+ Trevligt med export.
- Jävligt märkligt att det inte går att få el från norr att stanna i tex Skåne när det går utmärkt att skicka den vidare till Tyskland utan problem...
Det är i princip inget problem att behålla energin i Skåne. Men om du inte kan lagra eller förbruka den, varför skall du behålla den?
Det finns ingen elbrist idag i Sverige. Här har du energiöverföringen nästan i realtid (rulla ner på sidan så kommer det): https://www.svk.se/o...kontrollrummet/
När jag skriver detta har vi en överföring av 6115 MW från område 2 till område 3 och 3985 MW från område 3 till område 4. Till Tyskland skickar vi samtidigt 117 MW, då går (just nu) betydligt mera till Polen (580 MW) och Litauen (625 MW). Men den största importören är faktiskt Finland med mer än 1600 MW. Kollar du imorgon fm får du förmodligen an annan bild. Det noterade jag i förmiddags.
Problemet idag är dels att vi har svårt att flytta energi och det är kopplat till bl a stabiliseringen av nätet. Sedan har vi p g a Putin och annat upptrissade priser på energi idag. Det är inte bara Putins fel men man kan inte bortse från Putins påverkan. Vi exporterar idag mycket energi, men vi "importerar" också ett högt pris. Och det är inget tekniskt problem. Jag rekommenderar Youtube klippet jag tidigare länkade till. Det förklarar detta betydliga bättre än jag kan.
- Ringhals 4 ur drift under hösten. En sån jäkla situation vi har hamnat i.
- Det innebär att möjligheten att transportera el i elnätet försämras, se Youtube för förklaring 
+ Jag väljer ändå att se det som positivt att kärnkraften upprätthåller sina säkerhetskrav.
+ Fortsatt bra väder, åtminstone några dagar till (i Göteborg)
- Semesterlugnet börjar falla i glömska, synd för det var ett skönt läge
Redigerat av Mr_Tom, 31 augusti 2022 - 18:20.