Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny satellitbox från Canal Digital - ADB 2850S

285 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 June 2014 - 06:09

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

... men det som är absolut värst är att boxen (i alla fall min) är så sinnessjukt långsam. Jag blev ombedd av kundtjänst att göra en fabriksåterställning - det tog mig ca två minuter (!!!) att lyckas ta mig in i den menyn med hjälp av originalfjärren. Dubbla kommandon och tryckningar på fjärren utan verkan var anledningen.

Har du "lågenergilampa" i rummet? Prova isåfall att stänga av den. Vissa modeller av dessa lampor kan störa IR-mottagare.

Postad 30 June 2014 - 08:17

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0
Hej TheDrOwner,

Vi vill gärna komma i kontakt med dig för attt göra en felsökning. Skicka gärna dina kontaktuppgifter samt kunduppgifter i ett PM till oss så ska vi se till så att vår tekniska support ringer upp så snabbt vi kan.

Med vänliga hälsningar
Linnéa

Har haft denna box i några månader nu och jag har aldrig varit med om en sämre box någonsin. Jag har många olika TV-leverantörer genom åren, både via parabol, via nätet, via kabel och via antenn men jag har aldrig varit med om en sämre box. Möjligen är det som vissa här påstår att kombinationen av box/TV/förstärkare ställer till problem, dock så har jag inte upplevt det med andra boxar och det är väl egentligen den bästa jämförelsen som går att göra. Jag har samma problem som många andra med att boxen stänger av sig vid redigering/tillägg av nya favoriter och vid för snabb bläddring i kanallistan. Utöver det så har jag även en del "dubbelkommandon" som skickas och irriterar men det som är absolut värst är att boxen (i alla fall min) är så sinnessjukt långsam. Jag blev ombedd av kundtjänst att göra en fabriksåterställning - det tog mig ca två minuter (!!!) att lyckas ta mig in i den menyn med hjälp av originalfjärren. Dubbla kommandon och tryckningar på fjärren utan verkan var anledningen. Jag har nu fått en ny box (ingen ny nätdel) och den är marginell (kan vara en placeboeffekt) bättre men fortfarande katastrof.

Så - nu har jag gnällt nog. Kan någon tipsa om Canal Digital-godkända boxar från andra tillverkare? Någon nämnde VU+? Hur är det med Dreambox? Hittar ingen info om detta på CDs hemsida och Google ger inga klara besked.

Postad 30 June 2014 - 08:28

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Har du "lågenergilampa" i rummet? Prova isåfall att stänga av den. Vissa modeller av dessa lampor kan störa IR-mottagare.

Ja lågenergilampor kan ställa till det. Men ibland kan faktiskt även TV:n ställa till det. Har jobbat väldigt mycket med ett projekt som gick ut på att koppla upp ett par tusen lägenheter mot Telias digital-tv. Och i ett fall fick vi in klagomål på att kunden hade svårt att styra boxen... och då gjorde vi testet med att eliminera alla lågenergilampor utan resultat. Dock genom slumpen upptäckte vi att om stängde av kundens tv så upphörde alla problem och boxen svarade hur bra som helst på fjärrens signaler.

Lågenergilampor, lysrör och dyl kan verkligen störa ut vissa frekvenser som man inte trodde var möjligt =)

Postad 30 June 2014 - 09:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

. Dock genom slumpen upptäckte vi att om stängde av kundens tv så upphörde alla problem och boxen svarade hur bra som helst på fjärrens signaler.

Lågenergilampor, lysrör och dyl kan verkligen störa ut vissa frekvenser som man inte trodde var möjligt =)

En del TV-apparaters automatiska anpassnings av ljusstyrka arbetar av någon anledning i frekvensband som kan störa fjärrkontroller. Minns att det har varit uppe i tråd här förut.
Vill minnas det var någon serie av samsung som var uppe då, för något år sedan.

Postad 29 October 2014 - 20:12

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Sedan några månader tillbaka har vår box börjat "frysa bilden" vid uppspelning av inspelat material eller vid uppspelning av pausat material. Bilden fryser till någon eller några sekunder då och då. Kanske hårddisken som är på väg att ge upp?

Edit: Fel tråd då vår box heter ADB 5720 :rolleyes:

Redigerat av Unregistered0ad535b7, 29 October 2014 - 20:44.

Postad 29 October 2014 - 21:20

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Min EPG uppdaterar sig dåligt. Ofta finns ingen info i guiden än precis just nu

Postad 01 November 2014 - 13:58

hellfog
  • hellfog
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

Min EPG uppdaterar sig dåligt. Ofta finns ingen info i guiden än precis just nu

Kanske inte så dåligt för mig, men få ofta titta på motorsport kanalen för att uppdatera EPG.

Redigerat av hellfog, 01 November 2014 - 14:02.

Postad 01 November 2014 - 14:01

hellfog
  • hellfog
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Varför kan man inte radera alla program som man har spelat in som är ej serie samtidigt, känns segt att en och radera alla program. Alternativet är att koppla in hårdisken i en dator och bli auto formaterat, men borde finns enklare sätt?

Redigerat av hellfog, 01 November 2014 - 22:03.

Postad 01 November 2014 - 17:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Röd knapp - okej? Går väl snabbt...
tror det är röd.

Postad 01 November 2014 - 22:05

hellfog
  • hellfog
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

Röd knapp - okej? Går väl snabbt...
tror det är röd.

Jo man använder röd knapp, verka bara kunna radera en åt gången, eller har jag missat något?

Redigerat av hellfog, 01 November 2014 - 22:05.

Postad 01 November 2014 - 22:25

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag har Canal digitals 500 gb inspelningsbara Box och den har fungerat perfekt.

Postad 02 November 2014 - 22:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Jo man använder röd knapp, verka bara kunna radera en åt gången, eller har jag missat något?

nej, du måste bekräfta varje radering.
Tar väl inte så mycket tid, eller spelar du in mycket du inte vill se?

Postad 02 November 2014 - 22:17

hellfog
  • hellfog
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

nej, du måste bekräfta varje radering.
Tar väl inte så mycket tid, eller spelar du in mycket du inte vill se?

Har typ hundra program att radera eller mer. Ingen som kommer ihåg att radera så ofta, mass radering hade varit nice.

Postad 04 November 2014 - 19:09

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Upplever att jag har fått taskig läppsynk på TV3 sista tiden. Någon annan?

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 04 November 2014 - 19:09.

Postad 07 November 2014 - 10:40

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 1

Har typ hundra program att radera eller mer. Ingen som kommer ihåg att radera så ofta, mass radering hade varit nice.

Hej hellfog,

Man kan ta bort hela mappar, ställ dig på mappen du vill radera, sedan uppe till vänster står det ta bort mapp och en röd prick, tryck röd knapp sedan bekräfta med ja. Alternativet är att omformatera boxen genom att välja Meny/inställningar/installation/ återställa fabriksinställningar, pinkod (1234) välj JA på återställa Fabriksinställningar + Ja på ta bort alla inspelningar.

Vänligen
Micke

Postad 10 November 2014 - 18:23

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Upplever att jag har fått taskig läppsynk på TV3 sista tiden. Någon annan?

Ingen annan?

Postad 10 November 2014 - 22:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
sorry, inte tittat på TV3
HD eller SD?
Dolby eller stereo?

Postad 10 November 2014 - 22:37

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

sorry, inte tittat på TV3
HD eller SD?
Dolby eller stereo?

HD
Samma med Dolby och Stereo

Postad 12 November 2014 - 21:54

Unregistered149c8d0c
  • Unregistered149c8d0c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har precis kört igång den vita boxen, funkar helt ok förutom att jag inte kan få nån hårddisk att funka utom en gammal WD 250Gb med extern strömmatning. Köpte en Seagate Expansion 500Gb när jag beställde boxen som jag tänkte använda men den funkar inte. Inte heller en lite äldre Packard Bell 120Gb, den stod bara och hackade. Seagatedisken verkar först hoppa igång men slocknar sen. Har också testat med några USB-minnen, ett Sandisk 8Gb funkar så man får timeshift men ett Verbatim 32Gb funkade inte, det verkade inte formateras riktigt. Känns som om strömmatningen inte räcker till? Nån annan som har liknande problem?

Micke

Postad 14 November 2014 - 08:08

icamannen
  • icamannen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

HD Samma med Dolby och Stereo

Jag upplever också lite läppsynk på TV3. Det är inte jättemycket men det finns där, och det är tillräckligt för att jag ska störa mig :)
Jag har samma problem på båda mina boxar (den vita och den svarta inspelningsbara). Till den svarta boxen har jag ingen reciever inkopplad eller liknande, och jag kör stereo där. Till den vita boxen har jag en reciever inkopplad och har Dolby. Båda ställena upplever jag samma problem som rhoddas.

Postad 14 November 2014 - 09:22

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Har precis kört igång den vita boxen, funkar helt ok förutom att jag inte kan få nån hårddisk att funka utom en gammal WD 250Gb med extern strömmatning. Köpte en Seagate Expansion 500Gb när jag beställde boxen som jag tänkte använda men den funkar inte. Inte heller en lite äldre Packard Bell 120Gb, den stod bara och hackade. Seagatedisken verkar först hoppa igång men slocknar sen. Har också testat med några USB-minnen, ett Sandisk 8Gb funkar så man får timeshift men ett Verbatim 32Gb funkade inte, det verkade inte formateras riktigt. Känns som om strömmatningen inte räcker till? Nån annan som har liknande problem? Micke

Hej javelin70/Micke

Extern hårddisk till vår On Demand box går att köra med både Usb 2.0 och Usb 3.0 hårddiskar. Något att tänka på är att de flesta med 3.0 behöver en extern strömkälla precis som du beskriver att du har till din WD 250GB. Man är även alltid välkommen att kontakta vår support på tel 0770-33 22 11 för tips och trix samt hjälp med felsökningar.

Vi rekommenderar att våra kunder använder sig av externa hårddiskar på mer än 64GB men högst 1TB.

Vänligen
Micke

Redigerat av Allente Sverige, 14 November 2014 - 12:57.

Postad 14 November 2014 - 15:50

Unregistered149c8d0c
  • Unregistered149c8d0c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej javelin70/Micke

Extern hårddisk till vår On Demand box går att köra med både Usb 2.0 och Usb 3.0 hårddiskar. Något att tänka på är att de flesta med 3.0 behöver en extern strömkälla precis som du beskriver att du har till din WD 250GB. Man är även alltid välkommen att kontakta vår support på tel 0770-33 22 11 för tips och trix samt hjälp med felsökningar.

Vi rekommenderar att våra kunder använder sig av externa hårddiskar på mer än 64GB men högst 1TB.

Vänligen
Micke

Hej, tack för svar. Seagatedisken är mycket riktigt en USB 3.0 men Packard Belldisken är 2.0 så den borde ju i så fall funka. Jag får testa med en strömmatad USB-hub och se om det går bättre.

edit: Funkar med strömmatad USB 3.0 hub.

Micke

Redigerat av Unregistered149c8d0c, 14 November 2014 - 20:00.

Postad 25 December 2014 - 17:46

Zeeker
  • Zeeker
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hejsan,
Är det någon som provat den lilla vita boxen med ett USB på minst 64Gb?
Tänker mest på USB 3.0 då man inte kan externmata USB-minnen...

Frågan gäller HD 2850-ST

Redigerat av Zeeker, 25 December 2014 - 17:53.

Postad 29 December 2014 - 15:33

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 1

Hejsan,
Är det någon som provat den lilla vita boxen med ett USB på minst 64Gb?
Tänker mest på USB 3.0 då man inte kan externmata USB-minnen...

Frågan gäller HD 2850-ST

Hej Zeeker, vi rekommenderar istället för mindre Usb stickor att man väljer en extern hårddisk mellan 200GB upp till 1TB. Använder du en Usb med endast 64 bör det vara en snabb sådan som kör 2,0 då 3,0 drar mer ström och alltid behöver extern strömkälla. Du bör även då radera regelbundet då du har inspelat matrial på en 64GB då minneskapaciteten minskar för varje inspelat program vilket kan påverka.En hårddisk blir bättre :)

Vänligen
Micke

Postad 11 April 2015 - 21:04

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

sjukt irreterande att skiten ingen signal kommer upp och man måste dra ut kortet och stänga ned boxen. haft detta i 2 veckor och behövt göra detta ca 7-10 ggr. hmm börjar fundera på någon annan lösning. 

så fort boxen är omstartad hittar den alla kanaler direkt

Postad 12 April 2015 - 07:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

sjukt irreterande att skiten ingen signal kommer upp och man måste dra ut kortet och stänga ned boxen. haft detta i 2 veckor och behövt göra detta ca 7-10 ggr. hmm börjar fundera på någon annan lösning. 

Ditt första inlägg i denna tråd?

Ett nytt problem med din box? Svarta ADB-boxen?

har du varit i kontakt med Canal Digital?

har något ändrats i installationen? Blåst mycket? Regnat mycket?

Mina förslag till försök att rädda din nuvarande box är

1: Gör fabriksåterställningen av digitalboxen.

2: Kontrollera kablaget, kontakterna.

3: Om möjligt, testa med annan strömadapter.

4: Om problemen kvarstår, se om CD är villiga skicka nytt programkort. Som test.

Och en enkel fråga. Hur ser signalstyrka/signalkvalitén ut, BER-värdet, när boxen fungerar?

Några problem med inspelningar, med timeshift, som blir korrupta?

Postad 13 April 2015 - 09:12

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Hej Stiller_83, ser att Monshi gett dig en hel del tips :) . Du är även alltid välkommen att kontakta vår support på tel 0770-33 22 11 då du befinner dig hemma vid boxen så vi kan felsöka tillsammans. Supporten har öppettider Mån-Lör 8-21, Sön 10-19.

Vänligen
Micke

Postad 28 August 2015 - 20:13

krib
  • krib
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns något sätt att ändra till full RGB-rymd på denna boxen? Har en HTPC inkopplad utöver denna genom en receiver, och det är lite omständligt att behöva byta inställning i tvn varje gång man växlar mellan dem.

Bildinställningarna i boxen är minst sagt minimalistiska, så vitt jag kan hitta.

Postad 17 September 2015 - 00:13

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Har samma problem och är inne på min andra "vita box" nu
Nästa problem är att när man lägger till favoritlistor stänger boxen av sig och man får gå in och fortsätta där man började
Bläddrar man snabbt i menyerna så stänger boxen av sig

Verkar vara för liten processor och/eller minne i  i boxen

Har boxar av annat fabrikat och dessa fungerar 1000% bättre men fungerar tyvärr inte med de nya hdkanalerna

När skall CD köpa in riktiga boxar från bättre tillverkare:
Tillverkare av digitalboxar som fungerar ?

Redigerat av MalcomX, 17 September 2015 - 00:14.

Postad 10 November 2015 - 20:44

jockelw
  • jockelw
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Precis startat min nya vita box. Hade hoppats på att man kunde spela in till en nätverksansluten nas på nåt sätt, verka dock inte gå vad jag ser. Någon som vet nånting om det?

Postad 11 November 2015 - 10:03

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Hade hoppats på att man kunde spela in till en nätverksansluten nas på nåt sätt

Optimist.

Postad 16 November 2015 - 23:15

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Precis startat min nya vita box. Hade hoppats på att man kunde spela in till en nätverksansluten nas på nåt sätt, verka dock inte gå vad jag ser. Någon som vet nånting om det?

Fungerar perfekt med min enklaste box från Vu+ (Zero) för 1200 kr som också kör allt i 1080p

Postad 14 March 2017 - 22:07

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att få tag på en strömadapter till denna box, min ena box var plötsligt helt svart idag och när jag skulle bryta strömmen då kände jag att strömbrytaren på sladden var alldeles varm. Så testade med adaptern från andra boxen och då fungerade det fint, men den med var strömbrytare var helt död.

Postad 15 March 2017 - 00:22

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att få tag på en strömadapter till denna box, min ena box var plötsligt helt svart idag och när jag skulle bryta strömmen då kände jag att strömbrytaren på sladden var alldeles varm. Så testade med adaptern från andra boxen och då fungerade det fint, men den med var strömbrytare var helt död.

Cd borde ha.

Postad 15 March 2017 - 06:39

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att få tag på en strömadapter till denna box...

Finns universal hos Classe och Kjell. Blir billigt med.

Postad 15 March 2017 - 08:56

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Hej fremar-7,

Det går att beställa en ny strömadapter via vår kundservice på 0770 33 22 11.

Vänligen Tobias

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.