Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 11 December 2016 - 23:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Slog till på denna (som många andra) på BF. Har 55b6, kör med Rtings inställningar nu till att börja med ... Men något som är värre var fotbollen idag (viasat HD via parabol) ... Men det såg inte vackert ut ... Det gjorde så att det såg ut som om gräsmattan mer var en grön lavasörja. Aldrig sett samma fenomen på plasman.

Bifogad fil  65081-I-Give-Up (1).jpg   27.09K   0 Antal nerladdningar

Svaret fanns några inlägg ovanför ditt ;) 

https://www.minhembi...59#entry4393888

Postad 11 December 2016 - 23:47

Unregistered73f5e20a
  • Unregistered73f5e20a
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Då återstår att köpa mätare+programvara (HCFR-programvaran är iofs gratis) och göra jobbet själv. Tar klart mer tid men jag skulle tro att de allra flesta som börjar "leka" faktiskt tycker det är kul.

Några andra BRA råd är svårt att ge.

Om man ska köpa utrustning, vad ska man köpa för modell? Ca pris?

Annars får man göra de nästa bästa, packa in tvn i bilen å åka dit och få den kalibrerad på plats istället för hemma. Kanske inte lika bra men säkert bättre än att sitta här å famla i blindo känns det som.

Postad 11 December 2016 - 23:55

Unregistered3261912c
  • Unregistered3261912c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

När jag packade upp min tv så fanns varken Harman Kardon "klistermärket" nere till höger på skärmen eller skyddsfilmen på övre baksidan. Känns lite som  jag har fått en använd/tillbakalämnad tv, eller vad tror ni?

Postad 12 December 2016 - 00:41

mblom
  • mblom
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Spontant tror jag du då får gå upp på den dyrare E6 som har dubbla mottagare men jag kan ju ha fel.

Den var inte så smart som jag trodde då :-) Får väl fortsätta att använda mina plattskärmar till att vara dumma och koppla in externa-enheter som gör det jag vill. Dubbla mottagare har funnits i många år. Såg att Sony erbjuder det i alla sina skärmar från 2015.

Postad 12 December 2016 - 08:31

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

När jag packade upp min tv så fanns varken Harman Kardon "klistermärket" nere till höger på skärmen eller skyddsfilmen på övre baksidan. Känns lite som  jag har fått en använd/tillbakalämnad tv, eller vad tror ni?

Jag hade inte heller något Harman Kardon klistermärke. Förpackningarna kan ju ändras något, vet att tidigare builds hade plastfilm på hela foten till skärmen medans andra inte. Men att dom skulle slutat med skyddsplasten bak låter skumt.

Redigerat av Jaxione, 12 December 2016 - 08:42.

Postad 12 December 2016 - 08:38

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Slår jag av true motion så småhackar det ngt vansinnigt... Vad brukar de flesta ha på de-judder å de-blur i användarläge på true motion?

Se först och främst till att du har senaste mjukvaran installerad (+ utför gärna en total fabriksåterställning efteråt för att rensa om gammalt ligger och skräpar i processorn). LG har gjort förbättringar på rörelsehanteringen (ex.vis judder) samt även för TruMotion, men är fortfarande problematiskt till viss del (beroende på hur känslig du är för detta) och inget du kommer kunna undvika helt. 

Testa sedan TruMotion User; De-judder 2/3 samt De-blur 10. Den största effekten har De-judder; ju mer du ökar denna desto mer artificiell "såpopera-effekt" får du, samt diverse otrevliga artefakter. Även på låga nivåer kommer du emellanåt se vissa artefakter, speciellt i lugna dialogscener på människors ansikten som onaturligt rycker till. LG's interpoleringsteknik är något bristfällig. Inget nytt under solen.

Tänk på att visst 24Hz material kan uppvisa mer judder än andra - kan variera nåt oerhört beroende på materialet i sig. Tittade exempelvis på följande Blu-ray filmer i går: "Oblivion" och "Spectre" där den förstnämnda inte uppvisade särskilt mycket judder överhuvudtaget medans den sistnämnda såg rätt bedrövlig ut. Kände mig tvungen att slå på TruMotion med "Spectre" av just denna anledning.

Postad 12 December 2016 - 08:51

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Annars får man göra de nästa bästa, packa in tvn i bilen å åka dit och få den kalibrerad på plats istället för hemma. Kanske inte lika bra men säkert bättre än att sitta här å famla i blindo känns det som.

TV'n kalibrerad i nåt annat rum än där den ska stå?

Då förbigår du förmodligen en del av fördelarna med kalibrering. En ordentligt utförd dito tar även hänsyn till ljusmässiga egenskaper i ditt specifika rum där du ska avnjuta bilden. Iallafall enligt den isf certifierade expert jag pratade med förra veckan och nu bokat tid med för hembesök i Januari. Han ska göra panel-specifika kalibreringar för bästa inställningar under ljus dagtid, sedan mörklägger jag rummet för motsvarande kalibrering för mörkare kvällar.

Postad 12 December 2016 - 09:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om man ska köpa utrustning, vad ska man köpa för modell? Ca pris?

Börja kika i Bildkalibreringstråden, här nånstans (eg sidan innan):
https://www.minhembi...=134484&page=55

Redigerat av pacman, 12 December 2016 - 09:21.

Postad 12 December 2016 - 10:17

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Kör gemene man ett läge på dagen och ett läge på kvällen?

Alltså byter profil då eller? Har alltid kört på samma oavsett tidpunkt på dag. 

Kanske fått mörklägga ett fönster då solen vart som värst.

Postad 12 December 2016 - 10:22

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Kör gemene man ett läge på dagen och ett läge på kvällen?

Alltså byter profil då eller? Har alltid kört på samma oavsett tidpunkt på dag. 

Kanske fått mörklägga ett fönster då solen vart som värst.

Jag använder respektive isf Expert läge beroende på ljuset i rummet, ja. Behöver inte samma ljusstyrka när det är mörkt, exempelvis.

Postad 12 December 2016 - 10:34

Unregistered47635200
  • Unregistered47635200
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som några andra att bilden blinkar vitt/ljust i kanterna när jag använder den inbyggda Netflix-appen samt när jag kör netflix via ATV. Det försvinner dock om jag sätter på Noice reduction, räcker med low. Svårt att veta om det är något fel på just min skärm eller om det är ett mer allmänt fel. Vore intressant att vet om någon med samma fel bytt sin tv och upplever skillnad.

Vanlig hdtv via Comhems tivo funkar utmärkt med en helt grym bild efter vissa initiala tveksamheter.

Postad 12 December 2016 - 11:36

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Fellow88, Ringblixt & Ageve tack för att ni tog er tiden att svara  :)

Var kanske lite otydlig i mitt inlägg, jag har inte varit inne och pillat med vitbalans eller andra "expert"-parameter.

Det jag har följt med Rtings inställningar (som jag hittade via en länk tidigare i tråden) är följande:

Bildläge: ISF Mörkt (Kanske galet då jag har Svenska, och det verkar vara ombytta inställningar mellan mörkt och ljust. Blir det bättre att byta till ISF Ljust?)

Oledlight: 40

Kontrast: 100

Skärpa H & V: båda på 0

Svartnivå: Låg

Som ni ser i länken så rekommenderar de inte att använda deras inställningar (white balance and colorspace calibration), så det har jag inte gjort, utan kört som ISF är standard.

Förutom denna specifika fotbollsmatch (i extremt motljus från solen) så har jag sett närmre ett tiotal matcher där det inte har funnits något att anmärka på bildkvalitén.

Menar ni att man inte kan undvika blödningar av färger i ISF-inställningarna på tvn?

Har haft ett gäng plasmor tidigare (problem med lila maskar som någon kanske minns?) annars inga blödningar i färgerna. Har även X55 (projektor) och har tidigare haft Epson 3200, aldrig några liknande bekymmer.

Är det någon som har en B6 och som kan titta på Chelsea-West Brom i efterhand och säga att bilden är bra när solen lyser rakt in i kameran?

Vill bara få konfirmation på vart problemet sitter, sändningen, viasat-boxen eller brist i oledtekniken (eller LGs grundinställningar)

Fick i morse en uppdatering till tvn, så den körde jag, under kvällen (om jag hinner) ska jag fabriksåterställa tvn och se om det hjälper.

Postad 12 December 2016 - 11:49

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Har inte skruvat mer än på truemotion och sharpness. Så out of box tycker jag att Standard funkar bäst för sport och vanlig tv.

Dark Room för film och serier.

Ang kalibrering,  om man ska kosta på sig en från MM, funkar den på både UHD HDR och tex Dark Room?

Postad 12 December 2016 - 12:24

Unregistered73f5e20a
  • Unregistered73f5e20a
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

TV'n kalibrerad i nåt annat rum än där den ska stå?

Ja, du kanske missade men jag bor ca 40 mil från närmsta isf kalibrerare, vad jag vet iaf. Så jag tror inte de är intresserade av att komma till mig för en rimlig peng.
Så ska läsa på lite å se om jag ska ge mig på det själv eller ta med tvn å åka för att få den någorlunda inställd.

Postad 12 December 2016 - 12:26

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Ny uppdatering idag till B6:an?

Postad 12 December 2016 - 12:35

Unregistered73f5e20a
  • Unregistered73f5e20a
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Börja kika i Bildkalibreringstråden, här nånstans (eg sidan innan):
https://www.minhembi...=134484&page=55

Tack för hjälpen, ska läsa på senare idag å se om det är ngt för mig.

Postad 12 December 2016 - 12:36

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Ja, du kanske missade men jag bor ca 40 mil från närmsta isf kalibrerare, vad jag vet iaf. Så jag tror inte de är intresserade av att komma till mig för en rimlig peng.
Så ska läsa på lite å se om jag ska ge mig på det själv eller ta med tvn å åka för att få den någorlunda inställd.

Det missade jag. Då kan det självfallet bli komplicerat, eller himla dyrt  :huh: Kanske får kompromissa lite.

Postad 12 December 2016 - 12:56

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Usch jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska behålla tvn eller inte. Ser vissa bildfel under normalt tittande, men det är ju inte jätteofta. Läst mycket om tinten och det verkar som man ska ha en väldig tur om man ska få en helt utan.

Hur har ni andra det med banding? Ser ni absolut ingen alls? Jag har ett svagt band som syns under fotboll och panoreringar över ljusa bakgrunder plus en del banding under hockey och i near black.

Svårt detta, går ju att gambla på ett nytt exemplar i mellandagarna men det kan ju både vara bättre och sämre. Vet med mig att jag är känslig, särskilt för banding så det är svårt att jämföra sig med andra då jag kanske ser banding där andra inte gör det.

Postad 12 December 2016 - 13:07

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Usch jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska behålla tvn eller inte. Ser vissa bildfel under normalt tittande, men det är ju inte jätteofta. Läst mycket om tinten och det verkar som man ska ha en väldig tur om man ska få en helt utan.

Hur har ni andra det med banding? Ser ni absolut ingen alls? Jag har ett svagt band som syns under fotboll och panoreringar över ljusa bakgrunder plus en del banding under hockey och i near black.

Svårt detta, går ju att gambla på ett nytt exemplar i mellandagarna men det kan ju både vara bättre och sämre. Vet med mig att jag är känslig, särskilt för banding så det är svårt att jämföra sig med andra då jag kanske ser banding där andra inte gör det.

Känner du dig så här pass osäker kommer du säkert sitta och irritera dig fortsättningsvis om du behåller den. Är det värt det...? Frågan är väl också vad du i sådana fall tänkt ersätta den här med (annat än ytterligare en B6) och om den möjligtvis är bättre?

Själv har jag inte något synligt bekymmer med banding, verkar vara ett problem på vissa 65" snarare än 55" (?).

Postad 12 December 2016 - 13:14

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Känner du dig så här pass osäker kommer du säkert sitta och irritera dig fortsättningsvis om du behåller den. Är det värt det...? Frågan är väl också vad du i sådana fall tänkt ersätta den här med (annat än ytterligare en B6) och om den möjligtvis är bättre?

Själv har jag inte något synligt bekymmer med banding, verkar vara ett problem på vissa 65" snarare än 55" (?).

Jo det är väl så. Blir nog att jag prövar åtminstone en B6V till om priset går ner igen i mellandagarna. Försöker bara lista ut om jag har orimliga förväntningar eller om jag fått ett lite sämre exemplar. Men jag behöver inte titta efter nån banding i hockey, fotboll och near black. Den syntes utan nitpicking.

Postad 12 December 2016 - 13:17

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Ny uppdatering idag till B6:an?

Den jag fick upp idag (04.30.65) har ju diskuterats tidigare i tråden, jag har bara inte sökt aktivt efter den, utan nu kom den upp när jag startade tvn i morse.

Postad 12 December 2016 - 13:22

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Den jag fick upp idag (04.30.65) har ju diskuterats tidigare i tråden, jag har bara inte sökt aktivt efter den, utan nu kom den upp när jag startade tvn i morse.

Jaha då är jag med.

Postad 12 December 2016 - 13:47

sohe
  • sohe
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Jag har 65” och måste säga att jag inte upplever några som helst problem med banding, posterisering eller liknande vid vanligt tittande. Jag har utgått från ISF Dark room/bright room, stängt av alla ”bildförbättringar” inklusive TrueMotion, samt justerat OLED light och kontrast i bägge lägena.

Jag har Viasats UHD box och har tittat en hel del på fotboll, främst i HD, men också UHD och det flyter på väldigt bra tycker jag. UHD är snäppet bättre än HD, men inte mycket bättre. Även de vanliga SD sändningarna är klart tittbara, kanske att min tidigare Panasonc ZT60 klarade av dessa lite bättre, men det är marginellt.

Jag har ännu ingen UHD Blu-ray men ”vanlig” 1080p Blu-ray blir fantastiskt bra på den här skärmen, lider inte av något 24p judder, inte värre än det man får räkna med per default. Det enda problemet jag haft är att jag inte får HDMI ARC att fungera till mitt försteg så jag kör Optisk SPDIF från TVn istället.

Som sagt, på det stora hela är jag väldigt nöjd, och då jämför jag alltså med en Panasonic ZT60, kalibrerad av @Ringblixt :)

Är fortfarande inom öppet köp-perioden men jag tror LGn blir kvar och Pannan får hitta ny ägare eller pensioneras i ett annat rum. Troligen kommer jag låta kalibrera LGn när jag definitivt bestämt mig för att behålla den.

Redigerat av sohe, 12 December 2016 - 13:48.

Postad 12 December 2016 - 14:53

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1

[...]

Menar ni att man inte kan undvika blödningar av färger i ISF-inställningarna på tvn?

Förklaringen kan ligga i kvaliteten på sändningen. Men också i inställningarna.

Kontrast på 100 styr över bilden mot vitt och den kan inte längre återge alla nyanssteg nära max hos Röd, Grön och Blå. Någon färgkanal klipper lite tidigare än de ändra. När TV:n försöker skapa den där ljusa, gröngula gräsmattan i solskenet har den inte längre alla nivåer av rött att bygga bilden. Allt är istället samma maximala rödton och då blir det ett tydligt gult fält.

Hos B6V fick jag dra ned Kontrast-reglaget ganska långt för att undvika den här klippningen och missfärgningen av ljusa nyanser. Landade runt 70-75.

Postad 12 December 2016 - 15:43

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Jo det är väl så. Blir nog att jag prövar åtminstone en B6V till om priset går ner igen i mellandagarna. Försöker bara lista ut om jag har orimliga förväntningar eller om jag fått ett lite sämre exemplar. Men jag behöver inte titta efter nån banding i hockey, fotboll och near black. Den syntes utan nitpicking.

Bortsett från varierande preferenser och förväntningar så förekommer ju tyvärr panel-lotteri, och frågan är om vi någonsin undkommer det...?

Postad 12 December 2016 - 16:09

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 1

Förklaringen kan ligga i kvaliteten på sändningen. Men också i inställningarna.

Kontrast på 100 styr över bilden mot vitt och den kan inte längre återge alla nyanssteg nära max hos Röd, Grön och Blå. Någon färgkanal klipper lite tidigare än de ändra. När TV:n försöker skapa den där ljusa, gröngula gräsmattan i solskenet har den inte längre alla nivåer av rött att bygga bilden. Allt är istället samma maximala rödton och då blir det ett tydligt gult fält.

Hos B6V fick jag dra ned Kontrast-reglaget ganska långt för att undvika den här klippningen och missfärgningen av ljusa nyanser. Landade runt 70-75.

Tack, då kan vara en förklaring då, har ju möjlighet att se matchen i efterhand.

Har även en HD DVE hemma, som jag inte har använt på tvn ännu, tänkte köra igenom den under julledigheten.

Postad 12 December 2016 - 16:27

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

...........................Vanlig hdtv via Comhems tivo funkar utmärkt med en helt grym bild efter vissa initiala tveksamheter.

Sitter själv med ComHem och TiVo,
Har ett abonnemang med tvillingkort och köpte en ci+ modul, och då man slipper en skala i boxen och då dessutom tv'ns dekoder själv ändrar upplösning som den ska vilket inte TiVon gör längre så finns bättre bild att få, gjort A-B tester och som jag ser det är det värt att fundera på.

Sedan kan man sortera kanaler i rätt ordning, vet nu inte om det är pga. att jag har den i engelsk mode (lättare mer att hitta om man behöver söka på nätet) som gör att kanalerna inte ligger låsta, men för mig är detta ett stort plus.

Kolla om någon granne har kort och en ci+ modul samt några hd abonnemang och kika, värt ansträngningen som sagt. (som jag ser det)

..............Jag har ännu ingen UHD Blu-ray men ”vanlig” 1080p Blu-ray blir fantastiskt bra på den här skärmen, lider inte av något 24p judder, inte värre än det man får räkna med per default. Det enda problemet jag haft är att jag inte får HDMI ARC att fungera till mitt försteg så jag kör Optisk SPDIF från TVn istället.......................................

Du har säker kollat in marknaden, men paketet med Samsung UBD-K8500P som innehåller 3 hd filmer var inte dumt och bra sänkt på BF, kommer inte ihåg hur länge dom skickar med filmerna men tror det var till efter jul?

Men till saken den har dessutom 2 hdmi där man kan skicka uhd till tv'n och det andra in i stärkaren som fungerar fint.

Kämpade och lade tillfälligt ned med min passtrough för PS4 som sitter direkt i tv'n och Chromecast Ultra och nu i slut tampen med storröj i kabel-hv så nu har jag börjat med pass no. två med mina ljudproblem.

Denna sida fastslår att det jag vill göra ska gå :)

http://www.rtings.co...dio-passthrough

-ld99

Redigerat av Unregistered8addaf2c, 12 December 2016 - 16:31.

Postad 12 December 2016 - 16:34

Xhit
  • Xhit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Lite läsning för den O-invigde. :)

http://arstechnica.c...st-and-content/

Postad 12 December 2016 - 16:45

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Efter Ringblixts analyser kring gamma och kontrast och dessutom med MM kalibrering genomförd idag hamnar jag på

(B65, Version 04.30.65)

ISF Dark, Oled 30-60 beroende på ljus i rummet, Contrast 79, Brightness 52 (relativt mörkt rum), Warm 2, Gamma 2.2, Sharpness V7/H7, Tint 0, Colour 50, Colour Gamut Normal, Real Cinema On, Aspect Ratio Original, Just Scan On.

All bildförbättring av (ej testat med).

En del justeringar i White Balance och 2/20.

Det mesta ser extremt bra ut med en färgnyansrikedom, kontrast, detalj och ett djup jag inte begriper hur HDR10/DV skall slå. Skall bli spännande att se.

​Pirates of the Caribbean CBP och The American briljanta på Blu Ray. Åsa Nisse (på tv efter att MM lämnat) på kabel var mer än acceptabel. Apple TV Netflix Outlander SD och Hundraåringen HD utmärkta. Jag är noggrannare på blu ray än andra källor och relativt okänslig för rörelseproblem.

När det gäller snö/mulet  inbillar jag mig, på marginalen, att bilden är jämnare (tvn lägger till mindre, ser inte något öht, kunde ana något förut) samtidigt som den allmänt är mer nyanserad (lyfter färgschatteringar, valörer) efter kalibrering.

Edit: vid inställningarna ovan var tvn inte i närheten av de posteriseringsproblem Ringblixt hade bilder på.

Redigerat av dsirk, 12 December 2016 - 18:32.

Postad 12 December 2016 - 18:10

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Typ har jag ett fönster bakom tvn köp samsung? :)

Postad 12 December 2016 - 18:21

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 1

Efter Ringblixts analyser kring gamma och kontrast och dessutom med MM kalibrering genomförd idag hamnar jag på

(B65, Version 04.30.65)

ISF Dark, Oled 30-60 beroende på ljus i rummet, Contrast 79, Brightness 52 (relativt mörkt rum), Warm 2, Gamma 2.2, Sharpness V7/H7, Tint 0, Colour 50, Colour Gamut Normal, Real Cinema On, Aspect Ratio Original, Just Scan On.

All bildförbättring av (ej testat med).

En del justeringar i White Balance och 2/20.

Det mesta ser extremt bra ut med en färgnyansrikedom, kontrast, detalj och ett djup jag inte begriper hur HDR10/DV skall slå. Skall bli spännande att se.

​Pirates of the Caribbean CBP och The American briljanta på Blu Ray. Åsa Nisse (på tv efter att MM lämnat) på kabel var mer än acceptabel. Apple TV Netflix Outlander SD och Hundraåringen HD utmärkta. Jag är noggrannare på blu ray än andra källor och relativt okänslig för rörelseproblem.

När det gäller snö/mulet  inbillar jag mig, på marginalen, att bilden är jämnare (tvn lägger till mindre, ser inte något öht, kunde ana något förut) samtidigt som den allmänt är mer nyanserad (lyfter färgschatteringar, valörer) efter kalibrering.

Intressant! TACK för din efter-kalibrerings-feeback!  :)

Postad 12 December 2016 - 18:40

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Nu har jag haft tvn någon vecka.
Och jag bara såå jäkla nöjd. Valde mellan denna och Sony 9305.
Jag ångrar mig inte en millisekund...
Vilken bild och kan inte hitta något som jag inte gillar. Helt outstanding.
Gick ändå från en av Panasonics sista plasma, vilket jag ansett som ruggigt bra. Men allt fick en helt ny innebörd.
I Februari kommer jag mest troligen investera i en Kalibrering också.

En lite fråga bara. Skulle MMs kalibrering vara sämre än någon annans???

Postad 12 December 2016 - 19:06

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Bortsett från varierande preferenser och förväntningar så förekommer ju tyvärr panel-lotteri, och frågan är om vi någonsin undkommer det...?

Nej man gör väl inte det. Det som oroar mig lite nu är att

1. B6V inte finns i lager på varken Mediamarkt, Elgiganten eller Netonnet i min stad. Netonnet verkar dessutom gått över till att bara sälja den via nätet.

2. Det inte blir samma låga pris i mellandagarna.

3. Nästa B6V ska vara sämre än min förra.

Har packat ner min i kartongen och sneglat och funderat på om jag ska packa upp den igen, men samma saker som jag packade ner den för kommer ju finnas där när jag packar upp den igen :)

Redigerat av Jaxione, 12 December 2016 - 19:07.

Postad 12 December 2016 - 20:03

Xhit
  • Xhit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Rättelse: Lite läsning för den OLEDsagade! :D

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  mask.jpg   20.22K   1 Antal nerladdningar

Postad 12 December 2016 - 20:11

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0

En lite fråga bara. Skulle MMs kalibrering vara sämre än någon annans???

Kanhända att "Någon Annans" är bättre. Kommer du se skillnad?

Postad 12 December 2016 - 22:06

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Kanhända att "Någon Annans" är bättre. Kommer du se skillnad?

Troligen inte. Bara vill ha för mig att någon "kunnig" någonstans i ämnet skrev att deras kalibreringar inte va den bästa. Har själv tänk gå till MM, med tanke på deras prissättning..

Postad 12 December 2016 - 22:57

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Jag tror MMs kalibreringar är kanon!
Av entusiaster för en bred kundgrupp helt enkelt.
Rätt utbildade om med Perra på "ring en vän" kortet så finns alla förutsättningar för att det ska bli riktigt bra.

Som med allt så kommer en del rutin med erfarenhet. Det gäller att köra igenom en hel del skärmar för att bli snabbare och tryggare i besluten. Alla börjar vi dock någonstans och jag har dessutom svårt att se någon med mer erfarenhet på LGs B6 än just mm-killarna när det gäller kalibrering. :)

Finns det någon som gör det bättre? Troligtvis.
Men det betyder inte att det skulle bli dåligt med MM. Tvärtom. They've learned from the best.

Med vänlig hälsning, Jacob

Postad 12 December 2016 - 23:34

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Fellow88, Ringblixt & Ageve tack för att ni tog er tiden att svara :)

Var kanske lite otydlig i mitt inlägg, jag har inte varit inne och pillat med vitbalans eller andra "expert"-parameter.

Det jag har följt med Rtings inställningar (som jag hittade via en länk tidigare i tråden) är följande:

Bildläge: ISF Mörkt (Kanske galet då jag har Svenska, och det verkar vara ombytta inställningar mellan mörkt och ljust. Blir det bättre att byta till ISF Ljust?)

Oledlight: 40
Skärpa H & V: båda på 0
Svartnivå: Låg

Som ni ser i länken så rekommenderar de inte att använda deras inställningar (white balance and colorspace calibration), så det har jag inte gjort, utan kört som ISF är standard.

Förutom denna specifika fotbollsmatch (i extremt motljus från solen) så har jag sett närmre ett tiotal matcher där det inte har funnits något att anmärka på bildkvalitén.

Har haft ett gäng plasmor tidigare (problem med lila maskar som någon kanske minns?) annars inga blödningar i färgerna. Har även X55 (projektor) och har tidigare haft Epson 3200, aldrig några liknande bekymmer.

Är det någon som har en B6 och som kan titta på Chelsea-West Brom i efterhand och säga att bilden är bra när solen lyser rakt in i kameran?
Vill bara få konfirmation på vart problemet sitter, sändningen, viasat-boxen eller brist i oledtekniken (eller LGs grundinställningar)

Fick i morse en uppdatering till tvn, så den körde jag, under kvällen (om jag hinner) ska jag fabriksåterställa tvn och se om det hjälper.

Färgskala måste du ändra till normal också om du inte gjort det. När jag var ny med teven visste jag inte det och hade bred färgskala. Blev knall röda sockar och överdrivna färger på fotbolls em tex. Färgskala bred ska man endast använda till hdr material.

Redigerat av axion84, 12 December 2016 - 23:47.

Postad 12 December 2016 - 23:44

PaulDenton
  • PaulDenton
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Så vad finns det för konsesus vad gäller uniformitet 55" vs 65"? Har sett en del på amerikanska forum om att 65"an skulle ha mer banding och tint, men samtidigt ser man 65"-ägare som är nöjda så det kanske handlar mer om dåliga exemplar i några fall? 

Postad 13 December 2016 - 06:06

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Så vad finns det för konsesus vad gäller uniformitet 55" vs 65"? Har sett en del på amerikanska forum om att 65"an skulle ha mer banding och tint, men samtidigt ser man 65"-ägare som är nöjda så det kanske handlar mer om dåliga exemplar i några fall? 

Återigen; panel-lotteri existerar. Sedan är vi olika petiga.

Har påståtts att det är större risk för stora OLED-skärmar att drabbas av diverse problem i produktionen än mindre dito.

Postad 13 December 2016 - 06:43

Dan-San
  • Dan-San
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har inte hunnit kolla själv men jag har för mig att man kan hitta inställningar för att på egen hand kunna ställa in TV på bästa sätt. Flatpanels.dk specar sina kalibreingar och även hifiklubben.se har börjat lägga ut sina kalibreringar på nätet. Kostar gratis och kanske kan vara något att börja med?

Postad 13 December 2016 - 07:19

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

På min b6 55" slipper jag banding och ojämn ljus fördelning enda skavanken är den lätt rosa tinten som syns på en del av vänstra sidan. Det kunde ha varit värre.

Postad 13 December 2016 - 07:23

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0

Har inte hunnit kolla själv men jag har för mig att man kan hitta inställningar för att på egen hand kunna ställa in TV på bästa sätt. Flatpanels.dk specar sina kalibreingar och även hifiklubben.se har börjat lägga ut sina kalibreringar på nätet. Kostar gratis och kanske kan vara något att börja med?

Nej, läs längre upp.

Redigerat av Fellow88, 13 December 2016 - 07:23.

Postad 13 December 2016 - 07:26

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Posterisering är det "blockigheten" man kan se i mörka partier?

Reagerar som sagt mest på att de kan skifta i nyanser och ljus i mörka partier som ser ut som brus typ.
Banding ser jag inget av.

Postad 13 December 2016 - 07:42

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Reagerar som sagt mest på att de kan skifta i nyanser och ljus i mörka partier som ser ut som brus typ.
Banding ser jag inget av.

Det låter som dåligt komprimerat material, syns ibland på netflix hd streaming.

Postad 13 December 2016 - 08:18

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Posterisering är det "blockigheten" man kan se i mörka partier?

Se Ringblixt bilder i tråden från söndag kväll. Även i Hembiotidningens recension av G6 http://www.hemmabiot...11/OLED-DJUPET/

Redigerat av dsirk, 13 December 2016 - 08:20.

Postad 13 December 2016 - 08:53

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Färgskala måste du ändra till normal också om du inte gjort det. När jag var ny med teven visste jag inte det och hade bred färgskala. Blev knall röda sockar och överdrivna färger på fotbolls em tex. Färgskala bred ska man endast använda till hdr material.

Bra tanke, jag har haft min inställd på normal hela tiden.

Igår efter fabriksåterställning så tittade jag på andra halvlek (när solen var som värst in i kameran) mellan Chelsea-West Brom igen. dock inte via viasat-boxen då den inte fanns tillgänglig där just då.

Så jag fick titta via apple-tvn, och via den så gick det inte ens att provocera fram samma bildfenomen (inte ens med lika inställningar som jag hade innan återställningen) som jag såg på livesändningen under söndagen.

Bilden var alltså bättre vi apple-tv än via viasat-boxen ( i detta hänseendet iaf), så kanske källan var en del av problemet då kanske? Även om jag nu har dragit ner kontrastreglaget till strax över 70.

Postad 13 December 2016 - 09:35

mradde
  • mradde
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Testade min nya OLED65B6V igår och är missnöjd. 

Om man tar en helvit bild på tvn så är det vita väldigt ojämnt, vissa partier är lite ljusare, vissa partier går mot grått, vissa partier mot rosa. 

Vad jag har förstått så är det vad folk kallar "tint". 

Är det så här på alla oled? 

Postad 13 December 2016 - 09:44

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Testade min nya OLED65B6V igår och är missnöjd. 

Om man tar en helvit bild på tvn så är det vita väldigt ojämnt, vissa partier är lite ljusare, vissa partier går mot grått, vissa partier mot rosa. 

Vad jag har förstått så är det vad folk kallar "tint". 

Är det så här på alla oled? 

Ja i varierande grad. 65 verkar lida av detta mer än 55 men det förekommer på båda. Men häng inte upp dig på hur det ser ut på en helvit bild. Kolla hur mycket du ser under normalt tittande. Sen får du bestämma dig vad du kan leva med och inte.

Redigerat av Jaxione, 13 December 2016 - 09:44.

Postad 13 December 2016 - 10:05

mradde
  • mradde
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Ja i varierande grad. 65 verkar lida av detta mer än 55 men det förekommer på båda. Men häng inte upp dig på hur det ser ut på en helvit bild. Kolla hur mycket du ser under normalt tittande. Sen får du bestämma dig vad du kan leva med och inte.

Jo en helvit bild har man inte så ofta, jag tvivlar på att jag skulle se det under en film. Men nu har jag tvn till en htpc och surfar korta stunder på den i bland och även då syns det.

Så du menar om jag lämnar tillbaka denna och tar en likadan modell så kan det förekomma mindre eller inte alls? Är det någon skillnad om man skulle hoppa upp till E6V?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.