Postad 17 April 2012 - 16:56
Class AB amplifiers have a higher level of distortion which is more prominent as the output increases. So the clean sound of an A21a means it is more pleasing to listen to at higher volumes."
Rent trams.
I verkligheten är det ofta tvärtom med Klass AB, dvs lägre dist vid höga effektuttag.
Postad 17 April 2012 - 18:17
Postad 18 April 2012 - 07:23
Postad 18 April 2012 - 08:11
Allting går att sälja med mördande reklam.Säljare är å andra sidan duktiga på att sälja sitt. här i umeå finns en karl som är tokig i att sälja kablar, det är det bästa han vet. han säljer nog hellre kablar än förstärkare
Sedan finns det ju de produkter som säljer på egna meriter. Faktiskt även förstärkare en halvdöv skulle peka ut i blindtest. Detta var ingen utmaning, bara ett oomkullrunkeligt faktum.
Postad 18 April 2012 - 08:28
shortwalkintimea21.pdf 62.83K
6 Antal nerladdningar
Postad 18 April 2012 - 08:41
Hittade detta citat på nån random sida på nätet som kanske ger nån fingervisning.Ok, Det finns en hel del olika förstärkare, a, b, ab osv. Men nu hoppas jag få förklaring varför det står "Class AA" på min förstärkare. Har en Technics SU-V550 som påstås ha 60W/kanal (Ingen riktig aning), vad står AA för?
”new class A” och ”klass AA” är Technics egna definitioner av olika kvalitéer på sina produkter. Exakt vad skillnaderna är vet väldigt få och egentligen behöver man öppna upp dem för att kika lite mer. Men här kommer en entusiast som gett sina tankar på det hela:
”For example, their ”Class AA” cirquit was two amps, both feeding the speaker via a resistor bridge. One was class A, the other was class B. The idea being that the class A amp stage fed the load, while the class B stage presented a high impedence load to the class a stage by supplying most of the load current. The class A stage also filled in the crossover region, for the time it took for the class B transistors to conduct. You’d think that Class AA is more class A than class A is, from the hype.”
Postad 18 April 2012 - 13:18
Trams är nog att ta i en smula.Rent trams.
I verkligheten är det ofta tvärtom med Klass AB, dvs lägre dist vid höga effektuttag.
Det går helt enkelt inte riktigt att jämföra A och AB, eftersom de har lite olika "mix" av distorsion.
Klass A har väldigt lite dist vid lägre nivåer, men vid hög utstyrning ökar den och blir dessutom assymetrisk.
Lyckligtvis är det huvudsakligen tal om harmonisk dist, vilket ofta beskrivs som "värme" i ljudet.
AB har idag inga större problem med övergångsdist, men eftersom sluttrissornas "hela karaktäristik" appliceras på respektive halvvåg får man så att säga dras med alla fyra krokiga (olinjära) ändlägen i överföringskurvan, vilket kan sägas vara dubbelt så mycket som i klass A, väldigt förenklat givetvis, men inte desto mindre intressant.
Intressant citat, och känner igen det från Technics-snacket för 30 år sen eller så....their ”Class AA” cirquit was two amps, both feeding the speaker via a resistor bridge. One was class A, the other was class B. The idea being that the class A amp stage fed the load, while the class B stage presented a high impedence load to the class a stage by supplying most of the load current. The class A stage also filled in the crossover region, for the time it took for the class B transistors to conduct. You’d think that Class AA is more class A than class A is, from the hype.”
Man kan tolka det som att de körde klass A vid lägre nivåer eller i de delar av vågformen som kretsade närmast nollgenomgången, och "switchade" till AB vid högre nivåer eller i resten av vågformen om nivån var högre.
Nån som kan fylla i med fler detaljer eller funderingar?
Postad 12 May 2012 - 09:19
Eftersom jag köper allt begagnat så är det svårt att ta hem och lyssna på innan. Men har iaf Köpt Linn Majik kontroll och ett Linn 2250 slutsteg och det blev stooor skillnad men är inte helt nöjd då viss musik fortfarande låter lite "platt" medans viss musik låter som man inte kan få det bättre. Men ska tweeka lite med kablar och en Lyngdorf Rp-1 Roomperfect, lyngdorfen gör sån grym skillnad visst det är en equalizer och man kan säkert få samma resultat med annat men hörde en som hade modellen efter RP-1 och blev jäkligt impad. Ska se om jag kan få hem nåt bättre Rörförsteg och prova istället för majik kontroll för att få lite mer värme på ljudet.
Postad 12 May 2012 - 16:09
Så nu har jag läst igenom allt drabbel typ senaste 4 sidor :-)
Eftersom jag köper allt begagnat så är det svårt att ta hem och lyssna på innan. Men har iaf Köpt Linn Majik kontroll och ett Linn 2250 slutsteg och det blev stooor skillnad men är inte helt nöjd då viss musik fortfarande låter lite "platt" medans viss musik låter som man inte kan få det bättre. Men ska tweeka lite med kablar och en Lyngdorf Rp-1 Roomperfect, lyngdorfen gör sån grym skillnad visst det är en equalizer och man kan säkert få samma resultat med annat men hörde en som hade modellen efter RP-1 och blev jäkligt impad. Ska se om jag kan få hem nåt bättre Rörförsteg och prova istället för majik kontroll för att få lite mer värme på ljudet.
fin fina grejer du har
om jag vore du så skulle jag ta kontakt med en akustiker som hjälper till med rummet i första hand, blir nog både bättre och billigare än div tweeks som room perfect (som visseligen fungerar hyffsat ifall man inte vill ha paneler mm på väggar/tak)
ett bra akustiskt rum gör sådan ofantlig skillnad så man tror inte det är sant
ang högtalarkablar....det är väl nordost internt i dina eben?
Postad 12 May 2012 - 17:23
Ja det är nordost internt så ev kanske jag byter till nordost högtalarkabel oxå.
Kostar ju lite
Postad 14 May 2012 - 07:35
Tack Robert. Vart kan man hitta akustiker? Finns det några andra liknande lyngdorf som ställer in ljudet? Sett att xyz har nån oxå men vet inte om den bara gör mätningar på ljudet. Rummet sväljer ju rätt mkt av basen eftersom portarna är fram.
Ja det är nordost internt så ev kanske jag byter till nordost högtalarkabel oxå.
Kostar ju lite
Du kan kontakta svanå miljöteknik för handfasta råd vart du kan börja för att förbättra akustiken i lyssningsrummet. Det är en bra början i alla fall. http://www.diffusor.com/
Med vänlig hälsning, Mattias
Postad 14 May 2012 - 12:03
Postad 15 June 2012 - 18:17
Att watt skulle spela roll är bullshit lyssnade på en annan Audio space med 2*7 watt och den va grym den med. Rör is da shit.
Postad 16 June 2012 - 11:36
Efter att ha provat runt lite nu så blev det Audio space referenser 3.1 (300b) och kan säga att jag förmodligen aldrig kommer byta mer nu. Att jag inte köpte den direkt alltså. 2*27 watt i push pull och det räcker gott. Vrider aldrig upp till Max kl 11. Testade flera olika bl.a. Linn, moon och hegel och denna spelar shortan av dom alla upp till 50 000kr klassen iaf. Rekommenderas att lyssna på dem som har möjlighet.
Att watt skulle spela roll är bullshit lyssnade på en annan Audio space med 2*7 watt och den va grym den med. Rör is da shit.
Om watt inte spelar någon roll borde du köpt den med 2*7 watt, den var väl billigare än den du köpte?
Postad 16 June 2012 - 15:58
Låter som en riktig gourmetanrättning!Efter att ha provat runt lite nu så blev det Audio space referenser 3.1 (300b) och kan säga att jag förmodligen aldrig kommer byta mer nu. Att jag inte köpte den direkt alltså. 2*27 watt i push pull och det räcker gott. Vrider aldrig upp till Max kl 11. Testade flera olika bl.a. Linn, moon och hegel och denna spelar shortan av dom alla upp till 50 000kr klassen iaf. Rekommenderas att lyssna på dem som har möjlighet.
Vill inte dra igång en ny debatt i ämnet, men det där med Watt får det onekligen att snurra i huvet på en ibland.
Oavsett hur det ligger till med den saken. Du är ju inte den första som fallit pladask för en "effektsvag" förstärkare. Sedan att den i praktiken inte borde funka skiter väl ditt glada hjärta i?
Postad 16 June 2012 - 21:56
Efter att ha provat runt lite nu så blev det Audio space referenser 3.1 (300b) och kan säga att jag förmodligen aldrig kommer byta mer nu. Att jag inte köpte den direkt alltså. 2*27 watt i push pull och det räcker gott. Vrider aldrig upp till Max kl 11. Testade flera olika bl.a. Linn, moon och hegel och denna spelar shortan av dom alla upp till 50 000kr klassen iaf. Rekommenderas att lyssna på dem som har möjlighet.
Hur menar du då?
Försök att spela dynamisk musik på en högtalare som inte komprimerar eller distar så kommer du märka att 27w inte räcker till på långa vägar...
Men kul att du är nöjd, det är ju trots allt det som är det viktiga och inte vad vi andra tycker
Postad 16 June 2012 - 22:20
Hur menar du då?
Försök att spela dynamisk musik på en högtalare som inte komprimerar eller distar så kommer du märka att 27w inte räcker till på långa vägar...
Men kul att du är nöjd, det är ju trots allt det som är det viktiga och inte vad vi andra tycker
Nu vet jag inte vad du menar med dynamiskt ljud då men jag lyssnar på väldigt blandad musik och det finns inte någon musik som inte spelar bra i mina öron nu. Finns det något program som man kan mäta sig till om den tappar el distar?
Hade 2'100 watt innan och de här låter så mkt bättre i mina öron ska tilläggas. och dom 2'7 watt var på ett par stora klipch hornhögtalare med typ 105 i känslighet så dom var lättdrivna men ändå 7watt?
vet inte vd det skulle va för typ av musik som låter illa till det?
Postad 16 June 2012 - 22:26
Ja jag fattar inte det med watten för jag spelar väldigt högt för att bo i lägenhet och det låter jävla bra hela tiden.Låter som en riktig gourmetanrättning!
Vill inte dra igång en ny debatt i ämnet, men det där med Watt får det onekligen att snurra i huvet på en ibland.
Oavsett hur det ligger till med den saken. Du är ju inte den första som fallit pladask för en "effektsvag" förstärkare. Sedan att den i praktiken inte borde funka skiter väl ditt glada hjärta i?
Jag var inne på att skaffa en baslåda men nu känns det som överflödigt.
Rekomenderar att provlyssna Audio Space.
Den låg klart över min budgett och finns bara i 16 ex så det var svårt, sen var den inte nån skönhet precis :-)Om watt inte spelar någon roll borde du köpt den med 2*7 watt, den var väl billigare än den du köpte?
Postad 17 June 2012 - 18:25
Gött att du är nöjd. Men att påstå att watt inte spelar roll är som att påstå att en motor spelar ingen roll hur fort du kan köra eller hur mycket bensin den drar.Att watt skulle spela roll är bullshit lyssnade på en annan Audio space med 2*7 watt och den va grym den med. Rör is da shit.
Postad 17 June 2012 - 20:55
Härligt! Jag har också hört ett par olika Audio Space och verkligen imponerats. Det är så otroligt behagligt ljud. Inte luddigt, tvärtom, klart och tydligt, bäst är att man inte vill sluta lyssna! Återkom gärna med ytterligare reflektioner. Och grattis!
Postad 18 June 2012 - 14:58
Är det för att högtalarna är lättdtrivna som jag inte tycker dom är? El är det för att det är bättre kvalité i övrigt?
För det är markant skillnad när jag vred på innan så blev det jobbigt nästan skrikigt jämfört med nu när det är mkt mer behagligt att lyssna.
Postad 18 June 2012 - 16:00
...hur kommer det sig att på linn's 2*100watt klass D fick jag skruva upp volymen mkt mer för att komma upp i samma volym som jag har nu...
Glöm fullständigt att "läget" på volymratten säger ett smack om uteffekt, verkningsgrad eller något annat.
Ingångskänslighet och källans utnivå avgör vid vilket "läge på volymratten" man får ut en viss lyssningsnivå.
"Halv volym" är inte halva förstärkarens uteffekt eller något ditåt heller.
Postad 18 June 2012 - 18:31
Hade du samma försteg till båda?Mkarlsson: nu kan jag ingenting om det elektriska hur kommer det sig att på linn's 2*100watt klass D fick jag skruva upp volymen mkt mer för att komma upp i samma volym som jag har nu dvs på den skruva jag upp 75% av hundra för att komma upp i samma volym som ungefär 35-40% på 27watt push pull som jag har nu?
Är det för att högtalarna är lättdtrivna som jag inte tycker dom är? El är det för att det är bättre kvalité i övrigt?
För det är markant skillnad när jag vred på innan så blev det jobbigt nästan skrikigt jämfört med nu när det är mkt mer behagligt att lyssna.
Postad 19 June 2012 - 14:07
Exakt så är det med min Sugden också. Den skall vara på 25W och min Onkyoreceiver på ca. 130. Sugden spelar jag aldrig mer än "Kl.9" på poten, medan onkyon får skruvas upp till ca. 70-75(%?) för ungefär samma volym. Att det skulle ha med potentiometrarnas olika spann att göra tror jag inte, för det händer väldigt mycket om jag skluvar upp på Sugden. Det går helt enkelt inte att ens spela halv volym innan det blir alldeles för högt.Mkarlsson: nu kan jag ingenting om det elektriska hur kommer det sig att på linn's 2*100watt klass D fick jag skruva upp volymen mkt mer för att komma upp i samma volym som jag har nu dvs på den skruva jag upp 75% av hundra för att komma upp i samma volym som ungefär 35-40% på 27watt push pull som jag har nu?
Jag tror ju också naturligtvis att Watt är Watt, men vad kan detta bero på?
Postad 20 June 2012 - 12:57
...Sugden spelar jag aldrig mer än "Kl.9" på poten, medan onkyon får skruvas upp till ca. 70-75(%?) för ungefär samma volym. Att det skulle ha med potentiometrarnas olika spann att göra tror jag inte, för det händer väldigt mycket om jag skluvar upp på Sugden. Det går helt enkelt inte att ens spela halv volym innan det blir alldeles för högt.
Jag tror ju också naturligtvis att Watt är Watt, men vad kan detta bero på?
Ingångskänslighet och konstruktionen kring volymreglaget kan skilja ungefär hur mycket som helst. Där ligger svaret.
Postad 20 June 2012 - 13:38
Ok. Det verkar ju rimligt.Ingångskänslighet och konstruktionen kring volymreglaget kan skilja ungefär hur mycket som helst. Där ligger svaret.
Postad 29 June 2012 - 21:02
Jag vet som sagt inget om det tekniska men jag hör väldigt tydligt att audiospace förstärkaren får den förra uppsättningen med Linn jag hade. Och kan varmt rekommendera Audio space för dom som inte lyssnat, tror att för dom pengarna får man nog inte mkt bättre ljud.
Sen får alla teknik freak säga va dom vill om watt hit och dit. Vet inte vad det är för typ av högtalare el musik man lyssnar på för att det ska kräva så mkt watt, dom här 20 watten räcker gott och väl.
I detta testet http://shop.textalk....fimusiktest.pdf testar dom med högtalare på 88db känslighet med gott resultat, jag har bara provat med mina högtalare men som sagt varför skulle nån köpa förstärkare för flera hundra tusen med bara några få watt om det inte spelade bra?
Säger bara att jag köper inte det med att wattspelar roll och jag chattade med en av konstruktörerna på raidho och han sa samma att man inte ska kolla watten.
Postad 30 June 2012 - 00:00
Jag är helt med dig, men vi verkar ensamma om att uppleva det så här. Jag har också just 20(eller 25)W och får fortfarande inte ihop det. Knäppaste exemplet för min del var när jag för många år sedan hörde den modellen jag har med Dynaudio Contour 1,3SE. Tror den högtalaren ligger på 85dB:s känslighet och det spelade högt och oerhört tight. Och mina nuvarande högtalare drivs med förstärkaren på förhöjd tomgång ungefär. Skumt är ordet. Men vi får väl helt enkelt acceptera fakta och leva lyckliga med dessa oförklarliga fenomen.Jo jag vet att vissa har 60steg för max och andra 100 men i vilket fall så maxa jag nästan Linn jämfört med 2/5 på Audio space och visst det händer kanske mer på sista stegen på linn's digitala men det märks tydligt att det är mkt mer kraft i dom 21watten jag har på rörförstärkaren.
Jag vet som sagt inget om det tekniska men jag hör väldigt tydligt att audiospace förstärkaren får den förra uppsättningen med Linn jag hade. Och kan varmt rekommendera Audio space för dom som inte lyssnat, tror att för dom pengarna får man nog inte mkt bättre ljud.
Sen får alla teknik freak säga va dom vill om watt hit och dit. Vet inte vad det är för typ av högtalare el musik man lyssnar på för att det ska kräva så mkt watt, dom här 20 watten räcker gott och väl.
I detta testet http://shop.textalk....fimusiktest.pdf testar dom med högtalare på 88db känslighet med gott resultat, jag har bara provat med mina högtalare men som sagt varför skulle nån köpa förstärkare för flera hundra tusen med bara några få watt om det inte spelade bra?
Säger bara att jag köper inte det med att wattspelar roll och jag chattade med en av konstruktörerna på raidho och han sa samma att man inte ska kolla watten.
Postad 30 June 2012 - 00:57
Då föreslår jag att när du åker fast i hastighetskontrollen så ska du säga till polisen att "du inte köper att km/h visar hur fort man färdas". För det är ungefär lika smart argument som att påstå att watt inte spelar roll eller att det finns "olika" sorters watt.Sen får alla teknik freak säga va dom vill om watt hit och dit. ...
Postad 30 June 2012 - 12:17
Jag säger som Bagheera säger till Baloo i djungelboken "och hur hade du tänkt dig att dina elever skall komma ihåg vad du lärt dem efter att du knockat dem?Då föreslår jag att när du åker fast i hastighetskontrollen så ska du säga till polisen att "du inte köper att km/h visar hur fort man färdas". För det är ungefär lika smart argument som att påstå att watt inte spelar roll eller att det finns "olika" sorters watt.
Dina metoder har vilket syfte? Att släppa ut aggressioner?
Du tllhör dem som har mest kunskap och erfarenhet på detta forum. Använd det konstruktivt. Och hemskt gärna med en vänligare ton.
Postad 30 June 2012 - 22:20
Jag märker ju tydlig skillnad och om det skulle va så mkt bättre så hade jag behållit Linn kombon med 100km/h istället för denna mopeden med 27? Något är det ju som gör att denna låter mkt bättre.
Postad 01 July 2012 - 01:45
Nej, båda har 200 hästar.Jo om du nu är inne på att jämföra med bilar så är det viss skillnad på 200 hästar i en herrgårdsvagn och 200 i en lotus.
Jag märker ju tydlig skillnad och om det skulle va så mkt bättre så hade jag behållit Linn kombon med 100km/h istället för denna mopeden med 27? Något är det ju som gör att denna låter mkt bättre.
Postad 01 July 2012 - 13:07
...Säger bara att jag köper inte det med att wattspelar roll och jag chattade med en av konstruktörerna på raidho och han sa samma att man inte ska kolla watten.
Att jämföra uteffekt och "kraft" är inte helt enkelt när man ställer rörstärkare mot övriga typer.
Rörsteg har de facto en "annan karaktäristik" när man närmar sig och uppnår klippning, vilket innebär att man ofta utan vidare kan klippa transienterna med ett rörsteg utan att det låter tillnärmelsevis så illa som med "mer linjära" slutsteg.
Jo om du nu är inne på att jämföra med bilar så är det viss skillnad på 200 hästar i en herrgårdsvagn och 200 i en lotus.
Nej, båda har 200 hästar.
Det är givetvis inte effekten som gör skillnaden på bilarna.
Vridmoment, vikt, luftmotstånd osv spelar en avgörande roll, och motsvaras bl a av hur högtalaren belastar slutsteget osv...
Postad 02 July 2012 - 10:10
Vridmoment gånger varvtal ger effekten. Noll varv = noll effekt av förklarliga skäl. Skall detta omsättas till elektronik blir vridmomentet = spänningen och varvtalet = strömen typ.Att jämföra uteffekt och "kraft" är inte helt enkelt när man ställer rörstärkare mot övriga typer.
Rörsteg har de facto en "annan karaktäristik" när man närmar sig och uppnår klippning, vilket innebär att man ofta utan vidare kan klippa transienterna med ett rörsteg utan att det låter tillnärmelsevis så illa som med "mer linjära" slutsteg.
Det är givetvis inte effekten som gör skillnaden på bilarna.
Vridmoment, vikt, luftmotstånd osv spelar en avgörande roll, och motsvaras bl a av hur högtalaren belastar slutsteget osv...
Sedan vet ju alla att ljudet är det som påverkar farten mest.
Postad 02 July 2012 - 10:27
Vridmoment gånger varvtal ger effekten. Noll varv = noll effekt av förklarliga skäl. Skall detta omsättas till elektronik blir vridmomentet = spänningen och varvtalet = strömen typ.
Sedan vet ju alla att ljudet är det som påverkar farten mest.
Tja, eller tvärtom.
Jämförelsen med bilar haltar givetvis en smula, och det är nog bättre att hålla sig till EN terminologi.
Det är redan rörigt så det räcker och blir över...
Postad 07 July 2012 - 23:51
Jo jag vet att vissa har 60steg för max och andra 100 men i vilket fall så maxa jag nästan Linn jämfört med 2/5 på Audio space och visst det händer kanske mer på sista stegen på linn's digitala men det märks tydligt att det är mkt mer kraft i dom 21watten jag har på rörförstärkaren.
Du fick en bra förklaring längre upp i tråden, men jag kan upprepa det:
Ingångskänsligheten har ingenting med "kraften" i en förstärkare att göra, och därmed har inte heller siffran/läget på volymkontrollen något att göra med hur kraftfull förstärkaren är.
Det enda läget "0" betyder på ett försteg, är att signalen passerar med samma nivå som före volymkontrollen. Om slutsteget har lägre ingångskänslighet innebär det att man får höja lite mer på volymkontrollen. Det handlar alltså bara om signalanpassning mellan för- och slutsteg. Gissningsvis har din rörstärkare för hög känslighet och kommer därmed att börja dista om du höjer lika mycket som med Linnstärkaren.
Postad 08 October 2012 - 20:59
-Man skulle kunna likna integrerade förstärkare med bilar.
En dieselbil med 75hk kanske går fortare eller accelrerar fortare än en bensindriven bil med 100hk även om vikten är densamma pga att den har mer vrid.
(Man skulle kunna likna en klass A förstärkare vid en dieselbil.) Inte så många hästar men betydligt mer vrid(NM).
Kvaliteten på förförstärkardelen är viktigare än slutstegsdelen när det kommer till kvaliten på ljudet.
Adios
Postad 08 October 2012 - 21:07
Jag har lästa de flesta inläggen i denna tråd och förvånas av hur tröga/dumma i huvudet vissa av er verkar vara. Det finns ju info på nätet om hur klass A, AB, D etc fungerar.
Eh, ursäkta?
Du kan ju läsa på lite själv istället för att jämföra förstärkare med dieselmotorer.
Postad 08 October 2012 - 22:39
Ok, tack nu vet vi. Ursäkta en idiot men detta har du läst exakt var på nätet?Jag har lästa de flesta inläggen i denna tråd och förvånas av hur tröga/dumma i huvudet vissa av er verkar vara. Det finns ju info på nätet om hur klass A, AB, D etc fungerar.
-Man skulle kunna likna integrerade förstärkare med bilar.
En dieselbil med 75hk kanske går fortare eller accelrerar fortare än en bensindriven bil med 100hk även om vikten är densamma pga att den har mer vrid.
(Man skulle kunna likna en klass A förstärkare vid en dieselbil.) Inte så många hästar men betydligt mer vrid(NM).
Kvaliteten på förförstärkardelen är viktigare än slutstegsdelen när det kommer till kvaliten på ljudet.
Adios
Postad 09 October 2012 - 10:59
...Kvaliteten på förförstärkardelen är viktigare än slutstegsdelen när det kommer till kvaliten på ljudet.
Adios
Det där är ett ganska märkligt påstående som du inte behöver utveckla.
Helt klart är att det är oerhört mycket enklare att konstruera ett transparent försteg, men jag misstänker att du menar något annat...
Redigerat av Unregistered277056c3, 09 October 2012 - 11:00.
Postad 09 October 2012 - 16:37
Fråga någon som vet och lyssna inte på varandra eller någon som har kommenterat på dessa inlägg för ni har ju inte en aning om någonting!! Åk till ngn butik och lyssna på försäljaren som troligtvis kan förklara hur allt fungerar och bilda er en egen uppfattning om de olika förstärkartyperna.
-Nej, jag menar att det är lättare att förändra/förbättra ljudkaraktären i en förförstärkare, inte i ett slutsteg/slutstegsdelen.
Kraft och ljudkvalitet är inte samma sak.
Jag tar hellre en porsche med 400hk än en söndertrimmad volvo med 500hk. Förstår ni lite vad jag menar. Man får lite vad man betalar för!! Kvalitet kostar...
Postad 09 October 2012 - 16:47
För det första har väldigt många som hänger på detta forum långt mycket mer kunskap och erfarenhet om Hifi/Hembio osv än merparten av alla sälare ute i butikerna. Du tycks missat att deras primära jobb är att, ja just det....sälja. I alldeles för många fall kan dom pinsamt lite om de produkter dom försöker kränga mer än det dom läst i några glättiga broschyrer fyllda med Hifi-myter och rent mumbo-jumbo.Fråga någon som vet och lyssna inte på varandra eller någon som har kommenterat på dessa inlägg för ni har ju inte en aning om någonting!! Åk till ngn butik och lyssna på försäljaren som troligtvis kan förklara hur allt fungerar och bilda er en egen uppfattning om de olika förstärkartyperna.
Kvalitet kostar...
Att däremot lyssna själv är alltid ett gott råd oavsett.
För det andra så är det definitivt inte alltid så att kvalitet "kostar" om du med kvalitet avser en produkt som uför sitt jobb på ett korrekt och tillräckligt bra sätt för ändamålet.
Redigerat av masse70, 09 October 2012 - 16:54.
Postad 09 October 2012 - 16:59
"försäljaren som troligtvis kan förklara hur allt fungerar" Nä alla vet inte, men i de seriösa butikerna kan dom.
Postad 09 October 2012 - 17:10
Om du med detta vill mena att det inte finns nån i just denna tråd som inte kan nånting har du helt enkelt fel."någon som har kommenterat på dessa inlägg" Jag vet att här finns folk som kan mycket här.
Visst, chansen att det finns mer "kunniga" säljare hos en seriös butik kanske är något större men långt ifrån sanningen dessvärre."försäljaren som troligtvis kan förklara hur allt fungerar" Nä alla vet inte, men i de seriösa butikerna kan dom.
Postad 09 October 2012 - 17:27
Postad 09 October 2012 - 17:36
Ska jag vara helt ärlig så anser jag att det enda vettiga du skrivit var det om att lyssna själv.Jag har inte läst någonting vettigt i denna tråd, förutom det jag skrev då förstås... Ja du verkar ju förstå mig till viss del och det känns ju rätt skönt.
Dock är det ju ett välkänt faktum att man kan inbilla sig saker iom placebo osv. Så även om DU är nöjd med vad du hör så finns det absolut ingen garanti att du för det köpt den bästa produkten. Speciellt inte om man även tar hänsyn till priset.
Utöver det hittar jag inte mycket vettigt alls i övriga texten.
Postad 09 October 2012 - 18:03
-Mycket beror på vilken musik man lyssnar på.
Är man allround/allätare är alltid svårare att få till en bra uppsättning, lyssnar man bara på klassisk musik kan man utesluta vissa märken med än gång och valet blir lättare.
Gillar man neutralt ljud, spela högt eller åt det varma hållet?, det är upp till var och än.
Ex: Många tycker att Ino piP låter helt fantastiskt, ja den låter bra på lagom volym, MEN!! Trycket i basen är otroligt dåligt även för att vara en stativare tycker "jag". Den slår igenom alldeles för fort och det låter hemskt. Alltså passar inte denna högtalare mitt ljudideal.
Jag har en Supernait. När jag köpte och kopplade in en Teddycap till den kändes den kraftfullare och spelade med mer pondus, även basen blev tightare. Samma 80w som orginalet men föförsärkardelen fick en annan nätdel och det var som man la till 20-30w extra. Detta är ett bra exempel på att man kan vinna väldigt mycket på att förändra i förförstärkardelen och inte bara förstärkardelen/slutsteget.
Har man väldigt tungdrivna högtalare så kan det behövas mer effekt, men oftast räcker det till......
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?