![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 16 december 2003 - 15:21
Jo, visst har jag provat. Anledningen till att jag skrev "tror" var att jag inte testat speciallt mycket så att jag med säkerhet kan säga hur det fungerar.Du som tror har du provat eller........................................
På min första 1400 kunde inte jag släcka optimized lampan men på min nya kan jag det. Med hjälp av graphic och parametric lägena.
Det jag har testat är att från ett utgångsläge där optemized-indikeringe är släckt:
1) Köra YPAO med "skip" på alla steg utan EQ och nivåer. Efter det var optemized-indikeringen tänd.
2) Ändra EQ från PEQ till GEQ. (optemized-indikeringen kvar)
3) Pilla på nivå-inställningarna för alla högtalare fram och tillbaka men i slutändan behålla de inställningar som YPAO föreslog. (optemized-indikeringen släcktes)
4) Ändra tillbaka EQ från GEQ till PEQ (optemized-indikeringen tändes igen).
5) Köra YPAO med "skip" på alla steg utan EQ. Efter det går det fortfarande att tända/släcka optemized-indikeringen genom att enbart ändra EQ:n mellan PEQ och GEQ.
Precis som du beskrivit tidigare upplevde jag att ljudet blev sämre efter en YPAO-inställning med alla steg, mer distortion och sämre dynamik.
Jag har inte identifierat precis vilken del av YPAO som ställer till det problemet, men det verkar åtminstone inte vara EQ-delen. Jag får inte det problemet när jag kör YPAO med enbart EQ-steget.
Postad 16 december 2003 - 19:51
Postad 16 december 2003 - 20:01
Så står det inte i min manual. Där står det att mikrofonen ska placeras på en plan yta med mikrofonhuvudet vänt uppåt. Så har jag haft det varje gång jag kört YPAO.Med tanke på de olika resultat folk får: Åt vilket HÅLL har ni riktat mikrofonen ??? 45 grade upp mot taket och mot "center" bör det vara, och se till att micken sitter fast ordentligt så att den inte påverkas av yttre faktorer (alltså inte stående på en kudde i soffan...).
Postad 16 december 2003 - 20:09
(Bakgrund: Jag har mätt mitt rum, ett antal gånger, med ETF och skillnaden på HUR man placerar micken är markant....)
Postad 17 december 2003 - 11:12
Har då några frågor.
1. Skall man köpa en surround eller center?
2. Hur kopplar man in den sjätte kanalen i Yamaha 1400:an? Skall kablarna in i någon av de 2 "bakre surround" uttagen eller kopplar man en ledare till den ena bakre surround och den andra ledaren till den andra bakre surrounden (vilken av kanalerna skall då ha + resp. -)?
Hoppas ni kan hjälpa mig.
//Jonas
Postad 17 december 2003 - 11:17

Det räcker med att jag ändrar subb distance så slocknar optimizer i PEQ - GEQ läge.
Jag är toknöjd nu, har haft en recap på Ringen (ext. vers) i helgen och det är verkligen en sagolik biomaskin.
Postad 17 december 2003 - 11:53
Postad 17 december 2003 - 12:28
Hur menar du med ljudskillnad beskriv........Som ett tips kan jag bara understryka ljudskillnaden det blev när jag använde ett stativ istället för pall och kudde
![]()
Det räcker med att jag ändrar subb distance så slocknar optimizer i PEQ - GEQ läge.
Jag är toknöjd nu, har haft en recap på Ringen (ext. vers) i helgen och det är verkligen en sagolik biomaskin.
Använder du PEQ när du är toknöjd.
Postad 17 december 2003 - 14:52
PeterNilsson: Upplevde skillnaden som att ljudet blev betydligt renare och mer detaljerat, men som jag tidigare sagt i denna tråd blev det största lyftet när jag använde 'set' i basic menyn. Därför använder jag nu PEQ med "reset" inställningar (du förstår vad jag menar).
Precis som du beskrivit tidigare upplevde jag att ljudet blev sämre efter en YPAO-inställning med alla steg, mer distortion och sämre dynamik.
Jag har inte identifierat precis vilken del av YPAO som ställer till det problemet, men det verkar åtminstone inte vara EQ-delen. Jag får inte det problemet när jag kör YPAO med enbart EQ-steget.
Jag hävdar att det måste vara något fel med YPAO kalibreringen och enligt dina tester Widfeldt verkar det iallafall inte bero på equalizerdelen vilket känns bra då allt annat går att ställa in själv. Är det någon mer som upplever skillnad mellan, autosetup (YPAO) och manuell setup 'set' basic sound menyn (enligt tidigare beskrivet...), vilket föredrar Ni?
Postad 18 december 2003 - 09:21
jeg lurer på om det er noen som har opplevd at høyttalerstorlek er blitt forskjellig under "Auto"-innstinnlingen.
Jeg har 6 stk. B&W VM1 høyttalere og alle ble satt til "L" (large) utenom centerhøyttaleren. Den ble satt til "S" (small).
Noen ideer?
Skal jeg manuelt endre innstillningen?
Mvh.
Ari
Oslo
Postad 18 december 2003 - 12:52
Postad 18 december 2003 - 13:25
Undrar det samma för jag har då märkt att kör man directstereo så spelar det ingen roll hu eq står.Men går man över till dsp-läge"straight"så ändras ljudbilden till det man ställt in.Men men jag kan ha fel har inte labbat så mkt med det för 1400 är ett så stort lyft jämfört med min gamla 596 så allt är bättreNär ni pratar om stora skillnader i ljudbilden när ni inaktiverar optimizern menar ni då vid 2 kanals musiklyssning Direct Stereo? Enligt manualen så ska ju YPAO vara förbikopplat när man kör Direct Stereo.

Postad 18 december 2003 - 14:41

Postad 18 december 2003 - 18:45
edla Posted den Dec 17 2003, 13:52
Upplevde skillnaden som att ljudet blev betydligt renare och mer detaljerat, men som jag tidigare sagt i denna tråd blev det största lyftet när jag använde 'set' i basic menyn. Därför använder jag nu PEQ med "reset" inställningar (du förstår vad jag menar).
Vad menar du med PEQ med reset inställngar?? kör du enbart distance med YPAO eller??
Jag har labbat en hel del med 1400 men inte blivit riktigt nöjd med auto inställningarna. (tror det var 21 Eq som kan justeras se i mtten på tråden)
Efter att ha testat att gå in i Set menyn i Basic så blev jag ÄNTLIGEN av med den störande "OPTIMZER" i displayen (Tack PeterNilsson)
Nu räcker det att ändra från PEQ till GEQ, förut så slocknade inte lampan oavsett!!!!!!
vad blir skillnaden av att gå in i basic menyn?????
Eller är det en bugg i Recievern??
Varför slocknar inte "OPTIMZER lampan i "Direct Stereo"??
/Magnus
Redigerat av doohan99, 18 december 2003 - 19:30.
Postad 18 december 2003 - 21:15
Funderar på att köpa en extra högtalare bak och köra 6.1 ljud.
Har då några frågor.
1. Skall man köpa en surround eller center?
2. Hur kopplar man in den sjätte kanalen i Yamaha 1400:an? Skall kablarna in i någon av de 2 "bakre surround" uttagen eller kopplar man en ledare till den ena bakre surround och den andra ledaren till den andra bakre surrounden (vilken av kanalerna skall då ha + resp. -)?
Postad 18 december 2003 - 23:32
Köp 2 surroundhögtalare till. Montera dem på väggen bakom, ca 1 - 2 m från varandra, så får du bästa resultat.
Du kan inte koppla en högtalare till 2 utgångar, med bara en bakre högtalare, så får du koppla den till en av kanalerna.
//Maths
Postad 19 december 2003 - 01:44
Surt att den är slut. Jag fick min idag, o den beställde jag från Braskens.com den 15:e. Så har man tur finns det nån som har en på hyllan. Jag hade tur i allafall. Eller rättare sagt, jag ringde runt o kollade vilka som hade den på hyllan. Di andra verkar ha leverans vecka 2-3För dem som läser det här och funderar på att köpa en 1400 här i Sverige kan jag meddela att de är slut på centrallagret. Ny leverans av titan kommer i mitten av januari. Jag som beställde (och betalade) min svarta den 1:a december kommer få vänta till i mars på min leverans.
Postad 19 december 2003 - 02:41
Redigerat av Unregistereda013c25a, 19 december 2003 - 02:42.
Postad 19 december 2003 - 09:36
Leverans v2-3 lär ju i så fall handla om den i titan. Jag vill ha svart eftersom det då är lättare att färgmatcha med komponenter av andra märken. Alla har olika nyanser av silver (eller titan som i Yamahas fall) men alla lär ju ha samma svarta färg.
Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 19 december 2003 - 09:38.
Postad 19 december 2003 - 16:57
Audioholics Review Yamaha RX-V 2400 Reciver
Tar en stund att läsa!
kanske ger en del svar på era frågor?
/Egil
Postad 19 december 2003 - 18:43
Ja, svart har bara två problem.Hmmm, NetOnNet är ju inte helt ointressant. Då måste jag dock avgöra om det är värt 700-750:- (prisskillnad + frakt) extra för att få den nu istället för om ett par månader. Jag skall ta mig en allvarlig funderare.
Leverans v2-3 lär ju i så fall handla om den i titan. Jag vill ha svart eftersom det då är lättare att färgmatcha med komponenter av andra märken. Alla har olika nyanser av silver (eller titan som i Yamahas fall) men alla lär ju ha samma svarta färg.
1. Det är fult

2. Det är gammalmodigt.

Egil, den där länken dök upp redan på sidan 8....
Redigerat av CorbenDallas, 19 december 2003 - 18:46.
Postad 19 december 2003 - 18:59
Det framgår i manualen om man orkar läsa den2. Hur kopplar man in den sjätte kanalen i Yamaha 1400:an? Skall kablarna in i någon av de 2 "bakre surround" uttagen eller kopplar man en ledare till den ena bakre surround och den andra ledaren till den andra bakre surrounden (vilken av kanalerna skall då ha + resp. -)?

I vilket fall som helst om man kör 6.1 så ska den bakre ensamma surren kopplas till vänster bakre surround utgång.
Postad 19 december 2003 - 22:26
Postad 19 december 2003 - 23:09
Har en 1400 och undrar lite angående volymen.
På mina andra recivers så har max varit 0db på displayen.
På 1400 kan jag fläska på en bra bit på + sidan.
Ska det vara så eller är det nått knas på min reciver eller mig

Postad 19 december 2003 - 23:30
Det ska vara så, max är +9db enligt recensionen ett par poster högre upp, jag har inte testat själv.En liten fråga.
Postad 21 december 2003 - 18:46
Jag har då en max på +12.0dB. Har dock aldrig dragit på med nån signal på den volymenDet ska vara så, max är +9db enligt recensionen ett par poster högre upp, jag har inte testat själv.En liten fråga.

Postad 21 december 2003 - 23:35
Konstigt, min max är 16.5db...Jag har då en max på +12.0dB. Har dock aldrig dragit på med nån signal på den volymenDet ska vara så, max är +9db enligt recensionen ett par poster högre upp, jag har inte testat själv.En liten fråga.
Ska det vara så eller är det nått knas på min reciver eller mig![]()
Det betyder att jag är bäst va?

Redigerat av derpious, 21 december 2003 - 23:36.
Postad 22 december 2003 - 01:37
+11,5 så du lederKonstigt, min max är 16.5db...
Jag har då en max på +12.0dB. Har dock aldrig dragit på med nån signal på den volymenDet ska vara så, max är +9db enligt recensionen ett par poster högre upp, jag har inte testat själv.En liten fråga.
Ska det vara så eller är det nått knas på min reciver eller mig![]()
Det betyder att jag är bäst va?![]()

Postad 22 december 2003 - 02:32
Nu kan vi alla bli vinnare

Postad 22 december 2003 - 10:35
Max på min är +16,5dB om jag vrider på volymratten. Kommer inte ihåg vad YPAO satt för nivå på mina högtalare men jag har för mig att det var runt +4dB på centern.
Men jag tycker det låter konstigt att alla har olika maxnivå. Är det någon som vet varför? Kanske YPAO som spökar.
Postad 22 december 2003 - 17:12
Postad 22 december 2003 - 17:29
Postad 22 december 2003 - 18:14
Jag beställde min 1400 igår.... En dum fråga från en snube som inte kan särskilt mycket om sådana här saker... Har den 2 separata subwoofer utgångar? hade nämligen behövt det....
Om det är en sub med två ingångar kan du använda den här kabeln:
Supra Y-Link-RCA
Om det är två subbar så måste du nog dela vid utgången med en adapter tyvärr.
//Johan
Postad 24 december 2003 - 12:01
Ok, då har jag ett nybörjarproblem här med min 1400. Jag kör 7.1 system med Surround LR och Surround Back LR. Nu är frågan när jag kör tex DTS. Så lyser DTS loggan i DVD´n, men 1400 går direkt till DTS Neo ?? Kan jag inte ändra till DTS-Es fast spåret bara är 5.1 ?? Neo är väll det sämsta ? Likaså DD, där vill den gå till Prologic II. Jag vill istället ställa in DD-ES. Är jag ute och cyklar eller kan man inte ställa in ES om inte det spåret finns på skivan. THX kan jag ställa in i alla lägen.
hjälp mig här.
God Jul
Flippermatt.

Postad 26 december 2003 - 04:11
Låter som du slagit huvet på spiken där.Är jag ute och cyklar eller kan man inte ställa in ES om inte det spåret finns på skivan. THX kan jag ställa in i alla lägen.

Postad 26 december 2003 - 04:49
För att spinna vidare lite på ämnet. Vad är egentligen bäst kvalitetsmässigt att välja då av de olika varianterna?Givetvis kan du koppla direkt till tv:n. Det innebär ju iofs att du inte kan få upp OSD:n på de kanalerna. OSD:n kan du bara se på den kanalen som visar insignal ifrån receivern. Om man bara har tillräckligt med kontakter kan du koppla alla enheter direkt till tv:n och ha en separat kanal för OSD:n men vem har så många ingångar till tv:n?
Vill du ta ut en signal ifrån receivern så har du tre val. Antingen så tar du ut component, komposit eller s-video. Det finns kablar i alla varianterna som har scart i andra änden. Man måste dock vara medveten om att man fortfarande har component, komposit respektive s-video-signal ut ur i scarten och tv:n måste kunna ta emot den signalen. Om jag har förstått saken rätt så spelar det roll vilket håll signalen skall gå. Man kan alltså INTE använda samma kabel för att skicka signalen åt båda hållen. Om man tex skall köpa en Scart-Svideo/2RCA för att skicka monitor-ut-signalen från recievern till tv:n (som jag själv kommer att göra till min 1400) så måste man också ange åt vilket håll signalen skall gå så att man får rätt prylar. Detta är i alla fall den information jag fått när jag ställt liknande frågor till de som säljer kablarna.
På DVDn har jag Scart RGB som ju är bäst i kvaliteten vad jag förstått. Då borde jag alltså skaffa mig en kabel, Scart -->3 RCA o koppla i Receivern??
Men från Receivern till TVn då? Jag vill ju ha så bra bild som möjligt. Någon som märkt någon skillnad?? Jag har S-Video in på TVn men den sitter idiotiskt nog på framsidan så det hade varit skönt att slippa använda den.
Skulle jag tex kunna använda en likadan kabel som jag nämnt ovan och bara använda en RCA kontakt.
Postad 26 december 2003 - 09:25
Om du skall använda en tv för att visa bilden och måste skicka bilden via recievern så lär s-video vara det minst dåliga alternativet. Då kan man ha en scart->s-video/2xRCA för att ta ut signaler ur recievern och in i ett scartuttag i tv:n. Resultatet av detta blir säkerligen acceptabelt men det blir ju ett antal adapterkablar som måste inköpas och det blir nog inte helt billigt. Det är nog det lättaste sättet att hantera problemet eftersom du då använder recievern som bildväxel för alla källor och har tillgång till OSD:n på samma kanal. Nackdelen är priset för kablarna och att du får något sämre bild än om du använder dig av RGB-signal via scart direkt till tv:n. Det är dessutom inte säkert att alla källor kan använda en sådan kabel eftersom en digital-tv-box i många fall inte kan skicka ut s-video (varken via scart eller s-video-kabel).
Om du, som du säger, bara använder en RCA-kontakt så är det komposit och det ger den sämsta bilden. Även om du tar ut RGB-scart ur dvd:n så blir det ju ändå komposit om du använder en sådan kabel. RGB-scart kan du bara utnyttja maximalt om du skickar signalen direkt till tv:n.
Komposit räcker alldeles utmärkt för att skicka OSD:n men är knappast att rekommendera för övriga bildsignaler. En variant (en tv brukar ju ha åtminstone två scartkontakter) är att dra dvd-signalen via scart direkt till tv:n. Då har du inte någon OSD från recievern på den kanalen. OSD skulle man kunna skicka via komposit till din video (om du har en sådan) som sedan kopplas in till tv:n via nästa scartuttag. Då måste du iofs sätta på videon för att se OSD:n men det kanske man kan leva med. Då har du utnyttjat maximal bildkvalitet för både dvd och video och har ändå tillgång till OSD:n.
Det blir ju lite mer komplicerat om man har ytterligare en enhet som tex en digital-tv-box. Jag kommer dock koppla den till dvd:n som har dubbla scartuttag och passthrough då dvd:n är avstängd.
Postad 26 december 2003 - 13:09
Så om jag förstått dig rätt så menar du att oavsett vad jag skaffar för kabel så kommer jag inte att kunna hantera signalen som kommer ut ifrån DVDn.
Låter vettigt. Tur jag frågade innan jag skaffade kabel.

En sak som slår mig dock.
Om jag istället kopplar dubbelt så får jag både RGB (komponent) och OSD. Fast på olika kanaler.
Vad jag menar är att jag kopplar ju ändå ljudet analogt ifrån DVDn för att kunna köra tex SVCD osv. Varför inte koppla bilden analogt då också via komposit (RCA). Då har jag ju DVDns bild till TVn via receivern och behöver jag komma åt någon inställning så tappar jag iallafall inte DVD bilden. Mer än kvalitet då alltså.
Och jag får dessutom ett gyllene tillfälle att jämföra bildkvaliteten på komponentutgången och vanlig hederlig komposit.
Tack för att du tagit dig tid. Nu ska jag skriva om min inköpslista!

Postad 26 december 2003 - 16:40
Skall du utnyttja RGB-signalen och dess högre kvalitet (jämfört med s-video och framför allt komposit) så måste du hoppa över recievern och dra scart direkt från dvd till tv. Det är riktigt uppfattat.
Tänk på att det kanske är bättre att koppla båda varianterna direkt till tv:n för att jämföra bildkvalitet. Annars måste du ju köpa både kabel från dvd till reciever och från reciever till tv. Det blir ju också rätt dyrt om du upptäcker att du inte tycker att bildkvaliteten blir tillfredsställande. Att ha alltför bråttom kan bli rätt dyrt i längden.

Postad 27 december 2003 - 13:00
Det första som den indikerade va att bägge frontarna va felfasade, bytte poler på bägge och körde det igen och igen och igen. Inga fasfel visade det sig denna gången. Ställde in EQ på front så det fixade den också, avstånden och nivåer blev ställda och det va dags att lyssna.
USCH!!! va illa den lät, ljudet som va innan YPOA va riktigt bra men detta lät bara platt, komprimerat och illa. Jag tittade lite på vad den ställt in och upptäckte att avstånden blev helt åt helvette fel såvida jag inte satte micken inne hos grannen. Bort med GEQ och in med PEQ ställde in avstånd och nivåerna och ordningen vart återställd.
Skulle inte tro att den kan bättre med stativ då jag satte den på soffans styva nackstöd, och den satt fast kan jag säga. Den kompenserar ju inget för rumsresonanser eller hinder för högtalaren. Endast nivå i så fall och det kommer ju att visa sig negativt på andra sätt.
Jag rekomenderar att man pillar en hel del på egen hand och inte förlitar sig på YPOA. Vet någon föresten vad den grundar fasfelen på? Undrar också om man kan nolla alla inställningar på något sätt? hittar inte det i manualen.
Mvh Jim
Postad 27 december 2003 - 13:43
Tryck på set i utgången i Basic menyn.Jag va på NetOnNet i förrgår och lämnade tillbaka min 640 och köpte en 1400 i stället, väl hemma kopplade jag in den och lyssnade lite på hur den uppförde sig i 2 kanaler. Efter det körde jag YPOA för att se vad den gick för.
Det första som den indikerade va att bägge frontarna va felfasade, bytte poler på bägge och körde det igen och igen och igen. Inga fasfel visade det sig denna gången. Ställde in EQ på front så det fixade den också, avstånden och nivåer blev ställda och det va dags att lyssna.
USCH!!! va illa den lät, ljudet som va innan YPOA va riktigt bra men detta lät bara platt, komprimerat och illa. Jag tittade lite på vad den ställt in och upptäckte att avstånden blev helt åt helvette fel såvida jag inte satte micken inne hos grannen. Bort med GEQ och in med PEQ ställde in avstånd och nivåerna och ordningen vart återställd.
Skulle inte tro att den kan bättre med stativ då jag satte den på soffans styva nackstöd, och den satt fast kan jag säga. Den kompenserar ju inget för rumsresonanser eller hinder för högtalaren. Endast nivå i så fall och det kommer ju att visa sig negativt på andra sätt.
Jag rekomenderar att man pillar en hel del på egen hand och inte förlitar sig på YPOA. Vet någon föresten vad den grundar fasfelen på? Undrar också om man kan nolla alla inställningar på något sätt? hittar inte det i manualen.
Mvh Jim
Återställ sedan dina hgt-avstånd och andra tidigare inställningar (typ volym och sub).
Postad 27 december 2003 - 22:29
Ja det nollar alla inställningar i soundmenyn.Nollar det inställningarna i EQ:n?
Detta står faktist i bruksanvisningen på sid 28.
Postad 28 december 2003 - 12:32
Om jag vill ha ut ljudet i sjätte kanalen alltså dom två surround dipoler jag har sbr och sbl. Hur skall jag bete mig då ? Kan jag inte göra det med ett vanligt Dts eller DD 5.1 spår ?? Är det då bara Neo och Prologic IIX som gäller. Måste det finnas ett ES spår på skivan för att få ut ljudet i sjätte bakkanalen ? För övrigt är jag nöjd med min 1400, men upplever väldigt litet ibland obefintligt surround ljud. Jag kör med 4 st Magnat Vintage 4 Dipoler.
Tacksam för svar, hur boosta upp surroundljudet
mvh
Flippermatt

Postad 28 december 2003 - 13:20
Så är det, man måste ha en ES signal för att du ska få en sjätte kanal, annars så får du simulera detta med DPL2X eller Neo.
Postad 28 december 2003 - 14:12
för högtalare till denna.
Är det någon här som kan komma med tips på högtalare till
denna apparat?
Är det någon som har högtalare som fungerar väldigt bra/dåligt ihop med 1400:an?
Postad 28 december 2003 - 15:54
I set-up menyn kan du under Manual Setup - 2 Sound Menu - B Speaker Level individuellt justera nivån på alla kanaler.Tacksam för svar, hur boosta upp surroundljudet
Postad 28 december 2003 - 21:02
På min (hemma för testning från netonnet) dimmar ljuset automagiskt på "direct stereo"-läget... men inte på något annat läge... lite udda..En bra/dålig finess är att man kan justera ljustyrkan på displayen. Det är trevligt om den är placerad i "tittfältet" för då stör inte displayljuset filmupplevelsen. Fast Yamaha har varit lite klantiga och inte implementerat en "autodim" funktion. Med det menar jag att när man använder fjärren ska displayen gå upp i full ljusstyrka och sen efter ett tag dimma ner till den nivå man ställt in. Nu är det bara fast dimnivå så är det ljust i rummet måste man manuellt gå in och ställa upp ljusstyrkan igen (och hur lätt är det om man knappt ser displayen...). Alltså är dimfunktionen inte speciellt användbar enligt min mening... Rummet är inte alltid beckmörkt.

Annars är det en rätt så trevlig sak. iofs något "överteknisk". har vägrat läsa bruksanvisningen hittills (smygläst lite på nätet bara), men det lär bli tvunget om jag ska begripa mig på den ordentligt har lyckats ställa in det hyfsat manuellt... låter enligt preliminära tester något bättre än min gamla kenwood.. men jag har skämmigt dåliga högtalare egentligen

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar