Antingen Malta eller Nerja i höst med en polare, sedan Las Vegas nästa vår, eventuellt så kan det bli Las Vegas i höst då priserna att flyga ditt är riktigt bra samt att man har boende gratis.
Postad 27 maj 2016 - 19:08
Vad är det dör fel på den sidan? Inget turiststråk med dålig mat och dyra priser?
Eller vad är det?
Ja inget fel i sig, men det var mer bostadsområden och då lite off om man vill åt de centrala delarna.
Nu hyrde vi dock ett hus på "fel" sida uppe på kullen och det var inget fel med det, men vill man ha nära från attraktioner och pubar från hotellet så är det nog andra sidan man ska bo på.
Vi bodde en natt på ett väldigt budget-hotell. Låg väldigt centralt, men inget spciellt. Kan dock inte minnas vad det hette
Kom hem från Bali för några veckor sen, sjukt härlig ö men luftfuktigheten var jobbig. (Väljer nog hellre att åka åt andra hållet och ta Dominikanska eller Mexico)
Nu hägrar Belgrad om någon vecka med jobbet, ska bli intressant! Sen Cypern med familjen i sommar och Mallorca i höst.
Även en runda till Rumänien frammåt november med jobbet.
Med familjen funderar vi lite på att ta en månad i florida frammåt april nästa år. Hyr man via AirBnb blir det inte så dyrt, och
det finns ju massa kul att göra. Disney, Warner Bros, Kennedy Spacve Center, Sea World. Miami, Key West, Ft. Lauderdale osv.
Några övriga tips i Florida? Vi räknar med att hyra bil med.
Postad 29 maj 2016 - 09:24
Beror nog lite på när man åker, vi var där förrförra sommaren, kändes inte alls jobbigt.Kom hem från Bali för några veckor sen, sjukt härlig ö men luftfuktigheten var jobbig. (Väljer nog hellre att åka åt andra hållet och ta Dominikanska eller Mexico)
Däremot var det ganska turistigt, verkar vara australiensarnas Mallis.
Vi hyrde hus på västra sidan i januari förra året via VRBO, väldigt lyckat.Med familjen funderar vi lite på att ta en månad i florida frammåt april nästa år. Hyr man via AirBnb
blir det inte så dyrt, och det finns ju massa kul att göra.
Everglades.Disney, Warner Bros, Kennedy Spacve Center, Sea World. Miami, Key West, Ft. Lauderdale osv.
Några övriga tips i Florida? Vi räknar med att hyra bil med.
Personligen tycker jag inte Key West är värt besväret, då tar jag hellre
en kryssning från Miami. Kul att göra en gång, om man inte gjort det förr.
Redigerat av frollic, 29 maj 2016 - 09:25.
Postad 29 maj 2016 - 09:46
Everglades.
Personligen tycker jag inte Key West är värt besväret, då tar jag hellre
en kryssning från Miami. Kul att göra en gång, om man inte gjort det förr.
Håller med till fullo. Blev riktigt besviken på Key West, men ändå kul att ha upplevt stämningen och se folkmassan på kajen som tittar på solnedgången (såg spektaklet från en katamaran på vattnet).
Bilturen mellan Miami och Key West var stundtals helt underbar, men det var mycket träsk. Hade gärna haft tid att stanna på vissa smultronställen man såg på vägen ner.
Postad 30 maj 2016 - 05:34
Ska försöka få in en nhl-match med

Har åkt buss till key West,men är sugen på att köra själv med för att verkligen få in den magiska stämningen. Key West lime Wine är dock inget som köps igen

Vrbo, typ airbnb får bara staterna?
Postad 30 maj 2016 - 07:58
Gillar du Nascar, fins det ju också en sådan bana norr om Miami.Ska försöka få in en nhl-match med
Det enda som skulle kunna få mig att åka tillbaka dit är Five Guys-burgerstället,Har åkt buss till key West, men är sugen på att köra själv med för att
verkligen få in den magiska stämningen. Key West lime Wine är dock inget som köps igen
men de finns ju överallt nuförtiden

En höjdare var dock när jag och frugan chartrade ett litet biplan (läs eng: biplane),
som vi flög över en del av öarna med, grymt kul och väldigt häftigt!
Airbnb har jag faktiskt inte testat, men VRBO finns lite överallt, inte bara USA.Vrbo, typ airbnb får bara staterna?
Andra liknande sajter är väl sembo och homeaway. Hyr via VRBO även i höst, i San Diego.
Redigerat av frollic, 30 maj 2016 - 08:01.
Postad 30 maj 2016 - 08:27
Danke, Nascar vore faktiskt kul med. Tror ungarna (då 3 och 5) kan gilla det, kanske inte under hela loppet dock.
Vrbo verkar ha mer boenden tillgängliga just där än AirBnb. Måste kolla mer där, bra tips!
När skulle ni anse är bäst tid på året att åka? Vi funderade lite på mars/april. Gärna bad-värme, men inte så varmt
så det blir jobbigt med barn.
Postad 30 maj 2016 - 08:53
Funkar även att bada i havet även under de mörkaste månaderna av denNär skulle ni anse är bäst tid på året att åka? Vi funderade lite på mars/april.
Gärna bad-värme, men inte så varmt så det blir jobbigt med barn.
svenska vintern, men det hänger ju på hur stor badkruka man är förstås

Men det var inte "svinkallt" i vattnet, kanske 22-24 grader....
Huset vi hyrde i januari hade pool och yacuzzi, inga problem att bada i poolen heller.
Redigerat av frollic, 30 maj 2016 - 11:01.
Postad 14 juni 2016 - 08:29
Kollar på momondo väldigt ofta. Ofta dagligen och kollar på resor till europeiska storstäder .
För mindre än en månad sen så fanns det mängder resor till till exempel budapest för 700-800kr
Nu kostar dom det dubbla som minst. Och då flyger man dessutom på sämre tider och dessutom inga direktflyg som det var då.
Det är väl tillgång och efterfrågan som styr men så stor skillnad?
Kan SAS strejken påverka ? Att dom resenärerna måste välja andra fräkyg vilket trissar upp priserna? Är eller det för att det är sommar ?
Postad 14 juni 2016 - 08:55
Är nog SAS strejken just nu som påverkar och fotbolls EM, iaf om du tänker åka närmaste 2 veckorna, skulle själv välja att undvika Europa i Juni och Juli om det är för att spara pengar.
Redigerat av BioBerra, 14 juni 2016 - 08:57.
Postad 14 juni 2016 - 09:00
Är nog SAS strejken just nu som påverkar och fotbolls EM, iaf om du tänker åka närmaste 2 veckorna, skulle själv välja att undvika Europa i Juni och Juli om det är för att spara pengar.
Jag kollar till Budapest två veckor framåt. Men också 19 juli då jag ska åka. Kollade so sagt för en månad sen och då två veckor framåt och då kostade direktflyg 760kr dit. Nu från runt 1600kr och då är det inte direktflyg. Men då. Bara att öppna lädret ☺
Postad 14 juni 2016 - 09:05
Var där för två veckor sen, trevlig stad ...Jag kollar till Budapest två veckor framåt. Men också 19 juli då jag ska åka. Kollade so sagt för en månad sen och då två veckor framåt och då kostade direktflyg 760kr dit. Nu från runt 1600kr och då är det inte direktflyg. Men då. Bara att öppna lädret ☺
Vet inte varifrån du flyger, men kolla wizzair.
Redigerat av frollic, 14 juni 2016 - 09:06.
Postad 14 juni 2016 - 09:11
Ja det ser uätrevligt ut där ☺Var där för två veckor sen, trevlig stad ...
Vet inte varifrån du flyger, men kolla wizzair.
Kollar både från Göteborg och Oslo. Söker på momondo och flygstolar och skyscanner och ett par andra sökmotorer och dom täcker ju alla flygbolag. Samma priser vart jag än söker.
För en månad sen var det överlägset billigast att boka 1-3 veckor innan man ska åka. Frågan är om det gäller på sommaren också eller om det blir dyrare och dyrare nu. Kanske ska ha is i magen och vänta ☺
Postad 14 juni 2016 - 09:21
Redigerat av frollic, 14 juni 2016 - 09:22.
Postad 15 juni 2016 - 06:42
Någon som varit i gdansk ? Vad har ni att säga om staden? Billigt? Tryggt? Mycket tiggare och ficktjuvar? Eller är det som vilken stad som helst?
Eller i Warszawa ?
Redigerat av andreassofus, 15 juni 2016 - 13:56.
Postad 15 juni 2016 - 15:23
resa till Warszawa är nu beställd Budapest blev för dyrt tycker jag. Fanns inga vettiga flygbiljetter dit, varken prismässigt, eller tidsmässigt.
Postad 15 juni 2016 - 15:27
Inga tiggare i någon av städerna, troligen inte mer brottslighet där än i Sverige.
Redigerat av frollic, 15 juni 2016 - 15:28.
Postad 15 juni 2016 - 15:44
Hela trestadsområdet med Gdansk, Gdynia och Sopot är kanonfint. Snorbilligt att äta och dricka. Och fina stränder.
Postad 15 juni 2016 - 15:47
Gdansk är trevligare än w-wa, men det finns mer att se i den senare.
Inga tiggare i någon av städerna, troligen inte mer brottslighet där än i Sverige.
ok. vi valde mellan gdansk och warszawa men det blev det sistnämnda till slut vi åker 19 juli och det finns biljetter från 259kr t/r
valde dock att flyga med wizzair och fick betala 439kr + bagage. Totalt 1999.60kr för tre personer. bra pris
Hela trestadsområdet med Gdansk, Gdynia och Sopot är kanonfint. Snorbilligt att äta och dricka. Och fina stränder.
men inte warszawa? man har ju alltid haft en grå och tråkig bild av polen. men har läst mig till och kollat nu och det verkar ju inte stämma alls. Ska bli kul att åka dit.
är faktiskt lite sugen på lite ww2 museum och liknande. även god öl är jag sugen på
Redigerat av andreassofus, 15 juni 2016 - 15:48.
Postad 15 juni 2016 - 19:01
Poängen med G-S-G är ju att det ligger vid Östersjökusten, med dess stränder, man kan ta sig dit med färja från Sverige. Ska man flyga kan ju W vara lämpligare, det är säkert helt ok, förmodligen ännu billigare
Postad 15 juni 2016 - 21:08
Gdansk är turistigare, skulle jag säga. W-wa är mer en storstad, på gott och ont.Poängen med G-S-G är ju att det ligger vid Östersjökusten, med dess stränder, man kan ta sig dit med färja från Sverige.
Ska man flyga kan ju W vara lämpligare, det är säkert helt ok, förmodligen ännu billigare
Dock är både trevligt städer, om än på olika sätt.
Redigerat av frollic, 15 juni 2016 - 21:08.
Postad 16 juni 2016 - 05:26
Postad 16 juni 2016 - 09:58
Gamla stan är trevligt, men tämligen liten och turistig, jag skulle inte bott där, utan någonstansLetar hotell i Warszawa och kan inte bestämma mig om jag vill bo i gamla stan eller i centrum. Båda ställen har
säkert saker att erbjuda. Ni som varit där. Vad rekommenderar ni ?
i närheten av centralstationen. Dock bor vi själva oftast på Hilton, de har j-gt bra frukost

Postad 16 juni 2016 - 10:28
Gamla stan är trevligt, men tämligen liten och turistig, jag skulle inte bott där, utan någonstans
i närheten av centralstationen. Dock bor vi själva oftast på Hilton, de har j-gt bra frukost
Är det ännu trevligare i själva centrum menar du? Finns det massa uteserveringar och små butiker och sånt där med som det gör i gamla stan?
Postad 16 juni 2016 - 11:29
Är det ännu trevligare i själva centrum menar du? Finns det massa uteserveringar och små butiker och sånt där med som det gör i gamla stan?
Butikerna i gamla stan säljer bara krimskrams, och mycket till kaféer är det inte, mest restauranger... öster om centralstationen mot floden är bättre, i mho. Mer kaféer, mer shopping, om man nu vill shoppa där, istf gallerior.
Postad 16 juni 2016 - 12:10
Eller om man bor nära universitetet. Bor man inte typ någonstans mitt emellan gamla stan och centrala delen då? Kanske är relativt nära till allt då?
Redigerat av andreassofus, 16 juni 2016 - 12:18.
Postad 16 juni 2016 - 12:21
Det som finns, är ett stort shoppingcenter som heter arkadia, som ligger på andra sidan floden, en eller två hållplatser bort.
Gamla stan är ett eller två spårvagnsbyten bort, men det kanske finns buss, jag har inte koll. Å andra sidan lär du inte åka dit mer än en gång.
Personligen hade jag inte bott på den sidan, eller iaf inte så lång norrut.
Redigerat av frollic, 16 juni 2016 - 12:29.
Postad 16 juni 2016 - 12:35
Postad 16 juni 2016 - 12:47
(Förutsatt att det bara finns ett universitet i w-wa)
Redigerat av frollic, 16 juni 2016 - 12:56.
Postad 16 juni 2016 - 12:56
Men jag förstår mig inte på hotels.com filtrerar man på hotell nära centrum så står det fortfarande att det är många km till centrum. Men det finns nåt dom kallar för centrala warszawa också. För mig är centrum och centrala samma sak. Men inte för dom tydligen. Rörigt
Postad 16 juni 2016 - 13:32
Testa att sätta centralstationen som utgångspunkt, och leta sen efter hotell i en radie på 3-5 km.
Redigerat av frollic, 16 juni 2016 - 13:53.
Postad 16 juni 2016 - 19:26
japp det kan jag göra för vi har fortfarande inte bestämt vart vi ska bo
Vet du vart man står för att få denna utsikten? kan tänka mig att det är på någon av broarna som går över kanalen? men hur långt norrut är det måntro?
Sen undrar jag också om det finns något utsiktstorn så man kan få lite bilder uppifrån med utsikt över stan?
Bifogad fil(er)
Postad 16 juni 2016 - 21:41
iom att ingen annan bro syns.
Kulturpalatset - det upplysta huset i din bild (ovanför H:t), har en utsiktsvåning någonstans i
höjd med det upplysta sträcket/våningen upp till, precis innan byggnaden smalnar av.
Redigerat av frollic, 17 juni 2016 - 07:22.
Postad 17 juni 2016 - 16:13
Kan det vara denna utsikt kanske?
Bifogad fil(er)
Redigerat av andreassofus, 17 juni 2016 - 16:15.
Postad 17 juni 2016 - 18:31
Postad 01 juli 2016 - 11:57
Nu är det dags. Lite senare idag sätter jag mig i bilen och börjar köra upp mot Lofoten. Ska bli grymt kul
Postad 01 juli 2016 - 11:58
Ha en bra resa, hoppas att det blir allt du tänkt dig!
Sen hoppas vi ju på lite bilder här!
Postad 01 juli 2016 - 12:22
Ha en bra resa, hoppas att det blir allt du tänkt dig!
Sen hoppas vi ju på lite bilder här!
Hoppas också det blir som jag tänkt mig, och även lite bättre Bilder utlovas. i mängder
Postad 01 juli 2016 - 20:12

Så blir där nästan 3 veckor. (Nästa år också)
Redigerat av alexander_e_b, 08 juli 2016 - 20:33.
Postad 10 juli 2016 - 14:27
sådär nu är jag herms igen efter resan till lofoten och , abisko och norra finland samt treriksröset.
441,15 mil blev det totalt på 8 dagar.
sträck-körde hem från treriksröset. 170 mil och 22 timmar. Rekommenderar det inte. skönt att vara hemma igen
Postad 18 juli 2016 - 20:04
hur vanligt är det att man måste checka in via webben och skriva ut boardinglappar själv?
Åker ju till polen i morgon med wizzair och var tvungen till det. vi är tre som åker och var tvungen att checka in både dit och hemresa på oss alla tre så sex gånger var jag tvungen att göra om proceduren, samt att skriva ut 6st lappar.
Känns ljumt bökigt alltså.
Postad 18 juli 2016 - 20:10
hur vanligt är det att man måste checka in via webben och skriva ut boardinglappar själv?
Åker ju till polen i morgon med wizzair och var tvungen till det. vi är tre som åker och var tvungen att checka in både dit och hemresa på oss alla tre så sex gånger var jag tvungen att göra om proceduren, samt att skriva ut 6st lappar.
Känns ljumt bökigt alltså.
Är väl mest bara smidigt om inget annat?
Allt man kan göra online som inchecking, seating osv är ju bara så mycket smidigare.
Eller menar du att ni inte kan checka in via autoterminalerna?
Redigerat av masse70, 18 juli 2016 - 20:13.
Postad 18 juli 2016 - 21:11
Är väl mest bara smidigt om inget annat?
Allt man kan göra online som inchecking, seating osv är ju bara så mycket smidigare.
Eller menar du att ni inte kan checka in via autoterminalerna?
i mailet så stod det med stora bokstäver "GLÖM INTE ATT CHECKA IN SENAST 3 TIMMAR INNAN AVGÅNG."
det stod även något om att man kunde checka in på plats men då kostade det 100kr/person och per gång, så totalt 600kr extra för äss att checka in på plats.
Alla andra gånger jag har flugit så har man bara fått ess sms eller mail som det har räckt att visa upp.
Har ingen skrivare hemma så det är därför det är bökigt, samt att göra om allt 6 gånger. så jag tyckte inte detta var ett dugg smidigt.
Postad 18 juli 2016 - 22:29
Billigt och bra brukar dessvärre sällan gå hand-i-hand.
Edit: Kollade dina bilder på Flicker från Lofoten, gåshud vad läckert!
Redigerat av Unregistereda299ec85, 18 juli 2016 - 22:33.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar