Nokia Lumia 800 512MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(127)
|
Inga priser |
Windows Phone 7 (438 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 26 January 2012 - 22:10
Postad 26 January 2012 - 22:59
Batteriet räcker ca: 10timmar vid min användningsnivå där min Iphone 4 presterar nästan det dubbla.
Dessa siffror kanske inte är helt exakta då jag endast laddat den tre gånger, men ger en viss fingervisning.
Efter en natts sömn på 6timmar med batterisparfunktionen på så minskade batteriet från 75% till 30%.
De sista 30% försvann efter en timmes användande.
Jag har nyaste mjukvaran och batteriet visar mellan ~1392 - 1440 mAh maxkapacitet i diagnostikverktyget.
Vad ska man göra? Får man häva köpet om man köpt den via telefon hos Tre?
Eller är det utbyte som gäller och är mitt batteritid betydligt sämre än era Lumiaexemplar?
Postad 26 January 2012 - 23:14
Batteriet på min telefon är under all kritik, synd på en annars trevlig bekantskap.
Batteriet räcker ca: 10timmar vid min användningsnivå där min Iphone 4 presterar nästan det dubbla.
Dessa siffror kanske inte är helt exakta då jag endast laddat den tre gånger, men ger en viss fingervisning.
Efter en natts sömn på 6timmar med batterisparfunktionen på så minskade batteriet från 75% till 30%.
De sista 30% försvann efter en timmes användande.
Jag har nyaste mjukvaran och batteriet visar mellan ~1392 - 1440 mAh maxkapacitet i diagnostikverktyget.
Vad ska man göra? Får man häva köpet om man köpt den via telefon hos Tre?
Eller är det utbyte som gäller och är mitt batteritid betydligt sämre än era Lumiaexemplar?
Jag har samma problem som dig, men det kommer fortfarande en patch inom en vecka för det. Senaste var patch mot tangentbordsbuggen.
Men som någon skrev, ibland verkar den hålla sig jättelänge. Tror säkerligen det kommer lösa sig, men jag har drainat batteriet på halva tiden som iphonen gör precis som du. Hur är din täckning med tre där du är mest? Mitt jobb har jag 1, har en känsla av att det är lite boven.
Ska testa WP Bench och köra den från fullt till slut och se vad tiden blir, gör samma du.
Postad 26 January 2012 - 23:26
Kör min från 100% fullt batteri, just nu 1:57 med skärmen på auto, wifi, och batterysaver vid lågt. Så har ni något att gå på om ni tror det är fel på era lurar.
Redigerat av asbra, 27 January 2012 - 01:14.
Postad 27 January 2012 - 01:36
Det ska väl inte vara bra för lithium batterier att ladda ur sig helt för många gånger. Det ska korta ner deras livslängd har jag hört. Så att ladda ur den helt hela tiden är nog inte så bra.
LiOn är helt andra djur än tex NiMh.
Cellerna i sig skadas rejält av at laddas ur helt. De kan tappa tiotals procent av sin livslängd per gång.
Bland annat på grund av detta så sitter det skyddskretsar i batteripacken som stänger av dem innan detta händer.
Det är bättre att ladda dem ofta, inte att djupurladda dem. De åldras knappt alls av cykling inom mitten av sin kapacitet.
De åldras däremot på riktigt, dvs äldre = sämre. Hög temperatur och hög/låg laddningsgrad kan påskynda det hela. Förvara dem kallt och laddade till 40-50 %, eller ännu bättre, använd dem medans de fungerar.
Räkna inte med mer än 2-4 års vettig livslängd hur väl du än behandlar ett LiOn-batteri.
Postad 27 January 2012 - 01:40
Den heter dock inte "Network setup" som Nokia.se för närvarande påstår, utan "Nätverkskonfiguration".
Funkade utmärkt med Telia.
Postad 27 January 2012 - 01:57
Postad 27 January 2012 - 02:08
Inget illa ment, men kan det vara du själv som är roten till det onda?Är riktigt nöjd än så länge med Lumian, men det är en sak som stör mig och som jag inte riktigt vet om det är just telefonen eller WP rent generellt som spökar. När jag scrollar lyckas jag allt för ofta klicka på en länk eller app eller vad det nu kan vara utan att vilja det, bara för att jag scrollar på fel sätt, typ. Hade inga problem med detta på 3GS:en, där kände den bättre av att jag ville scrolla, inte klicka mig vidare, och jag är nyfiken på om någon känner igen det här och ifall det är så att det är WP eller telefonen som orsakar detta.
Jag försökte lyckas med det som du säger, men det hände bara om jag satte fingret på en länk, väntade lite och sedan skrollade väldigt kort innan jag släppte igen.
Postad 27 January 2012 - 09:28
När jag scrollar lyckas jag allt för ofta klicka på en länk eller app eller vad det nu kan vara utan att vilja det, bara för att jag scrollar på fel sätt, typ. Hade inga problem med detta på 3GS:en, där kände den bättre av att jag ville scrolla, inte klicka mig vidare, och jag är nyfiken på om någon känner igen det här och ifall det är så att det är WP eller telefonen som orsakar detta.
Gjort så ett par gånger redan. Men jag har kommit fram till att det är jag som använder telefonen lite för "ledigt" ibland. För lös på fingret och "tappar" med det på skärmen när man ska scrolla. Lite mera tryck på skärmen så händer det mig inte.
Postad 27 January 2012 - 09:31
I natt sjönk den 50% i standby på 6timmar, inte ok.
Köper en ny när problemen är åtgärdade eller kanske när 900 kommer.
Postad 27 January 2012 - 09:43
Det fick bli en retur av telefonen. Tråkigt då jag gillade telefonen jättemycket om det inte vore för mitt dåliga batteri.
I natt sjönk den 50% i standby på 6timmar, inte ok.
Köper en ny när problemen är åtgärdade eller kanske när 900 kommer.
Ringde du bara kundtjänst eller hur gick du tillväga?
Körde stresstestet på min, 3h 40min vilket är normalt. Testade även att köra flygplansläge över natten, förlorade 4% ca.
Redigerat av asbra, 27 January 2012 - 09:45.
Postad 27 January 2012 - 09:53
Postad 27 January 2012 - 10:09
Ringde Tres kundtjänst/returavdelningen. Först försökte ett par stycken få mig att byta telefon till Iphone 4 men en sådan har jag redan. Efter att blivit kopplad vidar ett par gånger och påmint dem om distansavtalslagen så sade de att de skulle skicka en retursedel. Ja de försöker väl såklart, skönt att de inte krävde att telefonen skulle vara oanvänd.Ringde du bara kundtjänst eller hur gick du tillväga?
Körde stresstestet på min, 3h 40min vilket är normalt. Testade även att köra flygplansläge över natten, förlorade 4% ca.
Postad 27 January 2012 - 10:26
Ringde Tres kundtjänst/returavdelningen. Först försökte ett par stycken få mig att byta telefon till Iphone 4 men en sådan har jag redan. Efter att blivit kopplad vidar ett par gånger och påmint dem om distansavtalslagen så sade de att de skulle skicka en retursedel. Ja de försöker väl såklart, skönt att de inte krävde att telefonen skulle vara oanvänd.
Nice, det är ju ett känt fel så de kan inte riktigt klaga. Jag ger min en chans i helgen, sålde den till mig själv då jag säljer 3-abb bland annat så får se hur jag löser en retur eventuellt.
Postad 27 January 2012 - 10:45
Från kl 7:00 igår morgon till jag kom hem vid ca. 17:00 så låg batteriet på 85%. Då hade jag ringt några samtal och skickat några mess under dagen.
Ska tillägga att jag har heller inte uppdaterat luren så jag ligger kvar på gammal firmware (114xx). Inte fått den nya än över Zune.
Redigerat av deeyay, 27 January 2012 - 10:54.
Postad 27 January 2012 - 11:44
Haha jo, och det antyder jag faktiskt i min text.Inget illa ment, men kan det vara du själv som är roten till det onda?
Jag försökte lyckas med det som du säger, men det hände bara om jag satte fingret på en länk, väntade lite och sedan skrollade väldigt kort innan jag släppte igen.
Jag är van att använda telefonen på ett visst sätt från att ha haft 3GS:en, och därför är det jäkligt irriterande när det inte funkar på Lumian, en annars så bra telefon. Man borde inte behöva scrolla på ett visst sätt, enligt mig. Apple har lyckats jättebra med det, det borde Microsoft också klara av. Om det inte är själva telefonen som är orsaken dvs, vilket egentligen var min fråga.
Ja precis. Jag har också börjat lära mig att trycka till lite ordentligare, men det händer flera gånger att jag klickar på saker jag inte vill klicka på trots det. Riktigt irriterande.Gjort så ett par gånger redan. Men jag har kommit fram till att det är jag som använder telefonen lite för "ledigt" ibland. För lös på fingret och "tappar" med det på skärmen när man ska scrolla. Lite mera tryck på skärmen så händer det mig inte.
Postad 27 January 2012 - 12:38
Min överlever i alla fall från tidig morgon till midnatt med stor använding (utöver det normala för mig) under dagen. Lyckas inte köra slut på batteriet helt under en hel dag hur mycket jag än använder den i stort sett. Använder jag den inte så mycket utöver det vanliga messandet/ringandet så har jag väl ca. 70% kvar av batteriet på kvällarna när man ska lägga sig.
Från kl 7:00 igår morgon till jag kom hem vid ca. 17:00 så låg batteriet på 85%. Då hade jag ringt några samtal och skickat några mess under dagen.
Ska tillägga att jag har heller inte uppdaterat luren så jag ligger kvar på gammal firmware (114xx). Inte fått den nya än över Zune.
Får man fråga hur vad du har för inställningar när du får så bra batteritid? Stängder du av alla automatiska uppdateringar eller du har väder-appar etc som ligger och kör i bakgrunden? Även om jag inte skulle rört min lur så hade jag inte haft 85 % kvar efter 10 timmar
Postad 27 January 2012 - 12:55
Får man fråga hur vad du har för inställningar när du får så bra batteritid? Stängder du av alla automatiska uppdateringar eller du har väder-appar etc som ligger och kör i bakgrunden? Även om jag inte skulle rört min lur så hade jag inte haft 85 % kvar efter 10 timmar
Har inte gjort något speciellt med inställningar. Har alltid wifi/bluetooth avstängt om jag inte använder det. Location off. Battery saver off. Mitt huvud mailkonto har jag push på sen 2 andra som jag bara synkar manuellt ibland. Kör ingen väderapp. Har i stort sett bara WhatsApp som ligger öppet i bakgrunden hela tiden.
Postad 27 January 2012 - 13:39
Postad 27 January 2012 - 14:02
Det är allt för tidigt att säga om beslutet var rätt eller inte. Elop har sagt att med Lumia koncentrerade man sig bara på att få ut produkten snabbt.
Tror nog det finns tillräckligt med information för att inse att det är fel spår
Facebook sheds light on Nokia's Lumia sales
Postad 27 January 2012 - 14:18
Tror nog det finns tillräckligt med information för att inse att det är fel spår
Men man kan också läsa en analys som kom *efter* Nokia levererade sin kvartalsrapport där det verkar lite mer positivt: Nokia leder på Windowstelefoner
Postad 27 January 2012 - 14:24
Har en pinne där jag jobbar. Wifi av, lågt ljus på skärmen, location av, Hur är er täckning?
iPhonen brukar ligga på 60-70% när jag kommer hem.
Postad 27 January 2012 - 15:34
Redigerat av deeyay, 27 January 2012 - 15:35.
Postad 27 January 2012 - 15:53
Den har ju knappt funnits ute i usa och endast fåtal länder i europa.Det är först nu de pushar med reklam,det intressanta kommer bli hur väl 900 kommer lyckas..Ny mätning i slutet av mars/början av april vore intressant..
Postad 27 January 2012 - 16:23
2011 så kunde inte Nokia tillverka fler än 2 miljoner Lumia 800.
Först nu rampar tillverkning och därmed även antalet marknader upp.
Har då Nokia redan 45% av antalet WP7-mobiler, (Nokia leder på Windowstelefoner), så innebär detta att runt 600' av dessa 1,3 miljoner Friendface användare är Lumia-ägare, inte illa. Räkna ut det i procents tillväxt per år så får du se.
Postad 27 January 2012 - 16:45
Ha inte allt för höga förhoppningar, finns fler indikationer som tyder på att försäljningen av windows phone mobiler har minskat i januari, gått ner istället för upp. De andra operativen står inte direkt still. Dessutom har priserna pressats samtidigt som hårdvaran blir bättre. Ice cream sandwich är också ute.2011 så kunde inte Nokia tillverka fler än 2 miljoner Lumia 800.
Först nu rampar tillverkning och därmed även antalet marknader upp.
Har då Nokia redan 45% av antalet WP7-mobiler, (Nokia leder på Windowstelefoner), så innebär detta att runt 600' av dessa 1,3 miljoner Friendface användare är Lumia-ägare, inte illa. Räkna ut det i procents tillväxt per år så får du se.
Postad 27 January 2012 - 17:06
9½ timme sedan jag ryckte ur den ur laddaren. 85% kvar på batteriet nu. Några mess och pratat lite i telefon några gånger. Uppdaterade WhatsApp. Har också lite sämre täckning på jobbet. 2-3 pinnar vanligtvis.
Jag gjorde en hårdvaruomstart på telefonen, första gången sen jag fick den och startar mina vanliga tjänster,, nu har jag förlorat 1% på 2h.
Så Sodnik, testa göra samma sak. Håll inne avknappen io 8 sekunder tills skärmen blir svart. innan du skickar iväg den.
Postad 27 January 2012 - 17:33
Postad 27 January 2012 - 19:09
Hårdvaru omstart genom att hålla in knappen i 8 sekunder? Hur skiljer sig det från vanlig omstart?
Som det låter, att mobilen börjar startar om alla hårdvara. Starta om med knappen gör en mjukvaruomstart.
Postad 27 January 2012 - 19:24
Har en fråga ang uppdateringar.
Lite lätt förvirrad efter att kollat runt på nätet lite och läser att det både är en firmware update och en OS update.
Går båda vi Zune, Eller måste man blanda in något from Nokia också?
Redigerat av Andreas951, 27 January 2012 - 19:31.
Postad 27 January 2012 - 19:50
Går båda vi Zune, Eller måste man blanda in något from Nokia också?
Båda går genom Zune. Uppdaterade nyss min tysk importerade genom Zune. Hade bra batteri tid innan men nu kan jag ladda batteriet ytterligare efter uppdateringen. Ca. 15% till.
Postad 27 January 2012 - 19:55
Båda går genom Zune. Uppdaterade nyss min tysk importerade genom Zune. Hade bra batteri tid innan men nu kan jag ladda batteriet ytterligare efter uppdateringen. Ca. 15% till.
Tackar.
Är detta det senaste?
Firmware
1600.2483.8107.11501
ROM
7.0.8107.0
Redigerat av Andreas951, 27 January 2012 - 20:39.
Postad 27 January 2012 - 21:05
Någon som testat sig till de bästa inställningarna för kameran? Mitt tips är att ställa om den från Makro till Normal, vet folk klagat på att de ibland för ofokus i bilderna, det är pga av kameran är i närbildsläge som fabriksstandard och trycker man snabbt på knappen chansar kameran på att ett objekt är nära såklart. Ni förstår säkert
Redigerat av asbra, 27 January 2012 - 21:13.
Postad 27 January 2012 - 21:41
En till grej är att peka där du vill att den ska fokusera, den tar kort då ist för på kamera knappen men det funkar riktigt bra.Samma som jag har iallafall.
Någon som testat sig till de bästa inställningarna för kameran? Mitt tips är att ställa om den från Makro till Normal, vet folk klagat på att de ibland för ofokus i bilderna, det är pga av kameran är i närbildsläge som fabriksstandard och trycker man snabbt på knappen chansar kameran på att ett objekt är nära såklart. Ni förstår säkert
Postad 28 January 2012 - 10:14
"Try again" står det bara. Har iofs rätt hög säkerhet på sidan så det kanske är det som spökar.
Postad 28 January 2012 - 19:01
Postad 28 January 2012 - 19:47
Den är ej låst men har en tre-logga när man startar den.Någon som köpt sin Lumia hos tre och provat om den var låst till dem?
Postad 28 January 2012 - 20:27
Postad 28 January 2012 - 22:07
Den är ej låst men har en tre-logga när man startar den.
Kunde inte köra ett Tele 2 kort i min iallafall. Stod bara Utgråade signalpelare med ett stoptecken över.
Hur gick det efter du startade om din? Min har snurrat hela dagen nu, 82%
Postad 28 January 2012 - 22:44
Jag har 58% kvar efter 9h användning men då har jag använt den väldigt intensivt.
Det känns som batteriet blivit lite vassare.
Hur upplever ni ljudkvalitén vid spotifylyssnande. Jag får en hel del knaster och klippande. Om det är Lumian eller Spotifyappen ska jag låta vara osagt.
Postad 28 January 2012 - 23:25
Jag använder mitt teliakort i min lur som är inköpt med treabb.
Jag har 58% kvar efter 9h användning men då har jag använt den väldigt intensivt.
Det känns som batteriet blivit lite vassare.
Hur upplever ni ljudkvalitén vid spotifylyssnande. Jag får en hel del knaster och klippande. Om det är Lumian eller Spotifyappen ska jag låta vara osagt.
Det är spotify, var samma på HTC Titan.
Ska du behålla den då?
Postad 29 January 2012 - 10:21
Någon som köpt sin Lumia hos tre och provat om den var låst till dem?
Köpte min via Tre utan abonnemang. Använder Telia refill utan några problem.
En allmän wp 7.5 fråga, Ska det inte gå att sätta olika volymer på ringsignaler/meddelanden/media?
Postad 29 January 2012 - 12:37
Nokia vs Apple
Extremt intressant läsning - http://communities-d...oing-nokia.html
Han har vissa poänger, men nu efter 3 månader kan man ju konstatera att även en massa fel. Som t.ex att det går till Q2 2012 innan Lumia 710 kommer ut. Den kom ut redan under 2011. Istället så har Nokia redan vista Lumia 900 som ska komma ut tidigt i Q2. Och det går rykten om att Lumia 910, med 12Mpix kamera, kommer ut i Europa före sommaren.
Så Nokia har betyligt högre fart än vad han spår.
Dessutom kallar han Lumia 800 för Nokias Flaggskepp och jämför den med Iphone 4s. Nokia har själv sagt att de inte är i samma segment, och att Lumia 800 inte tävlar mot iphone 4s. Lumia 800 är inget flaggskep, utan tävlar i mellanskiktet.
Postad 29 January 2012 - 12:40
En allmän wp 7.5 fråga, Ska det inte gå att sätta olika volymer på ringsignaler/meddelanden/media?
Det går inte. Ofattbart, och kanske det största felet i WP7! har fått mycket klagomål och kommer säkert att fixas, men vi får nog väntat ill Tango eller Apollo. Så vi får leva med det en tid.
Postad 29 January 2012 - 15:20
Han har vissa poänger, men nu efter 3 månader kan man ju konstatera att även en massa fel. Som t.ex att det går till Q2 2012 innan Lumia 710 kommer ut. Den kom ut redan under 2011. Istället så har Nokia redan vista Lumia 900 som ska komma ut tidigt i Q2. Och det går rykten om att Lumia 910, med 12Mpix kamera, kommer ut i Europa före sommaren.
Så Nokia har betyligt högre fart än vad han spår.
Dessutom kallar han Lumia 800 för Nokias Flaggskepp och jämför den med Iphone 4s. Nokia har själv sagt att de inte är i samma segment, och att Lumia 800 inte tävlar mot iphone 4s. Lumia 800 är inget flaggskep, utan tävlar i mellanskiktet.
Att han kan förutse saker till 100% är nog mycket begärt
Värre kommer det dessutom och bli, ta bara sonys senaste model som kommer i mars ( https://www.prisjakt...t.php?p=1074844). Hur Nokia skall lyckas sälja mobiler som är betydligt svagare hårdvarumässigt och skärmmässigt, samt har mindre funktionalitet. Och det till ett liknande pris, det är en gåta.
Man kan säkert göra mycket med marknadsföring men det går inte och trolla, om det dessutom inte går att sälja mobilerna till vinst så kommer detta leda spikrakt ner i konkurshålet.
Nokia har inte till sommaren på sig
Redigerat av gosh, 29 January 2012 - 15:21.
Postad 29 January 2012 - 15:44
Ska vi hålla oss till att diskutera telefonen i sig, tycker själv att dessa diskutioner hör hemma på ett aktieforum, i all välmening.Att han kan förutse saker till 100% är nog mycket begärt
Men han har haft förvånansvärt mycket rätt för att vara en extern person. Och vad som är mer problematiskt för Nokia är att hans spådomar som varit mycket negativa mot Lumia, inte varit tillräckligt negativa. Telefonen säljer sämre än vad han förutsåg.
Värre kommer det dessutom och bli, ta bara sonys senaste model som kommer i mars ( https://www.prisjakt...t.php?p=1074844). Hur Nokia skall lyckas sälja mobiler som är betydligt svagare hårdvarumässigt och skärmmässigt, samt har mindre funktionalitet. Och det till ett liknande pris, det är en gåta.
Man kan säkert göra mycket med marknadsföring men det går inte och trolla, om det dessutom inte går att sälja mobilerna till vinst så kommer detta leda spikrakt ner i konkurshålet.
Nokia har inte till sommaren på sig
Postad 29 January 2012 - 16:03
Telefonen säljer sämre än vad han förutsåg.
Var i Tomy T Ahonens länkade blogg läser du hur mycket Lumia 800 ska sälja?
Vilka siffror jämför du sedan detta med?
Vad jag har förstått av andra inlägg så har du bestämt dig för att Nokia gjorde fel när de valde WP till nackdel för MeeGo, (N9).
Du har naturligtvis rätt till denna åsikt, kanske har du rent av rätt. Det jag inte begriper är varför du väljer att helhjärtat göra ner WP och Lumia istället för att hylla MeeGo och N9?
Eftersom Lumia är nr 3 här på prisjakt medans N9 har nr 16, så finns det med din nuvarande nervärderande strategi rätt många telefoner som behöver rackas ned på.
Postad 29 January 2012 - 16:04
+1 Håller med.Ska vi hålla oss till att diskutera telefonen i sig, tycker själv att dessa diskutioner hör hemma på ett aktieforum, i all välmening.
Tycker dessutom att det är mycket negativa inlägg från gosh i denna tråden.
Postad 29 January 2012 - 16:26
Jag ger Nokia en chans med Lumian. De och RIM kan vara de mest flippade företagen i världen när det gäller att satsa på exakt fel grejer. Det funkade för 10 år sedan och där stannade de.
Är det bara jag som är lite irriterad av att Nokia in slängt med Wifi-hotspot som alla andra windowslurar har?
Läste förövrigt idag att anledningen till att Lumia 800 tar sämre bilder än N9 är mjukvarubaserad. Exakt samma kameramoduler.
Hoppas på en smarrig uppdatering som de lovat.
Redigerat av asbra, 29 January 2012 - 16:30.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Windows Phone 7
1 film
34 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?