Alltså, blyfritt lödtenn... Det fastnar knappt på lödpunkterna, sugs inte upp i avlödningsfläta, eller ens med temnsug. Jag behöver också en bättre lödkolv om det blir fler sådana här småreparationer. 🤔
Dagens plus och minus, ingen politik eller religion
Postad 06 september 2018 - 23:48
Alltså, blyfritt lödtenn... Det fastnar knappt på lödpunkterna, sugs inte upp i avlödningsfläta, eller ens med temnsug. Jag behöver också en bättre lödkolv om det blir fler sådana här småreparationer. 🤔
Postad 07 september 2018 - 04:31
Redigerat av Fellow88, 07 september 2018 - 04:33.
Postad 07 september 2018 - 05:33
+ Fredag..
+ Skuldfri!!!!
+I helgen blir det mys, kör på hemgjord potatissallad och slottsstek.
Postad 07 september 2018 - 06:15
Vilken temperatur löder du på och använder du fluss?
Här kan du se vad Zacabeb har haft för underlag när han har lärt sig löda. Går det att bli bättre?
+ Har gjort chokladbollskaka som skall förtäras idag.
+ Snart helg.
- Sov väldigt dåligt inatt.
Postad 07 september 2018 - 09:22
- gräsänkling en vecka, klart minus då hon är den bästa som finns.
+ skall bygga om lite i den mäktigaste datorn hemma (Ncase M1) i helgen
+ tänker förtidsrösta ikväll
Postad 07 september 2018 - 11:56
+ Kanske blir en resa till Paris för konsert
- Stämningen hemma är inte den bästa.
- Blir nog ännu värre då hon får reda på att jag ska åka.
Postad 07 september 2018 - 12:05
400 grader iafBrukar det inte vara högre temperatur till blyfritt?
Postad 07 september 2018 - 14:10
Vilken temperatur löder du på och använder du fluss? Blyfritt kan man i princip inte bättra på. Blir de inte bra på en gång, ta bort o gör om. Jag avskyr blyfritt men har ju då "turen" med blyat genom jobbet.
Jag har en billig lödkolv som jag är osäker på om vredet visar rätt, men jag har börjat runt 350°C och sedan justerat tills det blivit lätt att tenna spetsen. Fluss har jag skippat och försökt förlita mig på det som finns i lödtennet...
Originallödningarna var inte heller speciellt vackra, trots att de har utförts av duktigare folk.
Postad 07 september 2018 - 14:14
Här kan du se vad Zacabeb har haft för underlag när han har lärt sig löda. Går det att bli bättre?
Han gör ju helt fel! Först borde han ju ha lött bort alla onödiga komponenter som var runt om och skrubbat bort lödmasken med Svinto.

Postad 07 september 2018 - 16:24
Så du behöver mer värme och mycket fluss. Du har inget fluss såvitt jag vet i blyfritt, kanske lite. Men man löder inte blyfritt utan fluss. Jag är elektronikmontör med licens men avskyr blyfritt.
Redigerat av Fellow88, 07 september 2018 - 16:24.
Postad 07 september 2018 - 16:53
En lödning ska ju ske snabbt, blyfritt smälter runt 320 grader men man löder blyfritt med minst 390 grader. Jag brukar köra 400 eller 410 grader, allt beror ju på komponenter runtom och kvalité på ledning osv.
Så du behöver mer värme och mycket fluss. Du har inget fluss såvitt jag vet i blyfritt, kanske lite. Men man löder inte blyfritt utan fluss. Jag är elektronikmontör med licens men avskyr blyfritt.
Tack! Jag får skaffa det om det blir några fler lödningar som behöver göras. Dessutom har jag redan köpt blyat lödtenn om det skulle behövas.
Nu var det en tunn sladd som skulle lödas på en stålpinne, så det blev lite knepigt att luska ut vad som var bäst.
Introt till 2015 års säsong av Mythbusters har för övrigt en av de roligaste exemplen på lödning à la Hollywood. Jag har nog lärt mig lite av den också.

Redigerat av Zacabeb, 07 september 2018 - 23:23.
Postad 08 september 2018 - 13:18
- Har tråkigt med spel, tycker inte om att spela längre, kört slut på Hoi4, EUIV, No Mans Sky och GTA V.
+ Rekomendera mig något kul som räcker länge!?
+/- Hemslungad bea är för gott..
Postad 08 september 2018 - 13:29
- Skulle ha fiskat hela helgen men igår rasade ryggen igen, så får stanna hemma istället.
+ Netflix
Redigerat av Unregistered153fb7ca, 08 september 2018 - 13:30.
Postad 08 september 2018 - 19:55
+ Vänner på besök
+ God mat och dryck.
- Okunskap
Postad 09 september 2018 - 13:29
- Har tråkigt med spel, tycker inte om att spela längre, kört slut på Hoi4, EUIV, No Mans Sky och GTA V.
+/- Hemslungad bea är för gott..
Har du spelat Dark souls serien? Om inte, så har du 3 spel och MASSOR av timmar där av grymt spelande!
Postad 09 september 2018 - 15:42
+ Rullkebab till middag
- Dottern feber
- Drygjobbhelg
Postad 09 september 2018 - 16:17
Nethack, dessutom gratis.
Postad 15 september 2018 - 08:09
- glömde min Ray-bans i hyrbilen i usa
- Min jacka verkar ha försvunnit från min bil under tiden den stod på långtidsparkeringen. (vill dock inte anklaga personalen där innan jag fått bekräftat att den inte ligger hos min syster, som jag besökte dagen innan jag ställde bilen där.) Tror dock till 95% att jag INTE hade jackan hos henne.
- min resväska gick sönder under resans gång
- Massor av extra dyra utgifter
- Jetlag som s*tan
- Tillbaka till vardagen
- USA resan blev inte så bra som jag hade hoppats
+ känner mig glad och positiv trots många minus
+ Fördelen med att vara Preferred kund hos Avis där man får välja ny bil om man inte är nöjd med den man blir tilldelad + att jag fick tillbaka 20-25% av kostnaden när jag sa att jag inte var helt nöjd med bilen när jag lämnade tillbaka. allt utan sura miner
Postad 19 september 2018 - 13:12
+ Weekend i Berlin!
- Gräsmattan har tagit duktigt med stryk i år, hoppas den tar sig.
Postad 20 september 2018 - 21:17
- glömde min Ray-bans i hyrbilen i usa
- Min jacka verkar ha försvunnit från min bil under tiden den stod på långtidsparkeringen. (vill dock inte anklaga personalen där innan jag fått bekräftat att den inte ligger hos min syster, som jag besökte dagen innan jag ställde bilen där.) Tror dock till 95% att jag INTE hade jackan hos henne.
- min resväska gick sönder under resans gång
- Massor av extra dyra utgifter
- Jetlag som s*tan
- Tillbaka till vardagen
- USA resan blev inte så bra som jag hade hoppats
+ känner mig glad och positiv trots många minus
+ Fördelen med att vara Preferred kund hos Avis där man får välja ny bil om man inte är nöjd med den man blir tilldelad + att jag fick tillbaka 20-25% av kostnaden när jag sa att jag inte var helt nöjd med bilen när jag lämnade tillbaka. allt utan sura miner
- Många minus
+ AVIS Prefered
Postad 21 september 2018 - 13:05
+ Idag han ja med att fiska abborre i 6 timmar innan det började blåsa, första gången på länge som det inte kändes som att båten skulle slå runt i vågorna.
+ Riktigt kul fiske med en jäkla massa abborre med ett snitt på 30 cm.
+ 24 grader ute.
- 6 timmars fiske tog död på kroppen, så nu blir det soffan hela helgen.
Postad 21 september 2018 - 17:43
+ ”Helg”
- Siri trilskas ibland med mina ”genvägar”
- Beredskapshelg
- Regnet som överraskade mig när jag gick till ICA
Postad 21 september 2018 - 19:03
-16 åringen i familjen som beter sig under all kritik och tror att han bor på ett hotell där alla andra är där för att serva honom.
Postad 21 september 2018 - 19:30
+ Forza Horizon 4 släpps nästa fredag för de som har förhandsbokat Ultimate Edition.
- Jag har förhandsbokat Ultimate Edition, men ett okänt banking fuckery blockerade betalningen i tisdags, så min förhandsbokning ligger i limbo (kan inte tvinga betalning, omboka eller avboka och köpa fysiskt) tills det att Microsofts servrar får för sig att försöka göra om transaktionen. Microsofts kundtjänst är ungefär lika hjälpsamma som en kotte i r*ven.
Det känns som att man blir bestraffad för högmodet att se fram emot och glädja sig för någonting.
- Dessutom, i kategorin hyreshus: Renoveringen av vinden är igång igen, eftersom det visade sig vara en dålig idé att måla ruttet trä. Färgen har flagnat nu när det har gått ett par månader, så vi har återigen ljudet av byggkängor som stompar runt från sju på morgonarna då entrepenören skrapar och måla det ruttna trät en gång till.
- Hyresvärden Willhem. Flytta aldrig in i ett Willhemhus, någonsin.
Postad 21 september 2018 - 20:11
-16 åringen i familjen som beter sig under all kritik och tror att han bor på ett hotell där alla andra är där för att serva honom.
precis som alla andra ungdomar nu för tiden då.
Glöm dock inte att det är DITT ansvar att se till att han/hon inte växer upp och blir en lat soffpotatis som inte klarar/behagar göra något själv.
på jobbet tar vi in nya unga folk titt som tätt. Alla har samma gemensamma stil. Luvtröja, keps och helt oförmögna att arbeta. Sitter där helt ointresserade av precis allting i livet verkar det som.
Spyr på sånt.
+ Handlat snygga kläder idag
+ Helg
+ Premier league
+Rödvin
+Öl
- För mycket lök på alla hamburgare
- Lata oengagerade människor
Postad 22 september 2018 - 03:31
Skratt, det där kommer inte bara för att han är tonåring, utan har troligen satt sig för tio år sedan. Det är vetenskapligt vedertaget att uppväxtåren kring 5-10 formar personiligheten och att resten av livets alla beslut de facto refereras tillbaka till barndomen. Handlar om trygghet och vana i socialt mönster. Det krävs ett duktigt uppvaknande för att se behovet av föränding hos den late.
Där jag kommer från fanns det bara en variant per måltid att äta, annars gå hungrig, lärde mig laga mat, stryka och tvätta vid 8. Försöker få grabben att känna stolthet kring att kunna sköta sig själv. Han är nio nu, inte rikigt samma nyfikenhet hos honom ser jag.
+ Medvetenhet skapar möjligheter
Postad 22 september 2018 - 06:42
Postad 22 september 2018 - 07:02
- Skottlossningar, mord, våldtäkter, misshandel, knivattacker etc...
Postad 22 september 2018 - 10:35
På tiden jag höll på med hissar fick man inte väsnas före klockan 8, på vardagar, när man jobba i lägenhetshus.- Väckt kl 7 på en lördag av arbetare som klampar runt. Som vanligt alltså.
Vet inte om det var lokala föreskrifter eller någon nationell stadga, kan vara värt att kolla upp

Postad 22 september 2018 - 10:42
På tiden jag höll på med hissar fick man inte väsnas före klockan 8, på vardagar, när man jobba i lägenhetshus.
Vet inte om det var lokala föreskrifter eller någon nationell stadga, kan vara värt att kolla upp
det är orimligt att man inte får börja arbeta förrän kl 8.
Helt orimligt att någon ska kräva att hantverkarre måste jobba långt ut på kvällen bara för att folk ska sova på morgonen.
Zacabeb gnäller och lipar om precis allting hela tiden. Skulle alla rätta sig efter honom/henne så skulle ingenting fungera.
Postad 22 september 2018 - 12:56
Du har ingen aning om vad jag går igenom.det är orimligt att man inte får börja arbeta förrän kl 8.
Helt orimligt att någon ska kräva att hantverkarre måste jobba långt ut på kvällen bara för att folk ska sova på morgonen.
Zacabeb gnäller och lipar om precis allting hela tiden. Skulle alla rätta sig efter honom/henne så skulle ingenting fungera.
Det här med misslyckade renoveringar och konstant återkommande arbeten har pågått i ungefär tre år nu. Att de inte tar paus under helgerna utan väsnas från klockan 7 på morgonen även lördagar och söndagar är något som i princip alla i huset "gnäller och lipar" om.
Jag vet inte om det är tillåtet för entreprenören att utnyttja sina arbetare på det sättet heller.
För min del är det fruktansvärt eftersom jag lider av insomni. Att inte få sova ordentligt är något som jag redan kämpar med nog som det är. Och sover du inte ordentligt flera nätter i rad så slutar allt fungera; du kan inte tänka, du kan inte äta, du kan inte jobba, du blir deprimerad och får ångest. Du blir överkänslig för ljud, ljus, lukter, värme, osv.
Uppenbarligen har du inte gått igenom samma sak.
Redigerat av Zacabeb, 22 september 2018 - 13:45.
Postad 22 september 2018 - 14:18
Du har ingen aning om vad jag går igenom.
Det här med misslyckade renoveringar och konstant återkommande arbeten har pågått i ungefär tre år nu. Att de inte tar paus under helgerna utan väsnas från klockan 7 på morgonen även lördagar och söndagar är något som i princip alla i huset "gnäller och lipar" om.
Jag vet inte om det är tillåtet för entreprenören att utnyttja sina arbetare på det sättet heller.
För min del är det fruktansvärt eftersom jag lider av insomni. Att inte få sova ordentligt är något som jag redan kämpar med nog som det är. Och sover du inte ordentligt flera nätter i rad så slutar allt fungera; du kan inte tänka, du kan inte äta, du kan inte jobba, du blir deprimerad och får ångest. Du blir överkänslig för ljud, ljus, lukter, värme, osv.
Uppenbarligen har du inte gått igenom samma sak.
om du nu lider av det så är det väl väldigt dumt att bo i hyresrätt. Det är helt orimligt att alla ska anpassa sig efter dig och dina sjukdomar.
Du skriver att du inte kan tänka klart, det kanske är därför du inte förstår det (inget illa menat)
Krya på dig.
Postad 22 september 2018 - 14:48
- Dags att ta in växterna ifrån altan och utomhus..
- Snart är den mörka tiden över oss igen.
+ Blir massa extra ledighet.
+ Fett skönt att vara skuldfri och att äga lite fastigheter nu, hoppas man får njuta lite.
+ Hästbiff!!!!
Postad 22 september 2018 - 16:24
Herregud.om du nu lider av det så är det väl väldigt dumt att bo i hyresrätt. Det är helt orimligt att alla ska anpassa sig efter dig och dina sjukdomar.
Du skriver att du inte kan tänka klart, det kanske är därför du inte förstår det (inget illa menat)
Krya på dig.

Vi pratar om att bli väckt klockan sju på morgonen varje dag flera veckor framöver, inklusive helger, för att entreprenören inte har gjort ett fackmannamässigt arbete från början. Vi pratar om grannar som inte lider av insomni som också mår dåligt.
Det handlar inte om att anpassa sig till mig och "mina sjukdomar", det handlar om att anpassa sig till grundläggande respekt för hyresgästerna. Entreprenören kan ge sina anställda ledigt på lördag och söndag. Om det väsnas kl 8 en måndagsmorgon är det en sak. Om det väsnas kl 7 en lördagsmorgon då de flesta vill sova är det en helt annan.
Vi pratar dessutom om ständiga, felaktigt utföra och omgjorda arbeten under flera års tid. Det är som att bo på en byggarbetsplats.
Och ja, jag skulle gärna flytta till bostadsrätt. Men jag är inte miljonär och kan inte ens drömma om att få ett bostadslån. Den inkomsten har jag inte. Jag kan inte ens få en annan hyresrätt. Jag är fast här. Så ser verkligen ut.
Redigerat av Zacabeb, 22 september 2018 - 16:27.
Postad 22 september 2018 - 16:29
Herregud.
Vi pratar om att bli väckt klockan sju på morgonen varje dag flera veckor framöver, inklusive helger, för att entreprenören inte har gjort ett fackmannamässigt arbete från början. Vi pratar om grannar som inte lider av insomni som också mår dåligt.
Det handlar inte om att anpassa sig till mig och "mina sjukdomar", det handlar om att anpassa sig till grundläggande respekt för hyresgästerna.
Vi pratar om ständiga, felaktigt utföra och omgjorda arbeten under flera års tid. Det är som att bo på en byggarbetsplats.
Och ja, jag skulle gärna flytta till bostadsrätt. Men jag är inte miljonär och kan inte ens drömma om att få ett bostadslån. Den inkomsten har jag inte. Jag kan inte ens få en annan hyresrätt. Jag är fast här. Så ser verkligen ut.
Det var du som drog upp att du var psykisk sjuk. inte jag.
Så dom ska ta hänsyn till att du inte får ta ett huslån menar du?
Dags att kasta av sig offerkoftan och rycka upp sig lite.
Annars finns det väl andra områden att bo i här i Sverige som inte är en byggarbetsplats som du nämner det som, känns som en bra lösning då du uppenbarligen mår psykiskt dåligt av att bo där. Det är inte första gången direkt som du gnäller över det.
Byggs det inte, då gnälls det över det, byggs det, ja då gnälls det över det. Omöjligt att göra alla nöjda. Man får leva med det. Inget bli bättre av att bara gnälla.
Postad 22 september 2018 - 16:53
+ Lördag
+ Kall öl
- andreassofus
Skrev jag att man inte fick jobba? Nej, jag skrev att man inte fick väsnas! Stor skillnad!det är orimligt att man inte får börja arbeta förrän kl 8.
Som hantverkare (räknar in alla byggarbetare) så finns det mycket man kan göra under första timmen som inte drabbar de boende i ett lägenhetshus negativt.
Men eftersom du verkar gilla ljud kanske man ska leta upp din adress och ställa sig med en slagborrmaskin varje morgon klockan 06.00 för att se vad du tycker om detta?
Postad 22 september 2018 - 17:08
+ Cmore sänder Kallios avtackning från Scandinavium
+ Lördag
+ Kall öl
- andreassofus
Skrev jag att man inte fick jobba? Nej, jag skrev att man inte fick väsnas! Stor skillnad!
Som hantverkare (räknar in alla byggarbetare) så finns det mycket man kan göra under första timmen som inte drabbar de boende i ett lägenhetshus negativt.
Men eftersom du verkar gilla ljud kanske man ska leta upp din adress och ställa sig med en slagborrmaskin varje morgon klockan 06.00 för att se vad du tycker om detta?
men hur ska en hantverkare kunna arbeta om dom inte får väsnas? Ge dig nu.
Ingen gillar väl oljud men dom allra flesta har förståelse för att det måste göras. Även om man vill sov länge på morgonen.
Dom allra flesta förstår att världen inte kretsar runt en själv, men en del är såpass narcissistiska att dom tror att så är fallet.
Att komma med hot om att leta upp min adress och grejer är bara onödigt och osmart.
Postad 22 september 2018 - 17:14
Hot? Det var la inget hot? Skrev ju bara att jag skulle ge dig en massa underbara hantverkarljud.men hur ska en hantverkare kunna arbeta om dom inte får väsnas? Ge dig nu.
Ingen gillar väl oljud men dom allra flesta har förståelse för att det måste göras. Även om man vill sov länge på morgonen.
Dom allra flesta förstår att världen inte kretsar runt en själv, men en del är såpass narcissistiska att dom tror att så är fallet.
Att komma med hot om att leta upp min adress och grejer är bara onödigt och osmart.
Finns mycket man kan göra utan att väsnas inne i ett hus.
Plocka fram allt som behövs, börja måtta och kanske t.o.m. såga upp sånt som ska monteras, se till så man har alla verktyg och allt material. Man kanske t.o.m. har ett yrke där man inte måste väsnas konstant, typ elektriker.
Tänk dig för innan du hackar ner på folk som gnäller för att hantverkar väsnan vid 7, vad skulle du själv tycka om t.ex. posten kom vid 05.00 varje morgon och ringde på dörren varje gång?
Postad 22 september 2018 - 17:20
Hot? Det var la inget hot? Skrev ju bara att jag skulle ge dig en massa underbara hantverkarljud.
Finns mycket man kan göra utan att väsnas inne i ett hus.
Plocka fram allt som behövs, börja måtta och kanske t.o.m. såga upp sånt som ska monteras, se till så man har alla verktyg och allt material. Man kanske t.o.m. har ett yrke där man inte måste väsnas konstant, typ elektriker.
Tänk dig för innan du hackar ner på folk som gnäller för att hantverkar väsnan vid 7, vad skulle du själv tycka om t.ex. posten kom vid 05.00 varje morgon och ringde på dörren varje gång?
jobbet måste göras. Dom kan inte dra benen efter sig i flera timmar bara för att vissa anser att dom måste sova. Ska det borras, ja då borrar dom. Dom kan omöjligt stå och vänta och anpassa sig. Det finns ingen tid till det. Skulle bli för dyrt och helt ohållbart. Det förstår du säkert också.
Jag är uppe kl 05 på morgonen så jag skulle bjuda på kaffe.
Du kan få en kopp du också om du vill nu när du ska leta upp och besöka min adress som du säger.
Postad 22 september 2018 - 17:52
- okunskap om problemen med att inte ha tillräckligt med pengar eller inte vara helt frisk i en marknadsekonomisk värld
- Skellefteå AIKs första period.
+ två perioder kvar.
+ SHL, enda ljuset i vintermörkret
- bor i mellersta norrland.. vi hörs till våren... typ
Postad 22 september 2018 - 17:57
Här har ni grabbar. Go nuts!
mähän.png 3,62K
4 Antal nerladdningar
+ Att hjälpa folk bråka lättare på forat.
Postad 22 september 2018 - 22:46
+ Barnens egna fantastiska resa, vilken är helt oförutsägbar.
+ Att vi som tränare fortfarande kan lära oss nya grepp inför helt oförutsägbara situationer.
- Okunskap.
Postad 23 september 2018 - 09:43
Här har ni grabbar. Go nuts!
mähän.png
+ Att hjälpa folk bråka lättare på forat.
Sorry. Självklart ska sånt här tas via pm istället.
Är dock klar med denna diskussion nu.

Postad 23 september 2018 - 11:23
- Var ute och gick igår när stormen Knut slängde en spann vatten på mig. Det gick från uppehåll till ösregn till uppehåll på en sekund. Ingen stor sak men jag blev rejält förvånad .
Redigerat av Mr_Tom, 23 september 2018 - 11:50.
Postad 23 september 2018 - 13:19
+ Trevlig husvisning idag
- Ligger långt bort, på gränsen för att klara inställelsetiden till jobbet.
Sorry. Självklart ska sånt här tas via pm istället.
Är dock klar med denna diskussion nu.
Nackdelen med diskussioner via PM, den ena parten kan ge upp, vilket skedde denna gången uppenbarligen...
Postad 23 september 2018 - 13:56
+ Promenad på 1,1 mil i dag.
+ Tränningen har gått bra denna vecka.
Postad 23 september 2018 - 16:17
+ Lyckades få förhandsbokningen på Forza Horizon 4 löst genom att sätta in pengar på mitt Microsft-konto och sedan be Xbox Support i Irland ändra betalsätt. Det gick på fem minuter. Mycket bättre än den svenska supporten. Nu kan jag slappna av igen.
+ Låt det vara känt att undertecknad inte bara gnäller och lipar, utan även blir väldigt glad för både små och stora saker som bryter av det jobbiga.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar