Sony VPL-HW55ES
300 svar till detta ämne
Postad 28 December 2015 - 10:35
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Kort inlägg pga tidsbrist men man behöver kunna lite grunder om videofrekvenser om man ska kunna köra HTPC och tro att allt ska bli bra bara sådär automatiskt.
En blurayfilm ligger i 24 bilder i sekunden (egentligen 23,96...) och behöver naturligtvis spelas upp så för att inte hacka.
En fotbollsmatchligger i 50 bilder i sekunden (eller 60 om det är material från bla USA) och måste spelas upp i det för att inte hacka!
Man kan inte tvinga datorn att köra ut en frekvens och tro att allt blir bra.
Den måste vara anpassad efter materialet.
Detta fixar de flesta dedikerade spelarna automatiskt.
Den nötverksspelarlösningen jag testat som fungerar bäst och gör mest rätt (99ggr av 100 iaf) är ovan nämnda Dune.
Själv kör jag en Dune HD Max och den tuffar på oproblematiskt nästan för jämnan.
Oppo-spelarna farväl anses referens här annars. 
Med vänlig hälsning, Jacob
Vilken Dune ska man sikta på i dag för Max finns väl inte kvar?
Postad 28 December 2015 - 11:05
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg

Nu var frågan kanske ställd direkt till Jacob, men jag kan väl lägga in min åsikt så länge.... 
Det beror på vad du vill kunna göra med den!
Om du inte vill kunna se på 3D (eller kommande 4K), vill kunna se menyer från BD-rippar samt kan tänka dig att köpa begagnat är HD Max fortfarande ett bra val.
Om du vill kunna se 3D (men inte 4K), men inte bryr dig menyer från BD-rippar så är kanske den nyare HD Base 3D ett bättre val. Finns en lång tråd om den här.
Vill du ha det senaste med 3D, 4K och menyer från BD-rippar så verkar den nya HD Solo 4K klara allt, det finns en ny tråd här. Jag vet inte om denna finns att köpa än. Historien har visat att det ibland tagit rätt lång innan nya spelare från HDI kommit ut, och en del har inte kommit alls.....
Jag kör själv HD Max ihop med My Movies och tycker att det funkar väldigt bra. Den kommer att få duga ett tag till då jag inte ser att 4K är aktuellt än hos mig. Den dagen det är dags att byta så finns det kanske en Dune Max 4K... 
Sen får vi se om Jacob har en annan uppfattning.
Redigerat av Erik_N, 28 December 2015 - 11:06.
Postad 28 December 2015 - 11:31
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Nu var frågan kanske ställd direkt till Jacob, men jag kan väl lägga in min åsikt så länge.... 
Det beror på vad du vill kunna göra med den!
Om du inte vill kunna se på 3D (eller kommande 4K), vill kunna se menyer från BD-rippar samt kan tänka dig att köpa begagnat är HD Max fortfarande ett bra val.
Om du vill kunna se 3D (men inte 4K), men inte bryr dig menyer från BD-rippar så är kanske den nyare HD Base 3D ett bättre val. Finns en lång tråd om den här.
Vill du ha det senaste med 3D, 4K och menyer från BD-rippar så verkar den nya HD Solo 4K klara allt, det finns en ny tråd här. Jag vet inte om denna finns att köpa än. Historien har visat att det ibland tagit rätt lång innan nya spelare från HDI kommit ut, och en del har inte kommit alls.....
Jag kör själv HD Max ihop med My Movies och tycker att det funkar väldigt bra. Den kommer att få duga ett tag till då jag inte ser att 4K är aktuellt än hos mig. Den dagen det är dags att byta så finns det kanske en Dune Max 4K... 
Sen får vi se om Jacob har en annan uppfattning.
Tusen Tack!!
Jag suger åt mig all info jag kan få och jag är inte så insatt i mediaspelare överhuvudtaget.
Postad 28 December 2015 - 17:50
MogDeFog
-
MogDeFog
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Det gör du rätt i, bättre att vara på säkra sidan när det gäller så mycket pengar.
Att få till bilden på duken till 100% är svårt så lite bildspill på maskingen får man räkna med. Har även jag en lite sned vägg vilket gör att duken buktar ut en aning i underkant och har väl också haft funderingar på att åtgärda det med hjälp av några distanser men har inte blivit av ännu.
Som sagt så det svårt att få till bilden till 100% och så här ser min nuvarande bild inpassning ut på duken:
IMG_3787.JPG
Om man sätter projektorn snett på samma sätt som duken och sen använder lensshift för att flytta den rätt så ska det inte vara ett problem.
Dvs, om duken pekar lite uppåt (nederkanten sticker ut), så får man peka projektorn lite neråt så att den fortfarande är vinkelrätt ut från duken. Sen höja bilden med lenshift.
Tack! Får se hur väl jag lyckas. Blev trots allt en HW-40 då jag hittade en för 18990: - med en extra lampa inkluderad, således blev prisskillnaden ganska väsentlig. En lampa kostar väl nästan 4000: -?
Postad 28 December 2015 - 17:56
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Om man bara köper lampan (utan insats), så kostar den ~1700:-
Postad 28 December 2015 - 18:07
MogDeFog
-
MogDeFog
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Om man bara köper lampan (utan insats), så kostar den ~1700:-
Är det pillrigt att endast byta lampan? Tänkte för tredje lampbytet )
Blev fortfarande en större skillnad i pris, 3300: - var redan över gränsen egentligen, måste sätta stopp någonstans och så slipper jag en kostnad på kanske 1500: - i framtiden
Edit: Läste mig till att det inte är helt enkelt att endast byta lampan, alltså något som jag inte borde ge mig på.
Redigerat av MogDeFog, 28 December 2015 - 18:13.
Postad 28 December 2015 - 18:22
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Är det pillrigt att endast byta lampan? Tänkte för tredje lampbytet )
Blev fortfarande en större skillnad i pris, 3300: - var redan över gränsen egentligen, måste sätta stopp någonstans och så slipper jag en kostnad på kanske 1500: - i framtiden
Edit: Läste mig till att det inte är helt enkelt att endast byta lampan, alltså något som jag inte borde ge mig på.
Det är inte svårt att byta lampa i insatsen bra mycket svårare att byta lampa i bilen 
Redigerat av jimjans, 28 December 2015 - 18:22.
Postad 28 December 2015 - 18:32
MogDeFog
-
MogDeFog
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Det är inte svårt att byta lampa i insatsen bra mycket svårare att byta lampa i bilen 
Läste att man eventuellt behövde löda, men en bra youtubevideo så klarar jag nog av att byta lampa. Kommer inte behöva göra det på ett tag ändå Fick med lampan inkl hus utan extra kostnad.
Redigerat av MogDeFog, 28 December 2015 - 18:34.
Postad 30 December 2015 - 11:38
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Vilken vit balans inställning använder ni på era HW55:or
D65 som ska vara "neutral" är hos mig iallfall påtagligt gul i tonen.
Postad 31 December 2015 - 00:48
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3607 inlägg
Nu har jag en HW50 men tycker det låter konstigt att din HW55 skulle upplevas gul i tonen i D65 läget. Har du provat att återställa projektorn med hjälp av Reset funktionen under bild menyn? Testa det och utgå sen från bildläget Reference och kolla om det inte blir bättre.
Postad 31 December 2015 - 10:45
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Även vilken referens man har för "vitt" spelar ju oerhört stor roll.
De flesta av oss är ju matade med en alldeles för blå ton i det vita för vad vi tror är referensvitt i tv och filmsammanhang.
D65 utgår ju från dagsljus och så länge vi har en gul sol så kommer det innebära en ganska varm ton.
Hur det ser ut just hos stålis med hans förutsättningar har jag dock ingen aning om.
Ovan är mera av ett generellt resonemang krin vitton. 
Med vänlig hälsning, Jacob
Postad 31 December 2015 - 14:48
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Ska testa reset och se vad det hjälper. Ja som Colamannen skriver så är "neutral" ganska personligt. Jag fotograferar ganska mycket så genom åren har jag redigerat otroliga mängder bilder så jag tycker jag ha fått ganska klart för mig vad neutral är, dvs inget färgstick av varken gult, blått, magenta el. Cyan. Sitter framför en kalibrerad Eizo skärm och bilderna på skärmen blir sedan identiska med de som kommer från Crimsons fotolabb.
Biorummet är helt svart så bilden påverkas inte av omgivningen
Man kan se gultonen ganska tydligt på gråskale bilderna som är i DVE skivan, då förutsätter jag iofs kanske felaktigt att dessa inte har något färgstick.
Det jag borde göra är att ta en jpg bild som jag anser är neutral på min datorskärm och sedan köra den via projektorn, där kommer jag kunna se direkt om den blir gulare eller inte.
Funderar också om Oppon gör något med färghanteringen?
De flesta filmer är ju oftast tonade åt något håll av olika anledningar, men därför är man ju mån om att bildvisaren är så neutralt inställd som möjligt så filmen visar sig som det är tänkt.
Svagt gul är iofs bättre än blå ton om jag måste välja, är behagligare i längden att titta på
Gott nytt år på er!
Med vänlig hälsning,
Mikael
Postad 29 January 2016 - 17:26
Unregistered5e347b4c
-
Unregistered5e347b4c
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Någon som vet ifall man kan använda både ir och fr samtidigt när man tittar på 3D film.
Jag råkade köpa fel glasögon och har nu både ir och fr tänkte skicka tillbaka dom jag köpte och bara använda ir men sen så sa grabben att han föredrar fr glasögonen då han kan använda sina vanliga glasögon samtidigt, men då måste jag köpa adaptern och undrar fall man måste välja eller kan man ha två olika typer samtidigt ?
//lococo
Postad 30 January 2016 - 16:47
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Någon som vet ifall man kan använda både ir och fr samtidigt när man tittar på 3D film.
Jag råkade köpa fel glasögon och har nu både ir och fr tänkte skicka tillbaka dom jag köpte och bara använda ir men sen så sa grabben att han föredrar fr glasögonen då han kan använda sina vanliga glasögon samtidigt, men då måste jag köpa adaptern och undrar fall man måste välja eller kan man ha två olika typer samtidigt ?
//lococo
du måste välja stoppar du in rf mottagaren slår ir mottagaren av automatiskt.
Postad 30 January 2016 - 22:24
Unregistered5e347b4c
-
Unregistered5e347b4c
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Hej
Jag har en ny Sony VPL-HW55 som jag tycker bilden är hackig/ryckig vid snabba rörelsen, man blir typ yr eller illamående av det.
Så var det inte med min Epson tw-2900. Jag använder Ps3 som blu-ray och även streamar genom padan, har en onkyo som reciver 608. Jag spelar inte spel med ps3 utan använder den bara som blu-ray spelare.
Någon som upplever samma problem eller vet någon lösning på problemet, är för övrigt skitnöjd med bilden direkt ur kartong.
Skulle vara tacksam med lite råd här, annars måste jag nog bytta projektor men vill inte det då jag är nöjd.
Postad 31 January 2016 - 08:48
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Stäng av frame interpolation samt se till att PS3an matar ut 24fps. Onkyon ska vara i "direct" läge mot PS3an.
Postad 31 January 2016 - 10:29
Unregistered5e347b4c
-
Unregistered5e347b4c
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Postad 09 April 2017 - 20:54
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Halvdöd(?) tråd,, chansar;
Skjuta 130-140" med hw55 i ett icke ljuskontrollerat rum (vardagsrum). Är detta möjligt med hyffsat ljustryck?
Postad 11 April 2017 - 20:21
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Halvdöd(?) tråd,, chansar;
Skjuta 130-140" med hw55 i ett icke ljuskontrollerat rum (vardagsrum). Är detta möjligt med hyffsat ljustryck?
Det kan fungera väl för en biogrotta i den dukstorleken vid vit duk gain 1.0. Åtminstone de första 1000 timmarna.
Vid "icke-ljuskontrollerat" hänger det så väldigt mycket på vad man menar med just "icke-ljuskontrollerat". Men högt lampläge och 90 tum kan fungera bra så länge det handlar om mindre mängder ljus som studsar in via väggarna. Direkt dagsljus och tända lampor kräver högkontrastduk.
Postad 11 April 2017 - 20:49
packe
-
packe
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Jag har HW55 och skjuter den storleken på en vit vägg.
Skulle inte göra det utan att kontrollera ljuset.
/Patrik
Postad 12 April 2017 - 08:28
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Ok, tack för svar! vh Martin
Postad 21 May 2017 - 08:49
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Fick hem en begagnad HW55ES i fredags och har spenderat en del tid med att pilla med inställningar för projektorn. Har en 77" React-duk på ca 3,5m avstånd till projektorn, så ganska smått.
Det jag undrar över är hur ni andra som har en HW55ES eller motsvarande har ställt in Advanced Iris på era enheter? Om jag ställer min projektor på "Auto Full" så blir all vit text (menyer i Kodi, undertexter mm.) "glödande" pga det jag upplever som oskärpa. Ställer jag iris på "Auto Limited" så blir det bättre, och allra bäst (ordentligt skarpt) på Manual med iris ställt på minsta möjliga värde. Om jag väljer "Off" så blir det även då väldigt väldigt suddigt.
Är detta normalt pga kastavståndet som är på kortaste änden av projektorns arbetsområde, eller är det något som är galet med min enhet? Tycker att det är rätt märkligt att irisen gör att framförallt text (men även annat just) blir oskarpt och verkligen syns att det glöder vitt runt ljusa objekt. Det funkar ju väldigt bra att ställa på Manual, men det kostar mycket ljusstyrka och jag kör på Lamp Mode High för att kompensera, även då skulle jag säga att det är gränsfall om man vill se något på dagtid med stängda persienner (vilket inte är optimalt, jag vet), då projektorn egentligen har rejält med ljusstyrka att komma med?
Ser tacksamt att någon postar sina egna upplevelser och inställningar så jag kan jämföra. 
Postad 21 May 2017 - 13:43
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3607 inlägg
Låter som kontrast reglaget är ställt på tok för högt. Sen är det väl egentligen inte optimalt att köra i irisen i auto läge om man ska vara petig även om jag personligen tycker det har fungerar ganska bra när jag har testat på på min HW50.
Skulle rekommendera att ställa projektorn i bildläget Reference och sen se till att läget är återställt så har du ett bra läge att utgå ifrån. Kolla även över så att övrig utrustning inte har några konstiga och överdrivna inställningar.
Edit: Bad om att våra inlägg flyttas till HW55 tråden så var bredd på att din tråd stängs och att våra inlägg hamnar i HW55 tråden. https://www.minhembi...howtopic=311908
Redigerat av Dr. Zaius, 21 May 2017 - 14:01.
Postad 21 May 2017 - 18:35
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Låter som kontrast reglaget är ställt på tok för högt. Sen är det väl egentligen inte optimalt att köra i irisen i auto läge om man ska vara petig även om jag personligen tycker det har fungerar ganska bra när jag har testat på på min HW50.
Skulle rekommendera att ställa projektorn i bildläget Reference och sen se till att läget är återställt så har du ett bra läge att utgå ifrån. Kolla även över så att övrig utrustning inte har några konstiga och överdrivna inställningar.
Edit: Bad om att våra inlägg flyttas till HW55 tråden så var bredd på att din tråd stängs och att våra inlägg hamnar i HW55 tråden.
https://www.minhembi...howtopic=311908
Då ska jag prova dina förslag här senare. Har precis hängt upp projektor och har svårt att få höger och vänster sida av bilden att bli lika stor (vänster lodräta linje är längre än motsvarande på höger sida). Har provat att ändra Keystone V, men det påverkar ju inte måtten jag har problem med. Har projektorn ca 40cm från taket och duken är ca 100cm från taket, på 3.5m avstånd, så det lär ju göra sitt... funderar på om man skulle byta fäste till ett takfäste som hänger längre ner, men skulle helst undvika det.
Sen så verkar jag ha gått för långt med sidoförflyttningsreglaget på projektorn, då den nu bara "kliver över" när man vrider på det, bilden rör sig ingenting åt något håll. Någon som haft liknande och vet hur man löser det?
Tack för flytten av mitt inlägg, visste inte att en sån här tråd fanns 
Postad 21 May 2017 - 18:46
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Då ska jag prova dina förslag här senare. Har precis hängt upp projektor och har svårt att få höger och vänster sida av bilden att bli lika stor (vänster lodräta linje är längre än motsvarande på höger sida). Har provat att ändra Keystone V, men det påverkar ju inte måtten jag har problem med.
Då hänger projektor snett och den sida som är störst är den som hänger längre bort. Keystone ska man aldrig någonsin använda ifall man har krav på att behålla mesta möjliga bildkvalitet.
Redigerat av Ringblixt, 21 May 2017 - 18:47.
Postad 21 May 2017 - 22:08
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Då hänger projektor snett och den sida som är störst är den som hänger längre bort. Keystone ska man aldrig någonsin använda ifall man har krav på att behålla mesta möjliga bildkvalitet.
Ja jag ser nu att den hänger snett när jag sitter i soffan och tittar upp. Då är mitt största och mest relevanta problem att justeringsreglaget i horisontell riktning typ inte fungerar, eller fungerar ytterst sporadiskt (funkade några enstaka vrid). Istället känns det som att reglaget "kliver över" något, och så knäpper det lite lätt inuti höljet, tips på vad man kan göra?
Postad 21 May 2017 - 23:25
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3607 inlägg
Nyttjande graden av den vertikala lens-shiften påverkar den horisontella och tvärtom. Enligt din beskrivning låter det som att du lens-shiftar bilden vertikalt ganska mycket vilket gör att det inte går att flytta bilden horisontellt så mycket som du önskar.
Postad 22 May 2017 - 06:55
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nyttjande graden av den vertikala lens-shiften påverkar den horisontella och tvärtom. Enligt din beskrivning låter det som att du lens-shiftar bilden vertikalt ganska mycket vilket gör att det inte går att flytta bilden horisontellt så mycket som du önskar.
Aha, då ska jag testa att sänka projektorn lite ytterligare, har lite marginal kvar. Förhoppningsvis kan jag skifta bilden mer horisontellt då så att jag kan få vända projektorn parallell med duken.
Tack för tips och hjälp 
Postad 22 May 2017 - 16:25
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Testade köra lens-shift åt alla håll, men bilden rör sig fan inte nånstans... reglagen är ju det plastigaste jag sett så jag vet inte om dom kuggat ur sig eller nåt. Måste nog prova att ta loss höljet på projektorn, har ändå inte garanti kvar på enheten, och se om det går att fixa till det.
Ingen som varit med om samma problem?
Redigerat av -Tommy-, 22 May 2017 - 16:27.
Postad 22 May 2017 - 22:43
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3607 inlägg
Det låter inget vidare, då är det nog som du misstänker ett mekaniskt fel och får hoppas du lyckas får ordning på det. Kan hålla med om att lens-shift reglagen känns lite väl plastiga men verkar samtidigt inte vara något vanligt problem som andra ägare råkat ut för.
Postad 22 May 2017 - 23:54
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Nu är det efterföljaren 65:an jag har men har märkt att är man tvungen att lensshift:a vertikalt nedåt ganska kraftigt så får bilden tydlig "pincushion effekt" i bildens underkant.
Måste bero på optiken väl och att inte linsen är perfekt i ytterkanten eller?
Redigerat av HenkeEdge, 22 May 2017 - 23:57.
Postad 23 May 2017 - 15:07
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Nu är det efterföljaren 65:an jag har men har märkt att är man tvungen att lensshift:a vertikalt nedåt ganska kraftigt så får bilden tydlig "pincushion effekt" i bildens underkant.
Måste bero på optiken väl och att inte linsen är perfekt i ytterkanten eller?
Ja, den håller inte för lens shift hela vägen utan att distorsion uppstår. Var mer eller mindre standard på Sanyos generösa lens shift när de var stora på LCD:er. Orsaken till att Sony valt en "mindre" lens shift är troligtvis just detta, att kunna shifta utan distorsion. Men det kan förstås också vara exemplarskillnader.
Postad 23 May 2017 - 15:38
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Ja, den håller inte för lens shift hela vägen utan att distorsion uppstår. Var mer eller mindre standard på Sanyos generösa lens shift när de var stora på LCD:er. Orsaken till att Sony valt en "mindre" lens shift är troligtvis just detta, att kunna shifta utan distorsion. Men det kan förstås också vara exemplarskillnader.
Ok, som man trott då. Hade den först uppallad på två gamla högtalare utan lensshift men när jag monterade den där jag hade gamla projektorn så blev det så. Dock så pass lindrigt att man inte märker av det om man bara överprojecerar lite ut på sammetsramen på duken.
Postad 23 May 2017 - 21:35
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det låter inget vidare, då är det nog som du misstänker ett mekaniskt fel och får hoppas du lyckas får ordning på det. Kan hålla med om att lens-shift reglagen känns lite väl plastiga men verkar samtidigt inte vara något vanligt problem som andra ägare råkat ut för.
Jag öppnade projektorn idag och lyckades fixa felet, det var det vertikala vredet som hade gått till ändläget och fastnat där. Vreden som man snurrar på är så plastigt konstruerade att det skrämmande, de består av ett hjul som är i två delar, en inre och en yttre ring, när vredet fastnat så kliver det yttre hjulet över det inre och knäpper till. Det var dock ganska enkelt att lösa, tog loss hjulen och vred tillbara mekanismen för handkraft och nu funkar det igen. Det är inte ett svårt ingrepp, så om någon annan stöter på liknande problem så kan man sannolikt fixa det själv.
Dock helt underkänd konstruktion när man faktiskt kan gå till ett ändläge så att mekanismen slutar fungera...!
Redigerat av -Tommy-, 23 May 2017 - 21:38.
Postad 23 May 2017 - 21:51
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3607 inlägg
Skönt att höra att det löste sig och att det var såpass enkelt att fixa till.
Postad 24 May 2017 - 16:53
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Skönt att höra att det löste sig och att det var såpass enkelt att fixa till.
En annan sak som jag reagerat på är att i alla andra lägen än Manual på Iris så blir allt ljust (vitt) i bilden väldigt suddigt, undertexter t.ex. ser ut att "glöda".
Är detta normalt eller kan det vara t.ex. på grund av en stöt under frakten? Märker ni något liknande på era projektorer?
Postad 24 May 2017 - 17:11
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3607 inlägg
Nu kör jag normalt irisen i manuellt läge men när provat Auto läget så ser texten normal ut vad jag kan se. Hur högt ställt har du kontrat reglaget?
Postad 24 May 2017 - 22:52
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu kör jag normalt irisen i manuellt läge men när provat Auto läget så ser texten normal ut vad jag kan se. Hur högt ställt har du kontrat reglaget?
Enligt kalibreringen som den förra ägaren skickade med så är kontrasten 89.
Postad 25 May 2017 - 10:50
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
En annan sak som jag reagerat på är att i alla andra lägen än Manual på Iris så blir allt ljust (vitt) i bilden väldigt suddigt, undertexter t.ex. ser ut att "glöda".
Är detta normalt eller kan det vara t.ex. på grund av en stöt under frakten? Märker ni något liknande på era projektorer?
För mig låter det mer som ett optiskt och /eller okulärt fenomen med duken och/eller något så enkelt som att ljusstyrkan blir högre (dvs manual läget dämpar mycket ljus) vilket lyfter svärtan och skapar en glödande känsla. Särskilt om du har mörkerseendet igång. Detta kan påverkas av ögon och glasögon så att ett plötsligt starkare ljus framstår som att de har en "gloria" eller liknande.
Postad 05 June 2017 - 14:12
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
För mig låter det mer som ett optiskt och /eller okulärt fenomen med duken och/eller något så enkelt som att ljusstyrkan blir högre (dvs manual läget dämpar mycket ljus) vilket lyfter svärtan och skapar en glödande känsla. Särskilt om du har mörkerseendet igång. Detta kan påverkas av ögon och glasögon så att ett plötsligt starkare ljus framstår som att de har en "gloria" eller liknande.
Jag är dessvärre inte beredd att hålla med där, försöker bifoga ett par bilder här så ni ser fenomenet. Det blir en mycket tydlig "skugga" eller glöd runt ljusa partier som text när man antingen sätter "Auto Iris Off" eller "Auto Iris Full", vilket verkar vara exakt samma inställning. När jag sätter Iris i manuellt läge och till minsta möjliga värde ser det mycket bättre ut som syns på den ena av bilderna. Fenomenet är väldigt tydligt i det sämre läget även på 3,5m avstånd som vi sitter.
Är detta normalt? Det ser verkligen ut såhär på duken i verkligheten.
Iris Manual (inställt till minsta värde):

Iris Auto Full / Advanced Iris Off:

Postad 05 June 2017 - 14:27
cinemadream
-
cinemadream
-
Användare
-
-
222 inlägg
Testat att återställa alla inställningar till fabriksny?
Testat att stänga av reallity creation? Man vet aldrig
Postad 05 June 2017 - 14:36
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3607 inlägg
Börjar nästan mistänka att linsen fått sig en stöt för det där ser inte helt normalt ut.
Vad händer om du minskar användandet av lens-shift och har du provat att nolla eller ändrat värdena i Panel Alignment menyn?
Postad 05 June 2017 - 17:49
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Testat att återställa alla inställningar till fabriksny?
Testat att stänga av reallity creation? Man vet aldrig 
Nej har inte fabriksåterställt allt, men har testat ändra på alla inställningar, och det är bara iris som påverkar problemet. Reality Creation har ingen inverkan.
Börjar nästan mistänka att linsen fått sig en stöt för det där ser inte helt normalt ut.
Vad händer om du minskar användandet av lens-shift och har du provat att nolla eller ändrat värdena i Panel Alignment menyn?
Exakt vad jag misstänker också. Lens Shift påverkar inte märkbart, och Panel Alignment gör ingen skillnad för skuggorna, bara färger som flyttar.
Postad 05 June 2017 - 18:06
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
Jag är dessvärre inte beredd att hålla med där, försöker bifoga ett par bilder här så ni ser fenomenet. Det blir en mycket tydlig "skugga" eller glöd runt ljusa partier som text när man antingen sätter "Auto Iris Off" eller "Auto Iris Full", vilket verkar vara exakt samma inställning. När jag sätter Iris i manuellt läge och till minsta möjliga värde ser det mycket bättre ut som syns på den ena av bilderna. Fenomenet är väldigt tydligt i det sämre läget även på 3,5m avstånd som vi sitter.
Påminner om ett gammalt knep till Dia-projjar, där man kunde få bättre skärpa om man satte på typ en fast iris utanpå linsen.
Postad 06 June 2017 - 09:17
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ser verkligen ut som optiken förskjutits något. iris-funktionen kan verka två ställen, dels som ren "ljusblockerare" innan ljuset når optiken, dels som typisk bländare hos kameraoptik. Vet inte exakt vilken variant (kan vara båda) som används hos HW55.
Förmodligen varierar detta också med hur du zoomar och då mer tydligt i vidvinkelläge jämfört med teleläge. Även nivån av lens shift påverkar.
Postad 06 June 2017 - 09:29
-Tommy-
-
-Tommy-
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ser verkligen ut som optiken förskjutits något. iris-funktionen kan verka två ställen, dels som ren "ljusblockerare" innan ljuset når optiken, dels som typisk bländare hos kameraoptik. Vet inte exakt vilken variant (kan vara båda) som används hos HW55.
Förmodligen varierar detta också med hur du zoomar och då mer tydligt i vidvinkelläge jämfört med teleläge. Även nivån av lens shift påverkar.
Hur ska jag gå till väga nu menar ni, borde jag skicka in projektorn på service eller nåt? Har ingen garanti kvar som sagt, lite surt, men det borde ju samtidigt inte kosta några jättepengar. Har ni erfarenheter kring detta?
Postad 06 June 2017 - 10:19
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Trist -Tommy- Tyvärr bara ett råd att ge dig då mina enheter har varit inom garanti tiden. Testat fyra maskiner här hemma (ej H55) alla har haft otroligt varierande kvatlitét med skärpan och utanför i mitt tycke ok. Säkert en tillfällighet Testa och skicka iväg ett mail till supporten, de är super att göra med, man vet aldrig!? Hoppas det löser sig 
http://services.sony...&pdp=vpl-hw55es
Redigerat av mcmike, 06 June 2017 - 10:21.
Postad 06 June 2017 - 17:07
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Hur ska jag gå till väga nu menar ni, borde jag skicka in projektorn på service eller nåt? Har ingen garanti kvar som sagt, lite surt, men det borde ju samtidigt inte kosta några jättepengar. Har ni erfarenheter kring detta?
Ifall det är störande kan det alltså minska betydligt med hur du projicerar bilden. Som att flytta projektorn längre bak (eller längre fram för den delen) och använda mindre lens shift. Det förekommer också att projektorer fungerar bättre i rättvänt läge eller viceversa, bättre hängandes upp och ned. Sådant är tecken på någon form av transportskada och/eller lite halvdan tillverkning.
Postad 23 October 2017 - 19:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det verkar som min lampa har gett upp. Jag undrar vart man kan beställa en originallampa till bra pris, som har den i lager så jag hinner få den helst senaste på fredag? Hur är det med belys, är vissa originallampan och vissa pirat?
Postad 15 November 2017 - 22:33
Ninotramp
-
Ninotramp
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hej. Någon som kan tipsa om 3D glasögon till denna projektorn? Är helt grön på området och fick inga med när jag köpte 55an. Tack!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|