Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson LS10000, Laser LCoQ, fusk 4K (pixel shift), linsminne

351 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson Pro Cinema LS10000 (Projektorer) 5 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 12 October 2015 - 09:43

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Bäst blir det att ha diverse uppskalningar avstängda. ;-)

...fast Oppon är väl ändå känd för att ha en grym SD->HD-uppskalning, och Epsonen lär inte vara jätteförlåtande för just SD-material (har inte testat själv ännu). Så att skala allt SD och 720p-material till 1080p åtminstone från Oppon bör väl inte vara fel..?

Redigerat av Spygg, 12 October 2015 - 09:45.

Postad 13 October 2015 - 01:01

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Nu var det ju en helt annan fråga men jag ska besvara båda efter bästa förmåga.

1. Att skala upp 1080p till 4k innebär per automatik att man måste hitta på information som från början inte fanns där.
(Det gäller för övrigt all uppskalning)
Detta kan aldrig bli lika skarpt som att pixelmappa source med display.
Men det har naturligt vis en potential att ge fler bildpunkter och därmed lite mjukare (snyggare) övergångar i bilden.
För att lura betraktaren att tro att man faktiskt får en skarpare bild oxå på köpet slänger man på lite olika skärpemasker och annat otyg. Den vanligaste och mest synliga (bi)effekten är ee (edge enhancement).
Det går simpelt förklarat ut på att man lägger till en kontur kring de detaljer/objekt som man vill ska poppa ut i bilden och upplevas mer deffinierade. Resultatet är att betraktaren upplever bilden skarpare, men baksidan är att du ser detaljer som utristade med en vit skugga runt sig och vad värre är, där skuggningen/konturförstärkningen döljs de riktiga detaljerna i bilden. Hur det än är så måste de ditlagda konturlinjerna ta pixlar i anspråk från displayen. Pixlar som hade annan bildinformation på sig (de riktiga detaljerna i bilden) innan man filtrerade bort dessa med skärpafilter.

I just din specifika fråga ang oppon och Epson ls 10k så har jag själv laborerat med de olika skalningarna och VET att skarpast och bäst bild får man genom att ha dessa avslagna.
Sedan är det naturligtvis upp till var och en att välja det man själv gillar. Men det blir svår att kalla det bättre.
Utan att veta så skulle jag dessutom tro att signalhanteringen i denna specifika kedjan hade varit typ så här:
Oppon skalar upp 1920x1080 till 4kx2k och hittar på obefintlig information (gissar alltså hur en sådan bild troligtvis hade sett ur)
Epsonen tar emot signalen men är en 1920x1080 panel och skalar ner bilden igen (gissar vilka bildrutor som var original och vilka som var nya påhittade) ps detta är ohyggligt mycket svårare än att skala upp!
Sedan processas bilden i epsonen och innan den ska upp på duken skiftar bildbehandlingen bilden 1/2 pixel diagonalt, vilket skapar ett helt nytt grid att visa bilden på. Nu måsta epsonen skala upp bilden till 2kx4k igen och återigen gissa hur halva bilden troligtvis ska se ut (men nu med ett ännu sämre utgångsläge än vad oppon hade från början!!!
Att detta överhuvudtaget skulle kunna resultera i en bättre bild är totalt obegripligt och jag kommer fortsätta hävda att bilden blir bäst med alla dessa skalningar och bildprosessingar avslagna.

Nu är du förhoppningsvis med på varför...

2. Om du har ett material som har färre pixlar än displayen (i ditt exempel sd mot hd) så kommer det ALLTID att ske en sppskalning någonstans för att fylla hela displayen. Annars hade du bara tittat på 576 (alt 480) pixlar på höjden och fått en lite ruta i mitten på duken med bild. ( vissa projektorer kan göra detta med ett "native" läge eller "pixelmappat" läge.)
Så skalar du inte up sd material i oppon så kommer alltså Epsonen att göra det. Vilken enhet som gör det bäst får man testa och undersöka.
För att klura till det ytterligare så lär din förstärkare även ha möjlighet att skala bilden så även där måste man ha koll.
Oppon är helt ok på skalning av sd till hd men jag matade inte epsonen med sd alls under min tid med den så jag kan inte svara huru vida projektorn gör det bättre eller sämre. Testa!

Fråga på om det fortfarande är oklart.

Med vänlig hälsning, Jacob

Postad 13 October 2015 - 06:04

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nu var det ju en helt annan fråga men jag ska besvara båda efter bästa förmåga.

1. Att skala upp 1080p till 4k innebär per automatik att man måste hitta på information som från början inte fanns där.
(Det gäller för övrigt all uppskalning)
Detta kan aldrig bli lika skarpt som att pixelmappa source med display.
Men det har naturligt vis en potential att ge fler bildpunkter och därmed lite mjukare (snyggare) övergångar i bilden.
För att lura betraktaren att tro att man faktiskt får en skarpare bild oxå på köpet slänger man på lite olika skärpemasker och annat otyg. Den vanligaste och mest synliga (bi)effekten är ee (edge enhancement).
Det går simpelt förklarat ut på att man lägger till en kontur kring de detaljer/objekt som man vill ska poppa ut i bilden och upplevas mer deffinierade. Resultatet är att betraktaren upplever bilden skarpare, men baksidan är att du ser detaljer som utristade med en vit skugga runt sig och vad värre är, där skuggningen/konturförstärkningen döljs de riktiga detaljerna i bilden. Hur det än är så måste de ditlagda konturlinjerna ta pixlar i anspråk från displayen. Pixlar som hade annan bildinformation på sig (de riktiga detaljerna i bilden) innan man filtrerade bort dessa med skärpafilter.

I just din specifika fråga ang oppon och Epson ls 10k så har jag själv laborerat med de olika skalningarna och VET att skarpast och bäst bild får man genom att ha dessa avslagna.
Sedan är det naturligtvis upp till var och en att välja det man själv gillar. Men det blir svår att kalla det bättre.
Utan att veta så skulle jag dessutom tro att signalhanteringen i denna specifika kedjan hade varit typ så här:
Oppon skalar upp 1920x1080 till 4kx2k och hittar på obefintlig information (gissar alltså hur en sådan bild troligtvis hade sett ur)
Epsonen tar emot signalen men är en 1920x1080 panel och skalar ner bilden igen (gissar vilka bildrutor som var original och vilka som var nya påhittade) ps detta är ohyggligt mycket svårare än att skala upp!
Sedan processas bilden i epsonen och innan den ska upp på duken skiftar bildbehandlingen bilden 1/2 pixel diagonalt, vilket skapar ett helt nytt grid att visa bilden på. Nu måsta epsonen skala upp bilden till 2kx4k igen och återigen gissa hur halva bilden troligtvis ska se ut (men nu med ett ännu sämre utgångsläge än vad oppon hade från början!!!
Att detta överhuvudtaget skulle kunna resultera i en bättre bild är totalt obegripligt och jag kommer fortsätta hävda att bilden blir bäst med alla dessa skalningar och bildprosessingar avslagna.

Nu är du förhoppningsvis med på varför...

2. Om du har ett material som har färre pixlar än displayen (i ditt exempel sd mot hd) så kommer det ALLTID att ske en sppskalning någonstans för att fylla hela displayen. Annars hade du bara tittat på 576 (alt 480) pixlar på höjden och fått en lite ruta i mitten på duken med bild. ( vissa projektorer kan göra detta med ett "native" läge eller "pixelmappat" läge.)
Så skalar du inte up sd material i oppon så kommer alltså Epsonen att göra det. Vilken enhet som gör det bäst får man testa och undersöka.
För att klura till det ytterligare så lär din förstärkare även ha möjlighet att skala bilden så även där måste man ha koll.
Oppon är helt ok på skalning av sd till hd men jag matade inte epsonen med sd alls under min tid med den så jag kan inte svara huru vida projektorn gör det bättre eller sämre. Testa!

Fråga på om det fortfarande är oklart.

Tack för utförligt svar!
Och jo - jag misstänkte att det inte skulle vara en bra idé att låta Oppon skala upp till 4K - dels för att Epson gör det så gudabenådat bra, och dels för att mitt personliga favoritläge 4K-1 inte fungerar när den matas med 4K-signal.
Däremot tror jag som sagt att Oppon är bättre på att skala upp SD-material till 1080p, men jag ska göra utförligare tester för detta (jag har ju ändå en DVD-version av DVE Essentials liggande någonstans). Nu är det visserligen extremt sällan jag kolla på SD-material nuförtiden, men när jag gör det så vill jag att bilden ändå ska vara så bra som möjligt.

Postad 13 October 2015 - 07:25

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Är alla 4k lägen ur funktion vid 4k matning?
Har för mig att det stämmer nu när du säger det.
Isf kan du stryka sista raden i min specifika gissning i hur kedjan hanterar denna signal, men principen kvarstår. :)
Vad det gäller pixelshift lägena (4k 1-5) så tillför att de otyg jag ovan beskrev, men 4k 1 är mildast och det är som sagt upp till var och en vad man gillar. Vill du (i utbildningssyfte) ta reda på vad jag pratar om ovan så välj en bra detaljrik bild och pausa den. Gå fram till duken och ställ dig några decimeter ifrån (eller någon meter beroende på hur tydligt du vill se det.) Växla sedan mellan pixelmappat och säg 4k 5 så får du se precis vad syftar på.
Sedan kan du vandra neråt i pixelshift lägena och se att effekterna blir mildare och mildare men de är inte helt borta på 4k 1 läget heller.
Vill du fortsätta gilla 4k 1 lägen rekommenderar jag att du ignorerar övningen ovan. När man väl vet vad som händer är det svårt att släppa funderingarna om det kunnat bli/vara lite bättre bild när man väl sitter i soffan och kollar på film.

I allt övrigt håller jag med om att detta är en riktigt grym maskin med fantastisk färgåtergivning, underbar kontrast och bra rörelsehantering. Fördelarna med lasern är många men de tre som sticker ut mest är naturligtvis livslängden men även stabiliteten över tid och den extremt snabba uppstarten. :)
Att den är ruskigt tyst gör ju inte ont någonstans heller!
Hoppas du får många sköna timmar med din nya kompis spygg, och leta inte för mycket fel. ;-) Det är kul att nörda ner sig och det är alltid intressant att förstå varför olika saker händer eller ser ut som de gör, men glöm inte att njuta av filmerna och slappna av.

Postad 14 October 2015 - 09:32

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

efter lite givande samtal med "perra" här på forumet så slog jag till och köpte en epson ls10000 valde på en billigare hw65a ,sony vpl 500es,och epson ls10000, och valet blev epson projjen ,får den till helgen och är riktigt sugen på och se lyftet mot min gamla panna ptae 3000, även rätt ur kartongen så kommer nog lyftet vara duktigt fint :) ,

nu hoppas jag snart på en epls10000 tråd så man kan börja grejja och läsa hur det presterar och blir med och utan olika funktioner.

//Mojje

Postad 14 October 2015 - 10:23

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

efter lite givande samtal med "perra" här på forumet så slog jag till och köpte en epson ls10000 valde på en billigare hw65a ,sony vpl 500es,och epson ls10000, och valet blev epson projjen ,får den till helgen och är riktigt sugen på och se lyftet mot min gamla panna ptae 3000, även rätt ur kartongen så kommer nog lyftet vara duktigt fint :) ,

nu hoppas jag snart på en epls10000 tråd så man kan börja grejja och läsa hur det presterar och blir med och utan olika funktioner.

//Mojje

Grattis till en HELT fantastisk projektor!!!
Har bara haft min en vecka, och dessutom varit bortrest utomlands mestadels av tiden, men igår kollade jag allt från SVTPlay till HBO Nordic (via Airplay/AppleTV) till såväl 2D som 3D blu-ray, och jag häpnade HELA tiden över bildkvaliteten, och då snackar vi ALLT i bildkvalitet; skärpa, kontrast, svärta, ljusstyrka, färger - ALLT. Och dessutom är det första gången sedan jag var på en IMAX 3D-bio i Las Vegas och såg någon undervattensdokumentär för tio år sedan jag verkligen imponeras av 3D. EXTREMT mycket bättre än den passiva vi ser på bio, och efter att ha kollat 3D-scener ur Life of Pi, Big Hero 6 och Avatar (plus HELA Mad Max - Fury Road, som jag kollade - i 3D - första kvällen jag hade projjen) så blir jag sjukt sugen på att skaffa fler filmer. Men s*tan i gatan vad nöjd jag är över mitt köp, och jag tror du kommer känna likadant!

Postad 14 October 2015 - 10:30

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Låter sjukt spännande,jag känner mig lite som min son å tös 5-7 år gamla när dom får reda på vi skall åka till Liseberg och det e 2 dagar kvar innan vi drar :)

var du nöjd rätt ur kartongen med bilden ? antar du gjort lite basic inställningar, jag kommer kalibrera denna när den gått ett tag bara för att verkligen veta den ligger helt ok

Postad 14 October 2015 - 10:42

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Japp - körde efter diverse rekommendationer på nätet direkt på Natural-läget, och stoppade i DVE Essentials-skivan. Det visade sig att jag inte behövde ändra på någonting... Däremot var jag tvungen att aligna panelerna en aning, men det gick på ett kick. 

Ska se till att få den proffskalibrerad så småningom också, men först måste hålet i plånboken läka en aning... :)

Postad 14 October 2015 - 10:44

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

håller med , läkningstid är viktigt efter detta, pmar dig säkert ang lite tips :)

Postad 14 October 2015 - 17:37

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

håller med , läkningstid är viktigt efter detta, pmar dig säkert ang lite tips :)

Starta hellre en tråd i så fall, är ju trots allt tanken med forum att sprida kunskap till alla och inte bara mellan två personer ;)

Postad 15 October 2015 - 06:54

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

...eller så fortsätter vi helt sonika i denna - redan existerande - tråd... :)

Postad 30 October 2015 - 09:32

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
http://www.soundandv...UArJAZj0SYKw.97

Postad 30 October 2015 - 10:03

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Fint omdömme den fick där,
Jag e helnöjd förutom ett litet fläktmissljud som kommer å går förmodligen ngt som hänt i transporten, epson skickar en ls10000 igen som låneprojector under tiden min kollas över,hade det varit ngt med bilden hade dom bytt ut den direkt sa dom. Tummen upp för bra service hitills.

Postad 31 October 2015 - 08:45

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Mycket bra recension som stämmer helt med mina egna observationer. :)
Detta är verkligen en riktigt bra projektor!!!

Postad 31 October 2015 - 09:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Mycket bra recension som stämmer helt med mina egna observationer. :)
Detta är verkligen en riktigt bra projektor!!!

Ja jag håller med men hur löser man med framtida format (HDR)? Du verkar har koll :)

Redigerat av mcmike, 31 October 2015 - 09:11.

Postad 31 October 2015 - 09:19

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Skall ju gå via en mjukvaru uppdatering,
Får hoppas det blir verklighet som visa säger till epson ls10000, samt det är fullt möjligt.

Postad 31 October 2015 - 09:36

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nu har vi gjort oss av med vår gamla 55" LED-tv, och använder således LS10K:n till allt tittande, och jag måste säga att jag även är sjukt imponerad av Dynamic-läget när det ska slökollas på TV dagtid, och man kanske inte orkar dra för mörkläggningsgardinerna. Slår man då på Dynamic-läget så får man en otroligt bra, ljusstark och förvånansvärt färgkorrekt bild ÄVEN i ett ljust vardagsrum mitt på dagen. 

En annan skojig sak som hände var när jag var på bio senast och såg den sjukt snygga (men i övrigt rätt kassa) Crimson Peak, och insåg att - nä - jag har banne mig bättre bild hemma. Färgerna och skärpan var motsvarande, men kontrasten hemma spöar faktiskt bion rejält; I mörka scener så var svärtan på bio betydligt gråare och urvattnad än den svärtan jag ser hemma, och när duken hemma verkligen försvinner när det fade:as till svart så såg lyste bioduken grått.

Dessutom - för närvarande kör jag med min gamla manuella 95-tums Euroscreen Diplomat-duk, men för skojs skull provade vi att kolla hur stor bild vi verkligen kunde få genom att projicera på vår vitmålade vägg istället och zoomade ut till mäktiga 128 tum (dvs 283 cm bred), så nu vill hon - som varit skeptisk till vidare uppgraderingar - skaffa större duk, för j*vlar så mycket mer biokänsla (fast med bättre svärta då...) man får genom att gå från stor till STOOOR bild. Nu kommer ju den kommande duken snarare hamna på 117 tum, men med tanke på vårt tittavstånd på 4,5 meter så kommer det räcka finfint.

Slutligen - att kunna slå på och av projektorn lite hipp som happ på samma vis som man gör med en TV, utan att behöva oroa sig för lamptimmar är också en sjukt trevlig känsla.

Kontentan av det hela: Jag ÄLSKAR verkligen denna projje.

Postad 31 October 2015 - 09:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Skall ju gå via en mjukvaru uppdatering,
Får hoppas det blir verklighet som visa säger till epson ls10000, samt det är fullt möjligt.

Jag är ingen snille på detta, kanske någon som vet kan bekräfta det? För att kunna dra nytta av alla dessa timmar och framtida format, så vore det bra märkligt annars om man inte kan lösa det :)

Redigerat av mcmike, 31 October 2015 - 09:49.

Postad 31 October 2015 - 09:57

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag är inget snille på detta heller, utan läst detta av kunnigt folk som skrivet och sagt det.

Redigerat av mojje74, 31 October 2015 - 09:57.

Postad 31 October 2015 - 10:03

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Jag har också läst dessa rykten, men inget är bekräftat från Epson än. Det är bara att hålla tummarna helt enkelt.

Postad 31 October 2015 - 10:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Jag är inget snille på detta heller, utan läst detta av kunnigt folk som skrivet och sagt det.

Kanoners, länka gärna så man kan följa diskussionen :) Hittar det inte själv..

Postad 31 October 2015 - 11:51

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Jag har läst ryktena på två ställen, men hittar bara det ena - vilket är i den här tråden: http://www.avsforum....ojector-80.html

Postad 31 October 2015 - 13:19

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Hade inte du redan köpt ny projektor? :)
Kanske inget du behöver nysta så hårt i längre då tänkte jag.

Postad 31 October 2015 - 13:46

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Jag har läst ryktena på två ställen, men hittar bara det ena - vilket är i den här tråden: http://www.avsforum....ojector-80.html

Det var väl snarare spekulationer om att rent teoretiskt så kan hdmi 2.0 uppgraderas till 2.0a i vissa fall beroende på tillverkare och design kretsen sen stöder ju 2.0a större bandbredd också.

LS10000 at present as HDMI2.0. HDMI2.0a is required to support HDR. Apparently "a" version carries metadata required to process HDR. It appears HDMI2.0a can be made available with firmware upgrade. But again HDMI.org says it depends on the Manufacturer and design.

Postad 31 October 2015 - 13:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Hade inte du redan köpt ny projektor? :)

Leveranstiden :o

Kanske inget du behöver nysta så hårt i längre då tänkte jag.

Är väl ganska intressant hur man tänker när man lanserar en produkt som inte är "fullt" klar för nya standarden så nära inpå. Hur man löser det osv? Hoppas det är okey? :)

Tack :)

Postad 31 October 2015 - 17:19

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 1

Är väl ganska intressant hur man tänker när man lanserar en produkt som inte är "fullt" klar för nya standarden så nära inpå. Hur man löser det osv? Hoppas det är okey? :)

Nja, inte för mig personligen.

Man köper ju en produkt med de egenskaper den har för tillfället oavsett vilken standard som kommer.
Samma sak som att JVC inte släpper 4k trots att det kommer material även för det.

Man köper ju inte en produkt för att den "eventuellt" får stöd för vissa funktioner, det finns det aldrig garanti för.
Ungefär som H/K som utlovat Spotify till deras Omni-serie och nu ett år senare visar det sig att det aldrig kommer.

Man kollar ju på helheten, sina egna behov för tillfället osv. I alla fall jag.

Men självklart får ju du gräva i det bäst du vill, bara nyfiken på varför du lägger tid på att läsa om lösningar på en produkt som du ändå inte valde att köpa hem till dig.

Redigerat av Jonas__W, 31 October 2015 - 17:20.

Postad 31 October 2015 - 17:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Men självklart får ju du gräva i det bäst du vill, bara nyfiken på varför du lägger tid på att läsa om lösningar på en produkt som du ändå inte valde att köpa hem till dig.

Tack det var snällt! 

Postad 31 October 2015 - 17:41

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Tack det var snällt!

Haha, trodde inte folk tog så illa upp för en fundering.
Hoppas du får tag i de svar du letar efter. :)

Postad 31 October 2015 - 17:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Haha, trodde inte folk tog så illa upp för en fundering.
Hoppas du får tag i de svar du letar efter. :)

Ja fick en bra länk nu där man kan följa i fortsättningen, kanon :)

Postad 01 November 2015 - 09:12

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 1

Ja jag håller med men hur löser man med framtida format (HDR)? Du verkar har koll :)

Finns en del info där ute, en del gissningar, en del mer förankrat, men jag varken kan eller vill säga för mycket i frågan. Generellt sätt kan man dock säga att en tillverkares mjukvaruupgraderingslöften är långt ifrån en garanti för att det kommer att gå. Precis som Jonas varit inne på så lovar en del vitt och brett men när det väl kommer till kritan så kan de inte leverera. Ibland för att de aldrig kunnat, men oftast för att det de lovar inte är bestämt än och därmed kan man omöjligt garantera att allt som i framtiden bestäms i det aktuella ämnet kommer funka.

När jag demar LS10K har jag varit väldigt noga med att berätta att den är förebered för 4k signal och Ultra bd, men då den standarden inte är satt 100% än så kan vi inte garantera hur det ser ut i framtiden.
Det skulle jag fortsätta säga om du frågar mig idag! :)

Vad det gäller sakfrågan så är jag mer åt Jonas håll. Den produkt man köper klarar det den klarar idag. Vad den eventuellt kommer klara i framtiden får just framtiden utvisa...
Detta gäller för övrigt ALLA produkter och även Sonys och JVCs maskiner. Vi vet vad de klarar idag, men då standarden för de nya formaten fortfarande utvecklas kan man inte garantera fullt stöd för alla funktioner och versioner som kommer i framtiden.

But thats just me

Postad 01 November 2015 - 09:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

När jag demar LS10K har jag varit väldigt noga med att berätta att den är förebered för 4k signal och Ultra bd, men då den standarden inte är satt 100% än så kan vi inte garantera hur det ser ut i framtiden.

Om jag själv ska göra en kovändning i mitt val, så vill i alla fall jag komma så nära "formatet"  man vet idag :) Menar du att HDR inte kommer att finnas med i UHD standarden?

Postad 01 November 2015 - 10:15

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Poängen är att vad som inte är klart/bestämt omöjligt kan efterlevas i projektorerna. Tex har den nya UHD-standarden möjlighet att återge betydligt större färggamut, något som Epson klarar utmärkt medan andra har problem där. Du kommer aldrig att hitta en produkt som är bäst på allt. Vad man får göra är att hitta den produkt som bäst överensstämmer med vad man vill ha.

Att välja bort alla fina egenskaper som ls10k ha för en funktion som man aldrig sett verkar IMHO inte så genomtänkt dock. Vad du än väljer istället så kommer den ha andra begränsningar. Lägg där till att jag aldrig sagt att ls10k INTE kommer få HDR-stöd. Bara att jag varken kan bekräfta eller dementera i dagsläget.

Postad 01 November 2015 - 10:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Du kommer aldrig att hitta en produkt som är bäst på allt. Vad man får göra är att hitta den produkt som bäst överensstämmer med vad man vill ha.

Det kan vi vara helt överens om, försöker hitta en som passar min krav.

Ja frågan löses inte här, tydligen bara jag som undrar får avvakta.  Tack för svar :)

Redigerat av mcmike, 01 November 2015 - 10:47.

Postad 01 November 2015 - 11:03

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Poängen är att vad som inte är klart/bestämt omöjligt kan efterlevas i projektorerna. Tex har den nya UHD-standarden möjlighet att återge betydligt större färggamut, något som Epson klarar utmärkt medan andra har problem där. Du kommer aldrig att hitta en produkt som är bäst på allt. Vad man får göra är att hitta den produkt som bäst överensstämmer med vad man vill ha.

Att välja bort alla fina egenskaper som ls10k ha för en funktion som man aldrig sett verkar IMHO inte så genomtänkt dock. Vad du än väljer istället så kommer den ha andra begränsningar. Lägg där till att jag aldrig sagt att ls10k INTE kommer få HDR-stöd. Bara att jag varken kan bekräfta eller dementera i dagsläget.

Mycket bra skrivet!

Postad 01 November 2015 - 11:21

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Dags och döpa om tråden till epson ls10000 snart

Postad 01 November 2015 - 11:23

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 1
??? Det är väl ändå det den heter???

Postad 01 November 2015 - 11:50

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
:) på min tele ser jag bara fusk 4k i texten :) jaja my bad.

Postad 01 November 2015 - 20:43

mojje74
  • mojje74
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Alltså jag har kollat mest 3d, men fan vad sjuk den e i 2d, helt sanslöst, har inte sett ngt bättre på dom demon jag fått hitills, den e grym i 3d men 2d är den helt sjuk i. :)

Postad 04 November 2015 - 15:32

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tipsa om bra (men billigare än originalen) extra 3D-brillor som garanterat fungerar till denna projje? Man vill ju gärna kunna ta visa 3D-filmer för fler än två personer i taget...

Postad 05 November 2015 - 06:32

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

...nu har M3 testat projjen: http://m3.idg.se/2.1...pson-eh-ls10000

Postad 05 November 2015 - 06:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tipsa om bra (men billigare än originalen) extra 3D-brillor som garanterat fungerar till denna projje? Man vill ju gärna kunna ta visa 3D-filmer för fler än två personer i taget...

Billigare kommer du inte undan

https://m.prisjakt.nu/product/1716245

Postad 05 November 2015 - 08:27

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 1

...nu har M3 testat projjen: http://m3.idg.se/2.1...pson-eh-ls10000

e

Huuuu! Där duggade flosklerna tätt. Det var en hel del faktafel och felaktiga slutsatser i den recensionen.
Förstår absolut att man vill förenkla lite men man får ju ändå hålla sig till sanningen om man ska recensera sådana här produkter för ett teknikmagasin...

För er som vill veta hur den funkar och vad som är bra med Epsonmaskinen så rekommenderar jag SondandVision-recensionen högre upp. :)

..............

Mcmike - har du någon bekräftad källa på att dessa brillorna funkar till Epson ls10k?

Postad 05 November 2015 - 08:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Haha, ja jäklar, den var verkligen bedrövlig...

Postad 05 November 2015 - 08:58

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Billigare kommer du inte undan

https://m.prisjakt.nu/product/1716245

Är du HELT hundra att dessa fungerar?

e

Huuuu! Där duggade flosklerna tätt. Det var en hel del faktafel och felaktiga slutsatser i den recensionen.
Förstår absolut att man vill förenkla lite men man får ju ändå hålla sig till sanningen om man ska recensera sådana här produkter för ett teknikmagasin...

För er som vill veta hur den funkar och vad som är bra med Epsonmaskinen så rekommenderar jag SondandVision-recensionen högre upp. :)

..............

Mcmike - har du någon bekräftad källa på att dessa brillorna funkar till Epson ls10k?

Eller HUR!!!
"kikar du på stillbilder bör du inte gå högre än läge 3 eller 4 vare sig du kör konventionell förbättring eller 4k-lägena. Med rörlig bild i spel eller film kan du dra på mer. Du kan ju dessutom jobba med skärpeinställningen och kontrastreglaget i Bild-menyn och få tydligare detaljteckning via dem. "
...  :rolleyes:

" Du kan dessutom ställa in om projektorn skall arbeta med snabb signalbehandling ("Snabb") eller om den skall prioritera bra bild ("Fin"). För stillbild rekommenderas definitivt det sistnämnda som också är standardläget."

NEJ! Snabbläget är ENBART till för spelande, och ger en markant kvalitetsförsämring på bilden. Det ska inte användas i något annat fall ALLS.

"
Men är du filmentusiast eller vill spela snabba spel är det här en dyr men mycket bra projektor som håller länge."
...alltså - här är de ju faktiskt HELT ute och cyklar, för även om det är en HELT fantastisk projektor för film (och stillbilder), så har den på tok för hör lagg för att kunna rekommenderas som spelprojektor (om man dessutom vill kunna ta del av den fantastiska bildkvalitet den annars erbjuder).

Redigerat av Spygg, 05 November 2015 - 09:02.

Postad 05 November 2015 - 09:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

e
..............

Fungerar till mina Epson projektorer med RF teknik..

Postad 05 November 2015 - 09:56

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Grymt mike!
För den summan vågar man ju nästan testa. ;)
Upplever du någon skillnad på dessa och Epson original?

Postad 05 November 2015 - 12:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Upplever du någon skillnad på dessa och Epson original?

De utför jobbet lika bra som originalen, tycker de är smidiga

Postad 06 November 2015 - 10:44

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Kan glatt meddela att dessa brillor funkar finfint. Så nu kan vi sitta fyra pers i soffan och avnjuta 3D-rullar.

Postad 06 November 2015 - 12:37

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Nice!! :)

Postad 12 November 2015 - 15:28

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nu har jag slängt upp lite nya bilder från min nuvarande vardagsrumsbio, där denna projektor är kronan i samlingen. Där finns även lite screenshots från såväl vanlig BD som 4K (som jag matade från min MacBook Pro Retina 15"). Kolla gärna in och kommentera:
https://www.minhembio.com/spygg/358095

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.