Pappatråden
1230 svar till detta ämne
Postad 08 September 2012 - 11:42
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Shit just got real, frugan väckte en mitt i natten och meddelar att värkarna börjat på dyka upp. Tidigare under dagen verkade den sk slemproppen ha släppt också så nu får vi se om hur långt bort den kommande klanmedlemmen är. Har ju gått 40 veckor så den är färdigbakad iaf.
Gött!  Låt oss höra snabbt sen hur det gick!  Kommer ihåg när min son skulle födas, gumman väckte mig 4 på natten och sa" Det är dags!" , och jag tog på mig och tänkte dra till jobbet, trodde jag hade försovit mig, och hon bara: " Nej, det är dags!"
Postad 08 September 2012 - 21:30
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Lille gubben har blivit väldigt gasig de senaste två dagarna, har sovit väldigt dåligt. Kräks alltid 1-2ggr efter matning och är allmänt orolig med jämna mellanrum.
Har satt mamma Karin på snäll diet så får vi se om det blir bättre! Det är inte så att han gallskriker, men han vaknar ofta och ojar sig, kräkrs så han blir blöt och då blir han så klart ledsen. Karin sitter upp och ammar med honom, och så får han vara rätt upprätt iaf en halvtimme efteråt.
Stackars liten...och välkommen till Insomnia
Postad 08 September 2012 - 23:03
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Efter en dag med filmtittande och värkar åkte vi in till förlossningen ikväll mest för att kolla hur krypet mår. Tydligen hade vattnet gått men värkarna har inte blivit tillräckligt frekventa så vi blev hemskickade för natten och sen imorgon körs det hela igång. Mycket spännande!
Postad 09 September 2012 - 07:17
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Stackars liten...och välkommen till Insomnia 
Inatt var det mycket bättre, han ville ha mat vid 12, 03 och 07 så mamma fick ju sova närmare 7 timmar (!), om än uppdelat. Pappa gick inte och la sig förrän vid 12 dock, för han (jag) satt och såg The Raid Redemption med lillen :-)
Redigerat av maximm, 09 September 2012 - 07:19.
Postad 09 September 2012 - 09:08
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Inatt var det mycket bättre, han ville ha mat vid 12, 03 och 07 så mamma fick ju sova närmare 7 timmar (!), om än uppdelat. Pappa gick inte och la sig förrän vid 12 dock, för han (jag) satt och såg The Raid Redemption med lillen :-)
Mattiderna gick väldigt upp och ner i början för oss. Nu sover hon till fem-sex på mornarna. Ibland kan hon vakna och vilja ha mat mitt i natten men inte ofta. Att spy började hon med vi 4v och mängden varierar med dagsformen Dom spyr kort och gott  /G
Postad 09 September 2012 - 10:48
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Jag fixade förresten barnförsäkring i fredags också, valde till slut Skandia, dyrast, men tyckte de gav absolut mest pengar vid svåra saker.
Postad 09 September 2012 - 11:12
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Det var strålande sol och vindstilla tills dess att prästen började med ceremonin. DÅ började kastvindarna och blåste bort både papper och välte korset, gång på gång. När dopet var över la sig stormen  När prästen gjorde "i fadern, sonens och den heliga andens namn" så gjorde Elina rocktecknet (med lite hjälp av pappa)
En kul grej för att samla släkt och vänner. Men usch för överreligiösa präster..
The holy moment...
IMG_4634.JPG 1.21MB
12 Antal nerladdningar
/G
Postad 09 September 2012 - 15:32
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Det går ju att göra väldigt fina namngivningsfester utan religiösa inslag med, som även "traditionstyngda" släktingar kan uppskatta (och till och med efteråt erkänna att det var fint trots att det inte var ett dop)
Det gäller att vara den som bryter sig ur rutinerna, sen brukar fler kunna följa efter när dom ser att det går bra.
Postad 09 September 2012 - 19:26
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Det går ju att göra väldigt fina namngivningsfester utan religiösa inslag med, som även "traditionstyngda" släktingar kan uppskatta (och till och med efteråt erkänna att det var fint trots att det inte var ett dop) 
Det gäller att vara den som bryter sig ur rutinerna, sen brukar fler kunna följa efter när dom ser att det går bra.
Yes! Vi körde på en namnfest istället. Samma dak fast utan präst och holy water.
Postad 09 September 2012 - 19:44
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Äh, jag är inte det minsta religiös och om min sambo då vill döpa henne traditionellt så får hon göra det. Inte för att hon är religiös, men vill hon ha det så så tänker jag inte sätta mig på tvären. Ibland får jag göra grejer hon tycker är onödigt. Ge och ta
/G
Postad 09 September 2012 - 22:10
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Ja då var det klart. Började det hela med att åka in lördagkväll vid 21 tiden för att kolla upp läget med bebisen då frugan haft lite värkar under dagen. Fick rekommendationen att åka hem då inte vattnet helt hade gått och värkarna var glesa. Sagt och gjort. Man hinner knappt studsa ner på kudden förrän frugan vaknar upp och skriker "nu gick vattnet!". Efter vidare koll med förlossningen tyckte dom att vi fortfarande skulle komma in dagen därpå för att köra igång. Under natten blir värkarna värre och när vi kommer in imorse så är tanten öppen 5cm redan. Trevligt! Vi får ett rum och fyra timmar senare har det bara öppnats 1cm till. Så lite värkstimulans och lite ryggmärgsbedövning så var det öppet och klart. Nu vid 19 tiden tittade en lillflicka ut som var förstås helt underbar. Nu väntar man bara på att lära känna krypet. Mycket omtumlande och underbart.
Postad 09 September 2012 - 22:14
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Postad 10 September 2012 - 06:02
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Postad 10 September 2012 - 06:07
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Hon ser underbar ut! Det är bara att njuta och finna er själva
För dom som inte såg nåt i bilden:
Postad 10 September 2012 - 06:32
Unregistereda88bead4
-
Unregistereda88bead4
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Grymt stort grattis!
/Från en som varit vaken större delen av natten med en förkyld 5 månaders grabb som inte kunnat sova!
Postad 10 September 2012 - 07:29
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Grattis!
Angående präster så får de inte komma i närheten av mina ungar. Hjärntvättade och hjärntvättande galningar om du frågar mig...
Postad 10 September 2012 - 09:09
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Äh, jag är inte det minsta religiös och om min sambo då vill döpa henne traditionellt så får hon göra det. Inte för att hon är religiös, men vill hon ha det så så tänker jag inte sätta mig på tvären. Ibland får jag göra grejer hon tycker är onödigt. Ge och ta 
/G
Tycker man det är ok så är det ju så klart bra med det  Ett krav på min fru för att det ens skulle bli något giftermål eller några barn var att vi inte kom i närheten av en kyrka eller en präst  Jag är så ultra-ateistisk att jag ser dopet som alldeles för seriöst för att göra om man verkligen inte är kristen. Du ger ju faktiskt bort ditt barn till gud ("nu tillhör du gud" brrrr..*ryser*) och låter det inträda i den vidskepliga... ehh förlåt, kristna gemenskapen och församlingen. Vill mitt barn döpa sig och gå med i en kyrka får han göra det när han fyllt 18 och blivit myndig och anses kapabel att ta såna stora beslut själv.
Postad 10 September 2012 - 12:49
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Eftersom jag inte tror på sakerna så spelar det ingen roll. Hon blir ju inte tagen under någons vingar eftersom det inte existerar.
Snyggt retusherat maxim. Nu ser man lite vårta också 
/G
Postad 10 September 2012 - 15:04
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Grattis Wolverine!
Postad 11 September 2012 - 12:06
jsvahlin
-
jsvahlin
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Den 15 september skulle vi haft vårt första barn.....men...... Skrutten kom redan den 25 augusti. 3 veckor tidigt, snacka om chock!
Barnkammaren var inte klar, skötbordet stod på golvet, står fortfarande där iofs 
Tjejen gick hem från jobbet den 24 augusti, 20:30 gick vattnet, jag jobbade natt så jag var inte hemma. 01:49 föddes vår lilla prinsessa!
Hon är så söt!
Men tyvärr har hon åkt på magknip vilket har resulterat i ett par nätter med väldigt lite sömn, hoppas det blir bättre snart.
Postad 11 September 2012 - 15:08
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Den 15 september skulle vi haft vårt första barn.....men...... Skrutten kom redan den 25 augusti. 3 veckor tidigt, snacka om chock! Barnkammaren var inte klar, skötbordet stod på golvet, står fortfarande där iofs  Tjejen gick hem från jobbet den 24 augusti, 20:30 gick vattnet, jag jobbade natt så jag var inte hemma. 01:49 föddes vår lilla prinsessa! Hon är så söt! Men tyvärr har hon åkt på magknip vilket har resulterat i ett par nätter med väldigt lite sömn, hoppas det blir bättre snart.
Vi provade Minifom mot vår dotters magknip. Det är ingen medicin som tas upp av kroppen utan slår sönder luften i magen. Efter 1-2v så upplevde vi att det blev bättre. Så vi fortsätter än och har väl använt Minifom sedan i juli. Hon föddes i juni. Minifomet skall vara i rinnande form. Hör med BM vad hum säger. /G
Postad 24 September 2012 - 19:56
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Hur går det gubbs? Vi har inte sovit mer än ett par timmar per natt sen han föddes nu. Trots att han har vare sig kolik eller skriker särskilt mycket ojjar han sig konstant både på nätterna och på dagen, förmodligen för att han har gas som inte vill komma ut. Vi har kört minifom ett par veckor och det har hjälpt, men jag måste ändå hjälpa honom fisa hela tiden. Det har värre de senaste 2-3 kvällarna. Vanligtvis har han somnat på mitt bröst i 2-3 timmar utan problem, men detta har inte gått. Ikväll skrek han en kvar oavbruter vilket är ovanligt så jag satte honom i babysittern och var redo att köra en sväng med honom, men han somnade i hallen när jag höll på att ta på mig skorna.
Har beställt semper droppar. Mamma äter både mjölk och soja fritt, samt undviker allt det där man ska undvika. Oliver går upp rejält i vikt så det är ingen fara, men jobbigt för mamma som inte får sova.
Postad 24 September 2012 - 19:57
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Sova får du göra sen när ungarna flyttat hemifrån!
Postad 25 September 2012 - 06:51
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Det kommer och går. Tarmarna är långt ifrån färdigutvecklade så det är nog bara att hålla ut. Inte tyckte jag första tiden var glamorös och fantastisk.
Vad säger BM?
/G
Redigerat av Unregistered1331, 25 September 2012 - 06:52.
Postad 25 September 2012 - 06:57
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Hur går det gubbs? Vi har inte sovit mer än ett par timmar per natt sen han föddes nu. Trots att han har vare sig kolik eller skriker särskilt mycket ojjar han sig konstant både på nätterna och på dagen, förmodligen för att han har gas som inte vill komma ut. Vi har kört minifom ett par veckor och det har hjälpt, men jag måste ändå hjälpa honom fisa hela tiden. Det har värre de senaste 2-3 kvällarna. Vanligtvis har han somnat på mitt bröst i 2-3 timmar utan problem, men detta har inte gått. Ikväll skrek han en kvar oavbruter vilket är ovanligt så jag satte honom i babysittern och var redo att köra en sväng med honom, men han somnade i hallen när jag höll på att ta på mig skorna.
Har beställt semper droppar. Mamma äter både mjölk och soja fritt, samt undviker allt det där man ska undvika. Oliver går upp rejält i vikt så det är ingen fara, men jobbigt för mamma som inte får sova.
Alla de där sakerna kan hjälpa om man har tur. Ibland blir det bättre om mamman slutar med mjölkprodukter. Det som verkligen hjälper är dock tiden. Om några månader är det bättre och ungens mage hittar sin egen balans. Det är bara att härda ut. Spädbarnstiden är de facto till 90% en plåga med en del ljusglimtar i form av mysiga harmoniska stunder.  Det blir bättre.
Postad 25 September 2012 - 09:11
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Ja, för det mesta är det fantastiskt, men det är så synd att han ska ha ont i magen också. Imorse hade vi jätteroligt när han ville vara med och titta på när pappa städade toaletten :-). Sen lekte vi i sängen och han fick sitta upp med min hjälp, hans nacke börjar bli superduperstark nu!
Postad 25 September 2012 - 13:14
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Ja, för det mesta är det fantastiskt, men det är så synd att han ska ha ont i magen också. Imorse hade vi jätteroligt när han ville vara med och titta på när pappa städade toaletten :-). Sen lekte vi i sängen och han fick sitta upp med min hjälp, hans nacke börjar bli superduperstark nu!
Just you wait, det blir bara roligare och roligare! Vår dotter är 2 år i november och pratar som fan, bygger Lego, leker med dockor, hämtar saker man ber om, ber själv om saker, hämtar mamma och pappa och så vidare. Underbar tid!
Postad 25 September 2012 - 13:55
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Ja nu har dottern blivit 2 veckor och man har ju kommit fram till att det finns minst tre olika sorters grin:
1. "Nu är jag lite missnöjd- grinet"
2. "Nu börjar bli riktigt förbannad - grinet"
3. "Nu har någon stuckit en kniv i mig! - grinet"
Som tur är så klarar man sig från nivå 3 grinet ganska ofta och hon sover bra under dagtid. Dock är nattningen lite dryg.
Magmunnen är ju inte superbra så just när man ska lägga ner henne så kräks hon och hon vaknar till och börjar grina. Har stöttat upp spjälsängen med lite pocketböcker och även testat att byta blöjan efter amningen så hon får chansen att kräkas där istället så inte sängen kopplas till kräkfestivaler hela tiden.
Men hon börjar bli mer aktiv och hon har tillochmed lyft huvudet själv ett par gånger och tittat på oss vilket känns bra. Längtar dock tills hon kan le självmant eller jollra lite för just nu är ju all kommunikation i form av grin vilket kanske inte är alltför roligt.
Magen verkar det dock inte vara några problem med, redan andra dagen hemma vid ett blöjbyte fick jag ducka a la Matrix från en senapsattack, enligt BM är det bra ur koliksynvinkel så vi håller tummarna.
Postad 25 September 2012 - 16:13
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Dom 3-4 (?) första veckorna så sket och spydde hon varenda gång efter amningen. Det var lite drygt för det gjorde ju att sömnrytmen fick ett avbrott under natten. Värst var det när hon skulle käka med 1½ timmes mellanrum. Då mådde man verkligen apa....
Nu sover hon hyffsat och livet är glatt  Hon ler och har precis börjat skratta på riktigt! Nu jobbar vi på att hon ska börja stå med hjälp av att bara hålla i händerna lite. Hon måste lära sig stå, för det gör den där Alvar på förlädragruppen... underbarnet.....
/G
Postad 26 September 2012 - 13:42
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Just you wait, det blir bara roligare och roligare! Vår dotter är 2 år i november och pratar som fan, bygger Lego, leker med dockor, hämtar saker man ber om, ber själv om saker, hämtar mamma och pappa och så vidare. Underbar tid!
Min dotter är 14 månader. När kommer LEGO mer exakt säger du???  Dax att plocka fram Ultimate Collector's Millennium Falcon från förrådet snart eller?
Postad 27 September 2012 - 15:48
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Grattis!
Angående präster så får de inte komma i närheten av mina ungar. Hjärntvättade och hjärntvättande galningar om du frågar mig... 
+1 EDIT. Och grattis.
Redigerat av evil_nike, 27 September 2012 - 15:49.
Postad 28 September 2012 - 06:46
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Idag började Oliver skratta när jag hälpte honom prutta, började nästan gråta. Helt underbart!
Postad 28 September 2012 - 08:07
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Kan tipsa om barnprogrammet "för alla åldrar" när de är lite äldre, typ ett år och uppåt. (Finns på youtube och dvd)
Vår 1:åring gnällde i princip aldrig när vi bilade ner till Italien i somras när han hade det. Enda gången han sitter still när det rullar på iPaden
Redigerat av dhanjel, 28 September 2012 - 08:07.
Postad 09 October 2012 - 19:22
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
En månad in i papparollen var det dags för första förkylningen, segt snor och en grinig dotter har inte varit det roligaste direkt. Åkte och tömde apoteket på alla möjliga pinaler inklusive en snorsug. Har hört alla möjliga åsikter om den, nu har jag bara provat den två gånger och den har väl funkat hyfsat men det skär i pappahjärtat när hon har svårt att andas.
Postad 09 October 2012 - 22:09
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Vår dotter, snart fyra månader, har börjat rulla runt. Så nu är lugnet över gissar jag  Men det är ju så sjukt mycket roligare nu när hon kan stå om man håller i henne, sitta i knät, rulla, skratta, greppa saker m.m.
/G
Postad 10 October 2012 - 03:36
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tycker första året var rätt segt.
Men fasen vad kul det blir från drygt 1 års ålder.
Sen kan det vara sjuuk skillnad mellan syskon.
Första hon skrek i ca 3 månader varje kväll/natt. ..sov bäst i bilen.
Pojken sov å åt i 8 månader,började tro nått var fel :-) men sen vaknade besten till liv
Postad 10 October 2012 - 05:47
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Som nämnts tidigare så får man sova när ungarna flyttat. Detta verkar lillgrabben tagit fast på då han har fått för sig att vakna kring 5-rycket nu på morgonen och är skitglad och vill inte alls somna om. Han passar på att somna till precis då man själv ska gå upp "egentligen" vilket leder till att det är bara att klä på sig och åka in till jobbet.
Nu är han 4,5 månader och håller tummarna att han följer efter i storasysters fotspår vad gäller sömn. Vi har haft bra flyt med henne då hon i stort sett från 7 månaders ålder sovit i eget rum och hela nätter. Vart en smärre chock när man då efter nästan 1,5års bra sovning skall börja om igen med att vakna på nätter för att det skall käkas m.m.
Redigerat av Crabban, 10 October 2012 - 05:48.
Postad 13 October 2012 - 06:52
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Hur ser det ut för er och ert förhållande till alkohol / festande före och nu efter ni skaffat barn?
Själv festade jag (och min sambo) mer eller mindre varje helg innan hon blev gravid - sen förändrades allt och man får numera i sig kanske en öl i månaden på sin höjd.
Dessutom är det fan inte värt att vara bakis för då missar man en hel dag med sin dotter/son.
Va säger ni andra?
Och hur fan ska jag palla festa nästa helg (bortbjuden på oktoberfest...)? Det lockar liksom inte längre.
Postad 13 October 2012 - 08:55
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Drack säkert 2 dagar i veckan innan.
Men när dottern dök upp skrek hon i månader så drickandet rann ut i sanden.
Nu när ungarna är större , flickan blir 8 å pojken 4 så dricker jag nästan aldrig.
Kan bli öl till middan..kanske 3 drinkar efter de lagt sig..
Men vilda fester har jag helt lagt av med.
Blir mer och mer nöjd med att dricka mindre.
Då kan jag vara vaken på helgerna och göra nå.
Sen vet jag att ungarna ändå vaknar senast 0800..
Postad 13 October 2012 - 09:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Kvalitet framför kvantitet!
Men att festa, det gör jag i princip inte längre. Blir 1-3 öl lite närsomhelst det passar.
Smakrika imperial stouts, surbira och annat som räcker länge och smakar mycket!
Men en bonnfylla kanske nån gång om året kan det bli ibland 
Ibland är det ju bara gött med en ctrl+alt+del
Postad 13 October 2012 - 11:49
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Kvalitet framför kvantitet! Men att festa, det gör jag i princip inte längre. Blir 1-3 öl lite närsomhelst det passar. Smakrika imperial stouts, surbira och annat som räcker länge och smakar mycket!
Men en bonnfylla kanske nån gång om året kan det bli ibland  Ibland är det ju bara gött med en ctrl+alt+del
Samma här - en till tre finöl när jag känner för det, eller glas gott vin till maten. Riktigt festande kanske en gång om året eller så. Dock kan det ju slinka ner lite mer om man sitter och snackar skit med någon polare, men det är ju ändå inte drängfylla direkt.
Postad 14 October 2012 - 06:31
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Olver är nu lite över två månader och det går fint. Han har ännu inte blivit förkyld och lever väl, men det är lätt hänt att han bliv övertrött på dagen, redan efter någon halvtimmes lek så det gäller att läsa signalerna innan han blir helt till sig.
Han har börjat le och skratta vilket är roligt, och han gillar absolut att stå upp om man håller balansen åt honom. Han gillar att vakna tidigt, runt fem-sex och då är det pappa som hugger in efter att mamma under natten ammat och tröstat Oliver. Han har lite problem med magen, så fisarna vill inte riktigt ut av sig själv och han behöver ofta hjälp med att hålla uppe benen mot magen så kommer det.
Det är tufft, men vi har fått in rutin att han lägger sig i sin säng runt 19 på kvällen och sover till 23-01 ca då han vill ha mat, sen vaknar han runt 4 igen för käk, för det mesta med lite småskrik och ojjande imellan, men ibland sover han fint också.
Vår babybjörn sitter är guld värd! Placerar honom i den när jag gör och äter frukost, och nu sitter han i den medan jag skriver detta och tittar surt på mig
Redigerat av maximm, 14 October 2012 - 06:31.
Postad 14 October 2012 - 11:36
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Ja en babybjörn är bra skit. Båda våra barn har åkt sådan när de var små.
Vi la ner att ha båda i egen säng när de var så små utan fick sova mellan oss med fri tillgång till mat på natten. Då behövde man inte vakna när de ville äta.
Postad 28 October 2012 - 06:06
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Vaknade för en timme sen och har nu bytt 2ggr, ätit frukost och hållit ett mycket intressant samtal med min son ang googa ooga. Efter en timme blev han lite trött så då nattade jag honom på nytt och han somnade på två minuter, vilket måste vara rekord, så nu ligger han och sover lite till
I fredags gick jag och la mig 2030, och igår 2200. Vad fan är det som händer med en?
Postad 28 October 2012 - 08:06
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Jag tror att vår dotter är en gris, för hon sover som en sådan  har hon väl somnat så finns det inte mycket som väcker henne heller!
Vid 21-23 sover hon för natten. Oftast kan hon sova nån timme före det också. Sen vaknar hon vid 05-06 och ska käka lite. Sen brukar hon somna om nån timme till. Ibland direkt i sängen (hennes) och ibland i famnen när man sitter i soffan.
Smidigt att slå på Netflix och kolla på sådant som ingen annan vill se då
/G
Postad 29 October 2012 - 11:20
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Damen därhemma verkar tydligen vara i en fas där det mesta är värdelöst, gnäll och gnöl mest hela dagen, dock har hon fått igång smilet så de få gånger hon är mätt och på bra humör är hon ganska trevlig. Badet är inte heller lika otrevligt som det var först. Är antigen lur på att hon är övertrött (sover kanske 10-12 timmar/dygn) eller har en tillväxtperiod som bidrar till hennes gnäll?
Postad 29 October 2012 - 12:38
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Vår Oliver är likadan, ca 10 veckor nu. Han blir extremt lätt övertrött, så vi nattar honom flera gånger varje dag, annars blir han skrikig snabbt. Det gäller att tolka signalerna, se om han börjar gny lite så kanske det är läggdags. Han orkar med ungefär max en timme, sen är det läge att sova en stund för att inte bli skrikig.
Postad 29 October 2012 - 12:47
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
(sover kanske 10-12 timmar/dygn)
Jag tycker 10-12 timmar låter lite, så jag skulle tippa på övertrött (men jag vet å andra sidan inte hur gammal er lilla är). Sen är ju alla barn olika och vissa behöver säkert mindre sömn, men några timmar till per dygn skulle hon nog inte må dåligt av. Det svåra är ju att hitta ett mönster som passar barnet (2 eller 5 tupplurar per dag?) för att hjälpa det att sova optimalt. Vår 9 månaders-plutt sover ca 15 timmar per dygn nu för tiden (12 på natten och 3 på dagen fördelat över två sovstunder). Men hans sovmönster med sovstunderna på dagen har ändrat sig flera gånger under dessa 9 månader.
Postad 29 October 2012 - 13:04
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag tycker 10-12 timmar låter lite, så jag skulle tippa på övertrött (men jag vet å andra sidan inte hur gammal er lilla är). Sen är ju alla barn olika och vissa behöver säkert mindre sömn, men några timmar till per dygn skulle hon nog inte må dåligt av. Det svåra är ju att hitta ett mönster som passar barnet (2 eller 5 tupplurar per dag?) för att hjälpa det att sova optimalt. Vår 9 månaders-plutt sover ca 15 timmar per dygn nu för tiden (12 på natten och 3 på dagen fördelat över två sovstunder). Men hans sovmönster med sovstunderna på dagen har ändrat sig flera gånger under dessa 9 månader.
15h??!! Wtf!??! Bara att gratulera i sånt fall. Våran, som är 8 månader, sover väl mellan 20.00-06.30 (ca) men lägg därtill att han vaknar och vill bli buren/tuttad ca 5-7 gånger per natt. Så säg att effektiv sovtid är ca 10h. Sen sover han väl totalt max 1,5h på dagen. Jag skulle säga att han sovar ca 10-12h som bäst. Dom ska ju sova mindre och mindre på dagarna ju äldre dom blir. Men som sagt var, alla barn är olika. Extremt olika skulle jag vilja säga.
Postad 29 October 2012 - 14:31
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jo sömnmässigt är vi nog extremt lyckligt lottade. Han började sova hela nätter vid 3 månaders ålder och sen han var 6 månader tror jag aldrig han vaknat en enda gång på natten, inte ens när han haft feber. Vi lägger honom nångång mellan 19 och 20 på kvällen och så vaknar han mellan 7 och 8 på morgonen.
Vi har å andra sidan varit stenhårda med rutiner för sovandet med, och tackat nej till middagar hos bekanta o.dyl. om de ej kunnat anpassa tiden så att vi kan vara hemma och lägga honom vid 19-tiden. Om det sen beror på det eller om han hade sovit hela nätterna ändå vet jag inte, men det är hur som helst lätt värt det
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|