Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Q8DN / Q9FN

538 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung Q9FN 55" QLED (TV) 6 8.6 (4) Inga priser
Samsung Q9FN 75" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE75Q9FN (TV) 8 8.75 (3) Inga priser
Samsung Q9FN 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q9FN (TV) 6 9.129032 (30) Inga priser
Samsung Q8D 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q8DN (TV) 7 7.5 (1) Inga priser
Samsung Q8D 55" QLED - QE55Q8DN (TV) 7 8.333332 (2) Inga priser
21 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 3 år sedan
Någon annan med samsung tv som har detta problem (6 inlägg) 6 år sedan
TVs BLACK FRIDAY 2019 29/11 (27 inlägg) 6 år sedan
Döda pixlar Q9FN :( (86 inlägg) 6 år sedan
Inställningar av samsung Qe**Q9F (9 inlägg) 6 år sedan
LG 75SK8100 till Samsung QE75Q6FN (8 inlägg) 6 år sedan
Sony 65XF9005 eller Samsung UE65NU8045T (13 inlägg) 6 år sedan
Samsung QE65Q67RAT åsikter? (4 inlägg) 6 år sedan
Samsung 65" Q9FN (46 inlägg) 6 år sedan
Sony XF-9005 vs Samsung Q8DN (14 inlägg) 7 år sedan
Samsung 65" Q6FN eller Q8DN (10 inlägg) 7 år sedan
Philips 65OLED873 eller LG OLED65B8 köpråd (3 inlägg) 7 år sedan
Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2 (646 inlägg) 7 år sedan
Sony eller Samsung, Budget runt 15k (16 inlägg) 7 år sedan
Samsung one remote problem (1 inlägg) 7 år sedan
Vilken Tv ska jag köpa? Budget 20k (6 inlägg) 7 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 7 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 7 år sedan
Bäst 65 tum TV Sport/Fotboll 10-15 000Kr (4 inlägg) 7 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 7 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 8 år sedan

Postad 27 November 2018 - 09:43

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Grymt, rapportera noga vad du kommer fram till. ;)

Det ska jag absolut göra. Q9:an levereras inte förens nästa fredag, men en rapport kommer :)

Postad 27 November 2018 - 10:46

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 1

Kunde inte låta bli att beställa en 65" Q9 för 19990:-  under BF trots att jag tidigare under veckan köpt en Sony XF9005. Nu har jag i alla fall chansen att utvärdera bägge i lugn och ro hemma med samma material och sedan ta ett beslut om vilken jag behåller. Någon annan som jämfört just dessa modeller?

Gissar på lite bättre hantering av material med låg bildfrekvens, sämre källa (upscaling) och mer "korrekt" bild till Sonyns fördel, medans bilden kan upplevas som mer "poppig" på Samsung samt mer ljusstark fast även några pinnhål bättre svärta när man släcker ned.

Och ska vi prata små tråkigheter som egentligen inte bör ligga till grund av ditt val - fjärrkontrollen! :D Här bör nog Sony blicka framåt istället för bakåt...

Redigerat av Kniff, 27 November 2018 - 10:47.

Postad 27 November 2018 - 11:39

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Kunde inte låta bli att beställa en 65" Q9 för 19990:-  under BF trots att jag tidigare under veckan köpt en Sony XF9005. Nu har jag i alla fall chansen att utvärdera bägge i lugn och ro hemma med samma material och sedan ta ett beslut om vilken jag behåller. Någon annan som jämfört just dessa modeller?

Ska bli kul att höra vad du kom fram till :)

Gissar på lite bättre hantering av material med låg bildfrekvens, sämre källa (upscaling) och mer "korrekt" bild till Sonyns fördel, medans bilden kan upplevas som mer "poppig" på Samsung samt mer ljusstark fast även några pinnhål bättre svärta när man släcker ned.

Och ska vi prata små tråkigheter som egentligen inte bör ligga till grund av ditt val - fjärrkontrollen! :D Här bör nog Sony blicka framåt istället för bakåt...

Ja jag har haft både Sony och nu Samsung ( Q9fn ) och måste säga att Samsungs fjärr är grymt mer utvecklad och snyggare !!!

Postad 27 November 2018 - 13:21

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Omöjligt att utröna själv när jag kikat runt på nätet, men enligt Samsung support är det endast Samsung WMN-M22 och WMN-M23 som passar till Samsung QE75Q9FN av typen no-gap.

Samsung WMN-M20 och WMN-M21 passar alltså inte enligt supporten, även fast dom ser mer eller mindre identiska ut.

Redigerat av Kniff, 27 November 2018 - 13:23.

Postad 27 November 2018 - 15:01

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Jaha det blev en 75a Q9FN för mig oxå genom Benify.

Har haft en gammal Panasonic plasma 50" tidigare.

Har ju ingen BlueRay spelare så vad finns det för bra o prisvärda modeller?

Postad 27 November 2018 - 15:22

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

När jag tittar i manualen på sid 112 - "Lyssna på tv:n via Bluetooth-enheter" så står det - Den här funktionen kanske inte stöds beroende på modell och geografiskt område. 

Någon som testat att det går att ansluta bluetooth hörlurar till Q9:an? 

Postad 27 November 2018 - 17:29

psygnoziz
  • psygnoziz
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

På torsdagen mellan 11-15 kommer en liten 75 till mig :) att jul skulle komma så tidigt i år haha

Postad 28 November 2018 - 16:58

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Fick boka leverans från Bring idag, lite smolk i glädjebägaren är att jag får den först nästa vecka. Vid beställning så bokade jag leverans till fredag den här veckan men nu är den i alla fall på väg :)

Postad 29 November 2018 - 02:21

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Jag tyckte jag läste att några receivrar kunde ha problem med OneConnectBoxen stämmer det?

Postad 29 November 2018 - 07:58

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Jag tyckte jag läste att några receivrar kunde ha problem med OneConnectBoxen stämmer det?

Jag har precis börjat läsa Avforums tråden om Q9FN och i början så pratas det om problem med Denon recivers. Bör förhoppningsvis vara löst nu, men man vet aldrig.

Redigerat av Samplehead, 29 November 2018 - 07:59.

Postad 29 November 2018 - 09:52

Unregistered7731b045
  • Unregistered7731b045
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Fick min 65" Q9FN igår, beställde någon timme innan BF från Elgiganten.

Har i princip bara hunnit koppla in den.

Har ingen möjlighet att montera på väggen, men foten var inte den mest stabila lösningen  :)  

Kollade på lite hockey (inte gjort några inställningar) via Comhem-boxen, Cmore HD. Noterade att pucken blev lite som ett streck ibland. Kan tänka mig att puck som rör sig snabbt är svårt att få till?

Testade även mot Apple TVn och Netflix i 5min, ett par 4K serier. House of cards tyckte jag "hackade" lite och någon annan serie, kan ha varit Iron Fist, tyckte jag var lite gryning/brusig i delar som inte var i 100% i fokus/skärpa  :wacko:

Som sagt har inte gjort några inställningar ännu utan allt var fabriksinställt.

När det gäller inställningar så får man prova sig fram, men finns det några som absolut måste ändra?

Postad 29 November 2018 - 10:00

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Fick min 65" Q9FN igår, beställde någon timme innan BF från Elgiganten.

Har ingen möjlighet att montera på väggen, men foten var inte den mest stabila lösningen :)

Kollade på lite hockey (inte gjort några inställningar) via Comhem-boxen, Cmore HD. Noterade att pucken blev lite som ett streck ibland. Kan tänka mig att puck som rör sig snabbt är svårt att få till?

Testade även mot Apple TVn och Netflix i 5min, ett par 4K serier. House of cards tyckte jag "hackade" lite och någon annan serie, kan ha varit Iron Fist, tyckte jag var lite gryning/brusig i delar som inte var i 100% i fokus/skärpa :wacko:

När det gäller inställningar så får man prova sig fram, men finns det några som absolut måste ändra?

GRIFFIN här i denna tråden hade några bra inställningar att utgå ifrån som en grund.
Sedan får man tweaka till dom lite efter sina egna behov och vad man tycker är bra.

Alla rum ser ju inte lika ut så några exakta inställningar finns inte.
Men bläddra lite bakåt i denna tråden så har han postat sina inställningar där 😀👍

Postad 29 November 2018 - 10:01

kecke
  • kecke
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Kolla om den ska uppdateras så att den får den senaste programvaran.

Postad 29 November 2018 - 10:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Ja massa saker.

Jag satte upp min och kollade i få sek och måste avbryta för det såg ut som skit, som du säger hackar och konstiga artefkter. Se mina inställningar nån sida tilbaka och ställ in helt likadant, sen kan du lägga på en sak i taget om du vil testa ut "bildförbättringarna" men då lär du dig vad var och en gör.

Skärpa på denna tv ska vara på 0, allt annat förstör bilden märkbart. Många serier idag har brus med flit för att det ska få en viss charm, Jessica Jones är kansje den värsta av alla med helt idiotiskt mycket brus, men andra Marvel har säkert en del dom med. Just IronFist har jag inte sett på länge, jag blev förbannad över hur dålig s2 var så jag bojkottar, trots att jag är Marvel fanatiker sedan 10-åring, onaturlig skärpa förstärker denna effekt då det igentligen är egde enhancement dvs vita streck bredvid allting, så korn kommer synas ännu mer (dubbelt så mycket?). Jessica jones blir lite bättre med sharpness på 0 och så clean view på. Clean view får däremot 4k blueray att tappa detaljer, den är til för att smootha ut dålig bild typ tv-signaler.

1153.3 är senaste uppdateringen.

Redigerat av Demon Slayer, 29 November 2018 - 10:13.

Postad 29 November 2018 - 10:16

Unregistered7731b045
  • Unregistered7731b045
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ja massa saker.

Jag satte upp min och kollade i få sek och måste avbryta för det såg ut som skit, som du säger hackar och konstiga artefkter. Se mina inställningar nån sida tilbaka och ställ in helt likadant, sen kan du lägga på en sak i taget om du vil testa ut "bildförbättringarna" men då lär du dig vad var och en gör.

Skärpa på denna tv ska vara på 0, allt annat förstör bilden märkbart. Många serier idag har brus med flit för att det ska få en viss charm, Jessica Jones är kansje den värsta av alla med helt idiotiskt mycket brus, men andra Marvel har säkert en del dom med. Just IronFist har jag inte sett på länge, jag blev förbannad över hur dålig s2 var så jag bojkottar, trots att jag är Marvel fanatiker sedan 10-åring, onaturlig skärpa förstärker denna effekt då det igentligen är egde enhancement dvs vita streck bredvid allting, så korn kommer synas ännu mer (dubbelt så mycket?). Jessica jones blir lite bättre med sharpness på 0 och så clean view på. Clean view får däremot 4k blueray att tappa detaljer, den är til för att smootha ut dålig bild typ tv-signaler.

1153.3 är senaste uppdateringen.

Tack! Ska kolla mer ikväll  :)

Postad 29 November 2018 - 14:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Är det verkligen så ?
Detta är ifrån Samsungs sida.

Här är en förklaring på vad Banding är och även vad du kan göra för att minska detta fenomen -

Banding påverkar TV-bilder när de visar en gradvis förändring mellan nyanser i en enda färg.

Ett av de tydligaste exemplen på detta är fotografier av himlen där den blå går från ljusblå i botten till mörkblå på toppen.

När banding uppstår är övergången inte slät och den delen av bilden verkar brytas in i band, var och en av en solid nyans.

Dessa band skapar en skarp kant mellan blått nyanser istället för en smidig övergång.

Detta anses inte vara ett produktionsfel utan en begräsning av LED tekniken och det gäller alla märken, olika tum och olika modeller.

Vi har några inställningar som eventuellt kan minska andelen banding du upplever.

Börja med att ställa Bakgrunds belysning till 5, detta gör du genom att gå till Inställningar och sedan:

Bild > Expertinställningar > Bakg. belysn. > 5

Sedan kan du även testa att ställa in Smart LED till Lav. Gå till Innställningar och sedan:

Bild > Expertinställningar > Smart LED > av.

Ett sista steg är även att stänga av Ekosensor. Gå till Inställningar och sedan:

System > Ekolösning > Ekosensor > Av.

Ta sedan en torr microfiberduk och massera skärmen försiktigt.

Var noga med att inte trycka för hårt då det kan skada displayen.

Konstigt kan tyckas med detta masserande men det är så att panelen sitter ihop i flera lager och de pressas samman

och tvingar ut eventuell luft som sitter mellan dem på detta sätt

Postad 29 November 2018 - 14:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Hm.

det som diskuterats ovan är inte bandning. Hacking och brus snackar han om.

Det som du beskriver är posterinsering. Inställningarna du postar tror jag inte är til Q-serien samt jag rekomenderar inte att massera skärmen. Dels så kommer det inte hjälpa och dels så kan du förstöra saker innuti. Posterisering kommer av dåligt hanterande av mjuk övergång i nyanser av tvn eller att källmaterialet faktiskt sänder ut en bild som ser sånn ut, eller en kombination av dessa, och då hjälper inte massage.

Digital clean view kan hjälpa på posterisering, men på bekostnad av skärpa och detaljer.

Postad 29 November 2018 - 15:13

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Hm.

det som diskuterats ovan är inte bandning. Hacking och brus snackar han om.

Det som du beskriver är posterinsering. Inställningarna du postar tror jag inte är til Q-serien samt jag rekomenderar inte att massera skärmen. Dels så kommer det inte hjälpa och dels så kan du förstöra saker innuti. Posterisering kommer av dåligt hanterande av mjuk övergång i nyanser av tvn eller att källmaterialet faktiskt sänder ut en bild som ser sånn ut, eller en kombination av dessa, och då hjälper inte massage.

Digital clean view kan hjälpa på posterisering, men på bekostnad av skärpa och detaljer.

Ja alltså detta var ett mail jag fick tillbaka ifrån Samsung, där jag beskrev att jag hade DSE och Banding.
Då fick jag denna beskrivning tillbaka.

Dom säger att Ja, du har banding och detta ska du göra....
Men dom säger inget om DSE som jag beskrev att jag hade.

Postad 29 November 2018 - 15:35

Unregistered7731b045
  • Unregistered7731b045
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

En annan sak. Min TV levererades liggande på flaket av transportföretaget. Kan tänka mig att detta är rätt vanligt, tyvärr.
Den yngre chauffören hade inget ägg under foten heller när han körde  :) 
Sen vet man aldrig hur paketet har hanterats hela vägen från fabriken heller.

Vet inte om detta är ett problem med LCD, men plasman skulle väl alltid skickas stående.

För säkerhetsskull hann jag ta ett foto som jag skickade till Elgiganten så att det noterades på kvittot ifall det skulle dyka upp några problem framöver.

Postad 29 November 2018 - 16:15

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0

Har ingen möjlighet att montera på väggen, men foten var inte den mest stabila lösningen  :)  

Testade även mot Apple TVn och Netflix i 5min, ett par 4K serier. House of cards tyckte jag "hackade" lite och någon annan serie, kan ha varit Iron Fist, tyckte jag var lite gryning/brusig i delar som inte var i 100% i fokus/skärpa  :wacko:

Tycker Film läget är det enda läget som ger någorlunda jämn rörelse till sport och film. Men jag är inte så imponerad över Samsung TV apparater i överlag, min nästa TV blir helt klart en OLED efter att ha kollat in årets modeller. Börjar ju dessutom bli möjligt att köpa OLED till överkomliga priser även om jag hoppas dom går ner några tusenlappar till.

Postad 29 November 2018 - 17:19

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Tycker Film läget är det enda läget som ger någorlunda jämn rörelse till sport och film. Men jag är inte så imponerad över Samsung TV apparater i överlag, min nästa TV blir helt klart en OLED efter att ha kollat in årets modeller. Börjar ju dessutom bli möjligt att köpa OLED till överkomliga priser även om jag hoppas dom går ner några tusenlappar till.

Tyvärr är ju OLED än värre gällande material med låg bildfrekvens på grund av den extremt snabba panelen som i princip saknar responstid. Detta orsakar stutter eller synliggör det rättare sagt. Sony sägs ju i regel vara bäst på just motion med deras motionflow.

Redigerat av Kniff, 29 November 2018 - 17:25.

Postad 29 November 2018 - 19:12

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Ja alltså detta var ett mail jag fick tillbaka ifrån Samsung, där jag beskrev att jag hade DSE och Banding.
Då fick jag denna beskrivning tillbaka.

Dom säger att Ja, du har banding och detta ska du göra....
Men dom säger inget om DSE som jag beskrev att jag hade.

Upplever du problemet som tillräckligt stort för att byta ut den?

Postad 29 November 2018 - 22:32

psygnoziz
  • psygnoziz
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

idag kom 75" , uppsatt och provad. har inga problem hur bra bild som helst och jämfört med Oled:en jag hade innan har jag inget ont överhuvudtaget att säga. 

Postad 30 November 2018 - 00:03

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

idag kom 75" , uppsatt och provad. har inga problem hur bra bild som helst och jämfört med Oled:en jag hade innan har jag inget ont överhuvudtaget att säga.

Vilket väggfäste kör du med? Original eller annat? Länka gärna

Postad 30 November 2018 - 08:19

mempo
  • mempo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 1

Fick min 75" Q9FN i tisdags och är verkligen jättenöjd. Kolsvarta black bars i HDR och ingen märkbar DSE. 

Postad 30 November 2018 - 09:15

psygnoziz
  • psygnoziz
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Vilket väggfäste kör du med? Original eller annat? Länka gärna

Jag kör med detta Large modellen

http://www.multibrac....com/0052.shtml 

bara skruvat tv i översta hålen och funkar kanon rätt slimmat för mig ser inte direkt tv i sidled hemma :)

Postad 30 November 2018 - 15:06

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Hur grovt rör till one connect box behöver man?

Postad 30 November 2018 - 21:52

Kinglouie78
  • Kinglouie78
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej. Fick min 65" Q9 idag. Har satt upp den på väggen och nu när jag har startat den så är det konstiga sträck i bilden. Är det nånting man kan göra åt det eller är tvn trasig? Sen gungar skärmen när man trycker lite lätt på den och när man drar fingret på skärmen så blir det släp spår.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Kinglouie78, 30 November 2018 - 22:58.

Postad 30 November 2018 - 22:18

Unregistered7731b045
  • Unregistered7731b045
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Man ska egentligen inte leta fel om man inte har upptäckt några än.
En fredagkväll och youtube 🙂
Hittade några testfilmer som visade 5%, 10% och 20%.
Blir inte bästa bilderna med mobilen, men man ser vertikal banding eller vad det heter på 5% och på de andra så är det ett ljusare område/punkt mitt i bilden.
Bara haft tvn 65” Q9, ett par dagar och inget jag tänkt på vid vanligt tv-tittande.
Är detta normalt?

Hur ser det ut för er andra om ni tittar på detta?
Filmerna hette ”tv oled vertikal banding test 5% gray” ,10% , 20%

Bifogad fil(er)

Postad 03 December 2018 - 07:33

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Man ska egentligen inte leta fel om man inte har upptäckt några än.
En fredagkväll och youtube
Hittade några testfilmer som visade 5%, 10% och 20%.
Blir inte bästa bilderna med mobilen, men man ser vertikal banding eller vad det heter på 5% och på de andra så är det ett ljusare område/punkt mitt i bilden.
Bara haft tvn 65” Q9, ett par dagar och inget jag tänkt på vid vanligt tv-tittande.
Är detta normalt?

Hur ser det ut för er andra om ni tittar på detta?
Filmerna hette ”tv oled vertikal banding test 5% gray” ,10% , 20%

Där ser man, ser ut precis som på Oleds vid 5%. Ser du det inte vid vanligt tv tittande så släpp det och gå vidare i livet :)

Mvh J

Postad 03 December 2018 - 08:21

Unregistered7731b045
  • Unregistered7731b045
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Där ser man, ser ut precis som på Oleds vid 5%. Ser du det inte vid vanligt tv tittande så släpp det och gå vidare i livet :)

Mvh J

Banding tänker jag inte direkt på.
Däremot den ljusare punkten/området i mitten ser iaf jag  :) vid enfärgade färger. T.ex. Apple TV, Xbox och även vid några bakgrunder i ambient mode.

Postad 03 December 2018 - 13:41

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Banding tänker jag inte direkt på.
Däremot den ljusare punkten/området i mitten ser iaf jag  :) vid enfärgade färger. T.ex. Apple TV, Xbox och även vid några bakgrunder i ambient mode.

Kan du leva med det så gör det annars kan du ju pröva att kontakta Samsung och se vad dom säger. Anser dom inte att det räcker för reklamation så har du ju ångerrätt men då lär du ju tyvärr inte hitta en ny till samma pris om du köpte den på BF

Postad 03 December 2018 - 14:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad som är värre här är att både 10% och 20% ser dåligt ut. De är oftast felfria på en OLED (om den inte har mycket banding då såklart).

Kinglouie78: Panelen är kass på din TV, men du har förhoppningsvis bytt ut den redan. Gissar på transportskada.

Att bilden ändrar sig när du drar med fingret är inget fel. Det är flytande kristaller.

Redigerat av Ageve, 03 December 2018 - 14:40.

Postad 03 December 2018 - 20:22

Kinglouie78
  • Kinglouie78
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ageve: Japp. Dom kommer och hämtar den på torsdag sen får jag se när jag får en ny tv.

Postad 04 December 2018 - 11:34

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Fick man 75an levererad o inburen idag. Så nu äre bara att vänta på att polaren slutar jobba så man kan börja med att installationen.

Postad 04 December 2018 - 19:04

Unregistered23c15cf8
  • Unregistered23c15cf8
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Fick min 65" Q9FN förra veckan och har hunnit pilla lite med den! 

Stäng av Auto-motion när du tittar på sport så ser det bättre ut, bollen/pucken flyter med mycket mjukare!

Jag har förövrigt auto-motion avstängt hela tiden. Vad anser ni om det? Har ni det på eller av? 

Förövrigt; är jag den enda här som stör mig på att undertexterna "lyser upp" omgivningen vid mörk scen? Jag har sett enstaka individer uppleva detta problemet när jag googlar, men borde va större. Jag själv kan knappt tänka på annat. 

Alltså så känns bilden pulserande när ljusa undertexter kommer upp på en mörk bakgrund. 

Vad tycker ni andra? 

Länk till tråd på samsung där folk har samma upplevelse som mig: https://us.community...les/td-p/415050

EDIT: Såg nu både folk i denna tråden och andra om Q9FN hade upplevt samma bekymmer. 

Redigerat av Unregistered23c15cf8, 04 December 2018 - 19:26.

Postad 04 December 2018 - 19:42

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Fick min 65" Q9FN förra veckan och har hunnit pilla lite med den! 

Stäng av Auto-motion när du tittar på sport så ser det bättre ut, bollen/pucken flyter med mycket mjukare!

Jag har förövrigt auto-motion avstängt hela tiden. Vad anser ni om det? Har ni det på eller av? 

Förövrigt; är jag den enda här som stör mig på att undertexterna "lyser upp" omgivningen vid mörk scen? Jag har sett enstaka individer uppleva detta problemet när jag googlar, men borde va större. Jag själv kan knappt tänka på annat. 

Alltså så känns bilden pulserande när ljusa undertexter kommer upp på en mörk bakgrund. 

Vad tycker ni andra? 

Länk till tråd på samsung där folk har samma upplevelse som mig: https://us.community...les/td-p/415050

EDIT: Såg nu både folk i denna tråden och andra om Q9FN hade upplevt samma bekymmer. 

Finns lite tips på inställningar för fixa till detta så gott som möjligt här https://www.avsforum...ml#post57186098

Postad 04 December 2018 - 21:38

Unregistered23c15cf8
  • Unregistered23c15cf8
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Finns lite tips på inställningar för fixa till detta så gott som möjligt här https://www.avsforum...ml#post57186098

Tack för den! Gjorde inställningarna som han rekommenderade, får väl säga att det blev godtagbart! 

Dock att en premium-TV som denna har såna här problem var väl inte det jag hade gissat innan jag köpte den! 

Postad 04 December 2018 - 21:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det är visst jag som skrivit den kommentaren på AVSforum. Det hjälpte mig i HDR att sänka kontrasten til 45. Jag gjorde det igentligen för att Vincent sa att bilden var för ljusstark i området som inte är HDR - när man kör HDR dvs 0-100 nits om man har kontrast på 50. Han rekomenderade 43 men jag kör 45 och märkte direkt en förbättring av den enorma ljusstyrka på texten också.

Så fixade jag texten i netflix så man har vit text med svart skugga så blir det lixom grått, samt liten text, och den tunnaste fonten som möjligt men man måste laborera lite (jobbigt då man måste logga ut och in av profilen för att det ska bytas) men har fått til en ok bild.

MEN just i House on haunted hill så hjälper inte detta, bildne blir alltför ljus vid textning här, säkert för att det är så mycket mörkt......iaf i dom första minutrarna och jag håller med - det är olidligt. Jag stänger hellre av texten.

Ska se om jag kan tweaka det lite mer.

Postad 04 December 2018 - 22:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Bästa jag får til är:

Font: Block.

Färg: Svart transparant

Skugga: Drop shadow

Font size: small

Men det ser inte ut att få det bättre, även om jag väljer svart/svart så att texten inte ens syns när det är svart där nede så lyser skärmen upp litegrand, som att det är en overlay som läggs på hela bilden när texten ska komma oavsett om den syns eller inte. Känns som en Netflix grej.

Redigerat av Demon Slayer, 04 December 2018 - 22:29.

Postad 05 December 2018 - 09:25

Unregistered23c15cf8
  • Unregistered23c15cf8
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Känns ju lite sådär på en så fin teve! Tror du/ni att det är möjligt för samsung att justera detta via en uppdatering? Eller är det hårdvaran?

En annan fråga: min Xbox autostartas varje gång jag startar tvn, hur får man bort detta?

Postad 05 December 2018 - 09:58

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Känns ju lite sådär på en så fin teve! Tror du/ni att det är möjligt för samsung att justera detta via en uppdatering? Eller är det hårdvaran?

En annan fråga: min Xbox autostartas varje gång jag startar tvn, hur får man bort detta?

Det går inte att komma ifrån helt på en LED tv, inte ens på den bäste LED tv som finns just nu när det gäller Local dimming. Kritvita undertexter i mörka scener kommer alltid ge local dimmingsystemet problem. Det går att få mildare men tror aldrig dom kommer få bort det helt. Det är den största anledningen till att jag inte köpte en Q9FN utan köpte Oled istället. Tycker det är så sjukt störande att ljuset pulserar vid undertexter.

Postad 05 December 2018 - 11:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Ser ut som att Netflix strikes again. Problemet finnes ikke via Kodi.

Såklart vil en del av bilden förändras med lysande text, men via Kodi så skjer det mera som förväntat dvs att just delen rundt där texten är - förandras och blir lite ljusare (som kan minimeras med liten font och grå text) medans resten av bilden är oförändrad. I netflix förändras hela bilden oavsett om man kör kolsvarta eller gråa eller vita subs, så det är helt klart en dålig implementering, den lägger på en "hinna" över hela bilden och det är detta som syns tydligt och inte att teven läcker ljus. Det vore bättre om dom hade denna "hinna" på hela tiden och inte höll på å slå den av och på.

Det är lätt att se skilnaden om man bara håller för text-delen och bara ser på resten av bilden. I Netflix vet man med 100% säkerhet när det kommer en text-slinga, men i Kodi är bilden lik.

Detta betyder att det inte går att justera bort med inställningar.

Redigerat av Demon Slayer, 05 December 2018 - 11:31.

Postad 05 December 2018 - 11:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Ytterligare bevis är när det kommer vit text i serien som inte är overlay, då färändras inte heller resten av bilden utan bara området rundt texten.

Postad 05 December 2018 - 12:35

Unregistered23c15cf8
  • Unregistered23c15cf8
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det här får fan Samsung lösa. Fullkomligt barockt.

Postad 05 December 2018 - 13:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Ett snabbt sök visar att folk har problem med detta på MAC, iOS och Sony tvs också, så kansje ännu mer barockt att Samsung ska fixa det för alla dom också? Kansje bättre att Netflix fixar alla sina problem istället.

Redigerat av Demon Slayer, 05 December 2018 - 13:48.

Postad 05 December 2018 - 14:23

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Prova stänga av all local dimming och se om problemet kvarstår!
Bara så man kollar upp att det inte finns gömda bildrutiner utanför menyinställningarna som hittar på tokigheter.

Postad 05 December 2018 - 14:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det fungerar kanon i Kodi.

Det funkar inte oavsett inställningar i Netflix.

Postad 05 December 2018 - 14:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Testa ställa in bara helt svart text utan shadow eller transparacy.

Spela introt i Haunting of hill house.

I introt ser man bilden bli ljusare och mörkare även om man inte ens ser subsen i en del tillfäller.

Så kommer scenen där pojken ligger i sängen och det står text hårdkodat i serien "Hill House then" och notera att resten av bilden inte ändrar sig alls.

Jag vil poängtera att med uppdatering 1153 så dimmar inte tvn ned lika bra som den gjorde förr, så det blir en halo just runt denna text som befinner sig nede til vänster, lite dumt - men är nog en kompromiss för att den inte ska dimma för kraftigt som den gjorde i ett fåtal scener i början, *men* resten av bilden förändrar sig inte. Så det är inte tvn.

Postad 05 December 2018 - 15:57

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Jo, det kan vara TVn som överreagerar på overlay text.
Är texten hårdkodad så "ser" inte TVns mjukvara den och man slipper frispel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.