Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia IP-TV in i HTPC?

592 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6.647058 (16) Inga priser
88 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34860 inlägg) 19 dagar sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 10 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 12 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 15 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 16 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 16 år sedan
installations problem (1 inlägg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 16 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 16 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 16 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 16 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 16 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 16 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 16 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 17 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 17 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 17 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 17 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 17 år sedan
ip tv (1 inlägg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 17 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 17 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 17 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 17 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 17 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 17 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 17 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 17 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 17 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 18 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 18 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 18 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 18 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 18 år sedan

Postad 23 November 2007 - 11:47

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Citat från den officiella tråden telia bredbandstv. "Det kommer att komma "instickskort" till dator för att kunna få in telias tv i "mediacenter" lösningar".
Vi får väl se hur långt tid det tar innan detta blir verklighet dock kommer programkorten försvinna inom en snar framtid vilket är en öppning för det.

Hm, öh, url?

Postad 23 November 2007 - 14:21

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5772 inlägg
  • 0
Egentligen borde det vara ganska enkelt för Telia att släppa på för oss HTPC användare fullt ut. Jag har den nya Smart Gatewayen och den verkar köra Digital TVn på alla portar. Jag har kopplat en kabel till Digitalboxen på port 2 och en kabel till datorn på Port 1. Behövde inte göra någon inställning på gatewayen utan det var bara att skriva in multicasströmmen och rätt portnummer så kunde jag se IPTV på datorn. Nu betalar jag för kanalerna också så jag känner mig inte som en bov om jag använder något som jag betalar för.
Däremot kunde jag bara få in SVT1, SVT2 och TV4. Försöker jag få in dom övriga kanalerna så blir det bara jitter i bilden, men gratiskanalerna får jag in klockrent med superb bild. Jag måste däremot stänga av min Digitalbox för att kunna få bild på datorn, antagligen räcker inte bandbredden till för att ha datorn igång samtidigt som Kreatel boxen. Släpper Telia detta instickskort så vore det super, då kan man äntligen använda IPTV som det är tänkt att användas.

Postad 23 November 2007 - 18:20

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0

en stillsam fråga, jag som har BBB fiber/LAN anslutning, hur går jag till väga för att få in must carry kanalerna i min PC?

Sannolikheten att få svar om Bredbandsbolaget kanske är högre i den tråd som diskuterar just detta: BBB IP-TV i HTPC.

/Peter Cigéhn

Postad 23 November 2007 - 22:14

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
.....

Redigerat av DataJanne, 21 December 2007 - 02:16.

Postad 28 November 2007 - 09:29

Unregistered469c857f
  • Unregistered469c857f
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Alla kanaler förutom must carry är krypterade. Så att starta VLC och hänga på en multicast-ström som inte är must carry blir bara legobitar. Däremot har telia skippat programkortet, så igår testade VLC, hängde på 5:ans multicast-ström som boxen kollade på och voilá! Fungerade utmärkt. Vet inte om det är så att dom har stängt av krypteringen tillfälligt i samband med att dom tagit bort programkortet, eller om dom flyttat alla kryptering till mjukvaran i boxen. Det återstår att se.

Pratar alltså om Telia Digital-TV

Postad 28 November 2007 - 14:13

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Alla kanaler förutom must carry är krypterade. Så att starta VLC och hänga på en multicast-ström som inte är must carry blir bara legobitar. Däremot har telia skippat programkortet, så igår testade VLC, hängde på 5:ans multicast-ström som boxen kollade på och voilá! Fungerade utmärkt. Vet inte om det är så att dom har stängt av krypteringen tillfälligt i samband med att dom tagit bort programkortet, eller om dom flyttat alla kryptering till mjukvaran i boxen. Det återstår att se.

Pratar alltså om Telia Digital-TV

Märkte det jag också men det är nog bara tillfälligt :)

/Janne

Postad 28 November 2007 - 20:18

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0
Att krypteringen är avslagen är nog som sagt var högst tillfälligt. Se mitt inlägg i * Officiell Tråd - Telias Digital-TV *.

/Peter Cigéhn

Postad 21 December 2007 - 02:42

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Att säga att "Min dator går inte att plugga in istället för min box för då får den inget IP..." funkar inte.
Tipset är att om du vill att din dator skall vara en box.. Härma boxen!

/Janne

Redigerat av DataJanne, 03 January 2008 - 16:11.

Postad 03 January 2008 - 21:30

vic20
  • vic20
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Tack för ett trevligt program, hoppas nu bara att det går att få till det så att det går att köra i någon htpc-frontend typ dvb-viewer så kan kanske frugan använda det också.

Postad 04 January 2008 - 08:53

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Synd att DataJanne slutar skriva här. Kanske lite sent att uppmärksamma men ändå jävligt synd. Ville ju veta hur det gick att få in signalen direkt i datorn. Har införskaffat mig en HTPC nu och jag hoppas verkligen att någon fortsätter att prova om det går att få in signalen i datorn.

Vill bara bli av med boxen, allt annat lullull får komma i andra hand.

Postad 04 January 2008 - 11:44

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Synd att DataJanne slutar skriva här. Kanske lite sent att uppmärksamma men ändå jävligt synd. Ville ju veta hur det gick att få in signalen direkt i datorn. Har införskaffat mig en HTPC nu och jag hoppas verkligen att någon fortsätter att prova om det går att få in signalen i datorn.

Vill bara bli av med boxen, allt annat lullull får komma i andra hand.

Jag har inte lagt pipen i vädret. Det vara bara det att när jag bad folk betatesta och de inte fick programmet att fungera pga okunskap om brandväggar, portar mm. så blev jag anklagad för att vara en bluff eftersom programmet är i beta och inte informerade genom timeout mm att den inte fick något svar. Efter tillräcklig många sådana PM och att jag faktisk använder programmet själv så fick det en att fundera på att bara använda det själv.

Nåväl eftersom vic20 fick det att fungera så fick jag hoppet tillbaka så här kommer några screenshots på vad jag kör.

/Janne

https://www.minhembi...c_id=204861.jpg

https://www.minhembi...c_id=204865.jpg

https://www.minhembi...c_id=204864.jpg

Redigerat av DataJanne, 04 January 2008 - 15:39.

Postad 06 January 2008 - 01:27

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
DataJanne: snyggt byggt B) God fortsättning på nya året!

Postad 06 January 2008 - 18:28

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hallå allihopa,

Jag har nu fått igång iptv på min PC med Vista men jag har fortfarande ett problem.

Jag har:
- ändrat modemet så jag får tv-strömmen på både port 2 och 3.
- extra lan kort i pc:n där jag tar emot tv strömmen från port 3.

Jag kan kolla på tv via VLC om jag avaktiverar mitt Internet LAN kort men inte annars. TV strömmen och mitt LAN ligger inte på samma nätverk så jag tror jag fattar varför... Nån som vet hur man ska fixa det?

Nu när jag tänker efter kanske det räcker med att skapa en brygga mellan de olika uppkopplingarna? Måste prova...

Det jag hittils har provat är att starta vlc genom att använda SSM med strömmen udp://[extra lan ip]@[tv-kanalens ip]:5555. Dock måste det vara IGMPv3 för att det ska fungera och det har jag ingen aning om det är och vet inte heller hur man kollar det. Nån som kan sprida lite ljus över hur det funkar?

K

Redigerat av Asken12345, 06 January 2008 - 18:41.

Postad 06 January 2008 - 19:01

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0

Det jag hittils har provat är att starta vlc genoma att använda SSM med strömmen udp://[strömmens ip]@[tv-kanalens ip]:5555. Dock måste det vara IGMPv3 för att det ska fungera och det har jag ingen aning om det är och vet inte heller hur man kollar det. Nån som kan sprida lite ljus över hur det funkar?

IGMP version 3? Med tanke på att Telia kör IGMP version 2 i sitt nät så tror jag inte du kommer att få SSM, Source Specific Multicast, att fungera.

Vad har du fått information om att man skall köra SSM, och vilket "problem" hade du tänkt dig lösa med det jämför med att bara köra "vanlig" multicast och udp://@[multicast adress]:[port nummer]?

Men om du ni ändå vill köra IGMP version 3 så använder sig Windows XP av den versionen som standard. Skulle du istället vilja tvinga Windows att använda sig av version 2 (som Telia använder sig av sitt nät) så kan man ändra ett värde i registret. Se följande artikel i Knowledge Base, under rubriken Configure the registry. Själv har jag konfigurerat så att jag kör med IGMP version 2.

Du kan alltid sniffa lite med Wireshark också för att faktiskt se vilken IGMP version som används.

/Peter Cigéhn

Postad 07 January 2008 - 08:03

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
IGMPv2... bra då vet jag det. Tack. Jag behöver bara SSM för att lösa (läs testa) nedanstående.

Problemet jag har är att jag inte kommer åt strömmen med "vanlig" multicast eftersom det är två olika nätverk. Ett på mitt lan-kort och ett på strömmens kort. Så fort lan-kortet är aktiverat får jag ingen bild i vlc (jo, om jag startar strömmen och sen aktiverar lan-kortet). Det verkar iofs som om vlc tar emot något men nån bild blir det inte. Finns det nån lösning på detta?

Ja, Wireshark är bra. Ska kolla lite mer med det också.

Redigerat av Asken12345, 07 January 2008 - 08:03.

Postad 07 January 2008 - 13:17

simply
  • simply
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag kan kolla på tv via VLC om jag avaktiverar mitt Internet LAN kort men inte annars. TV strömmen och mitt LAN ligger inte på samma nätverk så jag tror jag fattar varför... Nån som vet hur man ska fixa det?

Det är lite tricky att köra VLC och IGMP med flera nätverkskort. "By default" är det OS't som styr över IGMP
handhavandet, VLC begär bara att olika kommandon skall skickas. Har man flera nätverkskort så skickas IGMP
paketen ut på det "primära" nätverkskortet, vilket som är "primärt" är lite luddigt ibland.
Enklast är att gå in på kortets TCP/IP Inställningar / Avancerat och ändra kortets "Metric". Det man vill ha
som "pimärt" eller det som IGMP paketen skall ut på, skall ha så lågt "Metric" som möjligt.
Sätt t.ex ditt IPTV-kort till 1 och Internet-kortet till 10 så borde det lösa sig för dig...

Detta kan enklast verifieras med typ Wireshark, då ser man om något IGMP paket skickas ut på
det interface man vill eller på något annat...

lycka till...
/andreas

Postad 07 January 2008 - 13:22

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Andra kortet saknar default gw så jag la till en static route för strömmens ip så att trafiken routas till rätt interface... vilket inte var fallet tidigare.

Lägg till en static route (cmd) så här:
route ADD -p xxx.xxx.xxx.0 MASK 255.255.255.0 yyy.yyy.yyy.yyy
där xxx.xxx.xxx.0 är adressen till kanalströmmarna (xxx.xxx.xxx.1:5555, xxx.xxx.xxx.2:5555, osv)
och yyy.yyy.yyy.yyy är ip-nummer till kortet anslutet till modemets iptv port.

En sak till att tänka på; om både ipv4 och ipv6 är aktiverat måste du stänga av ipv6 för nätverksanslutingen om man gör som ovan eller skapa en static route för ipv6 istället.

Kristian

Redigerat av Asken12345, 07 January 2008 - 14:10.

Postad 07 January 2008 - 15:57

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0
Jag har själv ingen erfarenhet av att köra med fler olika interface. Men ni skulle kunna prova ProgDVB. Där konfigurerar man nämligen ProgDVB och dess IPTV-klient att jobba med ett specifikt interface. Vet om inte om detta skulle kunna fungera också.

Så ett tips är att ta er en titt på ProgDVB också så kanske man kan klara sig utan att behöva "pillra" med "routes" eller "metrics".

/Peter Cigéhn

Postad 07 January 2008 - 17:45

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Väldigt lite pillrande faktiskt och jag har haft vlc så länge jag kan minnas och tycker det är störtskönt. Det behövs bara göras en gång vilket borde vara det man bör göra då man strömmar från en specifik dator till andra enheter som i mitt fall.

Med tanke på vad man gör med modemet för att skicka strömmen på port tre så tror jag nog att detta är ett av de minst volatila ingreppen.

Möjligt att ProgDVB funkar också. Jag får testa utan att routa nån gång. Dock ska det funka rakt upp och ner med routing.

Mitt förslag är en direkt lösning på "För att kunna få bort delningen tvingades jag gå in och avaktivera diverse tjänster. Vilka tjänster som måste vara igång får du googla dig fram till tills jag uppdaterat denna sidan." på htpc:s site http://www.htpc.se/iptv.html (inlägg #137)

Följ hans anvisningar och lägg till routen så ska det funka med port tre på modemet och med extra nätverkskort.

Kristian

Postad 08 January 2008 - 09:26

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av VLC Plugin (axvlc.dll) och Visual-Basic?
När man lägger till VLCPlugin i ett VB-Projekt så fungerar allt som det skall förutom att om OS är svenskt så krashar VB vid avslut.
Detta händer inte om OS är engelskt. Det är precis som att class_terminate inte fungerar för axvlc.dll när OS är svenskt. Kör man ett SET VLC=Nothing så krashar det direkt.

edit: Det fungerar f.ö klockrent embedded i IE på samma maskin men inte i VB.

/Janne

Redigerat av DataJanne, 08 January 2008 - 14:57.

Postad 08 January 2008 - 18:43

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0

När man lägger till VLCPlugin i ett VB-Projekt så fungerar allt som det skall förutom att om OS är svenskt så krashar VB vid avslut.
Detta händer inte om OS är engelskt. Det är precis som att class_terminate inte fungerar för axvlc.dll när OS är svenskt. Kör man ett SET VLC=Nothing så krashar det direkt.

/Janne

Jag blev lite nyfiken och provade att slänga ihop litet 5 minuters snabbhack i Visual Basic 2005 Express Edition genom att i princip bara skapa en nytt projekt för en Windows applikation, lägga till VideoLAN VLC ActiveX Plugin v1 med Choose Toolbox Items..., lägga till en kontroll baserad på nämnda VLC plugin i standardformuläret som man får automatisk då man skapar projektet, ange hårdkodad MRL som lämplig udp://@[multicast adress]:[port nummer] i properties för denna kontroll och tryckte F5. Det gick igång på en gång och visade vald kanal snyggt och tjusigt!

Sen provade jag att att stänga ned applikationen genom att "kryssa igen den". Det funkade bra för mig att bara stänga ned applikationen utan krasch.

Jag kör med svensk version av Windows XP så frågan är om ditt problem egentligen har med språkversionen av OS:et att göra, eller om det är något annat problem.

Nu ska jag prova att lägga till lite knappar för att kunna byta kanal också! :)

/Peter Cigéhn

Postad 08 January 2008 - 21:13

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

/Janne

Jag blev lite nyfiken och provade att slänga ihop litet 5 minuters snabbhack i Visual Basic 2005 Express Edition genom att i princip bara skapa en nytt projekt för en Windows applikation, lägga till VideoLAN VLC ActiveX Plugin v1 med Choose Toolbox Items..., lägga till en kontroll baserad på nämnda VLC plugin i standardformuläret som man får automatisk då man skapar projektet, ange hårdkodad MRL som lämplig udp://@[multicast adress]:[port nummer] i properties för denna kontroll och tryckte F5. Det gick igång på en gång och visade vald kanal snyggt och tjusigt!

Sen provade jag att att stänga ned applikationen genom att "kryssa igen den". Det funkade bra för mig att bara stänga ned applikationen utan krasch.

Jag kör med svensk version av Windows XP så frågan är om ditt problem egentligen har med språkversionen av OS:et att göra, eller om det är något annat problem.

Nu ska jag prova att lägga till lite knappar för att kunna byta kanal också! :(

/Peter Cigéhn

Innerst inne så trodde jag inte att det var så heller, det vad bara den minsta gemensamma nämnaren jag kunde komma på. Själv så testade jag på jobbet att peta in videon i en Picturebox med Hwnd. Krashade direkt men funkar klockrent hemma. Vad sjutton kan det vara som får en ActiveX att krångla i en installation medans den går som en klocka i en annan? :)

/Janne

Postad 09 January 2008 - 10:42

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kör du VB.Net eller Visual Basic 5 eller 6?

Om du använder VB 5 eller 6 skulle jag nog göra som Peter gjorde. Ladda ner VS 2005 Express och använd det istället. Om du gör det så borde du nog också använda dig av wrappern för för VLC för .Net (leta efter den på videolans forum). Den ser till att frigöra alla resurser ordenligt.

Postad 09 January 2008 - 14:19

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hej Alla
Tack för alla förfrågningar om att beta testa min ADSL-connector. Eftersom jag har fått så många förfrågningar och inte hinner med så har jag lagt upp en hemsida för iptv2htpc. Där kan man läsa om hur man ansluter sin PC till iptv utan att använda boxen. Där kan man också ladda hem iptv2htpc-klienten själv.

sidan finns här http://medlem.spray.se/iptv2htpc/

Mycket nöje!
/Janne

Postad 09 January 2008 - 15:16

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Kör du VB.Net eller Visual Basic 5 eller 6?

Om du använder VB 5 eller 6 skulle jag nog göra som Peter gjorde. Ladda ner VS 2005 Express och använd det istället. Om du gör det så borde du nog också använda dig av wrappern för för VLC för .Net (leta efter den på videolans forum). Den ser till att frigöra alla resurser ordenligt.

Jag kör VB-6 och jag vet inte hur bra det är att installera VS 2005 Express på samma dator. Jag kan inte uppgradera VB-6 heller eftersom jag måste ha den för mitt jobb. Jag skall kolla om det är några patchar som saknas på min maskin hemma eftersom på jobbet funkar det.

edit: Min iptv2htpc klient är skriven med VB-4 ;) eftersom med VB-6 det inte gick att skapa det som krävdes (fulhack) för att härma boxen.

/Janne

Redigerat av DataJanne, 09 January 2008 - 15:19.

Postad 10 January 2008 - 10:08

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Nu ligger iptv2htpc Beta 2 upplagd på http://medlem.spray.se/iptv2htpc, bara att tanka hem och prova.
Support kan vi ta här i forumet men ett första tips är att prova med med bara 1 nätverkskort och brandväggen avstängd så borde det fungera vid första försöket.

/Janne

Postad 11 January 2008 - 10:55

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
En liten vetenskaplig undersökning :) Vad kör ni för upplösning på era HTPC installation?

Alltså Native Desktop Resolution?

800x600 ?
1024x768 ?
Högre ?

Det skulle vara bra att veta för mitt nya easyIPTV. Själv kör jag 1920x1600 men kan inte förutsätta att alla har så hög upplösning.

/Janne

Redigerat av DataJanne, 11 January 2008 - 10:57.

Postad 11 January 2008 - 13:07

cantona10
  • cantona10
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
1920X1080.

Riktigt bra jobb DataJanne, underbart med personer som lägger ned tid och jobb till glädje för alla andra!

Postad 11 January 2008 - 14:48

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
1920x1080

Postad 11 January 2008 - 20:04

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
För er information så finns beta till easyIPTV hos vic20 just nu. Det är upp till han och hans familj att säga bu eller bä innan beta 1 finns för er andra. Stommen fungerar men det är GUI som måste finslipas, skärm upplösningar, kontroll, funktioner mm.

/Janne

Postad 12 January 2008 - 15:58

Jon Fors
  • Jon Fors
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nu ligger iptv2htpc Beta 2 upplagd på http://medlem.spray.se/iptv2htpc, bara att tanka hem och prova.
Support kan vi ta här i forumet men ett första tips är att prova med med bara 1 nätverkskort och brandväggen avstängd så borde det fungera vid första försöket.

/Janne

Jag har kört iptv2thpc på min stationära dator nu, funkar klockrent. Är det nån som har provat att sätta en switch efter port2 och skicka iptv både till boxen och till datorn? Hur funkar det när man byter kanaler etc? Blir det nån slags konflikt?
Sen borde man väl kunna sätta in ett till nätverkort och koppla port1 från modemet till den så får man både iptv och internet in i burken. Eller blir det brandväggsproblem då?

/Jon

Postad 12 January 2008 - 17:15

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

/Janne

Jag har kört iptv2thpc på min stationära dator nu, funkar klockrent. Är det nån som har provat att sätta en switch efter port2 och skicka iptv både till boxen och till datorn? Hur funkar det när man byter kanaler etc? Blir det nån slags konflikt?
Sen borde man väl kunna sätta in ett till nätverkort och koppla port1 från modemet till den så får man både iptv och internet in i burken. Eller blir det brandväggsproblem då?

/Jon

Jag kör en switch efter port-2 på modemet där jag från switchen dragit en kabel till boxen och en kabel till datorn. Datorn har 2 nätverkskort och jag har både internet och tv på datorn. Det som kan vara lite kinkigt är att få dhcp-begäran och svar till rätt nätverkskort. Kanske går att fixa med "metric" eller routing-tabellen. Eftersom jag har fast IP på internet-NIC:en (kör med gateway/proxy) så har jag inte det problemet. Min easyIPTV hämtar information om pågående program från mobil.omtv.se.

Att köra både dator och box samtidigt funkar inte eftersom du bara får ett IP-nummer. Man kan sätta ett fast IP på datorn och då är det som förut, du kan bara se det som boxen spelar. Jag stänger av boxen när jag kör med datorn (drar ur eliminatorn).

Vad som däremot fungerar är att köra 2 instanser av VLC och de spelar då 2 olika kanaler fast det fungerar bara med LAN och inte med ADSL pga. bandbredden. Det skulle vara kanon om i de fall man vill se ett program och spel in ett annat att den tog bandbredd av internet men QoS tillåter inte att man ändrar vikt bandbredd för IPTV.

/Janne

Redigerat av DataJanne, 12 January 2008 - 17:18.

Postad 14 January 2008 - 21:06

Joy
  • Joy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Lite surt att det inte finns program för detta till Mac(PPC) så att man får ip-adress på IPTV-porten...

Lyckas inte få ihop det på min Cisco router(871) heller :(

Börjar misstänka att även om jag satt att WAN-Porten skall ha Motoralans Mac-Adress och S/N så får jag ingen adress på grund av den fysiska adressen. Eller så sätter jag S/ på fel ställe...

Någon som vet vilket nummer som skall till vilken variabel i -DHCP-klienten kan väl PM:a mig eller lägga in en post i forumet.

:o)
Janne

Postad 14 January 2008 - 21:20

svampa
  • svampa
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Om jag börjar se på en kanal så kan jag titta på den i någon minut sedan fryser bilden. Om jag trycker stop och sedan play igen så fungerar det igen. Men efter någon minust så fryser bilden igen osv osv.

Någon mer än jag som har detta problem?

Om jag kollar med wireshark så ser jag att i samband med att bilden fryser så slutar strömmen med udp packet att komma, vilket förklarar att bilden stannar. Men varför?

Postad 14 January 2008 - 21:56

Joy
  • Joy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Låter som att du tappar paket eller en brandväg som hoppar igång.

Postad 14 January 2008 - 22:44

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Om jag börjar se på en kanal så kan jag titta på den i någon minut sedan fryser bilden. Om jag trycker stop och sedan play igen så fungerar det igen. Men efter någon minust så fryser bilden igen osv osv.

Någon mer än jag som har detta problem?

Om jag kollar med wireshark så ser jag att i samband med att bilden fryser så slutar strömmen med udp packet att komma, vilket förklarar att bilden stannar. Men varför?

När strömmer upphör, är det sista paketet/en "Membership-Query/Report" ? Dvs datorn svarar inte på den fortfarande är medlem i multicast gruppen?

Mest troligt är brandväggs problem.

/Janne

Redigerat av DataJanne, 15 January 2008 - 08:55.

Postad 14 January 2008 - 22:57

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Lite surt att det inte finns program för detta till Mac(PPC) så att man får ip-adress på IPTV-porten...

Lyckas inte få ihop det på min Cisco router(871) heller :)

Börjar misstänka att även om jag satt att WAN-Porten skall ha Motoralans Mac-Adress och S/N så får jag ingen adress på grund av den fysiska adressen. Eller så sätter jag S/ på fel ställe...

Någon som vet vilket nummer som skall till vilken variabel i -DHCP-klienten kan väl PM:a mig eller lägga in en post i forumet.

:blink:)
Janne

Jag vet inte riktigt hur du har kopplat ihop det men utan iptv2htpc direkt till iptv porten (där boxen sitter) så kommer du inte att få det att fungera. Det är liksom detta som är vitsen med programmet. Där du får IP med boxen så får du IP med programmet också eftersom det härmar boxen. Dina chanser att få multicastströmmen genom routern är nog väldigt små.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med en MacIntosh klient eftersom min mac-kunskaper är alldeles för dåliga för att ge mig in på Socket programmering, jag klarar nog inte ens "Hello world!" på en macintosh.

/Janne

Postad 15 January 2008 - 08:53

VoodooExtreme
  • VoodooExtreme
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hejsan DataJanne,

Finns det någon möjlighet att köra ditt program inifrån Vista MCE som ett plugin?

Jag har själv Canal+ iptv-tjänst via stadsnätet, och tänkte jag skulle försöka testa och jag kunde få ditt program att fungera med deras box också. (Då den ser likadan ut som telias variant)

Postad 15 January 2008 - 08:58

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Hejsan DataJanne,

Finns det någon möjlighet att köra ditt program inifrån Vista MCE som ett plugin?

Jag har själv Canal+ iptv-tjänst via stadsnätet, och tänkte jag skulle försöka testa och jag kunde få ditt program att fungera med deras box också. (Då den ser likadan ut som telias variant)

Jag undrar lite om programmet fungerar i Linux??

Postad 15 January 2008 - 09:03

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hejsan DataJanne,

Jag har ingen erfarenhet än av att skriva plugins för MCE men det finns det andra som har http://wiki.videolan...in_Media_Center

/Janne

Hejsan DataJanne,

Jag undrar lite om programmet fungerar i Linux??

Samma bekymmer där som med MAC. Jag har ingen erfarenhet av programmering i Linux.

Edit: Däremot så har jag för mig att man kan bestämma vilka options som skall skickas med DHCP i Linux och därigenom få det att fungera utan ett program, (iptv2htpc är en DHCP-klient), detta går inte att göra i Windows.

/Janne

Redigerat av DataJanne, 15 January 2008 - 09:57.

Postad 15 January 2008 - 09:23

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Jag tänkte släppa mitt easyIPTV denna vecka och hade tänk få med programinfo i beta 1 men www.omtv.se där jag hämtade infon vill inte att man använder deras sidor för sådant så nu får jag ta bort programinfo från beta 1 tills jag hittat en annan källa för EPG-info. Någon som vet en bra URL för EPG-XML?

Min easyIPTV använder tangentbordet för styrning med tangenterna pil-upp, pil-ned, pil-vänster, pil-höger, Enter, Esc och mellanslag. Någon som har en åsikt om hur detta fungerar med fjärrkontroller?

/Janne

Postad 15 January 2008 - 10:54

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Jag tänkte släppa mitt easyIPTV denna vecka och hade tänk få med programinfo i beta 1 men www.omtv.se där jag hämtade infon vill inte att man använder deras sidor för sådant så nu får jag ta bort programinfo från beta 1 tills jag hittat en annan källa för EPG-info. Någon som vet en bra URL för EPG-XML?

Min easyIPTV använder tangentbordet för styrning med tangenterna pil-upp, pil-ned, pil-vänster, pil-höger, Enter, Esc och mellanslag. Någon som har en åsikt om hur detta fungerar med fjärrkontroller?

/Janne

Jag vet inte om det är nått i denna stilen du söker nä det gäller programinfon men här iaf adressen.

http://hem.bredband....e.Net/index.htm

Postad 15 January 2008 - 11:23

Joy
  • Joy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej Janne

Det du nämnde Linux och DHCP-klienten stämmer även till en del med Cisco IOS.

De variablar jag har att röra mig med är följande:
class-id - Specify Class-ID to use
client-id - Specify Client-ID to use
hostname - Specify hostname to use
lease - Requested address lease time
request - Specify options (not) to request
route - Options for routes installed by dhcp
update - Dynamically update information

Jag har testat lite olika saker utan att lyckas :)
Det som varit en grund är att jag angivit min box:s Mac-adress på porten och det köper Routern i alla fall...

Har inte hunnit dumpa trafiken från min box och från Ciscon för att se vad som skiljer dem åt.

Så om någon har några tips så skulle jag vara glad.

Redigerat av Joy, 15 January 2008 - 11:24.

Postad 15 January 2008 - 11:32

olax
  • olax
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en ev. korkad fråga. Men vafan, man måste fråga för att lära sig.

Läste på http://www.htpc.se/modem.html hur man konfar om modemet till att ha dubbla iptv utgångar. Alltså genom kommandot "sys tripleplay portbase set 3 2".

Grundinställningen, eftersom jag har tre tjänster från Telia, borde vara utgång 1. Telefon, 2. ipTV, 3. bredband.
Jag antar att jag genom ovanstående kommando gör utgång 3 på modemet till ipTV, såsom utgång 2. Men då tappar jag ju bredbandsutgången... Kan man istället med "sys tripleplay portbase set 4 2" ha kvar telefon och bredband såsom det är och då få ipTV på 2:an och 4:an?

Själva switchen kommer inte på posten förrän i övermorgon, så jag har inte kunnat undersöka och experimentera. Men man vill ju vara beredd när den kommer! :-)

/Olax

Postad 15 January 2008 - 11:40

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en ev. korkad fråga. Men vafan, man måste fråga för att lära sig.

Läste på http://www.htpc.se/modem.html hur man konfar om modemet till att ha dubbla iptv utgångar. Alltså genom kommandot "sys tripleplay portbase set 3 2".

Grundinställningen, eftersom jag har tre tjänster från Telia, borde vara utgång 1. Telefon, 2. ipTV, 3. bredband.
Jag antar att jag genom ovanstående kommando gör utgång 3 på modemet till ipTV, såsom utgång 2. Men då tappar jag ju bredbandsutgången... Kan man istället med "sys tripleplay portbase set 4 2" ha kvar telefon och bredband såsom det är och då få ipTV på 2:an och 4:an?

Själva switchen kommer inte på posten förrän i övermorgon, så jag har inte kunnat undersöka och experimentera. Men man vill ju vara beredd när den kommer! :-)

/Olax

Man förlorar garantin om man konfar om modemet och det skulle skita sig. Eftersom jag är en fegis så köpte jag en billig Switch (netgear) på el-giganten och pluggade i iptv-porten. Då fick jag 4 iptv-portar utan att ställa om modemet.

/Janne

Postad 15 January 2008 - 12:08

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hej Janne

Det du nämnde Linux och DHCP-klienten stämmer även till en del med Cisco IOS.

De variablar jag har att röra mig med är följande:
class-id - Specify Class-ID to use
client-id - Specify Client-ID to use
hostname - Specify hostname to use
lease - Requested address lease time
request - Specify options (not) to request
route - Options for routes installed by dhcp
update - Dynamically update information

Jag har testat lite olika saker utan att lyckas :)
Det som varit en grund är att jag angivit min box:s Mac-adress på porten och det köper Routern i alla fall...

Har inte hunnit dumpa trafiken från min box och från Ciscon för att se vad som skiljer dem åt.

Så om någon har några tips så skulle jag vara glad.

Lösningen kan du leta på "request - Specify options (not) to request" och din option har nummer 60.
Kör med Wireshark när din box startar och leta efter option-60.

IPTV fungerar med VLAN och multicast vilket kommer att bli svårt att få igenom Ciscon. Om du mot förmodan lyckas så kan jag nästan garantera dig att du gjort Ciscon till en IPTV-box och kommer inte att komma åt internet.

/Janne

/Janne

Jag vet inte om det är nått i denna stilen du söker nä det gäller programinfon men här iaf adressen.

http://hem.bredband....e.Net/index.htm

Det var precis vad jag letade efter.

Tack
/Janne

Postad 15 January 2008 - 13:14

Joy
  • Joy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Janne.

Skall på och trixa direkt.

Att få vidare IPTV broadcasten är ett senare problem, måste först få en IP-adress. Vidare har jag redan lagt ett VLan på en av switch portarna som min Cisco router har inbyggd. Tråkiga var vara att Switchen bara är en Layer 2 switch och inte en Layer 3 så att jag kunde byta Mac-adress på en av portarna, så istället fick jag flytta internetet till ett vlan som är kopplat hårt till en switchport och IPTV porten fick ta över wan-porten som är en riktigt nätverk-korts port...

Postad 15 January 2008 - 13:29

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Tack för tipsen Janne.

Skall på och trixa direkt.

Att få vidare IPTV broadcasten är ett senare problem, måste först få en IP-adress. Vidare har jag redan lagt ett VLan på en av switch portarna som min Cisco router har inbyggd. Tråkiga var vara att Switchen bara är en Layer 2 switch och inte en Layer 3 så att jag kunde byta Mac-adress på en av portarna, så istället fick jag flytta internetet till ett vlan som är kopplat hårt till en switchport och IPTV porten fick ta över wan-porten som är en riktigt nätverk-korts port...

Det kan även vara "class-id" eftersom option-60 är VCI (Vendor Class ID)

/Janne

Postad 15 January 2008 - 23:11

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Nu ligger Beta 1 av easyIPTV ute på http://medlem.spray.se/iptv2htpc för easyIPTV, en början påen htpc klient för IPTV.

Jag gör inga anspråk på att vara den bäst, bara på att vara en som fungerar för alla, htpc som PC.

Den här första versionen visar bara TV utan extra funktioner, mest för att ni skall ha en åsikt om vad som är bra och vad som borde ändras/läggas till.

Jag har bara lagt till presets för start-paketet, resten räknar ni ut själva. :)

Mycket nöje
/Janne

Postad 15 January 2008 - 23:22

Joy
  • Joy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
"How should I know if it works? That's what beta testers are for. I only coded it."
-Linus Torvalds

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.