Hur har man råd och vad tjänar ni per månad?
471 svar till detta ämne
Postad 11 March 2013 - 09:36
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Varken du eller Herr Sofus låter som grabbar med stadig flickvän.
Surt, sa räven...
Behöver ingen flickvän. Ännu en onödig utgift  Enda man hör av sina kompisar som har barn är hur lite pengar de har och att de aldrig får eller har tid eller har råd att göra vad de vill. Tycker synd om dem men det är deras eget val.
Redigerat av Unregistereddc471864, 11 March 2013 - 09:39.
Postad 11 March 2013 - 09:46
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Vafan.. ge mig support istället! Har varit sån hela livet 
då är du född gammal!
Postad 11 March 2013 - 09:46
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Prioriteringar. Ser jag till mig själv så är det väldigt sällan jag köper grejor. Går aldrig på krogen och är ganska sparsam över lag. Och då har jag en rätt fin stereoanläggning och har bara levt på studiebidrag och lite extrajobb förra vintern.
Ser man till mina föräldrar... Ja, vi har ett hus här där jag bor nu. Sedan två lägenheter i stan, en ganska fin vinterstuga och en sommarstuga också. En fin nu Audi också. Hur har dom råd? Tja, dom åker aldrig utomlands, går aldrig på krogen samt att dom planerar alla matinköp osv noggrant.
Har man ett normalt jobb så har man nog råd med det man vill bara man prioriterar rätt. Man har nog inte råd med en jättefin anläggning om man ska ut på krogen varje helg och supa bort tusenlapparna.
Edit: Kan ju tillägga att jag aldrig behövt lägga pengar på någon flickvän heller. Bra eller dåligt, jag vet inte jag...
Redigerat av Ala_95, 11 March 2013 - 09:47.
Postad 11 March 2013 - 10:17
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Förstår inte hur ni hela tiden ser flickvänner som en utgift? Skaffa en tjej som tjänar lika mycket som du och som köper sina egna saker så slipper du problemet. Och får ett mognare förhållande på köpet. Är det svårt, eller har jag bara haft tur?
Och vad gäller barn ville jag aldrig ha ett, för det skulle bara kosta pengar, vara en distraktion och ta upp all min tid. Såhär sju månader in i det hela vill jag inte tänka mig hur det skulle vara utan Oliver. Det är något speciellt med att få barn, även om man inte tror det innan den lille rackaren ploppar ut.
Redigerat av maximm, 11 March 2013 - 10:19.
Postad 11 March 2013 - 10:20
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Förstår inte hur ni hela tiden ser flickvänner som en utgift? Skaffa en tjej som tjänar lika mycket som du och som köper sina egna saker så slipper du problemet. Och får ett mognare förhållande på köpet. Är det svårt, eller har jag bara haft tur?
haha vadå. frågade du din tjej om hennes ekonomi innan ni började dejta? och vadå mognare förhållande? är inte gift och delad ekonomi det absolut mognaste som finns?
Postad 11 March 2013 - 10:22
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
haha vadå. frågade du din tjej om hennes ekonomi innan ni började dejta? och vadå mognare förhållande? är inte gift och delad ekonomi det absolut mognaste som finns?
Varför skulle jag fråga min tjej om hennes ekonomi? Och sista meningen förstår jag inte alls, var det en fråga ens?
Postad 11 March 2013 - 10:27
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Varför skulle jag fråga min tjej om hennes ekonomi? Och sista meningen förstår jag inte alls, var det en fråga ens?
ja du skrev ju att " Skaffa en tjej som tjänar lika mycket som du och som köper sina egna saker så slipper du problemet". hur vet du det om du inte frågar om hennes ekonomi? du skrev att man får ett mognare förhållande med en flickvän med egen ekonomi. då tycker jag det är mognare med en Fru som man delar sin ekonomin med. håller du inte med?
Redigerat av beat_strandh, 11 March 2013 - 10:28.
Postad 11 March 2013 - 10:27
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Och vad gäller barn ville jag aldrig ha ett, för det skulle bara kosta pengar, vara en distraktion och ta upp all min tid. Såhär sju månader in i det hela vill jag inte tänka mig hur det skulle vara utan Oliver. Det är något speciellt med att få barn, även om man inte tror det innan den lille rackaren ploppar ut.
Well det är bara min tolkning av hur andra har det. De gnäller en massa på att de inte får köpa vad de vill. Det är ju bara att kolla på det här forumet tex. "Nej jag får itne lägga så mycket på en tv" eller "Nej tvn måste vara vit" osv osv  Har ingen erfarenhet av det själv då jag alltid bott ensam och aldrig haft delad ekonomi med ngn. Så ska de förbli. Särboende är bäst anser jag. Större frihet. Jag har stort behov av egen tid så jag vill inte bo tillsammans med ngn annan.
Redigerat av Unregistereddc471864, 11 March 2013 - 10:32.
Postad 11 March 2013 - 10:56
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Prioriteringar. Ser jag till mig själv så är det väldigt sällan jag köper grejor. Går aldrig på krogen och är ganska sparsam över lag. Och då har jag en rätt fin stereoanläggning och har bara levt på studiebidrag och lite extrajobb förra vintern.
Ser man till mina föräldrar... Ja, vi har ett hus här där jag bor nu. Sedan två lägenheter i stan, en ganska fin vinterstuga och en sommarstuga också. En fin nu Audi också. Hur har dom råd? Tja, dom åker aldrig utomlands, går aldrig på krogen samt att dom planerar alla matinköp osv noggrant.
Har man ett normalt jobb så har man nog råd med det man vill bara man prioriterar rätt. Man har nog inte råd med en jättefin anläggning om man ska ut på krogen varje helg och supa bort tusenlapparna.
Edit: Kan ju tillägga att jag aldrig behövt lägga pengar på någon flickvän heller. Bra eller dåligt, jag vet inte jag...
Om du tror att man har råd med ett hus, två lägenheter, en sommarstuga och en vinterstuga, utan att tjäna betydligt mer än vad som är normalt så är det dags för en reality check.
Postad 11 March 2013 - 14:49
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Well det är bara min tolkning av hur andra har det. De gnäller en massa på att de inte får köpa vad de vill. Det är ju bara att kolla på det här forumet tex. "Nej jag får itne lägga så mycket på en tv" eller "Nej tvn måste vara vit" osv osv 
Har ingen erfarenhet av det själv då jag alltid bott ensam och aldrig haft delad ekonomi med ngn. Så ska de förbli. Särboende är bäst anser jag. Större frihet. Jag har stort behov av egen tid så jag vill inte bo tillsammans med ngn annan.
Min fru sade inget när jag köpte en RC-bil för 9.000kr, det var mina egna pengar. Hon sade heller ingenting när jag köpte ett nytt vapen för 23.000kr, det var min egna pengar. Dock tyckte hon det var larvigt att jag lade ut 5.000kr extra på nytt sikte och grepp till det, men det var fortfarande mina pengar. Hon brukar heller inte gnälla när jag lägger ut 2-4.000kr per månad i ammunition och tävlingskostnader, det är mina pengar. Dock ville hon hålla igen utgifterna när det gällde hemmabion, för då är hon nämligen med och delar på kostnaden. Jag fick först ok till 15.000kr och hon vred sig lite när det slutade på en bit över 20.000kr. Dock skulle jag aldrig acceptera ett förhållande med gemensam ekonomi där man måste redovisa varenda snickers man vill köpa... Jag har ett par bekanta med egna barn som inte får gå ut på krogen någon gång då och då, eller hänga med på bio etc. Det som genomsyrar deras förhållanden är en väldigt dominant fru/sambo och att de själva är lite väl mjäkiga. Men jag har betydligt fler bekanta med barn som har ungefär samma läge som för min del. Om man kunde backa tiden, skulle jag välja ett liv utan min son? Aldrig en chans i h-vetet!!!
Postad 11 March 2013 - 15:10
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Att nedvärdera ett förhållande till enbart en utgift är inte helt genomtänkt. Ser ni det likadant på eran hemmabioutrustning/dator/TV? 
Sen behöver absolut inte ett förhållande vara en förlustaffär. Troligtvis är det precis tvärtom, man blir ju två att dela många stora utgifter med.
Angående det här med gemensam ekonomi. Jag och min sambo kör på en lösning där vi slår ihop våra inkomster och betalar av alla räkningar och utgifter, avsätter även en slant till ett sambokonto samt en slant till matkontot. Det som blir över delar vi rakt av och de pengarna får man göra vad man vill med. Ska vi göra något större gemensamt t.ex. semester, resor eller gemensamma inköp så tar vi av sambokontot. Ska vi gå ut och käka så betalar vi var för sig. Vi har provat andra lösningar men det här har varit klart smidigast. Vi har aldrig grälat om ekonomin och jag har aldrig känt några spärrar att jag inte kan köpa något... eller jo det har jag så klart men det har inte med min sambo att göra.
Postad 11 March 2013 - 15:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har svårt och förstå varför man ska ha gemensam ekonomi. Delad ekonomi där var och en gör vad man vill med sina pengar. Om hon har slitit och läst till läkare och drar in mer pengar, varför ska JAG då "leva" av dessa? Nej, delad ekonomi är det som gäller enligt mig. Helst särbo också
Postad 11 March 2013 - 15:16
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag har svårt och förstå varför man ska ha gemensam ekonomi. Delad ekonomi där var och en gör vad man vill med sina pengar. Om hon har slitit och läst till läkare och drar in mer pengar, varför ska JAG då "leva" av dessa? Nej, delad ekonomi är det som gäller enligt mig. Helst särbo också 
Ett problem med helt delad ekonomi är att den som tjänar mest kanske vill njuta av pengarna genom ett bättre boende, men då antingen får sänka sig till en lägre standard eller så får den personen med sämre lön böja sig till att ha mindre fickpengar.
Postad 11 March 2013 - 15:52
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Jag och frugan sätter varje månad in pengar på vårt gemensamma konto där alla gemensamma utgifter dras, exempelvis hyra, el, försäkringar, vår sons saker och alla matinköp. Detta håller vi precis flytande så att vi får en bra koll på hur mycket vi spenderar varje månad på hushållet. Sen resten av pengarna gör vi vad vi vill med, men givetvis använder vi dessa för att spara till vårt framtida gemensamma boende, ny bil och andra stora utgifter till viss del.
Sen är det skönt att någon håller koll på mig och påminner mig att inte spendera helt för mycket pengar.
Redigerat av maximm, 11 March 2013 - 15:55.
Postad 11 March 2013 - 18:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vafan.. ge mig support istället! Har varit sån hela livet 
Du har min fulla support. I mitt fall har det förstås resulterat i såna där dyra du vet. Fast de gör på inget vis hemmakvällarna sämre. Ja i den mån de nu kan slita sig från sina datorspel numera förstås.
Postad 11 March 2013 - 18:15
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ujuj vad det fanns bitterpittar i denna tråd
Postad 11 March 2013 - 18:21
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Om du tror att man har råd med ett hus, två lägenheter, en sommarstuga och en vinterstuga, utan att tjäna betydligt mer än vad som är normalt så är det dags för en reality check.
Huset är inget värstinghus i centrala stockholm utan det är ett relativt litet hus i utkanten av en "by" i norrlands inland. Inget speciellt där. Billigt underhåll dessutom pga en del energisparande åtgärder. Vinterstugan har vi byggt själva. Större delen av materialet kommer från en sommarstuga som tidigare stod i finland. Kostade ungefär 350kkr att bygga men är värderad till närmare två miljoner. Billigt underhåll även här. Sommarstugan kostar nästan ingenting i underhåll, vi har ärvt den av mormor. Ingen fancy sommarstuga i stockholms skärgård utan ett gammalt hus som byggdes av gammelmorfar på 30-talet. Ena lägenheten är en etta i utkanten av sundsvall, billig hyra. Den andra lägenheten köptes nyligen och inflytt sker väl någon gång i maj/juni skulle jag tro och då ska huset och den andra lägenheten säljas. Så visst går det. Mor min jobbar på banken och far min på SJ, inga speciella jobb där heller. Kan dock tillägga att mina föräldrar är VÄLDIGT snåla på det mesta så det är väl så dom har råd.
Postad 11 March 2013 - 19:27
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1387 inlägg
OM Man har råd med det(under normala förhållanden) så har man inte tid med det, då man måste jobba för att tjäna pengarna..
Redigerat av nippe, 11 March 2013 - 19:28.
Postad 11 March 2013 - 20:00
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Huset är inget värstinghus i centrala stockholm utan det är ett relativt litet hus i utkanten av en "by" i norrlands inland. Inget speciellt där. Billigt underhåll dessutom pga en del energisparande åtgärder. Vinterstugan har vi byggt själva. Större delen av materialet kommer från en sommarstuga som tidigare stod i finland. Kostade ungefär 350kkr att bygga men är värderad till närmare två miljoner. Billigt underhåll även här. Sommarstugan kostar nästan ingenting i underhåll, vi har ärvt den av mormor. Ingen fancy sommarstuga i stockholms skärgård utan ett gammalt hus som byggdes av gammelmorfar på 30-talet. Ena lägenheten är en etta i utkanten av sundsvall, billig hyra. Den andra lägenheten köptes nyligen och inflytt sker väl någon gång i maj/juni skulle jag tro och då ska huset och den andra lägenheten säljas.
Så visst går det. Mor min jobbar på banken och far min på SJ, inga speciella jobb där heller. Kan dock tillägga att mina föräldrar är VÄLDIGT snåla på det mesta så det är väl så dom har råd.
OK. Förklarar en del. Men att lägga så mycket (för det blir det ändå) på boende och snåla in på allt annat kallar inte jag för att leva.
Postad 11 March 2013 - 21:07
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
OK. Förklarar en del. Men att lägga så mycket (för det blir det ändå) på boende och snåla in på allt annat kallar inte jag för att leva.
Vissa kallar det att leva, vi har alla våra prioriteringar och saker som vi finner rogivande.
Postad 12 March 2013 - 09:48
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Håller med fullständigt. Man kan nog komma fram till att vi alla är olika en del vill ha massa ungar, villa och hela spelet en del vill inte det. Jag är helt klart i den senare kategorin. Jag föredrar egen lägenhet mitt i stan utan några ungar. Vi väljer själva hur vi vill leva våra liv.
Postad 12 March 2013 - 12:07
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Det där beror helt på hur man är som person, jag och min sambo har haft gemensam ekonomi sedan 5 år, Jag tjänar mer än henne men ingen av oss har mitt och ditt tänk, vi har aldrig varit ovänner över pengar men vi pratar alltid med varandra vid inköp av dyrare saker för att se om det är något annat vi kanske behöver prioritera först. Anledningen till att vi har gemensam ekonomi är att vi tycker det är väldigt lätt att ha koll på hushållets ekonomi och att vi båda inte kunde förstå varför vi skulle ha uppdelade pengar när vi ändå delar allt annat. Så visst är man olika
Postad 12 March 2013 - 12:16
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Ett annat alternativ är att man har delad ekonomi men att man får betala allt....det är nog det klart sämsta alternativet.....
Postad 12 March 2013 - 12:30
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Ett annat alternativ är att man har delad ekonomi men att man får betala allt....det är nog det klart sämsta alternativet.....
det är nog så dem flesta har det
Postad 12 March 2013 - 12:31
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det är därför man checkar av lite snyggt så att ens blivande fru har förmåga att generera pengar till hushållskassan. Det är definitivt inte allt men absolut mycket värt. Jag har en rätt ok inkomst för min ålder, ca 55 000, medan frugan tjänar ca 40 000. Vi är väldigt privilegierade som tillsammans drar in snudd på 100 brutto men det har tagit en del tid och planering att komma hit. Har en god vän som tjänar mer än jag, kanske runt 60, men hans sambo är arbetslös med tydliga hemmafruaspirationer. Lite skevt.
Postad 12 March 2013 - 22:34
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Det är därför man checkar av lite snyggt så att ens blivande fru har förmåga att generera pengar till hushållskassan. Det är definitivt inte allt men absolut mycket värt. Jag har en rätt ok inkomst för min ålder, ca 55 000, medan frugan tjänar ca 40 000. Vi är väldigt privilegierade som tillsammans drar in snudd på 100 brutto men det har tagit en del tid och planering att komma hit. Har en god vän som tjänar mer än jag, kanske runt 60, men hans sambo är arbetslös med tydliga hemmafruaspirationer. Lite skevt.
"En rätt ok lön" och 55000... Det skulle jag nog vilja kalla mer än "rätt ok", snarare "väldigt bra".
Postad 13 March 2013 - 06:21
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
"En rätt ok lön" och 55000... Det skulle jag nog vilja kalla mer än "rätt ok", snarare "väldigt bra".
Han ville ju bara passa på att skryta lite när det gavs en chans till det förstår du väl?
Postad 13 March 2013 - 06:33
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag brukar alltid klaga på den svenska avundsjukan och hur vrickad den är men när man får höra att någon tjänar 55 tusen, ja nog fan blir då jag avis nog.
Är det inte dags för nyval snart...
Postad 13 March 2013 - 06:41
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Klart man blir avis när man hör att någon annan tjänat 55k i månaden, men det kan de gott ha om de förtjänat sin lön genom hårt arbete. Bra jobbat carlf, hoppas själv hamna där någon dag.
Postad 13 March 2013 - 06:46
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Han ville ju bara passa på att skryta lite när det gavs en chans till det förstår du väl?
Javisst, jag lever för att skryta på anonyma internetforum.
Postad 13 March 2013 - 06:47
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Absolut om man bara förtjänar det så. Själv är jag en bitter[I AM A SPAMMER] som inte känner jag har tilllräckligt för att sluta vara stressad och orolig. När den dagen kommer så förändras nog min syn på både pengar och livsglädje.
Postad 13 March 2013 - 06:52
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Absolut om man bara förtjänar det så. Själv är jag en bitter[I AM A SPAMMER] som inte känner jag har tilllräckligt för att sluta vara stressad och orolig. När den dagen kommer så förändras nog min syn på både pengar och livsglädje.
Hear hear!
Postad 13 March 2013 - 06:54
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag brukar alltid klaga på den svenska avundsjukan och hur vrickad den är men när man får höra att någon tjänar 55 tusen, ja nog fan blir då jag avis nog.
Är det inte dags för nyval snart...
Jag hade haft samma lön om det så var den rödgröna röran som satt i regeringen... Har 56% marginalskatt, det betalar jag gärna även om jag i grunden tycker att vår fördelningspolitik är lite skev.
Redigerat av Unregistered1322, 13 March 2013 - 06:58.
Postad 13 March 2013 - 07:01
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Regeringen är så mycket mer än bara skatten på inkomst, det vet både du och jag. Jag bidrar i den form som den "blåa röran" tillåter mig genom att det infördes en 70 dagars-regel så jag inte får jobba. Ja om jag inte vill sänka min A-kassa då.
Postad 13 March 2013 - 07:05
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Klart man blir avis när man hör att någon annan tjänat 55k i månaden, men det kan de gott ha om de förtjänat sin lön genom hårt arbete. Bra jobbat carlf, hoppas själv hamna där någon dag.
Tack, det är faktiskt rätt mycket hårt arbete bakom. Och det är inte förrän alldeles nyligen som slitet började ge avkastning. Jag utbildade mig till civilingenjör och började därför inte mitt första 'riktiga' jobb förrän i 25-årsåldern. Ingångslönen för detta var inte mycket att hurra för, men det utvecklades löpande. Nu, sju år senare, har jag en chefsroll med personal- och resultatansvar på ett större företag. Inom min nisch är jag den som håller i trådarna och får lösa alla problem som uppstår. Min lön är marknadsmässig men knappast anmärkningsvärd i sammanhanget. Regeringen är så mycket mer än bara skatten på inkomst, det vet både du och jag. Jag bidrar i den form som den "blåa röran" tillåter mig genom att det infördes en 70 dagars-regel så jag inte får jobba. Ja om jag inte vill sänka min A-kassa då.
Jag hänger inte med riktigt, men det är säkert Reinfeldts fel på ett eller annat vis att du är arbetslös. Hoppas du hittar ett jobb snart.
Postad 13 March 2013 - 07:13
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Tack, det är faktiskt rätt mycket hårt arbete bakom. Och det är inte förrän alldeles nyligen som slitet började ge avkastning. Jag utbildade mig till civilingenjör och började därför inte mitt första 'riktiga' jobb förrän i 25-årsåldern. Ingångslönen för detta var inte mycket att hurra för, men det utvecklades löpande. Nu, sju år senare, har jag en chefsroll med personal- och resultatansvar på ett större företag. Inom min nisch är jag den som håller i trådarna och får lösa alla problem som uppstår. Min lön är marknadsmässig men knappast anmärkningsvärd i sammanhanget.
Jag hänger inte med riktigt, men det är säkert Reinfeldts fel på ett eller annat vis att du är arbetslös. Hoppas du hittar ett jobb snart.
Tror du misstolkat mig. Jag är ingen bitter[I AM A SPAMMER] med stort B. Har kvar mitt nuvarande jobb fortfarande och jobbar heltid precis som jag gjort senaste tiden, inom snar framtid kanske jag dock inte har heltid och då får man tänka sig för när man stämplar. Men nu ger jag mig och hoppas du inte tar allt så personligt.
Postad 13 March 2013 - 08:16
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jo 55000 är en bra lön. Men allt som behövs för oss vanliga dödliga för att komma dit, och mer därtill, är ju att skaffa en fru. Tål att tänka på för dem som är avis. Ja, två såna löner är ju förstås ännu bättre.
Postad 13 March 2013 - 08:21
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Hade vi däremot haft sambeskattning på riktigt hade din vän och hans fru varit två medelsvenskar (gällande inkomst) men med den enorma friheten att en kan lägga sin tid på oavlönat arbete. Då förutsätter jag hon inte "bara ligger på soffan och äter praliner", men lite hopp om mänskligheten får man väl ha...
Postad 13 March 2013 - 08:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
När jag var färdig uska så jobbade jag som fasen och plocksde ut 30.000 flera månader. 37.000 som bäst (fördelat på två arbetsgivare). dock så jobbade jag hur mycket som helst då. fy fan. 70 timmar i veckan vissa veckor!
Nu när jag studerar igen jobbar jag 46% och plockar ut ca 11500 i månaden, tar inga lån. Visst är det lite mindre pengar att spara, men i det stora hela så lever jag likadant idag. Det enda som skiljer är att jag inte sätter undan så mycket pengar samt att jag inte köpt ny bil på två år typ.
Det roliga är dock att jag trivs MYCKET bättre nu. när jag tjänade massa pengar så kände jag hela tiden press att jag var tvungen att tjäna 30 i handen varje månad. idag känner jag att aå länge jag orkar studera och jobba som jag gör nu så är det bra. jag har mer fritid och har tid till intressen.
Här vill jag med andra ord skrämmande nog hålla med karlsson till 100%. Det är gottmos att vara mer ledig. dra hellre ner på utgifterna än tjäna mycket
Postad 13 March 2013 - 10:12
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
fast det bästa vore väl att dra ner på utgifterna OCH tjäna mycket.
Man behöver ju inte dra på sig massa dyra fasta utgifter bara för att man tjänar mer.
Postad 13 March 2013 - 10:41
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
fast det bästa vore väl att dra ner på utgifterna OCH tjäna mycket. Man behöver ju inte dra på sig massa dyra fasta utgifter bara för att man tjänar mer.
tro oss alla, det sker automatiskt
Postad 13 March 2013 - 11:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
fast det bästa vore väl att dra ner på utgifterna OCH tjäna mycket. Man behöver ju inte dra på sig massa dyra fasta utgifter bara för att man tjänar mer.
Nej, man bör kunna göra det. Förr så drog jag på mig en hel del utgifter eftersom jag drog in rätt bra med pengar. Nu för tiden är målet annorlunda för mig. Målet är att ha så låga fasta utgifter som möjligt och tjäna rimligt bra med pengar samt ha ca 2 årslöner sparade. Det minskar stressen och ger en frihet enligt mig. Känslan att man inte är rädd att bli av med jobbet eftersom man kan klarar sig rätt bra 8-10 år på sparade medel och a-kassa.
Postad 13 March 2013 - 11:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
jag har hela tiden 2-3 krediter igång, ända sättet att ha råd med allt, skulle man spara ihop ja då blev de inte mycket kul man kunde göra i livet.
ja för amortering och ev räntor är ju billigare än att spara...
Postad 13 March 2013 - 12:27
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Nej, man bör kunna göra det. Förr så drog jag på mig en hel del utgifter eftersom jag drog in rätt bra med pengar. Nu för tiden är målet annorlunda för mig. Målet är att ha så låga fasta utgifter som möjligt och tjäna rimligt bra med pengar samt ha ca 2 årslöner sparade. Det minskar stressen och ger en frihet enligt mig. Känslan att man inte är rädd att bli av med jobbet eftersom man kan klarar sig rätt bra 8-10 år på sparade medel och a-kassa.
samma här,, tror inte jag skulle dra på mig med massa dyra utgifter bara för jag fick mer pengar.. jag skulle lägga mycket på att resa och göra det jag tyckte var roligt istället. men två årslöner i sparande lät häftigt, då sparar man mycket i månaden alltså.. Är det verkligen nödvändigt med så mycket i buffert? som ung är det nog vettigare att leva lite istället. nu vet jag dock inte hur ung eller gammal du är men,, livet är för kort för att inte unna sig något och bara låta pengarna växa på hög. det vore ju kul att kunna ligga på dödsbädden och tänka bak i tiden och komma ihåg allt roligt man gjort istället för att bara tänka på att man satt hemma och sparade pengar till ingen nytta
Postad 13 March 2013 - 12:56
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
samma här,, tror inte jag skulle dra på mig med massa dyra utgifter bara för jag fick mer pengar.. jag skulle lägga mycket på att resa och göra det jag tyckte var roligt istället.
men två årslöner i sparande lät häftigt, då sparar man mycket i månaden alltså.. Är det verkligen nödvändigt med så mycket i buffert? som ung är det nog vettigare att leva lite istället. nu vet jag dock inte hur ung eller gammal du är men,, livet är för kort för att inte unna sig något och bara låta pengarna växa på hög.
det vore ju kul att kunna ligga på dödsbädden och tänka bak i tiden och komma ihåg allt roligt man gjort istället för att bara tänka på att man satt hemma och sparade pengar till ingen nytta 
Det där första är ju just problemet. Att lägga mer pengar på att resa och ha roligt = kostar mer pengar. Sen tror jag även många passar på att unna sig en finare bostad och kanske även en (ny) bil när man får högre inkomst. Jag försöker också ha en buffert, men 2 årslöner kommer ta lång tid att spara in. Speciellt när jag har tre dyra projekt jag sparar till just nu. Det lustiga eller olustiga är att enligt a-kassan så förväntas man ha minst en årslön i buffert. Jo tjena, det har man ju efter 1,5 års arbete och innan det flera år av studier. Som tur är har jag aldrig behövt utnyttja deras tjänster. Det sista håller jag helt med om
Postad 13 March 2013 - 13:06
Unregisteredad54f153
-
Unregisteredad54f153
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Somliga lägger 200k på en bil andra på en hifi anläggning. Sen finns det sånna som Tompasten mm. som Kan lägga det och lite till på båda  vill dock tillägga att jag inte har nåt emot Tompasten utan tvärtom tycker jag han har sjukt bra smak när det gäller det mesta och verkar ha lyckats bra här i livet även om nu inte pengar är allt
Postad 13 March 2013 - 13:07
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jo naturligtvis är det dyrt med resor hela tiden,, jag menar mest att istället för att dra på sig FASTA utgifter så hade jag hellre haft det som jag har det nu , på så sätt har jag ju råd med dessa dyra resor.
Men det är ju inte alla som vill resa.
Jag personligen skulle vilja vara på resande fot hela tiden,, mycket hellre det istället för en villa och en fin bil.
Postad 13 March 2013 - 13:34
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
men två årslöner i sparande lät häftigt, då sparar man mycket i månaden alltså.. Är det verkligen nödvändigt med så mycket i buffert? som ung är det nog vettigare att leva lite istället. nu vet jag dock inte hur ung eller gammal du är men,, livet är för kort för att inte unna sig något och bara låta pengarna växa på hög.
Alltså, målet är det, är inte där än. Sen så får tänka på att det är olika svårt för människor att spara undan pengar. Jag kan tänka mig "offra" ca 3 år på att spara undan en hel del extra för att få ihop runt 2 årslöner. Jag skulle fortfarande kunna åka på mina 3 festivaler per sommar och leva gott men lite snålare. Fördelen som jag ser det är den enorma frihet det ger. Som jag ser det så ger det mig en större möjlighet att ev byta jobb i framtiden (pluggar ju nu). Eftersom jag har varit anställd på samma företag sen gymnasiet så har jag en enorm trygghet i och med LAS och anstäldningstiden. Att byta jobb och hamna först på listan av de som får sluta vid nerdragning kan skapa osäkerhet. Om jag då har, förutom a-kassan, pengar för att klara mig 6-7 år extra så skapar det enligt mig en stor trygghet. Självklart ska man njuta av livet och det finns både längre resor mm inplanerat, men det får nog dröja tills studierna är klara vilket jag under tiden kan skapa mig denna buffert.
Postad 13 March 2013 - 14:19
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Självklart ska man njuta av livet och det finns både längre resor mm inplanerat, men det får nog dröja tills studierna är klara vilket jag under tiden kan skapa mig denna buffert.
Bara av ren nyfikenhet. Hur lyckas du att skapa dig "denna buffert" medans du pluggar? Att jobba extra någon/några dagar i veckan när man studerar gör väl knappast att man kan lägga undan massa pengar? Och om 74 är ditt födelseår så bor du väl knappast hemma hos föräldrarna? /Fredrik
Redigerat av porch123, 13 March 2013 - 14:30.
Postad 13 March 2013 - 14:23
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Bara av ren nyfikenhet. Hur lyckas du att skapa dig "denna buffert" medans du pluggar? Att jobba extra någon/några dagar i veckan när man studerar gör väl knappast att man kan lägga undan massa pengar?
Och om 74 är ditt födelseår så bor du väl knappast hemma?
/Fredrik
Undrar jag också samt hur lyckas man spara ihop 2 årslöner på 3 år?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|