Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

3140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 september 2007 - 11:04

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Jag testade boxen hos en bekant med plasmatv. Döm om min förvåning när det kom ljud ur TV´n på alla kanaler utom HD någon enstaka gång. Stämmer det att den kan leverera ljud över HDMI och vad är problemet med HD-kanalers ljud då jag inte hör det?

Postad 29 september 2007 - 11:12

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Kan ju vara så att det var DolbyD på HD och att tvn bara tar emot PCM via HDMI.

Postad 30 september 2007 - 08:47

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Om man ställer in boxen att inte skicka DD-ljud via koaxen väljer boxen PCM-ljudspåret
istället.. Då kommer
ljudet till tv:n via HDMI på samtliga kanaler som INTE ENBART sänder DD-ljud.

Kanalerna med enbart DD : Disc HD, SVT HD, TV4 HD ev nån mer kommer inte ihåg riktigt...

Lundis

Postad 02 oktober 2007 - 14:24

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Är det nån som har varit med om ljudbortfall på Canal+ Film HD?

Jag kör AC3 inställt i boxen. Ljudet på Canal+ Film HD har uppträtt rätt underligt. T.ex. har jag inte haft nått ljud mellan filmerna, dvs när dom sänder trailers och sånt, men sen när en film eller serie börjar så kommer ljudet.

Men vid ett par tillfällen har ljudet uteblivit även under själva filmen (t.ex. igår under Rome) då måste jag i boxen slå av AC3 och då har jag ljud.

Nån som vet var felkällan är nånstans??

Postad 02 oktober 2007 - 16:48

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag kör AC3 inställt i boxen. Ljudet på Canal+ Film HD har uppträtt rätt underligt. T.ex. har jag inte haft nått ljud mellan filmerna, dvs när dom sänder trailers och sånt, men sen när en film eller serie börjar så kommer ljudet.

Men vid ett par tillfällen har ljudet uteblivit även under själva filmen (t.ex. igår under Rome) då måste jag i boxen slå av AC3 och då har jag ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

För mig är det likadant under vissa trailers på Film HD mellan progammen. Det är olika. Jag tror att det kan vara så att de av någon anledning valt att inte ha ljud på en del snuttar som visas. I övrigt har jag inte märkt av några problem med vanliga sändningar på ett bra tag nu.

Postad 02 oktober 2007 - 18:00

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa ljudproblem ligger i sändningen. Tror att felet finns redan på Canal+ utsändningar. Har
hört att comhemmare haft samma problem.

Uteblir AC3-ljudet kan man välja bort det på coaxutgången o då väljer boxen vanliga stereoljudspåret.

RING ALLTID TILL CANAL DIGITAL o felanmäl detta så de gör nåt åt felet!!!!! Brukar själv ringa om
jag märker att ljudet saknas o efter en stund kommer det. Ibland iaf. Jäkligt irriterande
fel som jag stör mig på.

Kan bara säga att det blivit bättre än för några månader sen då varannan film saknade ljudet. Samt
att textremsorna uteblev ofta. Har själv fått avdrag på räkningen pga dessa fel.

Som sagt - RING O KLAGA...

Lundis

Redigerat av lundis68, 02 oktober 2007 - 18:02.

Postad 02 oktober 2007 - 18:59

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Ja det där med att vissa textremsor uteblir märkte jag också.

Jag mailade till CanalDigital om ljudproblemen. Men dom svarade att detta är inget dom kan göra nått åt utan hänvisade mig till att kontakta supporten på Canal+. Lite skumt väl? Borde inte CD ta den kontakten för att säkerställa kvaliteten på sin tjänst som dom väl köper av Canal+?

Jag skickade i alla fall vidare mitt mail till Canal+ så nu får vi se om dom har nått att säga om detta.

Postad 03 oktober 2007 - 10:21

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej

Jag försökte att koppla in boxen till min dataskärm (samsung226) med hdmi och en adapter till dvi. Men jag fick ingen bild överhuvudtaget, förutom att det flimmrade till en gång!

Någon som har en ide´varför det inte går?

steffe

Postad 03 oktober 2007 - 12:47

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Hej

Jag försökte att koppla in boxen till min dataskärm (samsung226) med hdmi och en adapter till dvi. Men jag fick ingen bild överhuvudtaget, förutom att det flimmrade till en gång!

steffe

HDCP-skyddet?

Postad 03 oktober 2007 - 16:58

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Ja det där med att vissa textremsor uteblir märkte jag också.

Jag mailade till CanalDigital om ljudproblemen. Men dom svarade att detta är inget dom kan göra nått åt utan hänvisade mig till att kontakta supporten på Canal+. Lite skumt väl? Borde inte CD ta den kontakten för att säkerställa kvaliteten på sin tjänst som dom väl köper av Canal+?

Jag skickade i alla fall vidare mitt mail till Canal+ så nu får vi se om dom har nått att säga om detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Märkligt jovisst. Ringde till Canal+ kundtjänst o blev hänvisad till min operatör (CD) ang tekniska
frågor/problem.

Det klassiska... de skyller på varandra.

Postad 04 oktober 2007 - 14:56

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0

Hej

steffe

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kopplade boxen till min Dell 2405FPW med HDMI-DVI kabel, funkade finfint.

Fredrik

Postad 04 oktober 2007 - 19:27

Muukie
  • Muukie
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag får inte in nån texttv längre på tv:n. Kör jag istället med den sletna inbyggda, alltså om man använder CD:s fjärr, så funkar det men inte när jag försöker köra texttv med tevens fjärr. Någon annan som har detta problem?

Redigerat av Muukie, 04 oktober 2007 - 19:29.

Postad 07 januari 2010 - 18:49

rememberme
  • rememberme
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej. Har precis hämtat ut min HDTV box och kort från CD men jag hittar inga kanaler och jag får felmeddelande "Referenstranspondern hittades ej". Vad kan det vara för fel? Har testat olika antennsladdar, testat ta ut kortet, starta om boxen och har ringt till CD två gånger och dom vet inte vad som är fel. Jag har gjort en felanmälan så jag hoppas att det händer något.

Några tips? :/

Postad 07 januari 2010 - 19:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag får inte in nån texttv längre på tv:n. Kör jag istället med den sletna inbyggda, alltså om man använder CD:s fjärr, så funkar det men inte när jag försöker köra texttv med tevens fjärr. Någon annan som har detta problem?

TextTV kan ej sändas via HDMI. Har du boxen ansluten via HDMI till TVn är det boxens sunkna implementation du får använda.

Hej. Har precis hämtat ut min HDTV box och kort från CD men jag hittar inga kanaler och jag får felmeddelande "Referenstranspondern hittades ej". Vad kan det vara för fel?

1: parabolen rätt riktad?
2: LNB korrekt placerad/roterad?
3: Dåliga kablar
4: Felaktiga anslutningar
(1-4 alltså usel signal in i boxen)
5: DoD box, dvs Dead on Delivery

Redigerat av Monshi, 07 januari 2010 - 19:59.

Postad 07 januari 2010 - 20:07

rememberme
  • rememberme
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

1: parabolen rätt riktad?
2: LNB korrekt placerad/roterad?
3: Dåliga kablar
4: Felaktiga anslutningar
(1-4 alltså usel signal in i boxen)
5: DoD box, dvs Dead on Delivery

Det är kabel-TV. Och jag testade mina kablar jag hade till min gamla digitalbox och dom funkade inte, och heller inte dom nya jag fick med.

Postad 07 januari 2010 - 20:12

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Jag kopplade boxen till min Dell 2405FPW med HDMI-DVI kabel, funkade finfint.

Fredrik

Kör den mot olika data-skärmar i 24tum samt projje och bildkvaliten är superb via hdmi.
Har aldrig sett bättre ur någon annan mottagare från CD.

Någon som vill bli av med sin box, bara hör av er kör tre på mitt quadlnb och en i husvagnen.

Förstod inte inlägget före detta med kabel-tv?

Postad 09 januari 2010 - 23:20

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som märkt att klockan på boxen strular?
Min visar --:--
Är nästan helt hundra på att den tidigare vid strömavbrott visade så, men efter att ha varit på en stund själv ställde in tiden...

Postad 10 januari 2010 - 12:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det är kabel-TV. Och jag testade mina kablar jag hade till min gamla digitalbox och dom funkade inte, och heller inte dom nya jag fick med.

Det finns en tråd för kabelboxen, denna tråd för sat-varianten.

Postad 10 januari 2010 - 20:49

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som märkt att klockan på boxen strular?
Min visar --:--
Är nästan helt hundra på att den tidigare vid strömavbrott visade så, men efter att ha varit på en stund själv ställde in tiden...

Nu tycker jag även EPGn jäklas...
Ingen info, segt....
Nåt måste ha hänt senaste dagarna....?

Postad 08 februari 2010 - 15:32

Unregisteredd4bf5246
  • Unregisteredd4bf5246
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Min box pajade precis och garantitiden har gått ut. CD vill ha 990kr plus två års bindningstid för att skicka en ny. Nu undrar jag ifall man måste ha canal digitals egna boxar för att kunna se hdtv-sändningarna eller ifall man kan köpa en fristående box som både klarar av viasat och canaldigital via satellit men även marksänd tv? Jag betalar gärna lite mer för att slippa bindningstiden då jag snart skall flytta och jag vet inte om jag behöver parabol tv där.

Postad 08 februari 2010 - 16:26

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Min box pajade precis och garantitiden har gått ut. CD vill ha 990kr plus två års bindningstid för att skicka en ny. Nu undrar jag ifall man måste ha canal digitals egna boxar för att kunna se hdtv-sändningarna eller ifall man kan köpa en fristående box som både klarar av viasat och canaldigital via satellit men även marksänd tv? Jag betalar gärna lite mer för att slippa bindningstiden då jag snart skall flytta och jag vet inte om jag behöver parabol tv där.

Köpa en begagnad kanske? Det torde finnas några liggandes i hyllorna...

Kan bli en billigare affär, en begagnad kan ofta sälja igen utan större förlust om priset från början var det rätta.

Postad 09 februari 2010 - 08:14

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Det går alldeles utmärkt med en "fristående" box, men de kostar en del och vissa funktioner fungerar (faktiskt) inte lika bra som med CD:s box, t ex inspelningsfunktionen. Jag har en Hyro 9000HD (Vantage 7100-klon) och om jag inte kommer ihåg fel så måste man sätta kortet i originalmottagaren ibland för det ska uppdateras. En fördel är dock att den klarar både Viasat och CD. Den har dessutom bara en mottagare, så man kan bara se på vissa kanaler när man spelar in en annan. Ska du köpa en köpa en fristående box som klarar både Viasat och CD plus att den har dubbla mottagare så hamnar priset över 5k, en beggad box låster som en smartare temporär lösning...

Postad 25 februari 2010 - 15:11

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Jag får inte ljud och bild att synka på SVT1 och SVT2. Har kopplat med HDMI. Någon som har något svar på detta?

Postad 26 februari 2010 - 07:13

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag får inte ljud och bild att synka på SVT1 och SVT2. Har kopplat med HDMI. Någon som har något svar på detta?

Hur mycket ungerfär (1/10 sek, 1/2 sekund eller mera) ?
Jag såg inte något fel vid en snabb check.
Är det fortfarande fel (efter strömlös box och TV t.ex)?

Vilken TV-modell har du?
Använder du ljudet i TV:n?
Du skulle kunna prova att koppla ljudet med analog-anslutning (med bilden via HDMI) och se om det gör skillnad.

Postad 26 februari 2010 - 13:30

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Jag tror det är ljudet som släpar och det är nog 1/2 sekund.
Jag stänger av helt på natten.
Jag har parabol.
Jag har en LG 42LH5000.
Jag anväder oftast ljudet via TV´n men har även hemmabio.

Redigerat av Unregisterede2a9c094, 26 februari 2010 - 14:20.

Postad 06 mars 2010 - 09:52

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag tror det är ljudet som släpar och det är nog 1/2 sekund.
Jag stänger av helt på natten.
Jag har parabol.
Jag har en LG 42LH5000.
Jag anväder oftast ljudet via TV´n men har även hemmabio.

Är det samma delay på ljudet till surround-förstärkaren?
(Kör igång båda så hör du om det ekar.)
Det har hänt att vissa program har haft fel i ljud-synk. Det hände oftare förr men mera sällan nu och oftast i klassen 100ms. Knappt 100ms är också en vanlig delay för processing för de TV-modeller som har rörelse-interpolering. (Det i det fallet bilden som ligger efter ljudet.

Om det är ett större fel hos dig på varje program så är det dags att felanmäla (antingen box eller TV).

Postad 11 juni 2010 - 13:53

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1 766 inlägg
  • 0
Går det inte att skapa en kanallista där man kan välja vilken plats kanalen ska ligga på med den här boxen? Vill inte ha SVT24 på kanalplats 6... :)

Postad 16 juni 2010 - 22:56

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Går det inte att skapa en kanallista där man kan välja vilken plats kanalen ska ligga på med den här boxen? Vill inte ha SVT24 på kanalplats 6... :blush:

En av de flera anledningar som gjorde att jag skickade tillbaka skiten till CD.. Hela syftet med en favvolista går ju förlorat! Det var ca 1.5 år sedan.. de har alltså fortfarande inte fixat till detta?? Borde ju vara enkelt att lösa med en ny sw...? Hur fungerar bildförhållandet på den numera? Vill minnas att jag höll på att bli tokig av allt knapptryckande för att välja 16/9 så fort man bytt kanal..

Jag utnyttjade "ångerveckan" i distanslagen och CD fick betala tillbaka de 1495:- jag betalat för junket och skicka mig en vanlig kombobox. Om HDTV inte är smidigare/bättre än så här så kan jag fortsätta köra 720x576 :D

Postad 17 juni 2010 - 07:14

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

En av de flera anledningar som gjorde att jag skickade tillbaka skiten till CD.. Hela syftet med en favvolista går ju förlorat! Det var ca 1.5 år sedan.. de har alltså fortfarande inte fixat till detta?? Borde ju vara enkelt att lösa med en ny sw...? Hur fungerar bildförhållandet på den numera? Vill minnas att jag höll på att bli tokig av allt knapptryckande för att välja 16/9 så fort man bytt kanal..

Fortfarande samma "problem". De har bara fixat till de mest grundläggande bristerna som fanns vid lanseringen... dock inte genom att lägga ned alltför mycket krut.

Postad 17 juni 2010 - 09:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Denna box är väl en återvändsgränd som CD borde skrota? I Norge säljer de den inte längre, i Finland säljer de den som combobox med HDTV och i Danmark är detta den enda HDTV-box de säljer...

I Norge och Finland säljer de denna box
http://www.canaldigi...giboksi/Tiedot/
http://parabol.canal...der---HD-106-S/
istället/som komplement.

Postad 19 juni 2010 - 08:12

Korbendallas
  • Korbendallas
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Denna box är väl en återvändsgränd som CD borde skrota? I Norge säljer de den inte längre, i Finland säljer de den som combobox med HDTV och i Danmark är detta den enda HDTV-box de säljer...

istället/som komplement.

Hmmm varför säljs den inte här? Någon som pratat med Canal digital om det? Är ju verkligen påtiden att dom byter ut den gamla...

Postad 23 juni 2010 - 22:41

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

istället/som komplement.

Hmmm varför säljs den inte här? Någon som pratat med Canal digital om det? Är ju verkligen påtiden att dom byter ut den gamla...

Vad är det som gör att någon skulle tro att denna nya Sagem-box skulle vara bättre än någon av de två andra. :)

Postad 01 juli 2010 - 18:00

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
De kanske har bytt programmerare och blivit noggrannare när de sätter i delarna i de andra boxarna.
(Jag har HDTV PVR: en) :( :unsure: :) :) :unsure:

Redigerat av ruva, 01 juli 2010 - 18:01.

Postad 02 juli 2010 - 20:46

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

De kanske har bytt programmerare och blivit noggrannare när de sätter i delarna i de andra boxarna.
(Jag har HDTV PVR: en) :D :D :) :P ;)

Javisst, dream on !
Snarar är det väl samma grodätare som knåpat ihop denna box också och säkerligen använt samma kod i mångt och mycket. :lol:

Postad 20 november 2010 - 17:11

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

TextTV kan ej sändas via HDMI. Har du boxen ansluten via HDMI till TVn är det boxens sunkna implementation du får använda.

Gäller det för alla boxar eller bara den här ... att ingen text-tv fås genom hdmi?
... farsan måste bara ha text-tv och har blivit lurad på den här, vad ska han skaffa istället isåfall?

Postad 20 november 2010 - 21:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Gäller det för alla boxar eller bara den här ... att ingen text-tv fås genom hdmi?
... farsan måste bara ha text-tv och har blivit lurad på den här, vad ska han skaffa istället isåfall?

HDMi stöder inte TextTv. Punkt slut finito.

Nu har jag inte denna box, men klarar inte denna av att visa TextTv? Jag menar, själva boxen? det flesta boxarna kan det...

Annars kanske din pappa har en dator?
http://svt.se/texttv

Postad 20 november 2010 - 22:10

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Det finns sedan ett par uppdateringar tillbaka en text-TV--funktion i den här boxen (fanns inte från början). Som tidigare sagts, går det inte att använda TV:ns text-tv-funktion när man kör via HDMI.
Som workaround kan man även koppla boxen via scart och köra på den ingången på TV:n om man absolut vill använda TV:ns inbyggda funktion.

Postad 20 november 2010 - 23:09

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Fel tråd :)

Redigerat av ruva, 20 november 2010 - 23:12.

Postad 21 november 2010 - 21:59

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Det finns sedan ett par uppdateringar tillbaka en text-TV--funktion i den här boxen (fanns inte från början). Som tidigare sagts, går det inte att använda TV:ns text-tv-funktion när man kör via HDMI.
Som workaround kan man även koppla boxen via scart och köra på den ingången på TV:n om man absolut vill använda TV:ns inbyggda funktion.

Boxens text-tv ligger på 80-talsnivå = ett stort jääla skämt!!
Det blir nog sd igen för farsan, dom ser ändå knappt skillnad på hd/sd och bara MÅSTE ha bra text-tv ...
Är alltså text-tv helt på väg bort om det inte är inkluderat i HDMI-överföringar!?!??

Postad 22 november 2010 - 16:35

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Boxens text-tv ligger på 80-talsnivå = ett stort jääla skämt!!
Det blir nog sd igen för farsan, dom ser ändå knappt skillnad på hd/sd och bara MÅSTE ha bra text-tv ...
Är alltså text-tv helt på väg bort om det inte är inkluderat i HDMI-överföringar!?!??

Nu gäller ju inte detta bara denna box... fast generellt sett håller jag med dig... det är rätt så trist. :P

Hur svårt kan det dock vara att lägga på en extra scart och tala om för dina föräldrar att de måste välja scart-ingången om de vill ha avancerade text-tv-funktioner?

Ytterligare en lösning kan ju vara att du skaffar en Logitech-fjärr-dosa åt dem (i kombination med scart-sladden), som du programmerar så att den automatiskt väljer rätt ingång när de vill se på text-tv. Blir ju en perfekt julklapp åt dem. :)

Redigerat av bkd, 22 november 2010 - 16:36.

Postad 22 november 2010 - 18:50

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Nu gäller ju inte detta bara denna box... fast generellt sett håller jag med dig... det är rätt så trist. :(

Hur svårt kan det dock vara att lägga på en extra scart och tala om för dina föräldrar att de måste välja scart-ingången om de vill ha avancerade text-tv-funktioner?

Ytterligare en lösning kan ju vara att du skaffar en Logitech-fjärr-dosa åt dem (i kombination med scart-sladden), som du programmerar så att den automatiskt väljer rätt ingång när de vill se på text-tv. Blir ju en perfekt julklapp åt dem. :D

Logitech-fjärren var en lysande idé!! Cheers! :D

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.