Kan förtydliga att det är modellen VIP5305 BT som kommer finnas, alltså inte wifi varianten.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Bra med Bluetooth stöd för fjärrkontrollen
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34735 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 06 augusti 2020 - 09:24
Bra med Bluetooth stöd för fjärrkontrollen Postad 06 augusti 2020 - 11:12
Finns redan på 4302 boxen 🙃 Postad 10 augusti 2020 - 20:14 Hej,har precis fått arris vip 5305 hemma men får inte igång den...Error2;Could not get an IP adress. De så att jag har kört med arris 4302 innan med asus router och VOD som 845 och det har funkat men inte med denna boxen,någon som vet om telia har en annan VOD eller måste jag köra med telias egna technicolor router... Postad 11 augusti 2020 - 15:21
Eftersom att vi bara garanterar tjänsten med våran router kan jag inte säga något annat du ska använda Telias router. Vill du köra egen router är recommendation att du bryggar port 4 i Telias router och kopplar din egen router där för endast Surf tjänst.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 11 augusti 2020 - 15:41 Vad händer om du provar 243 istället för 845? Jag kör med 243 till min 4302. https://m.sweclocker...nnan-utrustning Redigerat av p_son77, 11 augusti 2020 - 15:42. Postad 11 augusti 2020 - 16:25
Det finns många olika lösningar med olika VLAN id men om det har fungerat med 4302 och multicast är det antagligen inte det utan att DHCP och svaret från din router inte är korrekt för 5305 boxen. Telias utrustning använder DHCP förfrågan och svaret på DHCP för att konfigurera saker korrekt både i router och TV box.
Det pågår även ett arbete med att ändra konfigurationen i nätverket så därför är rekommendationen att verkligen använda Telias router (Technicolor/Sagem) om man vill man köra egen router är det bäst att köra bryggat läge i Telias router. Vissa kunder kan inte heller ha denna typ av router och kan ha annan utrustning med, dessa kunder är oftast kunderna via olika typer av stadsnät.
Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 11 augusti 2020 - 16:40. Postad 11 augusti 2020 - 18:40
Helt sjukt nu plötsligt funkar det Redigerat av alle1985, 11 augusti 2020 - 18:47. Postad 11 augusti 2020 - 20:53 Fick just igång min telia digital tv via stadsnät. Funkar kanon! Aldrig sett så bra flyt i bilden. Tänkte passa på att höra då du verkar kunnig. Hur kommer det sig att det är så bra föyt via boxen gentemot telia play på apple-tvn? Och varför kör ni ett separat VLAN för digital-tv? Borde ni inte kunna sälja fler abonnemang om alla kunde ha telia digital tv så länge man har ett bredband? Nu är jag dock väldigt tacksam. Hade Comhem tidigare och bildflytet och menysystemet är sååå mycket bättre hos Er. Fjärrkontrollen är dock för avlång, måste byta grepp för att komma åt alla knappar med en hand. Hade gått att få ner storleken rejält då det är en död yta längst ned. Finns det någon annan fjärrkontroll att tillgå? Annars allt toppen! Redigerat av Mega-Man, 12 augusti 2020 - 00:02. Postad 13 augusti 2020 - 22:12 Köpte 5305 boxen, exakt samma fjärr som till 4302. Var lite uppdateringar att ladda ner direkt. Känns snabbare men inte jätte mycket... Postad 14 augusti 2020 - 08:38
Är det största skillnaden du märker att den blev "lite" snabbare? Lite nyfiken på den själv, men då @TeliaKundservice själv skrev ovan att den inte har Netflix stödet så blev jag lite ointresserad. Tycker det är ett bra komplement att ha det på boxen!
Sen skrev någon ovan att bilden hackade när han hade ställt in boxen på 4K.. Postad 14 augusti 2020 - 09:58
Jag kör UHD 4K (2160p) som upplösning och har inte upplevt något hackande. Gränsnittet och kanallistor/loggor ser bättre ut så där märks det. Appn. Zappa hittar dock inte boxen av någon anledning, kanske behövs någon uppdaterring... Postad 14 augusti 2020 - 13:30 Jag har också den nya boxen och har den inställd på 4k. Det hackade för mig också trots att jag hade en high-speed hdmi kabel. Men jag testade ändå att byta HDMI kabel till en premium belkin kabel som jag har använt till min Apple-TV. Då upphörde lagget. Så jag antar att man behöver en bra HDMI kabel för att det skall funka bra. Observera att jag inte testade den medföljande kabeln, den kanske duger fullgott. Personligen vill jag INTE att signalen skall komprimeras utan vill ha så bra bild som möjligt. Hoppas därför inte Telia väljer att komprimera så att man kan klara sig med sämre HDMI kabel. Dags att sätta en standard nu. 4K borde 2020 vara standard nu på tv tittande i synnerhet egna produkter såsom sportsändningar. Förvånadsvärt att Cmore inte har en endaste 4K kanal. Redigerat av Mega-Man, 14 augusti 2020 - 13:32. Postad 15 augusti 2020 - 18:30 4 månader kabelavbrott på 30 mbit
Varför får man ingen information när det är tänkt att påbörjas när det är tänkt att bli klart?
Eller är syftet Telia hoppas alla kunder med kabelavbrott ska säga upp 30 mbit hoppa på mobilt bredband i stället? Postad 15 augusti 2020 - 22:44 Är det frivisning på Stor nu? Har en massa kanaler som jag inte brukar ha... Postad 16 augusti 2020 - 01:28 Någon här som har en LG OLED-TV av 2020 års modell, dvs "CX"-modellen?
Jag har en OLED55CX. På dess HDMI1 sitter en Telia Arris VIP-2853 inkopplad.
Autodetect:en hittar och konfar upp Simplink/CEC så att det funkar sjukt bra med power on/off, volym och kanal upp/ner - allt detta kan styras snabbt och effektivt från LG Magic-fjärren. Via knappen [...] på LG fjärren kan jag även nå ytterligare actions (en sidopanel dyker upp till höger på TVn), vilka saknas som direkta knappar på fjärren, exempelvis 'Menu', spola och stopp.
Dock så saknas här vissa actions, t.ex. 'Info' och 'Rec'.
Har någon lyckats fixa detta?
Jag hittade https://www.telia.se...x-fungerar-inte som pratar om att välja Motorola #15, men på min CX-modell (med WebOS v03.10.20) finns inget sånt val... Jag provade att med flit välja t.ex. "VIP1963T" och då dyker det upp 9 actions i sidopanelen (vilka inte fungerar). Med "VIP2853" finns bara 7 st. Redigerat av elofu17, 17 augusti 2020 - 00:43. Postad 16 augusti 2020 - 08:38
Brukar stå frivisning i info rutan på respektive kanal. Har inga extra kanaler överhuvudtaget här hemma, så antar de ingår i ditt paket. Postad 16 augusti 2020 - 10:28
Det har du rätt i, men inget om frivisning i kanallistan och jag har bara Lagom med V Premium enligt Mina sidor... men det är väl bara att vara glad Postad 16 augusti 2020 - 10:35 Någon annan som känner igen sig? Postad 16 augusti 2020 - 12:32
Vet inte om det är samma problem, men min tv krånglade för några år sedan och då byttes fiberkonverten ut. Postad 17 augusti 2020 - 13:21
Kan även vara porten i fiberswitchen i andra änden. När vår port krånglade så började det med att TVn hackade, en dag senare kom och gick internetanslutningen med några timmars mellanrum och Telia fick för sig att det var mediaomvandlaren och bytte den. Men det hjälpte inte. Efter andra felanmälan var det en tekniker som konstaterade att porten i fiberswitchen i gatan var dålig. Gamla switchar som visst får gå tills de rasar eller de inte har fler såna i lager. Teknikern sa att flera portar var trasiga och att det var ett vanligt problem med dessa. Vi bor oxå strax söder om Göteborg, men har inte Telias (skärp)router, men alla tjänster fungerar fint hos oss och så vitt jag hört även ytterligare ett och två snäpp söder om oss, alla tre ställen norr om Kungsbacka. Postad 17 augusti 2020 - 20:09
Jag har också Stor-kanaler just nu. Har kollektiv Lagom i vanliga fall. Postad 17 augusti 2020 - 22:47 Det stämmer som några av er märkt att det är planerat att vara frivisning fram till 17/9 av tv paketet stor för de kunder som har lagom.
Värt att notera är att kunder som har kollektiv lagom inte får kanalerna Eurosport 2, Discovery Science eller animal planet. Ingen kund får play tjänsten HBO heller under frivisningen, trots att den normalt ingår i stora paketet.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 18 augusti 2020 - 17:32
Vad har Eurosport 2, Discovery Science och Animal Planet emot kollektiva kunder? Postad 20 augusti 2020 - 12:58 Har nu haft kopparavbrott i flera månader. Har fått bekräftat de kan inte hitta någon information på min adress
Ska det vara så illa för en kund? Postad 20 augusti 2020 - 16:42
Det skulle kunna vara helt naturligt svar i vissa fall, men hur tänker du att någon här ska kunna hjälpa dig med något sådant problem?
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 20 augusti 2020 - 17:35
+1 👍 Postad 20 augusti 2020 - 18:14
Ja, du är verkligen en följetong här...tror knappast någon här kan hjälpa dig. Postad 21 augusti 2020 - 05:05
"Kundservice" kanske kan svara på hur är det möjligt man kan ha kopparavbrott i flera månader inte kan hitta något på den adressen? 100 tals i mitt område är drabbade. Jag har gjort ett antal felanmälan denna period, senast var support tvungen att gå in i en annan chatt för en annan avdelning själv stå i kö i 40 min
Man undrar om de vill bli av med mig som kund 10 år?
Testar nu mobilt bredband via router och passerar ibland över 200 mbit. Bor bara ett par 100 meter från masten, så det är ett bättre alternativ än alla andra alternativ
Enda som håller mig kvar med Telias 30 mbit är mina digitalboxar och allt inspelat
För att göra det mer krångligt, de sa jag skulle få kompensation när allt var klart, att man skulle addera alla månader
Men nu ska man dra av 2000 kr men bara dragit av 600 kr så nu måste man ha koll på detta med varje månad
Och jag ringer in och markerar den dagen det passerat en månad Redigerat av Ironse, 21 augusti 2020 - 05:08. Postad 21 augusti 2020 - 13:15
Var bor du i landet eftersom detta verkar helt oprioriterat av Telia. Avfolkningsbygd? Postad 21 augusti 2020 - 13:58
Kommun med över 20000 invånare, har läst det ska vara ett 100 tal berörda Postad 21 augusti 2020 - 15:06
Undrar om det är samma trötta begränsning med två kanaler åt gången när det gäller inspelningar som det varit i tidigare boxar. Postad 21 augusti 2020 - 17:32
Du får be de resterande 99 skriva här på forumet så kanske Telia löser problemet
Tips är annars att ringa till 90200 och prata med Telias egna kundtjänst! Postad 21 augusti 2020 - 17:42
Som tidigare, då kan vi väl lägga ner hela tråden så kan alla i den här tråden ringa kundtjänst i stället?
Tråden heter Officiell Tråd - Telia Digital-TV och där ingår TV via internet
Ja det är synd Telia tråden inte har lika aktiv "kundtjänst" som Canal Digital, där har de bra support Postad 21 augusti 2020 - 18:43
https://www.telia.se...teknisk-support
Jag har letat men ingenstans ser jag att www.minhembio.com´s Officiella Telia Digital-Tv forum finns med på www.telia.se? Kan det bero på att av alla deras kunder så är det en kund som skriver där för att i förhoppning få hjälp med sina abonnemang samt felsökning av kabel
Du får skriva hur mycket du vill i tråden, men jag tror och vet att du får betydligt snabbare hjälp om du vänder dig till något av de "andra" kontakt alterntiven på telia.se Redigerat av Mushunt, 21 augusti 2020 - 18:45. Postad 21 augusti 2020 - 19:35 Tjena Jag har försökt att få tag på en "användarmanual" till EPG'n både via support och säljare. Helt omöjligt var det!
Jag är rätt kräsen med gränssnittet och vill att det ska vara en enkelmanövrerad EPG, smidigt flow, inspelning, serieinspelning, Jag antar att det är en veckas "Play" i EPG'n annars säger frugan nej direkt. Jag kommer inte att gå via routern, utan direkt från Fiberboxen i väggen till tv-boxen och förlorar väl då endast TV-styrning via mobilen, inget behov av det. Zappa heter den väl. Dock har jag sniffat mig till detta med endast två inspelningar samtidigt (och såg ett inlägg ovan om det oxå), men kan man då se på nåt annat samtidigt? Det här blir en tuff nöt. Den måste ju känna av UHD-signal och switcha själv i alla fall...
Och varför i jösse namn har man en (1) app för streaming och en (1) separat app för spela in Men det kan ju vara jag som inte förstår... Postad 22 augusti 2020 - 20:09 Om "endast två inspelningar samtidigt" kommer vara ett problem skall du inte byta tillbaka till Telia. Här är den en(!) inspelning som gäller. För ADSL-kundernas bandbredd räcker inte till mer än att titta och att spela in 1 program. Därför gäller samma regler för oss med fiber. Postad 23 augusti 2020 - 00:19
Tack Dalle för info... Då kan det bli bökigt med inställning av starta/sluta inspelning någon minut före/efter ( om det finns nån). Får leva på Play... Ringer dem imorgon o kollar, risken är att det kan bli för tekniska frågor o då får man inte ut nåt. Postad 23 augusti 2020 - 21:42 Jag har en fjärrkontroll(långa svarta) som börjat bråka. Trodde först det var batterierna och har bytt dessa ett par gånger, men det verkar vara något mer. Det verkar som den relativt godtyckligt hoppar mellan att styra boxen(4302) och att styra tv. När den börjar vilja styra tv:n istället får man lägga ner den en stund eller snurra lite på batterierna så hoppar den tillbaka till att styra boxen. Någon som varit med om något liknande? Går det att fica på något enkelt sätt eller är det skaffa en ny som gäller? Postad 24 augusti 2020 - 10:44 Andra som har problem med telia play?
Appen protesterar ibland, men går man in på cmore viasat kör samma kanal fungerar det Postad 24 augusti 2020 - 10:51
Vad händer om du inaktiverar ”styr tv” under inställningar? Postad 24 augusti 2020 - 19:08
Har tyvärr redan provat inaktivera den. Men det verkar inte göra någon skillnad. Antar jag får skaffa en ny för 199kr Det stör mig dock att det är så godtyckligt och det inte verkar vara något annat problem med den. Trycker på den lila knappen och vill gå till Inspelningar. Då kan det t.ex. kanske fungera att klicka höger två gånger, men tredje gången blinkar den grönt istället för rött. Postad 24 augusti 2020 - 21:25
Inte som så att du spillt något över den? Postad 26 augusti 2020 - 21:32 Kollar just nu på Alla mot Alla med Filip & Fredrik på Kanal 5 HD via fiber i Uppsala. Ljudet hackar då och då. Det brukar det aldrig göra.
Har provat att starta om boxen, men hacken fortsätter komma då och då. Fler med detta problem? Dvs är det nåt problem i exempelvis Telias distributionsnät?
Uppdatering: Nu, kl 00:24, så hackar ljudet rejält på TV4 HD. Redigerat av elofu17, 26 augusti 2020 - 23:25. Postad 27 augusti 2020 - 16:29
Till att börja med tror jag du blandar ihop lite saker kanske.
Det finns två dioder uppe på fjärren. en till höger och en till vänster. Den till vänster som alltså är till höger om standby knappen för TV apparaten kan bara lysa rött och lyser när fjärren skickar kommandon till TV apparaten. Detta kan bara ske på standby knappen uppe till vänster för TV apparaten, volym + och - knapparna samt sourceknappen ( knappen nere till höger ovanför den blå knappen). Uppe till höger, till vänster om standby kanppen för tv boxen finns det en till diod och den kan lysa rött och grönt. Rött lyser den om den skickar IR signaler och grönt lyser den om den skickar bluetooth signaler till TV boxen.
Slår man på eller stänger av funktionen att styra TV så programmeras fjärrkontrollen via bluetooth för den TV tillverkare som boxen känner av via HDMI kabeln.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 28 augusti 2020 - 05:47
Tack för informationen. Det är dioden till vänster om 'stb-knappen' så då är det inte box/tv den växlar mellan utan ir/bluetooth och boxen gillar inte bluetooth.
Inte vad jag vet. Men det är nog tyvärr det mest troliga teorin. Postad 29 augusti 2020 - 00:09 Vi har fortffarande inte fått nått svar på varför netflix saknas i de nya boxarna? Är detta tillfälligt eller kommer det stöd senare?
Skulle vilja hävda att flertalet kunder tittar mer på netflix än på vanlig TV så om den försvinner när folk får nya boxar så blir det nog inga glada miner! netflix får väl närmast räknas till nödvändig infrastruktur på mediemarknaden idag så mycket konstigt att den nya "bättre" boxen saknar detta stöd. Postad 29 augusti 2020 - 12:15 Jag ser ingen anledning till att Telia behöver tillhandahålla andra streamingtjänster i sina boxar. Och varför just Netflix och inte HBO eller Prime? Postad 29 augusti 2020 - 13:11
Ser ingen anledning till att Telia behöver tillhandahålla inspelningsbara boxar heller, finns ju play?
Tror snarare frågeställningen är pga att de tillhandahållit både SVT Play, Youtube och Netflix på sin 4302 box, nu på den nya så har de tagit bort funktioner. Varför backa ett steg när man ska gå framåt? 4 användare läser detta ämne0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |