Officiell tråd - TizzBird Stick N1
TizzBird N1
(Mediaspelare)
|
7
|
(11)
|
Inga priser |
Postad 21 October 2012 - 16:18
Postad 21 October 2012 - 18:24
Jag lyckas inte heller komma till recovery mode screen.
Du måste ha nya FW 3.04 för att detta skall fungera. Det är en del av förbättringarna.
Postad 22 October 2012 - 07:31
Är också ägare till en N1 sedan en månad tillbaka .... Har dock inte använt den då den i mitt tycke var seg och buggig.
Efter att ha läst i denna tråden har jag tänkt ge den en ny chans.
Dock kan jag inte uppdatera stickan. Har GMS verisionen sedan september men hur jag än försöker hittar jag ingen nyare.
Varken genom att trycka färgkombon eller via Fw uppdate.
Hur skall jag göra? Vill ha verisionen med play market.
Postad 22 October 2012 - 08:03
Hej.
Är också ägare till en N1 sedan en månad tillbaka .... Har dock inte använt den då den i mitt tycke var seg och buggig.
Efter att ha läst i denna tråden har jag tänkt ge den en ny chans.
Dock kan jag inte uppdatera stickan. Har GMS verisionen sedan september men hur jag än försöker hittar jag ingen nyare.
Varken genom att trycka färgkombon eller via Fw uppdate.
Hur skall jag göra? Vill ha verisionen med play market.
Vilken FW har du idag?
Vad säger speedtest alt. Bredbandskollen?
Redigerat av JABRIS, 22 October 2012 - 08:04.
Postad 22 October 2012 - 16:23
Vilket jobb för alla oss som drabbats, att behöva skicka in N!:an.... Ge oss koden för att låsa upp ist.
Alla har en läsare för att klara av o låsa upp på egen hand. Deet kan ju nämligen inte bli sämre än vad det redan är.
Eller bästa alternativet, skicka en ny till oss.
2) Sedan vad är det för snack om att den klarar o köra 1080p..? Att köra 1080p i 2 mbit som i ert exempel är ju inte ens intressant.
E ju som att köpa en bil o sedan rulla runt med den i 15km/h... Då kunde jag köpt en cykel!
O nej jag pratar inte om att streama över wifi, för där e produkten så under all kritik att jag inte ens orkar klaga.
jag pratar om att köra från en USB-sticka. Går ju inte ens att köra en 720p utan att det hackar.
O klarar den inte att spela upp från sticka kommer den aldrig klara det via wifi.
Se till o fixa så den klarar av o spela upp 1080p i en vettig streamhastighet.
3) Vill ha exakt spec på vilka "USB -> Ethernet"-adapters som fungerar med produkten?
Misstänker att det är enda sättet att få denna produkt att fungera som den skall.
Ge oss modellbeteckningar på dessa adapters, eller åtminstone vilka chipset den klarar av.
Bättre att ha en extra sladd än en obrukbar produkt.
4) Sedan måste jag bara kommentera Tizzbird Sveriges kommentar "Det låter drastiskt att förpassa den till "lilla lådan" för att den inte klarar ett par program!"
Så du menar att vi bara skall vara tysta o nöja oss med en produkt som inte fungerar hela vägen???
Om du köper en traktor för att använda som gräsklippare, o tillsatsen "gräsklippare" inte fungerar till traktorn...
Då skall man bara vara glad för att man kan gräva diken med den eller...?
Tänk om tänk rätt!
5) Efter all skit så e d dax för lite ros, ja ni verkar iaf inte skita i era kunder som många andra.
Misstänker dock att Ni sitter i saxen hos Tizzbird m tanke på att ni lyckades bli generalagent för Sverige o måste köpa varan "as-is"
/ Swishen
Postad 22 October 2012 - 18:59
2. 1080p klarar den gott och väl upp till 10Mbps via WiFi.De flesta full HD mkv ligger under denna gräns och det blir allt vanligare med lägre bitrate i filmer tack vare bättre komprimeringsteknik. Självklart finns kunder som vill ha BD-kvalitet och vill ha spelare som klarar 40-50Mbps, men då är inte N1 rätt produkt. För denna kundkategori erbjuder vi F20 och F11. Spelar man upp filmer från USB klarar den upp till 30Mbps bitrate. Det är självklart inga siffror vi bara har tagit ur luften, utan att verifiera att det verkligen fungerar.
3. N1 har inte stöd för extern WiFi, vi har andra modeller som erbjuder bredare möjligheter.
4. Om "hela vägen" betyder "klarar allt" så vill jag gärna ha tips om den produkt som gör det. Om man mer specifikt tittar på SVT Plays utbud, så fungerar olika program olika bra, beroende på att de har olika format. Jag har inte möjlighet att provspela igenom hela deras utbud för att få en procentsiffra för hur många som kan spelas upp med "utmärk" kvalitet och hur många som kan spelas upp med "dålig" kvalitet. Om någon köper en TizzBird N1, enbart för att se tex Lillyhammer på SVT Play och det programmet inte spelar upp med bra kvalitet, då är det kanske motiverat att förpassa den till "lilla lådan". Men jag är i det fallet förvånad, att man inte är intresserad av alla andra möjligheter som produkten erbjuder.
Postad 22 October 2012 - 20:00
Postad 22 October 2012 - 20:55
Om någon köper en TizzBird N1, enbart för att se tex Lillyhammer på SVT Play och det programmet inte spelar upp med bra kvalitet, då är det kanske motiverat att förpassa den till "lilla lådan". Men jag är i det fallet förvånad, att man inte är intresserad av alla andra möjligheter som produkten erbjuder.
Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag plockat fram den igen (just nu hos er för fix av bootlopen) men jag kommer att använda den till annat. Primärt köpte jag den för just SVT Play och som jag skrev så hade jag sparat ett avsnitt av Lillyhammer för att se via N1. Därav min besvikelse när detta inte fungerade.
Jag har använt stickan till Netflix och till Voddler där den fungerat bra. Jag tror också att den blir bättre och bättre varefter koreanerna fixar de initiala problemen.
Postad 23 October 2012 - 05:58
Vilken FW har du idag?
Vad säger speedtest alt. Bredbandskollen?
Problemet löst.
Gjorde en total reset på stickan, sedan uppdatering till senaste fw. Nu återstår testning
Postad 23 October 2012 - 16:56
Jag har nyligen köpt Tizzbird N1, samt en konkurrerande produkt som säljs från Norge (som har lite bättre prestanda). N1:an fungerade från start, den satte rätt upplösning på en gammal 720P LCD som har få inställningsmöjlighetet. Bra med val när det gäller gränssnitt. Man kan köra Android eller det Tizzbirds variant. Automount på USB-enheter. Tyvärr har jag problem med trådlöst, men det beror nog mer på mina inställningar på routern, än på Tizzbirden. Jag kör ytterst sällan med trådlöst.
Den norska konkurrenten är dock en katastrof. För snart ett år sedan annonserades den med buller och bång, mediamöjligheterna var stora, och det gick att köra Linux. När jag fick stickan, så lyckades den inte kommunicera rätt med HDMI-porten/TV, vilket resulterar i kapad bild på alla kanter. Ingen fullständig hårdvaruacceleration, man kan använda max 4GB på USB, ingen automount. Både Android- såväl Linux-imagen för stickan är i alpha-status. Supporten undviker alla viktiga frågor som användarna har. Priset för denna sticka, som inte ens kommer med en strömadapter, är ungefär dubbelt så dyr som Tizzbirden...
Jag vill säga att jag är mycket nöjd med Tizzbird-stickan Visst, den är kanske inte felfri och så snabb, men med lite uppdateringar så blir den förmodligen ännu bättre. Den klarar dock med glans att göra vad den är tänkt att göra!
Främst vill jag tacka Tizzbirds Sverige-support som är här på forumet, och snabbt tar tag i alla problem så gott de kan. Jag är djupt imponerad! Tack!
Postad 23 October 2012 - 20:16
Hej!
Jag vill säga att jag är mycket nöjd med Tizzbird-stickan Visst, den är kanske inte felfri och så snabb, men med lite uppdateringar så blir den förmodligen ännu bättre. Den klarar dock med glans att göra vad den är tänkt att göra!
Främst vill jag tacka Tizzbirds Sverige-support som är här på forumet, och snabbt tar tag i alla problem så gott de kan. Jag är djupt imponerad! Tack!
Instämmer till 100%!
Fixar det den är utannonserad för att klara.
En del inlägg här är lite väl vresiga, och inte helt sakliga, enligt min ringa uppfattning i alla fall.
Keep up the good work - Digilive!
Redigerat av JABRIS, 23 October 2012 - 20:22.
Postad 24 October 2012 - 08:42
Postad 24 October 2012 - 11:17
Fortfarande inget svar ang att skicka in stickan för reset från [email protected] och ingen returetticket har kommit än heller fast att jag skickade mailet förra veckan. Vet inte hur många mail det är som behöver besvaras innan men skulle ha varit trevligt i så fall med en indikation på detta att det kan ta lite tid. Vill gärna få min sticka fixad då jag annars är nöjd med den.
Jag stoppade min i en vadderad påse och sände in i Söndags.
Nu på förmiddagen fick jag meddelande från posten att den finns att hämta ut.
Snabbt hanterat
Postad 24 October 2012 - 13:15
Postad 24 October 2012 - 14:12
Fortfarande inget svar ang att skicka in stickan för reset från [email protected] och ingen returetticket har kommit än heller fast att jag skickade mailet förra veckan. Vet inte hur många mail det är som behöver besvaras innan men skulle ha varit trevligt i så fall med en indikation på detta att det kan ta lite tid. Vill gärna få min sticka fixad då jag annars är nöjd med den.
Ber om ursäkt för att det dröjt, returpåse är skickad idag till dig.
När jag har läst i forumet så har jag fått för mig att appar och alla inställningar försvinner efter en "set factory default", men hos mig blir dom kvar. Har jag gjort något fel så att återställningen inte har genomförts eller har jag bara missuppfattat att apparna försvinner?
Appar, Konton, Nätverkspasswd etc försvinner bara om du kryssar i rutan "erase everything", det är bara om vanlig "set factory default" inte biter som du behöver använda denna totala 0-ställning.
Postad 24 October 2012 - 15:31
Postad 24 October 2012 - 17:15
Postad 24 October 2012 - 20:21
Det är en Asus RT-N66U och det finns DLNA som jag har aktiverat (fast jag fattar inte så mycket av detVad kan man nå den med för nätverksprotokoll? Samba, NFS, DLNA?
Sen står det
"Media server directory": /tmp/mnt
"Media server status": Idle
Postad 24 October 2012 - 20:30
Vi har lagt upp en "change log" här; http://www.tizzbird....N1-firmware.htm
Det problem du hade är fixat i nya firmware, som finns för nedladdning nu, här ser du ytterligare vilka förbättringar som gjorts och vilka kända begränsningar som finns; http://www.tizzbird....N1-firmware.htm
Den citerade texten kommer från frågan om varför man alltid måste köra inställningarna på nytt om man bryter strömmen.
Jag fick tilbaka min N1 idag efter återställning och den har den senaste FW.
Installerade NetFlix och lite andra appar.
Ville kolla om jag hamnade i bootloop om jag bröt strömförsörjningen till N1. Den startade upp normalt.
Däremot så hamnade jag i inställningar för språk,upplösning osv.
Skulle inte detta vara löst i en tidigare uppdatering av fw ?
Eller är det någon inställning man skall göra ?
Postad 24 October 2012 - 20:56
Det är en Asus RT-N66U och det finns DLNA som jag har aktiverat (fast jag fattar inte så mycket av det
)
Sen står det
"Media server directory": /tmp/mnt
"Media server status": Idle
Om du har DLNA-funktion för att dela ut disken som anslutits till routern och du aktiverar DLNA i TizzBird (Nätverksinställningar) skall du hitta disken i TizzBirds filhanterare. Tryck röd knapp på fjärrkontrollen och välj DLNA enheter.
Postad 24 October 2012 - 21:32
Avstängning av "auto setup wizard" fanns med som tillägg i vers. 3.02, men verkar vara borttagen. Nu står det att man har fixat problem med att den körs även då TVn inte ändrats. Får du fram "setup wizard" varje gång du startar?.
Verkar som att N1 är lite trög !
Gick igenom setup på nytt.
Efter det bröt jag strömförsörjningen.
Startade upp den och då hoppade den över setup och gick till hemskärmen.
Postad 25 October 2012 - 08:05
Postad 25 October 2012 - 15:29
Har mailat [email protected] att jag behöver skicka in min sticka men inte fått svar än så vet inte om en retursedel är på gång eller om det har kommit fel?
Jag betalade portot själv, 12:- i ett gammalt vadderat kuvert jag återanvände.
Ett alternativ istället för att vänta på retursedel...
Postad 26 October 2012 - 09:45
Den tidigare versionen av 3.04 pekade på fel adress för "Auto" uppdatering av Time & Weather widget, det är fixat i xxx12102500
Postad 26 October 2012 - 10:51
Se ändringslogg här; http://www.tizzbird....N1-firmware.htm
Den tidigare versionen av 3.04 pekade på fel adress för "Auto" uppdatering av Time & Weather widget, det är fixat i xxx12102500
Tittade på den men sidan är inte uppdasterad men den infon
Postad 26 October 2012 - 11:10
Får ofta meddelandet "Viaplay har tyvärr stoppats" vid uppstarten, har inte det problemet på andra androidenheter, någon mer som drabbas av det?
I så fall har ni någon lösning?
Redigerat av Unregistered60ec3204, 26 October 2012 - 11:11.
Postad 26 October 2012 - 13:08
Viaplay
Får ofta meddelandet "Viaplay har tyvärr stoppats" vid uppstarten, har inte det problemet på andra androidenheter, någon mer som drabbas av det?
I så fall har ni någon lösning?
Händer ganska ofta för mig på hTC Sensation XE och Asus Transfomer Infinity, verkar vara ett Viaplay-bekymmer.
Postad 26 October 2012 - 13:13
Se ändringslogg här; http://www.tizzbird....N1-firmware.htm
Det vore bra om du uppdaterade länken! Tack på förhand.
Hittar inte Tizzbird N1G på tizzbird.com, exklusiv för Sverige???
Måste man göra en reset efter varje FW-uppdatering?
Kan man inte integrera detta i omstarten i så fall.
Redigerat av JABRIS, 26 October 2012 - 13:17.
Postad 29 October 2012 - 06:48
Postad 29 October 2012 - 17:53
Postad 29 October 2012 - 18:10
En dum fråga kanske men du har inte "gömt" mottagarkabeln? ... Det är ju där fjärrögat sitter, inte på stickanFick tillbaka stickan i dag efter återställning. Verkar fungera, men fjärrkontrollen är fruktansvärt seg. Trodde att batterierna var slut, men efter byte kvarstår problemet. Blir praktiskt taget oanvändbar då man måste vara nära stickan med en exakt vinkel. Fjärren funkade utan problem före haveriet med stickan. Någon som har samma problem?
Postad 29 October 2012 - 18:46
Postad 29 October 2012 - 19:08
Va bra!Tusen tack .Den hade hamnat lite i skym undan. Allt funkar som det ska.
Postad 29 October 2012 - 19:40
Postad 29 October 2012 - 23:29
Jag fick hem min sticka idag och den körde direkt en uppdatering. Allt funkar bra förutom en detalj som är nog så irriterande och som även fanns tidigare. Ibland försvinner ljudet och enda sättet att få det tillbaka är en omstart av stickan. Någon fler som råkat ut för detta? Finns det något knep att utan att behöva starta om?
Med inspelat material har jag behövt skifta mellan digital och analog signal för att få det att funka med alla filmer.
Detta är kanske inte ditt problem, men detta är enda omställningen av ljud som jag har hittat.
Du kan ju testa med annan HDMI-ingång, om det är något "glapp".
Försökte kolla på Netflix igår och uppspelningen fungerade bra men ack så liten textningen är. Finns det någon inställning som jag har missat som kan påverka textstorleken?
Är så på alla Android-enheter jag testat med. Vi får nog klaga hos Netflix.
TIZZBIRD det var ett tag sedan du deltog här!
Redigerat av JABRIS, 29 October 2012 - 23:34.
Postad 30 October 2012 - 07:15
Jag kontaktade Netflix igår via deras chat angående detta och fick till svar att dom skulle titta på det, men jag fick mer känslan av att det var en standardkommentar från dom då jag fick nästan ett identiskt svar i nästa chat när jag klagade på att deras sida är på tok för tungladdad och inte behöver innehålla 100-tals "posters".Är så på alla Android-enheter jag testat med. Vi får nog klaga hos Netflix.
Postad 30 October 2012 - 11:59
Med inspelat material har jag behövt skifta mellan digital och analog signal för att få det att funka med alla filmer.
Detta är kanske inte ditt problem, men detta är enda omställningen av ljud som jag har hittat.
Du kan ju testa med annan HDMI-ingång, om det är något "glapp".
Är så på alla Android-enheter jag testat med. Vi får nog klaga hos Netflix.
TIZZBIRD det var ett tag sedan du deltog här!
Ursäkta, har fullt upp
Jag har noterat att textningen är liten och om du säger att det är så på alla Androidenheter så ligger det utanför vår möjlighet att påverka skulle jag tro. Bra att kungmats tagit tag i Netflix angående problemet.
Jag har uppfattningen att textningen blir lite större i F11/F20 som kör Android 2.3, men kan inte säga med säkerhet.
Reset efter uppdatering är inte ett måste, men om något fungerar dåligt brukar återställning göra susen.
Postad 01 November 2012 - 16:56
Ja samma problem har jag. Annars tillhör jag den tysta majoriteten? som har haft en fullt fungerande sticka hela tiden. Återkom efter tre veckors bortavaro och satte på tv med stickan i bakgrunden. Uppdaterade sig själv och allt fungerade förutom ljudet. Startade om och det varde ljud. Lyssnade på Peter le Marc då stickan plötsligt startade om. Man skall inte ropa hej osv. I detta nu när jag skriver detta så börjar plötsligt Peter låta som en kulspruta. Musen slutar fungera och fjärrkontrollens av knapp reagerar inte. Startar så småningom om.Jag fick hem min sticka idag och den körde direkt en uppdatering. Allt funkar bra förutom en detalj som är nog så irriterande och som även fanns tidigare. Ibland försvinner ljudet och enda sättet att få det tillbaka är en omstart av stickan. Någon fler som råkat ut för detta? Finns det något knep att utan att behöva starta om?
Detta verkar inte bra. Nu tystnar Peter igen. Men bilden är kvar. Vaffö gör den på detta viset???
Hjälp jag som var så nöjd.
Postad 01 November 2012 - 21:49
Ja samma problem har jag. Annars tillhör jag den tysta majoriteten? som har haft en fullt fungerande sticka hela tiden. Återkom efter tre veckors bortavaro och satte på tv med stickan i bakgrunden. Uppdaterade sig själv och allt fungerade förutom ljudet. Startade om och det varde ljud. Lyssnade på Peter le Marc då stickan plötsligt startade om. Man skall inte ropa hej osv. I detta nu när jag skriver detta så börjar plötsligt Peter låta som en kulspruta. Musen slutar fungera och fjärrkontrollens av knapp reagerar inte. Startar så småningom om.
Detta verkar inte bra. Nu tystnar Peter igen. Men bilden är kvar. Vaffö gör den på detta viset???
Hjälp jag som var så nöjd.
Prova att göra en "set factory default" om du inte har gjort det. Det är ibland nödvändigt när man uppgraderat produkten.
Postad 02 November 2012 - 16:27
Jag drog ut strömsladden och tog ut stickan, käkade middag, satte in den igen och såg Intouchables helt utan problem. (bra film).
Idag har jag spelat music och surfat utan problem. Så det var kanske en factory reset jag gjorde.
Nöjd igen ( så länge det varar!)
Postad 04 November 2012 - 18:19
Är riktigt nöjd med N1. Visst är det lite problem som behöver fixas men det är jag ganska van med när det gäller IT och elektronik. Har varit med om större problem med produkter program som ska vara mer mogna produkter.
Har försökt att scanna igenom konversationen men hittar inte detta. Är det ett känt problem att SFanytime och slingplay appen inte fungerar? Om det är så vet man orsaken?
SF appen kommer jag bara till introbilden sedan händer ingenting. När det gäller slingplay appen så kommer jag in och för ett oerhört kort ögonblick hörs en (ser inte) inställd kanal, tror jag. Därefter fastnar den i att optimera sig utifrån olika bandbredder, för att till slut meddela att appen inte fungerar med några valalternativ. Har försökt att höra med den amerikanska supporten (slingbox) men jag är inte så oerhört imponerat, verkar inte finnas något intresse.
Redigerat av Dumburken II, 05 November 2012 - 08:53.
Postad 04 November 2012 - 18:50
Jag har får samma fenomen med SFanytime. Har aldrig lyckats öppna den. Slingplay har jag aldrig testat.Är det ett känt problem att SFanytime och slingplay appen inte fungerar? Om det är så vet man orsaken?
Jag måste också säga att jag så här långt är oerhört nöjd med N1:an.
Jag har kollat på mycket film och program på Netflix, TV4Play och SVT-Play. och den funkar klockrent. Aldrig ett stopp eller buffring. Den tuffar som tåget och är synkron hela tiden. Jag är jättenöjd.
Netflix är seg, men det får man nog tillskriva appen.
Vet någon hur man högerscrollar i Netflix bland filmerna där? ... jag lyckas inte.
SVT-Play är också seg att starta men går jättebra bara programmet startat
Postad 06 November 2012 - 22:56
Netflix är seg, men det får man nog tillskriva appen.
Vet någon hur man högerscrollar i Netflix bland filmerna där? ... jag lyckas inte.
Högerscrollning fungerar med mus eller trackball. Rekommenderar Logitech med unifying teknik, spec wireless trackball M570.
Fungerar utmärkt bra för all styrning av "stickan".
Redigerat av JABRIS, 06 November 2012 - 23:02.
Postad 07 November 2012 - 06:05
Jag har ett par tangentbord men det funkar inte med åäö.Högerscrollning fungerar med mus eller trackball. Rekommenderar Logitech med unifying teknik, spec wireless trackball M570.
Fungerar utmärkt bra för all styrning av "stickan".
Jag använder appen till 99% (vilket jag glömde skriva) och där borde det ju gå att högerscrolla men jag lyckas inte
Postad 07 November 2012 - 08:20
Jag har ett par tangentbord men det funkar inte med åäö.
Jag använder appen till 99% (vilket jag glömde skriva) och där borde det ju gå att högerscrolla men jag lyckas inte
Netflix scrolla i posters:
Du måste hålla in vänster musknapp och dra muspekaren i önskad riktning. Fungerar även med appen Tizzbird Remote.
Skall kolla med tangentbord, har du kollat under androidinställningen språk och inmatning.
Utdelning av mappar från lokala nätverket mha. NFS finns beskrivet på denna sida:
www.tizzbird.se/installera-tizzNFS-W7.htm
där finns oxå TizzNFS Rev 1.05 för nedladdning.
Denna info och annat nyttigt finns under support F11/F20 (inte det 1:a stället man tittar på på
om man har N1) på tizzbird.se.
Redigerat av JABRIS, 07 November 2012 - 09:00.
Postad 07 November 2012 - 09:16
TizzBird stöder inte Svenska tecken för externa tangentbord, men vi jobbar på att få det. Vi har skickat ett svenskt tangentbord till utvecklarna i Korea, men senast jag hörde något hade det fastnat i tullen. För svenska tecken får man klicka på tangenterna i skärm-tangentbordet.
Vi skickar idag en Stick N1 till SVTPlay chefen för att de skall ha som referens ex och förhoppningsvis se till att deras tjänst fungerar bättre för våra produkter. De medger att deras support för Androidenheter inte är helt lyckad, och jag hoppas att våra kunder inte odelat skall ge oss skulden för detta. Själv tycker jag att vissa program fungerar superbra, men vissa inte fungerar alls. Flash fungerar som App i TizzBird, men verkar inte vara någon framtid för stömmad video via Internet till "mobil" enheter.
Till Androidenheter skickar SVTPlay HLS strömmar med "Adaptive Streaming" som ställer om videokvalitén beroende på vad enheten klarar av att spela upp. Man vill prioritera flytet i uppspelningen istället för videokvalitet. Android 4.0 har stöd för HLS så det fungerar rakt av i N1. Men äldre versioner av Android har inte det och där tar SVTPlay Appen (2.0) hand om att packa om strömmen så att den kan spelas upp.
Vill man köra Flash-alternativen skall man ställa in "user agent" till "Desktop" i TizzBirds webbläsare.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?