Revel
409 svar till detta ämne
Postad 06 september 2015 - 20:04
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Samt att, dock redan förklarat, men en gång till då: Waveguiden på C205 kommer om man ställer högtalaren i vertikalt läge precis i samma position som F206, F208, M105 och M106:s position. Alltså korrekt position för att förmedla/sprida ljudet som Revel tänkt för L/R!
När man använder C205 som "C" i horisontalt läge så kommer waveguiden i den position som Revel tänkt för hur Centerkanalen ska förmedla/sprida!
Finns det någon som inte är med nu?, så får det förbli så, då vidare diskussion i ämnet är överflödigt.
Tack Micke för dina inlägg, skönt att alltid slippa vara en ensam (iaf som skriver) mot gänget som går imot en, och letar fram förvridna argument.
Övrigt: Fruntimmret kom precis tillbaka från en femdagars tripp i Rom, så nu blir det filmen Gladiator ikväll
Redigerat av WB-Cinema, 06 september 2015 - 20:09.
Postad 06 september 2015 - 20:12
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Tack Micke för dina inlägg, skönt att alltid slippa vara en ensam (iaf som skriver) mot gänget som går imot en, och letar fram argument.
Det är ingen som "går emot dig". Jag väntade på ett bra svar och fick ett nu (av Mike888).
Att Revel inte nämner något om det beror kanske (gissningsvis) på det jag nämnde förut om lådans form osv. Hursomhelst så blir det säkert bra, så länge de inte välter
Postad 06 september 2015 - 20:13
robi
-
robi
-
Användare
-
-
193 inlägg
5dagar sulan!!! Wtf, att ens tänka på en film, sängen är em bättre tanke, vissa henne vad 5dagar gör utan din käraste bredvid dig 
Driver bara, Gladiator är en bra film, men räcker att man sett den 2gånger
Redigerat av robi, 06 september 2015 - 20:15.
Postad 06 september 2015 - 20:17
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Tagit bort onödigt provocerande text som inte tillförde tråden något.
Kommer liknande inlägg att upprepas så delas varning ut.
Tack för visad hänsyn i framtiden.
Mvh Berggren / Admin
5dagar sulan!!! Wtf, att ens tänka på en film, sängen är em bättre tanke, vissa henne vad 5dagar gör utan din käraste bredvid dig 
Driver bara, Gladiator är en bra film, men räcker att man sett den 2gånger 
Nåja, det där har vi redan hunnit med! 
Redigerat av Berggren, 07 september 2015 - 07:21.
Postad 07 september 2015 - 11:33
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Hej!
alltså enkelt skrivet så låter revel högtalare likadant runt om hela högtalaren on och off axis i ett ekofritt rum.
för att just i ett rum så hör du inte bara det som kommer rakt framifrån utan också det studsade ljudet vare sig det är uppifrån nerifrån eller sidorna.
därför blir inte påverkan stor eller ens alls något om du vrider deras centerhögtalre ett halvt varv.
Därför revel själva sagt så till WB.
//Micke
Ingen har ett ekofritt rum så det argumentet är inte speciellt relevant.
Det vore mer intressant om man kunde se mätningar som visar att de sprider lika stående som liggande.
Postad 07 september 2015 - 12:27
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Att dom inte sprider likadant liggande som stående iom waveguiden har du kanske missat  som C så ska den sprida som waveguiden blir i horisantalt läge, och som L/R så ska den sprida så som den gör i vertikalt läge.
Jag kanske ska skriva detta i tråden tre gånger om dagen, rullande?
Ja herregud..
Postad 07 september 2015 - 12:29
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Ingen har ett ekofritt rum så det argumentet är inte speciellt relevant.
Det vore mer intressant om man kunde se mätningar som visar att de sprider lika stående som liggande.
Hej!
Precis det som är hela poängen med att dom bygger deras högtalare med den frekvensresponsen on/off axis runt högtalaren för att det reflekterade ljudet som når dina öron millisekunder senare håller samma klass/kvalitet.
Tycker Karlsson du kan titta på föredraget/klippet ifrån Floyd toole som jag länkat till innan här innan du säger en massa saker som du påstår inte är relevant.(inget illa menat)
Finns också väldigt mkt att läsa typ Harman white papers osv.
//Micke
Postad 07 september 2015 - 12:30
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Att det kan bli sådant intresse för de otroligt kompetenta högtalarna Revel tillverkar är dock riktigt trevligt.
Postad 07 september 2015 - 12:35
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
En annan sak också Mkarlsson med flera och detta är inte för att trampa någon på tårna utan bara att få folk att kanske tänka till lite.
Hur många mer än Harman läs Revel,Jbl har spinorama mätningar på deras högtalare som dom mer än gärna delar med sig av? Inte många alls tyvärr.....varför då kan man fråga sig......jo för att det är det enda som rent objektivt talar om hur pass bra en högtalare presterar.
Vill bara avsluta med att alla får givetvis köpa vilka högtalare dom vill för det är ett fritt land absolut:)
//Micke
Postad 07 september 2015 - 12:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Det går dock inte göra på det sättet. Det går inte ar anpassa en högtalare att spela likadant i alla rum. Du kan göra att en högtalare beter sig på ett sätt i ett rum med en viss placering, men sidoväggarna kommer ex alltid att vara i olika avstånd beroende på rummet, så att även en korrekt placerad högtalare kommer att spela olika pga rummets förutsättningar. Ekon från rummet kommer att påverka frekvenskurvan eftersom ekon är olika från rum till rum kortfattat.
Att man använder sig av säljarens argument är ju också vanskligt. Kolla bara vad Nordost säger om sina produkter
Postad 07 september 2015 - 12:57
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Oavsett så mäter Revels högtalare så bra det bara går i stort sett.
Och dom låter väldigt bra.
Så det är ju positivt =) vad man än vill argumentera om.
Postad 07 september 2015 - 13:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Postad 07 september 2015 - 13:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Verkar inte finns några mätningar som visar det som påstås?
Postad 07 september 2015 - 14:22
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Verkar inte finns några mätningar som visar det som påstås?
Det kan du ju tro.
Annars så googlar du, och läser som vi andra den fakta vi är ute efter.
Postad 07 september 2015 - 14:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg

Det här dyker upp när man söker på spinorama, och jag anser att det är bra frekvenslinjäritet, men då är det ju under det rummets (ekofritt?) förutsättningar. Men som jag ser det så är det ett bra utgångsläge.
Postad 07 september 2015 - 15:01
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Revel mäter bra, riktigt bra. Svårare än så är det liksom inte.
Postad 07 september 2015 - 15:26
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Det går dock inte göra på det sättet. Det går inte ar anpassa en högtalare att spela likadant i alla rum. Du kan göra att en högtalare beter sig på ett sätt i ett rum med en viss placering, men sidoväggarna kommer ex alltid att vara i olika avstånd beroende på rummet, så att även en korrekt placerad högtalare kommer att spela olika pga rummets förutsättningar. Ekon från rummet kommer att påverka frekvenskurvan eftersom ekon är olika från rum till rum kortfattat.
Att man använder sig av säljarens argument är ju också vanskligt. Kolla bara vad Nordost säger om sina produkter 
Hej!
Zartok har du kollat klippet och lyssnat på Floyd eller kanske ens rent av läst om det han säger om just vad som gör en högtalare bra?
Det du säger Zartok om att det inte går att göra en högtalare som låter bra i alla rum är ju delvis sant såklart MEN det Harman med floyd i spetsen forskat fram i herrans massa år är ju just det som du/vi pratar om här hur får man en högtalare att låta bra I ett rum inte bara i ett ekofritt rum.
Alltså har du en högtalare som presterar som Revels gör i detta fall så kommer du få bättre ljud än med dom flesta som mäter bra rakt framifrån men skit off axis och runt om för dom frekvenserna reflekteras till dig millisekunder efteråt.
Självklart så är ju vissa rum omöjliga osv. men dom rummen är oftast omöjliga vare sig högtalarna heter Revel eller Sonus
//Micke
Postad 07 september 2015 - 15:29
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Tänkte bifoga en bild på F206 som jag har men vet inte ens hur man addar en bild:)
Postad 07 september 2015 - 15:42
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Sitter du på mobil eller dator?
Postad 07 september 2015 - 15:49
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Dator.
Och det jag tänkte skriva var att jag har spinorama mätningar på F206 men kan inte adda:)
Postad 07 september 2015 - 15:56
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Var det inte intressant trots allt Karlsson? trodde faktiskt att du var intresserad iom dina inlägg.
PS. de flesta testerna, och vissa mätningar finns redan klistrade i tråden.
Postad 07 september 2015 - 16:07
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Tänkte bifoga en bild på F206 som jag har men vet inte ens hur man addar en bild:)
Borde väl bara vara att kopiera till minnet i datorn och klistra in, så gör jag.
Redigerat av Blåtand, 07 september 2015 - 16:08.
Postad 07 september 2015 - 16:15
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Borde väl bara vara att kopiera till minnet i datorn och klistra in, så gör jag.
Eller
använd fullständig editor -> välj filer -> lägg till i inlägg
Postad 07 september 2015 - 16:17
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
http://www.stereophi...R9dkGgI8P5gT.97
Ett av många test.
-----------------------------
The F208's upper-frequency response is remarkably smooth and flat in both fig.3, taken on the tweeter axis, and fig.4, which was averaged across a 30° horizontal window centered on the same axis. There is a very slight lack of energy between 1 and 2kHz and a slight excess above 9kHz, but both of these errors will have very little effect on sound quality, if at all. The trace in fig.4 was taken with the HF control centered; set to its maximum and minimum positions, it raised or lowered the speaker's output above 3kHz by the specified 1dB.
The Revel's horizontal dispersion, normalized to the tweeter-axis response, is shown in fig.5. The use of a waveguide around the tweeter results in well-controlled off-axis behavior in the treble, which in a listening room of typical size will compensate for the slight top-octave boost seen in figs. 3 and 4. The smooth off-axis traces and even spacing of the contour lines in this graph correlate with the well-defined stereo imaging noted by EL. In the vertical plane (fig.6), the use of high-order crossover filters results in very little change in the speaker's balance over a wide range of listener heights—a good thing, given the tweeter's height from the ground of 43".
------------------------------------
In the time domain, the F208's step response on the tweeter axis (fig.7) reveals that all four drive-units are connected in positive acoustic polarity, and that the decay of each driver's step is smoothly integrated with the start of the step of the driver next lower in frequency. This correlates with the excellent frequency-domain integration of their outputs seen in fig.4. The cumulative spectral-decay plot on the tweeter axis has limited midrange resolution due to the need to window out the reflections of the woofers' outputs from the too-close floor, but fig.8 still reveals a superbly clean decay in the treble.
-------------------------------------
"Summing up the Revel's measured performance is easy: In every way, this is textbook loudspeaker design. It's no wonder that Erick Lichte liked this speaker as much as he did" —John Atkinson
Redigerat av WB-Cinema, 07 september 2015 - 16:29.
Postad 07 september 2015 - 16:53
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Hej!
Zartok har du kollat klippet och lyssnat på Floyd eller kanske ens rent av läst om det han säger om just vad som gör en högtalare bra?
Det du säger Zartok om att det inte går att göra en högtalare som låter bra i alla rum är ju delvis sant såklart MEN det Harman med floyd i spetsen forskat fram i herrans massa år är ju just det som du/vi pratar om här hur får man en högtalare att låta bra I ett rum inte bara i ett ekofritt rum.
Alltså har du en högtalare som presterar som Revels gör i detta fall så kommer du få bättre ljud än med dom flesta som mäter bra rakt framifrån men skit off axis och runt om för dom frekvenserna reflekteras till dig millisekunder efteråt.
Självklart så är ju vissa rum omöjliga osv. men dom rummen är oftast omöjliga vare sig högtalarna heter Revel eller Sonus
//Micke
Yes, om det var den du länkade till igår 
Nej, du missförstod mig nog lite. Jag har inte sagt att en högtalare inte kan låta bra i alla rum på det sättet, en bra högtalare låter bra oavsett rum (nästan). Det jag menar är att det inte går att göra en högtalare som kommer att mäta likadant i alla rum. Rummet kommer att påverka ljudet. Det går inte att komma ifrån och därför så spelar deras snurrarunt-teknik inte riktigt som dom vill framställa det.
Även om du placerar högtalaren så nära bakre väggen som det rekommenderas så kommer sidoväggarna att vara olika långt ifrån högtalaren i olika rum. Det är det som Carlsson arbetade väldigt mycket med.
Det här med off axis är ju deras argument, men det hör faktiskt inte riktigt ihop med det jag skriver. Jag talar om rummets egenskaper och dom talar om hur dom försökt anpassa högtalaren för att låta bra i olika rum med bred off axis. Oavsett hur brett en högtalare spelar och rullar av så kommer den att påverkas annorlunda av dom olika förstareflektionerna som finns i alla rum, dvs rummets eko.
Postad 08 september 2015 - 18:13
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Var det inte intressant trots allt Karlsson? trodde faktiskt att du var intresserad iom dina inlägg.
PS. de flesta testerna, och vissa mätningar finns redan klistrade i tråden.
Vet inte om jag missa men vart fann jag mätningar på C205 i både liggande och stående position?
Postad 08 september 2015 - 18:25
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Vet inte om jag missa men vart fann jag mätningar på C205 i både liggande och stående position?

Jaha!, är du nu helt ute efter specifika mätningar på C205 , det finns mätningar i horisontalt läge på nätet.
Men mätningar på den vertikalt finns ej så vitt jag vet (inte så konstigt då den används som center i de mätninga som finns på Performa3 i flerkanal), och den låter nog som världens sämsta högtalare i vertikalt läge, och mäter nog sämst i hela världen i vertikalt läge, eller vad tror du!
All info du redan fått, och att Revels tekniska avdelning konkret har styrkt att den presterar optimalt oavsett positionering, kanske du inte vill kännas vid.
Och där slutar nog ditt intresse?
Postad 08 september 2015 - 18:47
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Den enda som någonsin kommer att behöver bry sig om hur det låter när de står på högkant är ju redan övertygad om att det kommer att låta bra.
Så vad är syftet med diskussionen?
@WB-cinema: du kanske inte så uppenbart skall visa din irritation, det kan finnas de som upplever det roande vilket bara håller liv i diskussionen.
Postad 08 september 2015 - 19:19
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Den enda som någonsin kommer att behöver bry sig om hur det låter när de står på högkant är ju redan övertygad om att det kommer att låta bra.
Så vad är syftet med diskussionen?
@WB-cinema: du kanske inte så uppenbart skall visa din irritation, det kan finnas de som upplever det roande vilket bara håller liv i diskussionen.
Jag har faktiskt svårt att förstå hur vissa utav er, även du Blåtand ger antydningar på det här ovanför, att ni har svårt att tro att en högtalare, i det här fallet Revel C205 skulle ha det minsta problem med att stå i vertikalt läge, och ändå prestera normalt. Alltså tror ni det på riktigt? har ni inte den kunskapen att förstå att det är ett icke existerande problem? (i all välmening).
Det handlar inte om övertygelse, det handlar om fakta.
De allra flesta Centerhögtalare går att med fördel användas som LCR-högtalare, detta är liksom inte något "nytt påfund".
Anledningen till att man vill köra med just LCR-högtalare grundar sig i att man vill ha identiska högtalare i fronten, att få mer elementyta än en vanlig stativare, kunna spela starkare och med mindre distorsion. Generellt förklarat, vad man vinner mot en klassisk stativare med ett st midbaselement.
Sen finns det ju massa olika konstruktioner, 2-vägs, 2,5-vägs, 3-vägs, slutna, basreflex etc etc, men att valet för mig föll på just Revel C205 är för att jag efter att ha lyssnat på golvarna och stativarna i serien, läst samtliga artiklar och tester, samt mätresultat, totalt fastnade för högtalarnas ljud, som enligt mig är väldigt svårslaget. I mina öron är denna serie den perfekta HiFi _och_ Bio-högtalaren.
Och efter kontakten med Revel själva då jag fick bekräftat att C205 fungerar ypperligt som LCR så gjorde jag valet, hur svårt kan det va egentligen att ta in?
Det känns överlag som att flera på forumet tror att det antingen är stativare eller golvare som gäller, allt annat är påhittat trams, vilket är väldigt felaktigt.
Sen att Karlsson bara är här för att trolla är ju en annan sak, och säger väl mer om honom än något annat.
Redigerat av WB-Cinema, 08 september 2015 - 19:37.
Postad 08 september 2015 - 19:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
jag har faktiskt mailat revel occh frågat om dom anser att man kan köra c205 i både stående och liggande läge, men har inte fått något svar från dom ännu. funderar på att mailbomba några till adresser och se om det blir resultat av det 
Postad 08 september 2015 - 19:26
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Kul att intresset utav mina planer på forumet blir så ofantligt stort! 
Postad 08 september 2015 - 19:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
------------- Original Message --------------- From: @gmail.com Sent: 9/6/2015 10:10 AM To: [email protected]Subject: Revel c205 Hi. I have a very quick question. Can the c205 be used as LCR config, with the center lying down and the two others standing tall on the sides? Would you recommend it or should i look for your bookshelf speakers for this placement? Hi Emil, Thanks for writing. I would suggest using bookshelf or floorstanding speakers for this type of application. The waveguide on the tweeters have a wide horizontal dispersion designed specifically for it to be mounted as it is designed, so the imaging would not be optimal in the configuration you mentioned. I hope this information can help you explore your options for the best listening experience. I suggest contacting your local dealer or installer to help you make the best decision in regards to placement and model selection. You can also use the “Find a Dealer” drop down menu at the bottom of our website to locate a dealer nearest you. http://www.revelspeakers.com/If you have any further questions please feel free to contact us and we’d be more than happy to help. KEVIN KENT Field Support Engineer Harman Luxury Audio Group, Lifestyle Division 8500 Balboa Blvd Northridge, CA 91329 Phone: (888) 691-4171 Email: [email protected]Karlsson, supporten svarade mig just. Han rekommenderar stativare eller golvare för att waveguiden är konfigurerad så att den ska ge bra spridning horisontellt stående på dom högtalarna. Och konfigurationen jag nämnde var just LCR  Vi hade rätt igen!  Sug på den Mike!  Dock så kvarstår min fundering om hur ex Ino d3 kan sprida bra horisontellt med tanke på att det ju är en MTM
Redigerat av frollic, 09 september 2015 - 05:53.
mail-adress raderad
Postad 08 september 2015 - 19:47
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Tyvärr så har jag ju raderat svaret jag fick från Revel angående C205 som LCR.
Men jag hade kvar svaret jag fick från Dynaudio när jag under en tid hade funderingar på att köra Dynaudio Focus 210C som LCR. (Enligt Dynaudio är det tom en fördel med just 210C som LCR)
Klistrar in det:
[Request received] Focus 210 C as L/C/R?
2 sep. (6 dagar sedan)
Hello.
Yes, the dispersion from the 210C is symmetrical so that is definately a possibility. According to our R&D department, it should be an advantage to place them vertically.
Med venlig hilsen / Best
regards/ Mit freundlichen Grüssen
Otto Jørgensen
Customer Care
Manager
Dynaudio A/S
Sverigesvej 15
8660 Skanderborg
Denmark
Phone +45 8652 3411
Fax +45 8652 3116
www.dynaudio.com
Postad 08 september 2015 - 19:55
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Då jag inte får skriva till Zartok, eller han till mig.
Så får jag bara förklara att jag vet inte hur han har formulerat sig i sina frågor till Revel, uppenbarligen felaktigt, eller om det gäller C208, iom att denna centerhögtalare har waveguiden på andra ledden iom sitt dedikerade mellanregister.
C205 har inte några problem med att användas stående, då waveguiden kommer i exakt samma ledd/position som stativarna och golvarna när den står i vertikalt läge.
Personen som svarar angående Revel tänker säkerligen på C208 och inte C205.
Så oavsett hur ovanstående man har lyckats manipulera fram ett sådant svar så är det ointressant, och framförallt felaktigt.
Snacka om att lägga både tid och energi på att försöka "stämpla" mig!
Redigerat av WB-Cinema, 08 september 2015 - 20:05.
Postad 08 september 2015 - 19:55
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Jag har faktiskt svårt att förstå hur vissa utav er, även du Blåtand ger antydningar på det här ovanför, att ni har svårt att tro att en högtalare, i det här fallet Revel C205 skulle ha det minsta problem med att stå i vertikalt läge, och ändå prestera normalt. Alltså tror ni det på riktigt? har ni inte den kunskapen att förstå att det är ett icke existerande problem? (i all välmening).
Det handlar inte om övertygelse, det handlar om fakta.
De allra flesta Centerhögtalare går att med fördel användas som LCR-högtalare, detta är liksom inte något "nytt påfund".
Anledningen till att man vill köra med just LCR-högtalare grundar sig i att man vill ha identiska högtalare i fronten, att få mer elementyta än en vanlig stativare, kunna spela starkare och med mindre distorsion. Generellt förklarat, vad man vinner mot en klassisk stativare med ett st midbaselement.
Sen finns det ju massa olika konstruktioner, 2-vägs, 2,5-vägs, 3-vägs, slutna, basreflex etc etc, men att valet för mig föll på just Revel C205 är för att jag efter att ha lyssnat på golvarna och stativarna i serien, läst samtliga artiklar och tester, samt mätresultat, totalt fastnade för högtalarnas ljud, som enligt mig är väldigt svårslaget. I mina öron är denna serie den perfekta HiFi _och_ Bio-högtalaren.
Och efter kontakten med Revel själva då jag fick bekräftat att C205 fungerar ypperligt som LCR så gjorde jag valet, hur svårt kan det va egentligen att ta in?
Det känns överlag som att flera på forumet tror att det antingen är stativare eller golvare som gäller, allt annat är påhittat trams, vilket är väldigt felaktigt.
Sen att Karlsson bara är här för att trolla är ju en annan sak, och säger väl mer om honom än något annat.
Har inget minne av att jag skulle gjort sådana antydningar, det enda jag har gjort var att glida in i diskussionen om känslighet och effekttålighet.
Har inte sagt så mycket som flaska om hur det låter stående för det vet jag inget om, och jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga en helkväll på att ta reda på det heller. Skall jag köpa Revel så blir det antingen F206 eller M106.
Lyssningen i butik får avgöra om det alls blir aktuellt. Troligen fredag eller lördag.
Redigerat av Blåtand, 09 september 2015 - 12:18.
Postad 08 september 2015 - 20:27
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Har iaf mailat Revel nu igen, och krävt utförliga svar på detta.
Om det skulle vara så att Revel i sitt första svar till mig har skrivit fel, så är det ju inte värre än att jag byter köpet mot M106, men detta hoppas jag verkligen inte, och har även väldigt svårt att tro att så är fallet.
Jag vill helt enkelt ha en identisk LCR-front, med dubbla midbasar kontra en vanlig stativare, och att köra tre st M106 är inte min melodi, och tror inte dom säljs styckvis heller för den delen.
Spännande! det sjuka är hur Revel kan svara två helt olika svar till två olika människor med samma fråga!?
Postad 08 september 2015 - 22:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Så får jag bara förklara att jag vet inte hur han har formulerat sig i sina frågor till Revel, uppenbarligen felaktigt, eller om det gäller C208, iom att denna centerhögtalare har waveguiden på andra ledden iom sitt dedikerade mellanregister.
Formuleringen står i hans inlägg:
Hi. I have a very quick question. Can the c205 be used as LCR config, with the center lying down and the two others standing tall on the sides? Would you recommend it or should i look for your bookshelf speakers for this placement?
Postad 08 september 2015 - 22:27
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag editade in det jag skrev i efterhand, kom på att det kunde vara bra att få med hela formuleringen. Men jag fick alltså svart på vitt att dom inte rekommenderar LCR till sin center 205. Dock så anser inte jag att jag gjort en felaktig formulering på det, utan skrev en rätt rak fråga som jag fick ett bra svar på. Dom menar att centern är designad att ligga ner. Jag anser heller inte att jag lurat eller manipulerat fram mitt svar på något sätt, och det går nog att läsa sig fram till att jag inte heller gjort, som ni ser i Ageves citat.
Som jag skrev, spinorama som någon pratade om, hade absolut inte med det här att göra, och det sägs även indirekt i länken som blev postad här för två dagar sedan. Jag förklarade då vad spinorama var om jag inte missminner mig.
Redigerat av Zartok, 08 september 2015 - 22:28.
Postad 09 september 2015 - 05:57
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Jag tror som sagt på ett missförstånd av han som svarade, att han antagligen svarar med C208 i åtanke.
Jag har som sagt också mailat dom och krävt utförliga svar, återkommer så fort Revel har svarat.
Som det ser ut nu så har dom givit två helt olika svar, vilket är konstigt.
Givetvis så tror man som kund på de svaren man får angående spridningen och högtalaren i vertikalt läge.
Intressant detta!
Postad 09 september 2015 - 10:04
mudde
-
mudde
-
Lärjunge
-
-
397 inlägg
Är det någon av er som kikat på Waveguiden på nära håll i verkligheten?
Är det en egen konstruktion i C205-centern eller är det samma som i resten av serien, bara annorlunda orienterad?
Är det det första så finns det stor risk att den sprider annorlunda (ev. felaktigt) stående.
På bild ser waveguiden dock ut att vara exakt samma som i den andra, bara vriden 90 grader. De kanske har tänkt sig annorlunda spridning från centern eller bara varit slöa och nedprioriterat centern. Eller så ger waveguiden kanske inte särskilt riktad spridning så orienteringen spelar mindre roll?
Angående de olika mail-svaren från dom så finns risk att det ena svaren kommer från någon från marknadsföringsavdelningen och det andra från en utvecklare (eller försäljare som åtminstone pratat med en utvecklare).
Har själv ibland fått usla och direkt felaktiga svar när jag mailat större företag någon produktfråga och en försäljare som inte vet ett skit om produkterna svarar med helt annat dravel.
Postad 09 september 2015 - 10:23
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ja waveguiden är inte rund/lika från alla håll (dåligt ordval, jag vet), om man kollar på bilderna så ser man detta.
Det vi vet är att så som waveguiden är positionerad i C205 i liggande läge, innebär att om man ställer högtalaren upp i vertikalt läge så blir waveguiden och dess position placerad precis så som golvarnas och stativarnas waveguide är positionerad.
Med tanke på det och att Revel förklarat i mail att C205 fungerar optimalt som L/R i vertikalt läge så har jag tagit det som att det är helt utan bekymmer.
Men väntar nu på ytterligare svar i frågan.
Postad 09 september 2015 - 11:18
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Jag har inte så mycket att komma med annat än en fundering, varför isåfall göra en bred, låg center, vars låda uppenbarligen ( pga designen på sidorna ) är gjord för att ligga horisontell, om den fungerar optimalt i vertikalt läge?
Postad 09 september 2015 - 11:29
mudde
-
mudde
-
Lärjunge
-
-
397 inlägg
Jag har inte så mycket att komma med annat än en fundering, varför isåfall göra en bred, låg center, vars låda uppenbarligen ( pga designen på sidorna ) är gjord för att ligga horisontell, om den fungerar optimalt i vertikalt läge?
Att en center görs bred och låg är för att den i de flesta hus ska få plats under TV:n. Det har ingenting i sig med akustiken att göra.
2 mid/basar horisontellt är i sig innebär ofta en kompromiss ur spridningssynpunkt likt Zartok nämner tidigare, men med en genomtänkt konstruktion verkar det ofta inte vara ett så stort problem. Angående diskantens waveguide är det möjligt att skillnaden mellan horisontell och vertikal spridning är ganska lika i den modellen och Revel då gav efter för vad som gav den snyggaste designen på C205 eller billigaste konstruktionen (färre olika delar i serien). Det kan också vara en helt annan waveguide som är byggd för att ligga på annat sätt än de andra.
Postad 09 september 2015 - 12:24
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Jo men det var inte det som var funderingen riktigt, om man som WB skriver att Revel har sagt, att den fungerar optimalt i vertikalt läge, varför skulle man då optimera lådan för att ligga ner?
Om man gör en liggande center optimerar man väl den för att just ligga ner... ?
Varför dom flesta centrar ser ut som dom gör förstår vi nog alla.
Postad 09 september 2015 - 12:45
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Tackar. Skulle tro att mätningar skulle bekräfta samma sak.
Postad 09 september 2015 - 13:01
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Jo men det var inte det som var funderingen riktigt, om man som WB skriver att Revel har sagt, att den fungerar optimalt i vertikalt läge, varför skulle man då optimera lådan för att ligga ner?
Om man gör en liggande center optimerar man väl den för att just ligga ner... ?
Varför dom flesta centrar ser ut som dom gör förstår vi nog alla.
Har du svårt för att ta in det som skrivs? Vet du vad en sk "LCR-högtalare" är för något?
Du kanske inte läste mitt mail jag klistrade in här ovanför från Dynaudio, gällande deras Focus center 210C, den centern presterar tom bättre vertikalt än horisontalt.
Som sagt, alla centerhögralare är en slags kompromiss i "liggande" låda.
Om en "LCR/Centerhögtalare" kan användas i vertikalt läge beror bara på hur spridningen i diskanregistret är konfiguerad, de allra flesta konstruktioner fungerar vertikalt.
Men sen finns det ju vissa centerhögtalare som uppenbart inte fungerar i vertikal uppställning, tex de med banddiskanter, exempelvis ELACs center i 400 serien.
Postad 09 september 2015 - 13:29
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Dynaudio har ingen waveguide på det sättet så det är väl delvis en annan sak eller?
Om man vill kalla den aluminum ring som omger diskanten för waveguide så är den i vilket fall helt symetriskt utformad och påverkas således inte av liggande eller upprätt placering.
Postad 09 september 2015 - 14:19
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Har du svårt för att ta in det som skrivs? Vet du vad en sk "LCR-högtalare" är för något?
Du kanske inte läste mitt mail jag klistrade in här ovanför från Dynaudio, gällande deras Focus center 210C, den centern presterar tom bättre vertikalt än horisontalt.
Som sagt, alla centerhögralare är en slags kompromiss i "liggande" låda.
Om en "LCR/Centerhögtalare" kan användas i vertikalt läge beror bara på hur spridningen i diskanregistret är konfiguerad, de allra flesta konstruktioner fungerar vertikalt.
Men sen finns det ju vissa centerhögtalare som uppenbart inte fungerar i vertikal uppställning, tex de med banddiskanter, exempelvis ELACs center i 400 serien.
Och du förstår inte varför du får mothugg här på forumet?
**** vad otrevlig du är. Man undrar ju hur du klarar dig i livet.
Postad 09 september 2015 - 14:32
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Dynaudio har ingen waveguide på det sättet så det är väl delvis en annan sak eller?
Om man vill kalla den aluminum ring som omger diskanten för waveguide så är den i vilket fall helt symetriskt utformad och påverkas således inte av liggande eller upprätt placering.
Precis, så med andra ord så tror du som jag att iom waveguidens position på C205 i vertikalt läge som blir likadan som stativarnas och golvarnas, så borde det fungera ypperligt? Och du förstår inte varför du får mothugg här på forumet?
**** vad otrevlig du är. Man undrar ju hur du klarar dig i livet.
Jag kan undra hur du klarar dig i livet iom din attityd?
Postad 09 september 2015 - 14:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Nej, nu svamlas det för mycket. Revels support har klart och tydligt skrivit att c205 inte fungerar bra stående på sidan, jag förstår inte varför det ens diskuteras. Den ska ligga ner, punkt. Oavsett vad någon här skriver så är det Revels tekniker som vet hur deras högtalare ska stå. Och deras centrar ska stå platt. Svårare än så är det inte. Kan vi lämna den fåniga diskussionen nu? Den ska ligga ner, punkt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|