Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW260ES, VW360ES, VW760ES

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW550ES (Projektorer) 4 7,5 (1) Inga priser
Sony VPL-VW260ES (Projektorer) 9 7 (1) Inga priser
Sony VPL-VW360ES (Projektorer) 1 (0) Inga priser
Sony VPL-VW760ES (Projektorer) 5 7,5 (1) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 20 oktober 2017 - 01:18

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Då har jag kalibrerat vår VW260ES och så klart då jämfört den mot vår sedan tidigare kalibrerade VW360ES. Kan konstatera att det är större skillnad mellan dessa än jag hade förväntat mig. Mäter ca 25% mer ljus i VW360 med iris fullt öppen(40fL mot 29fL) med två meter bildbredd, vit Grandviewduk. I detta läget presterar VW260 något bättre svärta, tack vare ett lägre ljusflöde.

Justerar jag ned ljusflödet på VW360 så att de lämnar samma ljus så tycks 360 gå om och prestera något bättre svärta än VW260, men här är skillnaderna mycket små. Så små att det skulle kunna röra sig om skillnader mellan exemplar eller att vår VW360 har rullat några fler timmar.
I övrigt är de svåra att särskilja och ställer man iris på VW360 så att den lämnar samma ljus så är de mer eller mindre identiska. Jag kan inte se att någon av dem skulle vara skarpare än den andre.

Slänger vi in JVC DLA-X5500 i matchen så lämnar den ytterligare 20-25% mer ljus än VW360 varvid den blir anmärkningsvärt mycket ljusstarkare än VW260 i ungefär samma prisklass. Men bild är ju mer än ljus och kontrast, som tur är för Sony :)

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Intressant iakttagelse. Med tanke på att det sitter exakt likadana lampor i VW260 och VW360 (LMP-H220) kanske man inte helt ska utesluta lampexemplaren i sig så att säga, eller finns det en rimligare förklaring?

Postad 20 oktober 2017 - 11:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Med tanke på det "låga" ljusflödet, skulle du rekomendera vw260 i en biogrotta mot en vit 114" duk? :)

Om vi pratar om en 114" duk i 16:9 så är den ca 2,5m bred. Då får du ut ganska exakt 15fL (mätte precis) med en helt ny VW260(rullat 6tim). Helt perfekt för ett kolsvart biorum! Om du istället menar en duk i 2.35:1 i 114" så blir bilden 2,9m bred och då blir det betydligt mindre ljus. Om det blir för lite för dig kan jag inte svara på men det är inte optimalt. Men en så stor bild så skulle jag rekommendera en annan modell. Tar man sen höjd för att man vill ha lite headroom för att lampan tappar styrka efterhand så kan man konstatera att det inte finns några stora marginaler för det, oavsett bildstorlek över 2,5m.

Som en jämförelse så får man ut 28fL med en JVC DLA-X5500 med 160 timmar på lampan med iris fullt öppen(som sen går att strypa ner till omkring 15fL) Alltså nästan dubbelt så mycket ljus och gott om marginal för att under lampans livstid hålla sig med samma ljusflödet alltså.

Redigerat av Marcus_TheRock, 20 oktober 2017 - 11:21.

Postad 20 oktober 2017 - 11:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Intressant iakttagelse. Med tanke på att det sitter exakt likadana lampor i VW260 och VW360 (LMP-H220) kanske man inte helt ska utesluta lampexemplaren i sig så att säga, eller finns det en rimligare förklaring?

Om det var en mindre skillnad så skulle jag också ha sagt det. Det var min utgångspunkt innan jag kalibrerade och mätte vår nya 260. Men eftersom skillnaderna är så pass stora så är min bedömning att det är mer som skiljer. Men utan att ha minst ett par av varje exemplar så kan jag förstås inte säga till 100% att det inte är så.

Min teori är att VW360 rent konstruktionsmässigt är mer lik VW550 eftersom de uppvisar en kontrast som är väldigt snarlik och ett ljusflöde som nästan är indentiskt(trots olika lampor). VW260 är nog i konstruktionen styrd att med flit lämna mindre ljus eftersom den saknar iris. Men det är bara min egna teori.

Postad 20 oktober 2017 - 12:31

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Om vi pratar om en 114" duk i 16:9 så är den ca 2,5m bred. Då får du ut ganska exakt 15fL (mätte precis) med en helt ny VW260(rullat 6tim). Helt perfekt för ett kolsvart biorum! Om du istället menar en duk i 2.35:1 i 114" så blir bilden 2,9m bred och då blir det betydligt mindre ljus. Om det blir för lite för dig kan jag inte svara på men det är inte optimalt. Men en så stor bild så skulle jag rekommendera en annan modell. Tar man sen höjd för att man vill ha lite headroom för att lampan tappar styrka efterhand så kan man konstatera att det inte finns några stora marginaler för det, oavsett bildstorlek över 2,5m.

Som en jämförelse så får man ut 28fL med en JVC DLA-X5500 med 160 timmar på lampan med iris fullt öppen(som sen går att strypa ner till omkring 15fL) Alltså nästan dubbelt så mycket ljus och gott om marginal för att under lampans livstid hålla sig med samma ljusflödet alltså.

Ja det är 16:9 jag funderar i så fall, den har ju inget linsminne som jag förstår, eller har jag missat något?

Hur upplever du kontrast/svärta jämfört med hw65?

Postad 20 oktober 2017 - 12:35

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Ja det är 16:9 jag funderar i så fall, den har ju inget linsminne som jag förstår, eller har jag missat något?

Hur upplever du kontrast/svärta jämfört med hw65?

Nä, den har inget linsminne men det går ju att köra 2.35:1 ändå. Bara krångligare...

Den är ju då ljussvagare än HW65 men svärtan är betydligt bättre(I nivå med JVC). Så i ett riktigt mörkt rum så lär kontrasten bli högre på VW260.

Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 20 oktober 2017 - 13:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Ljussvagare än HW-65? Låter inte så lovande för HDR :(

Postad 20 oktober 2017 - 18:57

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Om det var en mindre skillnad så skulle jag också ha sagt det. Det var min utgångspunkt innan jag kalibrerade och mätte vår nya 260. Men eftersom skillnaderna är så pass stora så är min bedömning att det är mer som skiljer. Men utan att ha minst ett par av varje exemplar så kan jag förstås inte säga till 100% att det inte är så.

Min teori är att VW360 rent konstruktionsmässigt är mer lik VW550 eftersom de uppvisar en kontrast som är väldigt snarlik och ett ljusflöde som nästan är indentiskt(trots olika lampor). VW260 är nog i konstruktionen styrd att med flit lämna mindre ljus eftersom den saknar iris. Men det är bara min egna teori.

Håller med om att det låter lite väl mycket för att enbart bero på lampan även om det säkert är en del av orsaken. Vi får vänta in fler recensioner och jämförelser så kanske det klarnar lite mer om vad skillnad i ljusstyrkan beror på.

Redigerat av Dr. Zaius, 20 oktober 2017 - 19:59.

Postad 20 oktober 2017 - 20:08

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Ingen som har sett Sony 760 in action?

Postad 20 oktober 2017 - 21:16

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Nä, den har inget linsminne men det går ju att köra 2.35:1 ändå. Bara krångligare...

Den är ju då ljussvagare än HW65 men svärtan är betydligt bättre(I nivå med JVC). Så i ett riktigt mörkt rum så lär kontrasten bli högre på VW260.

Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Vojne vojne, låter ju obehagligt trevligt detta. Knappt så jag vågar åka och kika på den 😁

Postad 21 oktober 2017 - 09:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Ljussvagare än HW-65? Låter inte så lovande för HDR :(

Då min HW45 inte var någon ljuskanon och VW260 enligt avforums ska vara bland det bästa i HDR väg får jag inte ihop det riktigt :rolleyes: Ska väl vara då att HW65 är ljusstarkare med öppen iris? 

Ingen som har sett Sony 760 in action?

Undrar jag med kom igen nu :)

Redigerat av mcmike, 21 oktober 2017 - 10:02.

Postad 21 oktober 2017 - 10:08

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Då min HW45 inte var någon ljuskanon och denna enligt avforums ska vara bland det bästa i HDR väg får jag inte ihop det riktigt :rolleyes: Ska väl vara då att HW65 är ljusstarkare med öppen iris? 

Nä, HW45 och HW65 lämnar i princip lika mycket ljus (när iris är fullt öppen på 65:an). Och det är helt rätt, ingen av dem är någon ljuskanon om man jämför med tex Epson 9300 eller JVCs nyare maskiner. Båda HW-maskinerna landar in mellan VW260 och VW360 i ljusflöde så ingen av VW-maskinerna är heller några riktiga ljuskanoner. Det har lagts mer prio på svärtan på VW-maskinerna, helt klart.

Jag har inte utvärderat HDR på de nya maskinerna ännu eftersom jag inte tycker HDR fungerar så bra på projektorer. Men en bra svärta är ju alltid en bra grund för hög kontrast och eftersom ljusflödet ändå inte räcker till fullt ut för HDR på någon av dem(eller någon annan projektor för den delen) så kan det säkert fungera ok på VW260 ändå om rummet är riktigt mörkt.

Redigerat av Marcus_TheRock, 21 oktober 2017 - 10:08.

Postad 21 oktober 2017 - 11:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Rent konstruktionsmässig måste det finnas en iris/bländare/aperture någonstans. Så frågan är i vilken grad Sony valt en konstruktion som blev vad de blev, eller om de medvetet valt en fast aperture som kanske motsvarar några steg under full öppning på VW360? Jag skull gissa det senare.

Att samma lampor och snarlika konstruktioner ger olika ljusflöden är annars inget nytt. Sker hela tiden på budget-DLP-sidan. 

Postad 21 oktober 2017 - 11:48

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Ja, är nog så att man medvetet valt att strypa ljusflödet något jämfört med VW360. För läser man och jämför AVForums recensioner av VW260 och VW550 får dom fram liknande skillnad i ljusstyrka som Marcus gjorde i sina mätningar.

Postad 21 oktober 2017 - 12:58

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Jag var och kollade in VW760 i Frölunda. Tyvärr var det totalt bortkastad tid. Bad dom sätta på The Revenant då jag känner till den väl. Såg direkt att något var fel -banding, grå hinna över bilden och allt var helt platt. Bad dom visa vad projektorn skickade ut egentligen. Mycket riktigt var det Rec.709 8b SDR. De sa att HDR inte fungerar för projektorer än och att bilden var bättre i Rec.709.... Jag hade mycket stora förväntningar på denna projektor men tyvärr gick det inte att dra några slutsatser alls. De använde en Oppo 203 så de hade väl bara kunnat strippa HDR istället? Sony hade ju varit där så ganska märkligt att dom inte kunde visa hur man får ut mest från projektorn. Men visst deras utrustning för att kalibrera HDR var försenat osv. Tycker ändå att det gått att göra nånting.

Fortfarande ingen som kunnat visa mig bättre bild än vad min TW9300 med Harper Vision presterar här hemma. Kom igen nu.

Postad 21 oktober 2017 - 13:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jag var och kollade in VW760 i Frölunda. Tyvärr var det totalt bortkastad tid. Bad dom sätta på The Revenant då jag känner till den väl. Såg direkt att något var fel -banding, grå hinna över bilden och allt var helt platt. 

Shit vilken tur att man inte satte sig som planerat i bilen och de 80 milen då! Hade nog åkt därifrån med huvudet på skaft låter det som :o Du kollade inte in någon annan Sony maskin också eller?

Redigerat av mcmike, 21 oktober 2017 - 13:37.

Postad 21 oktober 2017 - 14:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Nej det var bara 760n jag kollade. Med tanke på vad jag såg med den kändes det inte som att det var någon idé.

Postad 21 oktober 2017 - 16:57

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Nej det var bara 760n jag kollade. Med tanke på vad jag såg med den kändes det inte som att det var någon idé.

Smaken är som bekant delad. Jag tyckte den var klart bättre än den 360 jag såg i samma rum för några veckor sedan, klart mera ljus men ändå bra i skuggorna. Lasern stod fast på 100%. Snön var verkligen vit.

Lugn och fin bild. Men visst, det fanns tendenser till någon form av bandning i de gråa skyarna i The Revenant, oklart för mig om det är filmen i sig eller beta-exemplar. Men då stod jag kanske 1 m från skärmen och letade fel. Och oavsett klart mindre än 360 i några scener med blekblå himmel.

Inte högljudd så jag tänkte på det, troligen tystare än min nuvarande proj.

Sony själva "avrådde" i praktiken från att använda HDR.

Redigerat av Dragnet, 21 oktober 2017 - 16:59.

Postad 21 oktober 2017 - 17:36

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Bilden var Rec.709 8b SDR - med UHD skiva på en projektor för 150k som klarar 18Gbit/s. Det är ju helt fel. 

Det finns knep för att konvertera HDR till SDR på ett sådant sätt att man utnyttjar projektors ljus bättre. Och utan tvekan går det att få ut BT2020 10 bitar.

Det man gör t.ex. på Epson är att man skickar in hela signalen BT2020 4:4:4 HDR, sedan tvingar man bilden till SDR i projektorn. Med standard gamma ser detta totalt fel ut såklart men anledningen varför man gör detta är så att man har HDR informationen tillgänglig att leka med. Sedan sätter man upp en gamma-kurva som då utnyttjar denna informationen. Detta gör att man kan ställa kontrasten på 100(max) utan att man klipper det vita. 

Vincent på HDTVTest har lyckats kalibrera VW760ES med BT2020 HDR. Förstår att detta inte var möjligt då utrustning inte fanns på plats men hade varit kul att se färgen och i 10b. Det verkar också finnas lite grejer att tänka på så att man utnyttjar laser-dimmningen till max osv. Jag kanske låter lite upprörd men jag är mest besviken då jag körde en bit för att kolla på hur grym bild man kan få idagsläget utan att lägga totalt orimiliga pengar på en projektor. 

Postad 21 oktober 2017 - 17:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Om jag inte har fått fel information så stödjer VW760ES 90% av DCI-P3 och detta utan ett extra filter. Det är ganska smart för även om de inte kommer upp till 100% så innebär det att projektorn har massa mer ljus att leka med då den slipper lysa genom färg-filtret så som på Epson t.ex. Hade varit kul att se detta t.ex. 

Min kritik är alltså riktad främst åt Sony som borde kunna ge butiker bättre information då 4K på projektor är så beta än så länge. 

Redigerat av philipbtz, 21 oktober 2017 - 17:57.

Postad 21 oktober 2017 - 17:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Oj ok! Nu springer du över ett minfält :rolleyes:

Postad 21 oktober 2017 - 18:12

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Oj ok! Nu springer du över ett minfält :rolleyes:

Det är säkert jättebra projektorer allihop men det var just UHD på denna jag ville se hur det såg ut. Hade man kunnat kolla på UHD med BT2020 HDR på alla hade det såklart varit intressant att titta på alla!

Postad 21 oktober 2017 - 18:38

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Det verkar finnas två skolor bland handlare och recensenter:

1) Kör allt fixt och referensaktigt, mer ljus före mer färger (dvs SDR)

2) Kör HDR och tillåt dynamisk iris / laser, tillåt en gamma som klipper vissa högdagrar för att undvika att det gror igen.

Jag är kluven själv om vad som verkar bäst - men jag var klart imponerad av bilden idag även om det bara var SDR och Rec.709 (eller kanske just därför  :)  ).

Jag var inte imponerad av bilden i HDR på 360 för några veckor sedan. Det grodde igen i skuggorna och eldsflammor såg skumma ut.

Postad 21 oktober 2017 - 19:19

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

@Dragnet

Hur verkar kontrasten på 760 jämfört med 360an du sett tidigare?

Är lite intresserad av 760 men funderar om det är värt uppgraderingen från min 550, saknar egentligen ingenting på 550 men om 760 ger en bra knuff i ökad kontrast så kanske man får överväga.

Jag tror fortfarande det finns mycket att göra från Sony gällande HDR implementationen, reglaget dom la till i senaste firmware har hjälpt en hel del men det är fortfarande svårt att få till en bra & korrekt bild i mitt tycke. Jag skickar i nuläget HDR in i min Radiance Pro och sen skickar jag ut SDR BT2020 och detta blir nån slags pseudo HDR som i alla fall i mitt tycke ser mycket bättre ut än att skicka HDR direkt till display.

Postad 21 oktober 2017 - 19:58

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

@Dragnet

Hur verkar kontrasten på 760 jämfört med 360an du sett tidigare?

Är lite intresserad av 760 men funderar om det är värt uppgraderingen från min 550, saknar egentligen ingenting på 550 men om 760 ger en bra knuff i ökad kontrast så kanske man får överväga.

Jag tror fortfarande det finns mycket att göra från Sony gällande HDR implementationen, reglaget dom la till i senaste firmware har hjälpt en hel del men det är fortfarande svårt att få till en bra & korrekt bild i mitt tycke. Jag skickar i nuläget HDR in i min Radiance Pro och sen skickar jag ut SDR BT2020 och detta blir nån slags pseudo HDR som i alla fall i mitt tycke ser mycket bättre ut än att skicka HDR direkt till display.

Klart bättre gentemot 360, det syntes direkt när jag gick in i rummet, snön lyste men skuggorna var kvar (The Revenant). Flera scener med grådask, mörker och lägereldar funkade jättebra. Jag var förvånad att det funkade så bra med lasern fast på 100%.

Jag såg 360 för några veckor sedan som sagt och tycker den är ganska så lik 550 men den senare har en liten fördel. Men subjektivt så tycker jag 760 lirar i en högre division. (Såg även 360 med The Revenant.)

Precis, riktig purist-HDR från någon projektor lär dröja men det finns intressanta hybridkonfigurationer att labba med.

Postad 22 oktober 2017 - 15:19

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Vilken funktion fyller den där mässingsfärgade kransen framför linsen på 260, 360 och 550? Den finns ju inte på 760 och 5000. Har det något med ströljus att göra?

Det är tydligen insug för ventilationen fram plus två intag på baksidan med utblås i kanterna fram.

Där har 760 bara insug fram vid sidan om linsen och allt utblås bak. De med lampor behöver ju säkert kylning fram vid lampan men 760 har ju säkert lasermotorn en bit in i höljet och har därmed behov av en helt annan kylprofil.

Redigerat av Dragnet, 22 oktober 2017 - 15:19.

Postad 22 oktober 2017 - 15:48

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Huvudinsuget på 260,360 och 550 kommer framifrån till de bakre kommer nog avsevärt mindre eftersom du kan sätta den kloss an back vägg samt de intagen inte har några filter utan bara de främre.

Postad 22 oktober 2017 - 17:02

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Huvudinsuget på 260,360 och 550 kommer framifrån till de bakre kommer nog avsevärt mindre eftersom du kan sätta den kloss an back vägg samt de intagen inte har några filter utan bara de främre.

Ja, troligen så tar de främre in/ut hand om lampans värme för 260, 360 och 550 medan de bakre kanske kyler elektroniken (och blåser ut fram).

Så följdfunderingen blir ju hur nära en vägg man kan sätta 760?  B)

Postad 22 oktober 2017 - 21:58

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

First Look: Sony VPL-VW285ES 4K HDR Projector (VW260ES) tråden på AVSForum blir intressant att följa.

Postad 23 oktober 2017 - 16:09

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Hoppas på en riktig hård vinter, så blir det en av dom här.

Postad 24 oktober 2017 - 18:35

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Mark Henninger på AVSForum har nu gjort lite mätningar på VW285 (VW260) i SDR: http://www.avsforum....-hdr-projector/

Postad 25 oktober 2017 - 10:28

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Mitt tips är att läsa kommentarerna. 

Postad 27 oktober 2017 - 10:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Review genom PJHC med mycket gott resultat av VW260 :) Får översätta själv ..

http://www.projectio...ny-vpl-vw260es/

Redigerat av mcmike, 27 oktober 2017 - 10:30.

Postad 27 oktober 2017 - 11:44

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Har kört en del mer med ATV 4K och Sony-projjarna. Det är helt klart något som inte stämmer med hur Sonyn reagerar på signalen. Ställer jag om Murideo Six-A till att identifiera sig med Sony:ns EDID så är det tydligt att ATV 4K skickar 3840x2160/60 Hz och 4:2:0 med 10-bitar och en TMDS-hastighet om 11 Gbps. Men det blir ändå besvärlig bandning/posterisering.

Mot exempelvis Sonys XD8505-TV är det inga som helst problem med samma signal.

Redigerat av Ringblixt, 27 oktober 2017 - 11:44.

Postad 27 oktober 2017 - 13:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Har kört en del mer med ATV 4K och Sony-projjarna. Det är helt klart något som inte stämmer med hur Sonyn reagerar på signalen. Ställer jag om Murideo Six-A till att identifiera sig med Sony:ns EDID så är det tydligt att ATV 4K skickar 3840x2160/60 Hz och 4:2:0 med 10-bitar och en TMDS-hastighet om 11 Gbps. Men det blir ändå besvärlig bandning/posterisering.

Mot exempelvis Sonys XD8505-TV är det inga som helst problem med samma signal.

Om man läser kommentarerna på länken några inlägg upp så verkar detta vara ett känt fel att dessa maskiner inte kan hantera 60Hz med 10 bitar korrekt. Sony verkar jobba på det. 

Postad 27 oktober 2017 - 15:51

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

@Marcus_TheRock

Vet du när ni får in 760 för demo i butiken?

Postad 27 oktober 2017 - 16:58

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

@Marcus_TheRock

Vet du när ni får in 760 för demo i butiken?

Inte mer exakt än November. :unsure:

X5900 från JVC ska däremot komma på tisdag nästa vecka. Men det hjälper ju inte om man vill se på 760 :blush:

Redigerat av Marcus_TheRock, 27 oktober 2017 - 16:59.

Postad 27 oktober 2017 - 17:46

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Har kört en del mer med ATV 4K och Sony-projjarna. Det är helt klart något som inte stämmer med hur Sonyn reagerar på signalen. Ställer jag om Murideo Six-A till att identifiera sig med Sony:ns EDID så är det tydligt att ATV 4K skickar 3840x2160/60 Hz och 4:2:0 med 10-bitar och en TMDS-hastighet om 11 Gbps. Men det blir ändå besvärlig .

Har problem med bandning/posterisering så fort man väljer något av 4K SDR lägena i ATV 4K. Tycks vara så att ATV´n i 4K SDR lägena skickar 8 bitars färgdjup och antar det delvis kan vara orsaken till mina problem eller är jag helt fel ute?

Postad 28 oktober 2017 - 13:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Tycks vara så att ATV´n i 4K SDR lägena skickar 8 bitars färgdjup?

Helt i sin ordning ja😊 Har inga bekymmer alls med detta, så även borde då inte Sonyn heller ha det tycker man..?

Redigerat av mcmike, 28 oktober 2017 - 13:34.

Postad 28 oktober 2017 - 17:15

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Ja det är lite märkligt. Matar jag däremot ut 1080p i SDR får jag likvärdig billd kvalitet som med 4K SDR fast då utan bandning/posteriserings problemet.

HDR får som jag tidigare skrivit vänta och fortsätter njuta av den fina bildkvalitén jag får ut genom ATV'n i 1080p SDR läget med iTunes filmerna.

Postad 31 oktober 2017 - 08:20

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Detta kanske kommer hjälpa er med problemet ATV 4K och Sony projektorerna
https://www.macrumor...-to-developers/

Postad 31 oktober 2017 - 13:07

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Man vet ju aldrig, men är tveksam till att har så mycket att göra med mitt specifika problem och ATV 4K.

Postad 02 november 2017 - 11:47

Unregisterede89c5ead
  • Unregisterede89c5ead
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Ägare av 260 här.

​HDR på projen är toppen, vill man ha markant bättre måste nog ny teknologi för LCD displayerna komma. Det är svärtan som är problemet, ljusare lampa mindre svärta, iris mindre ljus i mörka scener för blänk å gnistor. Laser kanske är bättre men den kostar 100.000kr mer!

Läste hur de i Frölunda inte körde med HDR; löjligt. Jag har en 92' DNP Supernova som har en gain på 0.8. För mig är det viktigt med svärta, jag tycker jag får tillräckligt för mig även i Högt lamp läge.

Nu för ett exempel (jag har inte ställt in projen, Projector Calibration Pro för en bättre gamma kurva verkar vara vägen att gå, med mätutrusting av någon sort också då).

​Alien Covenant 4k HDR har en scen där de slänger ut en beacon som blinkar. När den blinkade blev jag bländad och hade problem att se nästföljande bildrutor. Inte så illa så jag var tvungen att pausa för vänja ögonen igen men så mycket mer ljus i en sådan scen vill jag nog inte ha.

​Resten av filmen har bra tryck i mörka scener med blänk och ljus. Ville hitta en del med bild på en stjärn himmel men får nog återkomma om det, det är väl nästa lilla subjektiva test att se om stjärnor verkligen lyser bra.

Så visst skulle jag gärna haft mer Nits med bibehållen svärta men jag har väldigt svårt för att se 10.000Nits som Dolby vill att vi ska ha som ens önskvärt? Men teknologi och valmöjlighet att verkligen kunna trycka ut flera tusen Nits är jag inte emot, men vi får tänka på vad vi kan få idag och är det 'bra'?

Om jag inte redan hade sålt min gamla proj förra året (trodde 4k utvecklingen skulle gå fortare) så hade jag kanske väntat ytterligare några år; men som jag ser det finns inte teknologin än, och med tanke på utvecklings farten kanske det dröjer många år innan det är någon större skillnad mellan dagens projektorer och vad vi kommer ha i framtiden.

Det enda jag hoppas på är att de utvecklar en Led ljuskälla att ersätta befintlig lampa i 260 för lägre värme utveckling :)

Postad 02 november 2017 - 12:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Ägare av 260 här.

​HDR på projen är toppen, vill man ha markant bättre måste nog ny teknologi för LCD displayerna komma. Det är svärtan som är problemet, ljusare lampa mindre svärta, iris mindre ljus i mörka scener för blänk å gnistor. Laser kanske är bättre men den kostar 100.000kr mer!

Läste hur de i Frölunda inte körde med HDR; löjligt. Jag har en 92' DNP Supernova som har en gain på 0.8. För mig är det viktigt med svärta, jag tycker jag får tillräckligt för mig även i Högt lamp läge.

Nu för ett exempel (jag har inte ställt in projen, Projector Calibration Pro för en bättre gamma kurva verkar vara vägen att gå, med mätutrusting av någon sort också då).

​Alien Covenant 4k HDR har en scen där de slänger ut en beacon som blinkar. När den blinkade blev jag bländad och hade problem att se nästföljande bildrutor. Inte så illa så jag var tvungen att pausa för vänja ögonen igen men så mycket mer ljus i en sådan scen vill jag nog inte ha.

​Resten av filmen har bra tryck i mörka scener med blänk och ljus. Ville hitta en del med bild på en stjärn himmel men får nog återkomma om det, det är väl nästa lilla subjektiva test att se om stjärnor verkligen lyser bra.

Så visst skulle jag gärna haft mer Nits med bibehållen svärta men jag har väldigt svårt för att se 10.000Nits som Dolby vill att vi ska ha som ens önskvärt? Men teknologi och valmöjlighet att verkligen kunna trycka ut flera tusen Nits är jag inte emot, men vi får tänka på vad vi kan få idag och är det 'bra'?

Om jag inte redan hade sålt min gamla proj förra året (trodde 4k utvecklingen skulle gå fortare) så hade jag kanske väntat ytterligare några år; men som jag ser det finns inte teknologin än, och med tanke på utvecklings farten kanske det dröjer många år innan det är någon större skillnad mellan dagens projektorer och vad vi kommer ha i framtiden.

Det enda jag hoppas på är att de utvecklar en Led ljuskälla att ersätta befintlig lampa i 260 för lägre värme utveckling :)

Glöm inte att det sker någon form av tone mapping nu för att bilden inte skall bli för mörk när du försöker spela upp en skiva mastrad till 1000-4000 nits på en duk som kanske avger 150 nits. Om projektorn hade kunnat ge så mycket ljus att den inte behövde tone mappa 4000 nits och bara visa det native så att säga hade du antagligen inte haft problem med att bilden blir för ljus. För då hade den haft råd att visa fler nyanser av de ljusa partierna istället för att bara visa allt över en punkt som max. 

Men 10 000 är ganska så jäkla mycket så håller med om att det känns lite extremt. 

Redigerat av philipbtz, 02 november 2017 - 13:06.

Postad 02 november 2017 - 13:27

Unregisterede89c5ead
  • Unregisterede89c5ead
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Glöm inte att det sker någon form av tone mapping nu för att bilden inte skall bli för mörk när du försöker spela upp en skiva mastrad till 1000-4000 nits på en duk som kanske avger 150 nits. Om projektorn hade kunnat ge så mycket ljus att den inte behövde tone mappa 4000 nits och bara visa det native så att säga hade du antagligen inte haft problem med att bilden blir för ljus. För då hade den haft råd att visa fler nyanser av de ljusa partierna istället för att bara visa allt över en punkt som max. 

Men 10 000 är ganska så jäkla mycket så håller med om att det känns lite extremt. 

Helt sant. Å eftersom de inte följer någon standard för HDR10 får vi filmer som Goodfellas som måste justeras kraftigt från åskådarens sida för se bra ut (på 260 sätter jag Contrast Enhancer till max t.ex.).

På min Oppo203 had de ju även en HDR justerare man kan avända där man sätter max Nits för displayen, det har jag inte testat än men kan vara en nödlösning för filmer som ser underliga ut i HDR.

Överlag är jag nöjd med vad jag får från 260, men för vara ärlig - för 50.000kr får vi inte mycket.... det är så fruktansvärt dyrt med projektorer/stora TV apparater att det nästan känns som delvis pengar i sjön; men allt i den här klassen är dyrt så det är inte som Sony är så mycket värre än någon annan.

Bilden ser subjektivt väldigt bra ut, men jag har inga referens bilder att jämföra med. Skulle vara fint med en kalibreringsskiva som även skicka med lösa bilder med visnings exempel för vad som finns in högdagrar/lågdagrar respektivt.

Beställt Blade Runner 4k, den kan jag innan och utantill så då kanske jag får en bättre uppfattning om vad projektorn kan prestera!

Redigerat av Unregisterede89c5ead, 02 november 2017 - 13:29.

Postad 02 november 2017 - 13:45

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Helt sant. Å eftersom de inte följer någon standard för HDR10 får vi filmer som Goodfellas som måste justeras kraftigt från åskådarens sida för se bra ut (på 260 sätter jag Contrast Enhancer till max t.ex.).

På min Oppo203 had de ju även en HDR justerare man kan avända där man sätter max Nits för displayen, det har jag inte testat än men kan vara en nödlösning för filmer som ser underliga ut i HDR.

Överlag är jag nöjd med vad jag får från 260, men för vara ärlig - för 50.000kr får vi inte mycket.... det är så fruktansvärt dyrt med projektorer/stora TV apparater att det nästan känns som delvis pengar i sjön; men allt i den här klassen är dyrt så det är inte som Sony är så mycket värre än någon annan.

Bilden ser subjektivt väldigt bra ut, men jag har inga referens bilder att jämföra med. Skulle vara fint med en kalibreringsskiva som även skicka med lösa bilder med visnings exempel för vad som finns in högdagrar/lågdagrar respektivt.

Beställt Blade Runner 4k, den kan jag innan och utantill så då kanske jag får en bättre uppfattning om vad projektorn kan prestera!

Håller med, det finns mycker features på pappret men det är ganska beta än så länge. Även om det hade funnits en standard eller vad man skall säga för HDR10 för projektorer så hade man för det mesta antagligen behövt skapa sin egna EOTF-kurva för sitt unika setup ändå. Det är nästan så att projektorerna skulle behöva ha en sensor på framsidan som kan läsa av hur mycket ljus den får tillbaka och sedan kunna själv räkna ut en optimal EOTF för just den duken i det rummet med visst kastavstånd osv. Någon som kan mer om EOTF kanske kan rätta mig om jag har fel :)

Även om HDR fortfarande är i utvecklingsstadiet på något vis för projektorer tycker jag mig ändå uppleva en förbättring i bilddynamiken. Mer detaljer kommer fram - bilden blir inte lika platt i mörkare scener. Kollat på Stranger Things 2 senaste veckan i 4k HDR och där tycker jag det från och till är ganska mycket detaljer och dynamik i mörkare scener. Inte gjort en bra jämförelse med icke-HDR men spontant kände jag av HDR:en på ett positivt sätt. 

Redigerat av philipbtz, 02 november 2017 - 13:52.

Postad 02 november 2017 - 14:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Tycker det känns som något som borde skötas när man gör kalibreringen, bestämma hur mappningen ska se ut från 0 till MAX. Det är ju egentligen bara en förfinad variant av att ställa in ljusstyrkan, vilket görs idag.

typ nått sånt här

0 -> 0 nits

100 -> 50 nits

500 -> 250

1000 -> 500

2000 -> 500

..

100000 -> 500

(siffrorna är mer eller mindre helt påhittade eftersom jag inte kan något om absolut ljusstyrka från en projektor)

Postad 02 november 2017 - 18:48

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Jag förstår faktiskt inte varför man vill ha en dunkel bild till 95% för att kunna fejka effekten HDR skall ge?

Postad 02 november 2017 - 19:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Jag förstår faktiskt inte varför man vill ha en dunkel bild till 95% för att kunna fejka effekten HDR skall ge?

Nej varför skulle man vilja det hehe. Det är just därför man måste göra en egen EOTF. Kurvan kommer se ut så här ungefär även för dessa Sonys misstänker jag. Obs! Funkar bara när man får in en HDR-signal och sedan tvingar SDR. Finns säkert andra sätt att åstakomma samma effekt med riktig kalibrerings-utrustning och lite kunskap om HDR. 

post-201895-0-00886400-1494869786_thumb.png

Redigerat av philipbtz, 02 november 2017 - 19:23.

Postad 02 november 2017 - 21:04

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
Man kan ha vilken kurva man vill problemet kvarstår i att du måste ha mindre ljus i bilddn för att få hdr effekten. Svårt att göra ett papper vitare än vad det är..typ

Postad 03 november 2017 - 09:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Helt rätt men är det inte ens lite intressant att försöka hitta ett sätt att spela upp 4k UHD skivor på sin nya 4k projektor? Tydligen inte så intressant då Sony själva inte ens tror på sin nya 150k projektor och försöker krympa ner en BT2020 10b HDR signal till 8b Rec.709 SDR vid demo. Jag tycker iaf det är intressant att få det att funka och jag har fått det att funka.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.