Frivisning på CMore.
Hur länge gäller det?
Till 1:a november står det.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34728 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 26 oktober 2020 - 20:36
Till 1:a november står det. Postad 26 oktober 2020 - 22:03
+1 Postad 27 oktober 2020 - 21:55
...och samma fråga för LG's WebOS. (gärna med stöd för 4k-sändningar när sådant material nu börjar dyka upp) Postad 28 oktober 2020 - 07:20 @TeliaKundservice
Sänder ni allt i 25hz via play appen? Samtliga SHL matcher igårkväll släpar i bilden och ser suddiga/oskarpa ut. Startade cmore appen istället och där är bilden perfekt. Postad 28 oktober 2020 - 19:21
Ja visst är det märkligt att man har gjort en Android App, men inte anpassat den för Android-TV....när det gäller just en app med TV-funktion. Hur tänkte man där? Kan ju knappast vara något medvetet för att knyta kunder till sina boxar eftersom den finns för AppleTV. Postad 29 oktober 2020 - 00:35
Detta verkar vara mer regel än undantag det är samma med t.ex. Telenor / Canal Digital med. Redigerat av Leatherface, 29 oktober 2020 - 00:35. Postad 02 november 2020 - 13:50
I Sverige så tittar man på vad flest personer använder och nyttan av att göra en speciell version för just den. I Sverige är iOS vanligare är i t.ex. Finland så det var nog naturligt att göra för iOS generellt och Android mobiler/platta. Hade versionen för Android mobiler/plattor fungerat utan större modifieringar på android TV hade vi nog redan sett det. Men det är nog rimligt att man kommer styra utveckling mot de enheter som flest kunder använder.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 02 november 2020 - 15:09
Så då är det inte en app på gång till Android TV, Markus??? Postad 02 november 2020 - 16:11 Fast med den inställningen så missar ni ju hela smart-tv-marknaden. Mobila enheter är inte problemet utan här sitter vi med nya smart-tv som innehåller alla svenska play-tjänster UTOM de från de gamla kabel-tv-bolagen som ska envisas med att behålla sina separata boxar. När ni inte ens lyckas få till HDMI-CEC till exv Philips tv så blir det alltid ett motstånd att byta fjärrkontroll för att kolla några tv-kanaler. Då är det mycket lättare att kolla kanalerna i den appen som är öppen för tillfället, exv Cmore som har alla sina kanaler och SVT. Enda anledningen till att jag har er box är att den tillhör lägenheten och att tv och internet ingår i paketet som är obligatoriskt att betala för. Andelen tid jag använder er tv i förhållande till allt tittande är säkert under 5%. Hade ni haft en app till android tv med vettigt innehåll för samtliga tjänster jag betalar för så hade jag ju använt den. Synd att ni har gett upp. Redigerat av hakanh65, 02 november 2020 - 16:12. Postad 02 november 2020 - 20:16 nu generaliserar jag lite lagom men, Smart-tv, Philips tv apparater, HDMI-CEC är i min värld skit
Om jag går in lite djupare i detajl så har en smart-tv en uppdaterad firmware support i typ 3år? sen då? dags att köpa ny för att kunna titta via de inbyggda apparna?
HDMI-CEC bah! köp en multifjärr så slipper du huvudbry år framåt. visst, det kan funka skapligt emellanåt men nä.
Philips TV. En gång på 80-talet tillverkade de skapliga apparater, numera är 90% dynga! talar av egna erfarenheter via vänner som alla utom en reklamaterat deras apparater senaste 3-4 åren. Barnen hemma har en på rummet från 2016. inte en app som funkar längre och ingen ny firmware finns eller kommer komma.
Angående Android app, borde självklart finnas då det är väldigt många som har den typen av telefon/platta etc.
Jag väntar fortfarande på svar ang kvalitén på sport sändningar via play appen. Postad 02 november 2020 - 21:32 Android TV är inte telefon/platta utan det är inbyggt i Philips, Sony TV apparater och en del andra och en del boxar och även nya Chromecast kör med AndroidTV. Det är inte samma appar som till Android även om det kan gå att sideloada in Android appar ibland men då kräver det mus och tangentbord ofta då apparna inte är anpassad för AndroidTV. Redigerat av Leatherface, 02 november 2020 - 21:33. Postad 02 november 2020 - 21:35
Oj, den fick jag tillbaka på volley. Jag är väldigt nöjd med min Philips oled android tv och jag kan bara beklaga att dina vänner (egna erfarenheter?) har råkat ut för dåliga apparater. Det är väl så att man får det man betalar för så för dem hade nog inte märket spelat någon större roll. Samma billiga paneler oavsett. Dina barns tv har väl inte android så det var ju ett felköp, men den var säkert billig. Jag är medveten om att firmware uppdateras en begränsad tid och har haft tv som har förlorat appar efterhand. Det gäller ju boxar också men det är ju kul så länge det varar. Då får man väl skaffa nån aktuell android-sticka när det känns rätt, om jag nu behåller TVn så länge. Förstår inte varför det ena ska utesluta det andra. När det gäller HDMI-CEC så fungerar det ibland och ibland inte. Just nu är det bara Telias box som inte funkar. Min ps4 funkar alldeles utmärkt med Philips fjärr. Här hade livslängden för Teliaboxen ökat markant om den hade funkat. Hade ju varit bra om tillverkaren hade tyckt att HDMI-CEC är viktigt att stödja för nu är boxen bara besvärlig med egen fjärr. Visst funkar Telias fjärr med TVn men inte med mina andra burkar, så den funktionen är helt onödig. Personligen tycker jag multifjärrar är skit. Antingen för klumpiga eller så funkar det bara till 95% vilket gör att man ändå måste använda någon originalfjärr. Tyckte din kommentar för övrigt inte tillförde någonting förutom att allt är skit, eller vad tyckte du själv? Postad 02 november 2020 - 21:56
Dels så har han ju rätt i mycket av det han skriver, sen glömde du nog att läsa första meningen där han ju själv säger att han generaliserar?
En extern streamer/box har alltid varit bättre på att hantera ”smarta” funktioner och appar än vad dito inbyggda i tvn har och har även längre stöd för uppdateringar, support och förbättringar.
Sen har inte tvns pris särskilt mycket att göra med vilket os en tv har. Är os dåligt i en dyr apparat blir det samma dåliga resultat som en billig med samma os. Postad 02 november 2020 - 22:02 Förstår ändå inte varför han ska generalisera om allt jag skrev i inlägget innan? Varför kasta skit på Philips, android tv och HDMI-CEC helt utan anledning? Mitt inlägg handlar om Telia-app till android-tv och brister i Telias box och hans kommentar handlade inte om det utan om min skit-tv och skit-miljö. Redigerat av hakanh65, 02 november 2020 - 22:06. Postad 03 november 2020 - 00:38
Med det jag skrev tänkte jag att ni skulle tolka det som att om fler och fler använder Android TV och om det går att göra en app som fungerar bra på alla enheter som kör Android TV så ökar chansen att det kommer att komma. Sen att C More och Telia typ är samma företag kanske gör det lättare att det blir så snart. Jag vet inget om när eller hur det går med det, och skulle jag veta är det för övrigt nog inget jag får delge er om jag inte gör det så att säga.
Finland har ju haft 5305 boxarna vi fick i år ett tag redan så jag antar att vi snart kommer få en ny TV box, och det är ju inte hugget i sten att det blir en ny box från Arris. Helt klart tittar man ju på att försöka ställa olika tillverkare mot varandra för att få en så bra produkt som möjligt för kunderna.
Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 03 november 2020 - 00:38. Postad 03 november 2020 - 07:34 Som nog flera av er har märkt är det problem med TV tjänsten nu. Mer information kommer.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 03 november 2020 - 07:54
Det är ett diskussionsforum, alla har rätt till att ha sina egna åsikter. Sen är det väl inte du eller jag som bestämmer vad någon annan har för anledning till att skriva nåt?
Om han tycker Philips är "skit" (vilket många tycker) och vill generalisera får han väl tycka och skriva det? Som tillägg skulle jag själv inte köpa en Phillips tex, men det är en annan historia. Postad 03 november 2020 - 07:59 Ok, bra att du förklarade och tillförde denna tråd om Telia Digital-tv med vad du tycker om Philips. Redigerat av hakanh65, 03 november 2020 - 08:01. Postad 03 november 2020 - 08:16 Mitt inlägg var inte riktat mot någon personligen. Jag har inte heller sagt att Android skulle vara dåligt. Men av egen erfarenhet så fungerar CEC sällan bra och här är tex en logitech universalfjärr ljusår bättre. Det är helt enkelt ett lotteri att få alla ens olika prylar att fungera väl via CEC, och ifall något inte funkar bra så är det inte ens säkert att det kommer göra det oavsett hur många uppdateringar som släpps innan det är dags att fokusera på nästa generations apparater och de "gamla" faller av support tåget.
Personligen så köper jag tv-apparater utifrån hur de levererar bildmässigt. smart-tv funktioner, inbyggt ljud etc är inte ens sekundärt för mig. Detta främst pga att det inte är hållbart att förlita sig på kommande uppdateringar när det flera gånger per år lanseras nya apparater eller det kommer någon ny streamingtjänst. Philips är inte nära, varken i kvalité överlag eller bildkvalité jämfört med tex Panasonic, Sony, LG, Samsung. (Ja även dessa nämnda har sämre modeller) Högst personlig åsikt men jag är säker på att den delas av många
Kan däremot varmt rekommendera Telia play appen (även om den ligger nere nu) den är faktiskt riktigt bra på många punkter, speciellt via AppleTV. Om Telia kan få ordning på bildkvalitén på sportsändningarna med så är den i mitt tycke den bästa appen i dagsläget. Postad 03 november 2020 - 08:24
Det har vi märkt. Ett tips medan vi väntar är att TV4 Play kör Nyhetsmorgon live i appen. Postad 03 november 2020 - 08:28
Eller så hade ni kunnat kolla på SVT1, SVT2 samt sjuan som fungerade på TV boxarna. (Alla versioner utom Stockholm av SVT funkade.)
Sen klockan 8 så fungerar alla kanaler i TV boxarna och även play funktionen fungerade. Inspelningar som gjordes medans kanalerna inte var tillgängliga fungerar från play tjänsten med verkar det som.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 03 november 2020 - 08:35
Tyvärr så är vi som inte vill ha en Apple tv hänvisade antingen till Telias mobilapp och Chromecast, eller deras egen box. Mina synpunkter om HDMI-CEC var bara ett försök att förklara hur Telia hade kunnat få boxen mer användbar. Den extra fjärren på soffbordet är ständigt en nackdel när jag ska välja vad jag ska titta på för stunden. Den blir ofta bortvald helt enkelt. Mitt engagemang blir ju inte mindre av att Telia mfl behandlar Android tv som en marginell företeelse. För övrigt använder jag en Fire stick 4K enbart för Apple TV+ och där fungerar Philips fjärr på något magiskt sätt. ![]() Postad 03 november 2020 - 08:42
Ok, bra att du tillförde denna tråd om att du fick ömma tår av att folk pratade illa om din Philips.
Låt oss gå vidare till ämnet shall we? Postad 03 november 2020 - 08:47
Det var bara det att jag tolkade inlägget som ett personligt påhopp och raljerande över att jag råkar ha en Philips, helt utan anledning. Jag hade egentligen helt kunnat utelämna att det är en Philips jag använder, eftersom det inte ens är relevant i mitt inlägg. Ska lära mig till nästa gång jag skriver något. Intressant ändå att ämnet engagerar och ska väl ta en titt i relevanta forum när jag får problem. Postad 03 november 2020 - 08:55 Då har du nog tolkat det someone och jag skrev helt fel. Det är ingen här som "raljerat" över att du äger en Philips.
Ej heller någon som hoppat på dig som person. Men det hindrar ju ingen att ha rätt till att få ha en egen åsikt om en viss produkt heller.
Nog om det nu.... Postad 03 november 2020 - 09:07
Vem är du att bestämma hur JAG tolkar det som uppenbarligen var riktat till mig? Herregud. Nog om det. Postad 03 november 2020 - 09:10 Bra för de som har en box. Själv kör jag ATV 4K och er play-app. Funkar oftast utmärkt! Postad 03 november 2020 - 11:32 Postad 06 november 2020 - 18:33
Man kan anta att det är att det som med andra kanaler som kunder inte tittar på. alltså att efterfrågan efter den kanalen är så liten att det inte är värt att ha kvar den.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 06 november 2020 - 20:28
Tack för svaret. Postad 09 november 2020 - 08:23 Vems smarta beslut var det att ta man inte kan starta om en film inte snabbspola på CMORE?
Vad är vitsen med play förbjuda sån detalj? Postad 09 november 2020 - 18:58
Jag är mer intresserad av att veta varför Cmore har flerkanalsljud på sina linjära kanaler men bara stereoljud i sitt Playbibliotek. (Cmore Standard) Vem som nu vill ha linjära filmkanaler..? Postad 10 november 2020 - 09:46
Intressant fråga, har du något ex på film som är så?
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 10 november 2020 - 11:47
Tex går just nu The Office på CMore Series med DD5.1. Tittar man på Play sänds samma avsnitt i PCM. Man kan egentligen välja i stort sett vad som helst på Play som tex Beck Undercover så ser man att den bara finns i stereo. Men ev finns kanske undantag. Jag hittade en film med Dolby Digital men då bara som DD2.1 Postad 11 november 2020 - 14:54
Ställde denna frågan för något år sedan, och då fick jag till svar att det var pga banbredd och storlek som man valde att inte sända filmer/serier ifrån play i 5.1 ljud. Postad 11 november 2020 - 18:02
Nu fick jag Cmore som förmån eftersom jag är totalkund till Telia. Men hade jag betalt för tjänsten hade jag känt mig lurad! Har Cmore verkligen inga ambitioner att konkurrera med övriga strömningstjänstföretag? Filmer utan DD5.1 undviker jag konsekvent! Postad 11 november 2020 - 19:23
Är det Play i boxen? Antar att Cmore vill att man ska använda deras tjänst. Har du provat hur det låter här: https://www.cmore.se/login Man verkar kunna logga in där som Telia-kund. Postad 11 november 2020 - 19:56
Det är Play i boxen. Går ju inte att logga in där och jag tror heller inte det är meningen att man ska göra så heller. Postad 11 november 2020 - 20:04
Det här är ju lite spännande eftersom andra tjänster klarar både bra 5.1 ljud och 4k samtidigt. Postad 11 november 2020 - 20:09
Jag har Cmore via Telia men använder alltid deras egen app (även Viaplay och Dplay). Använd Telia-inloggningen strax under. Postad 11 november 2020 - 20:18
Jag har fått svar att det beror på att det materialet som läggs upp i play tjänsten har inte något sådant ljudspår från leverantören medan det är ett annat material som det levereras för linjär TV helt enkelt.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 11 november 2020 - 20:51
Tack för klarläggandet Markus! Då tycker jag verkligen att Cmore ska göra att nytt avtal med sin leverantör! Postad 12 november 2020 - 12:34
Jag har samma Cmore-paket som du, nåt slags bonuskunderbjudande och jag testade att logga in med mobilt bank-id innan jag skrev förra inlägget. Fungerade bra och kan även se senaste Beck-filmen där, som inte finns i boxens play, vad jag kan se. Postad 12 november 2020 - 15:03
Det stämmer Bopper. Det går bra att logga in på Cmores sida med mobilt bankid. (Tack för tipset). Dock ser jag ingen skillnad på utbudet där jämfört med Cmore Play i boxen. Senaste Beck (Undercover) finns faktiskt även där. Så därmed slipper jag att streama. (Har inte appen i min TV). Och som Markus förklarade lär knappast ljudet vara bättre vad man än väljer. Så man kanske borde säga Hear Less i stället för C MORE. ;-) Postad 12 november 2020 - 15:48
Letade efter Beck (Undercover) i boxen, men hittade den inte, så jag tänkte det var nåt begränsat utbud där. Men jag får väl kolla igen Postad 12 november 2020 - 18:38 Den kanske har gått Undercover 😉 Fanns under filmer när jag kollade i min box iaf. 🙃 Postad 12 november 2020 - 20:30
Under filmer? Det var ju oväntat! Hittade den nu i alla fall... Postad 12 november 2020 - 22:48 Fick telia fiber 500/500 idag och var nöjd fram till jag kopplade in tv-boxen. Har haft Canal digital via parabol tidigare och räknade med vis försämring men så här dålig bildkvalitet var jag inte beredd på. Vad pixligt! Var det första min dotter sa när hon fick se bilden och jag kan inte annat än hålla med. Jag måste har missat någon inställning men jag hittar inte vad det skulle vara? Har satt tv-boxen i LAN 2, i boxen hittar jag bara upplösning för bildinställning och den är satt på 1080p50. Provade youtube via boxen och då är bildkvalitet ok. Kanalpaket lagom om det skulle ha betydelse.
6 användare läser detta ämne0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |