Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd- Pinnacle Showcenter 200 *

431 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pinnacle ShowCenter 200 (Mediaspelare) 1 7.413792 (28) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 08 September 2006 - 12:15

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar.

Så vad denna box i princip ger egentligen är ett trevligt menysystem och en fjärrkontrol?

Saken är att jag inte direkt vet vad jag är ute efter.  <_<
Jag har en projektor och tv i vardagsrummet, och min dator står i sovrummet. Jag kollar ofta på film via datorn så jag behöver något som gör att jag kan komma åt media på datorn från vardagsrummet utan att behöva springa fram och tillbaka när jag ska byta låt/film eller något.

Jag skulle i princip kunna ha en sketlång DVI/HDMI kabel och köra med trådlöst tangentbord (om det nu räcker så långt och genom några väggar).

Alternativet är då vad jag förstått en sådan här box som har trådlös överföring eller i alla fall bara en tunn nätverkskabel att dra?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag planerar göra något liknande som dig.

Datorn i ett angränsande rum till vardagsrummet.

Lösningen jag funderar på:
Borra hål i väggen mellan rummen...

Dra en 8 m lång VGA kabel från dator från förstärkare
En 8 meter lång optisk kabel från dator till förstärkare

Men tanke på att det blir långa kablar kommer jag köpa hög kvalité på dessa kablar, sannolikt Supra (för att undvika kvalitetsförsämring pga det långa avståndet)

Har inte bestämt mig om jag ska ha en blåtandslösning eller RF lösning för tangentbord. RF är stabilt för långa avstånd, men då brukar musen vara integrerad i tangentbordet.

Om jag kan hitta en blåtandssändare men lång vga kabel så att jag kan ställa själva sändare i vardagsrummet så tror jag att jag satsar på blåtandstangentbord plus mus.

Postad 10 September 2006 - 09:22

garpe
  • garpe
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu har även jag inhandlat en sh200.

Felet ja gjorde (tror jag) var att ja köpte ett trådlöst kort till datorn istället för en en trådlös ruoter/switch... Nu måste ja använda nåt som heter ad-hoc nät istället för infrastruktur... och det skulle tydligen va mer instabilt...

När ja har lagt till datorn som media servern i sh200 måste ja varje gång ja startar o ska använda, gå in på "redigera mediaserver" och spara om inställningarna för att den ska få kontakt.

Bör ja skicka tillbaks kortet o byta... eller kan de va nån inställning??

Sen har ja även problem med att upprätta en shoutcast server åt winamp för att spela genom sh200an... men det är ett senare problem...

Tack på förhand !

Postad 15 September 2006 - 22:08

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Du skulle kunna köpa en 54 mb 3Com-router för 550 kr istället så funkar det.

Själv ligger just nu min Showcenter och samlar damm i hyllan sedan jag fick tyst på min gamla P4:a och numera har MCE 2005 installerat på den. Ett mycket bättre altenativ förutom när man tittar på HDTV.

Redigerat av ruva, 09 October 2006 - 14:36.

Postad 17 September 2006 - 09:12

r.tinglof
  • r.tinglof
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med att få med ljudet när man kör över VOB-filer?
Bilden är perfekt och mina subtitles fungerar perfa, men inget ljud

Postad 18 September 2006 - 13:33

cargut
  • cargut
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej, enligt manualen ska inte SC 200 klara WPA kryptering stämmer dettà? jag funderar på en SC 200 men om den inte klarar WPA krypt. faller den bort direkt.

//Carlos

Hej, jag köpte en sc200 idag och var igång på en timme inklusive alla installationer. Det känns som klart godkänt eftersom jag väntade mig mer strul med WPA-krypteringen på mitt nätverk. Jag kör en zyxelrouter trådlöst (802.11g) till min dator samt sc200 trådlöst. Jag kom som sagt igång och musik och bilder gick bra om än något långsamt i laddningen. Problemet uppstod när jag körde igång inspelningarna från mitt tv-kort som ligger på ca 3GB/timme. Konstant hackande och helt omöjligt att titta på. Förståeligt eftersom det är två trådlösa länkar som skall slåss om kapaciteten. Jag drog då en kabel från routern till sc200 vilket löste problemet. Perfekt bild och ljud och nu laddar den snabbt också.

Döm om min förvåning när jag till och med fick godkänt av flickvännen och vi sjönk ner i soffan för att komma ikapp Commander in Chief (inspelat, så det är lagligt). Efter ca 20 minuter börjar bilden pausa växlande med något som ser ut som snabbspolning. Det enda som löser detta är omstart av datorn och sc200. Igång igen och efter ca 20 nya minuter uppstår samma fel igen. Det känns som inte den trådlösa kopplingen mellan routern och datorn är problemet eftersom det går kanon ett tag.

Känner någon igen detta problem? Jag läste igenom det mesta av tråden för att hitta någon lösning.

Tacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 21 September 2006 - 14:24

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Tjena!

2 frågor.

1. Det är alltså inga problem att köra denna Pinnacle Showcenter 200 med komponentkabel till en plasma och streama avi-filer från en dator via nätverkskabel?

2. Även få ut 5.1 ljud ur t ex AC3 5.1.avi filer med en optisk ljudkabel?

Tacksam för snabba svar.

Redigerat av Unregisteredf3d43c18, 21 September 2006 - 14:26.

Postad 21 September 2006 - 14:44

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Funkar finfint!

Postad 21 September 2006 - 15:42

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Funkar finfint!

<{POST_SNAPBACK}>

Du svarade antagligen/förhoppningsvis på mina frågor? Då får jag tacka och bocka för det!

Postad 22 September 2006 - 13:52

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
En fråga till

När jag har en mapp eller fil på datorn som jag vill spela upp via denna Pinnacle Showcenter, hur får den tag i den? Ställer man in i Showcenter att den skall leta i en viss utdelad mapp på datorn eller är det en mjukvara som man installerar i datorn som sedan får kontakt med Showcentern?

Postad 23 September 2006 - 22:34

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Du installerar ett program på PC:n, MediaManager som fungerar som en databas över alla dina filer, ungefär som Media Player eller iTunes. De attribut som du anger där, t ex genre, artist etc används för att driva menysystemet i SCn. Man kan ange att vissa mappar ska vara Watch folders, dvs filer i de mapparna importeras automatiskt till databasen. Man kan också ange att vissa mappar ska vara direkt åtkomliga från SCn via filsystemet, dvs man måste inte använda databasen om man redan har bra ordning på sin filstruktur.

/Micke

Postad 24 September 2006 - 19:45

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Du installerar ett program på PC:n, MediaManager som fungerar som en databas över alla dina filer, ungefär som Media Player eller iTunes. De attribut som du anger där, t ex genre, artist etc används för att driva menysystemet i SCn. Man kan ange att vissa mappar ska vara Watch folders, dvs filer i de mapparna importeras automatiskt till databasen. Man kan också ange att vissa mappar ska vara direkt åtkomliga från SCn via filsystemet, dvs man måste inte använda databasen om man redan har bra ordning på sin filstruktur.

/Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar och bockar för svaret.

Postad 29 September 2006 - 07:32

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Undertexter till avi-filmer? Går det bra att spela upp med denna pjäs?

Exempelvis Prison Break med tillhörande ".srt" undertextfil?

Postad 29 September 2006 - 11:27

olaL
  • olaL
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Funkar alldeles utmärkt!

Postad 29 September 2006 - 11:58

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Funkar alldeles utmärkt!

<{POST_SNAPBACK}>

Grymt! Hade beställt den och har den hemma men inte vågat packat upp den för att jag glömde fråga er om det gick med .srt filer :P
Nu väntar man att klockan skall slå 15:00 så man får åka hem från jobbet.

Postad 03 October 2006 - 08:41

carleson
  • carleson
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har nu köpt ett showcenter 200 och delar med mig av mina problem och iaktagelser för er som funderar på att köpa denna produkt.

Jag köpte showcenter 200, plus PCTV 100e (för analog kabel TV).

Min dator vid den tiden hade 512mb samt en celeron 2.4Ghz processor. Jag använde en D-link router typ b. (11mb).

TV Kort
Jag började med att installera TV kortet (vilket gick smärtfritt) men upptäckte mycket snabbt att min dator var totalt underdimensionerad för att spela upp eller in till hårddisken. Jag har nu uppdaterat min processor till en pentium 4 3ghz (800fs, 1mb cache) och 1gb internminne. Efter uppgraderingen fungerar inspelning bra, beroende på vilken kvalitet jag vill spela in så ligger processorn på mellan 60% till 98%.

Iaktagelser
(1) Se till att du har en bra processor (celeron duger ej) med en fs på 800. Minirekomendationerna som pinnacle anger är inte att lita på.
(2) TV kortet är instabilt. Om du dödar en process som har med TV kortet att göra så är risken stor att du får en blåskärm eller omstart av datorn
(3) Se till att uppdatera mjukvaran som följer med till senaste versionen och var beredd på att programmen känns "sega", det är ganska lätt hänt att man trycker på spela in...ingenting händer..trycker på spela in igen...ingenting händer...och sedan spelas allt in på en gång.
(4) Ljudet. Mitt ljud försvann plötsligt och jag kunde inte förstå varför. jag provade att installera om alla program men hade kvar samma program. När jag provade att ta ut USB kontakten till PCTV kortet och sätta in det igen kom ljudet tillbaka. Märkligt!

ShowCenter
Jag installerade mjukvaran och ställde in alla sökvägar till musik, videos, foto etc. Det gick lätt och programmet är hyfsat intuitivt. Därefter kopplade jag in Showcenter burken och satte in nätverkskabeln. Burken satte igång, men min "media dator" dök inte upp. Jag kollade IP-adresserna och burken hade fått en korrekt address (tilldelat via routern över DHCP). DNS, gateway etc var också korrekt. I slutändan fick jag lägga till sökvägen till min server själv och min dator dök upp.

På showcenter kunde jag lätt få fram alla mina filmer, foton och låtar. DVD filmer spelades upp smärtfritt med ok kvalitet. Mitt PCTV kort dök upp automatiskt. Det som är riktigt irriterande med PCTV menyn är att man inte kan streama TV direkt utan man måste ta omvägen att spela in - välja vilken kanal man vill spela - välja hur länge man vill spela in - vänta på att inspelningen börjar - därefter kan man titta på TV-kanalen och pausa live sändningar etc. Däremot har jag upptäckt att koden för meny systemet, styra TV kortet etc är skrivet i PHP så jag ska börja testa att ändra den koden för att möjliggöra val av kanal direkt och att i bakgrunden starta inspelning etc.

Showcentret är slött i navigeringen vilket för min del särkilt märks när bilder ska visas, jag har ca 8000 en meg plus bilder och när thumbnails ska ritas upp går det långsamt. Med tanke på att all information sparas in en SQL databas borde de ha kunnat skapa thumbnails av alla bilder och visa. Nu känns det som att de visar nedskalade bilder av orginalbilderna vilket gör det långsamt.

Trådlöst
Jag har problem. Om du kör med krypterat nätverk kommer du att få problem. Showcenter hittar din dator slumpvis, oftast kan showcenter inte hitta din dator när du har kryptering på. Dessutom tilldelar showcenter IP addresser, subnet etc helt galet så du måste ställa in det manuellt. För den som inte är så teknisk går det bra att kopiera siffrorna du får när du kopplar upp dig med kabel. Enda alternativet jag kan finna är att koppla av krypteringen och blockera MAC adresser.

Film på trådlöst
Med .b serien (10 mb) fungerade mp3, DivX utmärkt. VOB filer hackar dock. När jag mätte nätverks trafiken för VOB filer såg jag att de kräver ca 4-5mb, mitt trådlösa ger 4mb. Med en ny router som klarar 54mb fixar sig detta. HDtv är inte provat men vad jag har sett rekomenderar ingen HD över trådlöst.

Iaktagelser
(1) Menysystemet är långsamt
(2) Trådlös överföring känns buggig. Förhoppningsvis blir det bättre med uppdateringar.
(3) Showcenter verkar använda PHP vilket öppnar upp för mycket intressanta alternativ för plugins och att faktiskt kunna skriva om koden som används själv.
(4) Var beredd på att få ställa in nätverksinställningar själv.

Sammanfattning
har du en bra dator med bra trådlöst nätverk så är det an sjysst produkt som är prisvärd. Har du en gammal dator så köp en mediadator istället annars blir du besviken och uppgraderingen kommer att kosta lika mycket som en mediedator.

Hoppas jag hjälpt någon!

Postad 03 October 2006 - 11:34

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
1 fråga;

Filmer blir lite mörka (Prison Break avi-filer exempelvis), går det att ljusa upp dom eller får man "ljusa" upp bilden via TV'n istället?'

Postad 03 October 2006 - 21:59

carleson
  • carleson
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
JIIPPIIEE!
Uppdatering av mitt omdöme av showcenter! Efter att ha tröskat runt med Pinnacles egna mjukvara provade jag att installera oxyl~box. Installationen var smärtfri och servern dök upp direkt på mitt showcenter. Helt plötsligt har jag en snabb och effektiv maskin utan någon tröghet med en massa intressanta plugins! Fantastiskt! Ska tydligen finnas en plugin för att streama TV till oxyl!

Postad 05 October 2006 - 17:25

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Jag hittade ytterligare ett alternativ till Pinnacles mjukvara, förutom de välkända Oxylbox och Swisscenter. Det är till en liknande fast dyrare maskin som hetern Helios, vars programvara kan laddas ner här: http://www.neodigits...ce/download.asp

Jag har inte hunnit prova själv, men enligt flera användare på Pinnacles forum ska den funka med SC200 och 1000g.

/Micke

Postad 05 October 2006 - 22:32

Unregistered2a2032b5
  • Unregistered2a2032b5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag hittade ytterligare ett alternativ till Pinnacles mjukvara, förutom de välkända Oxylbox och Swisscenter. Det är till en liknande fast dyrare maskin som hetern Helios, vars programvara kan laddas ner här: http://www.neodigits...ce/download.asp

Jag har inte hunnit prova själv, men enligt flera användare på Pinnacles forum ska den funka med SC200 och 1000g.

/Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Tankade ner NeoLink för ett litet snabbtest. Efter en kort installation så hittar SC200 den omedelbart. Gränssnittet ser väldigt proffsigt ut, och är otroligt enkelt att använda. Den saknar dock vädligt mycket funktionalitet gentemot både Swisscenter och Pinnacles Mediamanager.

Det den gjorde bra mycket bättre än någon annan server var att den var grymt snabb. Både vad gällde menyerna och uppstarten av filmvisningen. Imponerande snabb faktiskt.

Var inte särskilt impad av Oxylbox. Det blir nog till att modda Swisscenter själv, jag tycker det är för mycket val och söktjafs överallt - jag använder inte min mediaserver så...

Oskar

Redigerat av Unregistered2a2032b5, 05 October 2006 - 23:03.

Postad 06 October 2006 - 12:59

Unregistered8011c875
  • Unregistered8011c875
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har testat swisscenter men får inte undertaxter till divxfilmer att funka. Funkar perfekt med mediaserver fast jag får som sagt inte igång texten med swisscenter. Någon som vet om någon lösning på detta??

Postad 06 October 2006 - 14:34

olaL
  • olaL
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Den saknar dock vädligt mycket funktionalitet gentemot både Swisscenter och Pinnacles Mediamanager.

Oskar

Kan du utveckla det lite? vad är det som du saknar i funktionalitet? Har tankat hem, men inte installerat än. Behöver man avinstallera Pinnacles program först?

/Ola

Postad 06 October 2006 - 14:46

Unregistered2a2032b5
  • Unregistered2a2032b5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Den saknar dock vädligt mycket funktionalitet gentemot både Swisscenter och Pinnacles Mediamanager.

Oskar

Kan du utveckla det lite? vad är det som du saknar i funktionalitet? Har tankat hem, men inte installerat än. Behöver man avinstallera Pinnacles program först?

/Ola

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du behöver inte avinstallera, men NeoLogic använder sig av samma port (8000) så de kan inte vara aktiva samtidigt (om man verkligen vill kan man säkert editera default-porten i någon konfigurationsfil).

Det saknas HELT möjlighet att lägga till meta-information om filerna. Det du kan göra är att lägga till "watch"-folders där du har dina filer. NeoLogic visar sedan upp de katalogerna (med det namn på katalogen som "kategori") i gränssnittet. Det finns inget admin-gränssnitt där man kan kategorisera på något annat sätt, eller som jag gillade med Pinnacles mjukvara ändra det namn som visas för en film. Det fanns bara stöd för Musik, BIlder och Musik, ingen Internet radio eller väder eller möjlighet till plugins.

Det kändes helt enkelt som en Light-version, även om gränssnittet som sagt kändes exklusivt. Men det kanske man kan porta... :(

Postad 06 October 2006 - 15:18

olaL
  • olaL
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Finns funktionen med "bokmärke" av filmerna, dvs, den kommer ihåg vart man slutade titta och fortsätter från bokmärket när man startar bästa gång?

Postad 06 October 2006 - 15:23

Unregistered2a2032b5
  • Unregistered2a2032b5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Finns funktionen med "bokmärke" av filmerna, dvs, den kommer ihåg vart man slutade titta och fortsätter från bokmärket när man startar bästa gång?

<{POST_SNAPBACK}>

Måste erkänna att jag inte tittade på just den funktionen (jag bara förutsatte att det fungerade). Jag kollar sent ikväll och postar här sedan...

Postad 06 October 2006 - 17:49

Unregistered2a2032b5
  • Unregistered2a2032b5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Måste erkänna att jag inte tittade på just den funktionen (jag bara förutsatte att det fungerade). Jag kollar sent ikväll och postar här sedan...

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det verkar INTE som att den stöder bookmarks. I alla fall inte som default. Det är ju möjligt att den gör det om du har "rätt" mediaspelare och fjärrkontroll, men det fungerade inte med SC200:an.

Men, som jag sagt förut, den är snabb att streama, och inte ett endaste litet hack... :(

Om jag orkar ska jag försöka göra något SwissCenter skin av det hela, men då bryter jag troligtvis mot någon copyright...

Postad 09 October 2006 - 14:41

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Du skulle kunna köpa en 54 mb 3Com-router för 550 kr istället så funkar det.

Själv ligger just nu min Showcenter och samlar damm i hyllan sedan jag fick tyst på min gamla P4:a och numera har MCE 2005 installerat på den. Ett mycket bättre altenativ förutom när man tittar på HDTV.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för mig och lämnar nu denna tråd. Sedan köpet av en Dual 2 Core Duo till min HTPC kan jag nu spela alla filmformat. Kommer använd Showcentern i sovrummet istället som trådlös musikspelare. Synd bara att man då får släpa in en skärm... men vänta, något vga/dvi-uttag finns ju inte och då är det kört. Blocket nästa.

Goodbye

Postad 10 October 2006 - 08:07

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Om du ändå vill ha kvar den, finns det en Scart->VGA adapter att köpa från Pinnacle.

/Micke

Postad 10 October 2006 - 08:57

Unregistered4bb56cbc
  • Unregistered4bb56cbc
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hej!
Har läst igenom den här tråden, men då jag är helt ny till koncepten mediaserver samt mediaspelare så känner jag att fler frågor dykt upp än vad som besvarats. B)

Om någon vänlig själ kunde hjälpa mig reda ut dessa novisa frågor och funderingar vore jag oerhört tacksam!

1.
Den mjukvara som följer med SC200 går ju tydligen och byta ut (tänker då på Twonky, Oxyl etc); vad exakt är det man byter ut? Kan man byta ut själv gränssnittet på SC, eller byter man bara ut databashanteringen på servern man hämtar media från?

2.
Lossless. Detta är för mig det största problemet med alla de mediaspelare jag kikat på. Som jag förstått klarar inte SC av varken FLAC, APE eller andra lossless-format. Men går det på något magiskt sätt få SC kontrollera exempelvis Winamp på en stationär dator och få den att spela mina rippade CD-skivor ut via datorns ljudkort?

3.
Det här med NAT och UPnP. Har en väldigt vag uppfattning om hur det fungerar, och undrar därför följande: går det på något sätt att skapa ett nätverk där SC hämtar media (DivX, Mp3, FLAC, JPEG etc.) från en hårddisk som i sig ensamt är kopplad mot mitt nätverket? Alltså, undrar om det går att slippa att alltid ha en dator på i bakgrunden med fortfarande komma åt sitt material?

4.
TV. Är nyfiken på om det går att streama en TV-signal från en dator till SC via nätverket. Har just nu en ProV (TV-tuner och väldigt enkel de-interlacer) som känns trött och gammal; skulle gärna se den ersättas av en smidig lösning med TV-kort.

5.
Utgångar. Går det att få ut RGB via gammal go HD15-koppling?

Tack på förhand!

Postad 11 October 2006 - 11:16

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Här är några svar, vet inte om jag klarar alla...

1. Primärt är det mjukvaran som används för att organisera mediafilerna i en databas som byts ut, men även gränssnittet på SC:n. Detta består av XML och php-filer och man kan alltså ganska enkelt ändra gränssnittet eller bygga sitt eget 'skin'.

2. Nej, det tror jag inte går att få till. SC är en ganska proprietär låda som egentligen bara kan en sak (som den dock kan bra); att ta emot streamat media FRÅN en PC och spela upp i en ljud/bild-anläggning. Det låter som om du egentligen vill ha en möjlighet att fjärrstyra din PC. Då är Netremote en intressant lösning, där du använder en iPaq via WLAN för att styra iTunes eller Media Player på PCn.

3. SC200 har en USB-port till vilken du kan ansluta en fristående USB-disk. När det gäller nätverksdiskar är jag osäker på om det går utan att ha en PC med MediaManager (eller något av de alternativa serverprogrammen) igång. Det finns något som kallas File access som inte kräver att man går genom mediadatabasen, men jag tror att även det kräver att PCn är igång.

4. TV-streaming har alltid varit SCs svagaste punkt. Det finns bara ett sätt att titta på 'Live TV'. Det är att ha ett av Pinnacles egna TV-kort och starta en inspelning. Man kan sedan titta på den pågående inspelningen i nära realtid, med möjlighet att pausa, spola etc.

5. Det finns Scart, komponent och s-video. Det finns en Scart->VGA adapter som ger dig HD15.

/Micke

Postad 12 October 2006 - 18:39

kultingen
  • kultingen
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte uppdatera mediamanegern till ver 2.5, jag har laddat hem beta verisionen, avinstallerat den gammla och installerat den nya. Av någon skumm anledning så är det ändå verision 1.ngt kvar?

Postad 29 October 2006 - 13:38

roblj689
  • roblj689
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Jag undrar om det går att beställa hem en canal + sänding (allsvenskan) via webben och streama via showcentern till tvn:n?

Postad 19 November 2006 - 16:57

rostocop
  • rostocop
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena !

Har precis köpt ett 'Pinnacle Showcenter 200'. Tanken var förstås att skicka film trådlöst från datorn och få bilden i TV:n.
...men det går inte - får upp nätverkets namn på TV:n, men går inte att ansluta.

Jag sitter på en 'Dell Inspiron 9300' med integrerat trådlöst nätverkskort. 'Martin.M' undrade vad jag hade för router och det bästa svaret jag kan ge på det är att det är en 'Dell 2350 Broadband Router'. Funkar det att skicka data via den till SC ?

Hur göra för att få det att funka ?

Postad 20 November 2006 - 10:00

Unregistered2a2032b5
  • Unregistered2a2032b5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag antar att du kör krypterat?

Testa att slå av krypteringen på routern så kommer SC:n att hitta den. Sedan kan du slå på krypteringen igen. Det gjorde susen för mig...

Postad 20 November 2006 - 12:26

Unregistered62fe7570
  • Unregistered62fe7570
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
jag kör med mac-adressen, känns säkrast plus att det är minst knepigt att ställa in :)

/Hylsan

Postad 21 November 2006 - 17:29

rostocop
  • rostocop
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
OLeijon:

Japp, krypterat is the shit ! Har testat det du säger och problemet är inte att SC inte hittar nätverket utan att ansluta till det (krypterat eller inte) - det tuggar och tuggar och sen ingenting.
Måste jag lägga upp en server själv ?

...för jag kan väl köra via routern och det är en 'vanlig' bredbandsrouter, eller måste jag köra ad-hoc ?

Hylsan2: På vilket sätt spelar MAC-adressen in ?

Postad 21 November 2006 - 17:55

Unregistered2a2032b5
  • Unregistered2a2032b5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Istället för att köra krypterat går det på många routrar att speca att bara datorer med vissa MAC-adresser för ansluta. Det är ett annat sätt att säkra upp att ingen kan ansluta till din router, men det säkrar inte upp trafiken i sig om nu någon av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att sniffa ditt trådlösa nätverk.

Får du upp PC:n i SC-gränssnittet över huvudtaget? Jag har för mig att jag hittade både orginalservern och NeoLinkservern automagiskt men att jag var tvungen att peta in adressen till Siamese/SwissCenter manuellt. Om inget annat funkar skulle jag iaf försöka att lägga till den manuellt (även om du inte ska behöva det).

Postad 24 November 2006 - 01:34

Lobtec
  • Lobtec
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har skaffat lite filmer i .ts format (1080i och 1080p) som jag har läst att man kan lägga in. Jag har dock problem med detta och mediamanagern lägger inte till dom i dataabasen. Något jag missat att fixa eller funkar det inte att köra på detta sätt?

Några förslag på hur jag ska gå tillväga? Såg att man kan konvetera till .avi med ett visst program och ta det den vägen men det känns lite krångligt.

Postad 24 November 2006 - 17:03

rostocop
  • rostocop
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nu funkar det !

...fick köra det okrypterat först och ändra sen.
Hade ett mjukvaru-problem med MediaServer som gjorde att det bråkade initialt.

Tack, tack !

Postad 26 November 2006 - 21:40

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Hej,
Skulle installera Showcenter 200 i helgen. Har kört fast. Mediamanager senaste version, 2.5

- Installerat Mediamanager i WinXP PCn, utan problem med det.
- Kör med router 54mb wireless. Ställde in 64bit WEP i SC200 och SC200 kopplade upp sig på nätet vad jag förstår!)
- När jag startar SC200 så syns min PC under "Media server status". Det är en grön ring som är "ibockad" med en grön bock.
- När jag trycker då på OK så dröjer det 10 sek, sen kommer meddelande upp: "Cannot connect to server PC please press A to continue" Sen trycker jag A och kommer då tillbaka till första menyn igen.

Jag installerade även Swisscenter, och samma där. SC200 hittar den direkt och lägger den under "Media server status". Den har också en grön ring runt sig och är "ibockad". Trycker jag OK p Swisscenter så får jag samma meddelande, "Cannot....."

Vad gör jag för fel?? Som sagt värd PC är kopplad i wifi nätverk via Bredbandsbolagets "egen" trådlösa router med wep 64bit kryptering.

MVH//Patrik

Postad 28 November 2006 - 07:23

mållgan
  • mållgan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har en showcenter 200 som jag, efter ett par dagars meck har fåt att fungera rätt bra. Installerat alla nya firm- och softwareversioner samt köpt dolbypåhänget. Kopplat ihop dator och sc med nätverkskabel.

Problem: När jag kör film försvinner all ljudmatning efter ungefär en kvart medan bilden spelar vidare. För att få tillbaks ljudet i sc måste jag boota om datorn. Märkligt nog händer inte detta när jag bara spelar musik. Supporten tror att det handlar om ett Codec-problem vilket iofs inte är orimligt, men vilket och hur ska jag lösa det?

/Mållgan

Postad 28 November 2006 - 10:09

Unregistered2a2032b5
  • Unregistered2a2032b5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
patjoh: Prova med att slå av krypteringen på BBB routern och sedan starta SC200. När SC200 sedan hittat PC:n kan du slå på krypteringen igen.

Mållgan: Jag hade liknande problem i början. Sedan jag installerade SwissCenter istället för Pinnacles MediaManager har jag inte det problemet längre. Jag kan inte med hundraprocentig säkerhet säga att det är MMs fel såklart. Kör du med senaste versionen av MM?
Vad kör du för codecs? Själv kör jag bara FFDShow och det funkar.

Redigerat av Unregistered2a2032b5, 28 November 2006 - 10:24.

Postad 28 November 2006 - 10:15

emperor
  • emperor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Vad händer med Dolbyprylarna man köpte till, antar att det sparas i själva boxen och inte i MM?
Tänker på vad som händer om man kör Swisscenter istället. Eller installerar om MM.

Postad 28 November 2006 - 14:47

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Hej,
Svarar på mitt eget problem. Det var (förståss) AV programvaran som spökade. Släppte på brandväggen lite grann, så funkade det.

Postad 28 November 2006 - 16:08

mållgan
  • mållgan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Oleijon: Har bytt till Swisscenter vilket tycks ha löst problemet. Tack så mycket för hjälpen.
Är lite butter bara eftersom jag nog gillade Pinnacles gränssnitt bättre och dessutom pyntat 5 juuuro för dolbykittet :o men huvudsaken är ju att grejjorna fungerar

Mållgan

Postad 29 November 2006 - 09:32

mållgan
  • mållgan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Och så nya problem....
Efter att ha använt Swisscenter någon dag har jag redan tröttnat. Bökigt gränssnitt oc långsamma menyer kan man väl leva med men av någon anledning vägrar den att hitta Mp3-filer om sökvägen innehåller svenska tecken. Vill den inte spela Ebba Grön vill jag inte vara med så åter till Pinnacles programvara och det ursprungliga problemet med att ljudet försvinner efter en kvart.

Mållgan

Postad 29 November 2006 - 14:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Vill råda alla som ska lyssna på musik ... köp något annat alltså.
Showcenter verkligen suger stenhårt på att spela upp musik

För den som vill ha det bästa

För den som vill ha något bra

Postad 29 November 2006 - 20:30

Unregistered8011c875
  • Unregistered8011c875
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Finns det någon programvara för Mac där man kan få showcenter 200 att funka???

Postad 30 November 2006 - 17:02

emperor
  • emperor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Skulle vilja se HD-filmer i Pinnacle'n, men mitt trådlösa nätverk hänger inte med. Att dra en sladd från datorn är inte möjligt, så två alternativ finns (som jag kan se, hjälp mig gärna om det finns fler).

1. Jag har en gammal PC gömd i TV-bänken (används istort sett bara för att kolla mailen och kanske läsa lite nyheter från TV-soffan) Skulle gissa att den är på ca 800MHz, 512MB och Windows ME(!).
Enligt Pinnacles manual finns det inte en sportmössa att köra en så gammal dator, men behöver den verkligen sån prestanda för att köra en databas och läsa från hårddisken? Kanske Swisscenter funkar bättre? Dock kan ju ME vara ett stopp...

2. En lösning jag skulle föredra är en extern USB-hårddisk. Problemet är ju att alla HD-filmer är större än 4GB. Jag har en mediaspelare med 20GB Fat32-disk. Finns det något bra program som kan dela en WMV9 HD-film (1080p eller 720p) i två delar utan att försämra kvalitéten?

Någon med erfarenhet av att koppla hårddiskar till Showcentern?

Postad 30 November 2006 - 20:23

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
1. Jag körde med en P4 1,5 Ghz och den funkade utmärkt till Showcenter innan jag skrotade bägge för en HTPC så 800 Hhz är nog värt ett försök.
2. Ingen aning

Postad 01 December 2006 - 09:26

emperor
  • emperor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Splittade filen med asfbin och lade in den på en extern hårddisk. Dock ville inte Showcentern spela upp filmen. Eller, rättare sagt, den spelades men det var helt svart. Annat material från disken kunde spelas, så det var inte det felet. Någon som vet vad det kan bero på?

Gick vidare och installerade Swisscenter på den gamla PC'n och det var inga problem. -Förrän jag skulle ansluta Showcentern. Den hittade inte datorn. Ska det vara en korskopplad kabel om man kör direkt till datorn? Måste jag ta bort alla inställningar jag har för wirelessuppkopplingen (wep-lösen etc)? Jag valde ad-hoc, men det hjälpte inte.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.