Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För oss med samma intresse, men olika uppfattningar

616 svar till detta ämne Skillnad placebo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2015 - 14:18

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag tycker man kan sammanfatta hela den här diskussionen så här:

1. Du säger att du har hört skillnader när du testat olika kablar.

2. På det svarar folk: Har du någonting som tyder på att det inte var placebo?

3. På det har du inget svar. Istället säger du: Har du testat då?

Jag tycker att det är tråkigt att uppfattar det som om alla aktivt går ihop mot dig, men jag tror det är din ovilja att ens ha placebo i åtanke som folk stör sig på. Det är nog ingen som tvivlar på att du faktiskt upplevt skillnader*, men eftersom du inte kan koppla (höhö) dina upplevelser till sladdens fysiska funktion så kan dina upplevelser inte användas som ett argument. :)

*Det har jag också gjort en gång när jag bytte till en suprasladd till baslådan. Självklart tänkte jag inte på att jag när jag kopplade in den samtidigt passade på att flytta lådan  :blush:

Du har nog inte läst riktigt, jag säger att jag inte tror att det har kunnat förklarats med placebo alla gånger under årens lopp.

Kör på gubbar, ha så kul.

Postad 18 March 2015 - 15:01

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Du har nog inte läst riktigt, jag säger att jag inte tror att det har kunnat förklarats med placebo alla gånger under årens lopp.

Kör på gubbar, ha så kul.

Jag menar precis det du säger: "tror" alltså som i "jag säger att jag inte tror att det har kunnat förklarats med placebo". Du säger inte vad det är som gör att placebo antagligen kan uteslutas. Därför är den enda slutsatsen man kan dra från det du säger att du har upplevt skillnader och att placebo inte kan uteslutas. Tyvärr.

Självklart kan det vara så att det som får dig att tro att placebo kan uteslutas är att du blindtestat och fått fler rätt än vad som kan förklaras statistiskt med slumpen, men då tycker jag du ska säga det så att den här debatten kan få ett roligt och för många oväntat slut.  :)

Postad 18 March 2015 - 15:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

WB-Cinema, du missa en fråga:

Du säger alltså att bara för man påstår något så blir det inte sant? Hur särskiljer du mellan de påståenden som är sanna och vilka som är icke sanna?

Postad 18 March 2015 - 15:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 3

Alltså man kan tro och tycka vad man vill, men när jag läser en del repliker på WB-Cinemas inlägg blir jag så j..la trött. Han skriver klart och tydligt att han inte tror.  "Att det alla gånger varit placebo". MÅSTE man då trycka ner samma j..la tuggg I halsen på honom I inlägg efter inlägg? Ursäkta en humanist. :(

Är jag själv lika dryg, men blind för mina egna avigsidor, ber jag WB om ursäkt. :)

Postad 18 March 2015 - 16:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Sluta vara nedvärderande mot dig själv nu laddie :D

Postad 18 March 2015 - 16:07

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1
Vissa kan inte höra skillnader lika lite som känna lika många smaker i maten. Oavsett placebo eller ej. Vi är skapta att på olika sätt förhålla oss till samma verklighet. Synd då att vissa tror på enkla empiriska metoder ska kunna ge en sanning.

Postad 18 March 2015 - 16:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Sluta vara nedvärderande mot dig själv nu laddie :D

Haha, ja alltså självsäkerhet har aldrig varit min starka sida. :D

Postad 18 March 2015 - 16:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Alternativet om att kablar inte skiljer är alltså uteslutet? Vi gör nog alla skillnad på högtalare menar jag ;)

Postad 18 March 2015 - 16:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Alternativet om att kablar inte skiljer är alltså uteslutet? Vi gör nog alla skillnad på högtalare menar jag ;)

För mig är sällan egentligen någonting uteslutet. Kalla det osäkerhet, kalla det nyfikenhet, men sån är jag. :)

Postad 18 March 2015 - 16:26

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag menar precis det du säger: "tror" alltså som i "jag säger att jag inte tror att det har kunnat förklarats med placebo". Du säger inte vad det är som gör att placebo antagligen kan uteslutas. Därför är den enda slutsatsen man kan dra från det du säger att du har upplevt skillnader och att placebo inte kan uteslutas. Tyvärr.

Självklart kan det vara så att det som får dig att tro att placebo kan uteslutas är att du blindtestat och fått fler rätt än vad som kan förklaras statistiskt med slumpen, men då tycker jag du ska säga det så att den här debatten kan få ett roligt och för många oväntat slut.  :)

Jag har gjort blindtest med vänner förr, jag har gissat rätt så att placebo kan uteslutas, detta var dock ett par år sedan nu.

Postad 18 March 2015 - 16:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det sista var inte riktat till dig laddie :D

Det jag menar med det, för folk som inte förstod var just att det inte är så sunt att säga att det är skillnad på något som det inte finns empiriskt stöd för. Jag köper skillnad i förstärkare då det går att få fram mätbar och detekterbar skillnad. På kablar går det inte att göra.

Jag har gjort blindtest med vänner förr, jag har gissat rätt så att placebo kan uteslutas, detta var dock ett par år sedan nu.

Men var det på din egen anläggning? Berätta hur ni testade ;)

Postad 18 March 2015 - 16:32

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Tycker diskussionen inte ens är en diskussion här.

Det handlar bara om att de maniska skeptikerna vill "vinna" argumenten.

För mig räcker min egna verklighet och upplevelser mycket väl, tills man blir påhoppad av enkelspåriga personer totalt inbitna i sin ståndpunkt.

Det sista var inte riktat till dig laddie :D

Det jag menar med det, för folk som inte förstod var just att det inte är så sunt att säga att det är skillnad på något som det inte finns empiriskt stöd för. Jag köper skillnad i förstärkare då det går att få fram mätbar och detekterbar skillnad. På kablar går det inte att göra.
Men var det på din egen anläggning? Berätta hur ni testade ;)

Ja.

Jag och en vän lyssnade, en annan bytte kablar emellanåt, blint.

Vad är det som så starkt får er att vilja överbevisa oss om att vi inte kan höra skillnader, som ligger utanför placebo?

Postad 18 March 2015 - 16:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3
Ni får ju tro vad ni vill, det är inte det som är problemet. Problemet är när det smittas över på andra. Det var en kille här nyss som lurades att köpa en 1500 kr dyr hdmikabel då han hade problem med lagg i bilden.

Problemet kvarstod, men pengarna var brända. Han var ju inte så glad över det.

Därför är det viktigt att skilja på fantasier och verklighet.

Postad 18 March 2015 - 16:43

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1

Ni får ju tro vad ni vill, det är inte det som är problemet. Problemet är när det smittas över på andra. Det var en kille här nyss som lurades att köpa en 1500 kr dyr hdmikabel då han hade problem med lagg i bilden.

Detta är enligt mig exakt varför man ska argumentera emot argument byggda endast på känslor, som inte går att förklara. Det är fysik vi pratar om, inget annat. Då litar jag på de som kan sånt, inte på att någon hört (minimal) skillnad på kablar.

Postad 18 March 2015 - 16:48

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Som sagt, allt är inte fantasier bara för att det inte är bevisat.

Och angående det här med HDMI, ska man använda en längre HDMI kabel så brukar faktiskt många utav de allra billigaste ha brister gentemot en bättre konstruerad (dyrare kabel) inget hokus pokus i det öht.

För övrigt så brukar en lång (10m - 15m) HDMI kabel kosta betydligt mer än så om det är en kabel med hög mekanisk kvalitet och bra kontakter, samt skärmning.

Detta är enligt mig exakt varför man ska argumentera emot argument byggda endast på känslor, som inte går att förklara. Det är fysik vi pratar om, inget annat. Då litar jag på de som kan sånt, inte på att någon hört (minimal) skillnad på kablar.

Allt inom ljud, hörsel etc är INTE fysik.

Iaf så är det väldigt många som inte kan hålla med dig i det påståendet.

Det jag undrar är: hur i hela friden kan man luta sig blint tillbaka på att någon har mätt, och sedan påstår att det inte går att uppfatta de skillnader som finns i mätningen med hörseln.

Utan att öht själv fysiskt ha testat åtskilliga olika kablar och för sig bevisat om det stämmer eller ej. Många utav er här inne verkar ju inte ens tycka om hobbyn fysiskt?

Postad 18 March 2015 - 16:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Verkar vara så i alla forum och trådar jag läst att kabeltroende inte har utbildning inom el och elektronik.

Postad 18 March 2015 - 16:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
I den individens fall så blev lagget och att bilden blinkade svart inte alls bättre. Du argumenterar ändå för att det var försvarbart?

Ljud är bara fysik. Inget annat. Det går att mäta, alltså är det fysik. Att du hör skillnad på kablar går inte att mäta och faller under något annat som du är inne på. Randi kallar det paranormala förmågor. Det gör jag också, det är därför jag har utläst en belöning för den som har dessa paranormala förmågor.

Postad 18 March 2015 - 17:03

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Tycker diskussionen inte ens är en diskussion här.

Det handlar bara om att de maniska skeptikerna vill "vinna" argumenten.

För mig räcker min egna verklighet och upplevelser mycket väl, tills man blir påhoppad av enkelspåriga personer totalt inbitna i sin ståndpunkt.

Ja.

Jag och en vän lyssnade, en annan bytte kablar emellanåt, blint.

Vad är det som så starkt får er att vilja överbevisa oss om att vi inte kan höra skillnader, som ligger utanför placebo?

Anledningen till att jag tycker det är viktigt att kabelmyter ska bekämpas är att det ligger så mycket ekonomi bakom det. Folk luras till att köpa dyra sladdar i tron om att ljudet ska bli bättre.

Om det nu är så att skillnaderna mellan kablarna (det är ju faktiskt skillnad i uppbyggnad och material och sånt) inte skulle betyda någonting som helst för ljudet som kommer ut ut högtalaren så skulle man ju lika gärna kunna övertala dessa kabeltroende människor att köpa en banan till grannen två veckor innan man lyssnar* för en bättre ljudåtergivning. I och för sig är det kanske lite svårare att få folk att tro på det, men för någon med kunskap om elektronik, akustik och hörsel är det ju tydligen lika svårt att tro en kabel skulle göra hörbar skillnad, så varför inte...

*mycket billigare än dyra kablar, och om grannen gillar bananer så blir denne också lite glad. win win liksom.

Postad 18 March 2015 - 17:08

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Och angående det här med HDMI, ska man använda en längre HDMI kabel så brukar faktiskt många utav de allra billigaste ha brister gentemot en bättre konstruerad (dyrare kabel) inget hokus pokus i det öht.

För övrigt så brukar en lång (10m - 15m) HDMI kabel kosta betydligt mer än så om det är en kabel med hög mekanisk kvalitet och bra kontakter, samt skärmning.

Iaf så är det väldigt många som inte kan hålla med dig i det påståendet.

Det jag undrar är: hur i hela friden kan man luta sig blint tillbaka på att någon har mätt, och sedan påstår att det inte går att uppfatta de skillnader som finns i mätningen med hörseln.

Utan att öht själv fysiskt ha testat åtskilliga olika kablar och för sig bevisat om det stämmer eller ej. Många utav er här inne verkar ju inte ens tycka om hobbyn fysiskt?

Det handlar om enkel fysik när det kommer till att överföra (relativt svaga) elektriska strömmar i kablar. Jag har aldrig stött på någon kabeltroende som har det minsta kunskap om sånt här. Säger inte att jag har det, har inte den utbildningen, men då får man kolla vad de som kan skriver och säger.

Att vår hörsel varierar mycket från en individ till en annan finns väl ingen som nekar till?

Postad 18 March 2015 - 17:12

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 1

Jag har faktiskt haft hdmi problem för en tid sedan när jag installerade projektorn...Köpte någon billig 249kr noname kabel på 10m och projjen hade problem att hitta bilden...Kom o gick så att säga. Köpte sedan en 600 kronors skärmad modell på classe och det funkade perfekt sen och det var tusan i mig inte placebo  :D  :D  :D

Postad 18 March 2015 - 17:13

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Verkar vara så i alla forum och trådar jag läst att kabeltroende inte har utbildning inom el och elektronik.

Kanske just därför de är öppna för att skillnader kan finnas, " vet " man att skillnader inte finns så kan det ju vara så att det placebo effekten gör att man inte hör skillnaden.

Fan, gubbar.
Den här tråden är lika omöjlig som när Jehovas vittnen ringer på hos mig och jag bjuder in dem på kaffe med målsättningen att de ska lämna mitt hem som ateister. 😀😀😀😀😀

Redigerat av OMD28, 18 March 2015 - 17:39.

Postad 18 March 2015 - 17:27

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

I den individens fall så blev lagget och att bilden blinkade svart inte alls bättre. Du argumenterar ändå för att det var försvarbart?

Ljud är bara fysik. Inget annat. Det går att mäta, alltså är det fysik. Att du hör skillnad på kablar går inte att mäta och faller under något annat som du är inne på. Randi kallar det paranormala förmågor. Det gör jag också, det är därför jag har utläst en belöning för den som har dessa paranormala förmågor.

Nej givetvis inte.

Menar generellt. Kolla bara på Roberts fall.

Hur bevisar du att olika människor inte kan uppfatta olika ljudskillnader med sin hörsel?

Kanske just därför de är öppna för att skillnader kan finnas, " vet " man att skillnader inte finns så kan det ju vara så att det placebo effekten gör att man inte hör skillnaden.

Fan, gubbar.
Den här tråden är lika omöjlig som när Jehovas vittnen ringer på hos mig och jag bjuder in dem på kaffe med målsättningen att de så lämna mitt hem som ateister.

:lol:

Redigerat av WB-Cinema, 18 March 2015 - 17:27.

Postad 18 March 2015 - 17:31

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Ska vi summera?

Jag personligen tror att kablar kan ha ljudlig inverkan på resultatet ur högtalarna, som inte måste innefatta placebo.

Vissa tror att olika människor inte kan höra dessa skillnader, att det enbart är placebo.

Ingen av oss tror på den andres läger, och står fast vid sin ståndpunkt.

Tråd kan nu avslutas! :)

Postad 18 March 2015 - 17:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Ska vi summera?

Jag personligen tror att kablar kan ha ljudlig inverkan på resultatet ur högtalarna, som inte måste innefatta placebo.

Jag VET att kablar kan ha ljudlig inverkan på resultatet ur högtalarna.

Postad 18 March 2015 - 17:48

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Fan, gubbar.
Den här tråden är lika omöjlig som när Jehovas vittnen ringer på hos mig och jag bjuder in dem på kaffe med målsättningen att de ska lämna mitt hem som ateister.

Haha den avslutningen går inte av för hackor! Skrattade högt här hemma :P

Postad 18 March 2015 - 18:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Jag VET att kablar kan ha ljudlig inverkan på resultatet ur högtalarna.

Ja, det lär ju ingen protestera mot.

Postad 18 March 2015 - 18:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nej givetvis inte.

Menar generellt. Kolla bara på Roberts fall.

Hur bevisar du att olika människor inte kan uppfatta olika ljudskillnader med sin hörsel?

lyssnade du inte på skeptikerpodden som jag länkade till och jag var med i?

Postad 18 March 2015 - 18:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

1. Så påstående behöver inte bevisas när någon ifrågasätter dem?
2. Vad är det som inte är fysik?

Postad 18 March 2015 - 19:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt haft hdmi problem för en tid sedan när jag installerade projektorn...Köpte någon billig 249kr noname kabel på 10m och projjen hade problem att hitta bilden...Kom o gick så att säga. Köpte sedan en 600 kronors skärmad modell på classe och det funkade perfekt sen och det var tusan i mig inte placebo  :D  :D  :D

249kr kabeln var uppenbarligen trasig. Hade du bytt mot en likadan hade den säkert fungerat.

Sedan anser jag iofs inte att 600kr för en 10m kabel är dyrt. Sannolikheten för dålig kontaktering är dock betydligt lägre än i den för 249kr.

Att tro att en kabel för 1500kr skulle vara mycket bättre än en för 600kr är naivt.

Att tro att en kabel för 5000kr, 10000kr eller även ännu dyrare gör underverk är rent j*vla löjligt. Köper man dessa kablar har jag iofs förståelse för att man in i det sista försöker försvara idiotin i köpet, även utan sakliga och/eller vettiga argument. För vem vill erkänna att man blivit grundlurad och rövpippad av Jeehovas :)

Postad 18 March 2015 - 19:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

249kr kabeln var uppenbarligen trasig. Hade du bytt mot en likadan hade den säkert fungerat.

Det beror på. Gamla HDMI-kablar är inte byggda för att klara 3D t ex. Resultatet kan bli att bilden försvinner ibland, eftersom det blir bitfel i överföringen.

Fan, gubbar.
Den här tråden är lika omöjlig som när Jehovas vittnen ringer på hos mig och jag bjuder in dem på kaffe med målsättningen att de ska lämna mitt hem som ateister.

Redigerat av Ageve, 18 March 2015 - 19:48.

Postad 18 March 2015 - 20:09

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 1

Det beror på. Gamla HDMI-kablar är inte byggda för att klara 3D t ex. Resultatet kan bli att bilden försvinner ibland, eftersom det blir bitfel i överföringen.

Dessa HDMI versioner är rent lurendrejeri ... bara my two cents :) Kör med 2 st 79Kr HDMI 1.0 kablar från Netonnet och njuter av FullHD 3DBluray och Dolby Atmos för fullt :)

Postad 18 March 2015 - 20:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 2

1. Så påstående behöver inte bevisas när någon ifrågasätter dem?
2. Vad är det som inte är fysik?

Specifikt till detta inlägg:

Inte för att ditt inlägg var riktat till mig, men jag måste faktiskt säga att jag inte tycker att du eller någon annan har rätt att kräva bevis bara för att någon säger sig ha upplevt något eller som i detta fall ha hört skillnad på något. Främst för att det är omöjligt att leverera ett bevis som inte kan ifrågasättas och följas upp med en massa nya bevisbegäran. Lite tjatigt i längden blir det. Hur mycket tid skulle du själv behöva lägga ner för att leverera vattentäta bevis på att allt som rör signalöverföring är fysik? Fysikens lagar äro många men ingen säger att man inte kan höra skillnad.

Mer generellt:

Personligen är jag varken renodlad skeptiker eller fullt troend, skulle nog kalla mig open minded.

Lite trött blir man av alla kategorriska uttalanden om vad andra borde höra med hänvisning till fysiken och sina egna erfarenheter som faktiskt skulle kunna bero på nedsatt hörsel lika gärna som något annat.

Som Hifi intresserad blir man lite bekymrad när ett forum som detta mest verkar vara besökt av skeptiker. För någon vecka sedan verkade alla ha bestämt sig för att man inte kunde skilja på två förstärkare "det var en annan het tråd". I denna tråd behandlas mestadels kablar med snarlik argumentation och hänvisning till ellära, fysik och blindtest. Detta i kombination med alla hifimässors idoga spelande av gles jazz kommer att bli HiFi-branchens död.

Vad skall vi ta livet av i nästa vecka, DAC:ar?

Postad 18 March 2015 - 20:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Dessa HDMI versioner är rent lurendrejeri ... bara my two cents :) Kör med 2 st 79Kr HDMI 1.0 kablar från Netonnet och njuter av FullHD 3DBluray och Dolby Atmos för fullt :)

Nejdå, det finns två standarder för HDMI-kablar. Det betyder inte att en gammal kabel aldrig fungerar med 3D, 4K osv, men risken finns. Om den är tillräckligt bra för att klara 1080i och 720p, så är det inget fel på den enligt den äldre HDMI-specen.

Sen blir det ju nästan aldrig problem med korta kablar, vilket dina troligtvis är med tanke på priset.

Redigerat av Ageve, 18 March 2015 - 21:03.

Postad 18 March 2015 - 21:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Står det high speed på den så SKALL den klara upp till 4k och 3D. Gör den inte det, oavsett prisklass, så är det fel på den!

Postad 18 March 2015 - 21:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Står det high speed på den så SKALL den klara upp till 4k och 3D. Gör den inte det, oavsett prisklass, så är det fel på den!

Ja det stämmer.

Sen skriver ju tillverkarna diverse kul grejer på kartongen men det spelar mindre/ingen roll.

edit: På tal om sladdar, här är en billig RCA-kabel från Nordost:

https://www.referenc...el?variant=3560

1,5m för endast 175000kr. Man får två träklossar på köpet. Ett riktigt kap  :P

Eller varför inte 1 meter nätverkskabel för 15000kr.

https://www.referenc...d-aray-ethernet

Tuned ARAY skapar en nära kontakt till musiken och suddar på något sätt bort en slöja från musiken.

...

En av de riktigt tydliga förbättringarna som sker med Tuned ARAY är att de dramatiskt reducerar brusnivåer i systemet de används i. Resultatet av det är musik med extraordinära nivåer av detalj, dynamik och sammanhållning i ljudbilden. 

...

musiken blir helt enkelt mer involverande och hänger ihop på ett sätt som om musikerna plötsligt har hittat spelglädjen. 

...

Beviset får du genom att lyssna.

Bifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  facepalm.gif   1.97K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 18 March 2015 - 21:47.

Postad 18 March 2015 - 22:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2
Onekligen skickligt av Nordost om man lyckas sälja lite kabel för de pengarna. Lurendrejeri? Absolut, men det kan ju sägas om oerhört mycket folk mer än gärna köper i alla fall.

Ett lysande exempel är väl allas vår kära Zartoc. Få är mer övertygade kabelateister, få lägger trots det mer pengar på just kablar.

Tror aldrig någonsin jag sett någon troende rekommendera någon annan en dyr kabel. Så vari ligger egentigen problemet med att någon säger sig upplevt skillnader?

Postad 18 March 2015 - 22:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Specifikt till detta inlägg:

Inte för att ditt inlägg var riktat till mig, men jag måste faktiskt säga att jag inte tycker att du eller någon annan har rätt att kräva bevis bara för att någon säger sig ha upplevt något eller som i detta fall ha hört skillnad på något. Främst för att det är omöjligt att leverera ett bevis som inte kan ifrågasättas och följas upp med en massa nya bevisbegäran. Lite tjatigt i längden blir det. Hur mycket tid skulle du själv behöva lägga ner för att leverera vattentäta bevis på att allt som rör signalöverföring är fysik? Fysikens lagar äro många men ingen säger att man inte kan höra skillnad.

Nej, vi har ingen "rätt" att kräva att någon bevisar sina påstående. På samma sätt kan inte de individer som framför dessa inbillningar kräva att vi ska tro på deras påstående. För vi är både smarta, pålästa och erfarna och vet, baserad på mängder av empiri, att risken är överhängande att det är inbillningar som dessa framför som en hörbar skillnad.

Sen, igen, visa mig ETT enda fall på en hörbar skillnad som inte kan förklarar via fysik? Ett enda.

Postad 18 March 2015 - 22:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Att påstå något annat än att det handlar om fysik blir såklart bara märkligt. Dock besitter mycket få även i ateistlägret spediellt övertygande kunkaper i detsamma. Endast i ett fåtal fall har jag sett hyfsat kvalificerade diskussioner i ämnet, senast av GuessWho och Tvett. Själv ansr jag mig inte besitta tillräckliga kunskaper att på enbart teknisk grund avfärda hörbara skillnader. Däremot köper jag väl.genomförda blindtester. :)
Att jag själv inte tror på skillnader saknar i detta fallet betydelse, för det är ju bara min upplevelse.

Redigerat av laddie15, 18 March 2015 - 22:39.

Postad 18 March 2015 - 22:55

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

jag måste bara få komma med en fråga här om kablar.

om man har en kabel som skall dras ca 25-30m, har det nån som helst betydelse om det är en tunn kabel på 0.5mm eller om det är på 2.5mm?

jag tror inte heller på att en kabel för massa onödiga summor skulle ge mina högtalare ett helt nytt liv och fjärilar med rosenblad komma ur dom men däremot så har det väl betydelse vad den består av? eller har jag helt fel?

finns ju såna kablar som är av typ ståltråd eller som vanliga med koppar eller vad det är?

jag har köpt supra 2.5mm till min front mest för jag tycker det är snyggt med det och det känns bra, men sen är ju inte dom dyra.

till övriga har jag netonnet 0.75mm och det kommer ljud där med minsann.

men sedan så kan jag inte säga att dom som vill tycka sig märka skillnad har fel, alla ha vi olika troende. likaväl som vissa har olika religioner, eller nåt. vet inte vart jag vill komma med det men känner att min poäng finns där, nånstans.

smaken är som baken och alla är vi olika med olika öron och vissa med mkt bra hörsel medans vissa andra har haft massa basar i bilen med galen volym eller jobbat på industri med buller från ****t samt varit på några för många konserter och kramats med högtalarna.

ingens hörsel är som den andres och alla har rätt att vara sig själv.

bara mina tankar och hoppas nån kan komma med ett svar på min fråga.

Postad 18 March 2015 - 22:57

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Ageve,

en fråga bara, :)  har du haft chansen att lyssna på Nordost någon gång? Vet att deras extremkablar är något i hästväg i prissättningen. Och grattis till dem om de lyckas sälja dem. Men min fråga var om du någonsin haft chansen att lyssna på t. ex. Nordost Flatline SIgnalkabel Blue Heaven och jämfört med andra. Oavsett om du inte är troende eller ej.  :)

Postad 18 March 2015 - 23:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Nej, Nordost lämnar jag åt de kabeltroende. Jag har bättre saker att göra än att "lyssna" på RCA-kablar. Men det hade varit kul att mäta de iofs, för att se om de är bättre än kabel från Ullared ;)

Postad 18 March 2015 - 23:12

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Nej, Nordost lämnar jag åt de kabeltroende. Jag har bättre saker att göra än att "lyssna" på RCA-kablar. Men det hade varit kul att mäta de iofs, för att se om de är bättre än kabel från Ullared ;)

Ja att lyssna på dom är väl att ta i va  ;)

Redigerat av WB-Cinema, 18 March 2015 - 23:13.

Postad 18 March 2015 - 23:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 2

Men lyssna är väl att ta i va  ;)

Mina kablar låter ingenting. De är helt tysta.

Postad 18 March 2015 - 23:15

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Ok, så för enkelhetens skull är det lika bra att inte lyssna och eventuellt avfärda olikheter, eftersom trubbig ellära motsätter sådan upplevelse?  :)

Bara undrar.

Postad 18 March 2015 - 23:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 2

Ok, så för enkelhetens skull är det lika bra att inte lyssna och eventuellt avfärda olikheter, eftersom trubbig ellära motsätter sådan upplevelse?  :)

Ja, en RCA-kabel överför en lågfrekvent signal några få meter (om ens det). Det är inte direkt rocket science...

Redigerat av Ageve, 18 March 2015 - 23:21.

Postad 18 March 2015 - 23:22

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Ja, en RCA-kabel överför en lågfrekvent signal några få meter (om ens det). Det är inte direkt rocket science...

Och eftersom Nordost är ett avknoppat raketföretag från Nasa så återstår frågan, varför neka dig själv en sådan lyssning?

Postad 18 March 2015 - 23:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 2

Och eftersom Nordost är ett avknoppat raketföretag från Nasa så återstår frågan, varför neka dig själv en sådan lyssning?

Raketföretag  :rolleyes:

De gör, och har alltid gjort kablar. Jag har en Lenovo laptop. De använder Lenovo laptops på ISS, vilket måste betyda att jag har en raketdator.

Ferrari gör gångjärn till IKEA-inredning. De gångjärnen har inte så mycket gemensamt med en 458.

Redigerat av Ageve, 18 March 2015 - 23:35.

Postad 18 March 2015 - 23:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Raketföretag  :rolleyes:

De gör, och har alltid gjort kablar. Jag har en Lenovo laptop. De använder Lenovo laptops på ISS, vilket måste betyda att jag har en raketdator.

Briljant logik  B)  Vilket undvikade svar ändå lämnar frågan öppen om varför du inte låter dig att lyssna på dem.

edit : Founded in 1991, Nordost Corporation is a high-technology cable manufacturer specializing in the audio and medical fields, using precision conductor solutions first developed for the aerospace industry and in conjunction with NASA for the space shuttle program. This grounding in the mission critical fields of space flight and micro-surgery have afforded the company an enviable research budget and an unprecedented degree of manufacturing accuracy and consistency.

Redigerat av PML73, 18 March 2015 - 23:39.

Postad 18 March 2015 - 23:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 2

Briljant logik  B)  Vilket undvikade svar ändå lämnar frågan öppen om varför du inte låter dig att lyssna på dem.

Jag har redan svarat på det.

Jag har bättre saker att göra än att "lyssna" på RCA-kablar. Men det hade varit kul att mäta de iofs, för att se om de är bättre än kabel från Ullared

Om denna typ av signalöverföring var så extremt känslig som du verkar tro, så är det mycket här i världen som inte hade fungerat. Kabelföretagen använder såklart alla argument de kan hitta, och nästan alltid handlar det om hantering av högfrekventa signaler och extrema störningar utifrån. De applicerar sedan dessa argument på produkter där det helt saknar relevans.

Om du tror att jag tar ett företag som säljer en RCA-kabel för 175000kr på allvar, så tror du fel ;) 

Postad 18 March 2015 - 23:48

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Ageve,  :lol:  inte ens jag skulle sätta sådana stålar på kablar!!! Men likväl att prova dör man inte av. Och vetenskap kräver att man provar, gärna flera ggr.  ^_^  nattinatti. Nu är det dags för den där sköna sängen igen.  :)

Även taggad med Skillnad, placebo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.