Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *

602 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V1500RDS (Surroundförstärkare) 1 8,98 (55) Inga priser
Yamaha RX-V2500 (Surroundförstärkare) 1 8,37 (7) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 14 januari 2005 - 19:59

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
är det inte bara att skala som vanligt då? skära lite runt o sen dra av plasten ?

Postad 14 januari 2005 - 20:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

är det inte bara att skala som vanligt då? skära lite runt o sen dra av plasten ?

Svar JA :)

Postad 15 januari 2005 - 01:11

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat en del på förstärkare genom åren, hembio som 2-kanals renodlade. Mitt ljudsinne säger att 740 var en ok förstärkaremen om man jämförde slutstegsdelen i den mot mitt dåvarande Copland (20000kr) så saknades lite luft och detaljer längst upp, mellanr. var mer engagerande och lättflytande och basen var betydligt mer kraftig och snabb. Och så var det där med kraften... I 2500 saknar jag inget av vad (möjligtvis bredden på ljudbilden) jämfört med Copland-steget på 2x150W /8ohm. Går nästan att spela högre med yamahan tycker jag utan att det låter illa. Det jag har saknat i över ett år har nu kommit tillbaka. även jämfört med Advantage Thor som jag hade ett par månader (detta var dock med försteg också så det blir lite orättvist)

Så man kan väl säga att jag lite vant mig vid "bättre" ljud och vet hur en bra förstärkare skall låta, 740 faller bort (dock bra) men 2500, Advantage thor, Copland CSA-515 och delvis Krell KAV250a är alla tycker jag i samma klass, Yamahan har sina fördelar att den låter förföriskt skön och nu med tung och djup bas (som är kontrollerad!) och klarar all musik. Advantage för den fina 3d och luften och mikrodetaljerna (dock bara märkbart bättre än Yamahan) Copland för sin engagerande "rör"-karaktär och till slut Krell med sin effekt. Yamahan har tycker jag ett kommit långt på att dom liksom lägger sig mittemellan alla "ljudstilar" av dessa och det passar iallafall mig som handen i handsken! Det är skönt att veta att jag inte behöver uppgradera på förstärkarsidan och gratulerar till Yamaha som verkligen lyssnar på sina grejor innan dom kommer ut på marknaden! Som en chef på Yamaha, japan sa när Yamaha, sverige var på besök i utvecklingscentret i japan; Innan 2004 är slut (detta var tidigt 2003) så skall vi tillverka dom bästa 2-kanals surroundreceivrarna som finns i respektive prisklass.

-Enligt mig har dom lyckats eller så har Onkyo, Pioneer och Denon gjort receivrar som enligt Ljud&bild slår tex Krell med hästlängder. :angry:

Jag har lyssnat en del på Onkyo, Denon och HK men uppfattar dom som överbriljanta, det vill säga att bas och diskant (helst diskanten) är överbetonad. Jag gillar absolut inte nått "loudness"-ljud som dessa ger och efter ett tag blir man helt enkelt lyssningstrött. Vad jag kan gissa har inte norskarna lyssnat tillräckligt länge.. Det ända fabrikat som kommer i närheten av NAD i denna klassen är NAD. Dom har inte koncentrerat sig på att skapa nått "imponator-ljud" som många receivrar ger idag för hembio. Tyvärr är det så.

På dvd-spelar sidan kan jag nämna två spelare som har en loudness-färgad ljudbild; Pioneer 737 och Denon 2900.

Skillnaderna är såklart inte stora, ungefär som skillanden mellan en Supra Dac vs EFF-I men det räcker. Jag hör det iallafall och sen får alla tycka att ljudet ur Onkyo, hk, denon osv är fantastiskt. Kanske på billiagre högtalare då eller för det ovana lyssningsörat.

Konstigt att många här plötsligt ska tycka Yamaha har dålig musikåtergivning? Do mhar ju faktiskt blivit uppskattade på andra forum också.

Några frågor?

Postad 15 januari 2005 - 13:14

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag har ett litet lustigt problem, först lite om vad jag köpt:

- Yamaha 1500 (förstärkare)
- Onkyo 502E (DVD)
- JMlab (högtalare)

...om jag har igång DVD:n och byter ingång till DVD på förstärkern med fjärrkontrollen eller t.ex. byte ett ljudprogram på förstärkaren med fjärrkontrollen så händer lustiga saker med DVD:n (ibland). T.ex. hoppar DVD:n in i GUI:t eller gör en skip (>>)...

Går det komma runt detta? Eller är det så att både Onkyon och Yamahan använder samma fjärrkontroll-koder som orsakar "krockar"?

Postad 15 januari 2005 - 13:29

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Det gorde så med min gamla Yama 740 och pioneer 470 men inte med 470 vs 2500. Helt klart är att dom stör varandra.

Kan du tex byta låt samtidigt som du höjer eller sänker volymen? Det kunde jag inte innan.

Postad 15 januari 2005 - 16:12

callee
  • callee
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
HJÄLP MIG, se fråga nedan:

TACKSAM FÖR TIPS-vill inte köpa grisen i säcken och ingen låter mig testa hemma på prov.

Redigerat av callee, 15 januari 2005 - 16:15.

Postad 15 januari 2005 - 16:14

callee
  • callee
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är värt att uppgradera från min yamaha rx-v540 till rx-v 1500? Jag har ett JAMO A410 högtalarkit.
Kommer jag märka skillnaden avseende filmljudet? Kommer 2-kanalsljudet bli bättre eller är det bortkastade pengar att göra denna uppgradering???

Idag kan jag känna att dialogen är svag i mitt system, när jag ökar volymen blir kontrasterna för stora ifall det händer dramatiska saker i filmen ex explosioner etc. Jag får hela tiden höja och sänka volymen. Dessutom är mitt rum bredare än det är djupt och min sambo låter mig inte placera högtalarna optimalt, så ljudrummet är dubbelt så brett som djupt. Skulle 1500:ans autokalibrering kunna avhjälpa detta något och skapa mer djupkänsla och tydligare dialog samt bättre 2-kanalsljud???

Tacksam för svar och tips

Postad 15 januari 2005 - 16:19

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Kan du tex byta låt samtidigt som du höjer eller sänker volymen? Det kunde jag inte innan.

Jo, det går fint... det är bara det att när jag testar runt ljudprogrammen så brukar DVD:n hoppa fram ett spår.

Samt om jag trycker på fjärrisens DVD (macro-knapp, fast inte med macro enable) så brukar DVD:n hoppa in i GUI:t (menysystemet).

Det är lite irriterande. Dock är jag helnöjd med Yamahan och den lirar fint med JMlab-högtalarna (Chorus S) både till musik och film :angry:

Ljudmässigt har jag inget att jämföra med då detta är mina första prylar, dock helnöjd :(

Redigerat av Unregisteredeb1967c8, 15 januari 2005 - 16:20.

Postad 15 januari 2005 - 23:31

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
På måndag kommer den med postmannen :angry:

Postad 16 januari 2005 - 01:27

Unregisteredfce03283
  • Unregisteredfce03283
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
nu har jag oxå en 1500 på väg från hembiobutiken... kommer bara användas till bio, tvåkanalsljudet får zellen sköta :rolleyes: ska bli kul att jämföra hur mycket det skiljer iaf

Postad 16 januari 2005 - 01:36

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
kan bara återigen säga att denna maskin slutar aldrig att imponera ( 1500:A) så otroligt grym på film o musik , i mina öron är den grym , har ej haft nån annan så inte mycket att jämföra med, men den e fantastisk !!!! rekomenderar varmt denna :rolleyes:

Postad 16 januari 2005 - 16:12

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0

Dock är jag helnöjd med Yamahan och den lirar fint med JMlab-högtalarna (Chorus S) både till musik och film

Samma här :rolleyes: Chorus är mkt bra. Har du dessa som förstagångsgrejor så det otroligt vad mycket mer pengar du skall lägga innan du får någon märkbar skillnad.

Mvh Johan

Postad 16 januari 2005 - 16:20

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0

Jag undrar om det är värt att uppgradera från min yamaha rx-v540 till rx-v 1500? Jag har ett JAMO A410 högtalarkit.

Skulle utan att tveka uppgradera fast högtalran inte är det bästa. Dom kommer låta som dom är ett par klasser dyrare... Jag uppgraderade från en 740 > 2500 och tycker det är mkt bättre på film och musik fast jag inte har så dyra högtalare (Jmlab.Focal Chorus) Eq;n gör så förbannat mycket åt en dålig uppsättning resp dåligt rum... Hos mig där jag trodde det var nästan helt rak frekvensgång så har den justerat -3,5db där och -5 där osv över hela registret.

Det du kommer märka är att man hör inte bakhögtalarna förens dom skall låta (oftast beror det på lite för hög nivå därbak samt ojämn frekvensgång) Dialogen är flera klasser renare och tydligare. Man kan ju också justera ned dynamikomfånget på yamahan såsom min, std och max. Brukar alltid stå på max men sätter du den på std så höjs dialogen pga den sänker dynamiken. Blir inte det där höjandet upp och ner hela tiden. Ett stort plus på 1500 och 2500 är dialoglyftaren. Den kan du ha stor nytta av. Men då måste man ha "pressence"-kanalerna inkopplade.

Mvh Johan

Postad 16 januari 2005 - 16:26

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0

kan bara återigen säga att denna maskin slutar aldrig att imponera ( 1500:A) så otroligt grym på film o musik , i mina öron är den grym , har ej haft nån annan så inte mycket att jämföra med, men den e fantastisk !!!! rekomenderar varmt denna

Har du inte jämfört med någon annan tycker jag att du är på hal is. Visst du kan tycka den är underbar. Precis som jag. Men jag absolut vet att den är underbar eftersomj agv et vad som finns på marknaden.

Med andra ord jäkligt trött på folk som bara "pratar" en massa. leder bara till falska vägar här i livet men i detta fall är det ju faktiskt sant.

Konstigt att det inte säga några nackdelar i denna tråd och många andra officillea utan alla är bara så fruktansvärt nöjda. Tycker dom som nu har sagt att 1500 är så bra kan komma tebax om ett halvår och ge en liten recension när dom verkligen "känner" apparaten dom har.. Jag ville egentligen inte uttala mig om 2500 tills jag hade lyssnat mkt ordentligt men faktum är att den impade på mig så mycket att jag visste att den leder till nått bra. JR

Postad 16 januari 2005 - 18:49

arnsh
  • arnsh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Undrar lite om det är någon som har koll på hur strömstark 1500an är? Dvs hur många ampere den ger ut?

Även vad det är för skillnad att köra "Pure Direkt" mot bara "Direkt" eller mot "Straight"?

Var är gränsen för storlek på center? har ju t.ex. yamaha ns-c444 räknas den som Large eller Small?

För övrigt grymt nöjd med den...

Redigerat av arnsh, 16 januari 2005 - 19:02.

Postad 16 januari 2005 - 19:10

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Dock är jag helnöjd med Yamahan och den lirar fint med JMlab-högtalarna (Chorus S) både till musik och film

Samma här :rolleyes: Chorus är mkt bra. Har du dessa som förstagångsgrejor så det otroligt vad mycket mer pengar du skall lägga innan du får någon märkbar skillnad.

Mvh Johan

japp, detta blev mina förstagångsprylar efter över ett års fundering...

Hehe - så du menar jag gjorde ett hyfsat val, hoppades nämligen på det ;-)

Skämt åsido, jag kan inte så mycket men är dock väldigt nöjd med ljudet som levereras från JMlab, luftigt och tydligt - man blir lixom aldrig trött på ljudet :-)

mvh,
Magnus

Postad 16 januari 2005 - 21:45

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Någon som köpt den från TechnikDirekt? Fick ni isåfall med Svensk eller engelsk bruksanvisning (Eller bara på Tyska)?

Länk till test av Yamaha RX-V1500 & Pioneer VSX 2014i.
http://www.yamaha.ca...iFi_RXV1500.pdf
Någon som har hela testet?
Tog en stund innan den visas! Vet ej om det beror på nån inställning i min dator!

Redigerat av mikko, 17 januari 2005 - 00:21.

Postad 16 januari 2005 - 23:08

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0

kan bara återigen säga att denna maskin slutar aldrig att imponera ( 1500:A) så otroligt grym på film o musik , i mina öron är den grym , har ej haft nån annan så inte mycket att jämföra med, men den e fantastisk !!!! rekomenderar varmt denna

Har du inte jämfört med någon annan tycker jag att du är på hal is. Visst du kan tycka den är underbar. Precis som jag. Men jag absolut vet att den är underbar eftersomj agv et vad som finns på marknaden.

Med andra ord jäkligt trött på folk som bara "pratar" en massa. leder bara till falska vägar här i livet men i detta fall är det ju faktiskt sant.

Konstigt att det inte säga några nackdelar i denna tråd och många andra officillea utan alla är bara så fruktansvärt nöjda. Tycker dom som nu har sagt att 1500 är så bra kan komma tebax om ett halvår och ge en liten recension när dom verkligen "känner" apparaten dom har.. Jag ville egentligen inte uttala mig om 2500 tills jag hade lyssnat mkt ordentligt men faktum är att den impade på mig så mycket att jag visste att den leder till nått bra. JR

har faktiskt lyssnat på hk 230 eller 330 och tyckte dem lät alldeles för "hårt" och har lyssnat på pioneer ingen av värstingarna dock , men de hade ingen kraft alls tror de var 712, 812 nåt sånt

yamaha låter kanon tycker ja me sitt härliga ljud

Postad 16 januari 2005 - 23:12

Unregistered0b4fd033
  • Unregistered0b4fd033
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Någon som köpt den från TechnikDirekt? Fick ni isåfall med Svensk eller engelsk bruksanvisning (Eller bara på Tyska)?

Länk till test av Yamaha RX-V1500 & Pioneer VSX 2014i.

Tog en stund innan den visas! Vet ej om det beror på nån inställning i min dator!

Någon som vet vem som vann testet? Kul o jämföra mot norge om inget annat...

Postad 16 januari 2005 - 23:14

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Yamma

Postad 16 januari 2005 - 23:24

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Har just avnjutit en skön stund med min nya RX-V1500!

Den bara växer å Växer i mitt tycke o smak!

Himlars vad nöjd jag är!
Nu hör man detaljer man aldrig hört förut!

Postad 17 januari 2005 - 11:52

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Läste precis testet som mikko tillhandahöll

Där står det att man skulle välja högtalare med omsorg ...och att
man skulle hålla sig undan ifrån ljusa, vassa högtalare...

Nu är det så att det är precis därför som jag beställde en yamma
1500 ... för att alla sa att den var bra ihop med ljusa högtalare
då den spelar mörkt....har man gjort bort sig nu tro ?

vafan !

Postad 17 januari 2005 - 12:08

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
RXV1500 spelar klart, neutralt och himlars bra!

Mörkt spelar den då inte!
Ljust spelar den då inte heller!

Kanske skymning eller gryning :)

Du kommer med all säker helt att bli nöjd!
Fick min i fredags!

Har dock inte fått min surrar än och subb!

Den som väntar får se

PS. har Yamahas NS-515 serien samt beställt Yamaha subben SW1500:a

Redigerat av Mr plasma, 17 januari 2005 - 12:09.

Postad 17 januari 2005 - 13:12

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Klart att Yamahaförstärkare lirar bra ihop med Yamahahögtalare. Men med neutrala högtalare kan man märka att Yamahaförstärkarna spelar lite ljust. Dock inte jättemycket, det handlar om små nyansskillnader av ljudet.

Jag skulle aldrig köra t.ex. Canton LE tillsammans med Yamaha av den anledningen.

Postad 17 januari 2005 - 13:15

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Såg att du har Magnat dvs tyska högtalare. De flesta sådana är väldigt ljusa. Som du skrev framgick det att du redan uptäckt detta... Jag hade hellre köpt en Marantz eller Onkyo till dem, faktiskt. Vad har haft för förstärkare innan då?

Postad 17 januari 2005 - 19:52

nihtila
  • nihtila
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag skulle aldrig köra t.ex. Canton LE tillsammans med Yamaha av den anledningen.

Hej!

Är på G för att köpa YAMAHA 1500 och undrar vilka högtalare som passar ihop med dessa i hemmabio anläggning.

Tänker byta ut mina Fronthögtalare + Center. Har idag 10år gamla DALI 104 och ett hemmabygge i mitten...

Är B&W överreklamerade eller kan tex B&W HTM7 fungera bra som Center och B&W 705 som front. Egentligen tycker jag det är alldeles för mycket pengar.. Vad är prisvärd typ för halva priset eller tappar man kvalite alltför mycket då?

Postad 17 januari 2005 - 20:10

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Jag tycker att du börjar i fel ände. Välj först vilka högtalare du vill ha. Högtalarna skiljer mest i klang mm. Stärkaren kommer i andra hand eftersom skillnaderna mellan recievers i samma prisklass är ganska små. Detta är klart den mest logiska turordningen. Tycker jag!!!

Postad 17 januari 2005 - 20:12

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Angående B&W så borde 3xx-serien funka bra ihop med Yamaha 1500. De funkar ju bra med Denon 3805 som är ganska lik 1500. Då spar du mkt flis...

Postad 17 januari 2005 - 21:53

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
mikko: Jag köpte den från TechnikDirekt, och bruksen man får med innehåller bland annat svenska.

Postad 17 januari 2005 - 21:54

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

mikko: Jag köpte den från TechnikDirekt, och bruksen man får med innehåller bland annat svenska.

När köpte du din?
Var det lång leverans på den?

Postad 17 januari 2005 - 21:57

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0

har faktiskt lyssnat på hk 230 eller 330 och tyckte dem lät alldeles för "hårt" och har lyssnat på pioneer ingen av värstingarna dock , men de hade ingen kraft alls tror de var 712, 812 nåt sånt

yamaha låter kanon tycker ja me sitt härliga ljud

-Bra. Tycker som dig ungefär. Var inte meningen att skälla på nån alltså...

Mvh Johan

Postad 18 januari 2005 - 08:35

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Angående B&W så borde 3xx-serien funka bra ihop med Yamaha 1500. De funkar ju bra med Denon 3805 som är ganska lik 1500. Då spar du mkt flis...

Jag köpte högtalarna för sig och har fortfarande aldrig lyssnat på dem..
Eftersom jag inte haft någon förstärkare....Men efter att ha läst tester så vet jag att de spelar ljust de har 1 st diskant och 5 st mellanregister per golvhögtalare.

Magnat Vector Needle

Innan hade jag ett par proson högtalare med en Pioneer förstärkare men jag sålde det kitet.....

Postad 18 januari 2005 - 08:56

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag har nu lånat hem och testat en 1500. Tänkte uppgradera från min RX-V1200. Lyxigt? Kanske.

Ett par funderingar direkt:

1.
Den automatiska inställningen av EQ ger ganska förvånande resultat. Området 80-100Hz får minus 5-7 och 200-250Hz får PLUS 5-7 (beroende på vilken högtalare det är). Fortsätter man uppåt blir det omväxlande plus och minus ganska mycket. Jag tycker det ser lite konstigt ut, men det kanske är korrekt, vad tror ni? Ljudet blir definitivt annorlunda, lite renare och jämnare, men när man är ovan vid det så låter det först lite konstigt...

2.
Min 1200 körde jag runt -40dB i volym som mest, med den nya 1500 går jag lätt upp till -25dB! Är slutstegen så pass mycket klenare??? Har jag missuppfattat nåt? Är -25dB mycket i sammanhanget? Förstärkaren blir mycket varm, men det blev 1200:an också.

3.
Finns det nåt sätt att justera EQ-värdena som auto setupen valt, utan att HELT gå över till den manuella EQ'n?

4.
Är det korrekt att den skall köra "standard surround" även om jag kör DTS-ES? Jag har iofs inga rear surround...

/Salmoneus

Postad 18 januari 2005 - 09:07

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

När köpte du din?
Var det lång leverans på den?

Jag har haft den i tre veckor nu - beställde den på tisdagen för fyra veckor sedan och packade upp den måndag kväll veckan efter, så det gick undan. Hittills är jag supernöjd med mitt köp.

Postad 18 januari 2005 - 09:28

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Såg att du har Magnat dvs tyska högtalare. De flesta sådana är väldigt ljusa. Som du skrev framgick det att du redan uptäckt detta... Jag hade hellre köpt en Marantz eller Onkyo till dem, faktiskt. Vad har haft för förstärkare innan då?

Tror du att en Marantz 7500 skulle passa mig bättre än en Yamma 1500 ?

Lepricon

Postad 18 januari 2005 - 12:01

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Om detta nu stämmer så bör ju även H/K vara ett alternativ ??
Taget ifrån The Rock i Lund ...

Arcam – Engelsk tillverkare som ligger i täten vad gäller tekniska lösningar. Mycket torr, snabb återgivning med en neutral ljudkaraktär. Utvalda delar finns för visning.

http://www.arcam.co.uk

Harman/Kardon – Från amerikanska H/K kommer hembioreceivers med en varm mustig karaktär. De kännetecknas också av att ha rejäla nätdelar och ordentligt med strömresurser. Detta gör i slutänden att ljudet blir väldigt kontrollerat och lättlyssnat. Om du tycker att din återgivning är för ljus och vass. Tveka inte. Kom in och provlyssna en H/K receiver. Vi har i stort sett alltid hela H/K:s receiversortiment för visning.

http://international.harmankardon.com

Marantz – Marantz har en något avrundad ljudkaraktär som sällan blir hård och vass. Teknikmässigt har Marantz kommit mycket långt och det gör att man får mycket förstärkare för pengarna. De är dessutom läckra att vila ögonen på. De flesta receivers från Marantz finns för demonstration.

http://www.marantz.com

Onkyo - Japanska Onkyo bygger mycket gedigna hembioreceivers. Ordentligt med kraft och mycket funktioner ger ett ljudresultat som är mycket rent och detaljerat. Ljudkaraktären är ljus och bör matchas med varma, mjuka högtalare. Utvalda delar från Onkyo finns för demonstration.

http://www.onkyo.net

Pioneer – Med sina nya kalibreringsfunktioner och spjutspetsteknologi är Pioneer att räkna med, även inom förstärkeri. Karaktären är ljus och bör matchas med varma, mjuka högtalare. Utvalda delar från Pioneers receivers finns för test.

http://www.pioneer.se

Primare – Mycket gedigna produkter kommer från svenska Primare. Kontroll, briljans med en varm mustig karaktär gör sällan någon oberörd. Primares enda hembioförstärkare finns för demonstration.

http://www.primare.net

Rotel – I mellanklassen hittar vi Rotel. Mycket nära High End performance till ett klart lägre pris. Strömstyrka och urkraft är kännetecken för Rotels förstärkare och hembioreceivers. Neutral karaktär. Du hittar utvalda delar av Rotels receiversortiment hos oss.

http://www.rotel.com

Yamaha – Ofta är Yamaha testvinnare. Då och då tar vi in en Yamahamaskin när de släpper någon godbit, men vi jobbar inte aktivt med dem. Ljus karaktär.

http://www.yamaha.se

Postad 18 januari 2005 - 12:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Tycker inte att beskrivningen av HK stämmer. De är inte varma och mustiga, snarare kalla och sterila. Tycker jag.

Postad 18 januari 2005 - 12:30

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Tillbaka till Yamahadiskussionen...

Postad 18 januari 2005 - 13:26

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Håller inte med det som The rock skrev... Förr var Yamaha ljusa helt klart men det var innan -00

Yamaha 1500/2500 är inte ljus i klangen. Kan berätta exakt hur den är... hold on...

Neutral med en gnutta värme över hela registret. Diskanten är egentligen lite för mjuk om vi nu ska vara extra kritiska. Denna upplevs dock ljusare än 740in men det beror på att den kan växla upp mkt fortare, dvs bättre dynamik, mer kraft. Dom mindre Yamaha och äldre har inte alls samma dynamik och låter dessutom pressat långt innan effekten är slut. Det gör inte 2500 iallafall..

Så att säga att Yamaha gör ljusa förstärkare tycker jag är helt fel. Sony, H/K och Denon däremot och delvis också Onkyo är betydligt ljusare. Hör man inte den skillnaden så kan man springa bort till Siba och köpa ett billigt sourroundpaket isåfall.

Jag har en Pioneer-dvd (470) just nu och den låter fan så mkt ljusare i klangen.. den låter betydligt stelare och mer klinisk än yamahans ljud. Men ihop med mina Jmlab som många säger är ljusa högtalare och svårmactahde pga diskanten så har jag noll att klaga på.

Mvh

Postad 18 januari 2005 - 13:30

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Nån som tycker fjärren "skramlar"? Måste vara nånting inuti och isåfall beror det väl på den jäkla amp-knappen.. Har hållt fast dom knapparna (amp och light) och det kommer inifrån, hörs som bakom displayen på fjärren.

??? Nu e de jag som frågar =)

Redigerat av Unregistered2c5275ea, 18 januari 2005 - 13:31.

Postad 18 januari 2005 - 14:39

Unregistered9d739706
  • Unregistered9d739706
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Skall ansluta banankontakter till min 1500 hur går man tillväga för att ta bort pluggarna på bästa sätt. Fick intsruerat av återförsäljarn att det bara var att trycka in kontakten så skulle den brista av sig själv och gå igenom stämmer detta?

Postad 18 januari 2005 - 15:01

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Skruva ut skruven halvvägs eller så och dra. Det är våldsamt men det går. Kvar blir en mindre skruv med hål för banan.

Postad 18 januari 2005 - 15:05

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Helena Posted den Jan 18 2005, 15:39 
  Skall ansluta banankontakter till min 1500 hur går man tillväga för att ta bort pluggarna på bästa sätt. Fick intsruerat av återförsäljarn att det bara var att trycka in kontakten så skulle den brista av sig själv och gå igenom stämmer detta? 

Jag skrev det HÄRi tråden för 1400/2400.
Kolla bilden så ser du hur det ser ut "före och efter"

Postad 18 januari 2005 - 17:52

Unregistered0ad1ff2d
  • Unregistered0ad1ff2d
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Max Martin

Vill bara säga att din beskrivningen hur du upfatar ljudet hos olika reciver stämer till 100% ,enligt mig ,annars äger jag själv tyska högt Heco mythos ,och är supernöjd med Yamaha 1500.(haft den i ca 2 mån.)

Postad 18 januari 2005 - 23:43

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Fråga till er som har en RX-V1500:a?

Om ni vrider ner ljudet och går fram till 1500:an sticker ner huvudet till vänster om den......Hör ni ett lätt surr???? Typ transformator surr???

Jag märkte ikväll att min surrade lite. :D
Det kanske skall göra det men för säkerhetsskull frågar jag Er.

/Orolig att man måste lämna in pärlan?

Postad 19 januari 2005 - 00:53

arnsh
  • arnsh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Till er som trycker in BANANER i stärkarn!!!!! Ett litet tips, ta en tändare och värm försiktigt ytan till pluggen först, så glider bananerna in som smörkniven i smöret och hålet ser dessutom trevligare ut!!!

Yamma Lugnt

Postad 19 januari 2005 - 00:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Till er som trycker in BANANER i stärkarn!!!!!  Ett litet tips,  ta en tändare och värm försiktigt ytan till pluggen först, så glider bananerna in som smörkniven i smöret och hålet ser dessutom trevligare ut!!!

Yamma Lugnt

Annars så är dom ju gjorda så att man kan knacka till så lossnar den
inre ringen och hålet blir perfekt. :D

Postad 19 januari 2005 - 01:12

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

Fråga till er som har en RX-V1500:a?

Om ni vrider ner ljudet och går fram till 1500:an sticker ner huvudet till vänster om den......Hör ni ett lätt surr???? Typ transformator surr???

Jag märkte ikväll att min surrade lite. :D
Det kanske skall göra det men för säkerhetsskull frågar jag Er.

/Orolig att man måste lämna in pärlan?

Är det när du har ansträngt den på lite högre volymer under en tid?
På min 1400 så startar det en fläkt lr ngt när man spelat på lite med den ett tag.Men när du sänker så tonar den ut.Har tagit upp det här förut i 1400-tråden men ingen annan har märkt det.

Postad 19 januari 2005 - 01:17

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Igen då... nån som märkt att fjärren skramlar?

Ang pluggarna så fick jag med ett verktyg plast för att demontera dom... Förut tog jag alltid en kniv lite längre in (där den slutar) och böjde lite lätt och då lossnade den lätt.

Postad 19 januari 2005 - 01:35

Blåkulla
  • Blåkulla
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har en gammal H/K AVI 100 och funderar på en Yamaha 1500
då undrar jag om det är ett bra val till mina högtalare?

front = NHT 2.5i
center = NHT VT-1C
bak = NHT SUPER ONE

Tack på förhand

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.