Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha DVD-S550 *

301 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 mars 2005 - 14:27

Loft
  • Loft
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Här är en länk till en firmware till DVD-S550 som jag hittade:

http://mtz.softpedia...tid=73&Itemid=4

Som jag förstår det så är det INTE Yamaha som ligger bakom denna men jag har provat den och allt verkar till att fungera som det ska. Men uppdatering sker på egen risk, vet inte hur garantier gäller när inte Yamaha godkänt uppdateringen. Någon som vet?

Anledningen till att uppdatera till denna firmware är främst att problemen med textningen vid uppspelningen av DivX/XviD är åtgärdade.

Förbättringar jag märkt är:
Det får plats 50 tecken per rad. Översättarna brukar använda max 40 som standard så problemet med avklippta rader är så gott som borta.
Bokstaven Å kan visas.
Texten har en svart outline samt en svart, genomskinlig bakgrund. Innan såg man knappt texten i ljusa scener.
Texten ligger i nedre kanten av bilden och inte, som innan, nästan i mitten.
Typsnittet är snyggare (tycker jag iaf =) )
Längre rader får även plats i menyerna.

Redigerat av Loft, 24 mars 2005 - 14:30.

Postad 28 mars 2005 - 12:48

Unregistereded3d55af
  • Unregistereded3d55af
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag har en fråga ang visning av JPG-bilder.
Helt plötsligt så visas inte alla bilderna jag har bränt, utan när jag markerar en bild som inte kan visas så kommer det upp en text som säger att det är DIVX-textning.
Mycket konstigt, då det ändå är en JPG-fil. Sammma bilder går heller inte att läsa i DVD-recordern.
Kan det ha att göra med Service-PACK2 eller någonting annat som någon kunnig vet om?
Eller själva bränningen. Jag tycker nog att jag bränner som vanligt.
Tacksam för svar.

MVH

ennung

Postad 30 mars 2005 - 15:36

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0

Här är en länk till en firmware till DVD-S550 som jag hittade:

http://mtz.softpedia...tid=73&Itemid=4

Som jag förstår det så är det INTE Yamaha som ligger bakom denna men jag har provat den och allt verkar till att fungera som det ska. Men uppdatering sker på egen risk, vet inte hur garantier gäller när inte Yamaha godkänt uppdateringen. Någon som vet?

Anledningen till att uppdatera till denna firmware är främst att problemen med textningen vid uppspelningen av DivX/XviD är åtgärdade.

Förbättringar jag märkt är:
Det får plats 50 tecken per rad. Översättarna brukar använda max 40 som standard så problemet med avklippta rader är så gott som borta.
Bokstaven Å kan visas.
Texten har en svart outline samt en svart, genomskinlig bakgrund. Innan såg man knappt texten i ljusa scener.
Texten ligger i nedre kanten av bilden och inte, som innan, nästan i mitten.
Typsnittet är snyggare (tycker jag iaf =) )
Längre rader får även plats i menyerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant. Nu när du har kört den här versionen ett tag, har du märkt några problem?

/P-O

Postad 08 april 2005 - 15:00

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Min S550 slutade häromdan läsa DVD-skivor. Den rasslar lite och säger No Disc oavsett vilken DVD-skiva man matar in. CD-skivor går dock utmärkt att spela.

Nån som vet vad som kan gått fel?

Tacksam för svar. /Jakob

Postad 08 april 2005 - 15:36

Unregisteredf74ff5b9
  • Unregisteredf74ff5b9
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Samma här den började med att hacka i filmerna för att nu blanda och ge lite då och då fungerar det att läsa dvd skivor.

Postad 08 april 2005 - 22:34

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Hmmm, låter oroväckande. Kanske att denna spelare inte är vad den borde vara rent kvalitetsmässigt alltså? För ni har väl inte misshandlat dem med en dusch eller nåt? :)

Postad 09 april 2005 - 06:35

Unregisteredf74ff5b9
  • Unregisteredf74ff5b9
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
INte om den har gått och duschat själv när jag jobbat =0)

Postad 13 april 2005 - 15:29

Unregisteredf74ff5b9
  • Unregisteredf74ff5b9
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Har nu varit i kontakt med Fyndbörsen (där jag köpten min dvd) De hade inte hörttalas om detta problem och rekomendera mig arr göra rent linsen. Nu har jag gjort detta och ingen förändring. Har mailat tillbaka och väntar på svar. Får se om det blir att skicka iväg den på rep. Mer info kommer om detta så snart jag fått veta mera.

Postad 21 april 2005 - 22:30

Loft
  • Loft
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Min S550 slutade häromdan läsa DVD-skivor. Den rasslar lite och säger No Disc oavsett vilken DVD-skiva man matar in. CD-skivor går dock utmärkt att spela.

Nån som vet vad som kan gått fel?

Tacksam för svar. /Jakob

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här den började med att hacka i filmerna för att nu blanda och ge lite då och då fungerar det att läsa dvd skivor.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu slutade min också att fungera. Det bara står No Disc oavsett om det är en DVD eller en CD.
Såg en film utan problem, satt in en ny någon timme senare och spelaren var helt kass…

Jag förstår inte så mycken om hur en DVD-spelare funkar, men det kan väl inte bero på att jag har uppdaterat med en firmware som inte Yamaha gjort? (se mitt inlägg ovan). Det är typ en månad sen jag uppdaterade och spelaren har fungerat utan några problem, trots flitigt användande, sen dess.

Postad 22 april 2005 - 07:43

Unregistered6c5f6b14
  • Unregistered6c5f6b14
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hur många av er som har problem med era spelare har uppdaterat firmware (och till vilken version)? Så vitt jag vet så finns en officiell (från Yamahas hemsida) och en "hackad variant (från Mtz).

Postad 22 april 2005 - 11:41

Loft
  • Loft
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hur många av er som har problem med era spelare har uppdaterat firmware (och till vilken version)? Så vitt jag vet så finns en officiell (från Yamahas hemsida) och en "hackad variant (från Mtz).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag uppdaterade med den hackade från Mtz (YamahaS550_1252_v1_Mtz).
Men som jag skrev innan så har jag använt spelaren en månad med den uppdateringen innan den la av.
Jag vet egentligen inte vad firmwaren gör (förutom de förbättringar man ser), den styr väl inte elektroniken så att något kan bli t.ex. överbelastat och efter ett tag gå sönder?

Är det någon som vet något om firmware så förklara gärna så att man inte gör samma miss igen när spelaren väl är lagad.

Postad 23 april 2005 - 07:35

Unregisteredf74ff5b9
  • Unregisteredf74ff5b9
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
min är skickad på service nu se vad de säger att det är för fel. Återkommer

Postad 15 maj 2005 - 17:53

Fiskbulle
  • Fiskbulle
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
hur länge ska den vara på service? vill veta om man vågar installera den inofficiella firmwaren

Postad 13 juli 2005 - 12:15

Unregistered07fd9b7c
  • Unregistered07fd9b7c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Ni som haft problem med era spelare som uppdaterats med icke yamaha uppdatering. Vad säger garantin om detta?
Skulle gärna vilja ha ett bättre typsnitt och mindre så att man ser hela raderna. Men detta är inte så i yamahas uppdatering. Har v38.

//P-A

Postad 13 juli 2005 - 22:02

Loft
  • Loft
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Ni som haft problem med era spelare som uppdaterats med icke yamaha uppdatering. Vad säger garantin om detta?
Skulle gärna vilja ha ett bättre typsnitt och mindre så att man ser hela raderna. Men detta är inte så i yamahas uppdatering. Har v38.

//P-A

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft min spelare på service nu och garantien täckte det hela trots att jag hade en hackad firmware installerad.
Har ingen aning vad som gjorde att min spelare gick sönder, tror dock inte att det var firmwaren, men vem vet…
Jag har öst in firmwaren från Mtz igen och kan verkligen rekommendera den när det gäller textningen av DivX/XviD-filmer. Texten blir inte mindre, tvärt om, men den blir mer kompakt och det får ändå plats fler tecken per rad (50 st)...

Postad 15 juli 2005 - 13:18

Unregistered07fd9b7c
  • Unregistered07fd9b7c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Då vågar man testa Mtz´s firmware då alltså?

Postad 18 juli 2005 - 10:02

holst1966
  • holst1966
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hej

Jag vill också veta om några andra har haft problem med Mtz´s firmware till yamaha s550.

Någon som kan bekräfta att en firmware inte kan skada hårdvaran?

Anders

Postad 27 augusti 2005 - 21:59

antehell
  • antehell
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en s550 nu och jag undrar om det kommit någon ny fw av yamaha som fixat textningen till divx/xvid. Är s550 fortfarande ett bra köp för en tusing?

Postad 31 augusti 2005 - 08:31

Unregisteredf74ff5b9
  • Unregisteredf74ff5b9
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
har glömt att säga hur det gick med servicen av min dvd. Jag fick en helt ny. Men jag vet inte vad som var felet på den. Men den nya funkar nu utanproblem sen jag fick den nya i slutet av april.

Men där emot gick min 4 år gammla Panasonic tv sönder, bildröret åt fanders. Så det blev att köpa en Plasama Panasonic TH-37PA50. Skulle ha blivit en större om man inte hade ett så litet rum att sitta och titta i.

Har nu två frågor är det ngn som har kört denna med component kabel och progresiv scan på en plasma och blir det bättre bild än med scart-RGB?

Redigerat av Unregisteredf74ff5b9, 31 augusti 2005 - 08:33.

Postad 11 september 2005 - 13:41

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Tänkte slå till på en DVD-S550 nu när den är utgående och prissänkt på Fyndbörsen. Men de billiga är i Silver, och inte Titan som min Yamahaförstärkare. Någon som sett de olika varianterna, är det stor skillnad?

På Yamahas sida så finns det bara bilder på svart och titan.

EDIT: Äsch, blir en DVD-S557 från Netonnet istället, så får jag den i Titan. ;)

Redigerat av Frux, 11 september 2005 - 21:45.

Postad 24 september 2005 - 09:51

Danielsen
  • Danielsen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hur är denna dvd när det gäller brännda skivor? känslig eller käkar den allt?
Tänker mest på Dvd+r skivor.

Postad 24 september 2005 - 13:13

Unregistered6c5f6b14
  • Unregistered6c5f6b14
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hur är denna dvd när det gäller brännda skivor? känslig eller käkar den allt?
Tänker mest på Dvd+r skivor.

<{POST_SNAPBACK}>

När det gäller CD så har jag provat både CD-R (SKC) och CD-RW (FUJI), och det har gått bra. Jag har även provat med en brända DVD-skivor (minns inte vilken typ - No name). Jag tror dock att kvaliteten på själva skivorna kan påverka.

/R

Postad 25 september 2005 - 11:29

Danielsen
  • Danielsen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Okey det låter bra iallafall.
Har haft problem på min nuvarande skantic dvd.. Är nog dags att byta upp sig :).

Blir nog till att beställa en S550 ikväll.

Postad 25 september 2005 - 21:38

Unregisteredf74ff5b9
  • Unregisteredf74ff5b9
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Har testat ett otal olika skivor. Allt från no names till riktigt kända och den har tagit allt utan problem.

Postad 17 oktober 2005 - 15:24

ilstallione
  • ilstallione
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Mycket tack ska du ha för denna utmärkta beskrivning.
En fråga till bara. Jag är väl lite "trög" antar jag. Det var ju två firmware som gick att ladda ner - om jag minns rätt. Kan båda ligga på samma skiva när jag stoppar in den i CD-spelaren? Jag menar så att det inte blir strul eller så?

MVH

Nej, tror inte det fanns mer än en firmware där. Det som fanns att ladda ner var dels en beskrivning hur man ska göra (PDF-fil) och sen själva firmwaren som är en zippad fil. Den zippade filen innehåller sen i sig två stycken filer, 1junk.xxx (lustigt namn!) och YDV550.BIN som ska vara med på skivan, inget annat.

Jag brände en skiva enligt instruktionerna (kolla dem noga, en av inställningarna var inte standard i Nero) med de två filerna i roten, se är det bara att köra.

/Xrs

<{POST_SNAPBACK}>

Junk-filen ligger där bara som utfyllnad för att spelaren lättare ska läsa från skivan. Därav storleken och namnet på filen :)

Postad 19 oktober 2005 - 20:49

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Jag har nu också - förutom .ssa och .srt -  provat .sub och det fungerar också.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det någon som vet vilken av dessa typer som är att föredra?
Tänker på .ssa .srt och .sub

Kör för tillfället med Yammahas officiella firmware (V.34).

Fråga 2.
Rekomenderar någon av er att man laddar i YamahaS550_1252_v1_Mtz ??
Och var kan man få tag i den???
Edit: hittade den på http://mtz.softpedia...tid=73&Itemid=4
men var tvungen att stänga av "Privacy Contol" i brandväggen för att få hem den.

Redigerat av ·HeRmAN·, 19 oktober 2005 - 21:01.

Postad 21 oktober 2005 - 00:31

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Nån som provat firmware Version: V.38?

från http://www.yamaha-service.de/

Firmware for DVD-S550

Firmware:
Version: V.38
File name: DVDS550V38.zip
File size: 1,4MB
Created 31.03.2005

Important Infomation:
1. Do not use any other firmware for updateing you DVD player.
2. Do not use an update if the player has a technical defect.

What is new in Version V.38:
- Correction in OSB menue

Old update Information (the latest update is including all old updates):
What is new in Version V.34:
1. After playing JPEG/MP3, shuffle mode cannot be canceled by tray open/close.
2. After playing WMA, DVD-Video playback sometimes becomes slow.
3. DivX subtitle cannot be displayed.

Bifogad fil(er)

Postad 24 oktober 2005 - 21:14

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Nån som provat firmware Version: V.38?

från http://www.yamaha-service.de/

Firmware for DVD-S550

Firmware:
Version: V.38
File name: DVDS550V38.zip
File size: 1,4MB
Created 31.03.2005

Important Infomation:
1. Do not use any other firmware for updateing you DVD player.
2. Do not use an update if the player has a technical defect.

What is new in Version V.38:
- Correction in OSB menue

Old update Information (the latest update is including all old updates):
What is new in Version V.34:
1. After playing JPEG/MP3, shuffle mode cannot be canceled by tray open/close.
2. After playing WMA, DVD-Video playback sometimes becomes slow.
3. DivX subtitle cannot be displayed.

<{POST_SNAPBACK}>

Är också intresserad av den informationen.
Kommer nog att installera fw i vilket fall som helst.
Kör nu på v34. (tror jag) ( det är inte min spelare om jag skall vara ärlig utan farsans och vill därmed inte ta några fulhack firmware, även om de låter lockande).

Det jag vill veta om ni har hört något om.
a) xvid filmer hackar ibland ( verkar som om bara varannan bildruta visas när en scen panonerar ( eller rör sig överhuvudtaget) Lite störande och de säger att de inte stödjer xvid och det kan man ta.
vet ej om de kommer fixa det. (hoppas)

;) Har Yamaha sagt något om textningen ( inget å, för ljus, klipps av vid långa undertexter)
Kan leva med det som är nu, men farsan börjar kommentera textningen när han tittar på en film och det.. är lite störande.

även om det går att lägga in den hackade firmwaren ( och sedan vänta på att dvd lägger av, enligt tidgare inlägg), så stängde butiken ned som han köpte spelaren på och flyttade till anann ort, även om det är samma kedja så vet jag inte hur de kommer vara med garantin då.
:)

Postad 26 oktober 2005 - 19:15

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag la in v.38 och märkte ingen skillnad alls, hade inte väntat på några underverk.

La i stället in firmware "YamahaS550_1252_v1_Mtz"

Vilket lyft :)
Nu går ju texten att läsa !!

Om den dör, så är det väl bara att lätta på lädret :(

Postad 28 oktober 2005 - 23:35

Göran.A
  • Göran.A
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

a) xvid filmer hackar ibland ( verkar som om bara varannan bildruta visas när en scen panonerar ( eller rör sig överhuvudtaget) Lite störande och de säger att de inte stödjer xvid och det kan man ta.

Kom ihåg att vissa Xvid filer har en framrate som är 23.97 vilket Yamahan felaktigt upfattar som PAL och därmed spelar upp den i 25fps. Tvinga NTSC läge via setup så blir rycken borta.

Kolla också att inte Xvid filen är sparad med "Compressed Bitstream" det gillar inte spelaren alls utan filmen ser ut att gå mycket ryckigt.

Jag själv har upptäckt att min S-550 inte klarar att spela upp DVD-filmer som är sparade med så kallad "seamles branching" vilket innebär att flera versioner av en och samma film kan spelas upp då den väljer att foga samman kapitlen efter vilken version man vill se. Till exempel "Alien Quadrilogy" och "Blade: Trinity" (2-disc).

Problemet uppstår vid kapitelbyten då den skall välja in nästa kapitel. Vid bytet så fryser bilden under flera sekunder men ljudet fortsätter normalt. När väl bilden börjar röra på sig igen speedas den upp som vid snabb spolning framåt tills bild och ljud är i synk igen. Mycket irriterande...

/G

Postad 31 oktober 2005 - 18:47

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Kom ihåg att vissa Xvid filer har en framrate som är 23.97 vilket Yamahan felaktigt upfattar som PAL och därmed spelar upp den i 25fps.  Tvinga NTSC läge via setup så blir rycken borta. 

Var gör man den inställningen? Går bara att ändra uppspelning på tvskärmen. (enda stället där man kan ställa in NTSC, vad jag såg.

(eller ställer man in den någon annanstans?)

Har uppgraderat till v38 nu...
Det som jag märker är att xvid filmer startar snabbare. ( förut var man tvungen att starta vänta stoppa sedan starta igen för att filmen skulle spelas upp.

Hur ofta släpper Y. firmware? (kommer de att släppa fler med nya uppdateringar?)

Postad 31 oktober 2005 - 20:00

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Nu va det inte jag utan Megaman2 som hade ryckig bild men tipset motages tacksamt ändå.

/HeRmAN

Postad 31 oktober 2005 - 23:41

Göran.A
  • Göran.A
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Var gör man den inställningen? Går bara att ändra uppspelning på tvskärmen. (enda stället där man kan ställa in NTSC, vad jag såg.

Det är altså inställningarna på DVD Spelaren du ska ändra i. Tryck på Setup på dosan till din S-550 och navigera till TV TYPE ändra till NTSC på dessa typer av Xvid (Mest Xvids från TV sändningar i HD)

Ok Herman :huh:

Yamaha har släppt 1 firmware i år tror jag och det är v38. Tror v34 kom i fjol så det altså inte så ofta :D

Är det ingen annan som märkt problem på vissa skivor med kapitelbyten? Tror min är paj på nått sätt då trots att det bara upstår på enstaka filmer med flera versioner. Jag mailade Yamaha support om detta men de vill inte alls tala om detta, märkligt tycker jag.

Postad 01 november 2005 - 00:13

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Är det ingen annan som märkt problem på vissa skivor med kapitelbyten?  Tror min är paj på nått sätt då trots att det bara upstår på enstaka filmer med flera versioner.  Jag mailade Yamaha support om detta men de vill inte alls tala om detta, märkligt tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det på DVD skivor du har dessa problem?
Enstaka filmer? Kan du återskapa felen på samma ställe på en viss film?
Du kan väl inte ha sån otur att problemen förekommer på nån av de filmer jag har?
Eller nån annan ägare av denna spelare?
Vilken film? Berätta mer sån kanske fler kan testa.

Postad 01 november 2005 - 11:51

Göran.A
  • Göran.A
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ok Herman, skall försöka gå lite djupare.

Problemet gäller Köp DVD filmer och är inte beroende på region. Filmer som jag personligen har haft problem med är:

Alien Quadrilogy R2SWE 9-disc box set (Problem med diskarna 1,3,5,7 alltså de som filmerna ligger på) Notera att disc 7 bara har en scen extra så den går nästan alltid bra
Blade: Trinity 2-disc Extended Edition R2SWE (problem med disc 1)
Jason Goes To Hell R1 rated/unrated version
Robocop R2 UK SE (den som har både rated/unrated version)

Samtliga dessa diskar är av typen "Seamless Branching".

Jag har ca 550 DVD filmer i min samling och har inte haft några problem med de övriga diskar som jag provat, vilket är ganska många. Jag tror inte att jag har några fler DVD filmer som är lagrade med seamless branching heller för den delen.
Jag äger också en Panasonic S97 spelare och den har inga som helst problem med de filmer jag listade ovanför. (Har även en äldre Pioneer DV515 och den har heller inte problem med de filmerna).

Felet/problemet uppstår inte alltid utan ibland, men bara vid kapitelbyten och speciellt där spelaren skall hoppa till en scen som då är förvald enligt den version jag valde att titta på. Spolar jag tillbaka efter jag haft ett sådant problematiskt kapitelbyte kan det gå bra igen, men det är ca 60% chans att bilden fryser .

Felet/problemet märks som jag sa tidigare att just vid kapitelbyte så fryser bilden under några sekunder, kanske 5sec medan ljudet fortsätter som vanligt. Efter dessa 5 sekunder snabbspolas bilden framåt tills ljud och bild är i synk igen och fortsätter därefter i normal takt. Detta händer kanske 2-3 gånger under hela filmens längd och på olika ställen om man ser om filmen.

Jag vill inbilla mig att detta problem upstod efter att v34 firmware blev installerad för jag minns inte att jag har set detta på V32 som var installerad vid köp. Har provat v38 och moddad Mtz utan några framsteg. Mailade som sagt Yamaha om detta och de sa att skulle höra av sig efter att de kollat detta, men sen blev det tvärtyst från dem. Har mailat tillbaks flera gånger utan svar.

Skulle bli mycket glad om någon annan kunde bekräfta eller dementera om ni haft liknande erfarneheter.

Redigerat av Göran.A, 01 november 2005 - 12:11.

Postad 01 november 2005 - 16:56

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Hej Göran

Låter som du har ganska god koll på problemet och jag misstänker att just jag inte kan hjälpa dig då jag inte har någon av nämda filmer.
Kanske att nån anna vänlig själ kan det?

Om om du är osäker på om det uppstod med v34 kan du ju stoppa i V32 igen för att verifiera detta.
Bifogar den här.

Eller att många ägare av denna spelare mailar/ringer Yamaha om just detta?
De lär ju inte åtgärda nåt som endast en kund klaga på eller hur :angry:

Bifogad fil(er)

Redigerat av HeRmAN, 01 november 2005 - 18:02.

Postad 01 november 2005 - 23:06

Göran.A
  • Göran.A
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tackar hemskt mycket för v32 firmwaren! Jag frågade Yamaha om de kunde skicka den till mig de sa att de inte hade den på fil :angry:

Jag återkommer efter lite tester :angry:

Postad 02 november 2005 - 16:47

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Tackar hemskt mycket för v32 firmwaren!  Jag frågade Yamaha om de kunde skicka den till mig de sa att de inte hade den på fil  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Man kanske skall maila den till Yamaha då ;)

Jag har
DVDS550V32.zip
DVDS550V34.zip
DVDS550V38.zip

Yamaha550S_1252_v1_Mtz.zip
Yamaha550S_Original_Firmware_MTZ.zip Version ?? från Mtz siten

Postad 07 november 2005 - 20:13

Göran.A
  • Göran.A
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ok, har haft lite tid att testa v32 firmwaren nu och tyvärr är det samma problem med den med. Tog bara 8min 30 sec innan första problemet uppstod vid kapitelbyte. Filmen var Alien (disc 1 i Quadrilogy boxen). Jag måste ha inbillat mig att v32 var ok. Jag tittade på mycket film med v32, men jag tror inte att någon av mina problem filmer var med där tyvärr. Jag upptäckte hela fadäsen i sommras så minnet kan spela ett spratt.

Jag överlever dock, för jag tittar numera på min Panasonic S97 istället. Yamahan används nästan uteslutande för Xvid/Divx tittande och det klarar den med bravur :P

In igen med v38 eller mtz..

Tackar för hjälpen iaf Herman. Kanske någon annan läser detta och känner igen problemet? Flera kan påverka som sagt.

Postad 08 november 2005 - 18:15

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Synd att Yamaha ignorerar sina kunders synpunkter. :)

Tänk på det, ni som går i köptankar.

Nu med ett knappts års användande som erfarenhet så skulle jag inte köpt denna apparat då den i mitt tycke är jättelångsam, har usel display, har klent med knappar, inte kommer ihåg de inställningar man gör m.m.
Det första jag gjorde när jag köpte denna var att kasta ut min Technics SL-PG300 från sent 80-tal eftersom Yamahan skulle klara jobbet med AudioCD, Efter en vecka hade jag hämtat in den igen då den är mycket mer användarvänlig och har bättre funktioner än Yamahan. Hmmm? på en 15år äldre apparat :blink:

Postad 22 november 2005 - 15:27

Fjallis
  • Fjallis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Köpte en S550 för ungefär ett halvår sedan. Tyckte att den lät lite konstigt när skivor spelas upp (snurrar :D ). Låter ungefär som "th th th..."
Tänkte att det är en DVD-spelare som kanske låter lite. Nu har jag lessnat på ljudet och gick in här på forumet ser jag att flera tycker att den är jättetyst (det är inte heller någon som skrivit att den låter nåt). Värst är det när man t ex lyssnar på något med låg volym eller ingen volym alls, så låter den hemskt.
Är det så att allas är lite småbullriga, eller har jag fått ett dåligt exemplar? :o

För övrigt är det en underbara spelare (om man bortser från att man måste hålla in knappar på fjärrkontrollen för att komma åt vissa funktioner).

/Daniel

Postad 22 november 2005 - 20:58

Unregistered6c5f6b14
  • Unregistered6c5f6b14
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Köpte en S550 för ungefär ett halvår sedan. Tyckte att den lät lite konstigt när skivor spelas upp (snurrar :D ). Låter ungefär som "th  th  th..."
Tänkte att det är en DVD-spelare som kanske låter lite. Nu har jag lessnat på ljudet och gick in här på forumet ser jag att flera tycker att den är jättetyst (det är inte heller någon som skrivit att den låter nåt). Värst är det när man t ex lyssnar på något med låg volym eller ingen volym alls, så låter den hemskt.
Är det så att allas är lite småbullriga, eller har jag fått ett dåligt exemplar? :o

För övrigt är det en underbara spelare (om man bortser från att man måste hålla in knappar på fjärrkontrollen för att komma åt vissa funktioner).

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte märkt av problemet med min spelare. Har ägt den nästan ett år. Vilken typ av skivor spelar du för att få den att låta? CD? DVD? Brända skivor? Låter som att det är något fel på spelaren. Lämna in den. Garantin gäller ju fortfarande.

Postad 22 november 2005 - 21:05

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Köpte en S550 för ungefär ett halvår sedan. Tyckte att den lät lite konstigt när skivor spelas upp (snurrar :D ). Låter ungefär som "th  th  th..."

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker det låter som det är fel på din maskin. Visst låter den, det är ju mekanik i den.
Det hörs lite ljud från dem om man är mindre än 0,5m från den men sitter man i fåtöljen 3-5m bort är den så gott som knäpptyst.
Har du upplevt det som störande så är ju det ett tecken på att allt inte är normalt.

Vad menar du med

(om man bortser från att man måste hålla in knappar på fjärrkontrollen för att komma åt vissa funktioner)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du hittan nåt mer än OPEN och att se firmware version?

Postad 22 november 2005 - 22:03

Fjallis
  • Fjallis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag har inte märkt av problemet med min spelare. Har ägt den nästan ett år. Vilken typ av skivor spelar du för att få den att låta? CD? DVD? Brända skivor? Låter som att det är något fel på spelaren. Lämna in den. Garantin gäller ju fortfarande.

<{POST_SNAPBACK}>

Har testat med CD-skivor (original och hembrända) samt DVD-skivor (original och hembrända).
Original DVD-skivor måste man gå väldigt nära för att höra, medan brända låter lite högra. Original CD-skivor låter lite mer än brända DVD, men brända CD-skivor låter värst.
Hur länge kan man räkna att garantin gäller för en DVD-spelare?

Jag tycker det låter som det är fel på din maskin. Visst låter den, det är ju mekanik i den.
Det hörs lite ljud från dem om man är mindre än 0,5m från den men sitter man i fåtöljen 3-5m bort är den så gott som knäpptyst.
Har du upplevt det som störande så är ju det ett tecken på att allt inte är normalt.

Vad menar du med

(om man bortser från att man måste hålla in knappar på fjärrkontrollen för att komma åt vissa funktioner)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

När jag spelar upp hembrända CD-skivor på lite lägre volym, så hörs th th-ljudet på 2-3 meters håll. Kan de vara så att den inte riktigt tycker om CD-skivor?! :o

Jag tänkte på spolarknapparna. Trycker man bara på dom så byts kapitel, men håller man in dom ett tag så startar snabbspolning i stället.

Postad 23 november 2005 - 20:14

Unregistered6c5f6b14
  • Unregistered6c5f6b14
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har testat med CD-skivor (original och hembrända) samt DVD-skivor (original och hembrända).
Original DVD-skivor måste man gå väldigt nära för att höra, medan brända låter lite högra. Original CD-skivor låter lite mer än brända DVD, men brända CD-skivor låter värst.
Hur länge kan man räkna att garantin gäller för en DVD-spelare?

Vad menar du med

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

När jag spelar upp hembrända CD-skivor på lite lägre volym, så hörs th th-ljudet på 2-3 meters håll. Kan de vara så att den inte riktigt tycker om CD-skivor?! :)

Jag tänkte på spolarknapparna. Trycker man bara på dom så byts kapitel, men håller man in dom ett tag så startar snabbspolning i stället.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är ett fabrikationsfel, dvs felet fanns med största sannolikhet när du köpte spelaren så ska det gå att reklamera den under 2 år om jag minns konsumentköplagen rätt. Dock så gissar jag att du bör reklamera så fort du kan så att någon inte hävdar vanskötsel. Jag tror iofs att konsumentlagen ändrades under sommaren i år (reklamation under 3 år el liknande), men eftersom du köpte den för 6 månader sedan så är det (nog) den gamla lagen som gäller. Jag förutsätter givetvis att du köpt en ny produkt.

Postad 23 november 2005 - 23:10

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

När jag spelar upp hembrända CD-skivor på lite lägre volym, så hörs th th-ljudet på 2-3 meters håll. Kan de vara så att den inte riktigt tycker om CD-skivor?! :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu förstår jag inte :P spelar på låg volym ???
I det här huset är det mest Rock, Metall och liknande och sånt spelar man inte på låg volym.

Nä skämt å ena sidan, läs mitt inlägg från Nov 8 2005, 18:15 i denna tråd (precis före din första fråga på denna sidan 10) Jag är inte imponerad av att spela AudioCD i denna utan de kör jag i min "Riktiga" CD spelare inte Universalmaskinen Yamaha som är halvbra på allt :)

Men för att hjälpa dig så provade jag lite olika Audio skivor och utan förstärkaren på.
Original Audio CD är tystare är egenkomponerade dito "tjipp tjipp tjipp" om än ganska tyst men visst hörs det på några meters håll (Detta förekommer inte i min Technics) om man spolar i låten slutar den tjippa men det åtekommer 8sekunder efter att man återgått till normal uppspelning.
Förmodligen nåt med att spelaren läser i förväg eller nåt elektriskt tjafs...
DVD är betydligt tystare men det beror säkert på att det är tätare mellan spåren och stegmotorn gör mindre rörelser.

Så förmodligen är det detta du hör från din maskin.
Mitt tips! Spela högt och om nån undrar så är det småfåglar som kvittrar, men svagt för det är långt till våren. När du spelar DVD så är det kakkerlackor med träskor :D
Mer naturligt än så blir det inte (Läs på fronten)
NATURAL SOUND

Postad 23 november 2005 - 23:37

Fjallis
  • Fjallis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Om det är ett fabrikationsfel, dvs felet fanns med största sannolikhet när du köpte spelaren så ska det gå att reklamera den under 2 år om jag minns konsumentköplagen rätt. Dock så gissar jag att du bör reklamera så fort du kan så att någon inte hävdar vanskötsel. Jag tror iofs att konsumentlagen ändrades under sommaren i år (reklamation under 3 år el liknande), men eftersom du köpte den för 6 månader sedan så är det (nog) den gamla lagen som gäller. Jag förutsätter givetvis att du köpt en ny produkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för infon. :) Detta kan vara bra att veta för framtida köp. Som HeRmAN srivit, så låter även hans och då är det nog tyvärr inget fabrikationsfel.

Nu förstår jag inte  :D  spelar på låg volym ???
I det här huset är det mest Rock, Metall och liknande och sånt spelar man inte på låg volym.

Nä skämt å ena sidan, läs mitt inlägg från Nov 8 2005, 18:15 i denna tråd (precis före din första fråga på denna sidan 10) Jag är inte imponerad av att spela AudioCD i denna utan de kör jag i min "Riktiga" CD spelare inte Universalmaskinen Yamaha som är halvbra på allt  :ph34r:

Men för att hjälpa dig så provade jag lite olika Audio skivor och utan förstärkaren på.
Original Audio CD är tystare är egenkomponerade dito "tjipp tjipp tjipp" om än ganska tyst men visst hörs det på några meters håll (Detta förekommer inte i min Technics) om man spolar i låten slutar den tjippa men det åtekommer 8sekunder efter att man återgått till normal uppspelning.
Förmodligen nåt med att spelaren läser i förväg eller nåt elektriskt tjafs...
DVD är betydligt tystare men det beror säkert på att det är tätare mellan spåren och stegmotorn gör mindre rörelser.

Så förmodligen är det detta du hör från din maskin.
Mitt tips! Spela högt och om nån undrar så är det småfåglar som kvittrar, men svagt för det är långt till våren. När du spelar DVD så är det kakkerlackor med träskor  :)
Mer naturligt än så blir det inte (Läs på fronten)
NATURAL SOUND

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte riktigt samma sorts ljud som kommer ut från mina högtalare (nog händer det, men inte ofta). :lol:
När man läser igenom tråden om denna spelare så skrivs det nästan inget negativt, men detta med oljudet tycker jag är något riktigt irriterande på denna spelare. Även fjärrkontrollen är irriterande (som jag tidigare skrivit).
Den var ändå rätt så dyr, så om jag i dagsläget skulle köpa en DVD-spelare så skulle jag inte köpa denna.
Bor än så länge hemma, så jag får se vad mor min säger när jag spelar högt. Får väl säga att DVD-spelaren låter så hemskt om jag inte spelar högt! :)
Bra tips de där med fågelkvittret. Får köra med det nästa gång någon påpekar något om den. :P

Postad 23 november 2005 - 23:45

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag tror vi delar uppfattning om denna maskin och dess fjärr.

Jag valde mellan denna och Pioneer DV-575 och utan att tittat mer åt den så känns det som jag valde fel men gjort är gjort. Jag slutade titta på andra när maskinen stod i hyllan.

Gräset är som bekant grönare...

Postad 25 juni 2007 - 07:34

Freddan.G
  • Freddan.G
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Väcker liv i denna tråden lite!

Min DVD har börjat att stänga släden direkt efter att jag har öppnat den.
Jag hinner inte plocka ut skivan innan den stängs igen.
Jag får då trycka på open vänta en stund för att se om den stängs, stängs den är det
bara att göra samma procedur igen. Någon som har samma bekymmer?

Postad 19 juli 2007 - 08:29

Unregistered6c5f6b14
  • Unregistered6c5f6b14
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Väcker liv i denna tråden lite!

Min DVD har börjat att stänga släden direkt efter att jag har öppnat den.
Jag hinner inte plocka ut skivan innan den stängs igen.
Jag får då trycka på open vänta en stund för att se om den stängs, stängs den är det
bara att göra samma procedur igen. Någon som har samma bekymmer?

<{POST_SNAPBACK}>

Om vi ska gå in på ämnet fel så har jag lyckats få följande problem med uppspelningh av brända DVD+RW-skivor. Efter att ha matat in en skiva och spelaren kännt igen denna som en dvd-video så hänger sig allt. Spelaren reagerar inte på knapptryckningar (förrän efter en lång tid med lite tur). Den verkar ha problem med att läsa information på skivan och man kan höra hur mekaniken "slirar". För att få ut skivan måste man ibland gå ner i standby och vara snabb på ejectknappen. Detta problem har varit sporadiskt tidigare men dyker nu upp konstant. Köpdvd fungerar utan problem liksom CD. Garanti finns inte kvar så jag gissar att det blir till att inhandla ngn ny spelare. Tycker att en spelare borde kunna hålla lite mer än 3 år.

/R

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.