Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *

1225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Class A-100 (Stereoförstärkare) 1 9,07 (14) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
XTZ Class A-100 D3 (Stereoförstärkare) 4 9,25 (35) Inga priser
34 relaterade trådar
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 9 år sedan
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg) 10 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 10 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 10 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 11 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 12 år sedan
Rotel eller XTZ. (8 inlägg) 12 år sedan
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg) 12 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 12 år sedan
Cd-spelar funderingar (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg) 14 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 14 år sedan
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 16 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 16 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 16 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 16 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ A100 VS NAD 218THX (29 inlägg) 17 år sedan
xtz a-100: brusig? (9 inlägg) 17 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 17 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 17 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 17 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 17 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 19 år sedan

Postad 17 november 2005 - 17:23

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Svar till JB:

Varför ljuger du om mina tidigare inlägg när du säger att jag bara skriver positiva omdömen om XTZ när det är så enkelt att kolla upp att du har fel?

Du insinuerar att jag skulle jobba på Fyndbörsen vilket jag definitivt inte gör. Om man får lov att vara lite paranoid för en stund så skulle man lätt kunna tro att det i stället är du JB som jobbar för/hos en konkurrent till Fyndbörsen (du har ju redan medgivit att du måste jobba på mässor ibland).

Du verkar ha svårt för andras personliga åsikter om testade produkter. I stället för att recensera andras recensioner av produkter så kan du väl börja med att testa och skriva egna (då krävs dock att man lyssnat på produkten vilket du kanske inte tycker är så viktigt)?

Nu är det slut med pajkastningen för min del. Hoppas att det blir lite mer ordning på inläggen framöver.

Moderatorn: Du får gärna radera detta inlägg men då hoppas jag att du även raderar alla andra inlägg som inte innehåller någon relevant information (denna tråd innehåller mer än 250 inlägg men endast ett fåtal av dessa är tester av XTZ Class A 100).

Redigerat av m89frebo, 17 november 2005 - 18:09.

Postad 17 november 2005 - 18:15

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
frebo: Det finns en stor skepsis hos många (varav JB kanske är den aggresivare B) ) över att det förekommit så många "rookies" som gör ett fåtal inlägg gällande Xtz och då i ren marknadsföringsstil. Dessa inlägg har ofta dessutom kommit samtidigt som att en ny Xtz-produkt lanserats. Rekommenderar alla att söka på Xtz (även gamla inlägg) och sedan kolla i dessa trådar med lite kritiska ögon. Skulle även vara skoj att höra från "nya Xtz-rookies" gällande trovärdigheten i bla "Fotbollstokigs" mfls inlägg.

Att dessa rookies sedan bara lägger av finner jag anmärkningsvärt. Hade jag blivit ifrågasatt på detta sätt så hade jag inte haft svårt att övertyga folk om det felaktiga i "anklagelsen". Rak och ärlig är ledorden! Hittills har de "ifrågasatta" lagt benen på ryggen istället. Finner detta mycket märkligt.

I ditt fall frebo så hade det varit trevligt om du kunde fylla i lite om hur det kommer sig att du fått tillgång till både stärkare och högtalare från Xtz för "test". Och var/hur/när du har lyssnat på en "rad förstärkare mellan 8-15 000 kr". Det är bara raka ärliga fakta som skingrar misstankar om kopplingar. Tror att du förstår att sådana kan dyka upp om du orkar skumma de skumma :blink: inläggen i de gamla trådarna.
Visst skall tråden handla om stärkaren men misstänker man smygreklam så bör detta uppmärksammas även om det kan vara felaktigt ibland. Viktigast är att man kan hålla en lite högre nivå än vad vissa lyckats med och undvika personangrepp. :lol:

Redigerat av Unregistered1013, 17 november 2005 - 18:18.

Postad 17 november 2005 - 18:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Svar till JB:

Varför ljuger du om mina tidigare inlägg när du säger att jag bara skriver positiva omdömen om XTZ när det är så enkelt att kolla upp att du har fel?

Du insinuerar att jag skulle jobba på Fyndbörsen vilket jag definitivt inte gör. Om man får lov att vara lite paranoid för en stund så skulle man lätt kunna tro att det i stället är du JB som jobbar för/hos en konkurrent till Fyndbörsen (du har ju redan medgivit att du måste jobba på mässor ibland).

Du verkar ha svårt för andras personliga åsikter om testade produkter. I stället för att recensera andras recensioner av produkter så kan du väl börja med att testa och skriva egna (då krävs dock att man lyssnat på produkten vilket du kanske inte tycker är så viktigt)?

Nu är det slut med pajkastningen för min del. Hoppas att det blir lite mer ordning på inläggen framöver.

Moderatorn: Du får gärna radera detta inlägg men då hoppas jag att du även raderar alla andra inlägg som inte innehåller någon relevant information (denna tråd innehåller mer än 250 inlägg men endast ett fåtal av dessa är tester av XTZ Class A 100).

<{POST_SNAPBACK}>

OK då...du har skrivit ETT inlägg om något annat än XTZ...och även varit lite negativ om Remote-subben, men då bara om dess mindre goda egenskaper till musik, dvs inte mer negativ än alla andra som faktiskt köpt den, påtalat dess brister och sedan sålt den. Många besvikna efter att ha trott på nytillkomna "rookies" som hausat subbarna men sedan försvunnit spårlöst.

Det här systematiska "rookie-avbytandet" i XTZ-trådarna är därför inget konstigt att många undrar lite över på detta forum...! INTE bara jag. B)

Ställer ju bara några enkla frågor...och hittills har dessa frågor rett ut en hel del frågetecken...dvs om nu medlemmen i fråga velat svara på dessa och inte försvunnit spårlöst eller fått tråden att balla ur genom att komma ifrån ämnet.

Jag har dessutom gjort massor och lyssningtester, även redovisat dem här med utförliga fakta om omständigheterna. Har varit med på forumet i typ 3 år så det är kul att en nykomling slänger ur sig sånt skitsnack. :lol:

Har ju skrivit att jag ska testa XTZ ClassA100 till helgen på Ljudmakarn, men då en Advance MAP303 som är exakt SAMMA stärkare.

Fattar inte varför alla XTZ-ägare är så lättstötta och alltid tolkar det som att de skulle vara "köpta" av Fyndbörsen bara för att någre annan inte följer med till 100% i kråksången om XTZ ...och att dessa ägare ALLTID svarar på ungefär samma sätt? Ni är väl inte stöpta i samma form...? :blink:

ps...ditt inlägg får gärna stå kvar för mig...! Men sluta gå bort ifrån ämnet, när det ställs lite krav på t ex hur testerna genomfördes osv, så att tråden aldrig kommer framåt=undvika att svara på de väsentliga frågorna som faktiskt ställs!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2005 - 19:05.

Postad 17 november 2005 - 19:03

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Nu far även jag iväg lite OT här.

Det kanske inte är så konstigt att rookies på detta forum försvinner lika fort som de dyker upp. Jag menar att om nu har införskaffat sig produkter som man är jättenöjd med och sedan direkt blir ifrågasatt med lite väl kritiska tongångar då kanske det inte är så roligt att vara med längre. Det finns en möjlighet att dessa medlemmar har läst mycket på detta forum utan att vara reggade.

Jag vet själv när jag började här och hade en del diskussioner med en del medlemmar B)

Det är väl så att vi vill ha lyssningsintryck från ägare av denna förstärkare? Vem vet den kanske är så bra? Det ska bli intressant att höra dina intryck JB när du har lyssnat på Avance.

Vi kanske skulle ha en tråd i Off Topic delen där var och en kan skriva en liten beskrivning om sig? :lol:

MVH Kribban

Postad 17 november 2005 - 19:10

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Nu far även jag iväg lite OT här.

Det kanske inte är så konstigt att rookies på detta forum försvinner lika fort som de dyker upp. Jag menar att om nu har införskaffat sig produkter som man är jättenöjd med och sedan direkt blir ifrågasatt med lite väl kritiska tongångar då kanske det inte är så roligt att vara med längre. Det finns en möjlighet att dessa medlemmar har läst mycket på detta forum utan att vara reggade.

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Köper inte ditt resonmang helt - Många av dessa "rookies" har ju ofta påtalat att de läst trådarna innan de både köpt XTZ-produkten ifråga, och därmed även innan de skriver sina inlägg.

Även påtalat att de varit medvetna om vad som väntade med tanke på tidigare diskussioner i XTZ-trådarna. Då måste de ju vara lite förberedda på en viss skepsis emot "rookies" (enbart ordets betydelse, inte personen bakom ifråga) som höjer dessa produkter i skyarna, och att få någon enkel fråga om t ex vad de jämfört med och hur testen var genomförd?

Eller är du totalt överraskad över denna lilla extra skepsis som finns och att få dessa frågor m89frebo?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2005 - 19:18.

Postad 17 november 2005 - 19:13

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Pajkastning är ett populärt adjektiv.

Postad 17 november 2005 - 19:13

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1 411 inlägg
  • 0
OT: Jag tror att s.k. rookies är mer benägna att köpa uddamärken, OEM produkter som XTZ Class A100 faktiskt är än de som är etablerade hifimänniskor. INget konstigt i det. det har föga eller intet att göra med hur bra produkten låter. Se tex "a kind of blues" informativa inlägg. Klartläsvärt, bättre än mycket av det konspiratoriska jag läst på sistone i denna tråd

Ärligt talat så är det ett jäkna gnisslande i denna tråden. Lika illa som före rensningen.

Nu skall jag bara anmäla mig själv för att jag är off topic och gnäller.
/OT

..::EDIT::.. Nu släpper jag denna tråd. Lycka till! Om jag återkommer med recension så blir det i en ny tråd.

Redigerat av spacebot, 17 november 2005 - 19:20.

Postad 17 november 2005 - 19:20

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

OT:  Jag tror att s.k. rookies är mer benägna att köpa uddamärken, OEM produkter som XTZ Class A100 faktiskt är än de som är etablerade hifimänniskor. INget konstigt i det. det har föga eller intet att göra med hur bra produkten låter. Se tex "a kind of blues" informativa inlägg. Klartläsvärt, bättre än mycket av det konspiratoriska jag läst på sistone i denna tråd

/OT

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Suck...mer OT...ja visst är det så...därför är det väl oxå viktigt att ANDRA "rookies" får så rätt fakta som möjligt att utgå ifrån....och det är få "rookies" som TYDLIGT påtalar att deras OEM-produkt för 5 papp spelar mkt bättre än en NAD, Rotel eller Arcam för upp till 15 000 kr, som t ex mr m89frebo i sin recension,...därav orsaken att det faktiskt är en viss skillnad på "XTZrookie" & en "rookie" och att det då är av, i alla fall för egen del, vikt att övrga intresserade här på forumet får lite mer kött på benen hur detta fantastiska resultat faktiskt uppnåtts.

Det finns även någon "XTZ-rookie" som faktist svarat på mina & andras frågor och att det då kommit fram att de inte har någon erfarenhet alls av någon annan stärkare sätter supelativen i alla fall i mina öron i ett liiite annat perspektiv.

Eller är det lika bra att jag lägger ner min verksamhet här på forumet? Kan göra det om ingen tycker detta sistnämnda inte är viktigt utan bara pajkastning...?

Ska dock ändå lyssna på Advacen i helgen...och för 1023425 gången...jag är INTE kritisk till denna produkt, eller de som tycker om den, bara lite skeptisk till de som låter som XTZs egen reklam.

Återigen - Denna XTZ Class A100 är säkert MYCKET bra för pengarna, frågan är dock HUR bra?

Till ämnet nu igen...flera väntar fortfarande på många svar om hur dessa resultat uppnåtts och hur denna XTZ Class A100 klarar värmeproblematiken med en så hög effekt som 2x50watt i KlassA? För i ren KlassA snackar vi då om att t o m oxfilén riskerar bli vidbränd B) med inte större kylflänsar än de som sitter på t ex XTZn/Advancen... :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2005 - 19:59.

Postad 17 november 2005 - 19:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

... iaf ett Verb :-)

Postad 17 november 2005 - 20:08

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

... iaf ett Verb :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det för fel på Pajkastningast? :lol:

Postad 17 november 2005 - 20:27

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Det kanske inte är så konstigt att rookies på detta forum försvinner lika fort som de dyker upp. Jag menar att om nu har införskaffat sig produkter som man är jättenöjd med och sedan direkt blir ifrågasatt med lite väl kritiska tongångar då kanske det inte är så roligt att vara med längre.

Menar du med detta att det inte är speciellt många "skumma" inlägg i Xtz-trådar och att man om man ändå tycker det skall låta bli att påpeka det? Personligen tror jag mig se tydlig skillnad på "Xtz-rookien" och den vanlige "rookien" i språkbruket.

Edit: Man skall vara medveten om att positiva inlägg i ett forum som detta säljer, och det bra!. Köpte själv mina högtalare efter postiva medlemstester (visserligen under mer ordnade former men ändock). :lol:

Redigerat av Unregistered1013, 17 november 2005 - 20:30.

Postad 17 november 2005 - 20:27

Maximus Tinnitus
  • Maximus Tinnitus
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu är jag väldigt trött på mästrande JB. Tidigare ikväll m89frebo slog huvudet på spiken när han beskriver JB beteende.

De flesta forum jag har varit på har det nästan alltid utkristalliserat sig en Härskare som på ett mycket smart och fullt medvetet sätt använder sig av insinuationer och förlöjliganden. JB är expert på detta när han recenserar någon annans åsikt. Jag upplever det som direkt kränkande när JB (och en del andra påhejare) på ett mycket obehagligt sätt insinuerar att en del av oss sk rookies skulle jobba på eller för Ljudbörsen. Det enda jag haft med Ljudbörsen att göra vara att köpa deras XTZ produkter, punkt.

Jag läste en hel del på detta forum som sk Gäst innan köpet. Det fanns faktiskt ett och annat guldkorn av information bland all tjafs som tyvärr finns på XTZ relaterade trådar.

Jag är för övrigt förvånad att inte moderatorn ger JB en varning för det sätt han behandlar rookisar på. Rensingen tidigare i tråden är ett ett sundhetstecken tack och lov.

Jag kommer nu att avsluta min karriär på detta forum. Kommer JB att häckla det på sedvanligt vis? Skiter björnen i skogen? Tycker bara synd om alla andra som söker information och läsa om andras erfarenheter av prylar. Jag beklagar också att jag tog upp er tid med detta inlägg, men jag accepterar inte beteenden som JBs i något sammanhang.

Stå på dig m89frebo!

Sen kommer jag aldrig få veta vem nicken Max Tinnitus, som registrerades 7/11 två dagar efter min registrering, är. Skulle kunna vara ett av JBs alter ego kanske? Då kan han ju hålla igång hela cirkusen själv.

Skulle moderatorn tycka jag gått över gränsen så må det vara. Jag hoppas dock du kanske även tar dig en titt på det problem jag gett uttryck för här.

Tack och hej!

Maximus Tinnitus
En fortsatt mycket nöjd ägare av en XTZ A-100

Postad 17 november 2005 - 20:32

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Är déjà vu ett abstrakt substantiv?

Postad 17 november 2005 - 21:00

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Jag är för övrigt förvånad att inte moderatorn ger JB en varning för det sätt han behandlar rookisar på. Rensingen tidigare i tråden är ett ett sundhetstecken tack och lov.

Jag kommer nu att avsluta min karriär på detta forum. Kommer JB att häckla det på sedvanligt vis? Skiter björnen i skogen? Tycker bara synd om alla andra som söker information och läsa om andras erfarenheter av prylar. Jag beklagar också att jag tog upp er tid med detta inlägg, men jag accepterar inte beteenden som JBs i något sammanhang.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med Maximus Tinnitus, tycker att detta forum rent generellt betraktar "rookies" med en väl reserverad skeptisism.

Sitter själv som moderator på ett annat forum och jag skulle nog delat ut en del varningar efter trådar som denna. Bara för att man har ett par tusen postningar betyder det inte att ens åsikter eller kunskaper behöver övertrumfa de med någon eller ett par tiotal postningar.

Jag betraktar mig själv som återfalls-hifi-nisse. Arbete och annat har fått företräde under 15 års tid och nu ska den gamla anläggningen ut och nytt ska inskaffas.

De elitistiska resonemangen som går som dolda undervattenströmmar på forumet smakar mycket illa.

En moderator skulle ganska enkelt kunna avfärda eller bekräfta elitens misstankar mot rokies genom att jämföra lite ip-adresser. Men det kanske man inte vill göra, man kanske vill fortsätta att kunna betrakta XTZ som något som katten släpat in. För hemska tanke - man kanske måste tillrättavisa någon "forumräv" för att vara fördomsfull... :lol:

Mvh,

/Kent Johansson

Redigerat av Kent Johansson, 17 november 2005 - 21:02.

Postad 17 november 2005 - 21:06

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Hej!

Har tyvärr inte haft möjlighetern att lyssna på denna skapelse, den verkar intressant.. men nu till min fråga, rätta mig om jag har fel, men har inte en "riktig" klass A förstärkare rör???

Lyssnade hos en bekant för ganska precis tio år sedan på en stärkare han hade, den den såg mysko ut tyckte jag då, för jag hade inte sett något liknade, pleksiglas skiva med fyra rör som stack upp... kan säga att jag har aldrig hör något bättre, vi lyssnade på jimi hendrix live... säger bara f*n det var som om man stod på scenen med dom.

/Wecco

Redigerat av Unregistered1082, 17 november 2005 - 22:27.

Postad 17 november 2005 - 21:18

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Har tyvärr inte haft möjlighetern att lyssna på denna skapelse, den verkar intressant.. men nu till min fråga, rätta mig om jag har fel, men har inte en "riktig" klass A förstärkare rör???

<{POST_SNAPBACK}>

Nix, Klass A är bara en "driftsmetod". Däremot är det vanligare att rörförstärkare är av typen Klass-A än att Transistorförstärkare är det.

Om du vill läsa på, det finns fler klassningar än A och AB:
http://en.wikipedia....ass_A_amplifier
http://www.aikenamps.com/ClassA.htm

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 17 november 2005 - 21:25

MrVan
  • MrVan
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Men Rookie på forumet behöver väl inte betyda att man är HiFi eller ljud-Rookie för det??

mvh: MrVan

Postad 17 november 2005 - 21:25

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Tack för svaret... nu blev det klarare :lol:

/Wecco

Postad 17 november 2005 - 21:55

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

1. Håller med Maximus Tinnitus, tycker att detta forum rent generellt betraktar "rookies"  med en väl reserverad skeptisism.

2. Bara för att man har ett par tusen postningar betyder det inte att ens åsikter eller kunskaper behöver övertrumfa de med någon eller ett par tiotal postningar.

3. De elitistiska resonemangen som går som dolda undervattenströmmar på forumet smakar mycket illa.

1. Menar du verkligen generellt eller tänker du på någon enstaka medlem. Har svårt att se att något annat forum har hjälpt så många "rookisar" som detta (tidigare Prisjakt). Att det sedan finns ett par medlemmar med väldigt starka åsikter och kanske en gnutta behov av bekräftelse :lol: är en annan sak. Generellt? Ja i Xtz trådar kanske men knappast annars.

2. Nej. Är själv ett exempel.

3. Låter väldigt dramatiskt. Är det verkligen så illa?

Ni som inte har någon förståelse av "synandet" av Xtz-rookisar. Har ni kollat de gamla trådarna. Jag får iaf "Deja Vu känsla" när jag kikar i dessa.

Postad 17 november 2005 - 22:04

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

1. Håller med Maximus Tinnitus, tycker att detta forum rent generellt betraktar "rookies"  med en väl reserverad skeptisism.

2. Bara för att man har ett par tusen postningar betyder det inte att ens åsikter eller kunskaper behöver övertrumfa de med någon eller ett par tiotal postningar.

3. De elitistiska resonemangen som går som dolda undervattenströmmar på forumet smakar mycket illa.

1. Menar du verkligen generellt eller tänker du på någon enstaka medlem. Har svårt att se att något annat forum har hjälpt så många "rookisar" som detta (tidigare Prisjakt). Att det sedan finns ett par medlemmar med väldigt starka åsikter och kanske en gnutta behov av bekräftelse B) är en annan sak. Generellt? Ja i Xtz trådar kanske men knappast annars.

2. Nej. Är själv ett exempel.

3. Låter väldigt dramatiskt. Är det verkligen så illa?

Ni som inte har någon förståelse av "synandet" av Xtz-rookisar. Har ni kollat de gamla trådarna. Jag får iaf "Deja Vu känsla" när jag kikar i dessa.

<{POST_SNAPBACK}>

1) Generellt - vissa är dock högljuddare än andra.

3) För en som inte häckat på forumet tidigare så upplever iaf jag det.

Din slutkläm om "Deja vu känsla" är ett klockrent exempel på skepitsismen som uppvisas.

Som jag skriver tidigare - låt en moderator jämföra lite IP-nummer... Sen kan ni jiddra om "Deja vu känsla". Sen vet vi oxå om det är överkänslighet mot gröngöingar eller befogat försvar pga upprepade fadäser.

Men det förutsätter förståss att det finns en vilja att klara ut spörsmålet. Jag får tyvärr inte det intrycket - lättare att slå ifrån sig än att ageera... :lol:

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 17 november 2005 - 22:07

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Men Rookie på forumet behöver väl inte betyda att man är HiFi eller ljud-Rookie för det??

mvh: MrVan

<{POST_SNAPBACK}>

Amen! Håller med till fullo. :lol:

Dessvärre kan inte systemet bedömma dina inlägg efter relevans å därmed höja din status.

Där jag är moderator har vi avsiktligt stängt av inläggsräknarna vid postningar i bland annat "Off topic" då vi anser att ordbajserier där inte säger något om användarens aktivitet i relevanta avdelningar.

Mvh,

/Kent Johansson

Redigerat av Kent Johansson, 17 november 2005 - 22:09.

Postad 17 november 2005 - 22:12

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
De rookies som det har uttryckts skepticism mot har haft vissa gemensamma drag i hur de mestadels har engagerat sig i en enda tråd under en kort period och sen flytt från forumet. Så det var när du skrev att du också skulle fly som jag uttryckte mig sådär. Det var tanklöst och jag ber hemskt mycket om ursäkt om det jag skrev sårade dig, Kent.

Postad 17 november 2005 - 22:16

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

De rookies som det har uttryckts skepticism mot har haft vissa gemensamma drag i hur de mestadels har engagerat sig i en enda tråd under en kort period och sen flytt från forumet. Så det var när du skrev att du också skulle fly som jag uttryckte mig sådär. Det var tanklöst och jag ber hemskt mycket om ursäkt om det jag skrev sårade dig, Kent.

<{POST_SNAPBACK}>

Euh.. :lol:

Det var Maximus Tinnitus som skulle packa väskan å dra....

Jag bara hängde på resonemangen om att rookies behandlas med överdriven skeptisism.

"Clevername" får ta i hårdare om han ska såra mig, eller få mig att packa... B)

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 17 november 2005 - 22:18

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Ja, ni! Om ni bara skulle veta hur många "rookies" jag, och många andra här på forumet, hjälpt med tips, råd och förklaringar under alla dessa år.
Skulle VI bara kunna få en "bekräftelse". :P på detta ifrån någon trovärdig moderator, typ Alpha....please...detta är ju en paradi... :blink: ...!

Det här är förövrigt mkt ett "rookie-forum" i alla dess bemärkelser (jämfört med t ex Component.se), tråkigt nog har många mkt kunniga försvunnit härifrån pga av typ sådana här parodier tidigare.

Sen LÄS igen för bövelen vad jag skrev tidagare och även Pefre...jag, och inte bara jag, gör liiiiiiiiiiiite framtvingad skillnad på "XTZ-rookisar", och "rookisar", TYVÄRR pga av den extrema "hausse" de ofta gör för sina XTZ-proukter, (kanske inte så konstigt heller om man som nybliven ägare tror/litar på marknadsföringen kring XTZ, som är något som även BÖR diskuteras på ett forum likt detta), TYVÄRR en del även på grund av det som hänt tidigare och denna systematik som upprepas gång på gång, och jag är inte ensam om att säga tyvärr över detta...!

Men vad är det som är så hemskt med att svara på några frågor om hur man kommit fram till sina fantastiska resultat? Dessa frågor får även andra som "hausar" produkter, även om de heter Denon, Onkyo, Yamaha, AudioVector, KEF, B&W, H/K eller Pioneer...? Varför då ALLTID bli helt ursinniga trots att FLERA som varit här på forumet ett längre tag och upplevt tidigare händelser även förklarar varför denna lilla skepsism finns? Några enkla svar och saken är biff...

Om XTZ-ägare inte vill svara på dessa frågor...varför inte bara skriva detta istället för att skapa dessa oändliga diskussioner som inte ger nåt=för oss bort ifrån ämnet så fort det kommer upp någon fakta som inte kanske är till supergagn för XTZ?
Men, var glada istället XTZ-ägare, XTZ KlassA100 har ni ju köpt för 1 000 kr mindre än samma stärkare Advance MAP303 och det ÄR nog en mycket bra stärkare för dessa pengar. :lol: ....missar ni denna mening jag skriver HELA tiden?

Sen förtäljer nog ingen IP-kontroll så mkt, om ni kan tänka längre än på det ni tror att några här på forumet tror, som inte är det vi faktiskt tror...! :lol: :D

EDIT: En del personliga påhopp ifrån Maximus Tinnitus i sitt sista inlägg???...tror jag skrivit liknande meningar ett tiotal gånger tidigare på detta forum och alltid i XTZ-trådar... B) ....är så låga att de inte ens är värda att kommentera. :huh:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2005 - 23:01.

Postad 17 november 2005 - 22:21

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Uff. Snacka om skepticism när man är så arrogant att man inte kan hålla isär nykomlingarna. Är det Ginko Biloba som skyddar mot Alzheimers? :lol:

Samma inlägg som ovan, fast med Maximus Tinnitus på slutet.

Postad 17 november 2005 - 23:12

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Ja, ni! Om ni bara skulle veta hur många "rookies" jag, och många andra här på forumet, hjälpt med tips, råd och förklaringar under alla dessa år.
Skulle VI bara kunna få en "bekräftelse". :P  på detta ifrån någon trovärdig moderator, typ Alpha....please...detta är ju en paradi... :blink: ...!

Det här är förövrigt mkt ett "rookie-forum" i alla dess bemärkelser (jämfört med t ex Component.se), tråkigt nog har många mkt kunniga försvunnit härifrån pga av typ sådana här parodier tidigare.

Sen LÄS igen för bövelen vad jag skrev tidigare och även Pefre...jag, och inte bara jag, gör liiiiiiiiiiiite framtvingad skillnad på "XTZ-rookisar", och "rookisar", TYVÄRR pga av den extrema "hausse" de ofta gör för sina XTZ-proukter, (kanske inte så konstigt heller om man som nybliven och nöjd ägare även tror/litar på marknadsföringen kring XTZ, som är något som även BÖR diskuteras på ett forum likt detta), TYVÄRR en del även på grund av det som hänt tidigare och denna systematik som upprepas gång på gång, och jag är inte ensam om att säga TYVÄRR över detta...!

Men vad är det som är så hemskt med att svara på några frågor om hur man kommit fram till sina fantastiska resultat? Dessa frågor får även andra som "hausar" produkter, även om de heter Denon, Onkyo, Yamaha, AudioVector, KEF, B&W, H/K eller Pioneer...? Varför då ALLTID bli helt ursinnig trots att FLERA som varit här på forumet ett längre tag och upplevt tidigare händelser även förklarar varför denna lilla skepsism finns? Några enkla svar och saken är biff...

Om XTZ-ägare inte vill svara på dessa frågor...varför inte bara skriva detta istället för att skapa dessa oändliga diskussioner, som alltid handlar om diverse konspirationsteorier och direkt smutskastning/personpåhopp som inte ger nåt=för oss bort ifrån ämnet så fort det kommer upp någon fakta som inte kanske är till supergagn för XTZ?

Var glada istället XTZ-ägare, XTZ KlassA100 har ni ju köpt för 1 000 kr mindre än samma stärkare Advance MAP303 och det ÄR nog en mycket bra stärkare för dessa pengar, ni är ju nöjda och det är väl det viktigaste eller?. :lol: ....missar ni denna mening jag skriver nästan HELA tiden?

Sen förtäljer nog ingen IP-kontroll så mkt, om ni kan tänka längre än på det ni tror att några här på forumet tror, som inte är det vi faktiskt tror...! :lol:  :D

EDIT: En del personliga påhopp ifrån Maximus Tinnitus i sitt sista inlägg???...tror jag skrivit liknande meningar ett tiotal gånger tidigare på detta forum och alltid i XTZ-trådar... B) ....är så låga att de inte ens är värda att kommentera.  :huh:
Men en liten kommentar kan jag göra...butiken ifråga heter Fyndbörsen och inte Ljudbörsen...så ovetande behöver du inte spela, även om jag aldrig trott eller skrivit att du jobbat där.
Det uttalandet får du stå för helt själv... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2005 - 00:05.

Postad 18 november 2005 - 00:17

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0
Hur går snacket hos Ljudmakaren ang deras variant av XTZ? JB,har du pratat med dom om deras clone-version. Anser dom oxå att den är i klass med stärkare för 15tkr o uppåt?

Jag har oxå lyssnat på XTZ nu,kopplad med WMT99 som jag själv har. Helt klart så är det ju en stadig pjäs som strålar lite Rotel anda över sig, dock lite "falsk" volympott som inte var i klass med den övriga finishen. Snygg är den ju iaf.

//Janne

Postad 18 november 2005 - 00:31

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nix, Klass A är bara en "driftsmetod". Däremot är det vanligare att rörförstärkare är av typen Klass-A än att Transistorförstärkare är det.

Mvh,

/Kent Johansson

<{POST_SNAPBACK}>

Kent Johansson - Då kanske du oxå kan förklara lite närmare varför det är så mkt vanligare med KlassA på rörförstärkare än på transistorstärkare?, och du borde även ha fyllt i att det faktiskt skiljer en hel del mellan deras ljudkaraktärer om det är rör kontra transitor även om både körs med KlassA ...! En rörförstärkare behöver inte heller låta bra bara för att den körs i KlassA...då det beror extremt mkt på hur bra KlassA-stärkarens grundkonstruktion är.

Sen vill jag gärna att du räknar upp några transistorförstärkare som har REN KlassA drift till fullt utlovad effekt, vilken effekt dessa transistorstärkare då har och vad de då betingar för prislapp... :lol:

Wecco - Angående "äkta/riktig" KlassA så har du hört helt rätt. Enligt många är det bara rörförstärkare som kan ge "äkta" KlassA...men det finns även de som tycker annat. Det finns också ett par sätt att "modifiera" KlassA-driften på en transistorstärkare så de i alla fall kommer i närheten av en rörförstärkares ljudkaraktärs fördelar, i alla fall fördelar enligt många. Personligen skulle jag nog påstå om man lyssna på en välbyggd rörförstärkare så är dess fördelar helt klart att föredra före transistorn. Har själv ägt några rörförstärkare av varierande kvalitét och prisklass.

Nyproducerade rörförstärkare med 2x50 watt ren KlassA, som även är stabila i strömförsörjningen, är stora som as, tunga som bly och kostar multum beroende på att det krävs en extremt kraftig nätdel med en enorm "över"strömförsörjning för att få ut hyfsat med effekt, eftersom så mkt effekt försvinner i värme, som måste kylas bort med rejält tilltagna kylflänsar. Dessutom drar dessa konstant el i mängder.

Ett sätt att "modifiera" KlassA är att låta förstärkaren jobba i klass A vid låga effekter för att sedan automatiskt gå över till klass AB (så fungerar i praktiken en klass AB förstärkare också) vid högre effektuttag. Då arbetar förstärkaren i klass A upp till ett par watt medan den ger nästan lika stor maxeffekt som en klass AB förstärkare, men då arbetar den i klass AB istället=en "oäkta" KlassA.

EDIT:

Hur går snacket hos Ljudmakaren ang deras variant av XTZ? JB,har du pratat med dom om deras clone-version. Anser dom oxå att den är i klass med stärkare för 15tkr o uppåt?

HK-Janne - Missade ditt inlägg...nopp, har inte pratat med dem om detta. Borde kanske slå dem en signal innan eftersom de brukar vilja att man bokar tid för provlyssning. Undrar sedan även vilken som är clone på vilken och om det finns ännu fler märken på samma clone?

Låter intressant i övrigt. Vad har du för lyssningsintryck mer i detalj...? Kanske svårt att beskriva om du inte testat den emot något annat samt med XTZ-högtalarna du kanske inte lyssnat så mkt på tidigare?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2005 - 01:27.

Postad 18 november 2005 - 01:26

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0
Har ju själv en H/K8500 o en DVD31. Har även Alpha 50 men dessa står undanplockade till fördel för WMT99 i dagsläget,har 3st WMT99;or.

A100 var kopplad till lika hgt som jag har o det var en DVD22 som spelade cd skivor när vi lyssnade på A100. Musiken var blandad men främst pop o vismusik.

Rakt av så kan jag säga mot min 8500 i vanligt 2ch läge så spelar A100 mindra av allt. Den verkar klenare i botten o lite lungnare. Detaljerna finns där,luftigheten oxå men den verkar inte ha samma resurser som min reciver.

Vis o klassisk musik låter väldigt bra,antar att det beror på dess lugn. H/K är ju inte direkt lugn av sig men 8500 ska inte heller jämföras med andra H/K tycker jag. Har lyssnat en del på Marantz 5600 o jag tycker att dessa (a100) påminner om varandra en hel del.

5600 spelar ju på ett väldigt avslappnat sätt,detaljerna finns,inget saknas eller blir rörigt. Om man spelar enkel musik så låter 5600 väldigt öppen o ren tycker jag.

Åter till A100.

Mellan registret låter öppet o klart + att övriga musiker får plats i ljudbilden,även vid högre volym. Min 8500 tar fram "runt omkring" ljuden bättre,allt är inte fokuserat på sångaren. Med min reciver "känns" det bara mer samspelt tycker jag.

Nu är ju min AVR8500 kanske en bra utmanare till A100,med sina 25tkr vid lanseringen så borde den ju kunna vara en värdig motståndare till XTZ,den är ju faktiskt riktigt bra i stereo.
Om jag fick plocka delar av båda så skulle jag välja lugnet från A100;s sätt att framföra sångaren men behålla alla andra detaljer som min 8500 har.

Jag tycker Inte den ska klassas in i klasser över 10tkr, men allt hänger ju på kringutrusningen. Enbart A100 kan ju inte spela alls,den måste ju ha hgt,kablar cd/dvd osv. Med rätta kombon så kan man helt klart matcha en anläggning för både 10 o 20tkr om man hittat rätt bland alla kombinationer.

Tex mina Alpha50 hanterar Inte mina WMT99;s egenskaper när jag spelar musik,inte på långa vägar. Visst så är det mindre bas men för mig så är inte basmängden värd nånting så länge som man kan få en detaljerad bas (läs kvallite).

Det ljudet jag har hemma med min H/K o med mina WMT99 låter bättre på alla vis (för mig) jämfört med A100. Jag tror att min reciver har lyft mina hgt till en nivå som Inte A100 klarar av.

Nu kanske det uppfattas som att det är jätte skillnader på dessa jämförelser,riktigt såå stora är det inte men till helheten så anser jag att H/K8500 hanterar WMT99 på ett bättre sätt än A100.

A100 var kopplad till ett par Proson när vi började o det lät som Proson alltid har gjort tycker jag,A100 tog Inte fram nånting xtra ur dessa hgt som gjorde dessa till "ögonbryns-lyftare".

Om man betalar 4tkr för en CD/DVD, ca 300 för en RCA. Sen väljer en hgt för kanske 6-8tkr så har man helt klart ett bra ljud med A100. Sen om det matchar en kombo för 15-30tkr beror ju på om den dyrare inte är matchande i sig.

Om så är fallet kan ju en "köp 2st torkarblad o få en high end stereo på köpet" låta minst lika bra som en o-matchande men dyr setup göra.

//Janne

(Edit;stavfelen igen)

Redigerat av Unregistered3416aad5, 18 november 2005 - 01:29.

Postad 18 november 2005 - 01:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
HK-Janne - Mycket läsvärt...! :lol:

Angående dina jämförelse med XTZ A100 + övriga komponenter med en annan "kombo/full stereoanläggning" för 15-30 tkr är jag med, men många anser ju att A100 kan jämföras/är bättre än ENBART en stereoförstärkare som kostar denna summa? Det är väl detta påstående jag och en del andra här på forumet varit lite skeptiska till.

Hur ser du på det som nu testat den?

Angåeende din H/K 8500...har du någon gång testat den i stereo emot någon bra stereoförstärkare typ Primare, Thule, Rotel eller dylikt i 10-15 tkr klassen?

Lät Marantz 5600 bättre/sämre än A100?

XTZs högtalare är riktigt OK. Har själv testat XTZ W2MT emot goda konkurrenter, som JMLab & Elac, och de klarade konkurensen mkt väl. Ger riktigt bra ljud för pengarna, men tyvärr är de så fula och stora att det drog ned mitt helheltsbetyg och en orsak till att de aldrig kommer in i mitt hem. B)

Infinity Alpha & Beta-serierna har jag ljudmässigt aldrig varit speciellt imponerad av. Visst låter de mkt/många element för pengarna men några finlirare i Hifi-klass är de sannerligen inte.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2005 - 01:51.

Postad 18 november 2005 - 01:39

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0
Glömde nämna Mina erfarenhetar av HiFi.

Har inom familjen;
Fostgate steg/processor kopplat till NHT 2,5i som verkligen kan spela riktig HIFI
B&W - flera olika mod.
Lånat hem Arcam 300 över en helg för test mot 8500
Marantz 5600

Sen är jag polare med Mr D.Bender som varit hemmabio guru hos Pioneer Sverige så en o annan stärkare från dom har passerat mitt hem (AX5,AX10ia mfl).

//Janne

Postad 18 november 2005 - 01:50

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0
Arcam 300 vs H/K8500 är till musik fördel för Arcam med råge, men 8500 lite bättre till film för min smak.Gillar lite ######r anamma när jag ser på film.

A100 vs Marantz 5600 är bara en känsla jag har då dessa inte mötts mot varandra i ett direkt test. Känslan är att dom är väldigt lika men jag kan ju ha helt fel. Helt klart så Tror jag att dom påminner om varandra i detaljer o renhet. Sen vilken som har mest power vet jag inget om då jag inte har lyssnat på dessa med lika hgt.

Om jag skulle välja mellan dessa så kanske jag valde A100 för dess utseende (just nu) men det Kan vara större skillnader än vad jag tror,osäker där.

//Janne

Postad 18 november 2005 - 01:55

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Arcam 300 vs H/K8500 är till musik fördel för Arcam med råge, men 8500 lite bättre till film för min smak.Gillar lite ######r anamma när jag ser på film.

A100 vs Marantz 5600 är bara en känsla jag har då dessa inte mötts mot varandra i ett direkt test. Känslan är att dom är väldigt lika men jag kan ju ha helt fel. Helt klart så Tror jag att dom påminner om varandra i detaljer o renhet. Sen vilken som har mest power vet jag inget om då jag inte har lyssnat på dessa med lika hgt.

Om jag skulle välja mellan dessa så kanske jag valde A100 för dess utseende (just nu) men det Kan vara större skillnader än vad jag tror,osäker där.

//Janne

<{POST_SNAPBACK}>

Men visst är Marantz 5600 en surroundreciver, som inte kostar så mkt mer än A100?

Eller är det någon annan Marantzmodell, en stereostärkare, du talar om? B)

Att t o m en Marantzsurroundreciver i den prisklassen hänger med bra i stereo låter ju inte fullt så imponerande för den renodlade stereostärkaren A100? Med vad jag förstår får vi ta den jämförelsen med en stor nypa "sans"... :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2005 - 01:57.

Postad 18 november 2005 - 02:12

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0
Det är recivern 5600 jag menar,du har rätt. Iof så Har ju Marantz bra ljud i sina flerkanalare,även dom i den lägre klassen. Jag vill minnas att sättet är väldigt lika med sin detaljrikedom osv, men som sagt jag kan ha helt fel då förutsättningarna inte varit ärliga för att göra en bedömning.

A100 är absolut värd sina kr den kostar,det är den. Sen kanske det krävs en hgt för det 4 dubbla för att den ska komma till sin rätt o för att den ska kunna visa sina kapasiteter,det vet jag inget om. Dock så tror jag att en Rotel skulle lyfta dom 4 ggr dyrare högtalarna betydligt mer om man säger så.

//Janne

Postad 18 november 2005 - 03:09

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
JB: Du har ju som dom flesta här vet kunskaper om nästan alla produkter som diskuteras,gärna innan dom är släppta verkar det som. Om du nu inte jobbar på en hifi butik så sitter du förmodligen på närmsta hifi-hak var dag. Men hur låter grejorna i hemmiljö?

Det är tråkigt att detta forum trots namnbyte verkar vara någon slags status tävling. Jag har personligen tagit semester från forumet ett flertal gånger för att vissa självutnämnda forumgudar förväntat sig att man otvivelaktigt svälver deras ord.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 18 november 2005 - 04:05.

Postad 18 november 2005 - 08:20

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Som en förklaring till vissas (bla min) skeptisism så lägger jag in nedan länkar som ett par exempel. Man kan bara gissa hur många produkter dessa enormt positiva inlägg av Fotbollstokig och Anders Månsson egentligen har sålt. Det finns fler exempel, ibland även inne i trådar.
På den tiden hade inte Fyndbörsen reggat sig på forumet vilket kanske gjorde misstänksamheten än större?
Kommer att fortsätta vara skeptisk men förhoppningsvis inte på en otrevlig nivå (gäller fler oavsett "sida"). :D

https://www.minhembi...topic=64561&hl=

https://www.minhembi...xtz&searchtime= Edit: I denna tråd finns att läsa om subben Xtz 12 Remote. Om någon är intresserad så finns den på rea hos Fyndbörsen just nu. Kostar 2500 kr (förr 6500 kr). Verkar som den kom till butik strax innan första inlägget i den tråden. Märkligt nog så står det i tråden att den kostade endast 3500 kr sommaren/hösten 03 (även vad prisutvecklingskurvan på Prisjakt säger). Mysko...

Redigerat av Unregistered1013, 19 november 2005 - 03:36.

Postad 18 november 2005 - 08:50

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej!

Har ägt en MarantZ 5500 som inte ska skilja sig något mot 5600 enligt Marantz map ljudet. Måste säga att jag kan hålla med om att den spelar rent med mycket "pondus". Men lyssnar man på tex ett klassiskt stycke pianokonsert så fortsätter den med att spela med pondus vilket känns helt fel (som att skratta på en begravning). Den har enligt mig svårt att återge de fina nyanserna i musiken. Jag blev så besviken så jag var tvungen att lämna tillbaka denna. Har nu en Denon-3805 som duger bra till film. Har en Rotel RA-980BX som tvåkanalare men skulle hellre vilja ha en Naim eller XTZ.

Jag skulle klassa 5500 som en riktig partymaskin som passar som hand i handske med NHT2.5i som jag tidigare har testat. NHT2.5i har ett dj-vla driv men är enligt mig inte något vidare på samspelthet och timimg. Vid lyssningstillfället med 2.5i så spelades dessa mot ett par Linn högtalare i samma prisklass och visst var det mindre fart i Linnarna med ack så mycket bättre timing /samspelthet (XTZ skulle nog passa bra ihop med dessa Linnar). Har ca 33 års erfarenher av musik/musikanläggningar så man har hunnit med att lyssna på en hel del under sina dagar. (Att jag är en rookie i detta forum verkar göra att vissa tror att man är helt grön på hi-fi fronten).

Har tidigare (säkert 8 år sedan) lyssnat på NAD mot Electrokompaniet och tyckte då att det var ett klart mycket renare och bättre ljud i Electrokompaniets stärkare. Vet någon hur dessa stärkare står sig idag?

Tack HK-janne för en bra recension som verkligen tillför något till detta forum. Ju fler som kommer med sina personliga erfarenheter desto bättre (men man behöver ju inte vara överens om hur man upplever produkterna).

Postad 18 november 2005 - 10:16

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
m89frebo - Tack för svaren som gav mycket mer kött på benen. :D Lite överraskad dock att du tycker att Marantz 5600 spelar med pondus, t o m fär mkt pondus, som jag tolkar som för mkt attack? Marantz brukar annars vara kända för att ha lite för lite pondus, men ge ett mkt detaljrikt, luftigt och varmt ljud, mindre varmt dock sedan Denon blev ägare av märket för ngr år sedan. Detta är även min personliga erfarenhet/åsikt.

(Att jag är en rookie i detta forum verkar göra att vissa tror att man är helt grön på hi-fi fronten).

<{POST_SNAPBACK}>

Så är det inte...var vänlig och läs tidigare förklaringar om just "XTZ-rookie"-skepsismen på just detta forum. Var själv rookie här på forumet när jag blev medlem och då hade jag hållit på med hifi i 20 år.
Men är du "rookie", skriver att du är helt grön på området och frågar om pelarhögtalare ifrån Siba så kan man nog forutspå att personen i fråga är grön på området.

Tack HK-janne för en bra recension som verkligen tillför något till detta forum. Ju fler som kommer med sina personliga erfarenheter desto bättre (men man behöver ju inte vara överens om hur man upplever produkterna).

Håller med till 100%...tidigare erfarenheter, personlig smak och plånbokens storlek spelar minst lika stor roll som skillnaderna på dåligt, tillräckligt bra, ännu bättre, eller bäst. Därför är det i alla fall i mina ögon lika viktigt att veta lite om "recencenten" & vad han/hon jämfört med tidigare. Därav mina, och många andras, små frågor. De är INTE menade att vara kritiska, löjligväckande eller så...hoppas du förstår detta. Vissa andra gör det visst inte... :P

Angående Electrokompaniet idag brukar omdömena vara mkt delade, vissa älskar dem, andra gillar dem inte alls. Detta har jag dock bra läst mig till, inte lyssnat på senare år. Testade dock Electrokompaniet emot NAD för typ 15 år sedan, och då gillade jag verkligen E-companiet, men den kostade då mer än en tonåring hade råd med.

Widescreen4

JB: Du har ju som dom flesta här vet kunskaper om nästan alla produkter som diskuteras,gärna innan dom är släppta verkar det som. Om du nu inte jobbar på en hifi butik så sitter du förmodligen på närmsta hifi-hak var dag. Men hur låter grejorna i hemmiljö?

Nopp, har långt ifrån kunskaper om nästan alla produkter, men en del. Om jag visste allt borde jag inte behöva ställa så många frågor... B) Allvarligt, jag brukar bara gå in i trådar där jag har erfarenhet eller vill veta mer...därav orsaken till intresset för typ nya märken som XTZ, Dynavoice m.fl. Har dessutom testat på XTZ-produkter & Dynavoice-produkter hemma, med goda slutbetyg på grejerna.

Om hemmiljö har jag en HEL del erfarenhet av vissa produkter, mest ngr år tillbaka i tiden. Trots allt händer det inte sååå himla mkt med grundkaraktären mellan olika årsmodeller, talar då främst om stereoprylar. Man hör än idag att t ex en Rotel låter rätt nära en Rotel för 10-15 år sedan, även om även denna förändrats lite till dagens datum.

I unga år var jag även "testpilot" åt hifibutikerna på orten, hade hemma massor med olika märken i olika prisklasser och testade hur olika märken fungerade med andra, dvs man t ex bröt märkeskedjan, vad hände då. Det var riktigt intressant, särskilt då man bröt Linn-kedjan.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2005 - 10:41.

Postad 18 november 2005 - 10:32

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mvh,

/Kent Johansson

<{POST_SNAPBACK}>

Kent Johansson - Då kanske du oxå kan förklara lite närmare varför det är så mkt vanligare med KlassA på rörförstärkare än på transistorstärkare?, och du borde även ha fyllt i att det faktiskt skiljer en hel del mellan deras ljudkaraktärer om det är rör kontra transitor även om både körs med KlassA ...! En rörförstärkare behöver inte heller låta bra bara för att den körs i KlassA...då det beror extremt mkt på hur bra KlassA-stärkarens grundkonstruktion är.

Sen vill jag gärna att du räknar upp några transistorförstärkare som har REN KlassA drift till fullt utlovad effekt, vilken effekt dessa transistorstärkare då har och vad de då betingar för prislapp... :D

Wecco - Angående "äkta/riktig" KlassA så har du hört helt rätt. Enligt många är det bara rörförstärkare som kan ge "äkta" KlassA...men det finns även de som tycker annat. Det finns också ett par sätt att "modifiera" KlassA-driften på en transistorstärkare så de i alla fall kommer i närheten av en rörförstärkares ljudkaraktärs fördelar, i alla fall fördelar enligt många. Personligen skulle jag nog påstå om man lyssna på en välbyggd rörförstärkare så är dess fördelar helt klart att föredra före transistorn. Har själv ägt några rörförstärkare av varierande kvalitét och prisklass.

Nyproducerade rörförstärkare med 2x50 watt ren KlassA, som även är stabila i strömförsörjningen, är stora som as, tunga som bly och kostar multum beroende på att det krävs en extremt kraftig nätdel med en enorm "över"strömförsörjning för att få ut hyfsat med effekt, eftersom så mkt effekt försvinner i värme, som måste kylas bort med rejält tilltagna kylflänsar. Dessutom drar dessa konstant el i mängder.

Ett sätt att "modifiera" KlassA är att låta förstärkaren jobba i klass A vid låga effekter för att sedan automatiskt gå över till klass AB (så fungerar i praktiken en klass AB förstärkare också) vid högre effektuttag. Då arbetar förstärkaren i klass A upp till ett par watt medan den ger nästan lika stor maxeffekt som en klass AB förstärkare, men då arbetar den i klass AB istället=en "oäkta" KlassA.

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Käre kunnige kompetente skicklige JB.... Jag besvarade simpelt och enkelt frågan huruvida det endast var rörförstärkare som kunde vara Klass-A.

Sen kan man givetvis väga in olika andra egenskaper med rör och transistorteknik som ni så vackert tar fram och nämner - men nota bene det är inte alla som gillar rörförstärkares stora tillskott av "värme" i ljudet.

Är ytterst medveten (även om jag olikt er ej ännu själv ägt någon rörförstärkare, fast jag drömmer nattetid om att det en dag står ett par Silver Night 300B i mitt vardagsrum) om problemen med att konstruera en välljudande rörförstärkare som levererar 2x50watt i klass A.

En god gissning är även att de som påstår att endast Rörförstärkare kan byggas som "Äkta klass A" och hävdar vilt och frenetiskt att CD-ljud är som köttfärs och att Skivspelare är som oxfilé som jag vill minnas att Dr Forsell en gång så målande uttryckte sig. B)

Er ödmjuke tjänare...

/Kent Johansson

:P

Postad 18 november 2005 - 10:48

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Käre kunnige kompetente skicklige JB.... Jag besvarade simpelt och enkelt frågan huruvida det endast var rörförstärkare som kunde vara Klass-A.

Er ödmjuke tjänare...

/Kent Johansson

:D

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte det han frågade om...utan om "riktig/äkta" KlassA. Risken var bara med det du utlämnade i ditt inlägg att folk börjar tro/likställer en "Äkta" klass A rörstärkare & en "falsk" KlassA transistorstärkare...och mellan dessa är det milsvid skillnad i ljudkaraktär.

Tyvärr är det även en okunskap som även Fyndbörsen försöker utnyttja i sin marknadsföring för denna stärkare...! Vad som sen låter bäst är dock upp till var och en.

Väntar fortfarande på svar ifrån Fyndbörsen hur man lyckats klara av värmeproblematiken vid så hög effekt i KlassA som 2x50 watt. Ska även ta upp frågan med Ljudmakarn och deras Advance.

För övrigt måste jag bara påtala att det var ett mycket onödigt ironiskt inlägg...:P

Tycker att det verkar finnas mer agg emot "kunskap" på detta forum än okunskap=nybörjare, som på engelska översätts till "rookie", som även används för nykomlingar på detta forum, oavsett deras tidigare kunskaper?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2005 - 11:10.

Postad 18 november 2005 - 11:22

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Det var inte det han frågade om...utan om "riktig/äkta" KlassA. Risken var bara med det du utlämnade i ditt inlägg att folk börjar tro/likställer en "Äkta" klass A rörstärkare & en "falsk" KlassA transistorstärkare...och mellan dessa är det milsvid skillnad i ljudkaraktär.

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig Klass-A är det så snart som du hanterar hela signalens amplitud (positiv & negativ) med samma förstärkningsenhet (rör/transistor). Klass A/B så snart som du delar upp den postivia och negativa flanken och hanterar dem separat.

Något annat påstod jag inte. Värdering "äkta/falsk".. tja säg det om du tycker det.
För mig är det en "äkta Klass-A" det så snart som den uppfyller kraven på signalhanteringen. Oavsett om det sitter rör eller ej i signalkedjan.

The perfect amplifier: A straight wire with gain...

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 18 november 2005 - 11:56

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0

Hej!

Jag skulle klassa 5500 som en riktig partymaskin som passar som hand i handske med NHT2.5i som jag tidigare har testat. NHT2.5i har ett dj-vla driv men är enligt mig inte något vidare på samspelthet och timimg.

<{POST_SNAPBACK}>

Där måste nog jag säga Stop!
NHT 2,5i tycker Jag behöver MKT mer kraft än vad en Marantz klarar av att ge. Dom 2,5i som finns i våran familj är kopplade till ett Fostgate steg på ca 140A o väger runt 35kg. Endast då kan man höra dess fulla potential anser jag. Tidigare var dessa hgt kopplade med en H/K7500 som nog ger minst dubbelt av allt mot en reciver i klassen som motsvarar 5600, men H/K 7500 klarar Inte att spela 2,5i fullt ut.

Visst så låter en Marantz reciver riktigt bra,även kopplad till ett par NHT men den bottnar ganska fort om man vill börja poppa. Jag tycker att NHT;s hgt låter bättre än det mesta o flesta i motsvarande prisklasser, detta beror ju på att jag gillar dess sätt att släppa ljudet så att ljudbilden ligger ovanför soffbordet eller att sångaren står o sjunger mig rakt i pannan.

Helt klart så tycker jag att Marantz är fina produkter med bra ljud o bild,ofta är dom lite bättre än motsvarande i samma klass när det ska spelas musik. Dock så har jag MKT svårt att tro att en A100 klarar att spela ut ett par NHT2,5i när det behövs ett steg från Fostgate för att visa vad dom verkligen går för.

Självklart så går det ju bra med andra steg oxå men för den som känner till Fostgate så kan det ge en lite aning om vilka enorma krafter vi pratar om.
Om man skulle koppla Marantz stoora värsting till så gissar jag på att man skulle få ett gudomligt fint ljud med NHT hgt,även Evo serien. NHT växer ju större driv man kopplar på,det gör Inte alla hgt.

Det som jag skrev tidigare att A100 kanske vill ha en hgt för 3-4-5ggr sitt eget pris för att visa sina egenskaper tror jag kan stämma. Ta tex Kappa 600 från Infinity,den kanske skulle ta fram det som A100 klarar att leverera. Tror att A100 skulle hantera Kappa 600 bättre än en Marantz 5600 då A100 är en 2ch stärkare o den har ju vikten på sin sida.

A100 var ju kopplad till Proson hgt när vi började att lyssna. A100 tog Inte fram Nån xtra ton från Proson högtalarna. Nu gillar jag inte alls Proson över huvud taget,tycker Inte att dom växer med elektronik som mångdubblar kostnaden mot vad hgt i sig kostar.

Koppla sen Kappa 600 till en Myryad eller kanske ett Rotel steg så kommer garanterat Kapporna att växa. Om Jag skulle plocka ihop ett 2ch stereo paket o en A100 skulle vara med på listan skulle Jag kanske välja ett par Elac eller ett par NHT stativare. A100;s lugn kombinerat med en hgt som kan släppa ljudet på ett bra sätt tror jag skulle fungera Mkt bra ihop.

A100 Är en bra stärkare,helt klart. Dock så behöver man Inte hypa den som en värsting som är bäst på Allt. Tror att den kommer att ge måånga ljudintresserade trevliga stunder en lång tid framöver,med rätt cd,rätta hgt o bra kablar kan man få en hyffsat billig anl som kanska kan spela i klasser som är dubbelt så dyra. Den Har egenskaper som man ofta bara ser i dyrare setup;er.

Ta tex Marantz cd spelare för 2-3tkr? Den kunde ju kosta dubbelt enl testerna i tidningarna. En sån cd med en A100 kommer man nog vääldigt långt tror jag.

//Janne

Postad 18 november 2005 - 12:12

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Tjohooooooo nu ska jag skriva ett On-Topic inlägg :P (tror jag)

Lör 26/11 så blir det provlyssning hos Fyndbörsen i Torup. :D

MVH Kribban

Postad 18 november 2005 - 13:21

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Hej!

Jag skulle klassa 5500 som en riktig partymaskin som passar som hand i handske med NHT2.5i som jag tidigare har testat. NHT2.5i har ett dj-vla driv men är enligt mig inte något vidare på samspelthet och timimg.

<{POST_SNAPBACK}>

Där måste nog jag säga Stop!
NHT 2,5i tycker Jag behöver MKT mer kraft än vad en Marantz klarar av att ge.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med. Teoretiskt kanske klang kanske är rätt, men 2.5orna tycker jag känns slöa och instängda med lite kraft. (Däremot med mycket kraft en riktigt rolig kompromiss där hifi kombineras med lätt partykänsla. Rolig högtalare som jag gillar till bio.) (Däremot kan jag nog tänka mig annat än Fostgate som klarar 2.5orna ganska bra. B). )

(och nej - det har inte något med "rookie" att göra att jag tycker olika. B) )

By the way - kul att du skrev om dina intryck Janne.

Har jag fattat det rätt att du tycker att H/Kn är bättre än XTZ i stereo (generellt, men inte i ala avseenden) samt att Arcam tokspöar H/K i stereo? Isf - AVR300 - vad motsvarar det ungefär för stereomodell? Är det A80 som ligger närmast att jämföra med?

Vill inte ge mig in i kriget om rookies, men har lite svårt att förstå en del av gnället om "rookiepåhopp" de det stäls mot en del av de angrepp som ställs mot JB. (Visst ska han tåla en del då han sticker ut hakan, men snack som "Självutnämnda gudar" och "Härskare" mm tycker jag är jäkligt lågt. :D )

Pefre - kul påminnelse om de gamla länkarna. Anders Månsson-historien fick ju en kul slutknorr(?). :P

Ser fram mot JBs provlyssning av Advance.

Postad 18 november 2005 - 14:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

En moderator skulle ganska enkelt kunna avfärda eller bekräfta elitens misstankar mot rokies genom att jämföra lite ip-adresser. 

<{POST_SNAPBACK}>

Lite nyfiken etersom jag inte är så hemma på data, men behöver det egentligen säga särskilt mycket? Själv skulle jag inte ha några som helst problem att logga in på kollegors datorer, använda föräldrar eller svärföräldrars datorer eller t.o.m. låna några av firmans alla gamla modem som ligger och skräpar om jag hade oärliga avsikter. Visst är det en del jobb, men då man ser vad en del firmor haft för sig på vissa forum för att sälja sina saker skulle inte jag bli förvånad om det skulle förekomma.
OBS! Inget mot dig Kent (eller någon annan heller för den delen), bara en allmän fundering. det enda jag har emot är att jag tycker det är en tråkigt aggresiv formulering. Knappast bättre än den "elit" som sägs klanka ner på rookies...eller?

Kanske kan vi hålla oss till att skriva recentioner, ställa frågor och svara frågor utan aggresiva under- (och över-) -toner så slipper moderatorerna en rensning igen?

Sorry, sorry, sorry för OT.

We shall overcome .. we shall overcomme ...

Postad 18 november 2005 - 14:06

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Hehe enklare än så tom.

Finns listor på massor av fria proxys så det är i princip bara och regga sig skriva inlägg, byta proxy regga sig skriva nytt inlägg etc....Allt från samma dator men med olika publika IP.

Postad 18 november 2005 - 15:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Där ser man . Är man bara lite mer begåvad än jag är det alltså ganska enkelt. :D Nåja. Ska inte späda på konspirationsteorierna mer. Min nyfikenhet är stillad.

Postad 18 november 2005 - 17:03

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0
Bara för att man är ny på forumet betyder INTE det att man är 13,5 år gammal o kanske inte upptäkt skillnader mellan olika typer av ljud. Jag anser att man inte har den kunskapen om att tolka ett ljud av bara 1st hgt märke/modell.

Om man är ny oavsett ålder inom HiFi så tar det ett tag att smälta sitt eget inköp som man oftast Alltid är supernöjd med. Man kan inte enbart göra en bedömning om man inte har kunskaper om olika karaktärer.

För mig så säger Inte priset nånting om det är bra eller inte när det gäller hgt. Visst ger det en hint om att det kan vara märkes produkter när priset stiger men det säger inget om det låter bättre eller om man själv gillar det dyrare alternativet.

Det kommer säkert att ogillas av många mina synpunkter men jag hävdar ändå att man måste ha en viss erfarenhet av att skilja ett ljud från ett annat. Många kan säkert höra skillnader men när det gäller att bedömma olika intryck för att sen kunna beskriva dessa på ett sätt som andra ska tolka så krävs det mer än sin första utrustning att gämföra med.

Om nån köper sitt första paket o tycker att det låter bra så innebär ju Inte det att personen tycker fel. Denna person tycker oftast att det låter detaljerat o luftigt osv,men för att inte klanka ner på "nybörjaren" så måste man tänka på att personen Är nöjd med det den har.

Först när denne vill o behöver göra en uppgradering så kommer denne att säga att Allt blev bättre med dom nya prylarna,det kanske det oxå blev o där av ett byte.Efter ett gäng byten så tror jag att man märker mer specifika skillnader så som djup,dynamik,bredd o övriga detaljer som man letar efter när man hållit på ett tag med ljud.

Jag är absolut inget självutnämt proffs som kan eller vet allt.Är nu 33år o har med ca 15års stort intresse för ljud kommit fram till en klangkaraktär som Jag eftersträvar att få.Den ska vara gosigt varm med ett myller av detaljer (smackningar,tandskaller,snorkråkor i borren,mm) sen gillar jag brutalkraft till film.Allt ska finnas med riktigt övertygelse,kanske inte alltid korrekt till film när det gäller effekterna för dom ska inte bara höras,dom ska kännas oxå.

Ett korrekt ljud med en helt Rak frekvenskurva är inte alltid så rolig att lyssna till.Denna kan fås med texAx10 från Pioneer,kanske inte helt rak men väldigt nära.Detta ljud blir föör matt o tråkigt för mig.H/K 8500 ger absolut Inte en rak tonkurva men betydligt roligare att lyssna till.Riktiga audiofiler gillar den totala härmningen av ett liveljud,men det är ju inte alltid som live låter bäst heller.Lite bidrag av en mustig cd eller en stärkare Kan lyfta total intrycket tycker jag.

Nu är det väldigt mkt OT,kritiken är jag villig att ta. Jag har själv varit rookie o tyckt att man får ett kalas bra ljud för 2tkr.Det får man oxå men med tiden så kommer Alla att hitta nya sätt att uppleva ljud om man fastnar i beroendet som jag har gjort.Jag har ju tex klivit ner i kostnad med mina hgt från ca 8tkr till 2tkr,detta pga att jag hittat en kombo som passar mitt öra bättre idag.

Rookisar har vi alla varit,ingen blir fulllärd.Jag gillar att det kommer nya tillskott till forumet men dom som är mer erfarna av ljud o bild osv kan visa respekt även till dom nya.

Jb;s framfart mot nykomlingar kan jag förstå då måånga hypat vissa saker osv.Jag kan även förstådom som ser JB som en kritisk besserwisser :D som ser ner på andras förmågor eller kunskaper.Jag tror Inte JB ser ner på nykomlingarna,däremot så är det Många som reagerar när en person skriver en recension om en produkt som första inlägg med bara 10;or i betyg (av 5 möjliga).

Alla är vi olika o alla ska få ha rätten till att tycka olika Utan att bedömmas som okunnig eller osmart.
Alla kränkta eller träffade ber jag om ursäkt till,menar Inget illa.

//Janne

Edit;stavfelen igen.

Postad 18 november 2005 - 19:30

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Nopp,  har långt ifrån kunskaper om nästan alla produkter, men en del. Om jag visste allt borde jag inte behöva ställa så många frågor... :D Allvarligt, jag brukar bara gå in i trådar där jag har erfarenhet eller vill veta mer...därav orsaken till intresset för typ nya märken som XTZ, Dynavoice m.fl. Har dessutom testat på XTZ-produkter & Dynavoice-produkter hemma, med goda slutbetyg på grejerna.

Om hemmiljö har jag en HEL del erfarenhet av vissa produkter, mest ngr år tillbaka i tiden. Trots allt händer det inte sååå himla mkt med grundkaraktären mellan olika årsmodeller, talar då främst om stereoprylar. Man hör än idag att t ex en Rotel låter rätt nära en Rotel för 10-15 år sedan, även om även denna förändrats lite till dagens datum.

I unga år var jag även "testpilot" åt hifibutikerna på orten, hade hemma massor med olika märken i olika prisklasser och testade hur olika märken fungerade med andra, dvs man t ex bröt märkeskedjan, vad hände då. Det var riktigt intressant, särskilt då man bröt Linn-kedjan.

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ett väldigt informativt svar. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att det många gånger är väldigt tidskrävande att skriva en egen recension som sedan sågas av en med väldigt hög credit på forumet och säger så låter det visst inte.

En lyssning är ju högst personlig och med människans svåra förmåga att minnas ljudupplevelsen och få över den till ord så blir det snarare känslan som infann sig vid lyssning man kanske borde skriva ner? Jag vet t.ex att det kan skilja från dag till dag hur jag upplever min egen anläggning, är det utrustningen eller mina öron som det är fel på den dagen då anläggningen låter kass och tråkig?

Det du skrev om Rotel ger mej intrycket av att du är hemma på dom, hur är deras Cd-spelare ljudmässigt? Om jag inte missminner mej så har dom en eller flera som skulle kunna matcha Class A-100 ypperligt till det yttre.

Postad bild

Edit: Hittade bild.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 18 november 2005 - 21:51.

Postad 18 november 2005 - 23:12

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Jag börjar med att be om ursäkt, jag orkar inte plöja igenom tråden för svar.

* Om man kör XTC Class A100 som slutsteg, är fortfarande volymkontrollen aktiv, i så fall hur ställer man den, fullt blås eller?

* Går det att monokloppla?

* om man bara driver en kanal i steget, är det skadligt på nått vis?

case

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.