Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya högtalare som klarar sig utan sub

348 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SVS Ultra Tower (Golvhögtalare) 8 9 (4) 23 990:-
Elac BS 263 (Surroundhögtalare) 8 (0) Inga priser
Dynaudio Xeo 2 (Surroundhögtalare) 6 7,5 (1) 9 990:-
3 relaterade trådar

Postad 07 februari 2017 - 13:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Så då är det inte JÄTTESTOR skillnad i kvalitet, utan en mikroskopisk skillnad som endast kan höras/upplevas av ett tränat guldöra i en, för guldörat, erkänd miljö med tillräckligt hög kvalitet på utristningen...

Hur kom du fram till det???

Ja du, hur kom jag fram till det?

Ja, om man har väldigt dålig hörsel kanske.

Annars är det en markant skillnad i ljudkvalitet de formaten emellan.

Som redan nämnts så är det ju i en anläggning man spenderat mycket tid med som dessa skillnader är lätta att detektera.

Skulle jag svänga in på närmsta hifi-butik och lyssna på en 320-stream så skulle jag ju inte veta vilken utav alla delar i den anläggningen som präglar det aktuella ljudet till hur det låter.

Att skifta hemmavid mellan lossy och lossless är något man skulle göra i blindo med 100% träffsäkerhet, sålänge musiken/låtarna är kända för mig personligen.

Och jag tror att alla entusiaster med en transparent rigg skulle klara detta utan problem.

Så du tror på riktigt att man kan sätta en fast summa på det!?  :lol: (Det enda man kan säga är att rena budget-produkter inte har den förmågan i form av element-kvalitet, och att anläggningen, rummet och akustiken måste vara känd för lyssnaren... Det är en generallisering, men ändå ett svar)

Skillnaden är som natt och dag, ingen överdrift alls.

Så hur ska du ha det? Är det en markant skillnad, som natt och dag, eller måste man vara vältränad med en transparent high-end anläggning och väl inlyssnad på både rum och källa?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 februari 2017 - 13:40.

Postad 07 februari 2017 - 13:39

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

DVD är för det mesta totalt skit och ligger på typ 192kbit/s inte ens samma sak vi pratar om här. Sen finns det iof DVD:er som har högre bitrate på ljudet. Det varierar mellan olika filmer. Du generaliserar och förenklar problemet. 

Om jag får gissa så har du inte tänkt på ett antal saker. Det är olika utgåvor. Spotify har väldigt mycket dåliga utgåvor. Det är problem nummer 1. Men sen är det andra problemet att om du inte kör det via airplay så kan du inte stänga av normalisering. Kör du connect kan det aldrig bli bra eller samma sak. Har inte sett att det går att ställa in på någon connect-enhet och jag har testat många. Tror du hade blivit förvånad om jag spelade upp en bra utgåva här hemma via airplay med normalisering av. Det är i många fall ganska bra kvalitet. Det finns skillnader men de är inte så stora som du får dom att låta. Och jag har ett ganska seriöst rum med alla förutsättningar på att höra skillnad. Oftast är det inställningar eller utgåvor som ställer till det. Men såklart är det lite sämre också men inte med hästlängder på något vis. 

Alltså du vet inte vad du pratar om, din nivå är för låg helt enkelt.

Tack och hej!

Postad 07 februari 2017 - 13:43

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Hate to burst your bubble men skillnad i ljud mellan förstärkare är heller inte jättestor (under normala förhållanden)

http://www.head-fi.o...laims-and-myths

Kolla gärna in wikin om Bob Carver och Richard Clarks challenge (ingen har klarat den än)

https://en.wikipedia...lifier_modeling

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 07 februari 2017 - 13:43.

Postad 07 februari 2017 - 13:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Menar du normalisering av ljudnivå? Den funktionen är väl inte valbar eller aktiverad vid "connect"?

Ja precis det är det jag menar och i mina tester är det definitivt påslaget per default. Och precis, funktionen är inte valbar. Det är ett stort problem. Typ ingenting är valbart via connect. Inte ens high quality läget. Men Spotify säger att den skall köra bästa kvalitet som går med connect men man vet inte vad man får. 

Postad 07 februari 2017 - 13:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Alltså du vet inte vad du pratar om, din nivå är för låg helt enkelt.

Tack och hej!

Vad är det jag inte vet? Snälla sätt dit mig. Förklara vad jag inte vet. 

Postad 07 februari 2017 - 13:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ja precis det är det jag menar och i mina tester är det definitivt påslaget per default. Och precis, funktionen är inte valbar. Det är ett stort problem. Typ ingenting är valbart via connect. Inte ens high quality läget. Men Spotify säger att den skall köra bästa kvalitet som går med connect men man vet inte vad man får. 

Jag kör Spotify via Ipad till Heos connect och märker skillnad i volym mellan vissa låtar. Denna skillnad märks inte om jag kör Spotify direkt på PC:n för där har jag normaliseringen påslagen. Jag får kolla igen så jag inte minns fel. 

Postad 07 februari 2017 - 13:53

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ja du, hur kom jag fram till det?

Så hur ska du ha det? Är det en markant skillnad, som natt och dag, eller måste man vara vältränad med en transparent high-end anläggning och väl inlyssnad på både rum och källa?

Svaren du efterfrågar finns ju i det som du citerat, eller hur tänkte du nu?  :D

Postad 07 februari 2017 - 13:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Jag kör Spotify via Ipad till Heos connect och märker skillnad i volym mellan vissa låtar. Denna skillnad märks inte om jag kör Spotify direkt på PC:n för där har jag normaliseringen påslagen. Jag får kolla igen så jag inte minns fel. 

Det är möjligt att det är olika defaults för olika enheter och olika firmware-versioner. Men med connect på min chromecast får jag sänka ganska mycket jämfört med airplay. Jag har mer dynamik och bas med airplay. Stora skillnaden är att jag kan sätta normaliseringen/kvaliteten direkt i telefonen. Sedan är tyvärr airplay i sig ganska kass från och till tycker jag för det blir drop out, sprak osv.

Kör det mesta direkt från NAS:en i wav/flac osv. Spotify är dock schysst för att hitta ny musik. Bättre än Tidal. Och tidal är inte lika bra som att spela upp wav-filen direkt från NAS:en tycker jag.

Postad 07 februari 2017 - 13:59

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Vad är det jag inte vet? Snälla sätt dit mig. Förklara vad jag inte vet. 

Det handlar inte om att sätta dit varandra, som du verkar tro.

Utan det handlar uppenbart vilka stora skillnader du och jag har på återgivning och våran ambition, vi har totalt olika preferenser och olika utgångslägen.

Du må inte vara en totalt insnöad Inoit, men du lever uppenbarligen efter bakåtsträvande och minimalistiska tankegångar om ljud, skillnader, skillnad kvalitet komponenter imellan.

Jag har en annan uppfattning, och menar att varje del har inverkan i kedjan, i det här fallet källmaterialet, och jag har heller inga problem att höra/detektera dessa.

Men det har du, och vad är det mer att orda om enligt dig?

Postad 07 februari 2017 - 14:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 2

Svaren du efterfrågar finns ju i det som du citerat, eller hur tänkte du nu?  :D

Ena sekunden är det skillnad som natt och dag = Alla bode höra det.
Men i nästa mening måste du själv känna till musiken och sitta i en välkänd miljö, med high-end prylar, för att kunna urskilja skillnader = Knappast natt och dag.

Men skratta på du, det brukar vara ett tydligt bevis på osäkerhet.

Postad 07 februari 2017 - 14:06

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ena sekunden är det skillnad som natt och dag = Alla bode höra det.
Men i nästa mening måste du själv känna till musiken och sitta i en välkänd miljö, med high-end prylar, för att kunna urskilja skillnader = Knappast natt och dag.

Men skratta på du, det brukar vara ett tydligt bevis på osäkerhet.

Du får nog ta och läsa igenom meningarna/förklaringarna lite mer noggrant så ska du se att poletten nog ramlar ner tillslut  :D

Självklart måste man lyssna genom en anläggning med lite högre kvalitet än en klockradio, sunt förnuft.

Postad 07 februari 2017 - 14:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Du må inte vara en totalt insnöad Inoit, men du lever uppenbarligen efter bakåtsträvande och minimalistiska tankegångar om ljud, skillnader, skillnad kvalitet komponenter imellan.

Jag har en annan uppfattning, och menar att varje del har inverkan i kedjan, i det här fallet källmaterialet, och jag har heller inga problem att höra/detektera dessa.

Men det har du, och vad är det mer att orda om enligt dig?

Nu hittar du bara på massa saker. Varför gör du det? Såklart alla delar i kedjan har inverkan på ljudet. Varför skulle jag inte tro det? Jag har lite elektronik kvar att uppgradera här hemma men man får ta en sak i taget och framförallt se till att det viktiga är på plats först. Och bra källmaterial använder jag. Bättre än Tidal, mycket bättre.

Jag skrev ju att jag tyckte det var skillnad ibland mellan Spotify och när man kör CD-kvalitet från en bra utgåva. Jag kör för övrigt nästan all min musik från en NAS bitkorrekt direkt in i receivern. Detta är ännu bättre än Tidal som du förespråkar. Varför kompromissa med Tidal när man kan ha en noggrant vald utgåva i 24-bit/96kHz direkt in i DAC-chipet?

Postad 07 februari 2017 - 14:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Fy vad tråkigt ni måste ha, som ändå sysslar med ljud, men inte ens hör någon skillnad olika upplösningar emellan  :rolleyes:

Skillnaden mellan oss kanske är den att jag lyssnar och hänförs av musik och du lyssnar och hänförs av ljud.

Postad 07 februari 2017 - 14:34

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1 723 inlägg
  • 0
Nu när vi har odödliga audiofiler på tråden.

Jag som kör allt via CD med en Primare CD22 har jag någon möjlighet att få bättre kvalitet eller är det bortkastat. Önskar mig något smidigare även fast jag inte kan leva utan CD spelaren. Eller om man skall investera i en bättre DAC.

Redigerat av Buddaz12, 07 februari 2017 - 14:36.

Postad 07 februari 2017 - 14:40

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Nu när vi har odödliga audiofiler på tråden.

Jag som kör allt via CD med en Primare CD22 har jag någon möjlighet att få bättre kvalitet eller är det bortkastat. Önskar mig något smidigare även fast jag inte kan leva utan CD spelaren.

Om du vill ha teoretiskt bättre (tekniskt och mätbart men kanske inte hörbart bättre) kvalitet så kan du gå över till DSD eller 24/192 filer. Ibland är det är värt det tycker jag. Om du bara vill öka tillgängligheten av din musik så kan du rippa alla dina skivor till en NAS och spela upp via den. Då får du den kvaliteten som är på skivan minus de eventuella fel som kan uppstå i CD-läsningen. Och det blir såklart mycket smidigar att komma åt musiken snabbt.

Postad 07 februari 2017 - 15:10

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Nu hittar du bara på massa saker. Varför gör du det? Såklart alla delar i kedjan har inverkan på ljudet. Varför skulle jag inte tro det? Jag har lite elektronik kvar att uppgradera här hemma men man får ta en sak i taget och framförallt se till att det viktiga är på plats först. Och bra källmaterial använder jag. Bättre än Tidal, mycket bättre.

Jag skrev ju att jag tyckte det var skillnad ibland mellan Spotify och när man kör CD-kvalitet från en bra utgåva. Jag kör för övrigt nästan all min musik från en NAS bitkorrekt direkt in i receivern. Detta är ännu bättre än Tidal som du förespråkar. Varför kompromissa med Tidal när man kan ha en noggrant vald utgåva i 24-bit/96kHz direkt in i DAC-chipet?

Nu blandar du ihop saker lite väl mycket.

Denna diskussionen handlade om att Tidal var avsevärt bättre än Spotify, inget annat.

Kör också NAS hemmavid och har olika bibliotek/material/SACD, Tidal kör jag som streamtjänst.

Postad 07 februari 2017 - 15:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 1
[quote name="wmadoss" post="4410292" timestamp="1486453320"]

Om du tycker det karlsson skrev var det dummaste du hört då förstår jag att du troligen är en woowooare som tror på pseudovetenskap.
För det resonemanget som karlsson beskrev (om vi tar det direkt ur sitt sammanhang) kan du även använda på newagare, homeopater, folk som tror på medium och kristaller etc.

Det va om möjligt ett ännu dummare påstående....rest my case

Postad 07 februari 2017 - 16:08

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 3

[quote name="wmadoss" post="4410292" timestamp="1486453320"]

Om du tycker det karlsson skrev var det dummaste du hört då förstår jag att du troligen är en woowooare som tror på pseudovetenskap.
För det resonemanget som karlsson beskrev (om vi tar det direkt ur sitt sammanhang) kan du även använda på newagare, homeopater, folk som tror på medium och kristaller etc.

Det va om möjligt ett ännu dummare påstående....rest my case

Ja jag inser mer och mer att den vetenskapliga metoden och kritiskt tänkande inte är för alla.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 07 februari 2017 - 16:09.

Postad 07 februari 2017 - 17:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Ja jag inser mer och mer att den vetenskapliga metoden och kritiskt tänkande inte är för alla.

Äntligen har du förstått ;)

Postad 07 februari 2017 - 17:25

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 1

Äntligen har du förstått ;)

Jag föredrar nog kritiskt tänkande och den vetenskapliga metoden framför anekdoter och subjektiva upplevelser som i många fall beror på placebo och självsuggestioner but to each his own.

Mao fablernas värld är inget för mig.

P.S nu pratar jag om generella hifimyter.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 07 februari 2017 - 17:29.

Postad 07 februari 2017 - 17:28

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Skit å streama kör vinyl istället ;)

Postad 07 februari 2017 - 17:41

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Jag föredrar nog kritiskt tänkande och den vetenskapliga metoden framför anekdoter och subjektiva upplevelser som i många fall beror på placebo och självsuggestioner but to each his own.
Mao fablernas värld är inget för mig.

P.S nu pratar jag om generella hifimyter.

Fablernas värld är underbart.

Postad 07 februari 2017 - 17:57

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Wmadoss, känns väl lite överskattat att ändra streamingkvalitet i Spotify från normal kvalitet, 96 kbit/s, till hög/extrem kvalitet, 320 kbit/s, då allt låter lika ändå ;) 

Vilken konstig tråd det här blev, gled liksom iväg från själva ämnet en del :) 

Ha en fin kväll i alla fall, och härligt med oliktänkande, trots allt...

Postad 07 februari 2017 - 18:05

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1 723 inlägg
  • 0

Wmadoss, känns väl lite överskattat att ändra streamingkvalitet i Spotify från normal kvalitet, 96 kbit/s, till hög/extrem kvalitet, 320 kbit/s, då allt låter lika ändå ;)

Allt spårar alltid ut. Det finns alltid någon som inte vill hålla med andra och sedan blir det som det blir.

Jag själv kan erkänna att det finns skillnader i det mesta däremot kan jag inte alltid förklara vad som händer utan jag bara lever med den vetskapen. Kvalitet är kvalitet till en viss gräns därefter behöver man inte analysera.

Bara njut

Postad 07 februari 2017 - 18:29

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Allt spårar alltid ut. Det finns alltid någon som inte vill hålla med andra och sedan blir det som det blir.

Jag själv kan erkänna att det finns skillnader i det mesta däremot kan jag inte alltid förklara vad som händer utan jag bara lever med den vetskapen. Kvalitet är kvalitet till en viss gräns därefter behöver man inte analysera.

Bara njut

Gott snack och en bra sammanfattning av en urspårad diskussion Buddaz12  :)

Postad 07 februari 2017 - 18:40

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Haha ja den skillnaden hör nog tom jag och även personerna i testerna (iaf upp till 256/320).

Men som du säger ursprungsämnet har försvunnit totalt och otroligt att tråden inte blivit rensad eller låst ännu.

Men trots oliktänkande så har det iaf inte vart ngn vidare hätsk stämning och ad hominems tycker jag vilket är trevligt :-)

Jag har precis lagt beställning på förstärkare och 2 nya frontar för 49000:- och dessa kommer jag först och främst mata med mina stockfisch skivor innan spotify får spela på dom iaf (sug på den):-)

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 07 februari 2017 - 18:42.

Postad 07 februari 2017 - 18:58

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Har nu tillbringat över två timmar i lyssningsrummet med Tidal Hifi/Tidal Lossy/CD/NAS och jämfört två vilt skilda låtar med Dire Straits och P!nk.

Jag måste med handen på hjärtat säga att skillnaden är väldigt (natt och dag för mig personligen) stor på Tidal Lossy mot Tidal Hifi.

Jag ämnar vara ödmjuk nu, och undrar hur många av er verkligen inte kan höra skillnad på detta? Alltså har ni ens testat?

Postad 07 februari 2017 - 19:02

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Haha ja den skillnaden hör nog tom jag och även personerna i testerna (iaf upp till 256/320).

Men som du säger ursprungsämnet har försvunnit totalt och otroligt att tråden inte blivit rensad eller låst ännu.

Men trots oliktänkande så har det iaf inte vart ngn vidare hätsk stämning och ad hominems tycker jag vilket är trevligt :-)

Jag har precis lagt beställning på förstärkare och 2 nya frontar för 49000:- och dessa kommer jag först och främst mata med mina stockfisch skivor innan spotify får spela på dom iaf (sug på den):-)

Sug på vad? Inga sexuella trakasserier här nu..

Klart du ska mata din nya mellanklass rigg med stockfish, för du vill väl att det ska låta bra? Inte vill du mata dom med lätt skränig Spotify med litet omfång?

Postad 07 februari 2017 - 19:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag måste med handen på hjärtat säga att skillnaden är väldigt (natt och dag för mig personligen) stor på Tidal Lossy mot Tidal Hifi.

Då ska du köra med Hifi-varianten

Postad 07 februari 2017 - 19:11

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1 723 inlägg
  • 0

Om du vill ha teoretiskt bättre (tekniskt och mätbart men kanske inte hörbart bättre) kvalitet så kan du gå över till DSD eller 24/192 filer. Ibland är det är värt det tycker jag. Om du bara vill öka tillgängligheten av din musik så kan du rippa alla dina skivor till en NAS och spela upp via den. Då får du den kvaliteten som är på skivan minus de eventuella fel som kan uppstå i CD-läsningen. Och det blir såklart mycket smidigar att komma åt musiken snabbt.

Kommer bli sjukt jobbigt att rippa hela samlingen. Över 50st CD. CD spelaren är inställd på att uppsampla 192khz det är Max inställning, går att ändra mellan 48, 96 och 192. Är nog mer inställd på någon förstegshistoria eller bättre DAC och låta CD spelaren vara ren transport. Gör inte av med CD spelaren, köptes billigt och håller fortfarande.

Postad 07 februari 2017 - 19:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Sug på vad? Inga sexuella trakasserier här nu..

Klart du ska mata din nya mellanklass rigg med stockfish, för du vill väl att det ska låta bra? Inte vill du mata dom med lätt skränig Spotify med litet omfång?

Ja det är väldigt lätt (tror 100% ) klarar höra skillnaden när dom vet vad dom lyssnar på oavsett om det är streamingtjänster eller hifitrams kablar för 100.000-tals kronor.

Postad 07 februari 2017 - 19:19

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Då ska du köra med Hifi-varianten

Ja absolut, skulle aldrig köra något lägre.

Och jag vill faktiskt få andra som kör "vardagslyssning/streamning" i lossy, att istället också göra det, då dom kommer vinna väldigt mycket i ljudkvalitet för ynka 99kr/mån extra.

Det ÄR värt det! :)

Postad 07 februari 2017 - 19:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 2

Jösses Amalia!!

Har sportlovet redan börjat för somliga, snacka om het tråd :)

Hoppas ni når i mål med formaten...

Postad 07 februari 2017 - 19:22

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Att mata en fin hifi-rigg med dåligt källmaterial/upplösning borde vara straffbart!

Postad 07 februari 2017 - 19:22

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Ja det har spårat rejält i vanlig ordning, imorgon borde vi landat på Formel-1 eller Championsleague

Postad 07 februari 2017 - 19:23

gflar
  • gflar
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Haha! Tråden klarar sig fint utan sub :lol:

Postad 07 februari 2017 - 19:25

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ja det är väldigt lätt (tror 100% ) klarar höra skillnaden när dom vet vad dom lyssnar på oavsett om det är streamingtjänster eller hifitrams kablar för 100.000-tals kronor.

Sluta nu, lev istället, och ge dig och din anläggning bättre utgångsläge än sämre? Det är bara sund logik, hörbart, OCH vetenskapligt bevisat. Så sluta va motvals kärring ;) du förlorar bara på det själv.

Postad 07 februari 2017 - 19:28

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Haha! Tråden klarar sig fint utan sub :lol:

Nja, sub är extremt viktigt (som natt och dag) om du frågar mig iaf :)

Postad 07 februari 2017 - 19:41

gflar
  • gflar
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 1

Nja, sub är extremt viktigt (som natt och dag) om du frågar mig iaf :)

Självklart, jag har fyra basar ^_^

Postad 07 februari 2017 - 19:44

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
OCH vetenskapligt bevisat.

Humorn är i behåll iaf det är bra..:-)

Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?

Douglas Adams

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 07 februari 2017 - 19:46.

Postad 07 februari 2017 - 19:48

gflar
  • gflar
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

"Det är bara fantasifigurer, precis som älvor, troll och eskimåer"

Postad 07 februari 2017 - 20:46

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 1

Tidal Master/MQA som nyligen släpptes är som natt och dag om man jämför med Tidal HiFi  :) eller vad säger du Synthesis?

gäller både med och utan sub... 

Hähä, nej då, inte så stor skillnad kanske men den finns där i alla fall (tycker jag) och den ingår i Tidal tjänsten (vilket är nice).

Alla som är musikintresserade måste ju ändå hålla med om att det är lite roligt att välljud äntligen börjar prioriteras igen. Bild och teknik har ju gått igenom en extrem utveckling åt det bättre under många år och det känns ju uppskattat! Men det känns ärligt talat att det är på tiden, med dagens teknik, att en bättre musikkvalitet ska kunna vara tillgänglig för de som har intresse. Hade ju varit tråkigare om utvecklingen gick i motsatt riktning. Fint att valmöjligheten finns i alla fall trots att vi alla inte tycker likadant (vilket är som allt annat här i livet). Inget konstigt med det alls, enligt mig...

Redigerat av nilhe7, 07 februari 2017 - 20:47.

Postad 07 februari 2017 - 20:50

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ja verkligen  ^_^

Master MQA är för riktiga män, med minst två basar, helst fler!  :rolleyes:

(Och +1 för inlägget)

Postad 07 februari 2017 - 21:11

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 1

Blev lite överraskad över vilket liv det blev här efter en enkel liten fråga. 

Satte frun i soffan och plockade fram några CD-skivor samt mobilen med Spotify för att jämföra. Nu jäklar ska det avgöras tänkte jag. 

Nu var det inget blindtest men vi tyckte båda att det lät bättre från CD-skivorna. Placebo eller ej. Som natt och dag, sa frun. ;)

Men även om vi nu inte skulle ha hört någon skillnad tycker jag att det kan vara värt några extra kronor i månaden för att kunna mata högtalarna med bästa möjliga kvalitet på musiken. 

Postad 07 februari 2017 - 21:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Tidal Master/MQA som nyligen släpptes är som natt och dag om man jämför med Tidal HiFi :) eller vad säger du Synthesis?
gäller både med och utan sub...
Hähä, nej då, inte så stor skillnad kanske men den finns där i alla fall (tycker jag) och den ingår i Tidal tjänsten (vilket är nice).
Alla som är musikintresserade måste ju ändå hålla med om att det är lite roligt att välljud äntligen börjar prioriteras igen. Bild och teknik har ju gått igenom en extrem utveckling åt det bättre under många år och det känns ju uppskattat! Men det känns ärligt talat att det är på tiden, med dagens teknik, att en bättre musikkvalitet ska kunna vara tillgänglig för de som har intresse. Hade ju varit tråkigare om utvecklingen gick i motsatt riktning. Fint att valmöjligheten finns i alla fall trots att vi alla inte tycker likadant (vilket är som allt annat här i livet). Inget konstigt med det alls, enligt mig...

Hellre bättre än sämre. Huruvida det kan bli hörbart bättre än "CD-kvalitet", vet jag inte. Finns högre kvalitet till rimlig kostnad så skulle jag personligen säkert kunna tänka mig att betala några tior extra i månaden bara för känslan. Men högst på önskelistan är helt klart först och främst Spotify i CD-kvalitet. :)

Postad 07 februari 2017 - 21:45

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Eftersom tråden är så utanför änmet.i spotify så på en del artister eller grupper finns samma skiva med flera gånger. Är detta från olika pressar då tro.

Redigerat av Ochåäö, 07 februari 2017 - 21:45.

Postad 07 februari 2017 - 21:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 1

Om vi för ett kort ögonblick bortser från det faktum att en del inte hör skillad och andra gör det.

Skulle det inte bidra positivt om man visste att i alla fall inte matrialet är det som hindrar att man får ut max av sin anläggning.

Jag tror ingen tvivlar på att Tidal är bättre i alla fall i teorin/specen. Det brukar ju annars vara så populärt här att handla utifrån specen så jag förstår inte riktigt varför det blivit någon form av motsats kring detta. Flera av de största spec. ivrarna tycker helt plötsligt att man skall utgå i från lyssningsprov???

Vilket påtryckningsmedel har en konsument? Att handla av den du tycker tillhandahåller det du vill ha. Några tycker att Spotify duger och tjänar en hundring i månaden och visar därigenom att 320 duger gott, andra tycker att Tidal är något bättre och väljer då deras tjänst istället. Genom sitt agerande visar de samtidigt Spotify att upplösning visst är en säljande egenskap för vissa kunder. Så länge man inte tydligt visar sin ståndpunkt kan man inte heller påverka

"Laddies kommer då aldrig att få sin dröm om Spotify i CD kvalité uppfylld :)"

Själv kör jag fortfarande mest med min NAS där jag till 95% lyssnar på FLAC 16/44, okomprimerat eller HD.  Undantagsvis körs även 320 kbps och det fungerar om man gillar musiken och inte får tag på den i högre kvalité. Även på 320 framstår ljudkvalitén väldigt varierande beroende på inspelningen. Har tom MP3 filer som jag föredrar framför många FLAC filer just pga av att inspelningen är så mycket bättre.
Steaming kör vi mest för att det är bekvämt och barnen vill ha sina spellistor tillgängliga från andra plattformar.  Skulle man täcka in alla musiksmaker på NAS:en skulle den snart bli smockfull. Först den dag man får HD via Streaming tjänst till rimligt pris går NAS:en i pension. 

Redigerat av Blåtand, 07 februari 2017 - 21:58.

Postad 07 februari 2017 - 22:05

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1 723 inlägg
  • 0

Om vi för ett kort ögonblick bortser från det faktum att en del inte hör skillad och andra gör det.
Skulle det inte bidra positivt om man visste att i alla fall inte matrialet är det som hindrar att man får ut max av sin anläggning.

Jag tror ingen tvivlar på att Tidal är bättre i alla fall i teorin/specen. Det brukar ju annars vara så populärt här att handla utifrån specen så jag förstår inte riktigt varför det blivit någon form av motsats kring detta. Flera av de största spec. ivrarna tycker helt plötsligt att man skall utgå i från lyssningsprov???

Vilket påtryckningsmedel har en konsument? Att handla av den du tycker tillhandahåller det du vill ha. Några tycker att Spotify duger och tjänar en hundring i månaden och visar därigenom att 320 duger gott, andra tycker att Tidal är något bättre och väljer då deras tjänst istället. Genom sitt agerande visar de samtidigt Spotify att upplösning visst är en säljande egenskap för vissa kunder. Så länge man inte tydligt visar sin ståndpunkt kan man inte heller påverka
"Laddies kommer då aldrig att få sin dröm om Spotify i CD kvalité uppfylld :)"

Själv kör jag fortfarande mest med min NAS där jag till 95% lyssnar på FLAC 16/44, okomprimerat eller HD. Undantagsvis körs även 320 kbps och det fungerar om man gillar musiken och inte får tag på den i högre kvalité. Även på 320 framstår ljudkvalitén väldigt varierande beroende på inspelningen. Har tom MP3 filer som jag föredrar framför många FLAC filer just pga av att inspelningen är så mycket bättre.
Steaming kör vi mest för att det är bekvämt och barnen vill ha sina spellistor tillgängliga från andra plattformar. Skulle man täcka in alla musiksmaker på NAS:en skulle den snart bli smockfull. Först den dag man får HD via Streaming tjänst till rimligt pris går NAS:en i pension.

Mycket prat om NAS. För en som gillar spela CD, vinner man något eller anser du att man bara kan köra vidare på befintlig CD spelare. Vi är redan utanför ämnet så därför frågar jag. Skulle lösa mina framtidsplaner. Försöker se efter försteg som blir nästa steg på min lista innan det blir av att investera i lite nytt kablage.

Postad 07 februari 2017 - 22:11

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Rekommenderar dom som verkligen är intresserade (av den faktiska skillnaden) att besöka http://soundexpert.org/ där man kan göra egna blindtest på kammaren i lugn och ro.

Det är en "crowdtestingtjänst"  där vem som helst får testa och rapportera sina resultat.

Man laddar ner filer som man kör själv och sen svarar i ett formulär (så man kan njuta i sin egen avstämda anläggning på egna villkor utan stress).

Jag har personligen inte testat ännu men ska försöka göra det vid tillfälle.

Postad 07 februari 2017 - 22:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Mycket prat om NAS. För en som gillar spela CD, vinner man något eller anser du att man bara kan köra vidare på befintlig CD spelare. Vi är redan utanför ämnet så därför frågar jag. Skulle lösa mina framtidsplaner. Försöker se efter försteg som blir nästa steg på min lista innan det blir av att investera i lite nytt kablage.

Det handlar väl mycket om hur du vill konsumera din musik, för egen del tyckte jag det var smidigt att gå över till datalagrat.

Jag hör ingen skillnad på okompimerad musik 16/44.1 från NAS eller samma från CD. Kör Bit perfect från IMAC till DAC.

Startskottet för min överföring till datorn kom i samband med att en del av mina äldsta skivor inte längre var tillförlitliga. Några av dem var inte längre möjliga att spela. Har man då ca. 1000 skivor i hyllan så blir man motiverad att rädda det som räddas kan. Rippade väl ca 20 skivor om dagen tills det var klart, roligare kan man ha men det var det värt.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.