Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Xperia ZR

311 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia ZR C5503 (Mobiltelefoner) 9 8.958332 (23) Inga priser

Postad 12 December 2013 - 21:58

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Inga fuktskador.
Det stämmer nog att det kan vara simmodulen som lagt av, eller något annat telefonrelaterat, för jag har nu testat mitt simkort i frugans lur och där fungerade simkortet utan problem.

Av det så drar i alla fall jag slutsatsen att simkortet funkar fint.

Det får bli ett återbesök i Telia butiken i morgon (hoppas jag), men kärt kan jag inte säga att det är. Denna gången så har jag lyckats försnilla ramen till mitt mikrosimkort så jag kan inte använda simkortet i min gamla telefon heller (Xperia Neo)...

Nu ger jag upp...

...lite för mycket utmaningar i min vardag just nu...
:unsure:

Postad 13 December 2013 - 21:24

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Hmm...
Telefonen inlämnad och hemma igen med "the loaner" :blink: ....

En Xperia V!
Saknar redan min ZR, även om jag gillar V modellens form och storlek skarpt.
Flytet och responsen hos luren är som väntat inte fullt lika bra hos V som hos ZR, men i övrigt så verkar den funka ganska fint ändå. Återstår att se om jag fortfarande tycker det om några dagar när jag har bekantat mej med V:n...

Postad 23 December 2013 - 17:53

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nu är 4.3 här, in med mobilen i PC Companion och kör.

Postad 23 December 2013 - 18:20

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Lite dumpar, tangentbordet är nytt också, skitsnyggt.

Bifogad fil(er)

Postad 23 December 2013 - 19:10

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Trevlig julklapp.
Nu ska jag bara se till att lyckas flasha in på min som har upplåst bootloader.

Postad 23 December 2013 - 19:16

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Appar i kamerappen, Automatisk,Manuellt, Bildeffekt och Svepande panorering.

Postad 26 December 2013 - 20:18

Unregisteredd9e2b804
  • Unregisteredd9e2b804
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Och äntligen kom även avrcp 1.3-stöd så att Spotifys metadata syns i displayen i bilen:)

Postad 27 December 2013 - 15:38

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Sådärja!
Då var min XZR hemma igen. I butiken sa dom att det blev ett mainboard byte, men det ser ut som att det innebär byte av hela telefonen, eftersom display-skyddet saknades när jag fick tillbaka nallen och ramen saknade ett litet stötmärke som jag fick för en tid sedan när jag tappade telefonen. M.a.o. så har jag annan skärm, annan ram och annat moderkort i min reparerade telefon. Det ser också ut som att jag har en annan kamera, för det finns numera två prickar som glänser i kameralinsen när man håller nallen i en viss vinkel. Prickar som inte tidigare fanns i min kameralins...

Hoppas bara att dom inte påverkar bildkvaliten.

Hmm...
Pc companion spökar för mej. Provar att ominstallera Pc-companion.
Jag kommer till steg 2 "Förbered" sen ser det inte ut som att det händer så mycket mer.
...Inte förrän jag trycker på tangentbordets mellanslags tangent! Då går den vidare till nästa steg och efter ytterligare några tryck så poppar det upp ett litet informativt meddelande som säger att jag inte kan uppdatera telefonen på denna dator och rekommenderar mej istället att använda en windows 7 dator eller äldre!???

Jag använder en Windows7 dator och som jag dessutom har använt utan problem vid alla tidigare uppdateringar???

Vad mer kan jag göra då?

Postad 27 December 2013 - 16:24

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Du har nog haft fler problem än vad jag haft. Ovanligt.

Det är inte så att du kör sp1? Prova använda kompabilitet till Windows 7 (utan sp.)

Postad 27 December 2013 - 17:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Jo, det ser ut som att jag kör med sp1.
Provar med windows 7 kompabilitet, men det är konstigt ändå tycker jag, eftersom det har fungerat förut.
Förlopps-stapeln rör sej hyffsat stabilt upp till en 3:dje del, sen ser det ut som att den fryser. Men i själva verket så fortsätter den ta små steg, men för varje millimeter den hoppar verkar den ta längre och längre tid för varje hopp den gör. Så efter en halvtimme eller så, så ser det ut som att förloppet har hängt sej helt.

Någonstans så snappade jag upp att brandväggar kan ställa till det, men jag har inte någon aktiv brandvägg. Jag snappade också upp att man kan behöva uppdatera Java. Men jag får samma resultat med uppdaterat java också.

Någonstans så läste jag att det kan ta lång tid om uppkopplingen till internet är långsam eftersom det är relativt stora filer som ska hämtas och kanske är det så att det handlar om ett belastningsproblem hos Sony egentligen (jag kör med fiber 10/10Mbps), men inte sjutton ska det väl behöva ta timmar för att hämta en mjukvaru-uppdatering även om belastningen är hög hos Sony?

Dom kör väl inte 56k modem eller?

Postad 27 December 2013 - 17:54

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Låter skummt.

Om du vill prova så kan jag skicka filerna så är det bara att extrahera de i mappen där PC companion laddar ner de.
Hittar den filerna så kanske det går fortare.

Postad 27 December 2013 - 19:35

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Skumt?
Provade att ansluta nallen till frugans XP-dator, installerade Pc-companion, startade om datorn och nallen och kopplade sen ihop dom igen.
Nu ser det ut att fungera problemfritt!
Håller just nu på att slutföra uppdateringen. På min egen Win7 dator så kom jag inte förbi steg 2 där datorn förbereds för uppdateringen. D.v.s. att jag kom inte ens så långt att uppdateringen hämtades hem till min Win7 dator...

Nåja!
Slutet gott allting gott (hoppas jag). Nu ska jag utforska den senaste firmware versionen...

Trevlig helg gott folk

Postad 29 December 2013 - 20:29

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag har också 2 prickar i frontkameran så det är väl som det ska vara.

Postad 30 December 2013 - 12:27

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Jag antar att du har rätt, för jag har inte sett några tecken till problem på bilderna jag har tagit (än så länge).

Misstänker att jag har blivit en aning nojjig, men det kanske beror på att jag har haft min beskärda del av problem vid det här laget.
Ersättningsluren har gett mej ytterligare ett problem som jag inte blir klok på. Det har kanske inget med telefonen att göra, men jag börjar bli lite smått irriterad på alla konfigurations-smsen som Telia skickar ut. Har nog tagit emot 6 eller 8 sådana vid det här laget...
Senast i går kväll.
Om det händer igen så får jag väl ringa Telia så att dom kan förklara sej, men något skumt verkar det vara för jag upptäckte igår förmiddags att (trots flera konfigurations sms) att jag internet och mms via mobilnätet inte fungerade. Något jag löste genom att manuellt konfigurera inställningarna (Telia hävdade ju på sin hemsida att man inte kan få skickat inställningarna till sej via sms om man har smartphone!!!!).
Men även efter detta så har det trillat in ett par sådana här konfigurations sms för dessa inställningarna och jag har även låtit telefonen konfigurera inställningarna enligt sms.en bara för att vara på säkra sidan, men trots det så trillade in ytterligare konfigurations sms i går kväll alltså...

Vi får väl se vad som händer, men nu funkar i alla fall telefonen som den ska.

Jag har lekt lite med luren sedan firmware uppdateringen och det finns en och annan grej som jag ännu inte har blivit kompis med.

Först och främst så gillar jag inte riktigt den vita bakgrunden när man går till telefonens inställningar. Jag har testat en massa olika Tema (tack för det Sony :) ), men den vita bakgrunden i inställningarna ändras inte för att man byter tema.

En annan sak som jag har lite svårt att vänja mej vid är den ny varianten av T9, där texthjälpen inte bara gissar ordet man försöker skriva (med dragningar) utan också föreslår vilket ord som ska komma efteråt!?

Jag kommer ge det lite mer tid, men om man vill så måste man väl kunna ändra hur ordförslag och liknande ges, eller hur?

Några saker har definitivt blivit bättre. Som t.ex. att man kan välja tangentbord för att skriva med en hand. Det som då händer är att tangentbordet blir lite mindre och flyttar sej till displayens ena kant (den högra för min del), något man kan välja förstås. Knapparna blir mindre, men skriver man med dragningar, så spelar det mindre roll. Tangentbord för en hand gör precis vad det ska. Det blir avsevärt lättare att nå över hela tangentbordet med tummen på handen som håller telefonen.

Lysande!!

Nästan så att det inte känns lika viktigt längre att skaffa en mindre telefon :blink: ...

Men hur är det med batteritiden egentligen?
Nu har jag förvisso lekt ganska mycket med telefonen och bara för att vara riktigt provocerande så har jag installerat ett "space-tema" där jag bytt ut bakgrunden mot en 3Dimensionell (parallax) bakgrund med massor av stjärnor, asteroider, metoeriter m.m. som rör sej hela tiden...

Jag antar att sådant kan bidra till försämrad batteritid.

Hur upplever ni andra som uppdaterat mjukvaran att batteritiden har blivit?
Är den samma som innan eller har den blivit bättre eller sämre?

Jag körde förresten ett litet Antutu test häromdagen också och blev positivt överaskad. Numera så får min ZR bättre resultat än XZ:an (precis som sej bör IMHO) och landar på 21685 poäng.
Även vid upprepat test landar poängen på ungefär samma (något som kunde variera före mjukvaru-uppdateringen).

Någon annan som testat?

Postad 30 December 2013 - 14:57

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Min batteritid har blivit bättre, det vita temat ingår i 4.3 mjukvaran så den går inte att ändra.

Bifogad fil(er)

Postad 30 December 2013 - 18:41

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Kul!
Jag fick EXAKT samma resultat nu ikväll när jag testade på nytt.

Vad det gäller batteritiden så ser det ut som att den har blivit något bättre idag även om skärmen inte heller har varit tänd lika mycket.

Det slog mej att jag förmodligen har fått en ny telefon eftersom både skärmen och ramen blev utbytt i samband med "mainboard-bytet" och med ny telefon så är det inte heller omöljigt att batteriet också är nytt. D.v.s. att mitt intryck av att batteritiden blivit något sämre kan ha varit ganska rejält förhastat. Om batteriet är nytt så lär jag ju inte få full kapacitet på batteriet förrän efter 4-5 laddningar eller så.

Vi får väl se om några dagar hur det blev med batteritiden.
Nu har jag för övrigt hunnit tröttna lite på parallax bakgrunden och återgått till min vanliga bakgrundsbild, kanske det påverkar batteritiden också på något sätt...

Postad 30 December 2013 - 19:09

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jo, den drar nog mycket batteri.

Postad 31 December 2013 - 09:27

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Min drar oehört mycket batteri.
Dock så har jag installerat Greenify för att den ska lugna ner sig lite, då får jag bättre tider.

Tangentbordet kan jag inte säga något om, då jag använder mig av Swiftkey.

Något som jag stör mig enormt på är ju lilla trudilutten som spelas när man startar kameran.
Edit: Xposed hade en modul för att stänga av ljudet, samt en anna modul för att aktivera 12MP 4:3 (mot 9MP 16:9) när man startar kameran genom knappen.

Redigerat av ajain93, 31 December 2013 - 11:48.

Postad 31 December 2013 - 11:35

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0
Har precis beställt en, ska bli kul att testa :-)
Har tidigare haft Satio, X8 (i jobbet), Gio, och nu senast Xperia Ray.

Postad 31 December 2013 - 18:21

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Du kommer inte att bli missnöjd, mycket bra mobil.

Postad 31 December 2013 - 22:59

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Du kommer inte att bli missnöjd, mycket bra mobil.

Låter bra :)

Postad 07 January 2014 - 19:34

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0
Pga leveransstrul har jag inte fått mobilen än.. Men har nu bokat mig en Z1 Compact istället och kommer avboka ZR. Får tacka för stödet i denna tråd ;-)

Postad 08 January 2014 - 11:23

Jannne
  • Jannne
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Yes, jag har min vita ZR i posten på väg hemåt! Ser fram emot denna telefon oerhört. Håller kontakten här med er kunniga om jag får problems. Tänkte oxå köra en liten resumé hur den funkar om ett tag.

Postad 10 January 2014 - 02:07

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Var bokade du compacten?

Postad 11 January 2014 - 16:56

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Var bokade du compacten?

Cyberphoto, PhoneHouse och CDON än så länge ;)

Postad 11 January 2014 - 17:44

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Åkaj?
Förbinder man sej inte när man förbokar?

Postad 11 January 2014 - 18:09

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Det är väl bara att avboka när första mobilen kommer.

Postad 11 January 2014 - 23:22

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0
Bara kolla in förbokningstråden för PS4...

Postad 12 January 2014 - 00:38

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Jag tror att jag ska vänta tills dom har dykt upp i lager innan jag lägger en beställning. Det är ju inte sällsynt att deras preliminära leveransdatum flyttas lite hur som helst. Hoppas att butikssläppet för Compacten inte blir fördröjt så som det blev för ZR:en...

Från det ena till det andra.

Min ZR fortsatte att strula lite till...
...Trodde jag!

Men det visade sej att mitt SD-kort var det som strulade och bl.a. hängde hela telefonen när jag gick till inställningsidan för lagring. Antagligen så funkade inte kommunikationen med SD-kortet och så hängde telefonen sej i väntan på att SD-kortet skulle svara eller något liknande.

Eftersom det inte längre går att flytta appar och liknande till externt SD-kort, utan enbart media, så valde jag ett mindre 8GB kort istället för ett större, men i gengäld så fick det bli ett snabbare kort.
döm om min förvåning när jag snappade upp att vissa saker funkar fint att helt sonika flytta manuellt från telefonens interna minne till det externa.
Navigon-mappen med alla kartor och hela millevippen flyttade jag till det externa SD-kortet och vips, så hade jag frigjort ca 1GB på telefonens interna minne! Det enda jag behövde göra var att kopiera hela navigon mappen och lägga den i roten på det externa SD-kortet.

Jag vet inte om man kan göra så med andra appar eftersom dom inte ligger i roten till att börja med så som Navigon gör, men det kan ju vara värt ett försök. Jag har testat Navigon flera gånger efter denna fil-flytt och navigon funkar precis lika bra nu efter flytten som tidigare.

Hade jag vetat detta tidigare så skulle jag nog kostat på mej ett åtminstone 16GB mikroSD EXTREME istället.

Tydligen så går alla navigationsprogram att flytta på det viset. Tipset fick jag av en annan snubbe som hade 4-5 olika navigatorer och där han hade flyttat allihop till det externa SD-kortet.

Postad 23 January 2014 - 21:14

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Har fått ett nytt litet delikat problem, men den här gången får jag nog skylla mej själv :blush: .

Det finns två bildvisnings-appar i luren. Det ena heter Album och det andra heter Foton. Vid något tillfälle så har jag visst valt Foton som standard bildprogram ifrån kamera-appen.

Att ändra standardinställningarna under appar ändrar tydligen bara vilket standardprogram som ska användas då man ifrån Android väljer att öppna en bildfil, men det förändrar ingenting när man ifrån kameran väljer att titta på t.ex. senast tagna bilden.

Var sjutton ändrar man standard-inställningen för val av bildvisningsprogram ifrån kamera-appen?

Appen som heter "Foton" finns ju inte med i listan på installerade Appar, så det går inte att ta bort valet av standardapp därifrån??

EDIT:

Löste problemet genom att avinstallera Google+

Använder ju ändå inte konceptet, så det kändes som en acceptabel lösning. Men det känns ändå lite märkligt att kunna bestämma standardbildvisningsprogram i App-menyn som trots detta inte förändrar något vad det gäller vilken app som används som standard inifrån Kamera-appen...

Mycket märkligt...

Redigerat av GuessWho, 23 January 2014 - 21:21.

Postad 25 February 2014 - 17:18

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Här är ett program för att kolla om det kommit någon ny firmware till mobilen;http://forum.xda-dev...d.php?t=2608983

Postad 27 February 2014 - 14:29

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nu har den nya firmwaren kommit över ota.

Postad 19 March 2014 - 17:04

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Enligt Sony blogg så kommer Xzr uppdateras till KitKat under april månad.

http://blogs.sonymob...ria-z1-compact/

Redigerat av LondonCalling, 19 March 2014 - 17:06.

Postad 17 April 2014 - 19:56

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Maj står det i listan nu.

http://www.sonymobil...ones/xperia-zr/

Postad 28 May 2014 - 00:05

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
KitKat är nu tillgänglig för uppdatering.

Postad 28 May 2014 - 07:49

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
OTA eller över SEUS?

Postad 28 May 2014 - 13:07

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag körde Pc Companion.

Postad 28 May 2014 - 14:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Blir lite mörkrädd när jag läser denna tråd
http://talk.sonymobi...-zr/td-p/690725
Så hur går det för er som uppdaterar?

Postad 28 May 2014 - 14:13

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag uppdaterade igår och batteritiden är som vanligt, ingen överhettning, allt funkar som det gjort tidigare.

Postad 28 May 2014 - 14:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Som vanligt är det den lilla procent som får problem som hörs på nätet med andra ord.

Postad 28 May 2014 - 15:41

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ja, så är det, 99% är nöjda och tysta.

Postad 28 May 2014 - 15:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Uppdaterat, tycks fungera som den ska vid en första anblick.

Postad 28 May 2014 - 19:04

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Fick två (tre) problem efter uppdateringen.

För det första så hade android.process.media problemc och Fc hela tiden.
Löste genom att rensa data/cache på Media Storage

Andra problemet är att batteriet bara sögs ut idag.
Hittade en wake lock som jag nu jobbar på att åtgärda.

Sista problemet är att jag f.n. inte längre har root. Det ska jag lösa senare till veckan.

Postad 28 May 2014 - 19:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Batteriproblemet, tycks räcka att rensa data/cache på de appar, det vill säga alla som har med google att göra, som suger ur batteriet.

Inga uppenbara problem ännu, iofs inte gjort så mycket med telefonen.

Postad 28 May 2014 - 19:42

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 1
Om ni inte har märkt så, enkel svep ner avisering, dubbel svep ner snabbinställningar.

Postad 28 May 2014 - 19:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
:)

Postad 28 May 2014 - 19:52

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ajain, vilken wakelock app använder du?, min wakelock detektor behöver root under kitkat.

Postad 29 May 2014 - 07:54

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag använder mig av power history informationene som finns standard just nu. Annars använder jag mig av wakelock detector.

Postad 04 June 2014 - 15:12

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Batteriproblemet, tycks räcka att rensa data/cache på de appar, det vill säga alla som har med google att göra, som suger ur batteriet.

Inga uppenbara problem ännu, iofs inte gjort så mycket med telefonen.

Varje gång man slår på nallen?
Jag är väl enprocentare, mitt batteri sugs ur snabbt, trots avstängd wifi etc.Idag efter 9 timmar.

Postad 04 June 2014 - 18:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Varje gång man slår på nallen?
Jag är väl enprocentare, mitt batteri sugs ur snabbt, trots avstängd wifi etc.Idag efter 9 timmar.

om du kollar på batterifakta, vilken/vilka appar är det som ligger och kör och äter batteri?

Google tjänster har hängt sig en gång efter uppdateringen för mig. resultatet då var -50% på två, tre timmar eller så...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.