Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
Postad 23 December 2013 - 11:07
Postad 08 January 2014 - 10:04
Massor av program får upp "inte tillgänglig" trots att de får visas på telefon eller platta och det går utmärkt!! Men med CD"'s vvariant så är videon otillgänglig av nån mysko anledning. Gäller inte alla dock,bara de jag vill se.Samma resultat på SVT testsida "video ej tillgänglig" Inte vidare användarvänligt heller:-(
Hej Askungen,
Vi har valt att applicera SVTs egna tekniska lösning. Vilket gör att vi kan erbjuda våra kunder tillgång till stora delar av SVTs programbibliotek.
Det finns visst innehåll som du inte kan se via boxen men det allra mesta (ca 95%) finns tillgängligt. Tjänsten ”Öppet arkiv” finns inte tillgänglig via boxen.
Hälsningar
Micke
Postad 09 January 2014 - 15:07
Borde ni inte istället sänka priset och anpassa er till en allt hårdare konkurrens ?
Postad 10 January 2014 - 00:40
Vart har du läst om prishöjningen?
Jag har ej fått bra om det.
Brev daterat 2014-01-03 informerar:
...
"Nytt pris på Familjepaketet 1 mars.
På grund av ökade kanal- och distributionskostnader gör vi nu en prishöjning av vårt Familjepaket. Det här innebär att din abonnemangsavgift höjs med 10 kr per månad från och med den 1 mars 2014."
...
Det nya priset blir 308 kr för familjepaketet men prishöjningen drabbar bara oss som inte har "bindningstid" kvar.
Postad 10 January 2014 - 09:53
Varför höjer ni priset igen ?
Borde ni inte istället sänka priset och anpassa er till en allt hårdare konkurrens ?
Hej MalcomX,
Våra kostnader har ökat under det senaste året och därför genomför vi nu en höjning av Familjepaketet med 10 kronor per månad. Under det senaste året har Familjepaketet förstärkts med nya kanaler och tjänster.
C More genomförde redan i september 2013 en prishöjning med 30 kronor hos samtliga operatörer (Telia, Boxer, Com Hem). Vi på Canal Digital höjde då priset endast för nya kunder, befintliga kunder har vi bjudit på höjningen under 6 månader. Den höjning som sker nu är alltså den som C More genomförde redan för ett halvår sedan.
Hälsningar
Micke
Postad 10 January 2014 - 10:07
Postad 10 January 2014 - 10:12
- Ringer 0771-33 22 11
- Val 4 - Avsluta abbonnemang (ingen kö dit, för svar direkt)
- "Hej och välkommen till Canal Digital, jag heter XXX"
- "Hej, jag fick ett brev idag om att ni inte vill ha mig kvar som kund"
- "Det kan jag inte tänka mig"
- "Jo, det det står i brevet att ni vill höja era avgifter och jag vill sänka era avgifter. Ni är kanske inte medvetna om att ni är konkurrensutsatta idag av andra lösningar som ger en mycket lägre avgift?"
- "Våra avgifter är förhandlingsbara"
- "Det låter ju spännande! Vad skulle min nya avgift bli isf?"
- "Istället för 797:- per månad för Familjepaketet med CMore Sports + extra tv så kan jag erbjuda 580:- per månad för samma tjänsteutbud som du har idag. Avgiftssänkningen gäller from 1 Februari"
- "Det låter som ett mycket bättre brev att få, skicka det så är vi överens"
- " Jag skickar det genast, ha en fortsatt trevlig dag"
- "Tack detsamma"
Postad 10 January 2014 - 11:23
Hahaha, skönt samtal & grattis!
Tackar!
Ibland är det skönt att mitt mobilnr är registerat i deras ärendehanteringssystem så att de kan se på en gång vem man är. Det kortar ned samtalstiden för samtliga
Jag har idag även 18 kanaler via min samfällighet och sedan har jag 100 Mbps på fiber så jag hade faktiskt tänkt köra på CSports.se Hockey för att få hockeyn och sedan bara behålla samfällighetens kanaler om man nån gång skulle vilja se något annat än SHL. Det hade såklart givit mig än lägre utgifter, men såklart också en försämring i bildkvaliteten då CSports inte har förstånd nog att leverera bra bandbredd på sin streaming.
Ett annat alternativ var Boxer Flex16 + Cpsorts.se Hockey.
CD måste verkligen titta över sina prissättningar snart och komma med alternativa lösningar för annars så kommer Telenor att stå där med en stor avskrivning i sina böcker.
Postad 10 January 2014 - 19:20
Hej MalcomX,
Våra kostnader har ökat under det senaste året och därför genomför vi nu en höjning av Familjepaketet med 10 kronor per månad. Under det senaste året har Familjepaketet förstärkts med nya kanaler och tjänster.
C More genomförde redan i september 2013 en prishöjning med 30 kronor hos samtliga operatörer (Telia, Boxer, Com Hem). Vi på Canal Digital höjde då priset endast för nya kunder, befintliga kunder har vi bjudit på höjningen under 6 månader. Den höjning som sker nu är alltså den som C More genomförde redan för ett halvår sedan.
Hälsningar
Micke
Vad jag kan se, har det inte kommit några kanaler som den stora massan är intresserad av
Om ni nu är intresserade av att ta marknadsandelar, så ser ni till att ni får in följande kanaler i familjepaketet
Disney XD HD
Disney Channel HD
Disney Jr HD
Carton Net HD
Nickelodeon HD
Dessa kanaler finns redan och mina barn ser dem på Sky UK och trots att de bara är på engelska, så ser de mer på dessa än de SD kanaler som ni har idag. Det är bättre utbud och det ser mycket roligare ut också.
Postad 10 January 2014 - 22:57
Postad 13 January 2014 - 01:42
Det kommer du nog inte få något gehör för, då det heter "familjepaketet"Själv är jag inte intresserad av Disneys alla kanaler då jag inte har några barn. så dessa vill jag slippa betala för.
Men du kan ju efterfråga 8 favoriter eller något liknande, då du säkert inte ser på mer än 25% av de kanaler du betalar för
Jag har en kanal till som borde vara i HD med tanke på vad som sänds på den kanalen
Jag såg att Golden Globe galan sändes på E! och då bläddrade jag runt lite bland mina satelliter och fann ut att den kanalen också finns att tillgå i HD.
Fick precis ett mail från Viasat att jag under OS kan se all OS på alla mina enheter som kan visa Viaplay och då jag har deras sportkanaler så kan jag sitta både hemma och borta och se OS. Dessutom kostar det mig inte en krona extra för dessa tjänster: De ingår !
Därför undrar jag vad det är för tjänster jag skall betala extra för hos CD. Jag har inga tjänster hos CD
Trots att jag bara har Familjepaketet hos CD, så kostar det mig nästan lika mycket som det kostar att ha Viasat Film + Sport och Viaplay. Ni får antingen komma med något intressant som man inte kan säga nej till, annars är ni nog tyvärr körda efter OS. Tror att jättemånga av sportfånarna (mig själv inräknat) som inte gjort valet, kommer att gå över helt till Viasat.
Redigerat av MalcomX, 13 January 2014 - 01:43.
Postad 13 January 2014 - 08:52
Själv är jag inte intresserad av Disneys alla kanaler då jag inte har några barn. så dessa vill jag slippa betala för.
Säger det samma om alla sportkanaler och nyhetskanaler. För mig räcker Eurosport och CNN som tillägg till SVT och TV4, det andra är totalt ointressant för mig, men det är ju ett familjepaket och då ska alla bitar ingå.
@Canal Digital: När kommer GO att fungera i alla typer av enheter?
Redigerat av Melmac, 13 January 2014 - 08:59.
Postad 13 January 2014 - 14:54
Säger det samma om alla sportkanaler och nyhetskanaler. För mig räcker Eurosport och CNN som tillägg till SVT och TV4, det andra är totalt ointressant för mig, men det är ju ett familjepaket och då ska alla bitar ingå.
@Canal Digital: När kommer GO att fungera i alla typer av enheter?
Hej Melmac!
Vi vet om att det finns en efterfrågan men vi har tyvärr ingen ny information om detta.
//Therese
Postad 13 January 2014 - 20:32
Enda negativa är att boxarna är så dyra, dock så sopar vår vita HD-box med tillkopplad hårddisk banan jämfört med Boxers inspelningsbara HD-box i snabbhet och stabilitet. Hade det inte vart så dyrt hade vi gärna haft PVR-boxen också, så man kan aktivera followme eller vad det kallas.
Postad 13 January 2014 - 20:41
Tack för en positiv kommentar för en gång skull. Och jag håller med.Kommer nyligen från Boxer. Är väldigt glad att jag bytte, så mycket bättre ljud och bild, bättre utbud. Lite högre pris med Canal digital, men väl värt det.
Själv ser jag fram emot en HD simulcast av Discovery Channel som kommer förr eller senare.
Postad 14 January 2014 - 00:01
Kommer nyligen från Boxer. Är väldigt glad att jag bytte, så mycket bättre ljud och bild, bättre utbud.
Tack för en positiv kommentar för en gång skull. Och jag håller med.
Det kan nog ingen säga emot
Postad 14 January 2014 - 11:54
Mmm, tjänster som man inte kan ta del av pga att man har en äldre box, man måste köpa ny box.
Eftersom jag gillar sport så har jag även Viasat (parabol) och deras sportkanaler, för detta betalar jag drygt 400:-/mån.... lite skillnad. Har fått några brev från Canal Digital genom åren ang prishöjning. Kan inte minnas att jag fått något från Viasat, möjligtvis en. Boxen jag fick då jag tecknade Viasat abb (samtidigt som jag tecknade abb med Canal Digital) har funkat hela vägen ( tom med on-demand ) och jag kan se alla kanaler i deras utbud.
Postad 16 January 2014 - 12:35
Kommer säga upp Canal Digital inom dom närmsta dagarna. Kollar nästan enbart på sport på tv. För detta måste jag nästan betala 1000:-/mån (fam.paket, sportpaket och 2st tvillingabb) hos Canal Digital!!! Man blir ju inte mindre missnöjd när man inte kan se C more Fotboll HD pga att man har en äldre box. Senaste brevet med prishöjning var droppen! "Våra kostnader har ökat under det senaste året och därför genomför vi nu en höjning av Familjepaketet med 10 kronor per månad. Under det senaste året har Familjepaketet förstärkts med nya kanaler och tjänster."
Mmm, tjänster som man inte kan ta del av pga att man har en äldre box, man måste köpa ny box.
Eftersom jag gillar sport så har jag även Viasat (parabol) och deras sportkanaler, för detta betalar jag drygt 400:-/mån.... lite skillnad. Har fått några brev från Canal Digital genom åren ang prishöjning. Kan inte minnas att jag fått något från Viasat, möjligtvis en. Boxen jag fick då jag tecknade Viasat abb (samtidigt som jag tecknade abb med Canal Digital) har funkat hela vägen ( tom med on-demand ) och jag kan se alla kanaler i deras utbud.
Om man mera rakt av jämför så ser bilden ut enligt följande (med nuvarande priser innan 10 kr höjningen på CD)
Familjepaketet med C More Max 748 kr/månad mot Viasats Guld+HD 644 kr/månad, båda inklusive krypteringsavgifter.
Vill man ha ett extrakort kostar det 99 kr per kort hos CD (inkl krypteringsavgift) och hos Viasat kostar det 117 kr/månad (inkl. kryptering) för det första kortet (erbjudande om 28 kr/mån i 6 mån samt box för 0 kr just nu).
Vill man ha 3 extrakort (max hos båda) så kostar det 297 kr hos CD och 195 kr hos Viasat (Viasat sänker priset på andra och tredje kortet till 39 kr/st/mån).
Totalt om man vill ha de största paketen med maxantal tvillingkort så blir det (om man undantar ev. tillfälliga extraerbjudanden/bindningar):
* Canal Digital Familjepaket + C More Max med 3 extrakort: 1.045 kr/mån
* Viasat Guld + HD med 3 extrakort: 839 kr/mån
I nuvarande läge en differens på 1.045 - 839 = 206 kr per månad eller 2.472 kr billigare per år med Viasat.
I CD:s upplägg ingår ondemandtjänsterna Canal Digital Go på box och dator samt C More Play på dator och Ipad. Canal Digital Go innehåller även C More Play innehåll. C mores film och sportutbud finns tillgängligt. Detta ingår i priset
I Viasats upplägg finns ondemandtjänsten Viaplay. Detta ingår i priset.
Avseende innehåll så är det oftast sportutbudet som kostar. Huvudnumret för CD/C More är SHL, Allsvenskan och La Liga. Huvudnumret för Viasat är NHL, Premier League, Champions League samt Hockeyallsvenskan. Fler sporter finns men dessa är "dealbreakers" dvs det som gör att sportintresserade väljer ena eller andra.
Filmavtal är något starkare på Viasatsidan idag, mer first run. Viasats first run på Disney Studios och Columbia pictures går som second run på C More. C More har first run på Paramount. C More har även HBO:s serieproduktion. Viasat har även first run på Universal samt second run på Warner Bros (Netflix har first run).
Sedan finns det de som uppskattar Discovery och BBC på CD medan andra gillar Viasats Explorer, History, Nature och tex E!
Så pris, innehåll och egen preferens påverkar.
Men klart är att C More är den stora avvikande kostnadsposten tillsammans med de dyra extrakorten hos Canal Digital. C More har gjort förlust på förlust och TV4 (65%) och Telenor (35%) som äger C more måste försöka dra in pengar. Telenor äger i sin tur Canal Digital.
Är man "allätare" med stor familj eller särskilt intresserad av deras utbud så blir Viasats paket 2472 kr billigare per år.
Redigerat av kenta2, 16 January 2014 - 12:39.
Postad 18 January 2014 - 12:25
Postad 18 January 2014 - 15:09
Är man "allätare" med stor familj eller särskilt intresserad av deras utbud så blir Viasats paket 2472 kr billigare per år.
Dessutom kan man inte jämföra CD GO med Viaplay
Viaplay är något helt annat och så många gånger bättre på alla sätt och har ett mycket större utbud, inte minst sport
Redigerat av MalcomX, 18 January 2014 - 15:09.
Postad 19 January 2014 - 09:24
C More Play innehåller C Mores filmutbud, serier samt sportutbud. Funkar rätt bra på dator och Ipad kan jag tycka med både film och sport samt även att skärmdela mac/apple TV eller att köra från Ipad till TV. I och med att filmutbudet är något tunnare hos C More än Viaplay så blir det naturligtvis lite skillnad även här men om man gillar SHL tex så har man ett enkelt sätt att se matcher om man inte är vid sin ordinarie box.
Postad 19 January 2014 - 09:39
Brev daterat 2014-01-03 informerar:
...
"Nytt pris på Familjepaketet 1 mars.
På grund av ökade kanal- och distributionskostnader gör vi nu en prishöjning av vårt Familjepaket. Det här innebär att din abonnemangsavgift höjs med 10 kr per månad från och med den 1 mars 2014."
...
Det nya priset blir 308 kr för familjepaketet men prishöjningen drabbar bara oss som inte har "bindningstid" kvar.
Tack! Bra info! Mitt boxerabb går ut nu och jag sitter och kollar på eventuellt byte. Men denna prishöjning gör att jag inte kommer att välja Canal Digital.
Postad 20 January 2014 - 19:37
Om detta till slut faller under antitrustlagarna så betyder det att EU blir en rättighetsmarknad där distributörer och innehållsägare har att finna sig i att marknaden måste vara fri att teckna distribution (typ att en premiärfilm har first run på flera TV-plattformar samtidigt i konkurrens i hela EU) samt att vem som helst i EU (samt EES antagligen (NO, ISL, CH)) skall kunna välja vilken operatör man vill (som man rent tekniskt kan ta in förstås).
Med tanke på hur marknaden är uppdelad och hur stängningsprinciperna ser ut idag så torde det vara ett klockrent showcase för EU-kommissionen trots att det kanske tar sin tid att landa.
Viasat, C More samt Netflix tampas idag om dessa territoriella rättigheter för SE, NO, DK och FI som är ett avgränsat territoriellt rättighetsområde i filmbranschen. Om detta tar sig i mål så ritas kartan om helt och hållet för alla, C More, Canal Plus (FR), Sky UK, DE och IT, Viasat och alla andra.
Läs själva
http://europa.eu/rap...IP-14-15_en.htm
Postad 23 January 2014 - 16:02
Det mesta och det bästa från vinter-OS ser du med oss!
Du ser det mesta och det bästa från OS i Sotji på TV3 som ingår i vårt Familjepaket. Följ jakten på medaljerna i de olympiska vinterspelen 2014 på TV3, 7-23 februari.
Undra hur Viasat visar os.....
Postad 23 January 2014 - 17:23
Postad 23 January 2014 - 17:39
Fick Canal Digitals nyhetsbrev i mailen idag och läser följande:
Det mesta och det bästa från vinter-OS ser du med oss!
Du ser det mesta och det bästa från OS i Sotji på TV3 som ingår i vårt Familjepaket. Följ jakten på medaljerna i de olympiska vinterspelen 2014 på TV3, 7-23 februari.
Undra hur Viasat visar os.....
Hos Viasat finns bara detta:
TV3 HD
TV10
Viasat sport HD sänder samma som TV3, men utan reklam
Viasat Hockey HD sänder hockeymatcher
Viasat OS 1HD
Viasat OS 2HD
Viasat OS 3HD
Viasat OS 4HD
Viasat OS 5HD
Viasat OS 6HD
Viasat OS 7HD
Postad 23 January 2014 - 17:45
Postad 23 January 2014 - 19:00
Även Viasat själva har sagt att det mesta och bästa sett hur svensk synvinkel ska sändas i just TV3/TV3HD.Hahaha! Undrar ifall den som gör nyhetsbrevet själv köper det han/hon/de skrivit ... herre...
Sen är det en annan femma att CD och Via/Mtg inte har kunnat komma överens och gjort en deal för TV10 också.
Postad 23 January 2014 - 21:56
Postad 26 January 2014 - 01:22
Får oregelbundna audiodrops på SVT 1 HD
Har varit sådant förr och då låg felet hos er och det gör det oftast när det gäller ljudet, då ni själva kodar ljudet ni får från SVT
Samma på alla boxar, så här är inte felet
Postad 26 January 2014 - 01:26
Hos Viasat finns bara detta:
TV3 HD
TV10
Viasat sport HD sänder samma som TV3, men utan reklam
Viasat Hockey HD sänder hockeymatcher
Viasat OS 1HD
Viasat OS 2HD
Viasat OS 3HD
Viasat OS 4HD
Viasat OS 5HD
Viasat OS 6HD
Viasat OS 7HD
Överlägset !
Vill man sedan se det mesta och bästa ur andra länders synvinkel, så finns det ju massor av Tyska och Engelska FTA kanaler dessutom så kan man sitta på bussen och följa allt med Viaplay på sin mobil eller platta.
Så gissa om Viasat kommer att sno åt sig kunder bland alla OS tokar
Redigerat av MalcomX, 26 January 2014 - 01:26.
Postad 27 January 2014 - 18:38
Samma här också dvs audiodrops.Hej CD
Får oregelbundna audiodrops på SVT 1 HD
Har varit sådant förr och då låg felet hos er och det gör det oftast när det gäller ljudet, då ni själva kodar ljudet ni får från SVT
Samma på alla boxar, så här är inte felet
Postad 27 January 2014 - 22:12
Ni kan även posta här
http://www.svt.se/ti...s/dialog/347396
för att sätta lite mer tryck.
Postad 28 January 2014 - 08:45
Precis som Monshi skriver vill vi gärna få in så mycket uppgifter som möjligt för att kunna lösa detta.
Skicka gärna PM med följande uppgifter:
Kanal:
Program:
Surround JA/NEJ:
Datum:
Box:
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 28 January 2014 - 09:01
Hjälp Canal Digital och SVT att fixa detta, skriv ned lite tider när ni får dropouts. Gärna vilken box även så att man verkligen ser att är sändningen det är fel på och inte något specifikt för en box.
Ni kan även posta här
http://www.svt.se/ti...s/dialog/347396
för att sätta lite mer tryck.
Hej Allihop
Precis som Monshi skriver vill vi gärna få in så mycket uppgifter som möjligt för att kunna lösa detta.
Skicka gärna PM med följande uppgifter:
Kanal:
Program:
Surround JA/NEJ:
Datum:
Box:
Med vänliga hälsningar
Pauline
Jag repeterar vad jag skrev
Det är OREGELBUNDNA dropouts och händer på ALLA boxar
Det är inte något speciellt program
Det är mycket lättare att ni själva, sätter era tekniker på plats NU för att lösa problemet, än att kunderna skall springa till datorn och skriva "nu hände det igen". Det är förmodligen något fel i er "ljudkodare"
Men visst, är det någon som inte har något annat i livet att göra, så får de väl göra det
Postad 28 January 2014 - 09:07
Båda mina vita HD-boxar sänder ut ljud via surroundförstärkare, och är inte kopplade direkt till TV/Projektor.
/Micke
Redigerat av Forsyth, 28 January 2014 - 09:10.
Postad 28 January 2014 - 22:00
Audiodrop nummer 5 bara i kväll ( på SVT 1 och 2 HD )
SVT 2 HD
Aktuellt
klockan 21.56
Ljud DD 2.0
Postad 28 January 2014 - 22:18
Postad 29 January 2014 - 08:32
Tack för infon, all information vi får underlättar vid felsökningen!
Vänligen
Pauline
För att jag satt med datorn i knät, så skall jag lämna ett bidrag
Audiodrop nummer 5 bara i kväll ( på SVT 1 och 2 HD )
SVT 2 HD
Aktuellt
klockan 21.56
Ljud DD 2.0
Postad 30 January 2014 - 10:14
När kommer en app till Android för fjärrinspelning/TV-appen ?
Ni vet väl att Android har 80 % marknadsandel av försäljningen under 2013 ?
http://www.theinquir...t-share-in-2013
Postad 30 January 2014 - 14:01
Vi känner till att det finns en efterfrågan samt vi håller på att kikar på det. Tyvärr har vi för närvarande ingen information om- eller när det kan bli aktuellt. Skulle vi få reda på annat så kommer vi att informera om det på flera olika sätt, även här på Min Hembio forumet.
Vänligen
Micke
Fråga till Canal Digital:
När kommer en app till Android för fjärrinspelning/TV-appen ?
Ni vet väl att Android har 80 % marknadsandel av försäljningen under 2013 ?
http://www.theinquir...t-share-in-2013
Postad 30 January 2014 - 14:42
Men, det där är ju samma svar som för ett år sedan... skärpning !Hej what17ever,
Vi känner till att det finns en efterfrågan samt vi håller på att kikar på det. Tyvärr har vi för närvarande ingen information om- eller när det kan bli aktuellt. Skulle vi få reda på annat så kommer vi att informera om det på flera olika sätt, även här på Min Hembio forumet.
Vänligen
Micke
Postad 30 January 2014 - 16:57
Vi känner till att det finns en efterfrågan samt vi håller på att kikar på det. Tyvärr har vi för närvarande ingen information om- eller när det kan bli aktuellt.
"Kikar på det", "om det kan bli aktuellt", med andra ord pågår ingen utveckling och det finns inte någon plan på att ta fram en app.
Bistra sanningen är, har man valt att inte ta fram någon app under den tid som nu gått så är det uppenbart att CD inte bryr sig om de kunder som kör Android och inte tar någon hänsyn till detta önskemål.
Postad 30 January 2014 - 17:25
Nyheter
Testsänder Ultra HD i marknätet
2014-01-23

Dela den här artikeln

Etiketter
Boxer, Teracom, Ultra HD
Kommentarer
Artikeln har:
Inga kommentarer
Pressmeddelande från Teracom:
Boxer och Teracom är först i Norden att testa skarpa Ultra HD-sändningar över DVB-T2. Premiären sker på seminariet Tv-Puls, där tv-branschen samlas för att diskutera aktuella ämnen.
– I takt med att tittarnas tv-skärmar blir större efterfrågas högre upplösning allt mer. När marknaden och tekniken är mogen är Ultra HD ett naturligt utvecklingssteg för oss, och det är därför väldigt spännande att redan nu testa tekniken på riktigt säger Andrea Gisle Joosen, vd Boxer Sverige.
– Marksänd tv har funnits i cirka 60 år. Genom att testa och anamma ny teknik vill vi visa att marknätet kommer vara lika relevant om ytterligare 60 år. Att testa Ultra HD-utsändningar är ett sätt att lära oss mer om tekniken och säkerställa förutsättningarna för den dag tekniken slår igenom på allvar säger Stephan Guiance, vd Teracom Sverige.
Testsändningarna sker i samarbete med Broadcom Corporation, som står för digital-tv-mottagaren och Samsung Electronics, som levererar tv-skärmar med stöd för 4K Ultra HD.
Ultra HD-utsändningarna sker från Nackamasten i Stockholm på en tillfällig testfrekvens. Sändningstillståndet sträcker sig fram till mars.
Fakta om 4K Ultra HD
Vad är 4K Ultra HD?
o Full HD 1080p är idag den vanligaste upplösning på tv-apparater. Full HD tv-apparater har en upplösning på 1920×1080 pixlar. 1920 anger hur många pixlar som finns horisontell led och 1020 anger hur många pixlar som finns vertikal led. En skärm med upplösning i Full HD består alltså av drygt två miljoner pixlar.
o En 4K Ultra HD-skärm har istället en upplösning på 3840×2160 pixlar vilket innebär att den består av drygt åtta miljoner enskilda pixlar, det vill säga skärmen har fyra gånger så många pixlar som på en Full HD-skärm.
o Att bilden består av fler pixlar innebär att man kan bygga ännu större tv-apparater med bra bildåtergivning.
Vilken utrustning används i testet?
o 4K Ultra HD materialet är kodat med Thomsons senaste kodare ViBE VS7000 med support för HEVC
o Utsändning sker över DVB-T2 från stationen Stockholm Nacka
o Digital-TV-mottagare med Broadcom’s BCM3461 DVB-T/T2 mottagare och BCM7252 chip för avkodning HEVC/4K Ultra HD
o Samsung 4K Ultra HD TV-apparater modell 65UF900 och 55UH900
När kommer 4K Ultra HD i marknätet på riktigt?
o Vi ser att trenden mot allt större och bättre tv-skärmar fortsätter, vilket också ställer högre krav på bättre kvalitet i tv-utsändningarna. Ultra HD är utrymmeskrävande och är fortfarande en teknik i sin linda. Det är tekniskt möjligt att sända Ultra HD i marknätet redan idag, men det är upp till branschen och Myndigheten för Radio och TV att avgöra när tiden är mogen för permanenta Ultra HD-sändningar.
Seminariet TV-puls pågår i dag.
http://www.elektroni...hd-i-marknatet/
Postad 30 January 2014 - 19:25
Postad 31 January 2014 - 00:51
Det är en "test" sändning inget annat. Om Boxer vill springa långt förbi kan dom ju kika på 8K via marknätet som NHK i Japan redan testat. Boxer borde skaffa fler HD kanaler i utbudet innan dom satsar på 4K vilket också CD, Via och alla andra också borde göra. Även jag tycker 4K är intressant men det kommer troligen inte bli mycket bättre i marknätet än Netflix 4K försök med "Super HD". Den som lever får se...Ännu en gång kommer förmodligen både Canal Digital och Viasat att bli omsprungna av Boxer:
Redigerat av SweX, 31 January 2014 - 00:54.
7 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
277 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?