Låter vinyl skit eller gör jag fel?
573 svar till detta ämne
Postad 14 January 2019 - 10:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Lite svårt att se exakt vad det är för rör då de ju sitter lite "inbakat" i riaa't. Men de heter iaf samma sak både i TB DS2 som i TB2. Kanalerna är bättre avskärmade i DS2 och förmodligen uppgraderad elektronik.
Det är denna typen som passar, men det visste du kanske redan:
https://www.thetubes...cc83-tube-types
Ageve,
Min allra första skiva var faktisk en sån där första generationens pressning. Atlantic Crossing med Rod Stewart från 1975. Låter fortfarande magiskt, men faktum är att den rent allmänt är en mycket lyckad inspelning som låter sanslöst även som CD av okänd generation. Här är det mycket enkelt att följa alla instrument i, upplever jag, sin fulla övertonslyster.
Som jämförelse upplever jag många av dagens skitinspelningar sakna just övertoner. Som om en trumma bara var en grundton och utan "klangfärg". John Mayers "Born an raised" låter som om man lagt sordin på allt utom möjligen hans röst.
Japp, fast det beror mycket på placeringen av mikrofoner med, samt inspelningslokalen osv. Kvalitet är oftast inte prioriterat i produktionen av pop- och rockmusik. Sen läggs det ju på effekter, antingen analogt med kompressorer och exciters osv, eller så görs det på digital väg med plugins i ljudprogrammen. Det är också allt vanligare att rejält med distorsion läggs på i efterhand, och det är definitivt ingen "trevlig" dist.
Håller med om att mycket musik låter platt/trist nuförtiden, men ibland kan man ana en potential till bra ljud innan refrängen drar igång och dynamiken manglas ihop.
edit: Det hände även att CD kom från dåliga kopior på 80-talet, med brus och sämre ljud som följd, men det är inte lika vanligt. Sen finns det ju riktigt usla exempel med som sagt, där CDn kommer från en dålig vinyl-rip, som sedan är söndermastrad. Fast det är tack och lov ovanligt.
edit: Det finns även lite nyare inspelningar med Rod Stewart som låter helt ok förövrigt, t ex Rhythm of my heart. Det finns en remaster från slutet av 90-talet med som inte är förstörd (samlingsalbum, minns inte namnet).
Redigerat av Ageve, 14 January 2019 - 11:24.
Postad 14 January 2019 - 11:02
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Detta rör har jag med framgång använt i flera olika apparater. Hög gain, rak frekvens, lågt brus. Bra pris dessutom.
https://www.thetubes...ovtek-12ax7-lps
Redigerat av PML73, 14 January 2019 - 11:03.
Postad 14 January 2019 - 11:17
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Underbart att höra.
Har själv kvar min orginalpress av Just Rod Stewarts Atlantic Crossing. Halva Blues Brothersbandet är med på plattan. Dock blev skivan inte den framgång man hoppades på i USA. Riktiga dräparspår, magisk musik.
Postad 14 January 2019 - 11:33
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Nej självklart inte men som det skrevs ovan så är det mer tydligt framträdande på en mer dynamisk inspelning vilket den klassiska musiken vanligtvis brukar vara. Om jag utvärderar surface noise så brukar jag inte lägga på en Led Zeppelin- platta utan det blir kanske en från Deutsche Grammophon i stället där man mycket tydligare hör eventuella avvikelser. Hur brukar du utvärdera surface noise?
Har inget speciellt att lyssna på för att utvärdera surface noise. Kan tänka mig att en låt som "private investigation" med Dire Straits skulle påverkas negativt med hörbar surface noise.
Postad 14 January 2019 - 11:51
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Detta rör har jag med framgång använt i flera olika apparater. Hög gain, rak frekvens, lågt brus. Bra pris dessutom. https://www.thetubes...ovtek-12ax7-lps
Sovtek är helt ok men varför inte tipsa om att ta det hela vägen och satsa på NOS(=New Old Stock)- rör för att finna den där riktiga magin? Med rör tillverkade på 50-, 60-, 70- eller t.o.m. 80- talet så finns ofta den där extra magin, dessutom så får man som en ren bonus en mycket längre livslängd på köpet. NOS- rör kostar lite mer i inköp men om man slår ut investeringen på antalet gångtimmar man kan få ur dem så blir de ofta billigare i längden. Har själv testat en hel del moderna rör till mina grejor för att försöka finna ett guldkorn men jag kommer (så här långt) hela tiden fram till samma resultat där jag föredrar NOS framför de nyare rören. Har inget speciellt att lyssna på för att utvärdera surface noise. Kan tänka mig att en låt som "private investigation" med Dire Straits skulle påverkas negativt med hörbar surface noise.
Ok. Vad har du för skivspelare, pickup och RIAA- steg?
Redigerat av GyroSE, 14 January 2019 - 11:55.
Postad 14 January 2019 - 12:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Ok. Vad har du för skivspelare, pickup och RIAA- steg?
Har inte kört vinyl på ett bra tag nu men har spelaren undangömd i ett skåp. Kommer inte ihåg på rak arm vad det är exakt, men det är en Thorensspelare med SME-arm och en Goldring pickup.
Postad 14 January 2019 - 14:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Har den skivan på vinyl, originalutgåvan. Kanske inte så givande att testa med spelaren jag har just nu iofs. Den har en hel del rumble. Men ingen spelare kan få ner brusnivån till CDns nivå, såklart.
Postad 14 January 2019 - 16:21
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Ageve,
Och det är där det hela blir intressant. Vilket typ av ljud är då skönast att lyssna till. En elgitarr a la 70-tal på vinyl eller densamme på CD. Mekanikens akustiska egenskaper i vinylåtergivning blir för mig en vinnande faktor. Däremot är Digitalmedia överlägsen i behändighet.
Redigerat av PML73, 14 January 2019 - 16:28.
Postad 14 January 2019 - 17:09
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Och det är där det hela blir intressant. Vilket typ av ljud är då skönast att lyssna till. En elgitarr a la 70-tal på vinyl eller densamme på CD. Mekanikens akustiska egenskaper i vinylåtergivning blir för mig en vinnande faktor. Däremot är Digitalmedia överlägsen i behändighet.
Som jag skrev förut, en smaksak. Jag tycker däremot att det är bättre att ha källan så original det går för normal peng, sen kan man mixtra med ljudet efteråt
Postad 14 January 2019 - 21:01
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Har inte kört vinyl på ett bra tag nu men har spelaren undangömd i ett skåp. Kommer inte ihåg på rak arm vad det är exakt, men det är en Thorensspelare med SME-arm och en Goldring pickup.
Rent slöseri! Plocka fram, skaffa en modern/kompatibel pickup och dra igång spelaren!
Redigerat av GyroSE, 14 January 2019 - 21:01.
Postad 14 January 2019 - 21:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Rent slöseri! Plocka fram, skaffa en modern/kompatibel pickup och dra igång spelaren! 
Jag säger som den gamla reklamen från 80-talet om en CD med Bruce Springsteen: ”Inget brus, bara Bruce”
Postad 14 January 2019 - 21:27
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag säger som den gamla reklamen från 80-talet om en CD med Bruce Springsteen: ”Inget brus, bara Bruce”
Ok? Reklamen ljuger i det här fallet då Springsteens plattor från 70- och 80- talen generellt låter bättre på vinyl- trots eventuellt brus.
Redigerat av GyroSE, 14 January 2019 - 21:38.
Postad 14 January 2019 - 21:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ageve,
Det beror på mastringen 
Om masterbandet (eller hur det nu lagras) låter lite tråkigt, gör CDn det också, och det stämmer bra på rätt många album från början av 80-talet. De visste inte riktigt hur de skulle dra nytta av formatet då.
edit: Det vet de nu iofs. Dra upp allt till max...
Redigerat av Ageve, 14 January 2019 - 22:15.
Postad 14 January 2019 - 22:20
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Han hade ju en Goldring och tex. 1042 har funnits i typ 25 år. och kostar idag ca. 5500kr.  Inte mycket har hänt på den fronten.
Håller dock med om att det är synd att inte ta fram och njuta.
Postad 14 January 2019 - 22:29
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Han hade ju en Goldring och tex. 1042 har funnits i typ 25 år. och kostar idag ca. 5500kr. Inte mycket har hänt på den fronten.
Håller dock med om att det är synd att inte ta fram och njuta.
Tänker mer på upphängningen i pickupen i det här fallet- har den legat i ”träda” länge så är risken stor att upphängningen inte lirar som den ska...
Redigerat av GyroSE, 14 January 2019 - 22:30.
Postad 15 January 2019 - 01:44
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1836 inlägg
Om du menar analoga masterband, så är (naturligtvis) CD närmare än vinyl. När Mark Knopfler spelade in albumet Shangri La gjorde de lite tester i studion, och det lagringsformat som kom närmast mastern var DVD-A (24bit 96kHz), inte SACD som var hypat på den tiden. Nu är det ett antal år sedan jag läste om det, men vill minnas att de inte kunde höra skillnad på 24/96 och de analoga masterbanden.
MQA bygger delvis på ett feltänk kring hur Nyqvist samplingsteorem fungerar, och de grafer som visar hur mycket bättre MQA är, visar därför inte musik, utan väldigt korta impulser. Det är sant att "ringing" uppstår om man försöker återge extremt korta impulser med PCM, och med högre samplingsfrekvens minskar det, men det betyder inte att det är något problem vid återgivning av ljud, utom möjligtvis fyrkantsvåg då...
De gånger MQA låter bättre beror det säkert, som alltid, på mastringen.
Gillar inte heller konceptet med att lagra de högre frekvenserna "under brusgolvet". Det blir säkert inte hörbart, men upplösningen är inte längre 24-bit.
Visst, 24/96 och 24/192 tar en del plats, men hårddiskar är billiga...
Nämnde inte den eftersom jag inte har lyssnat på den. Tittar man på DR så ligger den nära originalet, så den kan säkert låta bra. Men jag ser inte varför den skulle låta bättre än Bob Ludwigs originalmaster. På den tiden brydde han sig om ljudkvalitet, till skillnad från på senare år. Han kallas numera Brickwall Bob 
Man kommer ju hela tiden tillbaks till att inpelningen är 16-bit, 44.1kHz, och den enda anledningen till att remastra är att försämra dynamiken, vilket har gjorts ett antal gånger genom åren.
Ytstörningar? 
Mja, det är fysikaliskt omöjligt att återge fyrkatsvågor.
Redigerat av Isaac, 15 January 2019 - 02:11.
Postad 15 January 2019 - 02:14
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Beror på vilka grejor man har att spela med, då man kommer en bit upp på uppgraderingsstegen när gäller vinylriggen så klarar grejorna av att separera mycket, mycket bättre. F.ö. så låter The Beatles allra bäst i mono (t.o.m. White Album) när vi snackar vinyl (och faktiskt även på CD)- den panorerade stereomixen är inte alltid så rolig att lyssna på...
Sorry, skivspelaren kan inte förändra bristerna i formatet.
Postad 15 January 2019 - 06:01
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Det beror på mastringen 
Om masterbandet (eller hur det nu lagras) låter lite tråkigt, gör CDn det också, och det stämmer bra på rätt många album från början av 80-talet. De visste inte riktigt hur de skulle dra nytta av formatet då.
edit: Det vet de nu iofs. Dra upp allt till max...
Men mastering fråntar inte själva ljudet som pu mekainiskt återger i mellanregistret som inte CDmedia mäktar med. Mjukare och naturligare bas, vackrare mellanregister och avrullning i toppen som gör att det inte blir påfrestande. Enligt mina erfarenheter så går det inte att efterskapa digitalt med CD såvida inte man förvanskar frekvenssignalen i olika led för utsignal, och ändå inte nå fram gällande njutning av vackert ljud(har använt massor av sk vinylpluggar till postprod men de är bara leksaker i jämförelse). Oavsett media med dess företräden och handikap vore det kul att göra ett test där olika format tävlar om välljud, kräver dock att testpersoner kan vara ärliga med sig själva och vad de säger sig höra. 
Redigerat av PML73, 15 January 2019 - 06:01.
Postad 15 January 2019 - 06:12
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Sant och CD kan inte förändra brister i sitt format. Jag har ändå lyssnat till allt från billiga Sony, Philips, Pioneer, Marantz, Rotel till dyrare Copland, Mcintosh, Linn, Wadia, MBL osv samt Meridian. Upplever jag att den bästa mediamaskinen för CD var Meridian 800-serien. Mkt nära tillräckligt god totalupplevelse. Dock inte framme i målfållan. Däremot har CD långt bättre förutsättning för närmickad produktion och komplexa hårda ljud som ska återges. Men det betyder inte att det blir vackrare för öronen. Bara hårdare och mer "in your face". Vilket kan vara effektfullt, visst. Men vidare njutbart i längden, njae. 
Redigerat av PML73, 15 January 2019 - 06:12.
Postad 15 January 2019 - 06:15
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Nej inte den allena men en väl injusterad kombo av skivspelare, pickup och RIAA av högre kvalitet separerar bättre samt förmedlar en stabilare och klarare ljudbild innehållande mer detaljer- det blir inte perfekt men det blir bättre. En sån uppställning plockar mer info ur en skiva än en vinylrigg av lägre kvalitet. Komponentval, byggkvalitet och sist men inte minst synergin med övriga anläggningen är avgörande faktorer. Sen, återigen, hänger det givetvis på vilken inspelning man har och hur den är mastrad...
Redigerat av GyroSE, 15 January 2019 - 06:19.
Postad 15 January 2019 - 06:57
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Men mastering fråntar inte själva ljudet som pu mekainiskt återger i mellanregistret som inte CDmedia mäktar med. Mjukare och naturligare bas, vackrare mellanregister och avrullning i toppen som gör att det inte blir påfrestande. Enligt mina erfarenheter så går det inte att efterskapa digitalt med CD såvida inte man förvanskar frekvenssignalen i olika led för utsignal, och ändå inte nå fram gällande njutning av vackert ljud(har använt massor av sk vinylpluggar till postprod men de är bara leksaker i jämförelse). Oavsett media med dess företräden och handikap vore det kul att göra ett test där olika format tävlar om välljud, kräver dock att testpersoner kan vara ärliga med sig själva och vad de säger sig höra. 
En smaksak alltså. Du vill ha ett media som rundar av verkligheten
Postad 15 January 2019 - 07:38
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Buddy,
Avrullning eller ej. Till skillnad från din omvärldsbild?
Postad 15 January 2019 - 07:48
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
En smaksak alltså. Du vill ha ett media som rundar av verkligheten
Om vi ska vara helt ärliga- vad är verklighetstroget i ljudet som strömmar ur en hifi- anläggning? Det handlar de facto om en illusion hela tiden oavsett format vi föredrar. Vad är då rätt och fel? Handlar inte den här hobbyn om att man ska njuta av musik? Beroende på vilka apparater man väljer att satsa på så påverkar de ljudet i någon riktning- det gäller förutom skivspelare med tillbehör även ljudkällor som CD- spelare, streamer, val av DAC och för att inte nämna komponenter som högtalare, förstärkare o.s.v.. Alla har vi våra ljudideal och preferenser som vi lever efter- du har ett ljudideal, Ageve ett annat, PML73 har sitt och jag har mitt. Tror ingen av oss har så värst mycket gemensamt när det gäller ljudideal och hur vi lyssnar på musik. Om då någon hävdar att han/hon föredrar vinylljudet så är det inget fel med det och det heller inget fel om man väljer att satsa helt digitalt eller gillar flera format. Hela hifi- hobbyn handlar om tyckande och tänkande där vi alla strävar i olika riktningar och med olika mål för ögonen. Lätt då att glömma bort kärnan som ju handlar om att avnjuta musik och inget annat.
Redigerat av GyroSE, 15 January 2019 - 08:04.
Postad 15 January 2019 - 08:03
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Om vi ska vara helt ärliga- vad är verklighetstroget i ljudet som strömmar ur en hifi- anläggning? Det handlar de facto om en illusion hela tiden oavsett format vi föredrar. Vad är då rätt och fel?
Handlar inte den här hobbyn om att man ska njuta av musik? Beroende på vilka apparater man väljer att satsa på så påverkar de ljudet i någon riktning- det gäller förutom skivspelare med tillbehör även ljudkällor CD- spelare, val av DAC, streamer o.s.v.. Alla har vi våra ljudideal och preferenser som vi lever efter- du har ett ljudideal, Ageve ett annat, PML73 har sitt och jag har mitt. Tror ingen av oss har så värst mycket gemensamt när det gäller ljudideal och hur vi lyssnar på musik. Om då någon hävdar att han/hon föredrar vinylljudet så är det inget fel med det och det heller inget fel om man väljer att satsa helt digitalt eller gillar flera format. Hela hifi- hobbyn handlar om tyckande och tänkande där vi alla strävar i olika riktningar och med olika mål för ögonen.
Ingen har väl påstått att det är fel att gilla vinylljudet? Det jag säger är att CD liknar mastern mer än vinylen gör. Sen vad man föredrar, vinyl, CD, kassettband eller stenkaka är en smaksak.
Postad 15 January 2019 - 08:14
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
CD Ljudet har väldigt lite att göra gällande master på 2"band. Inget av lödet i ljudet finns kvar. Likaså vid nedsampling från master 24/192. Ljudet blir tunnare. Enda orsak jag kommit fram till är den då begränsade bandbredden CD-kodningen äger. Men den är klart. Vad vet jag?
Redigerat av PML73, 15 January 2019 - 08:16.
Postad 15 January 2019 - 08:19
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Ingen har väl påstått att det är fel att gilla vinylljudet? Det jag säger är att CD liknar mastern mer än vinylen gör. Sen vad man föredrar, vinyl, CD, kassettband eller stenkaka är en smaksak.
Hela tiden levererar du inlägg som påtalar CD- skivans förträfflighet och att den levererar sanningen- man anar din "anti-vinyl-inställning" i inläggen men det kanske är ditt syfte för att hålla igång debatten? Vad tillför det rent konstruktivt tycker du? Hur kommer vi framåt i frågeställningen och diskussionen?
Postad 15 January 2019 - 08:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Hela tiden levererar du inlägg som påtalar CD- skivans förträfflighet och att den levererar sanningen- man anar din "anti-vinyl-inställning" i inläggen men det kanske är ditt syfte för att hålla igång debatten? Vad tillför det rent konstruktivt tycker du? Hur kommer vi framåt i frågeställningen och diskussionen?
Ta det inte personligt. Fakta är att CD:n har större kapacitet att återskapa masterns ljud. Sen vad du föredrar för media är upp till dig.
Postad 15 January 2019 - 09:45
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ta det inte personligt. Fakta är att CD:n har större kapacitet att återskapa masterns ljud. Sen vad du föredrar för media är upp till dig.
Vilket föredrar du själv? Och har du på senare tid ägnat vinylmediet lite tid och möda? Jag har själv alls ingen given uppfattning, mer än att vinyl är väsentligt dyrare och svårare att få fason på. Men när man kommit en bit på vägen börjar man ana att det finns kvaliteter i vinylåtergivningen som motiverar vissa entusiasters förtjusning.
Postad 15 January 2019 - 10:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Vilket föredrar du själv? Och har du på senare tid ägnat vinylmediet lite tid och möda? Jag har själv alls ingen given uppfattning, mer än att vinyl är väsentligt dyrare och svårare att få fason på. Men när man kommit en bit på vägen börjar man ana att det finns kvaliteter i vinylåtergivningen som motiverar vissa entusiasters förtjusning.
Ljudmässigt så föredrar jag oftast CD framför vinyl. Det är vad jag kommer ihåg sen förr. Har inte kört vinyl på många år nu. Vinyl kunde också låta bra i mina öron.
Postad 15 January 2019 - 10:45
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5015 inlägg
Kan det inte vara att detta bi-ljud som uppstår låter mera "kul" för en del? En gnutta dist kansje skapar denna värme som då skiljer exakt samma master på cd och vinyl. Det är då mindre HiFi men kan ändå upplevas som mer behagligt/bättre. Jag gillar HiFi men valde Infinity istället för Audiovector just på grund av att det alltid var kul att spela på kappa.
Redigerat av Demon Slayer, 15 January 2019 - 10:46.
Postad 15 January 2019 - 13:34
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Man kan "emulera" lite av vinylljudet med dynamikkompressor, men inte alls på det sätt som de används vid mastring idag. Tvärtom mot vad en del tror så används kompressorer ofta till att ge ett ljud som upplevs som bättre. Allt är dåligt när det används fel. Som nämns ovan är det inte alltid man vill ha ett ljud som är exakt rätt i alla lägen.
Gjorde ett snabbt exempel. Har bara lyssnat på det i dåliga högtalare (Argon), så ursäkta om det inte låter som tänkt 
Har processat dynamiken och höjt det lägsta för att likna vinylens omfång.
stanleyclarke_CD.wav 4.26MB
5 Antal nerladdningar
stanleyclarke_processad.wav 4.26MB
7 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 15 January 2019 - 15:07.
Postad 15 January 2019 - 14:49
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Ageve,
Bra exempel där med filerna. Men de träffar ändå inte målet. Litegrann som vissa mikrofonemulatorer låter dig fejka olika dyra mickars ljudkaraktär i ditt daw. Helt ärligt fungerar det inte bättre än att användas som effekt. Knappast för att ersättas av mikrofoner av sämre kvalitet.
Kanske om du kan ställa om kompressorn att släppa snabbare går det att emulera fram något liknande du önskar. Pröva
Postad 15 January 2019 - 15:09
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Japp, ska testa ikväll. Det går såklart inte att få fram exakt samma ljud, eller det är iaf väldigt svårt att efterlikna resultatet av hela processen som leder till signalen från en uppspelad vinylskiva.
Det är betydligt enklare att använda en skivspelare då. 
Redigerat av Ageve, 15 January 2019 - 15:17.
Postad 15 January 2019 - 15:20
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Japp, ska testa ikväll. Det går såklart inte att få fram exakt samma ljud, eller det är iaf väldigt svårt att efterlikna resultatet av hela processen som leder till signalen från en uppspelad vinylskiva.
Det är betydligt enklare att använda en skivspelare då. 
Går ju att lägga på lite vinylknaster också 
Postad 15 January 2019 - 15:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Går ju att lägga på lite vinylknaster också 
Det är mest ett problem med slitna och/eller smutsiga skivor*, eller om de är statiskt laddade. Felinställd spelare och pickup förstärker det med.
Det skulle isåfall vara rumble man kan mixa in då, men det varierar ju från spelare till spelare.
* Och det är ju inte ett litet problem direkt, om man spelar äldre skivor. Vinyltvätt behövs som sagt.
Redigerat av Ageve, 15 January 2019 - 15:35.
Postad 15 January 2019 - 15:41
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Tar det inte personligt men det är tråkigt att hela tiden höra att CD- skivan skulle vara någon typ av perfekt media vilket den absolut inte är. Båda formaten har brister, det är bara att konstatera att det är så. Förresten; går själv i uppgraderingstankar på CD- spelar- fronten men för att få samma punch ljudmässigt och samma stora detaljrika ljudbild som min vinylrigg levererar så måste man snegla långt upp i prisklasserna. Många CD- spelares stora brist är att ljudbilden mycket sällan har något större djup- den är ofta platt, tråkig och livlös. Punchen i mellanregister och mellanbas lämnar också en hel del i övrigt att önska. Därför måste man (tyvärr) kika lite längre upp i prisklasserna för att få allt detta. Esoteric har några spännande maskiner som eventuellt skulle kunna funka men även Audio Researchs fina toppmatade rör- CD- spelare är spännande som alternativ. Den gångna helgen fick jag chansen att lyssna ordentligt på Pioneer PD-70AE- en mycket trevlig CD/SACD- spelare som också skulle kunna vara ett lämpligt alternativ för mer vettiga penningar.
Redigerat av GyroSE, 15 January 2019 - 15:56.
Postad 15 January 2019 - 15:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Tar det inte personligt men det är tråkigt att hela tiden höra att CD- skivan skulle vara någon typ av perfekt media vilket den absolut inte är. Båda formaten har brister, det är bara att konstatera att det är så.
Ingen har väl påstått att CD är perfekt
Postad 15 January 2019 - 16:05
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Ljudmässigt så föredrar jag oftast CD framför vinyl. Det är vad jag kommer ihåg sen förr. Har inte kört vinyl på många år nu. Vinyl kunde också låta bra i mina öron.
Du ser. Kanske dags att damma av din gamla fina Thorens....  Ingen har väl påstått att CD är perfekt
Bra- då är vi överens. Kan vi också vara överens om att även vinyl kan låta bra? Du skriver ju t.o.m. det längre upp om jag inte tolkar dig fel....
Redigerat av GyroSE, 15 January 2019 - 16:07.
Postad 15 January 2019 - 16:12
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Bra- då är vi överens. Kan vi också vara överens om att även vinyl kan låta bra? Du skriver ju t.o.m. det längre upp om jag inte tolkar dig fel....
Vinyl kan låta bra men oftast så har jag tyckt att CD är bättre. Sen har CD större kapacitet att efterlikna mastern gentemot vinyl.
Postad 15 January 2019 - 16:16
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Vinyl kan låta bra men oftast så har jag tyckt att CD är bättre. Sen har CD större kapacitet att efterlikna mastern gentemot vinyl.
Ok. Hur levererar din CD- spelare ljudbilden hemma hos dig? Beskriv gärna så detaljerat som du kan. Vad har du för CD- spelare och kringutrustning (förstärkare, högtalare osv) förresten? Bra att veta när vi ska diskutera runt ämnet...
Redigerat av GyroSE, 15 January 2019 - 16:17.
Postad 15 January 2019 - 16:32
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Ok. Hur levererar din CD- spelare ljudbilden hemma hos dig? Beskriv gärna så detaljerat som du kan. Vad har du för CD- spelare och kringutrustning (förstärkare, högtalare osv) förresten? Bra att veta när vi ska diskutera runt ämnet...
Det är inte min kringutrustning vi skall diskutera. Det handlar om skillnad mellan vinyl och digital media. Trådskaparen verkar inte ha kört vinyl förut utan endast lyssnat på digital media. Hans problem kanske är helt enkelt att han inte gillar vinylljudet.
Redigerat av Buddypresley, 15 January 2019 - 16:34.
Postad 15 January 2019 - 17:04
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
GyroSE,
vettig tanke där. Självklart är kombinationen av hela kedjan som tillskrivs stora delar av upplevelsen. Har man inte högtalare eller möjlighet att återge en mediaspelare såsom den faktiskt låter blir det ju alltid fel liksom. Dvs om högtalarna och stärkeri inte är pigga nog att upprätthålla dynamiken från en pu. Och då behöver CD/digitalformat för att vakna. Ja då är det lätt att fastna med skägget i brevlådan. Oavsett teknikval. 
Postad 15 January 2019 - 17:13
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1836 inlägg
Simulera vinylljud är nog svårt. Distorsionen, svajet, rundgången och RIIA med lite boost i low-midd. Mono i basen som är bumlig, fasproblemen och kanalseperationen, det allra svåraste är iofs att få dynamiken från den bättre mastern, har den dessutom hög dynamik kan tänkas att nålen lyfter lite och allt som det genererar.
Postad 15 January 2019 - 17:31
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Nu blir det ju lite konstig att påstå att vinylmediet skulle kräva mer av övriga anläggningen för att prestera, eller snarare, för att tillgodogöra sig vinylmediets fulla potential.
Den är väl snarare så att vinylmediet kräver väsentligt mer av själva spelaren och signalförstärkaren för att leverera vad ens. mycket billig digitaldito förmår.
Jag förstår absulut, mer och mer så, vinylmediets förtjänster. Men det blir direkt tokigt att bemöta eventuella digitalpreferenser med brister i vederbörandes kringutrustning. Utveckla gärna tänket här. Hur kräver vinylmediet mer av kringutrustningen; Högtalare och förstärkare?
Postad 15 January 2019 - 17:40
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5015 inlägg
Historisk sett har det nog ofta jämförts bananer mot päron, men sålänge man har någorlunda ok saker så är det nog inte där felet ligger.
Postad 15 January 2019 - 17:50
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Jag förstår absulut, mer och mer så, vinylmediets förtjänster. Men det blir direkt tokigt att bemöta eventuella digitalpreferenser med brister i vederbörandes kringutrustning. Utveckla gärna tänket här. Hur kräver vinylmediet mer av kringutrustningen; Högtalare och förstärkare?
Där syftade jag till koppling till t.ex. branthet i digitalfilter. Mina erfarenheter har visat att branta filter i datahanteringen i DACen fungerar bättre för ljudupplevelse i bredbandshögtalare kontra mjukare filter ofta fungerat bättre i flervägshögtalare. Men det är mina erfarenheter. Mjukt filter i bredband blev liksom alltid kaka på kaka och konturer i musiken gick då förlorade. Än värre med trubbiga(sämre) rör i signalvägen. Det är den ena tanken. Den andra tanken är givetvis på befintliga högtalarnas fysiska möjligheter i sammanhanget. Låt säga att mjuka filters resultat i DACljudet sammanfaller med mekanisk(ex.vinyl) återgivning så blir resultatet att vissa högtalare inte trivs optimalt med viss typ av mediaval. Livet innehåller alltid en viss typ av kompromiss och vi gör olika prioriteringar på vad som ska stå kvar. 
Historisk sett har det nog ofta jämförts bananer mot päron, men sålänge man har någorlunda ok saker så är det nog inte där felet ligger.
Ja båda frukterna är goda. Och kan avnjutas i en sallad. 
Postad 15 January 2019 - 19:10
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Sant och CD kan inte förändra brister i sitt format. Jag har ändå lyssnat till allt från billiga Sony, Philips, Pioneer, Marantz, Rotel till dyrare Copland, Mcintosh, Linn, Wadia, MBL osv samt Meridian. Upplever jag att den bästa mediamaskinen för CD var Meridian 800-serien. Mkt nära tillräckligt god totalupplevelse. Dock inte framme i målfållan. Däremot har CD långt bättre förutsättning för närmickad produktion och komplexa hårda ljud som ska återges. Men det betyder inte att det blir vackrare för öronen. Bara hårdare och mer "in your face". Vilket kan vara effektfullt, visst. Men vidare njutbart i längden, njae. 
CD har väldigt få brister och knappast några att tala om, speciellt inte om vi jämföra mot LP.
Nej inte den allena men en väl injusterad kombo av skivspelare, pickup och RIAA av högre kvalitet separerar bättre samt förmedlar en stabilare och klarare ljudbild innehållande mer detaljer- det blir inte perfekt men det blir bättre. En sån uppställning plockar mer info ur en skiva än en vinylrigg av lägre kvalitet. Komponentval, byggkvalitet och sist men inte minst synergin med övriga anläggningen är avgörande faktorer. Sen, återigen, hänger det givetvis på vilken inspelning man har och hur den är mastrad...
Det finns en myt att det skulle vara enorm stora skillnader mellan skivspelare. Den största skillnaden är mellan pick-uper.
Även med de bästa spelarna så är vinyl klart underlägsen CD.
Postad 15 January 2019 - 19:14
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
CD "mäktar" med det utan problem. Man kan spela in LPn på CD och du har exakt samma ljud på SD-skivan.
Postad 15 January 2019 - 19:17
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
CD har väldigt få brister och knappast några att tala om, speciellt inte om vi jämföra mot LP.
Håller med om det, CDn har få brister LP har. Men likväl låter inte elgitarrer lika skönt på CDkodning som på vettig vinylåtergivning. Så CD är inte en konstant vinnare. 
CD "mäktar" med det utan problem. Man kan spela in LPn på CD och du har exakt samma ljud på SD-skivan.
Där är vi av olika åsikter. Helt ok.
Postad 15 January 2019 - 19:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
CD Ljudet har väldigt lite att göra gällande master på 2"band. Inget av lödet i ljudet finns kvar. Likaså vid nedsampling från master 24/192. Ljudet blir tunnare. Enda orsak jag kommit fram till är den då begränsade bandbredden CD-kodningen äger. Men den är klart. Vad vet jag?
CD är VIDA överlägsen även de bästa bandsystemen.
Där är vi av olika åsikter. Helt ok.
Har du testat? Jag har gjort det. Och många andra. CD har inga problem att spela in vinyl så det låter exakt lika.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|