med. Bygg apparaten
optimalt från början i stället!
Jag hängde en del på en affär som förde Naim. Fick känslan "den som har mest
lådor i racket vinner". Uppgraderingsdjävulen skulle hållas vid liv.
Det här är som sagt inte Naim ensammma om.
Redigerat av Bongo_Mongo, 22 August 2011 - 19:43.
Postad 22 August 2011 - 19:25
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Håller med dig om PRaT-begreppet, det är inget vidare, att påstå att Naim:s timing är fantastisk/överlägsen är ju goja, liksom liknelsen med trummaskin-kontra-trummis (som anspelar på att vi ska gilla det mänskliga = trummisen). Dessutom är ju P+R+T i det närmaste synonymer rent språkligt: - Pace = takt - Rhythm = rytm (ungefär takt) - Timing = timing (grundsten i takt/rytm)
Vet att du nämnt HDX (och dess billiga disk-läsare/brännare) tidigare i denna tråd, jag ska kolla HDX-tråden.
Men de är duktiga på takt, rytm, timing måste jag säga
Postad 22 August 2011 - 19:46
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
"Music, I feel, must be emotional first and intellectual second," said composer Maurice Ravel. So don't over-intellectualise hi-fi. Enjoy it instead. /Martin Colloms Reklam är reklam. Personligen kommer jag aldrig köpa hifi utrustning baserat på reklam eller slogans. Föredrar att lyssna istället. Uttrycket PRaT uppfanns väl inte av NAIM utan är ett flummigt begrepp som man om man inte är tondöv, eller saknar känsla för takt borde kunna urskilja åtminstone i vissa musikstycken. Klassisk snabba stycken ska tydligen vara bra för att upptäcka om de olika instrumenten samspelar på ett sätt som tar fram styckets känsla och mening ,eller inte. Alltså PRaT eller inte PRaT. Bryr mig inte mycket om det med PRaT bara att det låter mer rätt med Naim förstärkare än andra jag tidigare ägt. Kan vara svårt för ett mätinstrument att veta vilken känsla ett musikstycke ska förmedla, alltså exempelvis att ett instrument som får för lång eller kort klang kan försöra allt. edit: We've found that human hearing is more sensitive than even sophisticated instruments in the hands of experienced engineers. We set up listening sessions to various development stages, not just the final pre-production prototype, to ensure the performance of a new models as good as it can possibly be. /ROTEL edit2: http://www.stereophi...e/23/index.html
Redigerat av Donmeta, 22 August 2011 - 19:54.
Postad 22 August 2011 - 20:09
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Det jag stör mig på Naim, och andra märken som har liknade upplägg, är dessa xxxxxx nätdelar och annat krafs som man ska uppgradera med. Bygg apparaten optimalt från början i stället!
Jag hängde en del på en affär som förde Naim. Fick känslan "den som har mest lådor i racket vinner". Uppgraderingsdjävulen skulle hållas vid liv.
Det här är som sagt inte Naim ensammma om.
Håller med dig. Fast skulle inte grejerna bli rätt mycket dyrare från början, då istället. Men visst är det irriterande att köpa en stärkare för typ 17500 kr och sen känna sig halvtvungen att investera i ett nätaggregat för 13000 kr för att känna sig optimal. Kunde de inte lagt på typ 3000 kr från början och förbättrat strömförsörjningen motsvarande. Skulle vara skönt ifall MKarlsson nu skrev ett inlägg o bedyrade att strömaggregat också bara är placebo, så man slapp sukta efter att göra sig av med ytterligare 13000 kr.
Redigerat av palletheking, 22 August 2011 - 20:21.
Postad 22 August 2011 - 22:37
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Kan vara svårt för ett mätinstrument att veta vilken känsla ett musikstycke ska förmedla, alltså exempelvis att ett instrument som får för lång eller kort klang kan försöra allt.
Ja, precis lika svårt som det är för en förstärkare, högtalare, CD eller - Gud bevare mig -ett par kablar, att veta det.  Däremot kan man ofta mäta om signalen förvanskas av någon komponent eller om den återförmedlas så som den en gång sparades på skiva, och någonstans så får man ju hoppas att de i den processen lyckades fånga musikstyckets känsla...
Postad 22 August 2011 - 22:46
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Skulle vara skönt ifall MKarlsson nu skrev ett inlägg o bedyrade att strömaggregat också bara är placebo, så man slapp sukta efter att göra sig av med ytterligare 13000 kr.
Haha  "no nonsense" - Hegel
Postad 23 August 2011 - 02:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det jag stör mig på Naim, och andra märken som har liknade upplägg, är dessa xxxxxx nätdelar och annat krafs som man ska uppgradera med. Bygg apparaten optimalt från början i stället!
Jag har varit på två olika demos där dom "visade" den förbättringen som dyrare nätdelar gav. Fast, jag tror nog det mer handla om all info som killen förklara innan och under demo'n som skulle bli bättre
Postad 23 August 2011 - 08:10
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Däremot kan man ofta mäta om signalen förvanskas av någon komponent eller om den återförmedlas så som den en gång sparades på skiva, och någonstans så får man ju hoppas att de i den processen lyckades fånga musikstyckets känsla...
Transparant är inte per automatik = fångad känsla. Köp en cd spelare som ger ljud när du snabbspolar. Fortfarande lika transparant ljud men inte helt korrekt när allt låter smurf. [ironi]Tror jag ska börja promotera följande mätmetod som den enda rätta: köp 20 olika instrument. Ta dessa till en perfekt dämpad studio med sjukligt bra mic och spela in de alla en efter en. Sedan tar du bara hem inspelningen och ställer dig med alla instrument, en efter en, vid ena högtalaren och jämför ljud som din musikanläggning ger med ljudet instrumentet ger i rummet. När det börjar låta samma så har man kommit en bra bit på vägen. Skit enkelt.[/ironi] Ja, precis lika svårt som det är för en förstärkare, högtalare, CD eller - Gud bevare mig -ett par kablar, att veta det
Så länge inte förstärkaren bygger sig själv räcker det att den/dem som gör det vet
Postad 23 August 2011 - 17:21
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Alla ni itråden som sitter med en Naim-stärkare. Ta o lyssna på ett band som heter "Sena Ehrhardt Band". Känns som om Naim är gjord för den sortens musik. Särskilt låten My bad får det verkligen att svänga, PRAT eller inte men det låter för himla skönt för oss Blues-Jazzare. Funkar nog iofs även med Japanska stärkare också.
EDIT: Finns att provlyssna och köpa på HDTracks.
Redigerat av palletheking, 23 August 2011 - 17:28.
Postad 23 August 2011 - 18:01
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Så länge inte förstärkaren bygger sig själv räcker det att den/dem som gör det vet 
Men hur vet man att de verkligen vet det (vad är det då i förstärkaren som skulle orsaka den påstådda suveräna timingen och som inte finns hos andra tillverkare)? Kan det istället vara så att man egentligen inte tillverkar något märkvärdigt alls men är duktiga på att genom t.ex. demos styra lyssnarna och på så sätt övertyga en ganska stor mängd om att det de hör är något exceptionellt? Det är ju inte första gången det hänt i många olika sammanhang. Så länge det inte finns några logiska och tekniska förklaringar till fenomenet så kommer det säkert att vara många som är skeptiska till det. Nöjda kunder / ägare räcker helt enkelt inte för att slå fast att "så är det". Då hade många märkliga påståenden setts som fakta.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 August 2011 - 18:02.
Postad 23 August 2011 - 18:21
Unregistereda28a93fc
-
Unregistereda28a93fc
-
Användare
-
-
199 inlägg
Men hur vet man att de verkligen vet det (vad är det då i förstärkaren som skulle orsaka den påstådda suveräna timingen och som inte finns hos andra tillverkare)? Kan det istället vara så att man egentligen inte tillverkar något märkvärdigt alls men är duktiga på att genom t.ex. demos styra lyssnarna och på så sätt övertyga en ganska stor mängd om att det de hör är något exceptionellt? Det är ju inte första gången det hänt i många olika sammanhang. Så länge det inte finns några logiska och tekniska förklaringar till fenomenet så kommer det säkert att vara många som är skeptiska till det. Nöjda kunder / ägare räcker helt enkelt inte för att slå fast att "så är det". Då hade många märkliga påståenden setts som fakta.
Empiri har ju annars gjort sig känt för att användas vid efterforskningar om hur det ligger till här i världen.
Postad 23 August 2011 - 18:43
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Naim är toppenprodukter. Överreklamerade eller inte. Det som är bra är bra. Sen kanske det kostar mer än vad vissa anser vara befogat. Inget nytt under solen. Ta bara Boose eller Bang Olufsen som exempel, fast i de fallen är väl prissättningen än mer tveksam. Nait 5i är jag övertygad om gör det den är tänkt att göra bättre än de flesta stärkare mellan 5000-10000 kr. Finns säkert billigare stärkare från andra märken som kan göra det minst lika bra.
Postad 23 August 2011 - 18:51
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Får man bara rent spontant fråga hur en förstärkare kan påverka timingen i musiken och mellan de enskilda instrumenten? Den ändrar väl inte på låten i sig eller hur? Måste ändå tillägga att det är fruktansvärt underhållande läsning i denna tråden.
Postad 23 August 2011 - 18:53
Enicar
-
Enicar
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Får nästan ett intryck av att flera anser att det inte spelar någon större roll vad det sitter för komponenter i förstärkaren.
Det räcker liksom med att det är en förstärkare.
Spelar det någon roll? Eller är alla komponenter (eller kombinationer av komponenter) lika bra på att t ex förstärka alla frekvenser i en signal lika snabbt?
Det lär ju ha gjorts en blindtest I USA för många år sedan då en billig Pioneer receiver ( under 2 tusen) klarade sig lika bra som ett "high end- system" för upp emot 100.000:-
Handlar det bara om att kunna spela högt utan att det klipper?
Postad 23 August 2011 - 18:56
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Men hur vet man att de verkligen vet det
Man lånar hem förstärkaren och lyssnar. (vad är det då i förstärkaren som skulle orsaka den påstådda suveräna timingen och som inte finns hos andra tillverkare)?
Bara öppna en Naim, titta mät öppna allt och se vad som gör dem så bra som de är. Så vitt jag vet har inte Naim patenterat någon av sina lösningar då de skyddar dem med "receptet" på de egna komponenterna så har ingen aning om varför det låter bra. Bara att det låter som jag vill. Istället för att sitta och leta fel njuter jag av musik, tappar fingrarna och diggar så där lite löjligt för mig själv. alls men är duktiga på att genom t.ex. demos styra lyssnarna och på så sätt övertyga en ganska stor mängd om att det de hör är något exceptionellt?
Ingen aning. Har aldrig varit på nån Naim demo. Köpte en på öppetköp för att kunna dema den själv utan försäljarsnack, som förövrigt Naim är långt ifrån ensamma om, och kunna höra produkten i den miljö den ska verka senare. Så länge det inte finns några logiska och tekniska förklaringar till fenomenet så kommer det säkert att vara många som är skeptiska till det.
Hur vet du att det inte finns logiska förklaringar? Även om Naim inte tar patent på sina byggen tvivlar jag att de kommer förklara öppet vad det är de gör så rätt. De är ett vinstdrivande företag. Nöjda kunder / ägare räcker helt enkelt inte för att slå fast att "så är det".
För mig personligen räcker det med en nöjd kund och det är jag. Sen är det en fördel om andra tycker som jag så Naim får sålt mycket och kan fortsätta med det dem gör.
Postad 23 August 2011 - 19:50
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Empiri har ju annars gjort sig känt för att användas vid efterforskningar om hur det ligger till här i världen.
"Lyssna och tyck" sorterar tyvärr inte under empiri. Det krävs mer noggranna och kritiska undersökningar om man verkligen vill veta. Man lånar hem förstärkaren och lyssnar.
Men jag har ju lyssnat på Naim utan att uppfattat någon speciell "PRaT". Vad skall jag dra för slutsats då? Att det är bluff? Att det var ett felaktigt exemplar? Annat? Så vitt jag vet har inte Naim patenterat någon av sina lösningar då de skyddar dem med "receptet" på de egna komponenterna så har ingen aning om varför det låter bra.
Borde vara lätt att kopiera bygget mao. Varför gör andra inte det då kan man ju undra (om det nu handlar om exceptionell timing hos Naim). Hur vet du att det inte finns logiska förklaringar? Även om Naim inte tar patent på sina byggen tvivlar jag att de kommer förklara öppet vad det är de gör så rätt. De är ett vinstdrivande företag.
Men någon annan borde ju kunna komma på det om det sas finns något att "ta på". För mig personligen räcker det med en nöjd kund och det är jag. Så är det ju men mer intressant är det imo om Naims exceptionella sound / timing / PRaT är ett faktum eller ej.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 August 2011 - 20:03.
Postad 23 August 2011 - 20:12
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jag Älskar min nya Naimsuperniat, alla dyra surround recivrar jag ägt har inte en chans i musikalitet.
Naimen spelar bättre än de flesta topp of the line recivrar Pioneer Susano, yamaha Z11 mf.
Men bio kan den inte  fast det löåter grymt i 2 kanal med.
Redigerat av Audio One, 23 August 2011 - 20:13.
Postad 23 August 2011 - 20:30
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Men jag har ju lyssnat på Naim utan att uppfattat någon speciell "PRaT". Vad skall jag dra för slutsats då? Att det är bluff? Att det var ett felaktigt exemplar? Annat?
Kan vara så enkelt att du inte gillar ljudet Naim har. Om det är så att du tyckte den lät lika bra/dåligt som andra förstärkare är det ju fantastiskt då du kan välja en billigare sådan. Jag har ju ingen aning om varför du inte hör det. Men hur det än är så har du gjort allt du kan och lyssnat och dragit slutsatsen att Naim inte var för dig så då är det bara att "jaga" vidare efter det som passar dig. Men att dra slutsatsen att allt måste vara en bluff och att Naim inte är prisvärda p.g.a. det är i mitt tycke lite drastiskt. Jag förstår om du tycker att det inte är prisvärt för dig men det är en annan sak. Borde vara lätt att kopiera bygget mao. Varför gör andra inte det då kan man ju undra (om det nu handlar om exceptionell timing hos Naim).
Ja säg det. Varför har ingen kopierat cocacola rakt av. Produkten finns där, bara hälla in i en maskin som visar kemisk sammansättning och blanda en egen. Naim påstår ju att de låter specialtillverka allt möjligt i deras maskiner. Kanske det inte är så lätt att kopiera ? Men någon annan borde ju kunna komma på det om det sas finns något att "ta på".
Det finnssäkert andra tillverkare med PRaT. Linn, Bryston och Music Fidelity brukar omtalas som förstärkare med PRaT. Linn lyssnade jag senast på för mer än 15år sedan och vill minnas att det lät bra. Så är det ju men mer intressant är det imo om Naims exceptionella sound / timing / PRaT är ett faktum eller ej.
OK. Blir svårt för mig att övertyga dig då jag inte har skruvat isär min supernait , mät och donat för att se om det är en kjedja med komponenter som gör det eller enskilda komponenter eller vad det nu kan vara. För mig är det fakta då jag hör det.
Postad 23 August 2011 - 20:40
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Men bio kan den inte fast det löåter grymt i 2 kanal med.
Låter lite konstigt i mina öron. Jag menar ljud är ju ljud, borde inte spela någon roll om det är bio eller inte.
Postad 23 August 2011 - 21:15
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Helt rätt ljud är ljud, men det kan låta olika.
Har också resonerat så, men ibland hittar man saker som verkligen fungerar.
Naim fungerar för mig.
Postad 23 August 2011 - 21:15
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Låter lite konstigt i mina öron. Jag menar ljud är ju ljud, borde inte spela någon roll om det är bio eller inte.
Kanske bio betyder flerkanal och då låter det annorlunda och som jag ser det, klart bättre med flerkanal så länge vi snackar film. Det blir häftigare med ljud från olika håll än rakt framifrån. Sen håller jag med om att även tvåkanal kan ge ett mycket bra filmljud oavsett. Har man en bra tvåkanalsanläggning så kan den mycket väl prestera bättre än en del av alla ljudlimpor som härjar på marknaden idag.
Postad 23 August 2011 - 22:56
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Det är ju bara att gratulera Naim, så här 10+sidor senare. Kan man skapa så här stort intresse och olika åsikter runt sina produkter så har man verkligen lyckats!
Postad 24 August 2011 - 01:08
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det är ju bara att gratulera Naim, så här 10+sidor senare. Kan man skapa så här stort intresse och olika åsikter runt sina produkter så har man verkligen lyckats!
Det är lite som religion. Man är troende och det spelar ingen roll vad man ifrågasätter så biter det inte
Postad 24 August 2011 - 04:05
Unregisteredb141c5bc
-
Unregisteredb141c5bc
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Smiley till trots. Det samma kan väl sägas om anhängare till andra omdiskuterade svenska märken och hobbyföreningar.....
Postad 24 August 2011 - 05:01
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Men hur det än är så har du gjort allt du kan och lyssnat och dragit slutsatsen att Naim inte var för dig så då är det bara att "jaga" vidare efter det som passar dig.
Nej - jag kan inte dra slutsatsen att Naim inte "var för mig". Jag kan inte heller dra slutsatsen att Primare är det för att jag upplevde mer "PRaT" där. Orsakerna till upplevelserna är inte självklara... Detta är något som tyvärr många inte inser när de har starka känslor om en produkt. Gör bedömningar och slutsatser luriga. Smiley till trots. Det samma kan väl sägas om anhängare till andra omdiskuterade svenska märken och hobbyföreningar.....
Det är sant, blir man ett "fan" till något så ser man sällan objektivt på saker. Tänk bara på om favoritlaget blir avblåst för offside. Sällan accepterat av ett fan trots att de flesta objektiva, utan känslor för laget, ser att det var rätt beslut. Starka känslor för / emot något är inte bra för objektiviteten / verkligheten när man skall tolka en upplevelse...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 August 2011 - 05:11.
Postad 24 August 2011 - 06:55
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Här sågas det friskt!
Mycket snack om överpriser, nästan tomma lådor, nätdelar, marknadsföring och till och med religon..
Att inte lådorna är fulla av komponenter, ser inte jag som en nackdel.
Jag betalar för bra ljud, inte för antalet komponenter som behövs för att få det bra.
Angående nätdelarna, så finns det väl både för och nackdelar. En fördel är ju att man kan uppgradera till bättre ljud utan att sälja sin gamla rigg.
Och sen om överpriser, marknadsföring osv. Så kan jag bara säga att när jag köpte mitt naim-system, så hade jag nästan aldrig hört talas om naim.
Jag letade efter efter något som lät bättre än mitt gamla setup(primare pre30, a33.2, dvd26).
I butiken så fick jag lyssna på naim och primare sida vid sida, på samma högtalare(AV s3, och några andra), och i samma prisklass på riggarna (lyssnade utan nätdelar).
Och det var stor skillnad, till naims fördel..
Det slutade med att jag köpte naim. Nac202, nap200, cd5x.
Det är snart ett år sedan, och jag ångrar inte mig en sekund.
Kan tillägga att jag senare uppgraderade med en dual-teddycap, för en bråkdel av vad två Hicap kostar..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|